Riisinkeitin

Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
32
Yum Asia Kumo, Panda Mini vai Obh Nordica Versatile valkoisen riisin tekoon?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Itse olen ollut tyytyväinen tuohon Obh Nordica Versatile keittimeen. Varsinkin kun sen sai 49€ hintaan. En nyt sano että 69€ olisi liikaa (Verkkokaupasta).
Ellet sitten päädy halvempaan OBH:n Nordica riisinkeittimeen Gigantista (39,95€ OBH Nordica riisinkeitin OBH6322 - Gigantti verkkokauppa )
Kannattaa varmaan katsoa ja vertailla omien tottumustenkin mukaan noita, missä on itselle tarpeeksi tilaa (myös tulevia tarpeita ajatellen, esim. 1-2 hengelle tuo Nordica Versatile riittää oikein hyvin pariinkin kertaan omasta mielestäni mutta jotkut kertovat että liian pieni varsinkin jos isompi perhe syömässä).

Tässä on kohtuullisen hyvä video 2023 "10 parasta riisinkeitintä Amazonista" mikä kannattaa katsoa jos haluaa ideoita / ajatuksia:


Toki itse katsoisin myös että haluanko oikeasti esim. lasikannen (siinä on bonukset ja miinukset, miten saa mahdollisia lisäosia jne).Tai paljonko erilaisia ohjelmointijuttuja tarvitsen (en halua esim. jopa päälle vuorokauden etukäteen ohjelmointia mutta pidempään jatkuva ruuan lämpöisenä pitäminen on ihan kiva bonus).

Esim. tämä ei olisi kallis ja varmaan ihan hyvä, mutta itse epäröisin tuon lasikannen takia vaikka 34€ ei paljoa olekaan:
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Mulla on tuo obh, olen tykännyt siitä.
Tehnyt sillä vain riisiä ja aamupuuroa,
puuroa teen melkein päivittäin sillä.
Ainut huonopuoli on että aina virrat päällä kun johto kiinni seinässä.
 
Liittynyt
04.12.2022
Viestejä
87
Ei varsinaisesti pelkkä riisikeitin, mutta voin suositella Crock pottia. Voi sitten tehdä vaikka mitä siinä, mutta riisin keittämiseen ehdotonta eliittiä. Hintaakin toki enemmän, mutta itse perustelin itselle sillä että on varma valinta ja voi sitten muitakin ruokia hauduttaa ja ajastaa.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Ei varsinaisesti pelkkä riisikeitin, mutta voin suositella Crock pottia. Voi sitten tehdä vaikka mitä siinä, mutta riisin keittämiseen ehdotonta eliittiä. Hintaakin toki enemmän, mutta itse perustelin itselle sillä että on varma valinta ja voi sitten muitakin ruokia hauduttaa ja ajastaa.
Tarkoitat varmaan Crok potin painekeitintä ?
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
32
Mulla on tuo obh, olen tykännyt siitä.
Tehnyt sillä vain riisiä ja aamupuuroa,
puuroa teen melkein päivittäin sillä.
Ainut huonopuoli on että aina virrat päällä kun johto kiinni seinässä.
Tuleeko millaista puuroa ja kauanko kestää valmistaa? Siis ihan kaurapuuroa?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 425
Tuleeko millaista puuroa ja kauanko kestää valmistaa? Siis ihan kaurapuuroa?
20 minuuttia toi taitaa oletuksena heittää. Omaan makuun puuron rakenne ei ole ihan ideaalista, jos aloittaa kylmällä vedellä. Tosin ehkä täytyy kokeilla uudestaan vielä taas joskus. Lienee vahvasti makuasia...

Joten: aamulla laitan veden kiehumaan, laitan kahvin tulemaan, huuhtelen liossa olleen kattilan (koska helpointa näin, suurimmat puuron/riisinjämät tönitty biojätteeseen illalla), mittaan vajaa 5,5 desiä hiutaleita (vähän tömäkämpää puuroa) ja hitusen suolaa, (ehkä hiukan kasvisöljyä hyvien rasvojen toivossa), kaadan veden nelos-viivalle ja jaksaessani vähän pyöräytän, ja laitan 14-15 minuuttia aikaa tuolle. Ja menen takaisin nukkumaan. Puuro on hyvää 14 minuutin päästä ja säilyy hyvänä ainakin puolitoista tuntia.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Tuleeko millaista puuroa ja kauanko kestää valmistaa? Siis ihan kaurapuuroa?
Moniviljahiutaleista. 20min ajastin mulla,on monesti pidempääkin hautumassa, ihan hyvää tulee omasta mielestä.
Syy miksi teen tuolla, laitan koneen päälle ja lähden koiran kanssa ulos, puuro valmis kun tulen, todella vaivatonta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
504
zojirushi kiistaton mestari tai sitten kattilassa riissit ohjeella vesi kiehuvaksi -> riisit kattilaan ja minimi lämmöllä kansipäällä 10-20min riippuen riisin määrästä.
 
Liittynyt
28.05.2020
Viestejä
357
YumAsian Sakura onkin miellyttävä yllätys tai lähinnä myyjän palvelu, saa varaosiakin. Tilasin uuden kulhon, neidit on raapineet vanhasta jollain metallilla pinnoitteen naarmuille. No uusi tuli näppärästi, tosin siinä sitten jo valmiiksi pieni iskemä kulhon sivussa sisäpinnalla. Reklaamatio menemään kuvien kanssa ja nyt laittavat taas uutta tulemaan
 
Liittynyt
28.05.2020
Viestejä
357
Amazon.de:ssä vielä muutaman tunnin ajan aika hyvä diili Crockpotin Turbo Expressistä.

Crockpot
Perskules. Laitoin tuommoisen turbon tilaukseen, asiakaspalautus tuote, jotain naarmua/kolhua jossain. Jos saisi kaikenmaailman soosit yhden kattilan periaatteella.
Riisit samaan aikaan sillä sakuralla.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
216
Itse olen ollut tyytyväinen tuohon Obh Nordica Versatile keittimeen. Varsinkin kun sen sai 49€ hintaan. En nyt sano että 69€ olisi liikaa (Verkkokaupasta).
Ellet sitten päädy halvempaan OBH:n Nordica riisinkeittimeen Gigantista (39,95€ OBH Nordica riisinkeitin OBH6322 - Gigantti verkkokauppa )
Kannattaa varmaan katsoa ja vertailla omien tottumustenkin mukaan noita, missä on itselle tarpeeksi tilaa (myös tulevia tarpeita ajatellen, esim. 1-2 hengelle tuo Nordica Versatile riittää oikein hyvin pariinkin kertaan omasta mielestäni mutta jotkut kertovat että liian pieni varsinkin jos isompi perhe syömässä).

Tässä on kohtuullisen hyvä video 2023 "10 parasta riisinkeitintä Amazonista" mikä kannattaa katsoa jos haluaa ideoita / ajatuksia:


Toki itse katsoisin myös että haluanko oikeasti esim. lasikannen (siinä on bonukset ja miinukset, miten saa mahdollisia lisäosia jne).Tai paljonko erilaisia ohjelmointijuttuja tarvitsen (en halua esim. jopa päälle vuorokauden etukäteen ohjelmointia mutta pidempään jatkuva ruuan lämpöisenä pitäminen on ihan kiva bonus).

Esim. tämä ei olisi kallis ja varmaan ihan hyvä, mutta itse epäröisin tuon lasikannen takia vaikka 34€ ei paljoa olekaan:
Kuinka pitkän ajan tuohon OBH Nordica Versatileen saa asetettya "viivästettyyn käynnistykseen"?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Kuinka pitkän ajan tuohon OBH Nordica Versatileen saa asetettya "viivästettyyn käynnistykseen"?
Täältä luntaten:
ruuanvalmistusaika enintään ~24h. Lämpimänä pitäminen 12h. Eli teoriassa ensin vuorokausi että alkaa tekemään ruokaa ja sitten 12 tuntia että syö kun loppuu tuo lämpimänä pito (toki sen voi aina laittaa uusiksi päälle mutta ei ruoka tykkää jos nyt vuorokausia pitää sitä vaan lämpöisenä).
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
216
Täältä luntaten:
ruuanvalmistusaika enintään ~24h. Lämpimänä pitäminen 12h. Eli teoriassa ensin vuorokausi että alkaa tekemään ruokaa ja sitten 12 tuntia että syö kun loppuu tuo lämpimänä pito (toki sen voi aina laittaa uusiksi päälle mutta ei ruoka tykkää jos nyt vuorokausia pitää sitä vaan lämpöisenä).
Jos omistat laitteen niin voitko tarkistaa suoraan siitä? Vastaavien ajastettujen laitteiden kanssa (esim painekeitin) tuossa on erikseen joku raja. Se on usein esim vain 4h, koska luultavasti valmistajat haluaa estää ruuan lillumisen huoneenlämmössä pidempään...
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Jos omistat laitteen niin voitko tarkistaa suoraan siitä? Vastaavien ajastettujen laitteiden kanssa (esim painekeitin) tuossa on erikseen joku raja. Se on usein esim vain 4h, koska luultavasti valmistajat haluaa estää ruuan lillumisen huoneenlämmössä pidempään...
Minimissään (vaalea riisi) 50min, siitä 5min välein maksimissaan 24 tuntia.
Se lämpimänä pito on ns. automaattinen ja jatkuu maksimissaan 12 tuntia putkeen jos ei mene ja koske laitteeseen sen jälkeen kun ruoka on valmistunut. (Toki sitä voi ottaa välillä sieltä mutta se jatkaa lämpimänä pitoa vaikka söisi kattilan tyhjäksi jos sitä ei ota pois kunnes se 12 tuntia tulee täyteen)
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Onko kukaan tilannut Zojirushia Japanista esim. ebayn kautta? Hinnat ainakin vähän halvemmat ja valikoimissa mallejajoista ehkä jonkin voisi ostaakin (NS-YMH10 tai NP-NLH10-XA). Olen kyllä vähän miettinyt onkohan tuollainen 5.5 kupin laitos liian iso yhden hengen talouteen mutta taitaa noilla yhden kupin tekeminen onnistua ja hieman riepoo kyllä yleisestikin tuo hintataso. Suunnilleen vastaavat maksavat japanissa versatilen verran ja länkkäreille 300e.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Mulla on 5,5 kupin zojirushi ja sillä voi tosiaan valmistaa myös 1 kupin ja tulos ei poikkea muista määristä. Yleensä teen kaksi kupillista ja se tulee kyllä päivän mittaan syötyä. HIntataso on kyllä varattomille melko korkea, mutta etukäteissäästö on keksitty ja luottokortilla saa maksuaikaa. Jos tilaa Japanista, niin kannattaa olla tarkkana volttimäärän suhteen. Japanissa on poikkeuksellinen 100 V jännite ja verkon taajuus on joko 50 Hz tai 60 Hz ja nuo eivät toimi Euroopassa.
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
170
Itselläni on tuo viidenkympin OBH Nordican keitin, miten tuo Zojirushi eroaa tuotoksiltaan tuohon verrattuna?
Ei tuo nykyinen kuitenkaan ikuinen ole kun on aktiivisessa käytössä, mietin tässä jo seuraavaa konetta. Jos tuo Zojirushi on 300€ luokkaa niin on siinä kuitenkin melkoinen hintaero, ja itseäni ainakin alkaa sen puolesta hyvin nopeasti kiinnostamaan muutamaa viestiä ylempänä mainittu Crockpotin painekeitin, siitä kun on sitten muuhunkin kuin riisiin.
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Itselläni on tuo viidenkympin OBH Nordican keitin, miten tuo Zojirushi eroaa tuotoksiltaan tuohon verrattuna?
Ei tuo nykyinen kuitenkaan ikuinen ole kun on aktiivisessa käytössä, mietin tässä jo seuraavaa konetta. Jos tuo Zojirushi on 300€ luokkaa niin on siinä kuitenkin melkoinen hintaero, ja itseäni ainakin alkaa sen puolesta hyvin nopeasti kiinnostamaan muutamaa viestiä ylempänä mainittu Crockpotin painekeitin, siitä kun on sitten muuhunkin kuin riisiin.
Mulla oli tuo OBH Nordican riisinkeitin, annoin sen pois kun hommasin tuon Crockpotin painekeittimen.
Crockpot monikäyttöisempi mutta iso.
Riisinkeittimellä tuli tehtyä aamulla puuroa mutta tolla painekeittimellä en ole vielä kokeillut. Perunat tulee todella nopeasti painekeittimellä.
OBH on kätevämpi pieniin annoksiin ja vaikka aamupuroon verrattuna painekeitin.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
718
Onko kukaan tilannut Zojirushia Japanista esim. ebayn kautta? Hinnat ainakin vähän halvemmat ja valikoimissa mallejajoista ehkä jonkin voisi ostaakin (NS-YMH10 tai NP-NLH10-XA). Olen kyllä vähän miettinyt onkohan tuollainen 5.5 kupin laitos liian iso yhden hengen talouteen mutta taitaa noilla yhden kupin tekeminen onnistua ja hieman riepoo kyllä yleisestikin tuo hintataso. Suunnilleen vastaavat maksavat japanissa versatilen verran ja länkkäreille 300e.
Mulla on aikoinaan varmaan jo viitisen vuotta sitten Japanista tullut NP-HLH10.
Ja tuolla tehdään välillä yhden kupin satseja ja välillä isompiakin satseja.
Kallis hankintahan tuo oli, mutta jatkuvassa käytössä täällä.
 
Liittynyt
19.03.2017
Viestejä
170
Mulla oli tuo OBH Nordican riisinkeitin, annoin sen pois kun hommasin tuon Crockpotin painekeittimen.
Crockpot monikäyttöisempi mutta iso.
Riisinkeittimellä tuli tehtyä aamulla puuroa mutta tolla painekeittimellä en ole vielä kokeillut. Perunat tulee todella nopeasti painekeittimellä.
OBH on kätevämpi pieniin annoksiin ja vaikka aamupuroon verrattuna painekeitin.
Niin joo tuossa on kyllä miettimisen paikka, aamuisin tulee kyllä käytettyä keitintä juurikin pieneen annokseen eikä puoli-unessa muutenkaan jaksa alkaa liikoja säätämään. Mutta ei tuo painekeitin siltikään varmaan huono ostos ole.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
En tietysti tiedä miten paljon (tai onko esim. 100% vegaani) henkilöt täällä syövät riisiä per päivä mutta itselleni tuo OBH Nordic jos laitan 2 mitallista = 4 annosta riisiä ja esim. 3 saakka vettä riittää hyvin päiväksi (otaksuen että syö jotain muuta aamusta / välipalaksi / illalla eikä tee järkyttävän raskasta työtä tai ole painonnostaja massakaudella). Toki maustan sen esim. Kikkoman Teriyaki Glaze kastikkeella ja esim. soijakastikkeella + syön sitten sen lisukkeena hieman vihanneksia sekä lihaa / kalaa / kanaa / soijaa (tiedän, ne ovat kaikki lihaa tai sen korviketta).
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Täällä on -sanomatta asiaa suoraan- kyseenalaistettu Zojirushin riisinkeitinten hyödyllisyys ja hinta-laatu -suhde. Asia on kuulkas niin, että valmistajan laitteet ovat toimivia ja laadukkaasti tehtyjä. Eikä sellaisella voi epäonnistua jos ohjeita noudattaa. Tuloksena on jokaikinen kerta täydellisesti valmistettua riisiä, ei pohjaanpalamista, ei ylikuohumista, useita ohjelmia eri riisityypeille tai kiillotetulle valkoiselle riisille. Kun laitteen hankkii tietoisesti moneksi vuodeksi, niin ei se hinta lopulta ole kovin kova vaikka satasista puhutaan. Näin vanhana pieruna on tullut todettua, että kannattaa sijoittaa laatukamaan eikä kiinalaiseen makkiin, joka saattaa kestää jopa vuoden. zojirushi.jpg
 
Liittynyt
04.01.2018
Viestejä
610
Niin joo tuossa on kyllä miettimisen paikka, aamuisin tulee kyllä käytettyä keitintä juurikin pieneen annokseen eikä puoli-unessa muutenkaan jaksa alkaa liikoja säätämään. Mutta ei tuo painekeitin siltikään varmaan huono ostos ole.
Ei se huono ostos ole.
Riisinkeittimen pienempi koko on paljon kätevämpi pienissä annoksissa. Painekeittimen astia on iso ja syvä, laite vie aika paljon enemmän pöytätilaa.
Luultavasti ostan vielä takas tuollaisen riisinkeittimen, juurikin puuron ja pienen määrän riisin tekoon.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Päivällinen.jpg


Riisiä riisinkeittimestä (riisi + tietysti se vesi ja kiinalaista soijakastiketta + Kikkoman Teriyaki Glaze kastiketta vaikka onkin vaaleaa riisiä tein tumman riisin valinnalla eli kestää hieman pidempään [rapian tunnin] mutta enempi ehkä haudutettua) OBH Nordica Versatile.

Kanan koipireisi paloista otettu yksi koipi osuus (eli uunissa 175C tunnin verran, sitten antaa hautua hetken lisää). Helppoa (suhteellisen halpaa) ja hyvää. Päälle lisätty vielä hieman kanasta tullutta paistinlientä antamaan lisämakua.

Tiedän, uupuu vihannekset jne. Mutta ajattelin samalla vaivalla laittaa tänne kuin kirjoitin yhteen toiseen (ruoka) ketjuun tuon saman. Eli ei sitä tarvitse aina jotain rotukarjan sonnin kivestä 18v vanhassa viskissä tiristää että saa hyvän (sekä halvan) aterian aikaan suhteellisen vähällä vaivalla. En nyt kirjoita että nopeasti koska tuossa meni arviolta 1½ tuntia mutta eipä siinä itse tarvinut tehdä oikeastaan väliajalla muuta kuin ottaa uuni pois tunnin päästä ja jättää koivet jälkilämmölle hautumaan mureiksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 350
Mistä kaupoista tuota kikkomania saa vai meneekö nettitilauksiksi? Yrittänyt katsella niin ainoa tuonne päin on pieni 2.5dl Kikkoman teriyaki- jotain valkosipulilla, siis ainakin että olisi joissain normi k tai s-kaupoissa täällä vantaan suunnalla.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Itse laitoin palautetta lähikauppaan (K-market) ja pyysin että olisiko mahdollista saada tuotetta valikoimaan kun muuten joutuu ulkomailta tilaamaan. Alle viikossa oli ilmestynyt tuote ja vastaus taisi tulla parin tunnin sisällä.

Onhan se teoriassa hieman kalliimpi tuote (joku rapian 16€ pullo missä 975ml) mutta minusta ehdottomasti hintansa arvoinen. Sen verran hyvää palvelua myös että täytyy ostaa useampikin pullo tuota etteivät lopeta tilaamista vähäisen myynnin takia (jos tuote menisi sitten ruokahävikkiin). On tuossa tietysti kohtuu pitkä säilyvyysaika (2025 näyttää lukevan pullossa).

Toinen vaihtoehto olisi (jos omistaa tukkukortin) käydä ostamassa sitä tukusta. Eivät kuitenkaan myy yksityiselle verkossa ja ei viitsi pykätä toiminimeä ja tilata isompaa määrää kun helpomminkin hoituu.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Nyt olisi Lidlissä "Silvercrest Kitchen Tools" Riisinkeitin:
sopii kaikkien riisilajien valmistukseen, ei pohjaanpalamista tai ylikiehumista
keittoastian tilavuus: enintään 1L keittämätöntä riisiä
kannenavauspainike, höyrypoistoventtiili ja lauhdeveden keruuastia
automaattinen lämpimänäpitotoiminto
teho 400W
sisältää mitta-astian, riisikauhan ja höyrykypsennysosan mm. kasvisten ja kalan hellävaraiseen kypsentämiseen.

29,99€

Itsellä on jo tuo OBH Nordica Versatile -monitoimiriisinkeitin (49€ Verkkokaupasta tarjouksesta 2021 nyt näyttää olevan 59,99€ tarjouksessa) joten en uutta ole nyt hankkimassa "varastoon" mutta jollekin voi tulla tarpeeseen eikä mitenkään paha hinta.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
401
Melkein voisi käydä Lidl:n riisikeittimen hakemassa, ensimmäiseksi riisikeittimeksi ei viittisi +200€ laitetta laittaa kun vaimo hyväksy lisää laitteita ollenkaan :D
Wilfa Gohan Riisinkeitin RC-10CD, 4 litraa olisi toki 57,90€ ja ilmaiset postit alkaen 59€
Saisko tuplahinnalle vastinetta?
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 728
Ihan paskojahan nuo wilfojen tapaiset ovat. Samaan rahaan saa pari viestiä ylempänä mainitun OBH Nordican joka on oikeasti toimiva.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
452
Melkein voisi käydä Lidl:n riisikeittimen hakemassa, ensimmäiseksi riisikeittimeksi ei viittisi +200€ laitetta laittaa kun vaimo hyväksy lisää laitteita ollenkaan :D
Wilfa Gohan Riisinkeitin RC-10CD, 4 litraa olisi toki 57,90€ ja ilmaiset postit alkaen 59€
Saisko tuplahinnalle vastinetta?
Tuo Wilfa on täysi paska joka polttaa riisit pohjaan. Heitin omani parvekkeelta alas (en oikeasti) ja ostin OBH Nordica Versatilen joka on toiminut kuin unelma. Vaikea kyllä suositella halvoista riisikeittimistä mitään muuta kuin Versatilea.
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
224
Tämä on ihan mukava keitin ollut 2hengen taloudessa. Just sopivan pienikokoinen, ja helposti pestävä ja keittää tasalaatuista jälkeä, kunhan mittaa tarkasti riisin ja veden. Itse tykkään käyttää ihan vaakaa riisin ja veden mittaamiseen ja ottaa huomioon riisin pesussa tulleen veden (punnaan riisin kuivana-> pesen riisin-> takasin vaa-alle ja lisään lopun veden), etenkin sushi riisin teossa huomannu, että tulee isojakin heittoja jos ei huomioi.
Paikallisesta aasia kaupasta ostin aikanaan about 20eurolla, eikä näytä hinta ihan kauhealta tänäkään päivänä ja on kyllä hintansa väärti ollut, kun kohta varmaan 5vuotta ollut jokaviikkoisessa käytössä.
Pitää vaan olla tarkkana, että ei vedä liian täyteen kun nämä lasikannelliset ei yleensä siitä tykkää ja roiskii vettä yli.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
427
Itse ostin tammikuussa Yum Asian Pandan ja se on ollut siitä lähtien lähes päivittäisessä käytössä. Yleensä teen kerralla yhden kupin riisiä. Suosittelen.

Edit: On maksanut itsensä takaisin kun päivittäisten Wolt-tilausten sijasta on tullut tehtyä itse ruokaa. :)
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
224
Itse ostin tammikuussa Yum Asian Pandan ja se on ollut siitä lähtien lähes päivittäisessä käytössä. Yleensä teen kerralla yhden kupin riisiä. Suosittelen.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka työläitä noita kalliimpia aasian malleja on pestä? Jossain vaiheessa ajattelin itsekkin päivittää parempaan keittimeen, kunhan tuosta omasta aika jättää. Tulee kuitenkin itselläkin välillä melkein päivittäin keiteltyä riisiä, ja helppo pesu/huolto on tärkeä kriteeri.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
427
Ihan mielenkiinnosta, kuinka työläitä noita kalliimpia aasian malleja on pestä? Jossain vaiheessa ajattelin itsekkin päivittää parempaan keittimeen, kunhan tuosta omasta aika jättää. Tulee kuitenkin itselläkin välillä melkein päivittäin keiteltyä riisiä, ja helppo pesu/huolto on tärkeä kriteeri.
Ainakin tuo Panda on todella helppo pitää puhtaana. Kaikki puhdistettavat osat saa irti ja ne pesee muutamassa sekunnissa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Ihan mielenkiinnosta, kuinka työläitä noita kalliimpia aasian malleja on pestä? Jossain vaiheessa ajattelin itsekkin päivittää parempaan keittimeen, kunhan tuosta omasta aika jättää. Tulee kuitenkin itselläkin välillä melkein päivittäin keiteltyä riisiä, ja helppo pesu/huolto on tärkeä kriteeri.
Kait se riippuu mallista. Lähinnä tulee mieleen että jos satoja euroja upottaa siihen niin miten sitten varaosia on saatavilla. Jos esim. kulho tarvisi uusia tai jokin muu osa miten saa uutta? Tälläisessä ns "hinnat alkaen" 49€ tarjouksesta OBH Nordica keittimessä ei nyt oikeasti niin paljoa haittaa (toki ärsyttää) jos alle 10 vuoden sisällä hajoaa osa tai toinenkin eikä Verkkokaupasta saa uusia varaosia.

Mutta jos esim. hieman kauempaa (vaikka ihan EU:n alueelta) tilaa vaikka muutaman satasen keittimen niin voihan se hieman alkaa ärsyttämään jos alle 2 vuoden vaikka kulho alkaa hajota eikä varaosaa saa mistään...

Itse olen ainakin vierastanut ja ihan tarkoituksella jopa jättänyt ostamatta osan malleista kun näitä mietin siksi että niissä oli "lasinen" kansiosa. Miettien juuri tuota miten takuu / jos yksi osa hajoaa miten härveli enää toimii?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
427
Kait se riippuu mallista. Lähinnä tulee mieleen että jos satoja euroja upottaa siihen niin miten sitten varaosia on saatavilla. Jos esim. kulho tarvisi uusia tai jokin muu osa miten saa uutta? Tälläisessä ns "hinnat alkaen" 49€ tarjouksesta OBH Nordica keittimessä ei nyt oikeasti niin paljoa haittaa (toki ärsyttää) jos alle 10 vuoden sisällä hajoaa osa tai toinenkin eikä Verkkokaupasta saa uusia varaosia.

Mutta jos esim. hieman kauempaa (vaikka ihan EU:n alueelta) tilaa vaikka muutaman satasen keittimen niin voihan se hieman alkaa ärsyttämään jos alle 2 vuoden vaikka kulho alkaa hajota eikä varaosaa saa mistään...

Itse olen ainakin vierastanut ja ihan tarkoituksella jopa jättänyt ostamatta osan malleista kun näitä mietin siksi että niissä oli "lasinen" kansiosa. Miettien juuri tuota miten takuu / jos yksi osa hajoaa miten härveli enää toimii?
Ainakin Yum Asian riisikeittimiin saa tilattua heidän verkkokaupan kautta varaosia. Tosin en ihan heti keksi miten saisin esim. tuon kulhon rikottua, mutta hyvä että tarvittaessa on mahdollista tilata uusi.
 
Liittynyt
13.08.2021
Viestejä
401
Kävin Lidlin riisikeittimen hakemassa hinnan vuoksi. Ilmankos ei ollut mainintaa ylläpidon pituudesta kun on vain 2 tuntia. Nooh kokeillaan tätä nyt alkuun.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 030
Minulla on ollut vuoden käytössä Yum Asia Panda Mini ja se on osoittaunut törkeän hyväksi verrattuna vanhaan perinteiseen lasikansikeittimeen. Riisi ei tartu kulhoon, tulee ilmavaa ja todella hyvää riisiä eikä se mene huonoksi vaikka se seisoisikin jonkin aikaa stand-by moodissa. Riisi pitää tietysti pestä ja käyttää keittimen ohjeissa määriteltyä vesimäärää.
Peseminen on myös helppoa kun pestävät osat lähtevät helposti irti ja kulho tuntuu todella tulevalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
967
Ei noita lasikantisia tosiaan kannata hankkia. Versatile halvin suositeltava sillä noissa lasikantisissa toimintaperiaate on lähtökohtaisesti huono.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Minulla on ollut vuoden käytössä Yum Asia Panda Mini ja se on osoittaunut törkeän hyväksi verrattuna vanhaan perinteiseen lasikansikeittimeen. Riisi ei tartu kulhoon, tulee ilmavaa ja todella hyvää riisiä eikä se mene huonoksi vaikka se seisoisikin jonkin aikaa stand-by moodissa. Riisi pitää tietysti pestä ja käyttää keittimen ohjeissa määriteltyä vesimäärää.
Peseminen on myös helppoa kun pestävät osat lähtevät helposti irti ja kulho tuntuu todella tulevalta.
Pandan kulho on muuten hyvä, mutta vesimäärä on stanssattu kulhoon ja sitä ei helposti erota. Zojirushin kulhossa on mitat merkitty maalilla ja käyttö on sujuvampaa kun ei tarvitse tihrustaa.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 728
Toisaalta, kun kerran sen riisi/vesimäärän tekee, loput menee sitten ’noin suunnilleen’ arviolta samaan kohtaan. Aikoinaan ekoissa keittimissä oli huonot merkinnät, tuli käytettyä natiivikeittäjän oppia, eli riisit huuhdeltuna ja vettä niin, että vesiraja etusormen nivelen kohdalla kun sen tökkää siihen kattilaosaan. ;)

Noin yleisesti ottaen ei tuo rakettitiedettä ole, keittimessä on hyvä olla paksu kattila (mitä painavampi, sen parempi -> lämpö jakaantuu tasaisesti). Teflonpinnoite helpottaa pesua -> pelkkä huuhtelu riittää.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 662
Itse alunperin hifistelin ja pelkäsin joten tein vaan puhtaasti vesi + riisi pohjalla tuota ja lisäsin sitten kaikki mahdolliset mausteet myöhemmin.

Nykyisin laitan suoraan soijakastikkeet tai muut sinne sekaan ja mahdolliset vihannekset erilliselle alustalleen. Kyllä se puhtaaksi tulee eikä se kattila siitä tunnu sen huonommaksi menevän vaikka siinä olisi lihasta / makkarasta tms. rasvaakin tullut puhumattakaan eri kastikkeista.

Tämä siis noin kahden vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Palataan asiaan kun tuota on käytetty 10+ vuotta että teinkö väärin vai kestikö ajan testin...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 338
Itse alunperin hifistelin ja pelkäsin joten tein vaan puhtaasti vesi + riisi pohjalla tuota ja lisäsin sitten kaikki mahdolliset mausteet myöhemmin.

Nykyisin laitan suoraan soijakastikkeet tai muut sinne sekaan ja mahdolliset vihannekset erilliselle alustalleen. Kyllä se puhtaaksi tulee eikä se kattila siitä tunnu sen huonommaksi menevän vaikka siinä olisi lihasta / makkarasta tms. rasvaakin tullut puhumattakaan eri kastikkeista.

Tämä siis noin kahden vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Palataan asiaan kun tuota on käytetty 10+ vuotta että teinkö väärin vai kestikö ajan testin...
Hyviä vinkkejä/reseptejä maustamiseen suoraan keittimessä?
Itse teen aina ihan "puhdasta" riisiä ja sehän on ihan ok jos kaverina on kastike tai muuta jotain kosteampaa, mutta jos on vaikka grillattua kanaa ja vihanneksia niin melkein riisi kaipaa jotain. Kyllähän jonkin vaikka seesamiöljy+soija+hunaja tms. päällelorautettavan tekee helposti, mutta millä olisi hyvä ottaa testi keittimessä?
 
Liittynyt
26.12.2022
Viestejä
224
Hyviä vinkkejä/reseptejä maustamiseen suoraan keittimessä?
Itse teen aina ihan "puhdasta" riisiä ja sehän on ihan ok jos kaverina on kastike tai muuta jotain kosteampaa, mutta jos on vaikka grillattua kanaa ja vihanneksia niin melkein riisi kaipaa jotain. Kyllähän jonkin vaikka seesamiöljy+soija+hunaja tms. päällelorautettavan tekee helposti, mutta millä olisi hyvä ottaa testi keittimessä?
Kokonaiset mausteet toimii hyvin, riippuen ruuasta, esim kardemumman siemenet (rikkoo kuorta ensin vähän), tähtianis, fenkolinsiemen tai kanelitanko. Noi nousee mukavasti myös pintaan kun riisi on valmis niin voi noukkia sitten pois päältä. Tykkään myös valmiiseen riisiin välillä käyttää Furikakea päälle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 123
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom