Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Noup. ST1 on moitittu suurista katevarauksista ja hintakin joissain aika jyrkkä, mutta valintojen maailma.
 
Jännä kun Neste on avannut Kotileipomo Siiskonen & Punaisen Piipun kievarin yhteyteen Neste latauskentän. Siellä oli myös jo Recharge. Lähinnä jännä siinä mielessä kun tontilla ei siis ole Nesteen muuta toimintaa.
 
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

 
Ryhmässä tuota on aamu ruodittu, että kuinka näille toimittajille aina sattuukin. :comp:
 
Ottaen huomioon suomalaisten toimittajien tason ja moraalin, en pitäisi mahdottomana ajatuksena, että tuo koko tarina ongelmista on keksitty omasta päästä.
 
Onhan noita ongelmia. Töissä Rechargen laturit ja vähän väliä ne ovat jumissa tai ties missä vikatilassa.
 
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

En ihmettelisi jos tuohon asetukseen jätetään tai siitä kaivetaan joku mahdollisuus pistää tupla hinnat korttimaksajille ja sitä kautta yritetään pakottaa sovelluksien piiriin.
 
Ryhmässä tuota on aamu ruodittu, että kuinka näille toimittajille aina sattuukin. :comp:
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Voi mennä aika kauan ennen kuin latauspaiklojen liittimet, tehot ja hinnat löytyy joka huoltsikan isosta mainosta tolpasta samalla tapaa kuin nyt polttoaineiden laadut ja hinnat.
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.
Tilastollisesti lataaminen on varmasti epäluotettavampaa kuin tankkaaminen, tästä lienee turha väitellä. Tankkaamisessa käytettyä tekniikkaa on paranneltu vuosikymmeniä, ja suurimmat lastentaudit on saatu karsittua pois. Lataamisessa tämä taival on vasta alussa ja siihen nähden tilanne ei vaikuta epätoivoiselta.
Omalla kohdalla latauksen kanssa on ollut nyt kaksi keskeytystä, kerran oman latauspisteen automaattisulake oli "lauennut" ja toisella kertaa lataus keskeytyi Lidlin laturilla, johon heti perään kytkeytyi toinen auto. Tämä on ilmeisesti Lidlin latureiden ominaisuus?
Tankkaamisen kanssa on ollut huomattavasti useammin ongelmia, vaikka tilastollisesti prosentit ovat luultavasti vielä paremmat kuin lataamisessa. Olen törmännyt tyhjiin säiliöihin, jo saapuessa viallisiin pumppuihin, kesken tankkauksen vikaantuneeseen pumppuun ja myös sellaisiin joilla en ole onnistunut maksamaan vaikka joskus edellinen tankkaaja näytti täyttävän autonsa säiliön ongelmitta. Muutaman kerran näistä olen joutunut vaihtamaan toiselle asemalle saadakseni tankin täyteen ja useammin on riittänyt mittarin vaihto.
Kotilatauksen onnistumisprosentti on kuitenkin erittäin hyvä, joten uskon tilaston kääntyvän latauksen kannalta tankkausta luotettavammaksi varsin pian.
 
Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä...

Aika iso osa meistä suomalaisista asuu omakotitaloissa, joissa on hyvin vaivatonta järjestää lataus itselleen eikä heidän tarvitse useinkaan arjessaan ylittää +300km päivämatkoja, jolloin kotilataus todistaa olevansa se parhain lataus jälleen kerran.

Kerros- ja rivitaloissa asuvatkin alkavat hiljalleen saada latauslaitteita parkkipaikoilleen päästen samaan tilaan, riippuu vaan ikävästi taloyhtiöistä eli kanssaihmisistä, että asioille saadaan yhteisiä päätöksiä. Mutta kepillä ja porkkanalla, kepillä ja porkkanalla... Kehitys kulkee, mutta ei pysähdy.
 
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

En nyt tiedä onko tässä toimittaja itse ollut se ongelma vai onko vain äärimmäisen huonoa tuuria vai koko juttu keksitty? 60tkm takana ja jos Lidl latureita ei lasketa mukaan (en jaksa enää edes yriittää kun ne nyt vaan ei toimi) niin kerran on ollut minulla ongelma kun abc lataus oli valtakunnallisesti alhaalla hetken aikaa tuossa heinäkuun alussa kun kortin vahvistaminen ei mennyt läpi. No jatkoin matkaani superille ja latasin siinä sitten.

Noin muuten ei yhtään ongelmaa ja jos kotona lataa apit valmiiksi niin ihan ok niiden kanssa pärjää. Ei kannata siinä laturilla vasta alkaa appia asentamaan.
 
Itse toivoisin että viranomaiset reguloisivat lataustapahtumiin liittyvää toiminnallisuutta jopa enemmän mitä nykyään.

Korttimaksu on hyvä alku, mutta Teslan tapaisen Plug&Chargen voisi säätää pakolliseksi vuodesta 202x alkaen kaikille markkinoilla myytäville autoille ja asennetaville latureille.

Olisi autonvalmistajilla oikea motivaatio asialle niin se tapahtuu kyllä kun standardihan on siihenkin jo olemassa.


Offtopiccia, jatketaan tuolla väittelyketjussa jos on tarve:

tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella.

*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen

Tämä argumentti nyt on aina ollut heikko ja huono ja se on sitä edelleen. Kalleus riippuu täysin siitä miten pitkällä aikajänteellä asiaa katsoo

Kyllä, tonnin pommi on halpa jos siihen ei tule mitään vikaa. Mutta tonnin pommeissa on sellainen feature, että ne saattaa räjähtää 100km ajon jälkeen ja kappas, kilometri maksoikin 10€.

Ei ole mitään järkeä verrata täysin eri hintaluokan autoja keskenään vaan niiden pitää olla edes samalla planeetalla.

Ok, alle 10k€ ei käytännössä ole tarjolla mitään järkeviä sähköautoja mutta se onkin sitten ihan toinen tarina.
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen

En pitäisi halpana pihassa sähköauto ja tonnin pommi toisella maksanut 100km Heinäkuun ajan alle euron ja toisella 14e näin köyhänä 14 kertainen hinta kilometriä kohden merkittävä.
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Eipä se bensa tai dieselkään sieltä säiliöstä nouse ilman sähköä, eli jos on sähköt katki valtakunnasta niin en tiedä miten sitä ainetta sieltä saa. En tosin tiedä sitäkään onko huoltoasemilla jotkut varavoimalat jotka sitten syöttää virtasta bensa ja diesel pumpuille.
Itse panostaisin enempi nyt noihin koti ja työpaikka latauksiin kuin noihin pikalatureihin. Noilla pikalatureilla ei vaan oikeen korvata sitä vaivattomuutta mitä kotilataus on. Suurinosa suomalaisista asuu pientaloissa, joissa on helpohkoa järjestää lataus, joten ei tarvitse olla "rikas" lataakseen kotona autoa.
 
Yli 60v vanhemmat osti viimeviikolla ensimmäisen sähköauton ja eilen lähtivät sillä 600 km reissuun. Kaksi latausta olivat matkalla kuulemma ottaneet eikä ongelmia. Viimeviikolla kerran käytiin paikallisen K-marketin pihassa katsomassa miten se lataus aloitetaan, positiivinen yllätys ettei matkalla ollut nyt mitään murheita. Taisivat kylläkin käyttää Nesteen latureita eikä Rechargea kuten toimittelija tuossa artikkelissa.
 
Viimeksi muokattu:
Yli 60v vanhemmat osti viimeviikolla ensimmäisen sähköauton ja eilen lähtivät sillä 600 km reissuun. Kaksi latausta olivat matkalla kuulemma ottaneet eikä ongelmia. Viimeviikolla kerran käytiin paikallisen K-marketin pihassa katsomassa miten se lataus aloitetaan, positiivinen yllätys ettei matkalla ollut nyt mitään murheita. Taisivat kylläkin käyttää Nesteen latureita eikä Rechargea kuten toimittelija tuossa artikkelissa.
Nesteellä on kyllä "etuna" vanhan bensisajan maksupönttö, käyttöliittymä on sama joten onnistuu kokemattomaltakin. Ainoastaan latauksen lopettaminen kortilla on vähän hölmösti toteutuettu kun pitää tajuta painaa lopeta ensin satelliitistä enenkuin sen saa kortilla seis. Selkeämpää olisi vain jos riittäisi näyttää korttia maksupöntössä.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi rupee tuo akun esilämmitys yleistymään automalleissa. Odotan mielenkiinnolla latausnopeus-raportteja noista kiinalaisista LFP-autoista talvella.
 
Aika hyvällä sykkeellä tuntuu nyt nousevan näitä tehokkaita ja kunnon kapalla omaavia kenttiä, nytkin on joroisten nesteelle auennut Teslan superit, nesteen omien latureiden kaveriksi. 5tietäkin kun ajaa pk seudulta savoon, ei tarvitse enää laturiruuhkassa ja jaetulla teholla kökkiä.
 
Siis näissäkö pitää ihan oikeasti värkätä joidenkin appien kanssa eikä voi maksaa normaalisti kortilla? Valmiiksikin jo ärsyttää, kun nykyään pitäisi olla tsiljoona eri appia ja käyttäjätiliä.
 
Siis näissäkö pitää ihan oikeasti värkätä joidenkin appien kanssa eikä voi maksaa normaalisti kortilla? Valmiiksikin jo ärsyttää, kun nykyään pitäisi olla tsiljoona eri appia ja käyttäjätiliä.
Voi maksaa kortilla, ainakin kaikilla ST1 ja Neste latureilla jo nyt. Uudet V4 Teslan superit onnistuu myös lähimaksulla. Myös ReCharge on päivittänyt jo osaan latureistaan lähimaksupäätteen. Isoimmista toimijoista lienee K-Lataus ja ABC lataus taitaa olla suurimpia perässähiihtäjöitä lähimaksun suhteen.
 
Isoimmista toimijoista lienee K-Lataus ja ABC lataus taitaa olla suurimpia perässähiihtäjöitä lähimaksun suhteen.

Lähinnä olemassaolevien laturiensa suhteen, uudet avatut on maksupäätteillä lain vaatimuksen mukaan.
 
Tunnustan olleeni väärässä.

Aiemmin pidin maksupäätettä huonona ratkaisuna vs. sovellus, koska skimmausriski ja tarve pitää kortti mukana.

Kännykkään viety lähimaksuominaisuus on kyllä tosi hyvä julkista latausta käyttäessä ja kun luenta on vielä jokaisessa laturissa sekä näyttö kertoo latauksen hinnan per kWh, kyseessä on erinomainen ratkaisu. Sitä parempaa ei enää ole kuin Plug&Charge.
 
Ei niitä todennäköisesti tule jokaiseen laturiin. Eiköhän pääsääntöisesti tule yksi maksupääte, josta sitten valitaan mitä laturia komennetaan. Joissakin tapauksissa näin voi toki olla, mutta jo nykyään monissa uusissakaan ei ole ja asiointilataukseen en jokaiseen oleta sitten senkään vertaa tulevan. Tokihan näitä on jo tähänkin mennessä joitakin ollut, joten sinänsä kustannuksen osalta ei mahdoton toki (itsekin jo vuosia sitten esim. jo aiemman Ikaalisten kylpylän edessä olevasta asiointilatauksesta maksukortilla sähköä ostanut).

Toki jos tämä saa operaattorit laittamaan usean latauspömpelin ihan sen takia, että voidaan käyttää samaa maksupäätettä niin aina parempi kuin joku yksittäinen laturi jossain.
 
Nesteellä on kyllä "etuna" vanhan bensisajan maksupönttö, käyttöliittymä on sama joten onnistuu kokemattomaltakin. Ainoastaan latauksen lopettaminen kortilla on vähän hölmösti toteutuettu kun pitää tajuta painaa lopeta ensin satelliitistä enenkuin sen saa kortilla seis. Selkeämpää olisi vain jos riittäisi näyttää korttia maksupöntössä.
Kerran olen Nesteellä maksanut latauksen kortilla ja ainakin siinä lopetus tehtiin valitsemalla maksupäätteellä oikea laturi ja sitten antamalla sama kortti kuin alussa.
 
Aina pystyy katkaisemaan myös autosta.
Valitettavasti tämä ei ole todellisuutta vanhempian mallien kanssa. Esimerkiksi vanhemmissa kia/hyundai malleissa ainut tapa lopettaa DC lataus autosta on äpillä asettaa latausraja pari prossaa ylemmäs ja odotella valmistumista, tätä ei kaikki tiedä tai ei ole äppiä käytössä. Stellantiksen autoissa on myös haasteita koska DC latauksen saa lopetettua autosta painamalla ajastusnappia muutaman sekunnin mutta tätä ei ohjeissa lue jolloin iso osa ei tiedä tuosta mahdollisuudesta.
 
Kerran olen Nesteellä maksanut latauksen kortilla ja ainakin siinä lopetus tehtiin valitsemalla maksupäätteellä oikea laturi ja sitten antamalla sama kortti kuin alussa.
Mä kävin ekaa kertaa Nesteen latauksessa toissapäivänä Joroisilla ja tuo kortilla maksaminen tuntui todella vammaiselta. Kävele päätteelle, jonota päätteellä, syötä kortti ja painele nappeja. Ja sama lähtiessä. Ulkomailla toki toimisi, nyt asennan mielummin vastaisuuden varalle sen applikaation. Itse lataus toimi ihan ok.
Huomasin jälkeenpäin, että tuolla olisi kaiketi ollut Superikin samassa paikassa. En kyllä sitä nähnyt. Onko jossain takapihalla tms.?
 
Mä kävin ekaa kertaa Nesteen latauksessa toissapäivänä Joroisilla ja tuo kortilla maksaminen tuntui todella vammaiselta. Kävele päätteelle, jonota päätteellä, syötä kortti ja painele nappeja. Ja sama lähtiessä. Ulkomailla toki toimisi, nyt asennan mielummin vastaisuuden varalle sen applikaation. Itse lataus toimi ihan ok.
Huomasin jälkeenpäin, että tuolla olisi kaiketi ollut Superikin samassa paikassa. En kyllä sitä nähnyt. Onko jossain takapihalla tms.?
Screenshot_20240814_121404_Chrome.jpg
 
Toimivia ja vikaantuneita latauspisteitä ei voi myöskään merkitä paikan päällä samasta syystä. Eli paras tieto paikoista selviää joko kokeilemalla itse tai kahvipöytäkeskusteluissa.
Ehkä tässä olisi jo tilaa kansalaistottelemattomuudelle.

Käy heittämässä jätesäkit pysäköintimerkin ja rikkinäisten latauslaitteiden päälle. Saa vaikka sitten itse kiinteistöpäällikkö käydä ne poistamassa, jos kokee häiritseviksi.
 
Mielenkiintoisen analyysin tehnyt joku EU tuista ja Teslan supereista facen puolella. Teslan avattava vielä 1,5v aikana 21 uutta superikenttää jotta saa EU tukirahat.
 
On kyllä aivan uskomatonta paskaa Liikennevirta Oy:n (eli Virran) touhu. Miten voi olla mahdollista että yhteen ja samaan yhtiöön on osunut kaikki osaamattomimmat työntekijät.

Asiakkuus heidän kanssaan on meillä ollut jatkuvaa tervanjuontia, kun tiketteihin vastaillaan ehkä muutaman kuukauden päästä ja vaikka tikettiin vääntää rautalangasta, mikä on vikana, niin vastauksena tulee joko a) kehotus ottaa latausasemasta virta pois ja laittaa takaisin tai b) kysymys että niin mikä se ongelma olikaan. Tämä siis siitäkin huolimatta että viestissä on kertonut että sähköjen pois ottamista on jo kokeiltu ja itse vika ja korjaus, joka tarvitaan on sekin viestiin rautalangasta väännetty. Yksikin tiketti kun ei ollut muutaman kuukauden väännöllä selvinnyt, laitoin viestiä toimitusjohtaja Palolalle. Sen jälkeen sentään hommaan tuli ryhtiä sen tiketin käsittelyn ajaksi. Ei valitettavasti yhtään pidemmäksi aikaa.

Ongelmahan on myös, että Virran aspassa työskentelee paljon ilmeisesti tekniikkaa täysin taitamattomia ulkomaalaislähtöisiä. Jälkimmäisessä ei sinällään ole mitään väärää eikä vikaa mutta kun eivät ne perhanat osaa välttämättä kunnolla edes englantia. Yritä siinä sitten ratkoa ongelmia kun ne pitäisi asiakaspalvelijoiden nimistä päätellen ratkoa unkariksi, bulgariaksi tai jollakin vastaavalla Itä-Euroopan kielellä.

Laskutus on toinen, itsellä on hallinnassa yksi saitti, johon on koko sen olemassaoloajan tulleet laskut puutteellisin viitetiedoin. Lasku on kuitenkin hyväksytty aina, koska ei ole jaksettu lähteä hyvityslaskurumbaan. Toki Virralle on joka kerta laitettu rautalangasta vääntäen, että seuraavaan laskuun laitettava nämä ja nämä viitteet. Ei vaan onnistu.

Ja jotenkin kirsikkana kakun päälle. Virta ilmoitti keväällä uudistavansa sopimusehtojaan ja yksi heidän "Customer Operation Specialisteista" lähetti lyhyen sähköpostin, jossa kerrottu että ehdot uudistuvat ja mukana oli suorilta linkki sähköiseen allekirjoituspalveluun. Eli ei laitettu edes sopimusluonnosta etukäteen tarkastettavaksi. Pyysin sen sitten pdf:nä ja totesin että ei hyvää päivää. Sopijaosapuolena aivan väärä yhtiö konsernista ja sopimusehdot Virralle todella edulliset, tilaajalle eivät. Sopimuksella Virralle olisi annettu suhteellisen mielivaltainen oikeus muuttaa sopimuksen sisältöä tai hinnoittelua miten itse haluavat. Ei-kiireellisiin tiketteihin vastaamiseen ei oltu määritelty mitään vasteaikaa ja tästä huomautinkin että kokemukseen pohjautuen itse saattaisin jopa vaatia vasteaikoja ja niissä pysymisen sanktioimista. Sopimusehdotuksessa kovasti hehkutettiin myös positiivisen asiakaskokemksen tarjoamista, josta huomautin että emme valitettavasti ole sitä huomanneet.

Kysyin että mitä jos uutta sopimusta ei allekirjoita. Noh, kuulemma sitten palvelun tarjoaminen loppuu nykyisen sopimuksen päättymiseen elokuuhun 2024, eikä asemia voi enää Virran palvelun kautta käyttää. Totesin että emme allekirjoita uutta sopimusta ja ei haittaa vaikka operointi päättyy. Tuossa elokuun alussa siirrätin asemat huomattavasti asiakaspalvelukykyisemmälle ja hinta/laatusuhteeltaan paremmalle kilpailijalle ja ajattelin että se oli siinä. Noh, eipä ollut, vaan tänään esimies kyseli että mikäs tällainen Virran lasku hänelle tuli? Lasku seuraavan 12 kk ajan operoinnista. Ja laskun viitteet edelleen yhtä puutteelliset kuin aiemmillakin kerroilla. Sisäinen keskustelu näkyy Virralla puuttuvan kokonaan, kun myyjät touhuavat yhtä, laskutus toista ja asiakaspalvelu kolmatta. Laitoin laskun maksukieltoon, tein tuosta nyt reklamaation tikettijärjestelmän kautta ja totesin esimiehelle että totuttuun tapaan tuskin siihen kovin äkkiä reagoivat että ilmoittele sitten jos alkaa tulla karhukirjeitä.

Jos teille tulee eteen tilanne, että asennutatte latausasemia ja tarvitsette latausoperaattorin, niin valitkaa suosiolla eParking tai Plugit. Heillä homma toimii ja asiakkaan viesteihin reagoidaan.
 
On kyllä aivan uskomatonta paskaa Liikennevirta Oy:n (eli Virran) touhu. Miten voi olla mahdollista että yhteen ja samaan yhtiöön on osunut kaikki osaamattomimmat työntekijät.

Asiakkuus heidän kanssaan on meillä ollut jatkuvaa tervanjuontia, kun tiketteihin vastaillaan ehkä muutaman kuukauden päästä ja vaikka tikettiin vääntää rautalangasta, mikä on vikana, niin vastauksena tulee joko a) kehotus ottaa latausasemasta virta pois ja laittaa takaisin tai b) kysymys että niin mikä se ongelma olikaan. Tämä siis siitäkin huolimatta että viestissä on kertonut että sähköjen pois ottamista on jo kokeiltu ja itse vika ja korjaus, joka tarvitaan on sekin viestiin rautalangasta väännetty. Yksikin tiketti kun ei ollut muutaman kuukauden väännöllä selvinnyt, laitoin viestiä toimitusjohtaja Palolalle. Sen jälkeen sentään hommaan tuli ryhtiä sen tiketin käsittelyn ajaksi. Ei valitettavasti yhtään pidemmäksi aikaa.

Ongelmahan on myös, että Virran aspassa työskentelee paljon ilmeisesti tekniikkaa täysin taitamattomia ulkomaalaislähtöisiä. Jälkimmäisessä ei sinällään ole mitään väärää eikä vikaa mutta kun eivät ne perhanat osaa välttämättä kunnolla edes englantia. Yritä siinä sitten ratkoa ongelmia kun ne pitäisi asiakaspalvelijoiden nimistä päätellen ratkoa unkariksi, bulgariaksi tai jollakin vastaavalla Itä-Euroopan kielellä.

Laskutus on toinen, itsellä on hallinnassa yksi saitti, johon on koko sen olemassaoloajan tulleet laskut puutteellisin viitetiedoin. Lasku on kuitenkin hyväksytty aina, koska ei ole jaksettu lähteä hyvityslaskurumbaan. Toki Virralle on joka kerta laitettu rautalangasta vääntäen, että seuraavaan laskuun laitettava nämä ja nämä viitteet. Ei vaan onnistu.

Ja jotenkin kirsikkana kakun päälle. Virta ilmoitti keväällä uudistavansa sopimusehtojaan ja yksi heidän "Customer Operation Specialisteista" lähetti lyhyen sähköpostin, jossa kerrottu että ehdot uudistuvat ja mukana oli suorilta linkki sähköiseen allekirjoituspalveluun. Eli ei laitettu edes sopimusluonnosta etukäteen tarkastettavaksi. Pyysin sen sitten pdf:nä ja totesin että ei hyvää päivää. Sopijaosapuolena aivan väärä yhtiö konsernista ja sopimusehdot Virralle todella edulliset, tilaajalle eivät. Sopimuksella Virralle olisi annettu suhteellisen mielivaltainen oikeus muuttaa sopimuksen sisältöä tai hinnoittelua miten itse haluavat. Ei-kiireellisiin tiketteihin vastaamiseen ei oltu määritelty mitään vasteaikaa ja tästä huomautinkin että kokemukseen pohjautuen itse saattaisin jopa vaatia vasteaikoja ja niissä pysymisen sanktioimista. Sopimusehdotuksessa kovasti hehkutettiin myös positiivisen asiakaskokemksen tarjoamista, josta huomautin että emme valitettavasti ole sitä huomanneet.

Kysyin että mitä jos uutta sopimusta ei allekirjoita. Noh, kuulemma sitten palvelun tarjoaminen loppuu nykyisen sopimuksen päättymiseen elokuuhun 2024, eikä asemia voi enää Virran palvelun kautta käyttää. Totesin että emme allekirjoita uutta sopimusta ja ei haittaa vaikka operointi päättyy. Tuossa elokuun alussa siirrätin asemat huomattavasti asiakaspalvelukykyisemmälle ja hinta/laatusuhteeltaan paremmalle kilpailijalle ja ajattelin että se oli siinä. Noh, eipä ollut, vaan tänään esimies kyseli että mikäs tällainen Virran lasku hänelle tuli? Lasku seuraavan 12 kk ajan operoinnista. Ja laskun viitteet edelleen yhtä puutteelliset kuin aiemmillakin kerroilla. Sisäinen keskustelu näkyy Virralla puuttuvan kokonaan, kun myyjät touhuavat yhtä, laskutus toista ja asiakaspalvelu kolmatta. Laitoin laskun maksukieltoon, tein tuosta nyt reklamaation tikettijärjestelmän kautta ja totesin esimiehelle että totuttuun tapaan tuskin siihen kovin äkkiä reagoivat että ilmoittele sitten jos alkaa tulla karhukirjeitä.

Jos teille tulee eteen tilanne, että asennutatte latausasemia ja tarvitsette latausoperaattorin, niin valitkaa suosiolla eParking tai Plugit. Heillä homma toimii ja asiakkaan viesteihin reagoidaan.
Jooh, hyvää tekstiä kyllä. Omat havainnot oli vastaavaa luokkaa Fortumin kanssa silloin vielä tarjosivat latauspalveluita ja taloyhtiössä sellaista pidettiin. Tarjouksen, sopimuksen ja laskun välillä oli kaikissa virheitä ja ristiriitoja. Lopulta lopettivat palvelun tarjoamisen ja yrittivät irtisanoa sopimuksen 3 kk nopeammin kuin alkuperäisessä sopimuksessa oli annettu mahdollisuudeksi. Kaikki tuli kyllä pyytämällä kuntoon, mutta luulisi nyt tuollaiset perusasiat olevan kunnossa.

Mitä julkiseen latausverkostoon muutenkin tulee, niin poistin hiljattain Fortumin C&D sovelluksen kun nyt Rechargellakin on oma sovellus (joka oli aiemmin ainoa syy pitää C&D käytössä). Tuohon Fortumin umpisurkeaan sovellukseen kun on tuotu kaikki mahdolliset roaming-laturit joita ei saa edes piiloon ja viimeksi kun yritin Rechargea C&D:llä käyttää niin kahden luottokortin ja 20 yrityksen jälkeen lataus ei edelleenkään onnistunut.
 
Tuo Fortumin toimitilalatauspalvelun lopetus oli kyllä ja aika riman alitus, kun ilmoittivat vain että palveluntarjoaminen päättyy ja käytännössä jättivät asiakkaat oman onnensa nojaan. Olisivat edes sopineet jonkun kilpailevan operaattorin kanssa että hei, kontaktoitteko asiakkaamme, josko haluavat siirtyä teidän asiakkaaksi.

Ai niin, tuli tuosta Virrasta vielä yksi "hauska" sattumus mieleen. Tuossa kyseisessä saitissa oli kuormanhallinta-asetukset aivan sekaisin, kun asemien maksimilatausteho oli eri asemissa kaikkea 1,8 kW:n ja 22 kW:n välillä. Siinä meni 3-4 kuukautta, että nuo asetukset sai kuntoon. Olin samaan tikettiin laittanut myös että saitilla on kaksi latauspistettä, joiden tunnukset ovat ristissä ja kun tuo kuormanhallintaongelma oli korjattu, muistutin vielä lopuksi että tarkastatteko ja korjaatteko nuo ristissä olevat tunnukset. Aspan tyyppi vastasi että käsittelemme vain yhden asian/ongelman per tiketti, avaa tuolle asialle uusi tiketti. Siinä kohtaa totesin että annetaan olla, siinähän ne ovat olleet jo pidemmän aikaa ja aseman kanteen on tussilla merkitty että tämä asema x on oikeasti asema y, vaikka näytössä muuta lukeekin.
 
Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.

Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
 
Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.

Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
Noissa niukasti mitoitetuissa kentissä on kai ollut ylikuumenemisongelmaa. Tuo 33kW kuitenkin kertoo siitä että kaikilla on ollut periaatteessa käytettävissä 2kpl 25kW:n tehomoduuleja.
 
Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.

Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
Eikös nuo abcin '300kW' asemat tarjoile max 375A ja nuo '400kW' sitten CCS kahvan maksimit eli 500A. Riippuen akun jännitteestä sitten mikä on todellinen max teho. Esim. Model 3:sissa taitaa akun jännite pyöriä 370V eikä suinkaan 400V.
 
Ennen kuin erehtyy menemään tuntemattomalle ABC:lle, niin kannattaa aina varmistaa appista kentän kokonaisteho ja käyttöaste.

Esimerkiksi tuolla Kuortissa on 6 x 150 kW tolppaa, mutta koko kentän kokonaisteho on 300 kW. En menisi tuhlaamaan sinne aikaa (ellei pakko), jos lataamassa on enemmän kuin yksi auto. Mikkelissä ja Heinolassa on parempia latureita paljon.

Saisi kieltää moisen markkinnoinnin kokonaan, sillä todellinen teho per auto on enintään 50 kW.
 
Tänään tuli Itiksen Prisman parkkipaikalla mentyä tuohon 300kW huijauskseen. Appi näyttää 200+300kW kokonaistehoa kentälle. Siellä oli nyt yksi Y joka sai noin 115kW, joku mersu 7kW, Tesla 3 35kW ja minun EV6 35kW. Kun tuo mersu tuli täyteen niin mulla hetkeksi nousi teho 75kW tuntumaan kunnes viereen tuli uusi auto ja jälleen tipahti teho.

Kaksi letkua näytti olevan vielä rikki.

No tietää ettei toiste kannata mennä. Ehkä viereisellä cittarin kentällä olisi ollu tehokkaampi meno.

Huomenna pitäisi ehkä ladata Saksassa ja Tanskassa. Maastontiedustelun mukaan 59c/kWh joutunee maksamaan Saksassa ja vastaavasti Tanskassa 47c/kWh.

Autobahnalla odotus on 30kWh / 100km joten ei tässä dieseliin verrattuna juuri säästä. :dead:
 
Tänään tuli Itiksen Prisman parkkipaikalla mentyä tuohon 300kW huijauskseen. Appi näyttää 200+300kW kokonaistehoa kentälle. Siellä oli nyt yksi Y joka sai noin 115kW, joku mersu 7kW, Tesla 3 35kW ja minun EV6 35kW. Kun tuo mersu tuli täyteen niin mulla hetkeksi nousi teho 75kW tuntumaan kunnes viereen tuli uusi auto ja jälleen tipahti teho.

Kaksi letkua näytti olevan vielä rikki.

No tietää ettei toiste kannata mennä. Ehkä viereisellä cittarin kentällä olisi ollu tehokkaampi meno.

Huomenna pitäisi ehkä ladata Saksassa ja Tanskassa. Maastontiedustelun mukaan 59c/kWh joutunee maksamaan Saksassa ja vastaavasti Tanskassa 47c/kWh.

Autobahnalla odotus on 30kWh / 100km joten ei tässä dieseliin verrattuna juuri säästä. :dead:
Lintuaseman powerpassilla Saksassa 39c/kWh. Tanskassa 29c/kWh.
 
Lintuaseman powerpassilla Saksassa 39c/kWh. Tanskassa 29c/kWh.
Tuota mietin mutta käytännössä liikun sellaisella alueella etä ehkä kerran tai kaksi osuisi kohdalle Saksassa. Pitää ehkä tämä reissu vetää raakana ja sitten kun useampi asema osuu matkalle niin passi teho tai passi liike tulille.
 
Jos jotain kiinnostaa niin:

EnBW 300 kW asemia tuli kokeiltua kahta. Toisella olisi pystynyt maksamaan myös kortilla mutta maksoin molemmat heidän omalla äpillä. Sinne vain piti keksiä saksalainen osoite.
59c/kWh

Stromfahrer 22kW, yhtä tuli käytettyä shoppailun ajan. Maksu onnistui syöttämällä luottokortin tiedot nettisivujen lomakkeelle. Kohtuullinen 100€ katevaraus.
37c/kWh

Clever 22kW, hotellin pihalla. Maksu cleverin äpillä.
37c/kWh
 
En ollut koskaan edes kuullut tällaisesta Eva Solutions Groupista, eikä itselleni firmasta löytyvien tietojen perusteella avautunut, mikä tämän firman liikeidea oli? Oliko ihan vain latausoperaattori?

EDIT: Ilmeisesti firman tuote oli joku backend-softa latausoperaattoreille.

Yhtiö kehitti työkalun, jolla se pystyy seuraamaan latauspisteiden sähköverkkoa ja toimintaa sekä korjaamaan automatisoidusti niihin tulevia vikoja. Useat alan toimijat ovat ulkoistaneet sille latauspisteidensä ylläpidon ja teknisen tuen. Sen asiakkaita ovat muun muassa Siemens, Allego ja Ionity ja Suomessa esimerkiksi Virta ja Kempower.
 
Viimeksi muokattu:
BW24 koodi toimii viikon ajan K-latauksella.
Varmasti typerä kysymys mutta tuo koodi pitää laitta k lataus softassa johonkin? Mutta mihin? En löydä mitään paikkaa laittaa koodia.

Ja paljonko tuolla saa alennusta?

Edit: heti kun kysyin niin löysin. Oma profiili ->etuudet. Ja alennus 15%.
 
Hei! 🚗⚡ Black Weekend -hulina on käynnissä myös Nesteellä! Tänä viikonloppuna saat kaikilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla suurteholatauksen erikoishintaan – vain 0,25 €/kWh.
Tule lataamaan autosi ja nauti samalla virkistävästä tauosta! ✨ Tarjous on voimassa 28.11.–1.12.2024.
Tervetuloa! 😊

T. Antti, Nesteen Tiimi
Tuli vastaan feedissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 206
Viestejä
4 862 154
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom