Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Nuo absit toimi kyllä kuin junan vessa, kun jouduin tuon vuoden ainoan pitkän matkan ajamaan.
ABC huono puoli (ennenkun aloin käyttämään applepay siinä), niin kun ajeli samalla reissulla vaikka 3 eri osuuskaupan alueella joutui maksukortin vahvistamaan pankkitunnuksilla aina kun latasi uuden osuuskaupan alueella.
 
Itsellä Helenin Virta -tägi ja ainakin se toimi vielä Virran asiointilatauksessa tässä jokin aika sitten. Toki on voinut tuon jälkeen muuttua, eipä sillä. Pitääkin testata. Sinänsä varsinainen Virta tägikin on käyttämättömänä tällä hetkellä kun sellainenkin on joskus tullut hommattua (joten sen aktivointi ei olisi paha rasti). Varsinaista Helenin tolppaa en ole tainnut edes koskaan käyttää.

Minun mielestä tuo on noin Heleniltä kommunikoitukin, eli vanhoilla Helenin tägeillä voi edelleen käyttää Virran latureita, eli Helenin tägi on paritettu Virran sovellukseen. Helenin latureita sitten pitää käyttää OmaHelen-sovelluksella ja siihen paritetulla tägillä.
 
Katselin vähän, että aika marginaalissa noi asiointilatauksien pisteet Helenillä on täällä päin. Pitää varmaan jossain vaiheessa parittaa vanha virta -tägi Virran sovelluksen kanssa ja parittaa Helenin tägi omaan sovellukseensa. Vähän turhaa nysäystä sinällään kun tällä hetkellä ei juuri tarvetta mutta harmittaa tietty siinä kohtaan jos tarvetta oikeasti tuleekin (jos ei muuten nopealla aikavälillä niin jos tulee tarvetta auronvuokrauksen kautta tai tulee enemmän ajeluita pääkaupunkiseudulla jossa noita on selvästi enemmän).
 
Mitkä kaikki ketjut toimii tällä hetkellä pelkällä korttimaksulla ilman että tarvitsee rekata mihinkään tai ladata appeja? Oliko Nesteen kaikki pisteet jo pelkkiä korttimaksuja? Mitkäs muut?
 
Latauskartta.fi filtteri "800v" päälle. Kannattaa varmaan samalla lyödä 200kw+ filtteriin, kun 100kW/800v ei ilahduta sen enempää kuin 400v laturi...
Jos on Taycan karvalakki ilman 400v boostia niin ilahduttaa, mutta tämä ongelma tuskin koskee montaa kuskia tällä planeetalla…
 
Jos on Taycan karvalakki ilman 400v boostia niin ilahduttaa, mutta tämä ongelma tuskin koskee montaa kuskia tällä planeetalla…
Itse asiassa on on yksi ryhmä joille vaikka 50kW/800v laturi on hyödyksi. Sähköbussit ja -rekat lataa usein vain 800v jännitteellä.
 
Tuli ensimmäinen ongelma latauksessa matkan varrella, tai ehkä ei olisi ollut ongelmaa, mutta ajattelin silti jättää lataamatta. Edellinen kävijä oli jättänyt latauspistokkeen huolimattomasti ja tämän jälkeen oli satanut vettä. Kun otin pistokkeen käteeni, niin liittimestä lorisi varmaan desi vettä. Mitä mieltä olette, olisiko lataus toiminut ongelmitta?
 
Tuli ensimmäinen ongelma latauksessa matkan varrella, tai ehkä ei olisi ollut ongelmaa, mutta ajattelin silti jättää lataamatta. Edellinen kävijä oli jättänyt latauspistokkeen huolimattomasti ja tämän jälkeen oli satanut vettä. Kun otin pistokkeen käteeni, niin liittimestä lorisi varmaan desi vettä. Mitä mieltä olette, olisiko lataus toiminut ongelmitta?

Olisi todennäköisesti, ainahan noihin menee vettä vähän sateella.
 
Tuli ensimmäinen ongelma latauksessa matkan varrella, tai ehkä ei olisi ollut ongelmaa, mutta ajattelin silti jättää lataamatta. Edellinen kävijä oli jättänyt latauspistokkeen huolimattomasti ja tämän jälkeen oli satanut vettä. Kun otin pistokkeen käteeni, niin liittimestä lorisi varmaan desi vettä. Mitä mieltä olette, olisiko lataus toiminut ongelmitta?

Ennen kuin se lataus alkaa ja varsinainen dc-lataus suurella virralla ja jännitteellä alkaa, auto käy laturin kanssa läpi "kättelyn", joka sisältää useamman turvatarkistuksen. En nyt muista joka yksityiskohtaa, mutta kyllä siinä aika kattavasti käydään läpi ja monitoroidaan se, että virtaa menee vain ja ainoastaan akkuun eikä lataus ala jos on pienintäkään riskiä ongelmista.

Se olisi aivan megaluokan moka ja uhka yrityksen koko toiminnalle jos joku saisi käristettyä itsensä laturilla.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Mitkä kaikki ketjut toimii tällä hetkellä pelkällä korttimaksulla ilman että tarvitsee rekata mihinkään tai ladata appeja? Oliko Nesteen kaikki pisteet jo pelkkiä korttimaksuja? Mitkäs muut?
Tuleeko korttimaksulla joku sikakallis roaming-hinta, jos ei ole ketjun appia?
 
Noup. ST1 on moitittu suurista katevarauksista ja hintakin joissain aika jyrkkä, mutta valintojen maailma.
 
Jännä kun Neste on avannut Kotileipomo Siiskonen & Punaisen Piipun kievarin yhteyteen Neste latauskentän. Siellä oli myös jo Recharge. Lähinnä jännä siinä mielessä kun tontilla ei siis ole Nesteen muuta toimintaa.
 
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

 
Ryhmässä tuota on aamu ruodittu, että kuinka näille toimittajille aina sattuukin. :comp:
 
Ottaen huomioon suomalaisten toimittajien tason ja moraalin, en pitäisi mahdottomana ajatuksena, että tuo koko tarina ongelmista on keksitty omasta päästä.
 
Onhan noita ongelmia. Töissä Rechargen laturit ja vähän väliä ne ovat jumissa tai ties missä vikatilassa.
 
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

En ihmettelisi jos tuohon asetukseen jätetään tai siitä kaivetaan joku mahdollisuus pistää tupla hinnat korttimaksajille ja sitä kautta yritetään pakottaa sovelluksien piiriin.
 
Ryhmässä tuota on aamu ruodittu, että kuinka näille toimittajille aina sattuukin. :comp:
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Voi mennä aika kauan ennen kuin latauspaiklojen liittimet, tehot ja hinnat löytyy joka huoltsikan isosta mainosta tolpasta samalla tapaa kuin nyt polttoaineiden laadut ja hinnat.
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.
Tilastollisesti lataaminen on varmasti epäluotettavampaa kuin tankkaaminen, tästä lienee turha väitellä. Tankkaamisessa käytettyä tekniikkaa on paranneltu vuosikymmeniä, ja suurimmat lastentaudit on saatu karsittua pois. Lataamisessa tämä taival on vasta alussa ja siihen nähden tilanne ei vaikuta epätoivoiselta.
Omalla kohdalla latauksen kanssa on ollut nyt kaksi keskeytystä, kerran oman latauspisteen automaattisulake oli "lauennut" ja toisella kertaa lataus keskeytyi Lidlin laturilla, johon heti perään kytkeytyi toinen auto. Tämä on ilmeisesti Lidlin latureiden ominaisuus?
Tankkaamisen kanssa on ollut huomattavasti useammin ongelmia, vaikka tilastollisesti prosentit ovat luultavasti vielä paremmat kuin lataamisessa. Olen törmännyt tyhjiin säiliöihin, jo saapuessa viallisiin pumppuihin, kesken tankkauksen vikaantuneeseen pumppuun ja myös sellaisiin joilla en ole onnistunut maksamaan vaikka joskus edellinen tankkaaja näytti täyttävän autonsa säiliön ongelmitta. Muutaman kerran näistä olen joutunut vaihtamaan toiselle asemalle saadakseni tankin täyteen ja useammin on riittänyt mittarin vaihto.
Kotilatauksen onnistumisprosentti on kuitenkin erittäin hyvä, joten uskon tilaston kääntyvän latauksen kannalta tankkausta luotettavammaksi varsin pian.
 
Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä...

Aika iso osa meistä suomalaisista asuu omakotitaloissa, joissa on hyvin vaivatonta järjestää lataus itselleen eikä heidän tarvitse useinkaan arjessaan ylittää +300km päivämatkoja, jolloin kotilataus todistaa olevansa se parhain lataus jälleen kerran.

Kerros- ja rivitaloissa asuvatkin alkavat hiljalleen saada latauslaitteita parkkipaikoilleen päästen samaan tilaan, riippuu vaan ikävästi taloyhtiöistä eli kanssaihmisistä, että asioille saadaan yhteisiä päätöksiä. Mutta kepillä ja porkkanalla, kepillä ja porkkanalla... Kehitys kulkee, mutta ei pysähdy.
 
Ilta-Sanomat kävi ajamassa 2000 km lomamatkan maakunnissa. Viidestä lataamisesta onnistui ilman ongelmia yksi.

Aika paljon tuossa on parantamisen tarvetta. Kiinnostaisi tietää, että paljonko tuossa meni aikaa noiden ylimääräisten soitteluiden ja jonttamisien kanssa.


"Sähköauton hyviin puoliin verrattuna pienet latausriesat ovat hyttysen ininää, mutta jatkuvat pikkupulmat latausverkostossa tulevat yhä täysin annettuina. 30 vuoden bensa-autoilu-urani aikana en kertaakaan törmännyt tilanteisiin, jossa bensapumppu olisi rikki, menoveden syöttö katkeaisi kesken tankkauksen tai joutuisin soittelemaan apua puhelinpalvelusta.

Latauksen sekavaa maksamista ja kännykkäsovellusten viidakkoa saataneen ruotuun keväällä voimaan astuneella EU-asetuksella. Sen jälkeen käyttöön otetuissa yli 50 kilowatin teholla toimivissa pikalatureissa on oltava mahdollisuus maksaa latauksesta maksukortilla samaan tapaan kuin bensapumpulla.
"

En nyt tiedä onko tässä toimittaja itse ollut se ongelma vai onko vain äärimmäisen huonoa tuuria vai koko juttu keksitty? 60tkm takana ja jos Lidl latureita ei lasketa mukaan (en jaksa enää edes yriittää kun ne nyt vaan ei toimi) niin kerran on ollut minulla ongelma kun abc lataus oli valtakunnallisesti alhaalla hetken aikaa tuossa heinäkuun alussa kun kortin vahvistaminen ei mennyt läpi. No jatkoin matkaani superille ja latasin siinä sitten.

Noin muuten ei yhtään ongelmaa ja jos kotona lataa apit valmiiksi niin ihan ok niiden kanssa pärjää. Ei kannata siinä laturilla vasta alkaa appia asentamaan.
 
Itse toivoisin että viranomaiset reguloisivat lataustapahtumiin liittyvää toiminnallisuutta jopa enemmän mitä nykyään.

Korttimaksu on hyvä alku, mutta Teslan tapaisen Plug&Chargen voisi säätää pakolliseksi vuodesta 202x alkaen kaikille markkinoilla myytäville autoille ja asennetaville latureille.

Olisi autonvalmistajilla oikea motivaatio asialle niin se tapahtuu kyllä kun standardihan on siihenkin jo olemassa.


Offtopiccia, jatketaan tuolla väittelyketjussa jos on tarve:

tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella.

*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen

Tämä argumentti nyt on aina ollut heikko ja huono ja se on sitä edelleen. Kalleus riippuu täysin siitä miten pitkällä aikajänteellä asiaa katsoo

Kyllä, tonnin pommi on halpa jos siihen ei tule mitään vikaa. Mutta tonnin pommeissa on sellainen feature, että ne saattaa räjähtää 100km ajon jälkeen ja kappas, kilometri maksoikin 10€.

Ei ole mitään järkeä verrata täysin eri hintaluokan autoja keskenään vaan niiden pitää olla edes samalla planeetalla.

Ok, alle 10k€ ei käytännössä ole tarjolla mitään järkeviä sähköautoja mutta se onkin sitten ihan toinen tarina.
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen

En pitäisi halpana pihassa sähköauto ja tonnin pommi toisella maksanut 100km Heinäkuun ajan alle euron ja toisella 14e näin köyhänä 14 kertainen hinta kilometriä kohden merkittävä.
 
Voihan tuo paikkansa pitää, ihan mahdollista kuitenkin kun niin paljon on kuullut noista ongelmista.

Sekin on lähes fakta, että perinteiset asemat toimii lähes aina ellei ole joku salama iskenyt tms ja hyvin hyvin harvalla on ikinä ollut mitään ongelmaa tankata.

Kyllä noi latausongelmat pitää saada lähes nolliin tai ei sähköauto tule ikinä saavuttamaan perinteisen auton helppoutta ja kaiken maailman typerä appipelleily pois myös

Olisi melko naurettavaa että jengi joutuisi jotain äppejä& karttoja selaamaan, että löytyy omaan autoon sopiva/sopivin bensa, niin ei tuota tulisi hyväksyä sähkönkään kanssa ainakaan tulevaisuudessa.

Jos siis halutaan sähköautot "kaikkien käyttöön" niin pitäisi lopettaa yleisesti turha puolustelu ja tiedostaa nuo ongelmat, tällä hetkellä bensalla on vaan ylivertaisen helppoa, halpaa* ja luotettavaa ajella. Tietysti on rikkaita jotka voi ladata kotona eikä tarvitse ikinä muualla latailla, mutta näin "haluan ajaa ilman yhtään turhaa säätöä ja voida halutessaan saada 5->100% rangea parissa minuutissa lähes missä vaan, milloin vaan" ei vaan sähköllä toteudu


*Jopa se tonnin pommi kulkee 400-500+ km ja tankkautuu hetkessä täyteen
Eipä se bensa tai dieselkään sieltä säiliöstä nouse ilman sähköä, eli jos on sähköt katki valtakunnasta niin en tiedä miten sitä ainetta sieltä saa. En tosin tiedä sitäkään onko huoltoasemilla jotkut varavoimalat jotka sitten syöttää virtasta bensa ja diesel pumpuille.
Itse panostaisin enempi nyt noihin koti ja työpaikka latauksiin kuin noihin pikalatureihin. Noilla pikalatureilla ei vaan oikeen korvata sitä vaivattomuutta mitä kotilataus on. Suurinosa suomalaisista asuu pientaloissa, joissa on helpohkoa järjestää lataus, joten ei tarvitse olla "rikas" lataakseen kotona autoa.
 
Yli 60v vanhemmat osti viimeviikolla ensimmäisen sähköauton ja eilen lähtivät sillä 600 km reissuun. Kaksi latausta olivat matkalla kuulemma ottaneet eikä ongelmia. Viimeviikolla kerran käytiin paikallisen K-marketin pihassa katsomassa miten se lataus aloitetaan, positiivinen yllätys ettei matkalla ollut nyt mitään murheita. Taisivat kylläkin käyttää Nesteen latureita eikä Rechargea kuten toimittelija tuossa artikkelissa.
 
Viimeksi muokattu:
Yli 60v vanhemmat osti viimeviikolla ensimmäisen sähköauton ja eilen lähtivät sillä 600 km reissuun. Kaksi latausta olivat matkalla kuulemma ottaneet eikä ongelmia. Viimeviikolla kerran käytiin paikallisen K-marketin pihassa katsomassa miten se lataus aloitetaan, positiivinen yllätys ettei matkalla ollut nyt mitään murheita. Taisivat kylläkin käyttää Nesteen latureita eikä Rechargea kuten toimittelija tuossa artikkelissa.
Nesteellä on kyllä "etuna" vanhan bensisajan maksupönttö, käyttöliittymä on sama joten onnistuu kokemattomaltakin. Ainoastaan latauksen lopettaminen kortilla on vähän hölmösti toteutuettu kun pitää tajuta painaa lopeta ensin satelliitistä enenkuin sen saa kortilla seis. Selkeämpää olisi vain jos riittäisi näyttää korttia maksupöntössä.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi rupee tuo akun esilämmitys yleistymään automalleissa. Odotan mielenkiinnolla latausnopeus-raportteja noista kiinalaisista LFP-autoista talvella.
 
Aika hyvällä sykkeellä tuntuu nyt nousevan näitä tehokkaita ja kunnon kapalla omaavia kenttiä, nytkin on joroisten nesteelle auennut Teslan superit, nesteen omien latureiden kaveriksi. 5tietäkin kun ajaa pk seudulta savoon, ei tarvitse enää laturiruuhkassa ja jaetulla teholla kökkiä.
 
Siis näissäkö pitää ihan oikeasti värkätä joidenkin appien kanssa eikä voi maksaa normaalisti kortilla? Valmiiksikin jo ärsyttää, kun nykyään pitäisi olla tsiljoona eri appia ja käyttäjätiliä.
 
Siis näissäkö pitää ihan oikeasti värkätä joidenkin appien kanssa eikä voi maksaa normaalisti kortilla? Valmiiksikin jo ärsyttää, kun nykyään pitäisi olla tsiljoona eri appia ja käyttäjätiliä.
Voi maksaa kortilla, ainakin kaikilla ST1 ja Neste latureilla jo nyt. Uudet V4 Teslan superit onnistuu myös lähimaksulla. Myös ReCharge on päivittänyt jo osaan latureistaan lähimaksupäätteen. Isoimmista toimijoista lienee K-Lataus ja ABC lataus taitaa olla suurimpia perässähiihtäjöitä lähimaksun suhteen.
 
Isoimmista toimijoista lienee K-Lataus ja ABC lataus taitaa olla suurimpia perässähiihtäjöitä lähimaksun suhteen.

Lähinnä olemassaolevien laturiensa suhteen, uudet avatut on maksupäätteillä lain vaatimuksen mukaan.
 
Tunnustan olleeni väärässä.

Aiemmin pidin maksupäätettä huonona ratkaisuna vs. sovellus, koska skimmausriski ja tarve pitää kortti mukana.

Kännykkään viety lähimaksuominaisuus on kyllä tosi hyvä julkista latausta käyttäessä ja kun luenta on vielä jokaisessa laturissa sekä näyttö kertoo latauksen hinnan per kWh, kyseessä on erinomainen ratkaisu. Sitä parempaa ei enää ole kuin Plug&Charge.
 
Ei niitä todennäköisesti tule jokaiseen laturiin. Eiköhän pääsääntöisesti tule yksi maksupääte, josta sitten valitaan mitä laturia komennetaan. Joissakin tapauksissa näin voi toki olla, mutta jo nykyään monissa uusissakaan ei ole ja asiointilataukseen en jokaiseen oleta sitten senkään vertaa tulevan. Tokihan näitä on jo tähänkin mennessä joitakin ollut, joten sinänsä kustannuksen osalta ei mahdoton toki (itsekin jo vuosia sitten esim. jo aiemman Ikaalisten kylpylän edessä olevasta asiointilatauksesta maksukortilla sähköä ostanut).

Toki jos tämä saa operaattorit laittamaan usean latauspömpelin ihan sen takia, että voidaan käyttää samaa maksupäätettä niin aina parempi kuin joku yksittäinen laturi jossain.
 
Nesteellä on kyllä "etuna" vanhan bensisajan maksupönttö, käyttöliittymä on sama joten onnistuu kokemattomaltakin. Ainoastaan latauksen lopettaminen kortilla on vähän hölmösti toteutuettu kun pitää tajuta painaa lopeta ensin satelliitistä enenkuin sen saa kortilla seis. Selkeämpää olisi vain jos riittäisi näyttää korttia maksupöntössä.
Kerran olen Nesteellä maksanut latauksen kortilla ja ainakin siinä lopetus tehtiin valitsemalla maksupäätteellä oikea laturi ja sitten antamalla sama kortti kuin alussa.
 
Aina pystyy katkaisemaan myös autosta.
Valitettavasti tämä ei ole todellisuutta vanhempian mallien kanssa. Esimerkiksi vanhemmissa kia/hyundai malleissa ainut tapa lopettaa DC lataus autosta on äpillä asettaa latausraja pari prossaa ylemmäs ja odotella valmistumista, tätä ei kaikki tiedä tai ei ole äppiä käytössä. Stellantiksen autoissa on myös haasteita koska DC latauksen saa lopetettua autosta painamalla ajastusnappia muutaman sekunnin mutta tätä ei ohjeissa lue jolloin iso osa ei tiedä tuosta mahdollisuudesta.
 
Kerran olen Nesteellä maksanut latauksen kortilla ja ainakin siinä lopetus tehtiin valitsemalla maksupäätteellä oikea laturi ja sitten antamalla sama kortti kuin alussa.
Mä kävin ekaa kertaa Nesteen latauksessa toissapäivänä Joroisilla ja tuo kortilla maksaminen tuntui todella vammaiselta. Kävele päätteelle, jonota päätteellä, syötä kortti ja painele nappeja. Ja sama lähtiessä. Ulkomailla toki toimisi, nyt asennan mielummin vastaisuuden varalle sen applikaation. Itse lataus toimi ihan ok.
Huomasin jälkeenpäin, että tuolla olisi kaiketi ollut Superikin samassa paikassa. En kyllä sitä nähnyt. Onko jossain takapihalla tms.?
 
Mä kävin ekaa kertaa Nesteen latauksessa toissapäivänä Joroisilla ja tuo kortilla maksaminen tuntui todella vammaiselta. Kävele päätteelle, jonota päätteellä, syötä kortti ja painele nappeja. Ja sama lähtiessä. Ulkomailla toki toimisi, nyt asennan mielummin vastaisuuden varalle sen applikaation. Itse lataus toimi ihan ok.
Huomasin jälkeenpäin, että tuolla olisi kaiketi ollut Superikin samassa paikassa. En kyllä sitä nähnyt. Onko jossain takapihalla tms.?
Screenshot_20240814_121404_Chrome.jpg
 
Aika ajoin vaikuttaa siltä, että näissä latauspisteiden järjestelyissä olisi kirveelle töitä tai vähintäänkin Karpolle hyvää materiaalia. Otetaan taas yksi ääripään esimerkki.

Kunnallisen liikelaitoksen hallinnoima yksityinen pysäköintialue, joka on rakennettu 2017, jolloin kolmasosa pysäköintiruuduista varustettiin sähköauton latauspisteellä 11 kW per autopaikka. Latauspisteiden käyttöönoton jälkeen niitä ei ole kiinnostanut ylläpitää, vaikka kiinteistön käyttäjissä on nykyisellään runsaasti sähköauton ja ladattavan hybridin käyttäjiä. Seurauksena suurin osa latauspisteiden käyttöliittymistä on juuttunut vikatilaan, ja yksi piste on sähköisesti tai mekaanisesti rikki (herjaa puuttuvaa vaihetta ja alijännitettä). Todennäköisesti parkkipaikan rahoituksen ehtona on ollut, että riittävän moni ruutu pitää varustaa kiinteällä latauspisteellä, mutta näiden ylläpitoon ei ole otettu kantaa. "Hienona" yksityiskohtana latauspisteitä saa käyttää ainoastaan lataustapahtuman aikana, tai tulee 60 euron sakot. Tämä koskee myös viallisten latauspisteiden ruutuja, joka käytännössä tarkoittaa, että näitä ruutuja ei voi käyttää kukaan. Toimivia ja viallisia latauspisteitä ei ole merkitty mitenkään, joten tilanne selviää vain kokeilemalla latausta paikan päällä.

Onnistuin sattumalta törmäämään kiinteistöpäällikköön, joka valaisi hieman tilannetta: Latauspisteiden softaa ei voi resetoida etänä, vaan se on ulkoistettu palvelukumppanille, ja vaatii asentajan lähettämistä paikalle, joka maksaa rahaa. Kiinteistö ei käytä paikoitusalueen ylläpitoon rahaa, koska budjetti on ollut miinuksella jo useamman vuoden, joten latauspisteet rapistuvat pois yksitellen. Ruutuja ei voi kuitenkaan vapauttaa muuhun käyttöön, koska kiinteistöllä pitää olla X prosenttia sähköauton latauspisteitä kaikista autopaikoista, mutta latauksen toimivuuteen ei oteta mitään kantaa. Toimivia ja vikaantuneita latauspisteitä ei voi myöskään merkitä paikan päällä samasta syystä. Eli paras tieto paikoista selviää joko kokeilemalla itse tai kahvipöytäkeskusteluissa.
 
Toimivia ja vikaantuneita latauspisteitä ei voi myöskään merkitä paikan päällä samasta syystä. Eli paras tieto paikoista selviää joko kokeilemalla itse tai kahvipöytäkeskusteluissa.
Ehkä tässä olisi jo tilaa kansalaistottelemattomuudelle.

Käy heittämässä jätesäkit pysäköintimerkin ja rikkinäisten latauslaitteiden päälle. Saa vaikka sitten itse kiinteistöpäällikkö käydä ne poistamassa, jos kokee häiritseviksi.
 
Ehkä tässä olisi jo tilaa kansalaistottelemattomuudelle.

Käy heittämässä jätesäkit pysäköintimerkin ja rikkinäisten latauslaitteiden päälle. Saa vaikka sitten itse kiinteistöpäällikkö käydä ne poistamassa, jos kokee häiritseviksi.

Pistin Post-IT lapun latauspisteeseen ja infosin asiasta respaa. Mitään muuta ei tapahtunut, paitsi Post-IT lappu oli poistettu viikonlopun jälkeen, mutta latauspisteen vaihevika oli edelleen päällä.
 
Mielenkiintoisen analyysin tehnyt joku EU tuista ja Teslan supereista facen puolella. Teslan avattava vielä 1,5v aikana 21 uutta superikenttää jotta saa EU tukirahat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 345
Viestejä
4 510 022
Jäsenet
74 355
Uusin jäsen
anomuumi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom