Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

On kyllä aivan uskomatonta paskaa Liikennevirta Oy:n (eli Virran) touhu. Miten voi olla mahdollista että yhteen ja samaan yhtiöön on osunut kaikki osaamattomimmat työntekijät.

Asiakkuus heidän kanssaan on meillä ollut jatkuvaa tervanjuontia, kun tiketteihin vastaillaan ehkä muutaman kuukauden päästä ja vaikka tikettiin vääntää rautalangasta, mikä on vikana, niin vastauksena tulee joko a) kehotus ottaa latausasemasta virta pois ja laittaa takaisin tai b) kysymys että niin mikä se ongelma olikaan. Tämä siis siitäkin huolimatta että viestissä on kertonut että sähköjen pois ottamista on jo kokeiltu ja itse vika ja korjaus, joka tarvitaan on sekin viestiin rautalangasta väännetty. Yksikin tiketti kun ei ollut muutaman kuukauden väännöllä selvinnyt, laitoin viestiä toimitusjohtaja Palolalle. Sen jälkeen sentään hommaan tuli ryhtiä sen tiketin käsittelyn ajaksi. Ei valitettavasti yhtään pidemmäksi aikaa.

Ongelmahan on myös, että Virran aspassa työskentelee paljon ilmeisesti tekniikkaa täysin taitamattomia ulkomaalaislähtöisiä. Jälkimmäisessä ei sinällään ole mitään väärää eikä vikaa mutta kun eivät ne perhanat osaa välttämättä kunnolla edes englantia. Yritä siinä sitten ratkoa ongelmia kun ne pitäisi asiakaspalvelijoiden nimistä päätellen ratkoa unkariksi, bulgariaksi tai jollakin vastaavalla Itä-Euroopan kielellä.

Laskutus on toinen, itsellä on hallinnassa yksi saitti, johon on koko sen olemassaoloajan tulleet laskut puutteellisin viitetiedoin. Lasku on kuitenkin hyväksytty aina, koska ei ole jaksettu lähteä hyvityslaskurumbaan. Toki Virralle on joka kerta laitettu rautalangasta vääntäen, että seuraavaan laskuun laitettava nämä ja nämä viitteet. Ei vaan onnistu.

Ja jotenkin kirsikkana kakun päälle. Virta ilmoitti keväällä uudistavansa sopimusehtojaan ja yksi heidän "Customer Operation Specialisteista" lähetti lyhyen sähköpostin, jossa kerrottu että ehdot uudistuvat ja mukana oli suorilta linkki sähköiseen allekirjoituspalveluun. Eli ei laitettu edes sopimusluonnosta etukäteen tarkastettavaksi. Pyysin sen sitten pdf:nä ja totesin että ei hyvää päivää. Sopijaosapuolena aivan väärä yhtiö konsernista ja sopimusehdot Virralle todella edulliset, tilaajalle eivät. Sopimuksella Virralle olisi annettu suhteellisen mielivaltainen oikeus muuttaa sopimuksen sisältöä tai hinnoittelua miten itse haluavat. Ei-kiireellisiin tiketteihin vastaamiseen ei oltu määritelty mitään vasteaikaa ja tästä huomautinkin että kokemukseen pohjautuen itse saattaisin jopa vaatia vasteaikoja ja niissä pysymisen sanktioimista. Sopimusehdotuksessa kovasti hehkutettiin myös positiivisen asiakaskokemksen tarjoamista, josta huomautin että emme valitettavasti ole sitä huomanneet.

Kysyin että mitä jos uutta sopimusta ei allekirjoita. Noh, kuulemma sitten palvelun tarjoaminen loppuu nykyisen sopimuksen päättymiseen elokuuhun 2024, eikä asemia voi enää Virran palvelun kautta käyttää. Totesin että emme allekirjoita uutta sopimusta ja ei haittaa vaikka operointi päättyy. Tuossa elokuun alussa siirrätin asemat huomattavasti asiakaspalvelukykyisemmälle ja hinta/laatusuhteeltaan paremmalle kilpailijalle ja ajattelin että se oli siinä. Noh, eipä ollut, vaan tänään esimies kyseli että mikäs tällainen Virran lasku hänelle tuli? Lasku seuraavan 12 kk ajan operoinnista. Ja laskun viitteet edelleen yhtä puutteelliset kuin aiemmillakin kerroilla. Sisäinen keskustelu näkyy Virralla puuttuvan kokonaan, kun myyjät touhuavat yhtä, laskutus toista ja asiakaspalvelu kolmatta. Laitoin laskun maksukieltoon, tein tuosta nyt reklamaation tikettijärjestelmän kautta ja totesin esimiehelle että totuttuun tapaan tuskin siihen kovin äkkiä reagoivat että ilmoittele sitten jos alkaa tulla karhukirjeitä.

Jos teille tulee eteen tilanne, että asennutatte latausasemia ja tarvitsette latausoperaattorin, niin valitkaa suosiolla eParking tai Plugit. Heillä homma toimii ja asiakkaan viesteihin reagoidaan.
 
On kyllä aivan uskomatonta paskaa Liikennevirta Oy:n (eli Virran) touhu. Miten voi olla mahdollista että yhteen ja samaan yhtiöön on osunut kaikki osaamattomimmat työntekijät.

Asiakkuus heidän kanssaan on meillä ollut jatkuvaa tervanjuontia, kun tiketteihin vastaillaan ehkä muutaman kuukauden päästä ja vaikka tikettiin vääntää rautalangasta, mikä on vikana, niin vastauksena tulee joko a) kehotus ottaa latausasemasta virta pois ja laittaa takaisin tai b) kysymys että niin mikä se ongelma olikaan. Tämä siis siitäkin huolimatta että viestissä on kertonut että sähköjen pois ottamista on jo kokeiltu ja itse vika ja korjaus, joka tarvitaan on sekin viestiin rautalangasta väännetty. Yksikin tiketti kun ei ollut muutaman kuukauden väännöllä selvinnyt, laitoin viestiä toimitusjohtaja Palolalle. Sen jälkeen sentään hommaan tuli ryhtiä sen tiketin käsittelyn ajaksi. Ei valitettavasti yhtään pidemmäksi aikaa.

Ongelmahan on myös, että Virran aspassa työskentelee paljon ilmeisesti tekniikkaa täysin taitamattomia ulkomaalaislähtöisiä. Jälkimmäisessä ei sinällään ole mitään väärää eikä vikaa mutta kun eivät ne perhanat osaa välttämättä kunnolla edes englantia. Yritä siinä sitten ratkoa ongelmia kun ne pitäisi asiakaspalvelijoiden nimistä päätellen ratkoa unkariksi, bulgariaksi tai jollakin vastaavalla Itä-Euroopan kielellä.

Laskutus on toinen, itsellä on hallinnassa yksi saitti, johon on koko sen olemassaoloajan tulleet laskut puutteellisin viitetiedoin. Lasku on kuitenkin hyväksytty aina, koska ei ole jaksettu lähteä hyvityslaskurumbaan. Toki Virralle on joka kerta laitettu rautalangasta vääntäen, että seuraavaan laskuun laitettava nämä ja nämä viitteet. Ei vaan onnistu.

Ja jotenkin kirsikkana kakun päälle. Virta ilmoitti keväällä uudistavansa sopimusehtojaan ja yksi heidän "Customer Operation Specialisteista" lähetti lyhyen sähköpostin, jossa kerrottu että ehdot uudistuvat ja mukana oli suorilta linkki sähköiseen allekirjoituspalveluun. Eli ei laitettu edes sopimusluonnosta etukäteen tarkastettavaksi. Pyysin sen sitten pdf:nä ja totesin että ei hyvää päivää. Sopijaosapuolena aivan väärä yhtiö konsernista ja sopimusehdot Virralle todella edulliset, tilaajalle eivät. Sopimuksella Virralle olisi annettu suhteellisen mielivaltainen oikeus muuttaa sopimuksen sisältöä tai hinnoittelua miten itse haluavat. Ei-kiireellisiin tiketteihin vastaamiseen ei oltu määritelty mitään vasteaikaa ja tästä huomautinkin että kokemukseen pohjautuen itse saattaisin jopa vaatia vasteaikoja ja niissä pysymisen sanktioimista. Sopimusehdotuksessa kovasti hehkutettiin myös positiivisen asiakaskokemksen tarjoamista, josta huomautin että emme valitettavasti ole sitä huomanneet.

Kysyin että mitä jos uutta sopimusta ei allekirjoita. Noh, kuulemma sitten palvelun tarjoaminen loppuu nykyisen sopimuksen päättymiseen elokuuhun 2024, eikä asemia voi enää Virran palvelun kautta käyttää. Totesin että emme allekirjoita uutta sopimusta ja ei haittaa vaikka operointi päättyy. Tuossa elokuun alussa siirrätin asemat huomattavasti asiakaspalvelukykyisemmälle ja hinta/laatusuhteeltaan paremmalle kilpailijalle ja ajattelin että se oli siinä. Noh, eipä ollut, vaan tänään esimies kyseli että mikäs tällainen Virran lasku hänelle tuli? Lasku seuraavan 12 kk ajan operoinnista. Ja laskun viitteet edelleen yhtä puutteelliset kuin aiemmillakin kerroilla. Sisäinen keskustelu näkyy Virralla puuttuvan kokonaan, kun myyjät touhuavat yhtä, laskutus toista ja asiakaspalvelu kolmatta. Laitoin laskun maksukieltoon, tein tuosta nyt reklamaation tikettijärjestelmän kautta ja totesin esimiehelle että totuttuun tapaan tuskin siihen kovin äkkiä reagoivat että ilmoittele sitten jos alkaa tulla karhukirjeitä.

Jos teille tulee eteen tilanne, että asennutatte latausasemia ja tarvitsette latausoperaattorin, niin valitkaa suosiolla eParking tai Plugit. Heillä homma toimii ja asiakkaan viesteihin reagoidaan.
Jooh, hyvää tekstiä kyllä. Omat havainnot oli vastaavaa luokkaa Fortumin kanssa silloin vielä tarjosivat latauspalveluita ja taloyhtiössä sellaista pidettiin. Tarjouksen, sopimuksen ja laskun välillä oli kaikissa virheitä ja ristiriitoja. Lopulta lopettivat palvelun tarjoamisen ja yrittivät irtisanoa sopimuksen 3 kk nopeammin kuin alkuperäisessä sopimuksessa oli annettu mahdollisuudeksi. Kaikki tuli kyllä pyytämällä kuntoon, mutta luulisi nyt tuollaiset perusasiat olevan kunnossa.

Mitä julkiseen latausverkostoon muutenkin tulee, niin poistin hiljattain Fortumin C&D sovelluksen kun nyt Rechargellakin on oma sovellus (joka oli aiemmin ainoa syy pitää C&D käytössä). Tuohon Fortumin umpisurkeaan sovellukseen kun on tuotu kaikki mahdolliset roaming-laturit joita ei saa edes piiloon ja viimeksi kun yritin Rechargea C&D:llä käyttää niin kahden luottokortin ja 20 yrityksen jälkeen lataus ei edelleenkään onnistunut.
 
Tuo Fortumin toimitilalatauspalvelun lopetus oli kyllä ja aika riman alitus, kun ilmoittivat vain että palveluntarjoaminen päättyy ja käytännössä jättivät asiakkaat oman onnensa nojaan. Olisivat edes sopineet jonkun kilpailevan operaattorin kanssa että hei, kontaktoitteko asiakkaamme, josko haluavat siirtyä teidän asiakkaaksi.

Ai niin, tuli tuosta Virrasta vielä yksi "hauska" sattumus mieleen. Tuossa kyseisessä saitissa oli kuormanhallinta-asetukset aivan sekaisin, kun asemien maksimilatausteho oli eri asemissa kaikkea 1,8 kW:n ja 22 kW:n välillä. Siinä meni 3-4 kuukautta, että nuo asetukset sai kuntoon. Olin samaan tikettiin laittanut myös että saitilla on kaksi latauspistettä, joiden tunnukset ovat ristissä ja kun tuo kuormanhallintaongelma oli korjattu, muistutin vielä lopuksi että tarkastatteko ja korjaatteko nuo ristissä olevat tunnukset. Aspan tyyppi vastasi että käsittelemme vain yhden asian/ongelman per tiketti, avaa tuolle asialle uusi tiketti. Siinä kohtaa totesin että annetaan olla, siinähän ne ovat olleet jo pidemmän aikaa ja aseman kanteen on tussilla merkitty että tämä asema x on oikeasti asema y, vaikka näytössä muuta lukeekin.
 
Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.

Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
 
Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.

Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
Noissa niukasti mitoitetuissa kentissä on kai ollut ylikuumenemisongelmaa. Tuo 33kW kuitenkin kertoo siitä että kaikilla on ollut periaatteessa käytettävissä 2kpl 25kW:n tehomoduuleja.
 
Oon huomannut että noista "300" kw ABC-asemista saa oikeasti 200 ulos. Eilen oli taas Kuortissa 6 autoa kiinni ja 33+ tuli kaikilla. Sama on ollut myös Kuninkaantiellä.

Kyllästyttiin liruttamiseen ja ajettiin eteenpäin Heinolaan. Siellä ABC:n vieressä on myös Helen, ja saatiin maksimikyydillä ladattua.
Eikös nuo abcin '300kW' asemat tarjoile max 375A ja nuo '400kW' sitten CCS kahvan maksimit eli 500A. Riippuen akun jännitteestä sitten mikä on todellinen max teho. Esim. Model 3:sissa taitaa akun jännite pyöriä 370V eikä suinkaan 400V.
 
Ennen kuin erehtyy menemään tuntemattomalle ABC:lle, niin kannattaa aina varmistaa appista kentän kokonaisteho ja käyttöaste.

Esimerkiksi tuolla Kuortissa on 6 x 150 kW tolppaa, mutta koko kentän kokonaisteho on 300 kW. En menisi tuhlaamaan sinne aikaa (ellei pakko), jos lataamassa on enemmän kuin yksi auto. Mikkelissä ja Heinolassa on parempia latureita paljon.

Saisi kieltää moisen markkinnoinnin kokonaan, sillä todellinen teho per auto on enintään 50 kW.
 
Tänään tuli Itiksen Prisman parkkipaikalla mentyä tuohon 300kW huijauskseen. Appi näyttää 200+300kW kokonaistehoa kentälle. Siellä oli nyt yksi Y joka sai noin 115kW, joku mersu 7kW, Tesla 3 35kW ja minun EV6 35kW. Kun tuo mersu tuli täyteen niin mulla hetkeksi nousi teho 75kW tuntumaan kunnes viereen tuli uusi auto ja jälleen tipahti teho.

Kaksi letkua näytti olevan vielä rikki.

No tietää ettei toiste kannata mennä. Ehkä viereisellä cittarin kentällä olisi ollu tehokkaampi meno.

Huomenna pitäisi ehkä ladata Saksassa ja Tanskassa. Maastontiedustelun mukaan 59c/kWh joutunee maksamaan Saksassa ja vastaavasti Tanskassa 47c/kWh.

Autobahnalla odotus on 30kWh / 100km joten ei tässä dieseliin verrattuna juuri säästä. :dead:
 
Tänään tuli Itiksen Prisman parkkipaikalla mentyä tuohon 300kW huijauskseen. Appi näyttää 200+300kW kokonaistehoa kentälle. Siellä oli nyt yksi Y joka sai noin 115kW, joku mersu 7kW, Tesla 3 35kW ja minun EV6 35kW. Kun tuo mersu tuli täyteen niin mulla hetkeksi nousi teho 75kW tuntumaan kunnes viereen tuli uusi auto ja jälleen tipahti teho.

Kaksi letkua näytti olevan vielä rikki.

No tietää ettei toiste kannata mennä. Ehkä viereisellä cittarin kentällä olisi ollu tehokkaampi meno.

Huomenna pitäisi ehkä ladata Saksassa ja Tanskassa. Maastontiedustelun mukaan 59c/kWh joutunee maksamaan Saksassa ja vastaavasti Tanskassa 47c/kWh.

Autobahnalla odotus on 30kWh / 100km joten ei tässä dieseliin verrattuna juuri säästä. :dead:
Lintuaseman powerpassilla Saksassa 39c/kWh. Tanskassa 29c/kWh.
 
Lintuaseman powerpassilla Saksassa 39c/kWh. Tanskassa 29c/kWh.
Tuota mietin mutta käytännössä liikun sellaisella alueella etä ehkä kerran tai kaksi osuisi kohdalle Saksassa. Pitää ehkä tämä reissu vetää raakana ja sitten kun useampi asema osuu matkalle niin passi teho tai passi liike tulille.
 
Jos jotain kiinnostaa niin:

EnBW 300 kW asemia tuli kokeiltua kahta. Toisella olisi pystynyt maksamaan myös kortilla mutta maksoin molemmat heidän omalla äpillä. Sinne vain piti keksiä saksalainen osoite.
59c/kWh

Stromfahrer 22kW, yhtä tuli käytettyä shoppailun ajan. Maksu onnistui syöttämällä luottokortin tiedot nettisivujen lomakkeelle. Kohtuullinen 100€ katevaraus.
37c/kWh

Clever 22kW, hotellin pihalla. Maksu cleverin äpillä.
37c/kWh
 
En ollut koskaan edes kuullut tällaisesta Eva Solutions Groupista, eikä itselleni firmasta löytyvien tietojen perusteella avautunut, mikä tämän firman liikeidea oli? Oliko ihan vain latausoperaattori?

EDIT: Ilmeisesti firman tuote oli joku backend-softa latausoperaattoreille.

Yhtiö kehitti työkalun, jolla se pystyy seuraamaan latauspisteiden sähköverkkoa ja toimintaa sekä korjaamaan automatisoidusti niihin tulevia vikoja. Useat alan toimijat ovat ulkoistaneet sille latauspisteidensä ylläpidon ja teknisen tuen. Sen asiakkaita ovat muun muassa Siemens, Allego ja Ionity ja Suomessa esimerkiksi Virta ja Kempower.
 
Viimeksi muokattu:
BW24 koodi toimii viikon ajan K-latauksella.
Varmasti typerä kysymys mutta tuo koodi pitää laitta k lataus softassa johonkin? Mutta mihin? En löydä mitään paikkaa laittaa koodia.

Ja paljonko tuolla saa alennusta?

Edit: heti kun kysyin niin löysin. Oma profiili ->etuudet. Ja alennus 15%.
 
Hei! 🚗⚡ Black Weekend -hulina on käynnissä myös Nesteellä! Tänä viikonloppuna saat kaikilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla suurteholatauksen erikoishintaan – vain 0,25 €/kWh.
Tule lataamaan autosi ja nauti samalla virkistävästä tauosta! ✨ Tarjous on voimassa 28.11.–1.12.2024.
Tervetuloa! 😊

T. Antti, Nesteen Tiimi
Tuli vastaan feedissä.
 
Niin se ABClläkin alkaa nuo kokonaiskapat kasvamaan. Näköjään nyt viitostien varrelle Kuortti - Mikkeli Pitkäjärvi - Juva saatu kokonaiskapaa kaikille asemille 800kW. Muistaakseni ennen oli 250kW. Ja kahvoja 10kpl.

Joku tarjouskin vissiin päällä kun abc äppi sanoo hinnaksi 15c/kWh

Screenshot_20241214_173516_ABC-mobiili.jpg
 
Niin se ABClläkin alkaa nuo kokonaiskapat kasvamaan. Näköjään nyt viitostien varrelle Kuortti - Mikkeli Pitkäjärvi - Juva saatu kokonaiskapaa kaikille asemille 800kW. Muistaakseni ennen oli 250kW. Ja kahvoja 10kpl.

Joku tarjouskin vissiin päällä kun abc äppi sanoo hinnaksi 15c/kWh

Screenshot_20241214_173516_ABC-mobiili.jpg
Jotkut avajaiset siinä on menossa, siitä tuo hinta. Kaikki töpselit ei ole vielä paikallaan.
 
Jotkut avajaiset siinä on menossa, siitä tuo hinta. Kaikki töpselit ei ole vielä paikallaan.
Huomasitko oliko korttimaksupääte myös tullut?

Mukavasti kyllä helpottaa talvella helsinki - kuopio välin ajamista pikku-akkusella model 3:lla, kun saa akun lämpimäksi eikä tarvi hankeen käydä pissillä, niin kuin mikkelin superilla.
 
Onko jokin sovellus/palvelu mistä näkee tarkimmin vapaana olevat laturit? Vai onko ne aina noiden latauspisteiden omat sovellukset? Minkälainen viive noissa yleensä on ennen kuin päivittyvät?
 
Ma sanoisin nain lonkalta etta minnekkaan ei tule mitaan suurempaa ilman etta tulee maksupaate samalla. Samalla sanon sen etta nyt alkanut nakymaan sellaista etta tarjoushinnat ovat voimassa vain APIssa.
 
Joo, siitä siis perjantaina puuttui vielä pari kolme kahvatötteröä, johdot vaan maasta pilkotti. Eli ei aivan valmis vielä. Eli ehkä siihen se maksuautomaattikin vielä ilmaantuu.
 
Onko jokin sovellus/palvelu mistä näkee tarkimmin vapaana olevat laturit? Vai onko ne aina noiden latauspisteiden omat sovellukset? Minkälainen viive noissa yleensä on ennen kuin päivittyvät?
Ainakin BMW:n navi näyttää pääosan latureita statuksen. ABC tosin ei näy.
 
A better route planner näyttää asemien tilanteen. Viiveestä ei tietoa.
Juu se onki itsellä käytössä. Lähinnä kiinnostaisi tietää noiden laturien omien sovellusten, auton navin ja abrp:n viiveet. Että jos esim 10min ennen laturille tsekkaa tilanteen niin mistä kannattaisi katsoa?
Edit. Nyt varsinkin kun menee reissunpäälle joulun alla.
 
Juu se onki itsellä käytössä. Lähinnä kiinnostaisi tietää noiden laturien omien sovellusten, auton navin ja abrp:n viiveet. Että jos esim 10min ennen laturille tsekkaa tilanteen niin mistä kannattaisi katsoa?
Edit. Nyt varsinkin kun menee reissunpäälle joulun alla.
Chargefinderista näkee kaikki muut paitsi ABC ja Helen. ABC:tä nyt ei tarvitse tarkistaa kun ovat kuitenkin kaikki tuolliasena ruuhka-aikan täynnä (paitsi uudet Tiiriö/Heinola/Renkomäki yli 20 kahvallaan)
 
Juu se onki itsellä käytössä. Lähinnä kiinnostaisi tietää noiden laturien omien sovellusten, auton navin ja abrp:n viiveet. Että jos esim 10min ennen laturille tsekkaa tilanteen niin mistä kannattaisi katsoa?
Edit. Nyt varsinkin kun menee reissunpäälle joulun alla.
10 minuutissa tilanne ehtii muuttua ainakin pienillä ja ruuhkaisilla kentillä. Olisi hyvä jos joskus tulevaisuudessa näkisi moniko on jonossa tai tulossa. Tai sitten vaan että kentät olisi riittävän suuria.

Ainakin Kia näytää kohteen tilanteen kokoajan näytöllä ja siinä välillä näkyy kun yksi paikka vapaantuu ja parin minuutin päästä taas vapaana 0 kun jonosta seuraava saa letkun kiinni. Taitaa myös näyttää koska viimeksi ollut vapaana.

Viimeisimmän kokemuksen perusteella perinteinen Ruotsin läpi Saksaan on helpottunut reilusti. CircleK ja ionity ainakin on avannut uusia asemia. Pari noista Ionityn kentistä on vielä niitä kunnon 24 letkuista. Ainoa harmi noissa on että circlek on törkeän kallis ja edelleen ne muutamat(Helsinborg, Malmö, Federicia) Ionityt näyttää olevan jatkuvasti täynnä.
 
Letkujonot lienevät lomaryysisten ongelmia.

Ajelin juuri enyaqilla Zürichistä vähän Barcelonan eteläpuolelle ionityillä nyt viikonlopun yli ja kertaakaan eivät olleet kaikki letkut käytössä. Asemia myös alkaa olla päämotareiden varsilla sen verran, että yhden pysäkin kestäessä vähän pidempään, voi skipatakin sitten yhden stopin.

En oikein tiedä millä muulla verkolla kuin Ionityllä noita rajat ylittäviä trippejä voi tehdä. Itse ostin kuukauden reissulle tuon powerpassin kun tulee pikaladattua varmaan 700kWh kuukauden sisään, niin parempi vaan näin. Tämä tuntuu ylipäätään olevan about ainoa siedettävän hintainen latausvaihtoehto keski-euroopassa - kaikki muu maksaa aivan tautisen paljon.

Suomen ABC-hinoista voi vain unelmoida.
 
Kait niitä trippejä voi tehdä vaikka millä, mutta ongelma on tietty kuinka tolkuttomasti niistä joudut pulittamaan. Juurihan Björn Thaimaassa Ionic 5:lla ajelemassa latasi Virran sovelluksella latauspisteellä kun noi paikalliset apit eivät oikein tuntuneet toimivan (tai tarvitset jonkun Thaimaalaisen hetun tms.). Ei toki sitä sitten tuettu niissä parissa seuraavassa joiden kanssa tappeli eikä saanut ladattua :).

Mutta oletan, että latauksen pystyy kyllä jollain Euroopassa hoitamaan (olkoon sitten vaikka Plugshare, Virta tms.) mutta kustannukset voivat sitten tietty olla aika kovia. Eipä tässä nyt tolkuttoman kauan ole enää että tuo korttimaksaminen pitää olla tuettuna myös vanhoissa asemissa, jolloin ainakin lataus onnistuu josko se toisi läpinäkyvyyttä hintoihin (joka toivottavasti niitä hivenen laskisi).
 
Kait niitä trippejä voi tehdä vaikka millä, mutta ongelma on tietty kuinka tolkuttomasti niistä joudut pulittamaan. Juurihan Björn Thaimaassa Ionic 5:lla ajelemassa latasi Virran sovelluksella latauspisteellä kun noi paikalliset apit eivät oikein tuntuneet toimivan (tai tarvitset jonkun Thaimaalaisen hetun tms.). Ei toki sitä sitten tuettu niissä parissa seuraavassa joiden kanssa tappeli eikä saanut ladattua :).

Mutta oletan, että latauksen pystyy kyllä jollain Euroopassa hoitamaan (olkoon sitten vaikka Plugshare, Virta tms.) mutta kustannukset voivat sitten tietty olla aika kovia. Eipä tässä nyt tolkuttoman kauan ole enää että tuo korttimaksaminen pitää olla tuettuna myös vanhoissa asemissa, jolloin ainakin lataus onnistuu josko se toisi läpinäkyvyyttä hintoihin (joka toivottavasti niitä hivenen laskisi).
Maksamisen sijaan suurempi ongelma on se, ettei huvita maksaa noiden roaming-verkkojen / ad-hoc latausten hintoja.

Ad-hoc lataukset luokkaa 49-99snt/kWh. En kyllä jaksanut edes selvittää miten noista muista verkoista saisi siedettävän hintaista sähköä. Helpompi vaan tökkiä navista / google mapsista ionity-huoltsikkakeitaat ja mennä niillä. Monella noista isoimmasta pysäkistä on kyllä jotain muitakin latureita - paitsi Tesloja ei ole. Ne on sijoitettu johonkin jumalan hylkäämille takapihoille pois motarialueelta -> täysin käyttökelvoton verkosto Ranskassa. TotalEnergy ehkä olisi Ranskassa potentiaalinen, jos jaksaisi selvittää miten sitä käytetään.

Ionityllä makselin nyt tuon subin avulla Espanjassa 37snt/kWh ja Ranskassa vissiin 33snt/kWh. Ja tuon päälle ehkä 7 tai 8e kk-maksu, normihinta subille olisi tosin ehkä 12e/kk. 90e taisi mennä ~1200km ajeluun + kotoa tankki täynnä reissuun. Vähän dieseliä halvempaa, mutta vaivoin. Ehkä 10e-20e "säästi" vs. entisen golffin tankin täyttö. Tosin jos vertaa Enyaqin kokoiseen diesel-SUV:hen, niin varmaan kuluu enemmän kuin golffin 5.5l/100km, joten ehkä säästöäkin jopa kertyy.

Tilasin nyt Ellin kortin backupiksi, sillä näyttäisi aukeavan ilmeisen kalliilla about kaikki. Ja lomareissua varten voisi ottaa Ellin kk-subin joka tuntuisi pudottavan hintoja siedettävämmäksi ja se sisältää tuon Ionityn powerpassin. Ehkä ensi lomaksi sitten.
 
Lausutaan "Supertsaatzer."
Käyttökelvoton paska ainakin Ranskassa. Laturit sijaitsevat jossain aivan hevon perseessä ja saa ajella kilsatolkulla motarilta tietulliporttien läpi ees sun taas.

No, lisätään nyt sen verran että vuosina 2023 ja 2024 sentään tuli muutama uusi järkevästi sijaitseva lokaatio, jotka sentään mahdollistavat sen, että edes Teslan omistajilla on joku syy käyttää noita sen sijaan että lataisi hyvin sijaitsevalla ionityllä.
 
Viimeksi muokattu:
Käyttökelvoton paska ainakin Ranskassa. Laturit sijaitsevat jossain aivan hevon perseessä ja saa ajella kilsatolkulla motarilta tietulliporttien läpi ees sun taas.

No, lisätään nyt sen verran että vuosina 2023 ja 2024 sentään tuli muutama uusi järkevästi sijaitseva lokaatio, jotka sentään mahdollistavat sen, että edes Teslan omistajilla on joku syy käyttää noita sen sijaan että lataisi hyvin sijaitsevalla ionityllä.
Teslan latureissa vissii muutaman centin halvelmpi kWh.
 
Teslan latureissa vissii muutaman centin halvelmpi kWh.
Varmaan yleisesti roadtrippailuun ihan ok ratkaisu ja hinnaltaankiin vissiin Suomea lukuunottamatta ihan kilpailukykyinen, mutta kun omista reissustani yleensä valtaosa kulkee Ranskan läpi joss nuo superit ovat minulle käyttökelvottomia, niin jää toistaiseksi käyttämättä.

Ehkä tuon appsin voisi backuppina asentaa jos joskus on pakko saada sähköä.

Edit: Superchargerit mitä nyt nopeasti vilkaisin ovat kalliimpia myös subscriptiolla/teslahinnoilla kuin mitä Ionity on passport subscriptiolla. Ero toki vain 2snt/kWh.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 799
Viestejä
4 539 548
Jäsenet
74 880
Uusin jäsen
krisek

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom