Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

mistähän muuten johtuu, että bensa asemien tolpissa lukee litrahinnat mutta sähkön kohdalla vain tieto latauksesta ilman hintaa. Eikö tuo nyt olisi helppo niihin tolppiin laittaa näkyville. Onko latauskartta.fi edelleen paras palvelu etsiä esim. ilmaisia tai tietyn palveluntarjoajan pisteitä? Huomasin, että työpaikalle kun tuli evenion piste niin sitä ei löydy em. palvelusta. Onko tämä yhteistöpohjainen, eli käyttäjät ylläpitää tietoja?
Se olisikin kova jos olisi tolppa aina maantien reunassa kilometri ennen latauspaikkaa, jossa näkyisi hinta, nopeus ja vapaat/varatut paikat.

Tähänkin varmaan tarvitaan EU asetus, kun latauksen tarjoajat ei itse osaa houkutella asiakkaita.
 
Se olisikin kova jos olisi tolppa aina maantien reunassa kilometri ennen latauspaikkaa, jossa näkyisi hinta, nopeus ja vapaat/varatut paikat.

Tähänkin varmaan tarvitaan EU asetus, kun latauksen tarjoajat ei itse osaa houkutella asiakkaita.
en tiedä kilometristä, mutta tontillaan bensaasemat aina ilmaisee hinnan näin, varmaan niistä ajoista kun bensaa on alettu jakelemaan. Miksi sähkönhinta pitää piilottaa laturiin?
 
en tiedä kilometristä, mutta tontillaan bensaasemat aina ilmaisee hinnan näin, varmaan niistä ajoista kun bensaa on alettu jakelemaan. Miksi sähkönhinta pitää piilottaa laturiin?
Tämä tieto ei ole varmaa mutta huoltoaseman pitäjä sanoi aikoinaan että se tulee jostain sääntelystä kuinka huoltoaseman täytyy näyttää hinta tolpasta. Se olisi huoltoaseman etu jos hinta selviäisi vasta jakajalla.
 
en tiedä kilometristä, mutta tontillaan bensaasemat aina ilmaisee hinnan näin, varmaan niistä ajoista kun bensaa on alettu jakelemaan. Miksi sähkönhinta pitää piilottaa laturiin?
Valtio määräsi bensan hinnan, ei sitä ollut mitään tarvetta tolpassa ilmoittaa.
 
Valtio määräsi bensan hinnan, ei sitä ollut mitään tarvetta tolpassa ilmoittaa.
niinhän se melkein vieläkin tekee kun ajatellaan miten pienellä marginaalilla asema pelaa, veroa suurin osa. Pointti nyt on se, että teknisesti siinä samassa tolpassa, missä lukee litrahinnat ja on merkki latauksesta voisi myös näkyä se aseman sähkön hinta. Ehkä tämä keskustelu oli tässä.
 
mistähän muuten johtuu, että bensa asemien tolpissa lukee litrahinnat mutta sähkön kohdalla vain tieto latauksesta ilman hintaa. Eikö tuo nyt olisi helppo niihin tolppiin laittaa näkyville. Onko latauskartta.fi edelleen paras palvelu etsiä esim. ilmaisia tai tietyn palveluntarjoajan pisteitä? Huomasin, että työpaikalle kun tuli evenion piste niin sitä ei löydy em. palvelusta. Onko tämä yhteistöpohjainen, eli käyttäjät ylläpitää tietoja?
Ei ole helppoa tai edes mahdollista laittaa näkyviin, koska hinta vaihtelee rajusti maksutavan ja mahdollisen roaming-operoinnin mukaan.

Kun kurvaat ionityn latausasemalle, latauksen hinta voi olla mitä tahansa about 24c/kWh -> 42c/kWh välillä, ehkä enemmänkin riippuen valitusta maksutavasta.

Sama esim. superchargereilla. Teslakuskeille tarjolla edullisempaa hintaa - muillekin jos makselee subscriptiota.
 
Ei ole helppoa tai edes mahdollista laittaa näkyviin, koska hinta vaihtelee rajusti maksutavan ja mahdollisen roaming-operoinnin mukaan.

Kun kurvaat ionityn latausasemalle, latauksen hinta voi olla mitä tahansa about 24c/kWh -> 42c/kWh välillä, ehkä enemmänkin riippuen valitusta maksutavasta.

Sama esim. superchargereilla. Teslakuskeille tarjolla edullisempaa hintaa - muillekin jos makselee subscriptiota.
onko näillä perinteisillä ABC, Neste ja ST1 myös näin? Siellähän ne tolpat on, niitä tarkoitin enkä suinkaan näitä muita latausoperaattoreita joilla ei ole mitään pyloneita pystyssä muutenkaan.
 
Onhan niitä hintoja joissain asemilla tolpassa, jossain ketjussa niitä oli bongailtu. Ainakin Forssan ABC asemalla on.

Itse en näe sitä kovinkaan tärkeäksi, sillä hinnat näkee sovelluksista vaikka kotisohvalla. Polttoaineen hintoja ei näe joten se tolppa on tärkeä.
 
Miksi sähkönhinta pitää piilottaa laturiin?
Ehkäpä siksi etteivät oman elämänsä sulovileenit lataa kaikkia mahdollisia mobiilisovelluksia ja ala hintashoppailemaan, vaan käyttävät lähinnä vaan sitä yhtä ja samaa niin ei tarvitse alkaa hinnalla julkisesti kilpailemaan.

Toisaalta sähköinen liikkuminnehan on halpaa niin mitäpä sitä tinkaamaan ja kilpailuttamaan.

Itse en näe sitä kovinkaan tärkeäksi, sillä hinnat näkee sovelluksista vaikka kotisohvalla. Polttoaineen hintoja ei näe joten se tolppa on tärkeä.
Olin väärässä, joku siis ilmeisesti asentaa useamman saatavilla olevan sovelluksen ja käyttää aikaa etukäteisvertailuun. Polttomottoripuolen Tankille-sovelluksesta saa aika hyvän kuvan polttoaineen hinnoista. Siellä hinnoittelu onkin selkeämpi mutta latauksen hinta ei ole lainkaan yksiselitteinen, joten vastaavan "Laturille-sovelluksen" hintatietojen yhteisöllinen päivittäminen ei luonnistune vaikka halua olisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Hinta tolpassa olisi kiva, mutta apista näkee kanssa. Toki työlästä kun pitää olla asennettuna miljoona appia ja selata ne kaikki läpi. Tosin ei hinnat muutu kovin usein niin suunnilleen tietää. Tosin monessa paikkaa sitten myös vuorokaudenajan mukaan muuttuva hinnoittelukin.

Itse kyllä tulee katsottua halvimmat hinnat ja ladattua hinnan mukaan. Miksi maksaa enempää kun voi maksaa vähemmän? Toki nyt en poikkea kilometri tolkulla reitiltä lataamisen takia.
 
ABC:lla noita tolppa hintoja jonkun verran on näkynyt reissatessa. Esim Lahti Renkomäki Abc viimeisimpänä tulee mieleen.
 
Toisaalta sähköinen liikkuminnehan on halpaa niin mitäpä sitä tinkaamaan ja kilpailuttamaan.
Tämä itseasiassa ei pidä paikkaansa - shoppailulla on usein enemmän merkitystä kuin bensaa ostettaessa(!)

Jos auto kuluttaa 20kWh / 100km, niin pikalatauksen hintaero 5c/kWh vastaa samaa hintaeroa kuin 20c/litra bensalle jos kulutus on 5 litraa/100km.

Ja latauksen hintaerot voivat hyvin olla luokkaa 30c/kWh jos verrataan halvimpia hintoja vs. jollain roaming-ryöstöllä lataaminen. Se vastaa helposti 1e/litra hintaeroa polttonestettä tankattaessa.
 
Jos auto kuluttaa 20kWh / 100km, niin pikalatauksen hintaero 5c/kWh vastaa samaa hintaeroa kuin 20c/litra bensalle jos kulutus on 5 litraa/100km.
...ja optimoimalla molemmat autoilijat säästävät tällöin yhden maitotölkin hinnan satasella, sähköautoilija enemmänkin kylmällä säällä. Riippuu aina siitä miltä kantilta katsoo. Polttomoottoristi ei yleensä löydä tuollaisia hintaeroja alueensa pumpuilta.

Mutta joka tapauksessa aina halvempaa kuin polttomoottoripuolella - tai niin ainakin moni sähköautoilija ajattelee eikä viitsi optimoida ylettämästi vaikkei omalle ajalle hintaa laskisikaan.
 
Viimeksi muokattu:
...ja optimoimalla molemmat autoilijat säästävät tällöin yhden maitotölkin hinnan satasella, sähköautoilija enemmänkin kylmällä säällä. Riippuu aina siitä miltä kantilta katsoo. Polttomoottoristi ei yleensä löydä tuollaisia hintaeroja alueensa pumpuilta.

Mutta joka tapauksessa aina halvempaa kuin polttomoottoripuolella - tai niin ainakin moni sähköautoilija ajattelee eikä viitsi optimoida ylettämästi vaikkei omalle ajalle hintaa laskisikaan.
Optimointi on kuitenkin varsin helppoa. Äpeistä näkee kohtuu nopeasti hinnat ja parhaimmillaan tosiaan kymmeniä senttejä/kWh eroa. Lisäksi optimoin aina varaustasoakin, eli kotiinpäin tulossa lataan vaan aivan pakollisen minimin ja sitten töihin lataamaan ilmaista sähköä, tai jos ei ole menossa työpaikalle juuri niin kotonakin vain n. 10c/kWh, joten ei kannata mistään julkisesta ladata yhtään enempää kun on pakko. Vuodessa tulee ladattua reilu 8000 kWh, joten jos lataisi kaikki ABC:lla niin hintaa tulisi yli 3000€/vuosi. Mutta onneksi saan ladattua suurimmanosan töissä ilmaiseksi, sitten kotona ja monesti hotellien 11kW latureilla kohtuu edukkaasti niin säästää vuodessa useamman tuhat euroa siihen nähden että lataisi vaan aina kalliissa pikalaturissa.
 
...ja optimoimalla molemmat autoilijat säästävät tällöin yhden maitotölkin hinnan satasella, sähköautoilija enemmänkin kylmällä säällä. Riippuu aina siitä miltä kantilta katsoo. Polttomoottoristi ei yleensä löydä tuollaisia hintaeroja alueensa pumpuilta.

Mutta joka tapauksessa aina halvempaa kuin polttomoottoripuolella - tai niin ainakin moni sähköautoilija ajattelee eikä viitsi optimoida ylettämästi vaikkei omalle ajalle hintaa laskisikaan.
Ajoin joululomalla yli 3000km Keski-Euroopassa ja mulla meni joku 750kWh latauksia autoon. Esim. Sveitsissä tai Saksassa valtaosa pikalatauksista maksaa luokkaa 60-80snt/kWh jos ei valitse huolellisesti asemaa mistä saa alennuksia.

Latauspaikan oikein valitsemalla säästää ihan tuntuvasti rahaa (mun tapauksessa ainakin luokkaa 200€/3vk reissussa kun latasin lähinnä ionity powerpassilla).

Suomessa toki sähkön hintaerot ovat pienempiä ja erot vähäisempiä, mutta _minulle_ noilla on ainakin jotain väliä.
 
Ei ole helppoa tai edes mahdollista laittaa näkyviin, koska hinta vaihtelee rajusti maksutavan ja mahdollisen roaming-operoinnin mukaan.

Kun kurvaat ionityn latausasemalle, latauksen hinta voi olla mitä tahansa about 24c/kWh -> 42c/kWh välillä, ehkä enemmänkin riippuen valitusta maksutavasta.

Sama esim. superchargereilla. Teslakuskeille tarjolla edullisempaa hintaa - muillekin jos makselee subscriptiota.
Onhan tuota bensiksilläkin, mutta se etuhinta on jokin alennus siitä tolppahinnasta.. Tai hinnan korotus jonkun tilinhoitomaksun tms nimellä.
 
Onhan tuota bensiksilläkin, mutta se etuhinta on jokin alennus siitä tolppahinnasta.. Tai hinnan korotus jonkun tilinhoitomaksun tms nimellä.
Mutta bensan hinnassa ne vaihtelut on pieniä, verrattuna sähköön jossa kalliimmalla hinnalla lataaja voi maksaa 3x hintaa verrattuna halvimmalla hinnalla lataajaan, samalla laturilla.

Kas kun ei kukaan ole keksinyt ottaa mallia muinaisista kaasuasemista ja laittanut tolppaan jotain ihme kaavalla laskettua vertailuhintaa bensiiniin. :geek:
 
Kas kun ei kukaan ole keksinyt ottaa mallia muinaisista kaasuasemista ja laittanut tolppaan jotain ihme kaavalla laskettua vertailuhintaa bensiiniin. :geek:

Tuohan olisi sinänsä ihan helppo toteuttaa autoissakin. Ja varmaan joillekin olisi helpompi havainnollistaa niitä kuluja tuolla tavalla.

Bensiinissä noin 9kWh per litra, eli sähkön kWh hinta kerrotaan yhdeksällä ja autoissa kulutus kWh per 100 km jaetaan yhdeksällä.

Tällä kaavalla minulla olisi kotilatauksen hinta noin 1,35 euroa per "litra" ja auton kulutus 2 "litraa" sadalla.
 
Tuohan olisi sinänsä ihan helppo toteuttaa autoissakin. Ja varmaan joillekin olisi helpompi havainnollistaa niitä kuluja tuolla tavalla.

Bensiinissä noin 9kWh per litra, eli sähkön kWh hinta kerrotaan yhdeksällä ja autoissa kulutus kWh per 100 km jaetaan yhdeksällä.

Tällä kaavalla minulla olisi kotilatauksen hinta noin 1,35 euroa per "litra" ja auton kulutus 2 "litraa" sadalla.
En tajua näistä ekvivalenttilitroista kyllä mitään, mutta ei varmaan tarvitsekaan kun maksan vaan senttiä per kWh ja auto kulkee kilowattitunnilla viitisen kilsaa.
 
Latauspisteiden tolppahinnat voisivat olla ne korttimaksuhinnat (siis kun maksu suoritetaan ilman rekisteröitymistä maksukortilla), joita EU vaatii tai alkaa vaatia. Nämä hinnat pitääkin jo esittää latauspisteellä. Tuskin mitään korkeita tolppia silti rakennetaan, ellei sitten joku avaa peliä ja saa tämän vuoksi kilpailuetua. Kyse siis EU:n AFIR-säädöksestä.

 
Mutta bensan hinnassa ne vaihtelut on pieniä, verrattuna sähköön jossa kalliimmalla hinnalla lataaja voi maksaa 3x hintaa verrattuna halvimmalla hinnalla lataajaan, samalla laturilla.

Kas kun ei kukaan ole keksinyt ottaa mallia muinaisista kaasuasemista ja laittanut tolppaan jotain ihme kaavalla laskettua vertailuhintaa bensiiniin. :geek:
Tuo ei sinänsä sitä periaatetta muuta, kilpailutilanne vaan pitää katteen sen verran pienenä ettei isoa alennusta voida antaan bensaan.

Kyllähän noilla latauspisteilläkin sitä pahinta hintaa rokotetaan niiltä joita se ei kiinnosta, vaan ihan sama mitä maksaa.. tai ainakin siinämäärin sama, ettei sen kanssa viitsi säätää.
 
joku voisi kehittää palvelun sentin venyttäjälle josta voisi vertailla näitä latauspalvelun tarjoajia koska kyllä nuo hinnat kohtuu hyvin on kiinteitä, varsinkin ac lataukset.
 
Kyllähän noilla latauspisteilläkin sitä pahinta hintaa rokotetaan niiltä joita se ei kiinnosta, vaan ihan sama mitä maksaa.. tai ainakin siinämäärin sama, ettei sen kanssa viitsi säätää.
En ehkä allekirjoittaisi...yksinkertaisin maksutapa (eli kortimaksu) on käsittääkseni Suomessa aika laajalti samalla se halvin tapa (Esim. ABC, Neste, St1, Recharge).
 
En ehkä allekirjoittaisi...yksinkertaisin maksutapa (eli kortimaksu) on käsittääkseni Suomessa aika laajalti samalla se halvin tapa (Esim. ABC, Neste, St1, Recharge).
Asetuksen mukaan korttimaksuhinnan pitää olla kohtuullinen ja syrjimätön, eli sen pitääkin olla jossain järjellisessä suhteessa "alennettuihin" hintoihin.

Jos rekisteröitynyt käyttäjä voi ladata apilla hintaan x, niin rekisteröimätön käyttäjä maksaessaan kortilla ei voi joutua maksamaan kauheasti ekstraa. Kohtuullisuus ja syrjimättömyys on tietysti jossain määrin epäselvä vaatimus. Bensan kanta-asiakasalennukset ovat ykkösprosentteja, joten varmaan samaa luokkaa hintaero saisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
tarkastelin edullisimpia latauksia ja tulin siihen tulokseen, että dc lautaus on edullisinta motonet kanta-asiakkaille Faast latauspisteillä ja jos autoliiton plus jäsen niin 0,26c/kwh on hinta joka on aika halpa kun useimmat AC latauspisteet on 0,25c/kwh. Lidl ja muut ennen halvat pisteet ei pääse tuohon hintaan ja taitaa lataus tehotkin jäädä.
Lisäksi tuo Virta / Faast hommaan rekisteröityessä autoliiton jäsen näyttää saavan lataus tagin tai lätkän ilmaiseksi kun normaalisti se maksaa 10€
 
Viimeksi muokattu:
K-lataus tuntuu tarjoavan ahkerasti näitä alennettuja hintoja.

Mammutin kokoinen syy ladata!
Nyt sitä taas saa! Nimittäin edullista energiaa autollesi. K-Latauksen tutuksi tulleen Mammutti-tarjouksen ajan 13.5.-24.5.2026 saat lataukset -20 %!

Tee näin:
• Lataa K-Lataus-sovellus ja rekisteröidy
• Syötä koodi: Mammutti sovelluksen Oma profiili > Etuudet kohtaan
(Koodi voimassa keskiviikkona 13.5. klo 00.00 alkaen)
• Lataa mammuttimaisen edullista energiaa autoosi!
 
K-lataus tuntuu tarjoavan ahkerasti näitä alennettuja hintoja.
Tietämättä mitenkään yksityiskohtia niin sanoisin että tämä on seurausta siitä pankkikortti pakotuksesta. Ei kehdata ihan suoraan laittaa appiin 20% alennusta verrattuna korttimaksuun niin tehdään "kamppanjoita".
 
Kyllä mä edelleen näen tulevaisuuden, että autot lataa jollain 400kW keskiteholla ja silloin 5 minuutissa päästään jatkamaan matkaa seuraavat 200km. Kehitys kehittyy ja jossain vaiheessa vielä näille 50kW "pikalatureille" vitsaillaan, että sellaisiakin oli joskus olemassa.
Eihän 50kW pönttöjä käytännössä enää ole, jos mietitään matka-ajoa. Tai toki jossain Jari-Pekassa voi olla vanha Recharge, mutta ei sillä ole mitään merkitystä kun tontilla on Tesla, Faast ja Neste. 400kW keskitehoon pystyviä autoja ja latureita varmasti on paljon tulevaisuudessa, mutta siihen on erittäin pitkä matka, että iso latauskenttä pystyisi antamaan ruuhkatilanteessa joka letkuun 400kW. Itse luulen, että latureita tulee lisää jokseenkin nykyisillä mitoituksilla (100kW/letku tai vähän yli), mutta uudet laturit toki pystyvät antamaan paremmat tehot kun on vähän muita lataajia.
 
Sähköauootketjusta

Olisiko mitään ideaa siinä, että sovelluksessa olisi nappi jossa valitaan, että haluan pysähtyä 15, 30, 45 tai 60 minuuttia ja tehoa jaetaan sen perusteella?

Sovellus vie osan ajatukset puhelin sovelluksiin, mutta samaa mieltä, jos kyse kentästä mikä suunniteltu pidempään asiointilataukseen, mutta palvelee myös pikalataustakaipaavia, eli kahvakohtaista tehoakin löytyy, niin asiakas voisi valita hintaluokan, teholuokan, tai sitten koska lähtee jolloin olisi kiva jos olisi akku täysi. (laturi optimoi) ja siis myös ilman mitää mobiilisovelluksia, tai auton sovelluksia.

Tuossa ajatusta jos joustavuudesta on hinta-etua, tai siis on asiakkaita jotka valmiita maksaa nopeasta latauksesta muita enemmän.

Jos miettii helppoa käyttöliittymää, niin ruudut, erikseen kahvat missä pikalatausta, vaikka lohon ruutu numero 1 prioriteetin kärkeä.


Sähköautoketjussa oli aiemmin puhetta magawattiluokan latureista, joissa energiapuskurit, näissä asiakaskokemuksen kannalta olisi tärkeää että tarvitsia tietää ennen paikalla saapumista että tehoalöytyy ja sen voidaan varmistaa sillä että asiakas tilaa etukäteteen sen teho ja aikaikkunan, jolloin kentä algoritmit voivat sen varata (eivät esim myy varasto verkkoon, tai jätä varastoimatta markkinaohjauksen takia, saati tyhjää sittä edelliselle kahvittelialle)
 
asiakas voisi valita hintaluokan, teholuokan, tai sitten koska lähtee jolloin olisi kiva jos olisi akku täysi.

Ehkä jotain tuon suuntaista tullaan näkemään ainakin joltain toimijalta, mutta veikkaan että aika moni operaattori haluaa pitää homman mahdollisimman simppelinä. Näissä keskusteluissa ehkä lähdetään turhan usein siitä lähtökohdasta, että mietitään sitä rajallisen kapasiteetin riittävyyttä ruuhkassa. Keskimäärin noiden suurteholatureiden käyttöaste on kiutenkin aika matala ja latausoperaattorille jää enemmän viivan alle, jos ladataan enemmän kuin mitä autoilija välttämättä tarvitsisi.

Sähköautoketjussa oli aiemmin puhetta magawattiluokan latureista, joissa energiapuskurit, näissä asiakaskokemuksen kannalta olisi tärkeää että tarvitsia tietää ennen paikalla saapumista että tehoalöytyy ja sen voidaan varmistaa sillä että asiakas tilaa etukäteteen sen teho ja aikaikkunan, jolloin kentä algoritmit voivat sen varata (eivät esim myy varasto verkkoon, tai jätä varastoimatta markkinaohjauksen takia, saati tyhjää sittä edelliselle kahvittelialle)

En kyllä itse usko mihinkään puskuriakun kapasiteetin manuaaliseen varailuun. Kyllä sen suurtehokentän kannattaa ruuhkatilanteessa vaan tuutata mahdollisimman paljon niihin autoihin, mitkä ovat letkun päässä. Hyvät tehot noissa on joka tapauksessa eli asiakaskokemuksen hyvyys tai huonous ratkeaa sillä, onko letkua vapaana kun saavutaan asemalle.
 
En kyllä itse usko mihinkään puskuriakun kapasiteetin manuaaliseen varailuun. Kyllä sen suurtehokentän kannattaa ruuhkatilanteessa vaan tuutata mahdollisimman paljon niihin autoihin, mitkä ovat letkun päässä. Hyvät tehot noissa on joka tapauksessa eli asiakaskokemuksen hyvyys tai huonous ratkeaa sillä, onko letkua vapaana kun saavutaan asemalle.
Myyjä maksimoi liikevaihtoa, se varaus ei olisi pois liikevaihdosta, päinvastoin.

Tuossa pohdin näitä latauskentta sähkövarastoja joissa kannattavuutta haetaan verkonpuolelta, että teholatauksesta. Jos AI hakee optimia, niin rajapinta missä manuaali viestillä esim tilausajo voi varata sen varman latauksen.

Joku automerkki megalataus ketju voi vetää ihan "AI" , 95% kohdalleen je kerran vuoteen keltaisen lehdistön klikkiotsikkoon joku itkupotku raivari asiakas. Joka sekin selalnen ettei olisi kuitenkaan maksanut siitä megawatti latauksesta jos olisi saanut.

Uskon että sähköstymisen jatkuessa raskaampaan liikenteeseen, niin ajojärjesteliä ovat valmiita maksamaan taatusta latauskapasiteetista, linjalikenteessä että muussa, aikatauluista voi tehdä tiukemman ja varmemman jos ne lataukset ovat taattuja. Ehkä pointti ei ole se minkä järjestelmän kautta menee, vaan se että sillä ajoneuvolle on ajallaan kapasiteettia varattu.
 
Myyjä maksimoi liikevaihtoa, se varaus ei olisi pois liikevaihdosta, päinvastoin.

Uskon että sähköstymisen jatkuessa raskaampaan liikenteeseen, niin ajojärjesteliä ovat valmiita maksamaan taatusta latauskapasiteetista, linjalikenteessä että muussa, aikatauluista voi tehdä tiukemman ja varmemman jos ne lataukset ovat taattuja. Ehkä pointti ei ole se minkä järjestelmän kautta menee, vaan se että sillä ajoneuvolle on ajallaan kapasiteettia varattu.
Jos ajatellaan henkilöautopuolta niin tuossa varaamisessa on se hankaluus, että sitä töpseliä on fyysisesti hankala varata etukäteen. Toki siellä kempparin näytössä voi pienellä lukea "varattu", mutta ruuhkatilanteessa siinä on kuitenkin joku yrittämässä latausta tai joku on vetänyt viereisen piuhan kyseiseen ruutuun tai jonottajien ohi on käytännössä vaikea päästä. Ja mitä tulee tuohon liikevaihdon maksimointiin niin ehkä kuitenkin maksimoivat tulosta ja latureilla on oikeasti ruuhkaa muutamana päivänä vuodessa ja tuollaisen systeemin toteutus ei ole ilmaista, joten en oikein jaksa uskoa tuohon.

Raskaan liikenteen puolella jonkinlainen aikataulutus varmaan toimii ja lienee käytössä esim. terminaaleissa, mutta en oikein usko että teiden varsilla olevien rekkojen latauspaikkojen käyttö perustuisi varauksiin. Mieluummin pientä vaihtelua lataustaukojen kestossa kuin pitkä odotus jonkun missatun latausslotin takia. Ammattiliikenne kuitenkin tarvitsee pikalatausta paljon tasaisemmin kuin henkilöautot eli verkoston mitoitus on helpompaa.
 
Jos ajatellaan henkilöautopuolta niin tuossa varaamisessa on se hankaluus, että sitä töpseliä on fyysisesti hankala varata etukäteen. Toki siellä kempparin näytössä voi pienellä lukea "varattu", mutta ruuhkatilanteessa siinä on kuitenkin joku yrittämässä latausta tai joku on vetänyt viereisen piuhan kyseiseen ruutuun tai jonottajien ohi on käytännössä vaikea päästä. Ja mitä tulee tuohon liikevaihdon maksimointiin niin ehkä kuitenkin maksimoivat tulosta ja latureilla on oikeasti ruuhkaa muutamana päivänä vuodessa ja tuollaisen systeemin toteutus ei ole ilmaista, joten en oikein jaksa uskoa tuohon.

Raskaan liikenteen puolella jonkinlainen aikataulutus varmaan toimii ja lienee käytössä esim. terminaaleissa, mutta en oikein usko että teiden varsilla olevien rekkojen latauspaikkojen käyttö perustuisi varauksiin. Mieluummin pientä vaihtelua lataustaukojen kestossa kuin pitkä odotus jonkun missatun latausslotin takia. Ammattiliikenne kuitenkin tarvitsee pikalatausta paljon tasaisemmin kuin henkilöautot eli verkoston mitoitus on helpompaa.
Raskaalla pitkän matkan liikenteellä on niin pitkät pakolliset lepoajat, että noiden aikana ehtii kyllä latailla kun pakollista lepoaikaa on vuorokaudessa vaikka kuinka.

Tosin ensimmäisenä varmaan sähköistyy lyhemmän siirtelyn liikenne jolloin terminaaleissa vedettävä ihan vaan CCS2:nenkin piisaa pitkälle.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Jos ajatellaan henkilöautopuolta niin tuossa varaamisessa on se hankaluus, että sitä töpseliä on fyysisesti hankala varata etukäteen. Toki siellä kempparin näytössä voi pienellä lukea "varattu", mutta ruuhkatilanteessa siinä on kuitenkin joku yrittämässä latausta tai joku on vetänyt viereisen piuhan kyseiseen ruutuun tai jonottajien ohi on käytännössä vaikea päästä. Ja mitä tulee tuohon liikevaihdon maksimointiin niin ehkä kuitenkin maksimoivat tulosta ja latureilla on oikeasti ruuhkaa muutamana päivänä vuodessa ja tuollaisen systeemin toteutus ei ole ilmaista, joten en oikein jaksa uskoa tuohon.

Tuossa en ajatellut että kahvat loppuu, vaan sitä että kentällä riittää paukkuja se megalataukseen.

Kahvanvaraus toki hyvä nosto, ajattelin että nossa megalataus paikoissa hinta pitäisi vapaana, ja toki aseman algoritmit voi sitten edes auttaa vapaan paikan löytymistä, esim pitämällä yksi paikka varattuna, ei tarjoa energiaa, ei saa kahvaa kiinni. Toki joku voi siltä ajaa vaikka milalisen yhdistelmän eteen ja estää sitten maksavia.


Raskaan liikenteen puolella jonkinlainen aikataulutus varmaan toimii ja lienee käytössä esim. terminaaleissa, mutta en oikein usko että teiden varsilla olevien rekkojen latauspaikkojen käyttö perustuisi varauksiin. Mieluummin pientä vaihtelua lataustaukojen kestossa kuin pitkä odotus jonkun missatun latausslotin takia. Ammattiliikenne kuitenkin tarvitsee pikalatausta paljon tasaisemmin kuin henkilöautot eli verkoston mitoitus on helpompaa.

"linjaliikenne" sopimus paikat, niin tavallaa se toimii varauksena, niidenkin paikkojen kannattavuutta parantaa jos voi energiavarastoa ulosmyydä, optimoida varastointia.

Raskaalla pitkän matkan liikenteellä on niin pitkät pakolliset lepoajat, että noiden aikana ehtii kyllä latailla kun pakollista lepoaikaa on vuorokaudessa vaikka kuinka.

Oliko 4:30 kohden 45 minuutin tauko, veikkaan että isäntä , ajojärjesteliä toivoisi että sen ajoneuvon saisiladattua tauonaikana. Sama tilausajo (bussi) liikenteessä kyytiläisetkin sitä toivoisi.

Linja pilottejahan nuo "kaukoliikenteen" sähköistämiset raskaassa on , sillä tavalla suunniteltuja. Mutta jos sillä puolella sähköistyminen etenee, niin se tunti, vuorokausi kapasiteetti maksaa, niin kuvittelen naivisti että hyvän palvelutason voisi saavuttaa edullisemmin, kun asiakkaalla on varmuus palvelun saatavuudesta. Ja kannattaa noiden myydä niille HA kuskeille jotka vetää jotain kelkkoja jossain koppiperäkärryssä kohti Kuusamoa.


 
Tuossa en ajatellut että kahvat loppuu, vaan sitä että kentällä riittää paukkuja se megalataukseen.

Kahvanvaraus toki hyvä nosto, ajattelin että nossa megalataus paikoissa hinta pitäisi vapaana, ja toki aseman algoritmit voi sitten edes auttaa vapaan paikan löytymistä, esim pitämällä yksi paikka varattuna, ei tarjoa energiaa, ei saa kahvaa kiinni. Toki joku voi siltä ajaa vaikka milalisen yhdistelmän eteen ja estää sitten maksavia.

Eivätköhän osaa mitoittaa siten, että yleensä riittää paukkuja. Ja jos nyt joskus sattuukin saamaan vaikka "vain" 500kW, jolla se lataus kestää pari minuuttia kauemmin niin en oikein näe syytä säätää mitään varausta tuon takia. Premium-hinnoittelua ei näytä harrastavan oikein kukaan, mikä onkin järkevää, koska on nähty että silloin laturit ovat käyttämättä 360 päivää vuodessa. MW-latureita meillekin lupailleen BYD:n latureistakin saa käsittääkeni sähköä ihan sopuisaan kWh-hintaan eikä mikään kai estä Seat Mii -kuskia imuttelemasta siitä pitkän lounaan ajan 30kW:n teholla. Taisivat luvata 50 latauspistettä vuoden loppuun mennessä.
 
Mitään varsinaisesti tiedä pitkänmatkan rekkatouhuista mutta se on kuitenkin jotain 9 tuntia mitä saa vuorokaudessa ajaa niin paljon jää aikaa latailuun. Varmaan jossain kohdin yleistyvät 150 kw laturit paikoille joissa rekat saavat yöpyä niin saan akun nukkuessa täyteen.

Ja "linja-liikenteessä" on taas paljon mahdollisuuksia rytmityttää kuskin touhut niin että lataus ei aiheuta kustannuksia.

Hankalin on varmaan metsätyöhön liittyvät ajot. Energian kulutus on suurta ja ei ole vakio reittejä. Yrittäjille siltä loistopaikkoja sillä jos 200€ säästää päivässä että joutuu käyttämään tunnin lisää lataustouhuin niin moni yrittäjä ottaa kiljuen itselleen.
 
Mitään varsinaisesti tiedä pitkänmatkan rekkatouhuista mutta se on kuitenkin jotain 9 tuntia mitä saa vuorokaudessa ajaa niin paljon jää aikaa latailuun. Varmaan jossain kohdin yleistyvät 150 kw laturit paikoille joissa rekat saavat yöpyä niin saan akun nukkuessa täyteen.

Ja "linja-liikenteessä" on taas paljon mahdollisuuksia rytmityttää kuskin touhut niin että lataus ei aiheuta kustannuksia.

Paikallis jakelun rinnalla Linja-liikenne sähköstyy ensimmäisenä, reiteillä missä voidaan jopa rakentaa ne latausasemat, tiedetään aikataulut niin AI algomitrit laskee, optimoi. Aseman energiavarastot mahdollistaa lisäksi liittymän mitoituksen , kulujen optimointia.

Kaluston lisääminen on myös vaihtoehto, mutta toisaalta myös korkeakäyttöaste. Siis tuohon että hidaslataillaan, vaan sen sijaan ajetaan useammassa vuorossa (samaa kaukoliikenteen busseilla). Jos lataaminen kestää yhtä pitkään kuin ajaminen, niin kalusto seisoo, ja tarvitsee myös paikan missä seisoo. Eli megawattilatauksesta kannattaa maksaa.
Joku kuorma-auto yksinyrittäjä, joka pyörii koti nurkilla, niin riittävän isolla akulla sen työpäivän vo pärjätä, ja sitten viedä sinne 150kW laturille parkkiin. Sellaisellakkin parkilla se optimointi tärkeää, tietää milloin minkäkin auton akku pitää olla täysi, kenelle kiire, iltavuoro tullu ja aamuvuoro tarvii täyden.

Jos on kenttä, niin kannattaahan sitä uloskinmyydä jos kysyntää.




En nyt väitä miten tulevasuus menee, jos tulee jotain atomigeneraattoreita joissa tehosta ei pulaa, päinvastoin, niin. Mutta vähän hämmentää että optimointi tuntuu monesta noin kaukaiselta, samaan aikaan toisessa ketjussa tehdään pikkuaton latausoptimointeja pörssisähkön hinnan mukaan, kuorman ohjauksia jne.
 
Mitä reissussa lataamiseen tulee, niin nyt toimii Uusiutuva My Neste (vai mikä.onkaan) latauksessa easy charge myös Tesloilla. Eli ekan kerran kun kytkee sovelluksesta latauksen päälle niin kysyy että kytketäänkö Easy charge päälle. Tämän jälkeen homma toimii ihan latauslaitteen kytkemällä ilman mitään sovelluksia tms.

Hyvä juttu että muutkin lataustoimijat ottavat automatiikkaa käyttöön (on sen nimi sitten mikä vaan).
 
Mutta vähän hämmentää että optimointi tuntuu monesta noin kaukaiselta, samaan aikaan toisessa ketjussa tehdään pikkuaton latausoptimointeja pörssisähkön hinnan mukaan, kuorman ohjauksia jne.
Kotilatauksen optimointi on huono vertaus, kun auto seisoo yleensä koko yön kotona parkissa ja latausta tarvitaan vain joidenkin tuntien ajan. Pikalatauksella taas pitää yleensä saada mahdollisimman nopeasti virtaa akkuun. Esim. lounaalla toki voi vähempikin riittää ja pidän ihan mahdollisena, että käyttäjä voi säätää sitä oman latauksena prioriteettia/tehoa ja se voi ehkä vaikuttaa latauksen hintaan. Ja luonnollisesti latausoperaattorit optimoivat toimintaansa monin tavoin, mutta se optimointi ei perustu siihen, että autoilijan pitäisi ilmoitaa, milloin tulee lataamaan ja paljonko tehoa haluaa.
 
K-lataus itse asiassa tässä pari päivää kyseli asiakkailtaan että olisitteko käyttämässä erilaisia ominaisuuksia jos ne olisivat käytössä.

Siellä oli yhtenä valintana lataaminen hitaampaa halvemmalla ja nopeammin kalliimmalla. Tuo oli hankala ottaa kantaa, kun haluaisin kyllä hitaampaa ja nopeampaa lataamista-valintaa, mutta en varsinaisesti haluaisi siihen hintaeroa. En ymmärrä miksi se latauspistokkeen varaamisen kohdalla lataaminen pitäisi antaa halvemmalla. Mieluummin niin, että asiakas voisi tullessaan valita sopivan latausajan ja prosentin mihin haluaisi ladata(tai sitten anna tulla täysillä kunnes lopetan) ja sitten laturi optimoisi nopeutta ja aikaa. Sitten lisämaksua alkaisi juosta kun tuosta menisi vaikka vartin yliaikaa tms. (tai sitten asiakas käy siirtämässä autoa). Tuota voisi sitten myös ruuhka-aikaan ohjata lataamaan vähemmän aikaa ja pidempiä latausaikoja poistaa valinnasta kokonaan. Täysillä lataaminen loppuisi vaikka 70% tai 80% saavuttaessa tms. (ja lisämaksu rupeaisi juoksemaan) niin ei voisi vain valita sitä ja lähteä syömään johon ei ole antanut mitään aika-arviota.

Johonkin supernopeuteen voisi periaatteessa laittaa lisähintaa mutta katsoisin että nopeasti lataamista pitäisi kaikissa olosuhteissa suosia hinnoittelulla.

Mersun AMG GT autohan juuri tuli esittelyihin. Lataaminen 600kW teholla parhaimmillaan ja 106kWh akku latautuu 10-80% väli 11 minuuttiin.
 
Mitä reissussa lataamiseen tulee, niin nyt toimii Uusiutuva My Neste (vai mikä.onkaan) latauksessa easy charge myös Tesloilla. Eli ekan kerran kun kytkee sovelluksesta latauksen päälle niin kysyy että kytketäänkö Easy charge päälle. Tämän jälkeen homma toimii ihan latauslaitteen kytkemällä ilman mitään sovelluksia tms.

Hyvä juttu että muutkin lataustoimijat ottavat automatiikkaa käyttöön (on sen nimi sitten mikä vaan).
tämä oli tullut myös Faast latausasemille. Siellähän on akut käytössä jolloin yritys käyttää niitä latausten tehon varmistukseen ja lataus aseman ollessa tyhjillään, reservimarkkinaan. Tämä lienee järkevää koska eihän nuo asemat juuri koskaan ole kovin kuormitettuja. Yhdellä reissulla pysähdyin Jari Pekalle Hartolaan, siellä oli 1 auto Nesteen laturissa, 1 auto Faast (minä) ja Tesla melkein täynnä. Tesla voi joskus olla Faastia halvempi, mutta lähes aina kannattaa sitä käyttää (jos on autoliiton jäsen jolloin 0,26c) ja tietty Jari Pekka tarjoaa vielä kahvin niin ei ole vaikea valinta.
 
K-lataus itse asiassa tässä pari päivää kyseli asiakkailtaan että olisitteko käyttämässä erilaisia ominaisuuksia jos ne olisivat käytössä.

Siellä oli yhtenä valintana lataaminen hitaampaa halvemmalla ja nopeammin kalliimmalla. Tuo oli hankala ottaa kantaa, kun haluaisin kyllä hitaampaa ja nopeampaa lataamista-valintaa, mutta en varsinaisesti haluaisi siihen hintaeroa. En ymmärrä miksi se latauspistokkeen varaamisen kohdalla lataaminen pitäisi antaa halvemmalla. Mieluummin niin, että asiakas voisi tullessaan valita sopivan latausajan ja prosentin mihin haluaisi ladata(tai sitten anna tulla täysillä kunnes lopetan) ja sitten laturi optimoisi nopeutta ja aikaa. Sitten lisämaksua alkaisi juosta kun tuosta menisi vaikka vartin yliaikaa tms. (tai sitten asiakas käy siirtämässä autoa). Tuota voisi sitten myös ruuhka-aikaan ohjata lataamaan vähemmän aikaa ja pidempiä latausaikoja poistaa valinnasta kokonaan. Täysillä lataaminen loppuisi vaikka 70% tai 80% saavuttaessa tms. (ja lisämaksu rupeaisi juoksemaan) niin ei voisi vain valita sitä ja lähteä syömään johon ei ole antanut mitään aika-arviota.

Johonkin supernopeuteen voisi periaatteessa laittaa lisähintaa mutta katsoisin että nopeasti lataamista pitäisi kaikissa olosuhteissa suosia hinnoittelulla.

Mersun AMG GT autohan juuri tuli esittelyihin. Lataaminen 600kW teholla parhaimmillaan ja 106kWh akku latautuu 10-80% väli 11 minuuttiin.
Toi K-latauksen kysely oli aika mielenkiintonen. Itteäkin mietityttää et miks hitaampi lataus tarvis olla halvempaa, kun kuitenkin se laturi on varattuna kauemmin. Ennemmin just se et ruuhka-aikaan nopeempi lataus ois halvempaa et sais porukkaa liikkeelle nopeemmin. Mut toi AMG GT 11 minuuttiin on kyl aika hurjaa, tulee varmaan olee aika hintava vehje.
 
Johonkin supernopeuteen voisi periaatteessa laittaa lisähintaa mutta katsoisin että nopeasti lataamista pitäisi kaikissa olosuhteissa suosia hinnoittelulla.

K-latausta jos miettii, niin ajatukset vie liikenne asemille että frman asiointi pisteisiin. Keskolla myös "raskaampia" kohteita.

Jos miettii megawattilatausta, niin tänäpäivänä tarkoittaa hyvin vähäisiä käyttäjiä, mutta jos kysyntä kasvaa ja halutaan tarjota sitä megawatti tehoa ja se otetaan sieltä energiavarastosta, niin joka tapauksessa sitä ynnättään miten se riittää ja hinnoittelulla saadaan paremmin riittämään. Energiavarastoja nykyään käytetään lataamisen lisäksi muuhun, algoritmeillä optimoidaan. Eihän sitä ole pakko myydä latauskäyttöön, tarjotaa pienempää tehoa.
 
Kyllä sitä varastokäyttöön tosiaan myös voidaan myydä, mutta ainakin tämän hetken korvaukset ovat olleet rajusti laskusuunnassa noilta osin eli mikään hyvä bisnes se ei aiinakaan tällä hetkellä ole ja väittäisin paremman katteen saavan ihan sillä sähkön myynnillä kuluttajalle.
 
Kyllä sitä varastokäyttöön tosiaan myös voidaan myydä, mutta ainakin tämän hetken korvaukset ovat olleet rajusti laskusuunnassa noilta osin eli mikään hyvä bisnes se ei aiinakaan tällä hetkellä ole ja väittäisin paremman katteen saavan ihan sillä sähkön myynnillä kuluttajalle.
Jep. Aika pitkälti noiden funktio on varmaankin olla vain puskurina ja pärjätään sitten pienemmällä sähköliittymällä.
 
Kyllä sitä varastokäyttöön tosiaan myös voidaan myydä, mutta ainakin tämän hetken korvaukset ovat olleet rajusti laskusuunnassa noilta osin eli mikään hyvä bisnes se ei aiinakaan tällä hetkellä ole ja väittäisin paremman katteen saavan ihan sillä sähkön myynnillä kuluttajalle.
Latauskenttien akkut ? tiettäväst nykyään myydään myös verkkoon palvelua. Ja se mikä on hintaeroraja missä kannattaa myydän ihan vain energiaa, riippuu sitten mitä kustantaa ylimääräiset syklit. Jos aseman energiavaraston perusidea tarjota pikalatausta, tai tuo mistä aiemin puhutaa megawattilatausta, niin se on se perus juttu, asemilla eroa millon on kysyntää, milloin ei ole, algortimit laskee siinä missä vähittaiskaupassa. Eri asemilla ajallisesti erilaiset vilkkausajat.

Asemaoperaattorin ei tarvi välttämättä myydä verkkoon sieltä varastosta, vaan olla varastoimatta. Oletan että akkuvarastot tulee yleistyy myös kiinteistöissä, jossa kiinteistön , littymän sisällä optimoidaan, ja ymmärtääkseni alueellinen jakelutuli sallituksista, eli esim jos uusituvaa.
 
Onko markkinoille tullut yhtään latausoperaattoria, joka tarjoaisi latauspalvelua tien päällä myös käteisasiakkaille, siis kolikoilla ja seteleillä?

Onnistuuko käteislataaminen edes millään palvelevalla huoltoasemalla?
 
Onko markkinoille tullut yhtään latausoperaattoria, joka tarjoaisi latauspalvelua tien päällä myös käteisasiakkaille, siis kolikoilla ja seteleillä?

Onnistuuko käteislataaminen edes millään palvelevalla huoltoasemalla?
Vasta käteiskorit tuolossa, nekin "pakolla", en ole kuullut saati nähnyt seteliautomaattia. Asiakas(asionti) latauspaikoissa tiedän seteli, kolikko maksumahdollisuudest, en tiedä onko kukaan maksanut kolikoilla. (siis missä palvelua ei ole ulkoistettu)
 
Onko markkinoille tullut yhtään latausoperaattoria, joka tarjoaisi latauspalvelua tien päällä myös käteisasiakkaille, siis kolikoilla ja seteleillä?

Onnistuuko käteislataaminen edes millään palvelevalla huoltoasemalla?
Motonetissä taitaa onnistua, jos käy kassalla lataamassa saldoa. Ovat tosin kai lopettelemassa tuota hommaa ja ottamassa Faastia tilalle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 944
Viestejä
5 236 087
Jäsenet
83 409
Uusin jäsen
Uanza

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom