Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Miten vertailla eri ikkunatoimittajia? Lähinnä nyt U-arvon kannalta kun muita eroja lasituksissa ei oikein ole ja hintakin lähes sama...

Jos ikkunapinta-alaa on noin 50m2 ja laskee läpi sum_kaikki=ala*U niin saadaan arvot 37,7 ja 39,6, eroa 1,9 verran josta neliölle keskimäärin 0,74 ja 0,78. Ikkunoiden ilmoitetut U:t 0,66-0,82 välillä.

Vastaavasti ~500e säästämällä saisi osan laseista 1.0U:lla ja näin ollen summat olisi 42 ja 43,5 ja neliölle keskimäärin 0,83 ja 0,86.

Millä tuolle U:lle laskee jonkin rahallisen arvon, vaikuttaa lämmitykseen joo, mutta kuinka paljon? Vuosilämpötila hesassa 6,5C (1991-2020) eli delta 21C-6,5C=14,5.

Ilmeisesti tuosta tulee suoraan 37,7/1000*14,5*8760=4790kwh ja vastaavasti 5030kwh ja 1.0U versiolla 5300kwh ja 5500kwh.

Eli parhaan ja huonoimman välillä on 730kwh eroa ja jos sähkö on 0,15e niin = 110e on maksimi säästöpotentiaali per vuosi? Eli käytännössä 500e sijoituksen maksuaika 5v.

Mutta toimittajien välillä ero on vain 300kwh - 200kwh eli ihan max 45e, eli rahallisesti eroa toimittajien välillä ei energiatehokkuusmielessä ole käytännössä ollenkaan...
 
Viimeksi muokattu:
Talon laajentuessa uudet kattotuolit on noin 30cm vanhan yläpohjan yläpuolella. En halua tähän kohtaan purkaa vanhan yläkerran pakettia joka toimii ok läpikulkutilana mutta haluaisin jättää sen option. Mikä olisi paras tapa saada höyrysulku ja koolaus tuohon rakoon? Se on jotain 3x8m ja keskellä savupiippu.

Tuo ikkuna vaihtuu kahteen oveen kun tämä tila josta kuva on otettu on valmiimpi.

1726156773275123114119477326546.jpg

Kuvasta on vaikea hahmottaa, mutta jos oikein ymmärsin niin tuolla ikkunan yläpuolella on rako johon pitäisi saada höyrynsulku kattotuolien alapintaan? Savupiipun ympäristön eristää kingspan levyllä ja muuten laittaa höyrynsulkumuovilla. Haastavalta näyttää, mutta saattaa sen tuonne saada...
 
Kuvasta on vaikea hahmottaa, mutta jos oikein ymmärsin niin tuolla ikkunan yläpuolella on rako johon pitäisi saada höyrynsulku kattotuolien alapintaan? Savupiipun ympäristön eristää kingspan levyllä ja muuten laittaa höyrynsulkumuovilla. Haastavalta näyttää, mutta saattaa sen tuonne saada...

Juurikin näin, rako on aika ahdas. Ja tietty se höyrysulku pitäisi myös teipata... Mutta hyvä pointti se että savupiipun ympärille ainakin uretaanilevyllä, sitten voi piipun saumata siihen levyyn palovaahdolla.
 
Juurikin näin, rako on aika ahdas. Ja tietty se höyrysulku pitäisi myös teipata... Mutta hyvä pointti se että savupiipun ympärille ainakin uretaanilevyllä, sitten voi piipun saumata siihen levyyn palovaahdolla.

Kakspuoleinen teippi höyrynsulun reunaan, sit toinen muovi siihen päälle ja kattotuolin kohdalle rima jolla sauma tiiviiks. Voi kokeilla myös levittää sopivankokoiset höyrynsulkupalat etukäteen jonnekkin missä on tilaa ja teippaa irrallaan. Sit koko paketin kiristelee paikoilleen ja tukee rimoilla.
 
Löytyy palo-oveksi speksattua liukuovea, joka menisi seinän sisään?
Ei kai noita mikää kiellä laittamasta paloseinän päällä olevan kotelon sisään? Paloseinän sisään menevä ovi mielestäni heikentää sen paloseinän luokitusta (koska siinä on rako sitä liukuovea varten.)
 
Ei kai noita mikää kiellä laittamasta paloseinän päällä olevan kotelon sisään? Paloseinän sisään menevä ovi mielestäni heikentää sen paloseinän luokitusta (koska siinä on rako sitä liukuovea varten.)

...mutta jos ei halua tehdä paloseinän päälle koteloa, vaan liu'uttaa palo-oven seinän sisään?
 
...mutta jos ei halua tehdä paloseinän päälle koteloa, vaan liu'uttaa palo-oven seinän sisään?
Mielestäni käy kuten sanoin. Se seinä ei enää täytä palo-määräyksiä sen oven viemän tilan kohdalla.
=> se seinä pitää silloin tehdä siltä kohtaa paksummaksi tai muuten sen paloeristävyyttä parantaa. Yleensä rakennamme seinät vain sen tilan määräyksen vaatimaksi.
Jos uutta teet, niin teet sen seinän niin hyväksi, että seinä täyttää paloeristysvaatimuksen kolon kohdalta.
Josta siis usein seuraa, että muilta osin se seinä ylittää minimi paloneristysvaatimuksen.
 
Mielestäni käy kuten sanoin. Se seinä ei enää täytä palo-määräyksiä sen oven viemän tilan kohdalla.
=> se seinä pitää silloin tehdä siltä kohtaa paksummaksi tai muuten sen paloeristävyyttä parantaa. Yleensä rakennamme seinät vain sen tilan määräyksen vaatimaksi.
Jos uutta teet, niin teet sen seinän niin hyväksi, että seinä täyttää paloeristysvaatimuksen kolon kohdalta.
Josta siis usein seuraa, että muilta osin se seinä ylittää minimi paloneristysvaatimuksen.

Teen uutta. En nyt ymmärrä. Ihan gyproc-levyllä voidaan käsittääkseni jo täyttää noita palovaatimuksia seinille. Siihen seinään jos haluaa seinän sisään menevän liukuoven - joka täyttää palo-ovelle asetetut vaatimukset - niin miten oven laitto enää vaikuttaa seinärakenteeseen? Jos siinä siis on jo esim. passeli gyproc?
 
Teen uutta. En nyt ymmärrä. Ihan gyproc-levyllä voidaan käsittääkseni jo täyttää noita palovaatimuksia seinille. Siihen seinään jos haluaa seinän sisään menevän liukuoven - joka täyttää palo-ovelle asetetut vaatimukset - niin miten oven laitto enää vaikuttaa seinärakenteeseen? Jos siinä siis on jo esim. passeli gyproc?
Se seinän rakenne ei ole sama kuin siinä viereisessä osassa, jossa sitä palo-ovi"koteloa" ei ole. Mieti tilannetta kun se palo-ovi on kiinni.
 
Palo-ovilla on tiiviysvaatimukset jotka voi olla haastavat täyttää seinän sisään menevällä ovella.
 
Teen uutta. En nyt ymmärrä. Ihan gyproc-levyllä voidaan käsittääkseni jo täyttää noita palovaatimuksia seinille. Siihen seinään jos haluaa seinän sisään menevän liukuoven - joka täyttää palo-ovelle asetetut vaatimukset - niin miten oven laitto enää vaikuttaa seinärakenteeseen? Jos siinä siis on jo esim. passeli gyproc?

Gyproc täyttää jotain palovaatimuksia, mutta ei todellakaan kaikkia. Kuten myös palo-ovillakin on erilaisia vaatimuksia eri tiloihin ja kohteisiin. Et ole kertonut minkälainen kohde kyseessä? Mikä se paloluokka on vähintään oltava?
 
Aattelin laittaa terassin rungon koolaukset kulmaraudoilla :


Ja käyttää ankkuriruuveja 4.8 x 40mm A2

Mietin vaan että kulmaraudat on kuumasinkittyä terästä ja ruuvipaketissa lukee ruostumaton, että voiko noita käyttää keskenään painekyllästettyyn puuhun.
 
Gyproc täyttää jotain palovaatimuksia, mutta ei todellakaan kaikkia. Kuten myös palo-ovillakin on erilaisia vaatimuksia eri tiloihin ja kohteisiin. Et ole kertonut minkälainen kohde kyseessä? Mikä se paloluokka on vähintään oltava?

Autotallista käynti samassa rakennuskessa olevaam varastohuoneeseen. Uudiskohde-okt siis.
 
Autotallista käynti samassa rakennuskessa olevaam varastohuoneeseen. Uudiskohde-okt siis.
EL30 siis, tämä luku siinä on kiinnostava, miksi sitä ei voinut kertoa kun se papereissa lukee? Tuohan tulee tuplagyprocilla autotallin puoleiselle seinälle? Eli se itse liukuoven runko-ontelo seinässä ei tarttis mitään ihmeellistä, liukuovirungossa toki voi sitten olla jotain muita erikoisehtoja???
 
EL30 siis, tämä luku siinä on kiinnostava, miksi sitä ei voinut kertoa kun se papereissa lukee? Tuohan tulee tuplagyprocilla autotallin puoleiselle seinälle? Eli se itse liukuoven runko-ontelo seinässä ei tarttis mitään ihmeellistä, liukuovirungossa toki voi sitten olla jotain muita erikoisehtoja???

En tiennyt, että tämä on relevantti tieto. Minulla on ehkä miljoona eri asiakirjaa taloon liittyen enkä tiedä onko siellä joku muukin asia relevantti. Kysymyksiin kyllä vastaan mieluusti. Liukuovinrungon vaatimuksista en tiedä, kuten en tiedä ovenkaan vaatimuksista.

Jompaan kumpaan laitaan ajattelin tosiaan liukuovea, niin olisi helpompi laittaa esim. hyllyjä molempiin tiloihin. Periaatteessa myös keskellä tuota VAR 1 seinää voisi ajatella. :think:

1726724773017.png
 
Eikö tuohon mahdu ihan hyvin normaali ovi mikä aukeaa talliin? Eihän liukuovella tässä tapauksessa säästä yhtään mitään tilaa :confused:
 
Eikö tuohon mahdu ihan hyvin normaali ovi mikä aukeaa talliin? Eihän liukuovella tässä tapauksessa säästä yhtään mitään tilaa :confused:

No mahtuu tietysti. Ajattelin vain, että jos siihen olisi ollut jollain tiedossa standardit täyttävät, seinän sisään liukuva liuovi mallia palo-, niin ennemmin olisi sellaisen sinne laittanut.

1726727064996.png
 
No mahtuu tietysti. Ajattelin vain, että jos siihen olisi ollut jollain tiedossa standardit täyttävät, seinän sisään liukuva liuovi mallia palo-, niin ennemmin olisi sellaisen sinne laittanut.

1726727064996.png
Oletko kysynyt rakennusvalvonnasta, pitääkö tohon tehdä "tuulikaappi", jos teet palo-oven. Idea sillä on/ollee, ettei autotallista poistuessa tule asuintilaan pakokaasuja yms..
Eli voit sulkea autotallin palo-oven, ennenkuin siirryt seuraavaan tilaan. Sen "tuulikaapin" ei tarvitse enää olla paloluokiteltu.
 
Oletko kysynyt rakennusvalvonnasta, pitääkö tohon tehdä "tuulikaappi", jos teet palo-oven. Idea sillä on/ollee, ettei autotallista poistuessa tule asuintilaan pakokaasuja yms..
Eli voit sulkea autotallin palo-oven, ennenkuin siirryt seuraavaan tilaan. Sen "tuulikaapin" ei tarvitse enää olla paloluokiteltu.

En täysin ymmärrä mitä tarkoitat. Kyseessä erillinen autotallirakennus. Minulle on tarjottu jo yhtä palo-ovea, jossa on ovipumppu. AT siis kuvassa alhaalla ja ovella tarkoitus tehdä pääsy sisäkautta VAR 1 -tilaan.
 
En täysin ymmärrä mitä tarkoitat. Kyseessä erillinen autotallirakennus. Minulle on tarjottu jo yhtä palo-ovea, jossa on ovipumppu. AT siis kuvassa alhaalla ja ovella tarkoitus tehdä pääsy sisäkautta VAR 1 -tilaan.
Musta tossa kuvassa (viestisi #2768) aiemmin näytti, että autotallisi on kiinni asuinrakennuksen seinässä ja olet tekemässä siihen seinään palo-ovea. Jos toi varastoksi merkitsemäsi tila olisi asuinhuone, siihen pitäisi nykymääräysten mukaan tehdä toi em. mainitsemani "tuulikaappi" uuden palo-ovesi yhteyteen. Nyt kun siinä on erillinen varasto ( johon palo-ovi johtaa ) en ole aivan varma, siksi suosittelen, että varmistat asia rakennusvalvonnasta. (Siihen puututaan lopputarkastuksessa, jos se pitää olla).
 
Musta tossa kuvassa (viestisi #2768) aiemmin näytti, että autotallisi on kiinni asuinrakennuksen seinässä ja olet tekemässä siihen seinään palo-ovea. Jos toi varastoksi merkitsemäsi tila olisi asuinhuone, siihen pitäisi nykymääräysten mukaan tehdä toi em. mainitsemani "tuulikaappi" uuden palo-ovesi yhteyteen. Nyt kun siinä on erillinen varasto ( johon palo-ovi johtaa ) en ole aivan varma, siksi suosittelen, että varmistat asia rakennusvalvonnasta. (Siihen puututaan lopputarkastuksessa, jos se pitää olla).
Joo, ehdottomasti kysymään rak.valvonnasta asia, mä jotenkin katsoin että tuossa olisi ollut "ovi" jo valmiina, mutta siinähän olikin vain niitä 80cm "liukuovi" hahmotelmia.

Meillä on autotalli kellarikerroksessa ja vieressä on silleen "ei asuinkäyttöön" luokiteltua tilaa ts. ei vie rakennusoikeutta niin siihen tilaan kulku ainakin vaati tuon tuulikaapin. Koska tuossa on vain pelkkä varasto niin ehkä tuota on mahdollista tulkita toisin, mutta sitten saattaapi EL30 tulla varaston ja tuon MH väliin.

Itse sanoisin että se on joko
a) savusulku tai
b) varaston EL30 osastointi mh:sta

PS. sen tuulikaapin nimi on savusulku.
PPS. tässä peruscaset, joka ei tuosta suoraan kylläkään löydy kuin mainintana että varasto voidaan osastoida autosuojan tai asuintilan kanssa samaan (nyt asuintilassa): https://toptenrava.fi/wp-content/up...n-pientalon-paloturvallisuuden-perusteita.pdf
 
Sauna- ja kylpyhuonetiloihin olisi kiva saada lattialämmitys kunnolla toimimaan myös kesäisin. Alakerran jakotukissa on kuitenkin sekä olohuone, keittiö ja makuuhuone ym. muut tilat, mitä ei mielellään lämmittäisi kesällä. Osaisiko joku neuvoa, miten helpoiten saisi tuosta eristettyä kierron vain sauna- ja kylpyhuonetilaan (punaisella ympyröity)? Jos käsin suljen aina kaikki muut jakotukin lähdöt, menee homma liian vaikeaksi esim. syksyisin/keväisin, kun välillä tarvitsisi myös muita tiloja lämmittää. Thermia Calibra vastaa lattialämmityskierrosta. Kiitos avusta!
 

Liitteet

  • IMG_9123.jpg
    IMG_9123.jpg
    649,4 KB · Luettu: 54
Sauna- ja kylpyhuonetiloihin olisi kiva saada lattialämmitys kunnolla toimimaan myös kesäisin. Alakerran jakotukissa on kuitenkin sekä olohuone, keittiö ja makuuhuone ym. muut tilat, mitä ei mielellään lämmittäisi kesällä. Osaisiko joku neuvoa, miten helpoiten saisi tuosta eristettyä kierron vain sauna- ja kylpyhuonetilaan (punaisella ympyröity)? Jos käsin suljen aina kaikki muut jakotukin lähdöt, menee homma liian vaikeaksi esim. syksyisin/keväisin, kun välillä tarvitsisi myös muita tiloja lämmittää. Thermia Calibra vastaa lattialämmityskierrosta. Kiitos avusta!
Eipä siihen muuta keinoa ole kuin sulkea kaikki muut piirit käsin tai termostaateilla. Lisäksi pitää säätää lämpökäyrä niin että se lämmittää kierron vettä myös silloin kun periaatteessa ei tarvitsisi lämmittää.

Se mitä tuosta myös seuraa on, että kun auki on vain yksi piiri, lämmitettävän veden tilavuus on pieni (jos ei ole puskurivaraajaa), jolloin pumppu lämmittää sen aika nopeasti, mikä taas aiheuttaa melkoista pätkäkäyntiä.

Itse pidän ihan suosiolla lämmitykset vain pois kaikista lattioista kesäisin. Kylppärit kuivuu kyllä muutenkin ihan hyvin.
 
Miten/millä matskulla toteutetaan saunan yhteydessä olevaan kylppäriin tasainen (valkoinen) katto? Tavallinen kipsilevy tuskin on vaihtoehto, mutta meneekö sitten jo esim. tämmöisellä: Gyproc Märkätilalevy GRI 13 ROBUST, 1200x2600x13mm
Märkätilagyproc ja Tikkurilan Luja on meillä ei saunallisessa kylppärissä. Sauna tietysti tuo vielä enemmän kosteusrasitusta, mutta ei kai tuohon paljon muutakaan vaihtoehtoa ole.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 892
Jäsenet
73 257
Uusin jäsen
Vepe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom