Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisko veloitus kerran kuussa?St1 lataus ei tehnyt katevarausta, eikä kyllä viikonkaan jälkeen ole tullut itse veloitusta kortille. Kellään kokemusta miten tuo toimii (vai toimiiko?). Katkaisin latauksen autosta, en näyttämällä korttia uudestaan lukijassa.
Käytiinpä Espoossa viikon reissulla ja täytyy todeta että hybridi vuokra-auton lataaminen oli ainakin yhtä helvettiä.
22kw/h tuohon pitäisi mennä sisään, mutta tässäpä tuloksia:
Helen 0.3kw/h (1€/kwh)
Virta 1kw/h (0.75€/kwh)
Taskuparkki, Tapiola hotellin alakerta yön yli, 1.5 kw/h (0.25€/kwh)
Ja jokaiseenhan se oma appi piti asentaa että saat mitään töpselistä irti...
Taidan jättää sähköautoilun 5-10v päähän jos tämä on sitä nykyaikaa..
Se latausteho on ihan kW, ei mikään kW/h. kW/h ei ole mikään yksikkö millekään missään asiayhteydessä.
Voiko sen ladata väärin?
Kaapeli molempiin päihin ja apista aloita lataus?
Kaikissa latauspisteillä oli vielä ainoa auto kiinni, eli ei edes minkään jaetun maksimin verkossa pitäisi vaikuttaa
Kyllä tuon olisi pitänyt siihen 3.5 kw/h latausvauhtiin taipua ainakin auton puolesta.
Skoda octavia iv 2023
En ainakaan asetuksista löytänyt minkäänlaista rajoitinta latauksen max nopeudelle,
Minimilataus oli 10% laitettu.
Tosiaan sitä itsekkin veikkailin että hotellin maanalaiseen varmaan vedetty normaali 220V 10A yhteys.
Silläpä sitten about 2kw/h.
Mutta vähän jäi kyllä karvas maku suuhun noista ihan virallisista helenin ja virran latureista.
Onko auton mukana tullut latauskaapeli 1-vaiheinen vai kolmivaiheinen? Onko hotellin latauspiste varustettu sähköauton latauspistokkeella (AC tai DC) vai normi schuko-pistorasia?
Tuon suton sisäisellä laturilla saa enintään 3,7 kW latsustehoa, koska on yksivaiheinen. Latauspiuha voi taas rajoittaa tehon alle 2 kW jos siinä on 8 Ampeerin tai jopa 6 Ampeerin virransyöttörajoitus.
Ei tarkoita, kW/h on sama kuin sanoisi km/h/h, eli ilmaisee oikeastaan "kiihtyvyyttä" (vrt. m/s/s). kW kertoo hetkellisen "nopeuden", ja jos 22 kW "nopeutta" ylläpidetään tunti, saadaan 22 kW x 1 h energiaa, eli 22 kWh (vrt 100 km/h x 1 h = 100 km). Jos haluaisi ilmaista, montako kilowattituntia energiaa saisi tunnissa ladattua, yksikkö olisi kWh/h, eli päästäänkin takaisin siihen kilowattiin. Kilowattitunti on toki itsessään hiukan perverssi yksikkö, kun siinä on aika sekä osoittajassa että nimittäjässä (W=J/s). Loogisempi olisikin vaikkapa MJ (1 kWh = 3,6 MJ).No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....
= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h
No kai se nyt tarkoittaa "per tunti lataustehoa" jos laturin teho on esim 22kW.....
= Jos auton akkuun mahtuu 22kwh, niin 22kw laturilla sen täyteen saamiseen ideaalisessa tilanteessa menisi 1h
Vaihtelee hiukan, esim. Mikkeli 54c/59c, Porissa 55c/62c. Hinnat näkee ei-tesloille tesla apista, oikee yläkulma -> lataa toinen sähköautosi.Maksaako Superit 0,60c muille kun Tesloille?
Lähinnä tuo Helenin "22kw" laturi.
Oli siinä 2 tuntia, ja 0.6 kwh tuli latausta.
Yksivaihe taitaa olla kun auton etsi googlesta niin 3.7 kwh on ilmoitettu latausnopeus.
Ellin/powerpassin tai mikä se VW puolella on,oli itsellä käytössä kun tuota väliä tahkosin edestakas useamman kerran. Sitten vaan ionityjä pitkin. Varaudu kuitenkin ruuhkiin etenkin ruotsi-tanska läpiajossa ellet sitten yöllä aja. Teslaa tai Circle K asemia sitten jos hinnalla ei väliä tai haluaa ruuhkia välttää.
Suosittelen kuitenkin dieseliä jos sellainen vaihtoehtoajoneuvo löytyy. Pääsee helpommalla ja todennäköisesti myös halvemmalla.
Niistämsilloista toinen ei ainakaan viimevuonna tunnistanut suomalaisia kilpiä. Suosittelen sen etätunnistinkikkareen tilaamista, muuten ei alennusta tainnut saada.
Pitkästä aikaan yritin reissunpäällä ladata. Kohti pahaa peukkua jotta lapset pääsee kakalle ym. No ei tietenkään yhtään letkua vapaana ja sellainen 4 auton häröpallo pyöri ympäri parkkipaikkaa, osa ilmeisesti jonotti, osa ehkä etsi navista vaihtoehtoa. Hankala oli ottaa selvää.
10 m päässä 12 Teslan tolppaa joista vain kaksi käytössä. Hinta 60c/kWh joten en ladannut minäkään. Onneksi pääsi kotiin asti mutta kohta kun vaimo lähtee liikenteeseen niin saa kuunnella valitusta miksei ole enemmän virtaa. Jos olisi ollu pakko niin ei kai siinä olisi muu auttanut kuin lyödä Muskille pari kymppiä kouraan.
Sähköauton pikalatauksesta voisi oikeastaan laatia kaavion joka muistuttaa aika paljon montaa muuta vastaavaa.
Kolmesta ominaisuudesta saat valita kaksi:
-Halpa
-Tehokas
-Ruuhkaton
Eli sen sijaan että kerran pari vuodessa maksat 60c/kWh hinnan latauksesta otat mielummin vastaan talouden toisen käyttäjän aiheellista kritiikkiä aiheesta.
Jos nyt on kyse vapaa-ajan matkailusta, niin useimmille käy kuitenkin reilusti halvemmaksi pikaladata 60c/kWh hintaan pari kertaa kuussa kuin maksaa niin isosta akusta ettei koskaan tarvitse ladata tien päällä...Sitten on vielä se vähän vaiheessa oleva vaihtoehto, että sähköautolla pääsisi sen saman päivämatkan kuin perinteisilläkin autoilla ja latauksen voisi suorittaa yölatauksena kotona tai majoituspaikassa.
Kuulostaa ihan normaalilta sähköautoelämältä. Stressiä ja vitutusta aiheuttaa.Pitkästä aikaan yritin reissunpäällä ladata. Kohti pahaa peukkua jotta lapset pääsee kakalle ym. No ei tietenkään yhtään letkua vapaana ja sellainen 4 auton häröpallo pyöri ympäri parkkipaikkaa, osa ilmeisesti jonotti, osa ehkä etsi navista vaihtoehtoa. Hankala oli ottaa selvää.
10 m päässä 12 Teslan tolppaa joista vain kaksi käytössä. Hinta 60c/kWh joten en ladannut minäkään. Onneksi pääsi kotiin asti mutta kohta kun vaimo lähtee liikenteeseen niin saa kuunnella valitusta miksei ole enemmän virtaa. Jos olisi ollu pakko niin ei kai siinä olisi muu auttanut kuin lyödä Muskille pari kymppiä kouraan.
Hieno homma jos tuossa on tapahtunut kehitystä. Itse ajelin tuota väliä 2022-2023 aikana noin 7 kertaa. Viimeisen kerran menin laivalla Helsinki-Trave. Siinä oppi mitkä on ne pahimmat paikat ja ajat missä ruuhkaa yleensä on. Pahimmat ajat noin yleensä oli se lounasaika 11-13 ja töistä kotiin aika arkisin 16-18. Mutta kyllä silti muistaakseni joka kerta joutui jossain jonottamaan, hyvä että nyt pääsit alle 10 min jonotuksella, itse pahimmillaan muistaakseni jonotin melkein tunnin ja kerran menin vieressä olevalle AC laturille jotta range riitti seuraavaan. Tämä tosin taisi olla virhe ajankäytön kannalta.Viikon reissu tuli tehtyä juhannuksen jälkeisellä viikolla ja lataamisen puolesta sujui kyllä todella hyvin. Ensimmäinen reissu ulkomaille omalla (sähkö)autolla. Ionityllä latailin (Power-tilaus) menemään. Latureita on omasta mielestä vähintäänkin riittävästi Ruotsin ja Tanskan läpiajoa ajatellen. Taukoa pidettiin parin tunnin välein (ihmisten, ei auton takia välttämättä). Laturit on mäkin/huoltoaseman/tms. yhteydessä. Yhden kerran joutui odottamaan Ruotsissa alle 10 min laturin vapautumista, muuten olin aina yksin tai 1-2 autoa lisäksi.
Appi toimi hyvin. Paitsi kerran jumitti. Autoa kyllä latautui, mutta ko. veloitusta ei näy vieläkään. Harmi. Vahva suositus Ionitylle. Tauoilla auto oli aikaisemmin valmis kun ihmiset. Latausnopeus oli maksimissaan 136 kW. Sen verran mitä toi ID4 lataa. Kerran latasin Teslalla 6 min, kun iski rangeahdistus päälle. Reilun 3000 km (Ionityn) sähköt maksoi noin 160e.
Hyvä maku jäi. Suosittelen muillekin. Lataamisen puolesta ei ole mitään ongelmaa.
Sellain nyrjähdys päässä on ettei tuplahintaa pysty maksamaan jos ei ole pakko.Sähköauton pikalatauksesta voisi oikeastaan laatia kaavion joka muistuttaa aika paljon montaa muuta vastaavaa.
Kolmesta ominaisuudesta saat valita kaksi:
-Halpa
-Tehokas
-Ruuhkaton
Eli sen sijaan että kerran pari vuodessa maksat 60c/kWh hinnan latauksesta otat mielummin vastaan talouden toisen käyttäjän aiheellista kritiikkiä aiheesta.
Tää on totta, kaikkihan lähti siitä virheestä että katsoin paikan johon oltiin menossa väärin. 80 km sijaan matkaa olikin 200 km reissu enkä ollut muuttanut 70% latausrajaa. Eli syyllinen löytyy peilistä. Onneksi range riitti kotiin, muuten tosiaan olisin sitä Teslaa käyttänyt. Lopulta kotona tunnin 11 kW lataus siihen että rouva sai suoritettua omat ajonsa jotta ei tarvittu julkisia ollenkaan tuona päivänä.Eihän tuossa tarvitse kuin AP:n katsoa meikkipeiliin omia valintojaan; jos mieluummin nuljaa 10-20€ euron edestä perhematkalla istuakseen peukkubaarin letkussa niin...
Tämäpä juuri. Polttoainetankin kasvatus ei tarvitse kuin vähän lisää terästä tai muovia. Sähköauton akku tarvitsee satoja kiloja erilaisia maametalleja, joten ei ole mitään järkeä pakata sähköautoon jotain 200 kWh akkua vain sitä kerran vuosineljänneksessä tapahtuvaa pitkää matkaa varten.Ei ole ekonomista eikä ekologisesta ajella jättiakulla nurkkapyöritystä ympäri vuoden, ettei tarttis lomamatkalla ladata tien päällä.
Tämäpä juuri. Polttoainetankin kasvatus ei tarvitse kuin vähän lisää terästä tai muovia. Sähköauton akku tarvitsee satoja kiloja erilaisia maametalleja, joten ei ole mitään järkeä pakata sähköautoon jotain 200 kWh akkua vain sitä kerran vuosineljänneksessä tapahtuvaa pitkää matkaa varten.
Jo nyt Model 3 LR:llä ajaessani noin 75% ladatuista kWh tulee kotona, vaikka pitkääkin matkaa tulee tehtyä.
Toisaalta tuo tiheyden kasvu mahdollistaa sen, että autojen ranget saadaan pidettyä ennallaan ja autojen massaa saadaan alemmas.Toisaalta akkujen kapasiteetti tiheydet kasvavat sita luokkaa etta siihen mihinka nykyaan saa 80kwh saa 2030 160 kwh. Silla saa sitten kaytannon rangeksi 800km ja ketaan ei kiinnosta sen jalkeen range jutut.
Mulla on tunne etta boomereita ei oikeasti ahdista se massa vaikka ne siita jaksavatkin aina valittaa kommenttikentissa. Eli massaa ei voi kayttaa myyntivalttina kaupoilla.autojen massaa saadaan alemmas.
Suuri osa "työsuhdekäytössä" olevista autoista menee ihan siihen samaan käyttöön kuin se ei-työsuhdeautokin. Edelleen Suomessa >30tkm/vuosi ajosuorite on harvinaista, ja tyypilliset päivämatkat ovat monella ammattilaisellakin sitä tasoa, että yksi akullinen riittää vähintään yhdeksi päiväksi.Aika monet uudet sähköautot ovat työsuhdekäytössä ja niiden ajoprofiilit ovat kyllä muuta kuin pelkkää nurkkapyörittelyä ja kerran vuodessa lomareissu. Käytännössä nuo kaikki tienpäällä tehtävät ylimääräiset lataukset pidentävät matka-aikaa ja sillekin on laskettavissa kustannus.
Akut kyllä kehittyvät, mutta tuosta suppeasta ajattelusta pitäisi päästä eroon, että sähköautoja käytetään pelkästään hyvissä olosuhteissa nurkkapyörittelyyn.
Kyllä massa kiinnostaa autovalmistajiakin. Auton keventäminenkin parantaa rangea.Mulla on tunne etta boomereita ei oikeasti ahdista se massa vaikka ne siita jaksavatkin aina valittaa kommenttikentissa. Eli massaa ei voi kayttaa myyntivalttina kaupoilla.
Mitä omia vanhempia sukulaisia kuuntelee niin se on se lataus mikä pelottaa. Appiukko kommentoi tätä minun autonvaihtoanikin että hän ei ikinä hanki sähköautoa kun se on niin tyhmän näköistä kun autokeitaalla on teslat rivissä ja ihmiset selaa puhelinta sisällä autossa.Mulla on tunne etta boomereita ei oikeasti ahdista se massa vaikka ne siita jaksavatkin aina valittaa kommenttikentissa. Eli massaa ei voi kayttaa myyntivalttina kaupoilla.
Se onkin ongelma kun tarvitsee vain 100km lisaa eika ole kusihata niin ei viitsi 10 minuutin tahden kahviakaan ottaa.ja ihmiset selaa puhelinta sisällä autossa.
Selvisikä, mites sitten jos unohtaa sen PIN koodin.syötät 4-numeroisen pin-koodin latausta varten (esim 1234), maksat kortilla, lyöt letkun kiinni ja lataus alkaa. Ja kun haluat lopettaa latauksen niin kävelet automaatille, valitset oman ruudun, painat lopeta lataus ja syötät antamasi koodin (em. 1234).
Appin kautta menee varmasti nopeammin kun tietää mitä tekee mutta ns. normipulliaiselle tuo korttimaksu toimii varsin hyvin.
Selvisikä, mites sitten jos unohtaa sen PIN koodin.
t. Nimimerkki niin montakertaa törmännyt tilanteeseen missä sankarit unohdaa minuutissa juuri keksimänsä pin koodin.
Selvisikä, mites sitten jos unohtaa sen PIN koodin.
t. Nimimerkki niin montakertaa törmännyt tilanteeseen missä sankarit unohdaa minuutissa juuri keksimänsä pin koodin.
Ohje näytössä? muuten ei ehkä auta sitä sankaria joka on sen unohtanut, (jos vasta sen jälkeen aspa antaa ohjeen.)Syntymäpäivästä saa helposti muistettavan nelinumeroisen koodin tai miksei vaikka sen pankki/luottokortin myös.
Kuten todettu, laiskana miehenä menin tuonne. Härkis ois kiertäny muutaman minuutin lisää matkaan. Mutta ehkä ensi kerralla annan sillekin mahdollisuuden.Siinä olis ollu Härkäpakari Nesteen aseman kera kans vieressä.
Se on just se pointti että ei jaksaisi testailla kun ajelee. Luulin ja olin väärässä Helenin kohdalla. Muutama kirosana pääsi mutta Vaimolla onneksi oli äppi.Itsellä Helenin Virta -tägi ja ainakin se toimi vielä Virran asiointilatauksessa tässä jokin aika sitten. Toki on voinut tuon jälkeen muuttua, eipä sillä. Pitääkin testata. Sinänsä varsinainen Virta tägikin on käyttämättömänä tällä hetkellä kun sellainenkin on joskus tullut hommattua (joten sen aktivointi ei olisi paha rasti). Varsinaista Helenin tolppaa en ole tainnut edes koskaan käyttää.