Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jotkut avajaiset siinä on menossa, siitä tuo hinta. Kaikki töpselit ei ole vielä paikallaan.Niin se ABClläkin alkaa nuo kokonaiskapat kasvamaan. Näköjään nyt viitostien varrelle Kuortti - Mikkeli Pitkäjärvi - Juva saatu kokonaiskapaa kaikille asemille 800kW. Muistaakseni ennen oli 250kW. Ja kahvoja 10kpl.
Joku tarjouskin vissiin päällä kun abc äppi sanoo hinnaksi 15c/kWh
![]()
Huomasitko oliko korttimaksupääte myös tullut?Jotkut avajaiset siinä on menossa, siitä tuo hinta. Kaikki töpselit ei ole vielä paikallaan.
Huomasitko oliko korttimaksupääte myös tullut
Ainakin BMW:n navi näyttää pääosan latureita statuksen. ABC tosin ei näy.Onko jokin sovellus/palvelu mistä näkee tarkimmin vapaana olevat laturit? Vai onko ne aina noiden latauspisteiden omat sovellukset? Minkälainen viive noissa yleensä on ennen kuin päivittyvät?
Juu se onki itsellä käytössä. Lähinnä kiinnostaisi tietää noiden laturien omien sovellusten, auton navin ja abrp:n viiveet. Että jos esim 10min ennen laturille tsekkaa tilanteen niin mistä kannattaisi katsoa?A better route planner näyttää asemien tilanteen. Viiveestä ei tietoa.
Chargefinderista näkee kaikki muut paitsi ABC ja Helen. ABC:tä nyt ei tarvitse tarkistaa kun ovat kuitenkin kaikki tuolliasena ruuhka-aikan täynnä (paitsi uudet Tiiriö/Heinola/Renkomäki yli 20 kahvallaan)Juu se onki itsellä käytössä. Lähinnä kiinnostaisi tietää noiden laturien omien sovellusten, auton navin ja abrp:n viiveet. Että jos esim 10min ennen laturille tsekkaa tilanteen niin mistä kannattaisi katsoa?
Edit. Nyt varsinkin kun menee reissunpäälle joulun alla.
10 minuutissa tilanne ehtii muuttua ainakin pienillä ja ruuhkaisilla kentillä. Olisi hyvä jos joskus tulevaisuudessa näkisi moniko on jonossa tai tulossa. Tai sitten vaan että kentät olisi riittävän suuria.Juu se onki itsellä käytössä. Lähinnä kiinnostaisi tietää noiden laturien omien sovellusten, auton navin ja abrp:n viiveet. Että jos esim 10min ennen laturille tsekkaa tilanteen niin mistä kannattaisi katsoa?
Edit. Nyt varsinkin kun menee reissunpäälle joulun alla.
Maksamisen sijaan suurempi ongelma on se, ettei huvita maksaa noiden roaming-verkkojen / ad-hoc latausten hintoja.Kait niitä trippejä voi tehdä vaikka millä, mutta ongelma on tietty kuinka tolkuttomasti niistä joudut pulittamaan. Juurihan Björn Thaimaassa Ionic 5:lla ajelemassa latasi Virran sovelluksella latauspisteellä kun noi paikalliset apit eivät oikein tuntuneet toimivan (tai tarvitset jonkun Thaimaalaisen hetun tms.). Ei toki sitä sitten tuettu niissä parissa seuraavassa joiden kanssa tappeli eikä saanut ladattua.
Mutta oletan, että latauksen pystyy kyllä jollain Euroopassa hoitamaan (olkoon sitten vaikka Plugshare, Virta tms.) mutta kustannukset voivat sitten tietty olla aika kovia. Eipä tässä nyt tolkuttoman kauan ole enää että tuo korttimaksaminen pitää olla tuettuna myös vanhoissa asemissa, jolloin ainakin lataus onnistuu josko se toisi läpinäkyvyyttä hintoihin (joka toivottavasti niitä hivenen laskisi).
Lausutaan "Supertsaatzer."En oikein tiedä millä muulla verkolla kuin Ionityllä noita rajat ylittäviä trippejä voi tehdä.
Käyttökelvoton paska ainakin Ranskassa. Laturit sijaitsevat jossain aivan hevon perseessä ja saa ajella kilsatolkulla motarilta tietulliporttien läpi ees sun taas.Lausutaan "Supertsaatzer."
Teslan latureissa vissii muutaman centin halvelmpi kWh.Käyttökelvoton paska ainakin Ranskassa. Laturit sijaitsevat jossain aivan hevon perseessä ja saa ajella kilsatolkulla motarilta tietulliporttien läpi ees sun taas.
No, lisätään nyt sen verran että vuosina 2023 ja 2024 sentään tuli muutama uusi järkevästi sijaitseva lokaatio, jotka sentään mahdollistavat sen, että edes Teslan omistajilla on joku syy käyttää noita sen sijaan että lataisi hyvin sijaitsevalla ionityllä.
Varmaan yleisesti roadtrippailuun ihan ok ratkaisu ja hinnaltaankiin vissiin Suomea lukuunottamatta ihan kilpailukykyinen, mutta kun omista reissustani yleensä valtaosa kulkee Ranskan läpi joss nuo superit ovat minulle käyttökelvottomia, niin jää toistaiseksi käyttämättä.Teslan latureissa vissii muutaman centin halvelmpi kWh.
Harkitsen ensi kerralla myös ellin subscriptiota. Omat reissut ovat yleensä niin pitkiä, että kandee melkein maksaa tuo kallein kuukausihinta sitten suorilta.Kun pyörähdin Ruotsissa ja Tanskassa niin otin Ellin ja siihen sen ~6€/kk sopparin joka antaa ionityille kohtuu hinnan. Käytin pääasiassa niitä. Sen kerran kun ei ollut ionityä öölannissa sopivasti niin löytyi kyllä joku paikallinen johon tuo kortti kävi. Omasta mielestä oli helpoin näin, kun ei tarvinnut miettiä. Muistaakseni kaikki ionityt oli mukavasti huoltsikan pihassa, joten palvelut vieressä, joka syö odotteluajan mukavasti, kun hakee kupin kahvia. Circle K:ssa on helppokäyttöinen itsepalvelukassa, jolla kahvikupin osto oli helppoa.
Itse tilailin kanssa tägejä, kun oli auto tilattuna, mutta en ole tainnut kertaakaan käyttää. Tuli jo bensa-aikoina maksettua tankkaukset sovelluksella, niin sama jatkunut myös nyt. Kätevää istua lämpöisessä autossa ja puhelimella hoitaa tuo ja sitten ulos vain pistämään piuha kiinni. Tulee kuitenkin sovelluksesta tarkistettua hinta ennen latausta, niin en näe tuossa tägin käytössä mitään etua itselle. Tägit toki aina autossa eli hätätapauksessa onnistuu myös niillä lataus, jos puhelimen/netin kanssa olisi ongelmia.Vaivattomuudesta on eri variaatioita. Itsellä vaivattomin liikkeessä on tägiavaimenperä, joka kulkee auton mukana (kun pitää autotalliavaus hoitaa kaukosäädöllä kuitenkin). Ei mitään väliä haluavatko sovellukset päivitellä itseään ja unohdella loggautumista, onko netissä häikkää (hallit ja maan alla olevat latauspisteet) tai pitääkö latauspiste valita valtavasta listasta (lentokentät ja vastaavat missä satoja lstauspisteitä).
Ei tarkoita etteikö sovellusten kanssa pääse pelaamaan, mutta sen voi tehdä sen kerran jossa parittaa tagit niihin ja sen jälkeen antaa niiden olla.
Itsellä kun plugari niin ei ole Tesla eikä Neste sovellusta ollenkaan (ja omat valinnat kuvaavat tätä). Tosin Neste latauksista saat suoraan kortilla maksettua, ei tarvitse sovelluksia.
Noin muuten itsellä tägeinä recharge, Virta/Helen (Helenillä tullut enemmän pikalatausasemia jotka vaativat Helen tägin ja niiden hidaslataus toimii edelleen Virralla), plugit ja k-lataus. ABC hoituu niiden sovelluksella joten sitä ei juuri tule käytettyä. Lidl toimii niiden sovelluksella (kättely tolkuttoman hidasta, joten ei juuri käytössä) ja jonkin verran on tullut latailtua myös Motonetissä (motomaattiin näyttää ajokortin ja lataa tilille rahaa, tämän jälkeen lataus tapahtuu näyttämällä ajokorttia laturille, myös teholaturi usein löytyy).
Paikoissa missä itse käyn niin yleensä Virta, K-lataus ja plugit ovat ne jotka yleensä riittävät ja muut ovat lähinnä varalla.
Mutta jos aähköautolla olisin liikkeellä niin varmaan Neste, K-lataus, ABC, recharge, Ionity ja Tesla.
Ärsyttävintä silloin tällöin käytössä on juuri tuo, että sovellukset unohtelevat kirjautumista ja sitten sen kerran kun niillä latailee joutuu sovelluksen kanssa pelleilemään. Siksi itsellä käytännössä tägi tilattu kaikista joista sellaisen saa, niin ei tartte latailuvaiheessa säätää mitään. Ihan sama onko sovellus päivittynyt joskus tai jouluna kun lataus toimii sutjakasti (myös muilla auton käyttäjillä, eli ei tarvitse olla mukana tai etäaktivoida latureita milloin missäkin). Sovellusrumba soveltuu yksin matkaaville tai niille kenellä autolla on yksi käyttäjä. Meillä kun mennään yhdellä autolla kaikki ajot (ja kuskeja on ainakin se kaksi eri henkilöä) niin tagit ovat niin paljon näppärämpiä.
Sinänsä tervetullut on toki myös suoramaksut eli kuten Nesteellä jo kaikki pisteet tuolla, eli tuo käy kyllä myös hienosti eli kuski makselee kuten ostaisi bensaa.
Sitten jos reissun päällä tarkoittaa pidempää reissumatkaa jossa lataukset hoidetaan kaikki muualla niin Ionityn kuukausimaksulliset voi olla myös hyvä vaihtoehto (varsinkin Euroopassa).
ABC, K-Lataus, Virta, Fortum (en tiedä saako rechargen omalla sovelluksella, mutta tällä saa nyt joulukuussa rechargella ladattua halvemmalla), Recharge, Neste.Varmaan tätä kysytty monesti, mutta miten valmistella itsensä vaivattomaan matkanpäällä lataamiseen näin etukäteen. Vihdoin vuodenvaihteen jälkeen siirryn sähköautoiluun ja hieman ihmettelen että miten reissun päällä laitailu onnistuu vaivattomasti. Pitääkö kännykkään ladata sata ja yksi erilinlaista appia jotta voi hyödyntää erilaisia latauspisteitä ? Ja mitä nämä apit ovat ?
Kotilataus on jo hoidettu kuntoon. ABC löytyy entuudestaan puhelimesta ja sillä hoituu varmaan tuon ketjun latailut. Mitä muuta olisi hyvä olla ?
Samat setit - Neste ja + Recharge. K:lla ja ABC:lla en kyllä matkalla lataa koskaan, mutta ajavat asiansa sitten kohteessa ollessa kaupparessuilla yms. jos majoituspaikassa ei laturia. Nesteellä ladannut kerran ihan kortilla ja systeemi oli aika vammainen. Jos vielä eksyn, niin pitää ladata se appis.Itsellä ABC, K-lataus ja Neste, Superit automaationa kun autona T.
K-latauksen äppi heittää niin usein pihalle että tägi on ollut kivempi. Sitten taas Virran osalta puolet AC-tolpista ei tunnu heräävän äppillä mutta tägillä onnistuu.Tägejä taitaa käyttää lähinnä aikanaan 1. Nissan Leafin ostaneet intoilijat. Kikaan normaali ihminen ei ole noista kiinnostunut. Nesteen korttimaksu toimii ainakin sujuvasti. Muita uusia latauskenttiä en ole kokeillut mutta samaa Kempoweria noissa tuppaa muillakin olemaan. Applikaatiokuraa käytetään vain pakon edessä.
Kortti paras ja onneksi se vain laajenee.K-latauksen äppi heittää niin usein pihalle että tägi on ollut kivempi. Sitten taas Virran osalta puolet AC-tolpista ei tunnu heräävän äppillä mutta tägillä onnistuu.
Saispa kaikki tägillä, niin helpottais kaikkien elämää ihan jo firman autojen lataamisesta lähtien, mut ei niin ei.
Aika moni taitaa antaa rekisteröidä tagin niin hankkii yhden ja tökkää sen saman kaikkiin sovelluksiin.K-latauksen äppi heittää niin usein pihalle että tägi on ollut kivempi. Sitten taas Virran osalta puolet AC-tolpista ei tunnu heräävän äppillä mutta tägillä onnistuu.
Saispa kaikki tägillä, niin helpottais kaikkien elämää ihan jo firman autojen lataamisesta lähtien, mut ei niin ei.
Mä en pitäny kauhean sujuvana kokemuksena. Tolpassa ei ollut maksupäätettä, vaan kävelet ensin jonottelemaan yhdelle keskitetylle pömpelille ja muistaakseen vielä lopettaessa sama homma. Aika Neuvostoliittoa vrt. huoltoasemat, joissa maksat sillä mittarilla jossa tankkaat.Nesteen korttimaksu toimii ainakin sujuvasti.
ST1:llä vastaavat kempowerin tolpat kentillä ja korttimaksu joka tolpassa. Todella nopea ja helppo käyttää, vilauttaa korttia alotuksessa ja lopetuksessa. Kaikilla Nesteen vastaavilla missä lataillut ollut tuo keskitetty korttipääte, niin tulee niissä appilla hoidettuaMä en pitäny kauhean sujuvana kokemuksena. Tolpassa ei ollut maksupäätettä, vaan kävelet ensin jonottelemaan yhdelle keskitetylle pömpelille ja muistaakseen vielä lopettaessa sama homma. Aika Neuvostoliittoa vrt. huoltoasemat, joissa maksat sillä mittarilla jossa tankkaat.
Tuossa on se riski, että päädytäänkin lataamaan virran läpi törkeän kalliilla roaming-hinnalla sen laturin oman verkon sijaan jos sama tägi on konffattu kumpaankin.Aika moni taitaa antaa rekisteröidä tagin niin hankkii yhden ja tökkää sen saman kaikkiin sovelluksiin.
Varmimmin tuon saa tosiaan niin että tekee A-B-A reitin että lähtö- ja päätepiste on sama ja se minne menossa on välietappi, sitten noiden väliin vielä laittaa itse manuaalisesti latureita että näkee millä prosentilla ollaan saapumassa sinne B:hen tai takaisin A:han ja voi optimoida latausajat.Mites tuo navi osaa suunnitella sellaisen matkan ( latausten suhteen ) jossa mennään paikasta A paikkaan B ja tullaan sitten takaisin, ilman että paikassa B pystyy lataamaan. Pitääkö tässä skenaariossa naviin naputella välietapiksi B ? Vai miten tuo menee näppärästi ?
Sovellus sopii paremmmin säännölliselle käyttäjälle, korttimaksu satunnaiselle käyttäjälle. Siten voi olla, että suurempi määrä ihmisiä käyttää korttimaksua, mutta silti suurin osa lataustapahtumista tulee sovellusta käyttäviltä vaki-asiakkailta.Lisämielenkiintona, korttimaksajiakin on noin kolmasosa, mutta suurin osa on sovelluskansaa.
Laturit saa paljon dataa talteen kävijöistä...![]()
Jos tuo korttimaksu olisi toteutettu fiksusti ja hoituisi siinä samalla kun laitat letkun kiinni autoon, niin harva varmaan jaksaisi asentaa sovellusta. Nyt ainakin itselleni jäi fiilis, että olipas harvinaisen paska systeemi ja jos joskus vielä Nesteelle eksyn, niin lataan sovelluksen ensin.Sovellus sopii paremmmin säännölliselle käyttäjälle, korttimaksu satunnaiselle käyttäjälle. Siten voi olla, että suurempi määrä ihmisiä käyttää korttimaksua, mutta silti suurin osa lataustapahtumista tulee sovellusta käyttäviltä vaki-asiakkailta.
Näin varmaankin. Itse lataan aina sovelluksella niin sinne jää kuitit ja tiedot latauksista. Mutta minulle tämä on toki helppoa kun lataan viikottain jossain random paikoissa niin kaikki sovellukset on jo. Mutta jos lähtisin nyt vaikka ulkomaille niin hankalaa kikkailua olisi, helpompaa olisi jos voisi maksaa vaan kortilla.Sovellus sopii paremmmin säännölliselle käyttäjälle, korttimaksu satunnaiselle käyttäjälle. Siten voi olla, että suurempi määrä ihmisiä käyttää korttimaksua, mutta silti suurin osa lataustapahtumista tulee sovellusta käyttäviltä vaki-asiakkailta.
Oli siinä yhdessä aiemmin postatussa kuvassa, Yleisin tunnistamaton, toiseksi yleisin VAG konsernin ID.4 sukuisia, Polester 2, ID.5 sukuisia, sitten Teslaa, BMWi4, Tesla 3, MB EQE EQS, taas ID.5 sukuista, ja taas Teslaa.Jäi kyllä epäselväksi mitkä ne kymmenen yleisintä Nesteellä lataavaa automallia ovat.
Niin, katsopa tarkemmin sitä kuvaa ja kerro mitkä ne kymmenen ovat. Noin vinkkinä voit vaikka ensin laskea monessako sarakkeessa se id.5 on. Tai onko "samaa sukua" Audi Q4 nykyään sähköpakettiauto?Oli siinä yhdessä aiemmin postatussa kuvassa, Yleisin tunnistamaton, toiseksi yleisin VAG konsernin ID.4 sukuisia, Polester 2, ID.5 sukuisia, sitten Teslaa, BMWi4, Tesla 3, MB EQE EQS, taas ID.5 sukuista, ja taas Teslaa.
Öö, siis järjestelmä ei tunnista kaikkia lainkaan ja osa niputetaan enemmän alustan mukaan, kuin markkinointi nimien mukaan. Tulkkasin niin että laturin rajapinnassa auto eri kerro markkinointi nimeään. vaan tunnisteen millä voidaan niputtaa listauksen lailla. Laturivalmistajan haastattelujen mukaan joutuvat tekemään parsintaa toivottua enemmän itse. Sitä taasen kiinnostaa sitä logoa enemmän juurkin se millaista tekniikkaa siellä letkun päässä on, ei se mikä malli.Niin, katsopa tarkemmin sitä kuvaa ja kerro mitkä ne kymmenen ovat. Noin vinkkinä voit vaikka ensin laskea monessako sarakkeessa se id.5 on. Tai onko "samaa sukua" Audi Q4 nykyään sähköpakettiauto?
Buzz ? ID.4, tai yleisesti VAG 77kWh , en yllättyisi jos ovat kovasti samaa sukua latausrajapinnan tunnisteen kannalta ja vähän muutenkin.ai onko "samaa sukua" Audi Q4 nykyään sähköpakettiauto?