Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Jos tuo korttimaksu olisi toteutettu fiksusti ja hoituisi siinä samalla kun laitat letkun kiinni autoon, niin harva varmaan jaksaisi asentaa sovellusta. Nyt ainakin itselleni jäi fiilis, että olipas harvinaisen paska systeemi ja jos joskus vielä Nesteelle eksyn, niin lataan sovelluksen ensin.
Itse tankkasin bensaakin sovelluksella silloin kun piti vielä tankata, niin en kyllä itse suosisi korttimaksua kuin lähinnä ulkomailla käydessä. Ei tosin ole tullut harrastettua ulkomaanmatkoja autolla.
 
Lauantaina pysähdyimme Forssan autoskeidaalle lataamaan. Ensin apsille kun sen äpillä oli aiemmin lataus onnistunut. Auto ruutuun, lataus päälle ja piuha autoon, mitään ei tapahdu, laturi kertoo ettei juttele auton kanssa. Pari yritystä myöhemmin siirtyminen naapuriin Nesteen tolpalle, äppi oli tankkauksia varten ollut aiemmin. Saman näköinen Kempowerin laturi ja sama toiminta eli ei yhteyttä autoon, ei latausta. Vierestä löytyi onneksi vielä Helenin laturi joka lopulta suostui virtaa luovuttamaan kunhan taas sai yhden äpin lisää tunkattua.
 
Lauantaina pysähdyimme Forssan autoskeidaalle lataamaan. Ensin apsille kun sen äpillä oli aiemmin lataus onnistunut. Auto ruutuun, lataus päälle ja piuha autoon, mitään ei tapahdu, laturi kertoo ettei juttele auton kanssa. Pari yritystä myöhemmin siirtyminen naapuriin Nesteen tolpalle, äppi oli tankkauksia varten ollut aiemmin. Saman näköinen Kempowerin laturi ja sama toiminta eli ei yhteyttä autoon, ei latausta. Vierestä löytyi onneksi vielä Helenin laturi joka lopulta suostui virtaa luovuttamaan kunhan taas sai yhden äpin lisää tunkattua.
Olisko auton vika jos useampi laturi ei toimi? Mikä auto?
 
-23 shitröään ëC4

Ootko kokeillut "nostaa" pistoolista latausta aloitellessa? Joissain autoissa pistoolin paino vetää pistoolia alaspäin siten ettei kättely onnistu mutta kun vähän nostaa pistoolia alapäästä niin saa paremman kontaktin. Kun kättely on tehty niin pistooli lukittuu eikä tarvitse enään pitää kiinni siitä.

Kannattaa ainakin kokeilla.
 
Omat suosikkini:
Supercharger
Neste
ABC
K-lataus (tosi harvoin)

Eniten tulee latailtua superilla ja abc:llä. Joitain kertoja on tullut latailtua myös Kontiomäen Nesteellä, joka on toiminut kyllä aina loistavasti tarjoten hyviä lataustehoja vaikka paikalla olisi ollut useampikin auto. Korttimaksu on toiminut kyllä kätevästi, mutta kuitti on jäänyt puuttumaan.
 
Lauantaina pysähdyimme Forssan autoskeidaalle lataamaan. Ensin apsille kun sen äpillä oli aiemmin lataus onnistunut. Auto ruutuun, lataus päälle ja piuha autoon, mitään ei tapahdu, laturi kertoo ettei juttele auton kanssa. Pari yritystä myöhemmin siirtyminen naapuriin Nesteen tolpalle, äppi oli tankkauksia varten ollut aiemmin. Saman näköinen Kempowerin laturi ja sama toiminta eli ei yhteyttä autoon, ei latausta. Vierestä löytyi onneksi vielä Helenin laturi joka lopulta suostui virtaa luovuttamaan kunhan taas sai yhden äpin lisää tunkattua.
Yleensä tuollainen "ei yhteyttä autoon" virhe tarkoittaa ettei latausjohto ollut jämäkästi pistokkeessa. Jossain tapauksesa auton elektroniikka voi olla sekaisin, ja vaatii 12v akun johdon irroituksen hetkeksi ennen uusinta-yritystä.
 
Tuli kokeiltua roikuttua kahvassa eri asennoissa molemmilla ei toimimattomilla latureilla. Päin vittua suunniteltu koko lataushomma jos pitää äppien lisäksi tanssia sadetanssi ja tehdä salainen kädenpuristus että homma toimisi. Tietenkin hyvää bisnestä kahvantekijälle jos kahvat kulahtaa 14päivässä(nesteen laturi avattu 13.12.24) siihen kuntoon etteivät enää toimi... Vaikka auto on -23 mallia niin ostettiin uutena(50km mittarissa ennen meidän koeajoa) ja ajettu nyt 3kk ja 8000km niin ei pitäisi olla latausportti loppuunajettu.
 
Ootko sitikkaryhmässä jäsenenä, onko muilla samoja kokemuksia ë-citikoista kempowereilla?
 
Siintomaa on myös noita pistooleja pidellyt ennen lataustapahtuman alkua ainakin Toyotassa ja joissakin muissa malleissa (ihan uusia autoja, joten ei ole mistään kulumisesta kiinni) Jotkut autot tykkäävät myös siitä, että ensin aloitetaan lataus sovelluksesta ja sitten vasta tökätään kiinni autoon.

Jos ei ole kyse tuosta, niin itse ainakin soittaisin aina laturin ylläpitäjälle jos lataus ei käynnisty. Ei noista virhetilanteista ole mitään järkeä olla raportoimatta jos/kun itse on parhaansa tehnyt. Sillähän sitä painetta tulee korjata tilanne (on vika sitten autossa tai laturissa, mutta laturin omistaja ainakin näkee enemmän dataa asiasta heti).
 
Tuli kokeiltua roikuttua kahvassa eri asennoissa molemmilla ei toimimattomilla latureilla. Päin vittua suunniteltu koko lataushomma jos pitää äppien lisäksi tanssia sadetanssi ja tehdä salainen kädenpuristus että homma toimisi. Tietenkin hyvää bisnestä kahvantekijälle jos kahvat kulahtaa 14päivässä(nesteen laturi avattu 13.12.24) siihen kuntoon etteivät enää toimi... Vaikka auto on -23 mallia niin ostettiin uutena(50km mittarissa ennen meidän koeajoa) ja ajettu nyt 3kk ja 8000km niin ei pitäisi olla latausportti loppuunajettu.
Enpä olekaan omalla autollani koskaan joutunut sadetansseja tekemään. Jos on toistuvaa vie auto korjaamolle.
 
Tähän Ylen uutiseen viitaten:


Onko tuota linjattu, että kun noita lataustolppia täytyy tulla kiinteistöjen pihoihin, että kuka niitä voi käyttää?

Ovatko ne vapaita kaikille (jolloin joku operaattori toimii palveluntarjoajana), ovatko ne vain kiinteistön toimijoiden käytössä (esim. työntekijät), jokin muu tapa?
 
Kyllähän tuo CCS2 liitin on huonosti suunniteltu ja mielettömän suuri möhkö. Ois alunperin pitänyt tehdä type2 liittimeen riittävän suuret pinnit.
 
Tähän Ylen uutiseen viitaten:


Onko tuota linjattu, että kun noita lataustolppia täytyy tulla kiinteistöjen pihoihin, että kuka niitä voi käyttää?

Ovatko ne vapaita kaikille (jolloin joku operaattori toimii palveluntarjoajana), ovatko ne vain kiinteistön toimijoiden käytössä (esim. työntekijät), jokin muu tapa?
Ainakin läheisen päiväkodin pihassa oleva pömpeli on Virran ja sitä jopa naapuruston taloyhtiön asukkaat käyttävät lataukseen.
 
Ainakin läheisen päiväkodin pihassa oleva pömpeli on Virran ja sitä jopa naapuruston taloyhtiön asukkaat käyttävät lataukseen.
Jos tästä tulisi vallitseva "trendi", että ne olisi kaikkien käytössä, niin sehän olisi vain ison kuvan kannalta hyvä asia. Niille tolpille tulisi täten korkeampi käyttöaste.

Ja toisaalta aika vaikea nähdä, että julkinen puoli - tai miksei myös yksityinen puolikin - alkaisi ylläpitämään tuollaista lataustolppien valtuutusjärjestelmää itsenäisesti. Aika harvan firman ydinliiketoimintaa taitaa olla. :)
 
Kyllähän tuo CCS2 liitin on huonosti suunniteltu ja mielettömän suuri möhkö. Ois alunperin pitänyt tehdä type2 liittimeen riittävän suuret pinnit.
Tuo ccs2 on siksi niin iso kun se on "samantein" suunniteltu isoille tehoille. Kyllähän se perus type2 riittää 150kW dc lataukselle, mutta kyllähän se type2 liitin olisi melko typerä möhkö kotilatauksessa jos se olisi mitoitettu 350kW teholle.

Tuo ccs2 on siis kompromissi, mutta mun mielestä ihan järkevä sellainen.
 
Tuli kokeiltua roikuttua kahvassa eri asennoissa molemmilla ei toimimattomilla latureilla. Päin vittua suunniteltu koko lataushomma jos pitää äppien lisäksi tanssia sadetanssi ja tehdä salainen kädenpuristus että homma toimisi. Tietenkin hyvää bisnestä kahvantekijälle jos kahvat kulahtaa 14päivässä(nesteen laturi avattu 13.12.24) siihen kuntoon etteivät enää toimi... Vaikka auto on -23 mallia niin ostettiin uutena(50km mittarissa ennen meidän koeajoa) ja ajettu nyt 3kk ja 8000km niin ei pitäisi olla latausportti loppuunajettu.
Nyt jäi epäselväksi että auttoiko "sadetanssit"? Eli saitko toimimaan jotenkin?
 
Tuo ccs2 on siksi niin iso kun se on "samantein" suunniteltu isoille tehoille. Kyllähän se perus type2 riittää 150kW dc lataukselle, mutta kyllähän se type2 liitin olisi melko typerä möhkö kotilatauksessa jos se olisi mitoitettu 350kW teholle.

Tuo ccs2 on siis kompromissi, mutta mun mielestä ihan järkevä sellainen.
Nacsissa ei ole erillisiä dc pinnejä.
 
Nacs taas ei ei kykene kaksvaiheisena samaan tehoon kuin kolmivaiheinen CCS 1 & CCS 2, mut riittää jenkkilän infralle.
 
Nacsissa ei ole erillisiä dc pinnejä.

Nacs on toki elegantti design mutta se on euroopassa ja varsinkin pohjoismaissa huomattavasti vähemmän käyttökelpoisempi ainoana liittimenä toisin kuin jenkeissä, joissa 1-vaiheinen(tai "2-vaiheinen" vaiheiden välistä) on yleisin tapa siirtää sähköä kotitalouksissa.

Ccs:n dc-osahan on likimain saman kokoinen kuin nacs, mutta euroopassa tarvittaisiin lisäksi joka tapauksessa 3xL+N+PE joten ccs combo keksittiin.
 
Nacs on toki elegantti design mutta se on euroopassa ja varsinkin pohjoismaissa huomattavasti vähemmän käyttökelpoisempi ainoana liittimenä toisin kuin jenkeissä, joissa 1-vaiheinen(tai "2-vaiheinen" vaiheiden välistä) on yleisin tapa siirtää sähköä kotitalouksissa.

Ccs:n dc-osahan on likimain saman kokoinen kuin nacs, mutta euroopassa tarvittaisiin lisäksi joka tapauksessa 3xL+N+PE joten ccs combo keksittiin.

On siinä DC osassa aika oleellinen ero kaapelin osalta. 55mm2 (NACS) vs 95mm2(CCS2) poikkipinta-ala.
 
Öö, siis järjestelmä ei tunnista kaikkia lainkaan ja osa niputetaan enemmän alustan mukaan, kuin markkinointi nimien mukaan. Tulkkasin niin että laturin rajapinnassa auto eri kerro markkinointi nimeään. vaan tunnisteen millä voidaan niputtaa listauksen lailla. Laturivalmistajan haastattelujen mukaan joutuvat tekemään parsintaa toivottua enemmän itse. Sitä taasen kiinnostaa sitä logoa enemmän juurkin se millaista tekniikkaa siellä letkun päässä on, ei se mikä malli.

Buzz ? ID.4, tai yleisesti VAG 77kWh , en yllättyisi jos ovat kovasti samaa sukua latausrajapinnan tunnisteen kannalta ja vähän muutenkin.
Siellä oli VAG konsernin malleja monessa erillisesessä nipussa. Sama oli Teslalla.
Polesteri, Volvoa Samassa.
Koskahan rohkenevat pistää kameran latausasemille.
Niin, täysi nollapostaus tuollaisen taulukon julkaisu. Ei tuossa ole niputettu edes sitä VAG 77kWh:ta, sillä se on ilmeisesti sijoilla 2, 4, 8 ja 11. En nyt ihan ymmärrä mitä puolusteltavaa tuossa on.
 
Nacs taas ei ei kykene kaksvaiheisena samaan tehoon kuin kolmivaiheinen CCS 1 & CCS 2, mut riittää jenkkilän infralle.

Nacs on toki elegantti design mutta se on euroopassa ja varsinkin pohjoismaissa huomattavasti vähemmän käyttökelpoisempi ainoana liittimenä toisin kuin jenkeissä, joissa 1-vaiheinen(tai "2-vaiheinen" vaiheiden välistä) on yleisin tapa siirtää sähköä kotitalouksissa.

Ccs:n dc-osahan on likimain saman kokoinen kuin nacs, mutta euroopassa tarvittaisiin lisäksi joka tapauksessa 3xL+N+PE joten ccs combo keksittiin.
Pointtini oli se että oltais type2 liittimestä tehty heti hiukan suurempi jotta siellä olisi 2 hiukan suurempaa pinniä jotta oltais päästy aikalailla samaan suuruusluokkaan kahvan kanssa kun nacs, mutta samalla oltaisi mahdollistettu 3vaihe lataus joka ei nacsilla onnistu.

Nacs tukee ymmärtääkseni ihan hyviä lataustehoja vaikka ei ole yhtä järkälemäinen kuin ccs2.
 
Ainakin läheisen päiväkodin pihassa oleva pömpeli on Virran ja sitä jopa naapuruston taloyhtiön asukkaat käyttävät lataukseen.
Tännekin tuli viereisen koulun pihaan neljä latauspistettä. Laturit löytyvät eParking sovelluksesta, mutta ovat yksityisiä. Enpä ole reilun kuukauden aikana noissa yhtään autoa latauksessa... Ei mene minun järkeen miksi koulun pihaan pitää tehdä yksityiset laturit mitä kukaan ei sitten käytä? No laki tietysti ainakin täyttyy.
 
Tännekin tuli viereisen koulun pihaan neljä latauspistettä. Laturit löytyvät eParking sovelluksesta, mutta ovat yksityisiä. Enpä ole reilun kuukauden aikana noissa yhtään autoa latauksessa... Ei mene minun järkeen miksi koulun pihaan pitää tehdä yksityiset laturit mitä kukaan ei sitten käytä? No laki tietysti ainakin täyttyy.
Kunnan päättäjiin yhteyttä..
 
Nacsissa ei ole erillisiä dc pinnejä.
Kyllähän tuon type2 liittimen läpi ihan samalla lailla dc menee kuin tuosta nacsistakin.

Se nacs lataa periaatteessa isolla teholla pikalaturissa, mutta koska ccs2 on puolet järeämmät pinnit se kapasiteettikin on käytännössä puolet isompi. Käsittääkseni tuossa nacsissa vahditaan vaan tarkasti liittimen lämpöjä, ja rajoitetaan tehoa heti kun alkaa lämmetä.

Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.
 
Kyllähän tuon type2 liittimen läpi ihan samalla lailla dc menee kuin tuosta nacsistakin.

Se nacs lataa periaatteessa isolla teholla pikalaturissa, mutta koska ccs2 on puolet järeämmät pinnit se kapasiteettikin on käytännössä puolet isompi. Käsittääkseni tuossa nacsissa vahditaan vaan tarkasti liittimen lämpöjä, ja rajoitetaan tehoa heti kun alkaa lämmetä.

Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.

Mä ihmettelen niitä jotka jaksaa kitistä tosta pistoolin koosta, saa olla aika ripuliranne että tuo olisi oikeasti ongelma.
 
Tännekin tuli viereisen koulun pihaan neljä latauspistettä. Laturit löytyvät eParking sovelluksesta, mutta ovat yksityisiä. Enpä ole reilun kuukauden aikana noissa yhtään autoa latauksessa... Ei mene minun järkeen miksi koulun pihaan pitää tehdä yksityiset laturit mitä kukaan ei sitten käytä? No laki tietysti ainakin täyttyy.
Voisiko lomat olla päällä?
Kyllähän tuon type2 liittimen läpi ihan samalla lailla dc menee kuin tuosta nacsistakin.

Se nacs lataa periaatteessa isolla teholla pikalaturissa, mutta koska ccs2 on puolet järeämmät pinnit se kapasiteettikin on käytännössä puolet isompi. Käsittääkseni tuossa nacsissa vahditaan vaan tarkasti liittimen lämpöjä, ja rajoitetaan tehoa heti kun alkaa lämmetä.

Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.
Ymmärtääkseni NACS kuumenee suurilla tehoilla ja sitä pitää jäähdyttää. Ainakin Teslan SClla näin.
 
Tosin, ei tuo ccs2 töpseli mun mielestä mikään ongelmallinen ole vaikka onkin melko möhkö, onhan se kaapelikin melko möhkö, jote saman kaliiberin liitin päässä on aika luonnollinen.
Tämä kans kun valtavan jäykät kaapelit latureilla. Saa väännellä ja käännellä että saa kahvan niin että ei ole jännityksessä/jää punnaamaan kun saa taiteiltua töpselin kiinni autoon. Vain V3 ja V4 supereilla nähnyt mukavan helposti käsiteltäviä kaapeleita.
 
Tämä kans kun valtavan jäykät kaapelit latureilla. Saa väännellä ja käännellä että saa kahvan niin että ei ole jännityksessä/jää punnaamaan kun saa taiteiltua töpselin kiinni autoon. Vain V3 ja V4 supereilla nähnyt mukavan helposti käsiteltäviä kaapeleita.
Mitenköhän ovat tuon järjestäneet..?
 
Mitenköhän ovat tuon järjestäneet..?

Super v3 alkaen niissä kaapeleissa on tietääkseni nestevaippa.

Hienosäikeisempää johdinta ja joustavampaa kumilaatua käyttämällä pystyy pelaamaan myös jonkin verran mutta kyllä se suurin jousto tulee ohuemmasta poikkipinta-alasta.
 
Mä ihmettelen niitä jotka jaksaa kitistä tosta pistoolin koosta, saa olla aika ripuliranne että tuo olisi oikeasti ongelma.
Aina voisi tietysti parantaa, mutta mielestäni kanssa ihan ok nuo nykyiset laturien kaapelit ja liitin, sekä type2 että CCS. Toki varsinkin pakkasella voi jotkut piuhat olla aika jäykkiä, mutta sille nyt ei voine muuta kuin lämmittää piuhaa tms. Mutta ei kai tuollaisessakaan ole järkeä kun ongelma on kuitenkin varsin pieni.

Ja nyt kun noita jo jokapaikassa on niin vähän hankala olisi tässä vaiheessa enää alkaa liitintä muuttamaankaan kun menisi autot ja laturit uusiksi.
 
Tuli pitkästä aikaa tarve ladata kauppakeskuksessa pikalaturilla niin kyllä oli synkkä tilanne. Kauppakeskus Kaari kyseessä, 12kpl ABC pikalatureita niin kun tulin ruuhka-aikaan paikalle niin seitsemää ruutua asutti ns. vieraasta kulttuurista tulleet henkilöt jotka katselivat kännykkää autossa, ilmeisesti seuraavaa kyytiä odotellen ja samalla ladaten. Loput 5 paikkaa oli sitten autot tyhjinä eli ns. normiasiakkaita, toki pari Model 3:sta yli 90% varausasteella tietysti liruttamassa about 10-15kw teholla viimeisiä pisaroita. Vähän kyrsi, hallissa olisi ollut Virran tolppia jossain lähellä mutta Virta on omien kokemusten mukaan varsin epäluotettava pikalatureissa niin en niitä jaksanut edes etsiä. Onneksi yksi näistä viidestä lähti nopeasti että sai paikan.

Voisi kyllä ABC pistää näihin tolppiin jonkun aikataksan eli kun käyttöaste korkea niin kun lataus menee yli 80% niin alkaisi minuuttitaksa juoksemaan.
 
Voisi kyllä ABC pistää näihin tolppiin jonkun aikataksan eli kun käyttöaste korkea niin kun lataus menee yli 80% niin alkaisi minuuttitaksa juoksemaan.
Eikö ABClla ole se 45 minuuttia?

Osassa on, osassa ei. Ja aika riippuu paikasta myös, joko 45min tai 60min.

Esim. täällä tampesterissa ABC Viinikan tuhnupöntöt on 45min maksimi, mutta Kalevan prismassa 60min.

Sitten näköjään esim. Tiiriön ABC:n uudella isolla kentällä jossa kahvoja on useampi kymmenen, ei ole aikataksaa vielä.
 
Eiköhän se kannusta lisäämään töpseleiden määrää jos käyttöasteet ovat riittävän usein tapissa. Ei siitä oikein mihinkään pääse, että sähköautojen määrä kasvaa todella nopeasti ja latausinfra ainakin paikallisesti seurailee perässä sitten minkä ehtii.
 
Voisi kyllä ABC pistää näihin tolppiin jonkun aikataksan eli kun käyttöaste korkea niin kun lataus menee yli 80% niin alkaisi minuuttitaksa juoksemaan.
Kyllä sen pitäisi olla ihan ok että auto on sen tunnin puolitoista tolpassa kiinni vaikka nopeammin olisikin ladannut 80% täyteen. Menee sähköautoilusta hiukan idea, jos kuljettajalta vaaditaan 10 minuutin säntillisyyttä käydä siirtämässä autoa. 12 tolpan kanssa ja tunnin latausajan kanssa se kuitenkin tarkoittaa että kerran 5 minuuttiin auto siirtyy.

Tälläisenä köyhänä esimerkkinä niin monelle napsahtaa se lehtipihvi pöytään siinä kohtaa kun akussa on jo 80%. Pitäisikö siinä sitten lähteä siirtämään autoa vai syödä se pihvi rauhassa ja mennä sitten siirtämään kun tunti on kulunut.

Sitä on jo kuulunut että vanhat sähköautoilijat parkkeeraavat ennemmin 11kw pömpeleillä kun tulee niin kauhea stressi sen lehtipihvin kanssa kun akku alkaa olla liian nopeasti täynnä ja muistoissa on ajat jolloinka pihassa ei ollut kuin 2 letkua.

Ainoa oikea ratkaisu on lisäillä niitä letkuja sellaisiin paikkoihin joissa on luonnollista että pysähdykseen menee se tunti puolitoista.

Tähän tietenkin poikkeuksena ne 3 Suomalaista matkustusaikaa. Joulu, pääsiäinen ja juhannus. Silloin olisi ihan suotavaa että ajateltaisiin muita ja ladattaisiin vain sen 15 minuuttia.
 
Tälläisenä köyhänä esimerkkinä niin monelle napsahtaa se lehtipihvi pöytään siinä kohtaa kun akussa on jo 80%. Pitäisikö siinä sitten lähteä siirtämään autoa vai syödä se pihvi rauhassa ja mennä sitten siirtämään kun tunti on kulunut.

Pitäisi siirtää ehdottomasti, minusta ihan peruslähtökohta että tolppa vapautuu heti kun ei ole tarvetta. Tämä siis tilanteessa jossa tolppien käyttöaste on korkea.
 
Pikalaturien nimi mielestäni jo kertoo, mitä varten ne ovat ja autoilijan sekä latausoperaattorin käyttäytymisen pitäisi tukea tätä. Asiointilataus on sitten erikseen ja niissä joku kämäinen tunti on jo kiusaamista.
 
Pitäisi siirtää ehdottomasti, minusta ihan peruslähtökohta että tolppa vapautuu heti kun ei ole tarvetta. Tämä siis tilanteessa jossa tolppien käyttöaste on korkea.
Vahva tämä. Tesla on toteuttanut tämän hyvin omissa latureissaan, joissa idle fee on sidottu käyttöasteeseen. Kun latauspaikoista on 50% käytössä, niin idle fee on 50 senttiä minuutilta, ja 100% käyttöasteella euron minuutilta. Idle fee alkaa juoksemaan viiden minuutin päästä latauksen valmistumisesta. Jenkeissä näkyy olevan vielä lisäksi congestion fee ruuhkaisimmilla paikoilla, joissa 0,5 usd/min lisälaskutus lähtee juoksemaan kun akku on yli 80% tasolla.

Mitä itse latureihin tulee, niin oikeastaan kauppakeskuksiin kaipaisi sen 150 kW ja 11 kW laturien välillekin jotain. Kauppakeskusreissun aikana 11 kW laturilla ei saa paljoa aikaiseksi, kun taas 150 kW laturilla joko lataa turhankin paljon tai pitää käydä siirtämässä pois välillä. Sellainen 50 kW laturi passaa ihan hyvin jos pitäisi saada akkuun vaikka 50 kWh energiaa ja meinaa vähän shoppailla.
 
Kyllä se laturi yleensä on ihan 22kW. Se on sitten eri asia jos auto ei pysty ottamaan sitä vastaan.
 
Vahva tämä. Tesla on toteuttanut tämän hyvin omissa latureissaan, joissa idle fee on sidottu käyttöasteeseen. Kun latauspaikoista on 50% käytössä, niin idle fee on 50 senttiä minuutilta, ja 100% käyttöasteella euron minuutilta. Idle fee alkaa juoksemaan viiden minuutin päästä latauksen valmistumisesta. Jenkeissä näkyy olevan vielä lisäksi congestion fee ruuhkaisimmilla paikoilla, joissa 0,5 usd/min lisälaskutus lähtee juoksemaan kun akku on yli 80% tasolla.
Itseasiassa tuo idle fee alkaa juosta heti kun auto on täynnä, jos auton siirtää alle viidessä minuutissa idle fee perutaan.
 
Edullinen, hyvä sijainti, ruuhkaton - voit valita vain kaksi. Ja kaaressa on halpa ABC-lataus erinomaisella sijainnilla. Jos haluaa latausta sisäänheittohinnalla, ei pidä yllättyä että laturit on ruuhkaisia. Jos lataus olisi sen verran kallista, että se kannattaa omillaan, kauppias kyllä asentaisi uusia latureita kiireesti aina kun huomaa menettävänsä tuloja sen takia että autot kääntyy pois ruuhkaisilta latureilta...
 
Mitä itse latureihin tulee, niin oikeastaan kauppakeskuksiin kaipaisi sen 150 kW ja 11 kW laturien välillekin jotain. Kauppakeskusreissun aikana 11 kW laturilla ei saa paljoa aikaiseksi, kun taas 150 kW laturilla joko lataa turhankin paljon tai pitää käydä siirtämässä pois välillä. Sellainen 50 kW laturi passaa ihan hyvin jos pitäisi saada akkuun vaikka 50 kWh energiaa ja meinaa vähän shoppailla.
Mielestäni olen kauppakeskuksissa bongannut 50kW ja 80kW latureita sekä K-, että S-ryhmän tarjoamina. Vähemmistössä toki ovat. Ja tähän aikaan vuodesta ainakin nuo Prismojen 150kW laturitkin ovat ainakin täällä päin suomea max 50kW, koska porukkaa riittää. Toki huonolla tuurilla (tähän käyttötapaukseen) juuri siihen hetkeen osuukin väljää ja saat siitä laturista sen maksimin.
 
Mielestäni olen kauppakeskuksissa bongannut 50kW ja 80kW latureita sekä K-, että S-ryhmän tarjoamina. Vähemmistössä toki ovat. Ja tähän aikaan vuodesta ainakin nuo Prismojen 150kW laturitkin ovat ainakin täällä päin suomea max 50kW, koska porukkaa riittää. Toki huonolla tuurilla (tähän käyttötapaukseen) juuri siihen hetkeen osuukin väljää ja saat siitä laturista sen maksimin.

Ainakin K-Latauksella on vain se huono puoli, että noita 50kW ja 150kW latureita kohdellaan ihan samalla tavalla. Saattaa olla samassa pihassa molempia ja niissä on identtinen hinnoittelu sekä aikaveloitus, kun on ollut tarpeeksi pitkään laturilla. Ei sinänsä kannusta käyttämään sitä hitaampaa laturia. Ainoa etu on se, että akulle lienee parempi ladata se 50kW tunnissa kuin 20 minuutissa. Noille 50kW latureille pitäis saada vielä oma hinnoittelumallinsa. ABC-latauksessahan taitaa olla enemmän vaihtelua sijainnin ja/tai lataustehon suhteen.
 
Ainoa etu on se, että akulle lienee parempi ladata se 50kW tunnissa kuin 20 minuutissa.
Niin ja tuntuu olevan yleinen mielipide se etta tavarat taytyy jattaa siihen singahtaa autolle kun akku on 80% niin 50kw antaa enemman aikaa hoitaa asioitaan.
 
Kyllä se laturi yleensä on ihan 22kW. Se on sitten eri asia jos auto ei pysty ottamaan sitä vastaan.
No mainitsin nyt 11 kW juurikin siitä syystä, että valtaosa Suomen teillä tai markkinoilla olevista sähköautoista ei sitä 22 kW voi hyödyntää.

Itseasiassa tuo idle fee alkaa juosta heti kun auto on täynnä, jos auton siirtää alle viidessä minuutissa idle fee perutaan.
Aivan, hyvä korjaus.

Ainakin K-Latauksella on vain se huono puoli, että noita 50kW ja 150kW latureita kohdellaan ihan samalla tavalla. Saattaa olla samassa pihassa molempia ja niissä on identtinen hinnoittelu sekä aikaveloitus, kun on ollut tarpeeksi pitkään laturilla. Ei sinänsä kannusta käyttämään sitä hitaampaa laturia. Ainoa etu on se, että akulle lienee parempi ladata se 50kW tunnissa kuin 20 minuutissa. Noille 50kW latureille pitäis saada vielä oma hinnoittelumallinsa. ABC-latauksessahan taitaa olla enemmän vaihtelua sijainnin ja/tai lataustehon suhteen.
Juu näinpä. Yleensä nuo 50 pöntöt ovat jotain vanhoja ritsoja jotka on vaan jätetty kun rinnalle on tullut uusiakin. Saisi selvästi olla 3 eri latausteholuokkaa ja hinnat sen mukaan: AC, hidas DC n. 50 kW, nopea DC min. 150 kW. AC ja hidas DC ns. asiointilatausta halvemmilla hinnoilla ja kevyemmillä aikaveloituskomponenteilla. Sitten taas nopea DC varattu matkantekoon ja kunnon raippaa niille, jotka seisottavat laturilla tai lataavat akun yli 80 % kun latauspaikat ovat täynnä.

Käytännössähän ehdottamallani tavalla tuskin tulee tapahtumaan, koska tavalliselle kuluttajalle turhan monimutkaista, pysäköintitilaa on rajallisesti, investoinnit maksaa rahaa ja noita hitaampia DC latureita ei tunnu enää ilmestyvän juuri mihinkään.
 
Juu näinpä. Yleensä nuo 50 pöntöt ovat jotain vanhoja ritsoja jotka on vaan jätetty kun rinnalle on tullut uusiakin. Saisi selvästi olla 3 eri latausteholuokkaa ja hinnat sen mukaan: AC, hidas DC n. 50 kW, nopea DC min. 150 kW. AC ja hidas DC ns. asiointilatausta halvemmilla hinnoilla ja kevyemmillä aikaveloituskomponenteilla. Sitten taas nopea DC varattu matkantekoon ja kunnon raippaa niille, jotka seisottavat laturilla tai lataavat akun yli 80 % kun latauspaikat ovat täynnä.

Käytännössähän ehdottamallani tavalla tuskin tulee tapahtumaan, koska tavalliselle kuluttajalle turhan monimutkaista, pysäköintitilaa on rajallisesti, investoinnit maksaa rahaa ja noita hitaampia DC latureita ei tunnu enää ilmestyvän juuri mihinkään.

Nuo kolme tuollaista luokkaa olisi kyllä mainio juttu ja kaikille olisi käyttöä. Toinen vaihtoehto noiden toteuttamiseen voisi olla samanlainen DC-latausasema kaikille käyttäjille mutta sovelluksesta/laitteesta valinta haluaako sen 50kW tai 150kW+. Tuo sitten tottakai vaikuttaisi myös hinnoitteluun. Hyvänä puolena vaikkapa se lounaalle ja ostoksille menevä matkalainen voisi ottaa 50kW latauksen ja jättää sitten enemmän kaistaa sille kuka haluaa vain nopeasti lisää varausta akkuun matkan jatkamiseen. Voisi olla näppärä esimerkiksi tuollaisen ABC:n pihalla, jossa on jaettu vaikka 600kW kenttä kuudelle tai useammallekin laturille. Jos kolme autoa valitsee tuon 50kW niin jäisi lopuille kolmelle mahdollisuus saada se 150kW sen sijaan, että joissain tapauksissa kaikki saavat 100kW vaikka osa hyötyisi enemmästä ja osa pärjäisi hyvin vähemmällä. Tietysti tässä myös omat huonot puolensa ja tuskin tapahtuu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 256
Viestejä
4 866 288
Jäsenet
78 625
Uusin jäsen
Rappe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom