Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ihmettelisi jos tuohon asetukseen jätetään tai siitä kaivetaan joku mahdollisuus pistää tupla hinnat korttimaksajille ja sitä kautta yritetään pakottaa sovelluksien piiriin.Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.
Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.
"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.
Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla."
![]()
Kommentti: Ajoin sähköautolla 2 000 km ja onnistuin lataamaan ilman sählinkiä vain kerran
Pitkä lomareissu sähköauton ratissa osoitti, että latausasemilla kohtaa yhä luokattoman paljon pientä häikkää, säätöä ja asiakaspalveluun soittelua, kirjoittaa Sanna Mattila.www.is.fi
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.Ryhmässä tuota on aamu ruodittu, että kuinka näille toimittajille aina sattuukin.![]()
Voi mennä aika kauan ennen kuin latauspaiklojen liittimet, tehot ja hinnat löytyy joka huoltsikan isosta mainosta tolpasta samalla tapaa kuin nyt polttoaineiden laadut ja hinnat.Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.
Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.
Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös
Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.
Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu
*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Tilastollisesti lataaminen on varmasti epäluotettavampaa kuin tankkaaminen, tästä lienee turha väitellä. Tankkaamisessa käytettyä tekniikkaa on paranneltu vuosikymmeniä, ja suurimmat lastentaudit on saatu karsittua pois. Lataamisessa tämä taival on vasta alussa ja siihen nähden tilanne ei vaikuta epätoivoiselta.Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.
Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä...
En nyt tiedä onko tässä toimittaja itse ollut se ongelma vai onko vain äärimmäisen huonoa tuuria vai koko juttu keksitty? 60tkm takana ja jos Lidl latureita ei lasketa mukaan (en jaksa enää edes yriittää kun ne nyt vaan ei toimi) niin kerran on ollut minulla ongelma kun abc lataus oli valtakunnallisesti alhaalla hetken aikaa tuossa heinäkuun alussa kun kortin vahvistaminen ei mennyt läpi. No jatkoin matkaani superille ja latasin siinä sitten.Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.
Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.
"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.
Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla."
![]()
Kommentti: Ajoin sähköautolla 2 000 km ja onnistuin lataamaan ilman sählinkiä vain kerran
Pitkä lomareissu sähköauton ratissa osoitti, että latausasemilla kohtaa yhä luokattoman paljon pientä häikkää, säätöä ja asiakaspalveluun soittelua, kirjoittaa Sanna Mattila.www.is.fi
tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella.
*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.
Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.
Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös
Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.
Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu
*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Eipä se bensa tai dieselkään sieltä säiliöstä nouse ilman sähköä, eli jos on sähköt katki valtakunnasta niin en tiedä miten sitä ainetta sieltä saa. En tosin tiedä sitäkään onko huoltoasemilla jotkut varavoimalat jotka sitten syöttää virtasta bensa ja diesel pumpuille.Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.
Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.
Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös
Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.
Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu
*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Nesteellä on kyllä "etuna" vanhan bensisajan maksupönttö, käyttöliittymä on sama joten onnistuu kokemattomaltakin. Ainoastaan latauksen lopettaminen kortilla on vähän hölmösti toteutuettu kun pitää tajuta painaa lopeta ensin satelliitistä enenkuin sen saa kortilla seis. Selkeämpää olisi vain jos riittäisi näyttää korttia maksupöntössä.Yli 60v vanhemmat osti viimeviikolla ensimmäisen sähköauton ja eilen lähtivät sillä 600 km reissuun. Kaksi latausta olivat matkalla kuulemma ottaneet eikä ongelmia. Viimeviikolla kerran käytiin paikallisen K-marketin pihassa katsomassa miten se lataus aloitetaan, positiivinen yllätys ettei matkalla ollut nyt mitään murheita. Taisivat kylläkin käyttää Nesteen latureita eikä Rechargea kuten toimittelija tuossa artikkelissa.
Voi maksaa kortilla, ainakin kaikilla ST1 ja Neste latureilla jo nyt. Uudet V4 Teslan superit onnistuu myös lähimaksulla. Myös ReCharge on päivittänyt jo osaan latureistaan lähimaksupäätteen. Isoimmista toimijoista lienee K-Lataus ja ABC lataus taitaa olla suurimpia perässähiihtäjöitä lähimaksun suhteen.Siis näissäkö pitää ihan oikeasti värkätä joidenkin appien kanssa eikä voi maksaa normaalisti kortilla? Valmiiksikin jo ärsyttää, kun nykyään pitäisi olla tsiljoona eri appia ja käyttäjätiliä.
Isoimmista toimijoista lienee K-Lataus ja ABC lataus taitaa olla suurimpia perässähiihtäjöitä lähimaksun suhteen.
Kerran olen Nesteellä maksanut latauksen kortilla ja ainakin siinä lopetus tehtiin valitsemalla maksupäätteellä oikea laturi ja sitten antamalla sama kortti kuin alussa.Nesteellä on kyllä "etuna" vanhan bensisajan maksupönttö, käyttöliittymä on sama joten onnistuu kokemattomaltakin. Ainoastaan latauksen lopettaminen kortilla on vähän hölmösti toteutuettu kun pitää tajuta painaa lopeta ensin satelliitistä enenkuin sen saa kortilla seis. Selkeämpää olisi vain jos riittäisi näyttää korttia maksupöntössä.
Valitettavasti tämä ei ole todellisuutta vanhempian mallien kanssa. Esimerkiksi vanhemmissa kia/hyundai malleissa ainut tapa lopettaa DC lataus autosta on äpillä asettaa latausraja pari prossaa ylemmäs ja odotella valmistumista, tätä ei kaikki tiedä tai ei ole äppiä käytössä. Stellantiksen autoissa on myös haasteita koska DC latauksen saa lopetettua autosta painamalla ajastusnappia muutaman sekunnin mutta tätä ei ohjeissa lue jolloin iso osa ei tiedä tuosta mahdollisuudesta.Aina pystyy katkaisemaan myös autosta.
Mä kävin ekaa kertaa Nesteen latauksessa toissapäivänä Joroisilla ja tuo kortilla maksaminen tuntui todella vammaiselta. Kävele päätteelle, jonota päätteellä, syötä kortti ja painele nappeja. Ja sama lähtiessä. Ulkomailla toki toimisi, nyt asennan mielummin vastaisuuden varalle sen applikaation. Itse lataus toimi ihan ok.Kerran olen Nesteellä maksanut latauksen kortilla ja ainakin siinä lopetus tehtiin valitsemalla maksupäätteellä oikea laturi ja sitten antamalla sama kortti kuin alussa.
Mä kävin ekaa kertaa Nesteen latauksessa toissapäivänä Joroisilla ja tuo kortilla maksaminen tuntui todella vammaiselta. Kävele päätteelle, jonota päätteellä, syötä kortti ja painele nappeja. Ja sama lähtiessä. Ulkomailla toki toimisi, nyt asennan mielummin vastaisuuden varalle sen applikaation. Itse lataus toimi ihan ok.
Huomasin jälkeenpäin, että tuolla olisi kaiketi ollut Superikin samassa paikassa. En kyllä sitä nähnyt. Onko jossain takapihalla tms.?
Ehkä tässä olisi jo tilaa kansalaistottelemattomuudelle.Toimivia ja vikaantuneita latauspisteitä ei voi myöskään merkitä paikan päällä samasta syystä. Eli paras tieto paikoista selviää joko kokeilemalla itse tai kahvipöytäkeskusteluissa.
Teslan avattava vielä 1,5v aikana 21 uutta superikenttää jotta saa EU tukirahat.
SuomessaKoko EU:ssa?
Jooh, hyvää tekstiä kyllä. Omat havainnot oli vastaavaa luokkaa Fortumin kanssa silloin vielä tarjosivat latauspalveluita ja taloyhtiössä sellaista pidettiin. Tarjouksen, sopimuksen ja laskun välillä oli kaikissa virheitä ja ristiriitoja. Lopulta lopettivat palvelun tarjoamisen ja yrittivät irtisanoa sopimuksen 3 kk nopeammin kuin alkuperäisessä sopimuksessa oli annettu mahdollisuudeksi. Kaikki tuli kyllä pyytämällä kuntoon, mutta luulisi nyt tuollaiset perusasiat olevan kunnossa.On kyllä aivan uskomatonta paskaa Liikennevirta Oy:n (eli Virran) touhu. Miten voi olla mahdollista että yhteen ja samaan yhtiöön on osunut kaikki osaamattomimmat työntekijät.
Asiakkuus heidän kanssaan on meillä ollut jatkuvaa tervanjuontia, kun tiketteihin vastaillaan ehkä muutaman kuukauden päästä ja vaikka tikettiin vääntää rautalangasta, mikä on vikana, niin vastauksena tulee joko a) kehotus ottaa latausasemasta virta pois ja laittaa takaisin tai b) kysymys että niin mikä se ongelma olikaan. Tämä siis siitäkin huolimatta että viestissä on kertonut että sähköjen pois ottamista on jo kokeiltu ja itse vika ja korjaus, joka tarvitaan on sekin viestiin rautalangasta väännetty. Yksikin tiketti kun ei ollut muutaman kuukauden väännöllä selvinnyt, laitoin viestiä toimitusjohtaja Palolalle. Sen jälkeen sentään hommaan tuli ryhtiä sen tiketin käsittelyn ajaksi. Ei valitettavasti yhtään pidemmäksi aikaa.
Ongelmahan on myös, että Virran aspassa työskentelee paljon ilmeisesti tekniikkaa täysin taitamattomia ulkomaalaislähtöisiä. Jälkimmäisessä ei sinällään ole mitään väärää eikä vikaa mutta kun eivät ne perhanat osaa välttämättä kunnolla edes englantia. Yritä siinä sitten ratkoa ongelmia kun ne pitäisi asiakaspalvelijoiden nimistä päätellen ratkoa unkariksi, bulgariaksi tai jollakin vastaavalla Itä-Euroopan kielellä.
Laskutus on toinen, itsellä on hallinnassa yksi saitti, johon on koko sen olemassaoloajan tulleet laskut puutteellisin viitetiedoin. Lasku on kuitenkin hyväksytty aina, koska ei ole jaksettu lähteä hyvityslaskurumbaan. Toki Virralle on joka kerta laitettu rautalangasta vääntäen, että seuraavaan laskuun laitettava nämä ja nämä viitteet. Ei vaan onnistu.
Ja jotenkin kirsikkana kakun päälle. Virta ilmoitti keväällä uudistavansa sopimusehtojaan ja yksi heidän "Customer Operation Specialisteista" lähetti lyhyen sähköpostin, jossa kerrottu että ehdot uudistuvat ja mukana oli suorilta linkki sähköiseen allekirjoituspalveluun. Eli ei laitettu edes sopimusluonnosta etukäteen tarkastettavaksi. Pyysin sen sitten pdf:nä ja totesin että ei hyvää päivää. Sopijaosapuolena aivan väärä yhtiö konsernista ja sopimusehdot Virralle todella edulliset, tilaajalle eivät. Sopimuksella Virralle olisi annettu suhteellisen mielivaltainen oikeus muuttaa sopimuksen sisältöä tai hinnoittelua miten itse haluavat. Ei-kiireellisiin tiketteihin vastaamiseen ei oltu määritelty mitään vasteaikaa ja tästä huomautinkin että kokemukseen pohjautuen itse saattaisin jopa vaatia vasteaikoja ja niissä pysymisen sanktioimista. Sopimusehdotuksessa kovasti hehkutettiin myös positiivisen asiakaskokemksen tarjoamista, josta huomautin että emme valitettavasti ole sitä huomanneet.
Kysyin että mitä jos uutta sopimusta ei allekirjoita. Noh, kuulemma sitten palvelun tarjoaminen loppuu nykyisen sopimuksen päättymiseen elokuuhun 2024, eikä asemia voi enää Virran palvelun kautta käyttää. Totesin että emme allekirjoita uutta sopimusta ja ei haittaa vaikka operointi päättyy. Tuossa elokuun alussa siirrätin asemat huomattavasti asiakaspalvelukykyisemmälle ja hinta/laatusuhteeltaan paremmalle kilpailijalle ja ajattelin että se oli siinä. Noh, eipä ollut, vaan tänään esimies kyseli että mikäs tällainen Virran lasku hänelle tuli? Lasku seuraavan 12 kk ajan operoinnista. Ja laskun viitteet edelleen yhtä puutteelliset kuin aiemmillakin kerroilla. Sisäinen keskustelu näkyy Virralla puuttuvan kokonaan, kun myyjät touhuavat yhtä, laskutus toista ja asiakaspalvelu kolmatta. Laitoin laskun maksukieltoon, tein tuosta nyt reklamaation tikettijärjestelmän kautta ja totesin esimiehelle että totuttuun tapaan tuskin siihen kovin äkkiä reagoivat että ilmoittele sitten jos alkaa tulla karhukirjeitä.
Jos teille tulee eteen tilanne, että asennutatte latausasemia ja tarvitsette latausoperaattorin, niin valitkaa suosiolla eParking tai Plugit. Heillä homma toimii ja asiakkaan viesteihin reagoidaan.
Noissa niukasti mitoitetuissa kentissä on kai ollut ylikuumenemisongelmaa. Tuo 33kW kuitenkin kertoo siitä että kaikilla on ollut periaatteessa käytettävissä 2kpl 25kW:n tehomoduuleja.Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.
Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
Eikös nuo abcin '300kW' asemat tarjoile max 375A ja nuo '400kW' sitten CCS kahvan maksimit eli 500A. Riippuen akun jännitteestä sitten mikä on todellinen max teho. Esim. Model 3:sissa taitaa akun jännite pyöriä 370V eikä suinkaan 400V.Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.
Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
Lintuaseman powerpassilla Saksassa 39c/kWh. Tanskassa 29c/kWh.Tänään tuli Itiksen Prisman parkkipaikalla mentyä tuohon 300kW huijauskseen. Appi näyttää 200+300kW kokonaistehoa kentälle. Siellä oli nyt yksi Y joka sai noin 115kW, joku mersu 7kW, Tesla 3 35kW ja minun EV6 35kW. Kun tuo mersu tuli täyteen niin mulla hetkeksi nousi teho 75kW tuntumaan kunnes viereen tuli uusi auto ja jälleen tipahti teho.
Kaksi letkua näytti olevan vielä rikki.
No tietää ettei toiste kannata mennä. Ehkä viereisellä cittarin kentällä olisi ollu tehokkaampi meno.
Huomenna pitäisi ehkä ladata Saksassa ja Tanskassa. Maastontiedustelun mukaan 59c/kWh joutunee maksamaan Saksassa ja vastaavasti Tanskassa 47c/kWh.
Autobahnalla odotus on 30kWh / 100km joten ei tässä dieseliin verrattuna juuri säästä.![]()
Tuota mietin mutta käytännössä liikun sellaisella alueella etä ehkä kerran tai kaksi osuisi kohdalle Saksassa. Pitää ehkä tämä reissu vetää raakana ja sitten kun useampi asema osuu matkalle niin passi teho tai passi liike tulille.Lintuaseman powerpassilla Saksassa 39c/kWh. Tanskassa 29c/kWh.
Yhtiö kehitti työkalun, jolla se pystyy seuraamaan latauspisteiden sähköverkkoa ja toimintaa sekä korjaamaan automatisoidusti niihin tulevia vikoja. Useat alan toimijat ovat ulkoistaneet sille latauspisteidensä ylläpidon ja teknisen tuen. Sen asiakkaita ovat muun muassa Siemens, Allego ja Ionity ja Suomessa esimerkiksi Virta ja Kempower.
Varmasti typerä kysymys mutta tuo koodi pitää laitta k lataus softassa johonkin? Mutta mihin? En löydä mitään paikkaa laittaa koodia.BW24 koodi toimii viikon ajan K-latauksella.
Tuli vastaan feedissä.Hei!Black Weekend -hulina on käynnissä myös Nesteellä! Tänä viikonloppuna saat kaikilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla suurteholatauksen erikoishintaan – vain 0,25 €/kWh.
Tule lataamaan autosi ja nauti samalla virkistävästä tauosta!Tarjous on voimassa 28.11.–1.12.2024.
Tervetuloa!
T. Antti, Nesteen Tiimi