Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Mikäli kph remontin yhteydessä tulee kuivaustöitä vesivahingon vuoksi (rakenteet kostuneet pikkuhiljaa vuosien aikana) miten olette hoitaneet kuivaukseen kulutetun sähkön ? Kuivaus on taloyhtiön vastuulla ja purun jälkeen voi tulla vastaan isojakin märkiä alueita. Kyseessä vielä rivitalo joten mikään porraskäytävästä vedettävä jatkojohto ei tule kyseeseen.
 
Mikäli kph remontin yhteydessä tulee kuivaustöitä vesivahingon vuoksi (rakenteet kostuneet pikkuhiljaa vuosien aikana) miten olette hoitaneet kuivaukseen kulutetun sähkön ? Kuivaus on taloyhtiön vastuulla ja purun jälkeen voi tulla vastaan isojakin märkiä alueita. Kyseessä vielä rivitalo joten mikään porraskäytävästä vedettävä jatkojohto ei tule kyseeseen.

Eikö sähkömittari pistorasian ja laitteen väliin olisi paras. Mittaa pelkästään laitteeseen kulutetun energian. Kulutuksen ilmoittaisit taloyhtiölle joka miinustaa vaikka vastikkeessa tai antaa hyvityksen suoraan.
 
Eikö sähkömittari pistorasian ja laitteen väliin olisi paras. Mittaa pelkästään laitteeseen kulutetun energian. Kulutuksen ilmoittaisit taloyhtiölle joka miinustaa vaikka vastikkeessa tai antaa hyvityksen suoraan.

Jotain tuollaista ajattelin, en tiedä miten noi on käytännössä hoidettu.
 
Jotain tuollaista ajattelin, en tiedä miten noi on käytännössä hoidettu.
Ei ole käytännön kokemusta, mutta jos mittaria ei siihen saa, voihan kuivureiden ottotehon kertoa kuivaustuntien määrällä niin saa tuloksen kWh:eina. Eiköhän ne maksimilla pyöri koko ajan, ellei ole jotain termostaattia.
 
Paljonkohan vetoa ja kuormitusta kestää Molly-ankkuri 9 tai 9,5 mm paksussa lastulevyssä (levyn paksuus on todellakin noin ohutta)? Kyseessä olisi halkaisijaltaan 5 mm ruuvilla oleva Molly?

Tulisi 77" kokoisen TV:n telinettä varten. TV ei paina kuin 30 kg mutta suuri koko ja painon jakautuminen ehkä voi jossain tilanteissa lisätä kuormaa (joku tönäisee telinettä siivotessa tjsp.). Teline pitäisi ohjeen mukaan laittaa kolmeen 40 cm välein olevaan koolaukseen yhteensä 6 kansiruuvilla (6,3 x 55 mm) mutta saan telinettä vain kahteen koolaukseen kiinni koska koolausten väli on tyypillinen 60 cm, joten ajattelin varmistaa, kun ei muutenkaan tiedä tuon koolauksen laatua hirveän tarkasti (80-luvun talo, joten ei ole kertopuukoolaus) ja saattaa haljeta ruuvatessa niin vähän lisävarmistusta voisi laittaa ankkureilla. Myös koolauksen keskikohdan löytäminen on hieman arvailun varassa, koolaustunnistin piippaa niin, että 7-9 cm olisi kokonaisleveys mutta tuohan ei pidä paikkaansa, kun koolaus on jotain n. 40x66 mm tyylistä yleensä. Mutta merkkaamalla keskikohdat tuosta näyttää mitta kyllä väliksi 60 cm koolausten välille, joten vaikuttaisi pitävän ehkä paikkaansa.

Onko tuo kansiruuvien 6,3 x 55 mm riittävä vai kannattaisiko korvata nuokin järeämmillä? Laskin, että lastulevyn, telineen, prikan ja ruuvin ohenevan kärjen vähennyksen jälkeen ehkä 35 mm varsinaista kierrettä on koolauksessa kiinni.
 
Paljonkohan vetoa ja kuormitusta kestää Molly-ankkuri 9 tai 9,5 mm paksussa lastulevyssä (levyn paksuus on todellakin noin ohutta)? Kyseessä olisi halkaisijaltaan 5 mm ruuvilla oleva Molly?

Tulisi 77" kokoisen TV:n telinettä varten. TV ei paina kuin 30 kg mutta suuri koko ja painon jakautuminen ehkä voi jossain tilanteissa lisätä kuormaa (joku tönäisee telinettä siivotessa tjsp.). Teline pitäisi ohjeen mukaan laittaa kolmeen 40 cm välein olevaan koolaukseen yhteensä 6 kansiruuvilla (6,3 x 55 mm) mutta saan telinettä vain kahteen koolaukseen kiinni koska koolausten väli on tyypillinen 60 cm, joten ajattelin varmistaa, kun ei muutenkaan tiedä tuon koolauksen laatua hirveän tarkasti (80-luvun talo, joten ei ole kertopuukoolaus) ja saattaa haljeta ruuvatessa niin vähän lisävarmistusta voisi laittaa ankkureilla. Myös koolauksen keskikohdan löytäminen on hieman arvailun varassa, koolaustunnistin piippaa niin, että 7-9 cm olisi kokonaisleveys mutta tuohan ei pidä paikkaansa, kun koolaus on jotain n. 40x66 mm tyylistä yleensä. Mutta merkkaamalla keskikohdat tuosta näyttää mitta kyllä väliksi 60 cm koolausten välille, joten vaikuttaisi pitävän ehkä paikkaansa.

Onko tuo kansiruuvien 6,3 x 55 mm riittävä vai kannattaisiko korvata nuokin järeämmillä? Laskin, että lastulevyn, telineen, prikan ja ruuvin ohenevan kärjen vähennyksen jälkeen ehkä 35 mm varsinaista kierrettä on koolauksessa kiinni.
Jos se ne kiinnikkeen ruuvit osuu yhteenkin koolaukseen, niin kestää vaikka vetää leukoja, kunhan on kunnon ruuvit.
 
Paljonkohan vetoa ja kuormitusta kestää Molly-ankkuri 9 tai 9,5 mm paksussa lastulevyssä (levyn paksuus on todellakin noin ohutta)? Kyseessä olisi halkaisijaltaan 5 mm ruuvilla oleva Molly?

Tulisi 77" kokoisen TV:n telinettä varten. TV ei paina kuin 30 kg mutta suuri koko ja painon jakautuminen ehkä voi jossain tilanteissa lisätä kuormaa (joku tönäisee telinettä siivotessa tjsp.). Teline pitäisi ohjeen mukaan laittaa kolmeen 40 cm välein olevaan koolaukseen yhteensä 6 kansiruuvilla (6,3 x 55 mm) mutta saan telinettä vain kahteen koolaukseen kiinni koska koolausten väli on tyypillinen 60 cm, joten ajattelin varmistaa, kun ei muutenkaan tiedä tuon koolauksen laatua hirveän tarkasti (80-luvun talo, joten ei ole kertopuukoolaus) ja saattaa haljeta ruuvatessa niin vähän lisävarmistusta voisi laittaa ankkureilla. Myös koolauksen keskikohdan löytäminen on hieman arvailun varassa, koolaustunnistin piippaa niin, että 7-9 cm olisi kokonaisleveys mutta tuohan ei pidä paikkaansa, kun koolaus on jotain n. 40x66 mm tyylistä yleensä. Mutta merkkaamalla keskikohdat tuosta näyttää mitta kyllä väliksi 60 cm koolausten välille, joten vaikuttaisi pitävän ehkä paikkaansa.

Onko tuo kansiruuvien 6,3 x 55 mm riittävä vai kannattaisiko korvata nuokin järeämmillä? Laskin, että lastulevyn, telineen, prikan ja ruuvin ohenevan kärjen vähennyksen jälkeen ehkä 35 mm varsinaista kierrettä on koolauksessa kiinni.

Itse kyllä käyttäisin ennemminkin LVI ruuveja kuin kansiruuveja. Ja jos halkeaminen huolettaa niin poraa pilottireiän. ja ainahan on ankkurointimassa jos Mollyankkurin kestävyys huolettaa. Mutta parilla LVI ruuvilla kiinni koolauksen niin kyllä siinä satakiloinen kaveri saa jalat seinässä roikkua ilman että irtoaa. kuten yllä sanottiin.

 
Itse kyllä käyttäisin ennemminkin LVI ruuveja kuin kansiruuveja.
Mikä ero näillä kahdella on? Minun silmään näyttää samalta se kirkas sisäkäyttöön tarkoitettu sähkösinkitty. Kierteissä tai vetovoimassa eroja?

Ja jos halkeaminen huolettaa niin poraa pilottireiän.
Alkureikä oli tarkoitus tehdä. Telineiden ohjeissa oli 4,5 mm reikä 6,3 mm ruuville. Liekö sama pätee rautakaupan 6mm ruuville vai onko noissa 6,3 ja 6 mm oikeasti eroa halkaisijassa?

ja ainahan on ankkurointimassa jos Mollyankkurin kestävyys huolettaa.
En tiennytkään, että lastulevyynkin voi laittaa ankkurointimassaa. Paljonkohan yksi molly kantaa 9 mm lastulevyssä ilman ankkurointimassaa?

Mutta parilla LVI ruuvilla kiinni koolauksen niin kyllä siinä satakiloinen kaveri saa jalat seinässä roikkua ilman että irtoaa. kuten yllä sanottiin.
OK. Tuo kuulostaa sitten riittävältä. Vielä kun löytyisi teline joka kestää samaa. Tuollainen 100 kg mitoitettu 1,5 mm metallista tehty vääntyy ihan käsissä eikä selviä tuollaisesta roikkumistestistä vääntymättä.
 
OK. Tuo kuulostaa sitten riittävältä. Vielä kun löytyisi teline joka kestää samaa. Tuollainen 100 kg mitoitettu 1,5 mm metallista tehty vääntyy ihan käsissä eikä selviä tuollaisesta roikkumistestistä vääntymättä.

Itsellä kun estetiikka ei ollut ykkönen niin pistin seinätelineen paksuun filmivanerin palaan kiinni lukkopulteilla ja sitten ruuvasin sen 80 cm leveän vanerin kahteen koolaukseen kunnolla kiinni. Ja siinä on 85" telkkari varrellisessa kääntyvässä ja sisään ja ulos noin 50cm liikkuvassa telineessä

Mozi super solid full motion B3 on teline, painorajana sillä 75kg eli en minäkään kyllä leukoja vedä.
.
 
Mikä ero näillä kahdella on? Minun silmään näyttää samalta se kirkas sisäkäyttöön tarkoitettu sähkösinkitty. Kierteissä tai vetovoimassa eroja?


Kansiruuvi eli täkkipultti DIN 571 on kuusiokantainen , osakierteinen ja siinä on puuhun menevä korkea kierre. Kansiruuvit ovat yleisiä sovelluksissa, joissa puun pinta halutaan kiinnittää tiiviisti ja sileästi. Kansiruuvi voidaan kiristää joko jakoavaimella tai hylsyllä.

varmasti vähän kaikkea nykyään myydään kansipultti nimellä kylläkin.

LVI ruuvi on täyskierteinen ja pää on 8mm ja mahdollisesti TX30 niin helppo kiristää poraan menevillä työkaluilla. Vuosikaudet niillä kiinnittänyt LVI kalusteiteita ja tekniikkaa seiniin ja kattoihin. mitään ei ole vielä irti lähtenyt. M8 korialuslaatan kanssa saa tarvittaessa isomman kannan pinta-alan.
 
Mites tällaista lähtis korjaamaan, tuo halkeama leviää hiljalleen ja pinnoite tuntuu ontolta kun sivuilta koputtelee
 

Liitteet

  • IMG_20240824_151930281.jpg
    IMG_20240824_151930281.jpg
    691,9 KB · Luettu: 269
Irrotat kopot ja ylitasoitat uudelleen koko kivijalan korkeudelta.
Tuossa tuota tasoitetta on käytetty alunperinkin kovin kovin ohkaisesti kun leca-hakkojen saumat paistavat noin selvästi "läpi"

Toki voit irrottaa kopot ja paikata pelkästään sen kohdan, mutta sitten paikkauskohta näkyy lähes yhtäselvästi kuin tuo nyt irronnut slammauskin.
 
Irrotat kopot ja ylitasoitat uudelleen koko kivijalan korkeudelta.
Tuossa tuota tasoitetta on käytetty alunperinkin kovin kovin ohkaisesti kun leca-hakkojen saumat paistavat noin selvästi "läpi"

Toki voit irrottaa kopot ja paikata pelkästään sen kohdan, mutta sitten paikkauskohta näkyy lähes yhtäselvästi kuin tuo nyt irronnut slammauskin.
Kiitoksia, täytyypä alkaa naputtelemaan kopoja pois ja tasoittaa koko kivijalka tuosta kohtaa
 
Kansiruuvi eli täkkipultti DIN 571 on kuusiokantainen , osakierteinen ja siinä on puuhun menevä korkea kierre. Kansiruuvit ovat yleisiä sovelluksissa, joissa puun pinta halutaan kiinnittää tiiviisti ja sileästi. Kansiruuvi voidaan kiristää joko jakoavaimella tai hylsyllä.

varmasti vähän kaikkea nykyään myydään kansipultti nimellä kylläkin.

LVI ruuvi on täyskierteinen ja pää on 8mm ja mahdollisesti TX30 niin helppo kiristää poraan menevillä työkaluilla. Vuosikaudet niillä kiinnittänyt LVI kalusteiteita ja tekniikkaa seiniin ja kattoihin. mitään ei ole vielä irti lähtenyt. M8 korialuslaatan kanssa saa tarvittaessa isomman kannan pinta-alan.
Ahaa, tuo osakierre on se merkittävin ero. Näköjään telineiden mukana on yleensä tuollainen osakierteinen mutta sitä kierteetöntä osaa on aika vähän, joten tuo hukkuu käytännössä teline + prikka + lastulevy ja kierreosa ottaa sinne koolaukseen. Ilmeisesti kummalla tahansa ruuvityypillä kiinnitys onnistuu yhtä hyvin.

Vielä tuo Mollyä ihmettelen. Ajatuksena, että nuo kaksi koolausta jo kantaa painon telineen tyypistä riippuen sen leveys voi olla metrin luokkaakin niin niissä pitäisi olla usein kolmessa koolauksessa kiinnitys joten voisin korvata Mollyllä nuo välikohdat ja toisen laidan joka ei satu koolaukseen. Muutenkin itse laite ei tule keskelle seinäkiskoa. Olisiko 2-3 Mollyä vain seinäkiskon yläreunassa sellainen, että jos olisi huono tuuri ja koolauskohdista ei jostain syystä kantaisi (vaikka puu halkeaa jota ei näe päällepäin) niin nuo jo kantaisivat kuorman? Mollyt tulee 9 mm lastulevyyn kiinni.
 
Itsellä kun estetiikka ei ollut ykkönen niin pistin seinätelineen paksuun filmivanerin palaan kiinni lukkopulteilla ja sitten ruuvasin sen 80 cm leveän vanerin kahteen koolaukseen kunnolla kiinni. Ja siinä on 85" telkkari varrellisessa kääntyvässä ja sisään ja ulos noin 50cm liikkuvassa telineessä

Mozi super solid full motion B3 on teline, painorajana sillä 75kg eli en minäkään kyllä leukoja vedä.
.
Itse ajattelin valita telineen, jossa se seinäkisko-osa on vähintään n. 70 cm, että tulee kahteen koolaukseen ja saan tuota telkkaria säädettyä keskelle katselupaikkaa, eli seinäkiskon toiseen laitaan tai lähelle sitä riiippuen seinäkiskon leveydestä. Tuosta vanerista ei taitaisi omalla kohdalla siten olla juuri hyötyä?
 
Tuollainen huomio vielä ruuveihin liittyen. Katsoin, että TV-seinätelineiden mukana tulevat ruuvit on tosiaan yleensä 6,3 x 55 kansiruuveja (ehkä 1 cm kierteetöntä osaa ennen kantaa) mutta niissä kierre tiheämpi kuin meikäläisissä rautakaupan puuruuveissa tai kansiruuveissa. Onkohan nuo puulle sopivia silti, ohjeissa kyllä kehotetaan käyttämään myös koolauksiin. Noissa on myös tuo ruuvin runko paksumpi kierteen kohdalta kuin 6 x 60 kokoisessa rautakaupan kansiruuvissa mutta vastaavasti kierre myös korkeampi rautakaupan ruuvissa kuin tuossa telineen tiheäkierteisessä ruuvissa. Kumpi parempi koolaukseen? Olisiko rautakaupan kansiruuvi syytä olla paksumpi kuin 6 mm (seuraava koko 8 mm ehkä jo liikaakin?), esim. 7 x 70 lvi-ruuvi, jos mielisi korvata telineen omat ruuvit noilla? Tuollaisia rautakaupan 6 x 60 kansiruuveja olisi näköjään kaapissa ennestään .
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen huomio vielä ruuveihin liittyen. Katsoin, että TV-seinätelineiden mukana tulevat ruuvit on tosiaan yleensä 6,3 x 55 kansiruuveja (ehkä 1 cm kierteetöntä osaa ennen kantaa) mutta niissä kierre tiheämpi kuin meikäläisissä rautakaupan puuruuveissa tai kansiruuveissa. Onkohan nuo puulle sopivia silti, ohjeissa kyllä kehotetaan käyttämään myös koolauksiin. Noissa on myös tuo ruuvin runko paksumpi kierteen kohdalta kuin 6 x 60 kokoisessa rautakaupan kansiruuvissa mutta vastaavasti kierre myös korkeampi rautakaupan ruuvissa kuin tuossa telineen tiheäkierteisessä ruuvissa. Kumpi parempi koolaukseen? Olisiko rautakaupan kansiruuvi syytä olla paksumpi kuin 6 mm (seuraava koko 8 mm ehkä jo liikaakin?), esim. 7 x 70 lvi-ruuvi, jos mielisi korvata telineen omat ruuvit noilla? Tuollaisia rautakaupan 6 x 60 kansiruuveja olisi näköjään kaapissa ennestään .
Melkeen väittäsin että jos vääntäsit sen telineen kii pelkkään lastulevyyn neljällä 4.2*25mm ohutlevyruuvilla, ni telkkari pysyisi seinässä maailmanloppuun asti. Mutta, kun koolauksiin kerran pääset (koolausväli 60cm, telineen leveys >60cm) nii väännä ny niihin sitten vaikka kumpaankin koolaukseen sekä ylös että alas esmes 5*60mm ihan tavallinen pallokantanen ruuvi vaikka motonetista tai puuilosta. Jos telineen jompikumpi reuna jää pahasti liehumaan koolauksen ohi nii sinne voi sitten vielä vääntää yhden parin (lyhyempiä) lisää. Sen verran vaan katot että kierrettä osuu lastulevyn kohdalle. Täkkipulteilla alkaa sit pysymään jo isot kuvaputkitelkkaritki:-)
 
Itse ajattelin valita telineen, jossa se seinäkisko-osa on vähintään n. 70 cm, että tulee kahteen koolaukseen ja saan tuota telkkaria säädettyä keskelle katselupaikkaa, eli seinäkiskon toiseen laitaan tai lähelle sitä riiippuen seinäkiskon leveydestä. Tuosta vanerista ei taitaisi omalla kohdalla siten olla juuri hyötyä?

Jos puhutaan kiinteästä seinätelineestä jossa vain kallistus niin ei sitä kuormitusta tule niin paljoa että kannattaisi stressata, jos molempiin laitoihin saa edes yhden esim. 6x60 ruuvin osumaan puukoolaukseen telineen yläylaidassa niin pysyy kyllä TV seinällä.
 
Jos puhutaan kiinteästä seinätelineestä jossa vain kallistus niin ei sitä kuormitusta tule niin paljoa että kannattaisi stressata, jos molempiin laitoihin saa edes yhden esim. 6x60 ruuvin osumaan puukoolaukseen telineen yläylaidassa niin pysyy kyllä TV seinällä.
Ei me saada Aladdinin päätä käännettyä. Tuolla TV:n asennusketjussa asiaa käyty läpi jo viikkotolkulla.
 
Onko normaalia että 40v vanhan rakennuksen seinävillat on reunoista osin mustat? En ehkä mitään hometta epäile tuossa kohtaa, mut mustuuko noi ihan ilmavirroista ja on "ok"? Alajuoksupuu tuntuisi olevan ihan älyssään kovuuden ja ulkonäön puolesta.
1724617517861.png
 
Ilmavuodot vaan mustannut. Se on vähän kuin iv-koneen suodattimet joita ei ikinä olisi vaihdettu.
 
Ei me saada Aladdinin päätä käännettyä. Tuolla TV:n asennusketjussa asiaa käyty läpi jo viikkotolkulla.

Voi olla paras että tässä vaiheessa ottaa yhteyttä ihan ammattitaitoiseen rakennesuunnitelijaan että päästään tyydyttävään lopputulokseen. Ja kannattaa tehdä vetotestit materiaalin eri kohdissa eri kiinnitystarvikkeilla.
 
Mutta, kun koolauksiin kerran pääset (koolausväli 60cm, telineen leveys >60cm) nii väännä ny niihin sitten vaikka kumpaankin koolaukseen sekä ylös että alas esmes 5*60mm ihan tavallinen pallokantanen ruuvi vaikka motonetista tai puuilosta. Jos telineen jompikumpi reuna jää pahasti liehumaan koolauksen ohi nii sinne voi sitten vielä vääntää yhden parin (lyhyempiä) lisää. Sen verran vaan katot että kierrettä osuu lastulevyn kohdalle. Täkkipulteilla alkaa sit pysymään jo isot kuvaputkitelkkaritki:)
Jos puhutaan kiinteästä seinätelineestä jossa vain kallistus niin ei sitä kuormitusta tule niin paljoa että kannattaisi stressata, jos molempiin laitoihin saa edes yhden esim. 6x60 ruuvin osumaan puukoolaukseen telineen yläylaidassa niin pysyy kyllä TV seinällä.
Kiitti asiallisista vastauksista.

Onko nyt niin, että telineen muikana tulevat seinäruuvit kannattaa aina korvata vaikka rautakaupan 6 x 60 pallokanta tai täkkipultilla (ilmeisesti 8 x 60 täkkipultti tai 7 x70 LVI-ruuvi on jo liioittelua?) kuin, että käyttää mukana tulevia yleensä 6,3 x 55 tai 60 kokoisia täkkipultteja mutta niissä kierre on tiuhempi ja kierteen harja matalampi kuin rautakaupan puuruuveissa (toki varsi on tuon vuoksi tavallaan paksumpi niissä)? Niissä kyllä kehoitetaan käyttämään mukana tulevia ruuveja myös puukoolauksiin kiinnitettäessä. Ihan asiallisen näköisiä ne ruuvit on mutta tuo ero kierteissä arveluttaa.
 
Onko täällä perehdytty hirsien sielunelämään, eli kumpi on parempi hirsitaloon: mänty vai kuusi, kun ulkonäkö unohdetaan? Ainoa tekninen kommentti mitä on tullut vastaan, on että mänty imisi liikaa kosteutta. Siihen en saanut vastausta, mitä tuo liikaa oikein tarkoittaa.
 
Kuusen pintapuu läpäisee huonommin vettä kuin männyn. Kuusta käytetään ulkoseinäpaneeleihin.
 
Kuusen pintapuu läpäisee huonommin vettä kuin männyn. Kuusta käytetään ulkoseinäpaneeleihin.

Hirren paras ominaisuus on kuitenkin tuo kosteushengittävyys. Eli voiko sitä sitten olla liikaa? Vai toimiiko kuusi ikäänkuin älykkäämmin, eli ei ime vettä mutta kosteutta kyllä?
 
Hirren paras ominaisuus on kuitenkin tuo kosteushengittävyys. Eli voiko sitä sitten olla liikaa? Vai toimiiko kuusi ikäänkuin älykkäämmin, eli ei ime vettä mutta kosteutta kyllä?
Hengittävyys on rakenteen kyky sitoa ilman kosteutta ja päästää pois. Veden imevyys on eri asia. Kuusen pintasyyt ovat kiinni, joka pienentää veden imeytymistä. Männyllä ne on auki. Hirren paksuuksissa asialla ei taida olla niin paljon merkitystä, mänty vain kastuu hiukan syvemmältä. Halutuin hirsi on pihkasta kyllästynyttä punaista männyn sydänpuuta sen lahonkeston vuoksi.
 
Hengittävyys on rakenteen kyky sitoa ilman kosteutta ja päästää pois. Veden imevyys on eri asia. Kuusen pintasyyt ovat kiinni, joka pienentää veden imeytymistä. Männyllä ne on auki. Hirren paksuuksissa asialla ei taida olla niin paljon merkitystä, mänty vain kastuu hiukan syvemmältä. Halutuin hirsi on pihkasta kyllästynyttä punaista männyn sydänpuuta sen lahonkeston vuoksi.

Sitten on erot kasvupaikoissa. Pohjoisessa tulee ilmeisesti tiheäsyisempää ja oksaisempaa puuta kuin etelämmässä.
 
Mänty pitää myös muotonsa paremmin kuin kuusi, joka pidemmällä ajalla elää enemmän. Liimapuulamellihirsissä asialla ei ole merkitystä, mutta jos on perinteistä yhden palan pyöröhirttä, niin mänty on parempi.
 
Kivijalassa soraa pitäisi säätää mutta mihin tasoon?

Jossain näkyy tuo patolevyn suojamuovi ja taas jossain sen on pinnan alla. Kuntotarkastuksessa tuli huomio että multaa niin paljon seassa että pitäis soraa seuloa mutta oletan että samalla pitäisi säätää vähän missä ja miten sitä soraa on.
 

Liitteet

  • snip2.jpg
    snip2.jpg
    481,2 KB · Luettu: 127
  • snip1.jpg
    snip1.jpg
    504,8 KB · Luettu: 130
Huomattavasti siistimpihän tuo on jos lista on sepelin alla. Kosteusteknisesti ei ole mitään väliä ja sepelin alla aurinko ei pääse haurastuttamaan muovia. Muovi on todennäköisesti kyllä hyvin UV:tä kestävää, joten ainoa todellinen ero on tuo ulkonäkö.
 
Sitten on erot kasvupaikoissa. Pohjoisessa tulee ilmeisesti tiheäsyisempää ja oksaisempaa puuta kuin etelämmässä.
Tietysti pohjoisessa kasvu on hitaampaa. Mutta hyvää tavaraa tulee etelässäkin luonnonvaraisessa metsässä, jossa muu puusto rajoittaa valon määrää.
 
Huomattavasti siistimpihän tuo on jos lista on sepelin alla. Kosteusteknisesti ei ole mitään väliä ja sepelin alla aurinko ei pääse haurastuttamaan muovia. Muovi on todennäköisesti kyllä hyvin UV:tä kestävää, joten ainoa todellinen ero on tuo ulkonäkö.
Kiitos, tämäntyyppistä vastausta toivoinkin.

Seulotaan sorat ja tasoittelen ne tuohon ulkonäkö edellä. Pihaa hoidettu 20v aikana nolla ja soran seassa on enemmän multaa kuin kiveä...
 
Tiskikone keittiön alakaapin tilalle.
Lähteekö kaapin runko yleensä irti pelkät ruuvit irrottamalla, vai voiko olla liimattu tms. kiinni?
Ja lisäksi: kun runko on poissa, on aukon leveys 50 cm. Tiskikone on kuitenkin sen 45 cm. Jääkö koneen sivuille pakosti pienet raot?
Nykyisen rungon sisäleveys ~46 cm, eli tiskikone menisi varmaan sen sisälle. Mutta rungosta ei taida saada tuota pohjaa helposti pois.
Topi-keittiö vm. 2016
1000004495.jpg
Tämä projekti toteutui vihdoin (en asu tuolla itse vaan olen antanut vuokralle), ja tässä lopputulos. Laitan vähän infoa projektista, jos siitä jollekin on hyötyä tai iloa.
20240829_095000.jpg

Vaikka kaapin runko jäi paikoilleen, niin jäi ihan huomattavat raot sivuille ja päälle. Ei kuitenkaan häiritse itseäni niin paljon, että olisin alkanut jotain täytepaloja, -levyjä tai -listoja väsäämään. Maallikolle ja ensikertalaiselle ihan tarpeeksi itseä tyydyttävä lopputulos tällaiseen kohteeseen.

Rungon yläpalkit olisi voinut ehkä poistaakin, jolloin koneen olisi saanut vielä hitusen ylemmäksi ja koneen alle eteen olisi ainakin pikkaisen muokkaamalla mahtunut poistetun kaapin sokkelilevy (samanlainen kuin vasemmalla näkyvässä kaapissa) (nyt peitteenä on koneen mukana tullut levy). Mutta silloin rungosta olisi ollut jäljellä pelkät laidat, ja siinä vaiheessa olisi voinut muutenkin vaan hankkia jotkut toiset paksummat ja lattiaan asti ylettyvät levyt/listat sivuille.

Kaapinrunko oli tosiaankin vain ruuveilla kiinni ja kaapin pohjalevy oli myös vain tapitettu, ei liimaa, ruuveja tms. :tup: Tän verran nakutin runkoa molemmilta sivuilta auki ja sitten pistosahalla tapit poikki.
20240829_095122.jpg

Levyn sisään jääneet tapit sai siisteiksi myöskin pistosahalla
20240829_095140.jpg

Kaapinrunko takaisin asennettuna. Oli kiinni olikohan 11 ruuvilla, kaikki tämän rungon sisältä ruuvattuja.
20240829_095157.jpg

Kiitos kaikille neuvojille @kajakkivajakki @Reivn @uggeli @ZZRX @tietokonerikki @Lumimies . Pitkälti toteutus meni kajakkivajakin vision mukaisesti mutta muita kommentteja uudestaan lukiessa niin päteviä ohjeita oikeastaan kaikilta ja homman olisi siten voinut toteuttaa siististi (varmasti jopa vielä siistimmin...) monella eri tavalla.
 
Tämä projekti toteutui vihdoin (en asu tuolla itse vaan olen antanut vuokralle), ja tässä lopputulos. Laitan vähän infoa projektista, jos siitä jollekin on hyötyä tai iloa.
20240829_095000.jpg

Vaikka kaapin runko jäi paikoilleen, niin jäi ihan huomattavat raot sivuille ja päälle. Ei kuitenkaan häiritse itseäni niin paljon, että olisin alkanut jotain täytepaloja, -levyjä tai -listoja väsäämään. Maallikolle ja ensikertalaiselle ihan tarpeeksi itseä tyydyttävä lopputulos tällaiseen kohteeseen.

Rungon yläpalkit olisi voinut ehkä poistaakin, jolloin koneen olisi saanut vielä hitusen ylemmäksi ja koneen alle eteen olisi ainakin pikkaisen muokkaamalla mahtunut poistetun kaapin sokkelilevy (samanlainen kuin vasemmalla näkyvässä kaapissa) (nyt peitteenä on koneen mukana tullut levy). Mutta silloin rungosta olisi ollut jäljellä pelkät laidat, ja siinä vaiheessa olisi voinut muutenkin vaan hankkia jotkut toiset paksummat ja lattiaan asti ylettyvät levyt/listat sivuille.

Kaapinrunko oli tosiaankin vain ruuveilla kiinni ja kaapin pohjalevy oli myös vain tapitettu, ei liimaa, ruuveja tms. :tup: Tän verran nakutin runkoa molemmilta sivuilta auki ja sitten pistosahalla tapit poikki.
20240829_095122.jpg

Levyn sisään jääneet tapit sai siisteiksi myöskin pistosahalla
20240829_095140.jpg

Kaapinrunko takaisin asennettuna. Oli kiinni olikohan 11 ruuvilla, kaikki tämän rungon sisältä ruuvattuja.
20240829_095157.jpg

Kiitos kaikille neuvojille @kajakkivajakki @Reivn @uggeli @ZZRX @tietokonerikki @Lumimies . Pitkälti toteutus meni kajakkivajakin vision mukaisesti mutta muita kommentteja uudestaan lukiessa niin päteviä ohjeita oikeastaan kaikilta ja homman olisi siten voinut toteuttaa siististi (varmasti jopa vielä siistimmin...) monella eri tavalla.
Minusta ihan hyvän näköinen, ei raot ole liian isoja. Halutessa voisi laittaa lisälevyn pienentämään rakoa.
 
Tämä projekti toteutui vihdoin (en asu tuolla itse vaan olen antanut vuokralle), ja tässä lopputulos. Laitan vähän infoa projektista, jos siitä jollekin on hyötyä tai iloa.
20240829_095000.jpg

Vaikka kaapin runko jäi paikoilleen, niin jäi ihan huomattavat raot sivuille ja päälle. Ei kuitenkaan häiritse itseäni niin paljon, että olisin alkanut jotain täytepaloja, -levyjä tai -listoja väsäämään. Maallikolle ja ensikertalaiselle ihan tarpeeksi itseä tyydyttävä lopputulos tällaiseen kohteeseen.

Rungon yläpalkit olisi voinut ehkä poistaakin, jolloin koneen olisi saanut vielä hitusen ylemmäksi ja koneen alle eteen olisi ainakin pikkaisen muokkaamalla mahtunut poistetun kaapin sokkelilevy (samanlainen kuin vasemmalla näkyvässä kaapissa) (nyt peitteenä on koneen mukana tullut levy). Mutta silloin rungosta olisi ollut jäljellä pelkät laidat, ja siinä vaiheessa olisi voinut muutenkin vaan hankkia jotkut toiset paksummat ja lattiaan asti ylettyvät levyt/listat sivuille.

Kaapinrunko oli tosiaankin vain ruuveilla kiinni ja kaapin pohjalevy oli myös vain tapitettu, ei liimaa, ruuveja tms. :tup: Tän verran nakutin runkoa molemmilta sivuilta auki ja sitten pistosahalla tapit poikki.
20240829_095122.jpg

Levyn sisään jääneet tapit sai siisteiksi myöskin pistosahalla
20240829_095140.jpg

Kaapinrunko takaisin asennettuna. Oli kiinni olikohan 11 ruuvilla, kaikki tämän rungon sisältä ruuvattuja.
20240829_095157.jpg

Kiitos kaikille neuvojille @kajakkivajakki @Reivn @uggeli @ZZRX @tietokonerikki @Lumimies . Pitkälti toteutus meni kajakkivajakin vision mukaisesti mutta muita kommentteja uudestaan lukiessa niin päteviä ohjeita oikeastaan kaikilta ja homman olisi siten voinut toteuttaa siististi (varmasti jopa vielä siistimmin...) monella eri tavalla.
Onhan sinulla se teippi/muovi tuon rungon yläosassa? Muuten höyry mikä tulee koneesta kun se valmiina avaa itsensä niin rikkoo yläpuolella olevaa levyä..
 
Onhan sinulla se teippi/muovi tuon rungon yläosassa? Muuten höyry mikä tulee koneesta kun se valmiina avaa itsensä niin rikkoo yläpuolella olevaa levyä..
Kyllä on :thumbsup: Siististi tuolla jemmassa alla. Oli vielä sen verran iso ("syvä") kyseinen teippi koneen mukana että ylettyi laminaattitason etureunan kulmasta rungon etummaisen yläpalkin takareunaan asti. Vedin siis teipin palkin yli.
 
Onko mitään virallista suositusta minkä kokoinen alkureikä puuruuville tulisi porata vuosikymmeniä vanhaan kuivaan mänty tai kuusi tolppaan (väliseinätolppa), jos ruuvi on vaikka 6 x 50 (tai pidempi)?
Mauserilla mitattuna 6 x 50 ruuvissa kierteen pohjasta paksuus on n. karvan vajaa 4,2 mm. Jotain ympäripyöreää 0,6 - 0,8 kertaa kierteen halkaisijasta mutta onko se nyt tuosta 4,2 mm vai nimellismitta 6 mm laskettu?

Ainoa mistä löysin yksityiskohtaisia tietoja oli jotain USA-sivustoja ja niissä oli eri mitta puun kovuudelle, alkaen pehmeä puu (spruce? vastaako mäntyä) vajaa 2,5mm ja keskikova puu douglas fir (jotain kuusen tapaista?) n. 4mm). Nuokin oli ns. 1/4" (6,3 mm) ruuville joka on hieman paksumpi kuin 6 mm.
 
Vedät tuon 0,6-0,8 ruuvinhalkaisija ja se on siinä. Sen tarkoitus on estää puun halkeaminen.

Jos käytät itseporautuvia, nii anna mennä.

Ei tarvitse myöskään miettiä puunsyiden suuntaa niissä tolpissa, kun mitä ilmeisemmin olet TV:tä laittamassa seinälle.
 
Vedät tuon 0,6-0,8 ruuvinhalkaisija ja se on siinä. Sen tarkoitus on estää puun halkeaminen.

Jos käytät itseporautuvia, nii anna mennä.
Ei ole itseporautuvia. Eli olisiko 4 mm reikä juuri passeli 6 mm (6 x 50) ruuville?

Ei tarvitse myöskään miettiä puunsyiden suuntaa niissä tolpissa, kun mitä ilmeisemmin olet TV:tä laittamassa seinälle.
Tosiaan ei pääse näkemään puunsyitä koska väliseinätolppa. Etsin koolaustunnistimen avulla koolingit ja vielä tein millisiä pikkureikiä joilla hain tarkasti reunat ja niistä keskipiste mihin reikä ruuville (näytti olevan 42 x 66 puuta koolingit).

kun mitä ilmeisemmin olet TV:tä laittamassa seinälle.
Joo. Homma nyt viimein etenee asennukseen asti. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. :) Löytyi 100" ja 100 kg vehkeille asti suunniteltu siro ja vain 15 mm seinästä jäävä teline joka koeponnistettu 300 kg kuormalla. (TUV NORD sertifikaatilla).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan vielä uteliaisuudesta. Kuvassa 2 erilaista kansiruuvia. Oikeanpuoleinen normaali rautakaupan kansiruuvi (6 x 60) ja vasemmalla ruuvi (6,3 x 55) jollaista tulee tuollaisissa alle 50 euron telineissä kuten Nedis ja O4ALL. Sen sanotaan käyvän suoraan puuhun tai muovitulppaan kiviseinässä.
Erityisesti tuo tiheämpi kierre ihmetyttää. Myös kierteen harja on tuossa hieman matalampi kuin rautakaupan ruuvissa.
Jotenkin tuli tuosta mieleen, että käyttäisin ennemmin rautakaupan ruuvia suoraan puuhun ruuvatessa vai onko tuo erilainen jotenkin muka parempi?

Itselle hankitussa telineessä jonka nyt asennan on taas kyllä ihan samannäköinen ruuvi kuin tuo meikäläisestä rautakaupastakin saatava.

ruuvit.jpg
 
Ihan vielä uteliaisuudesta. Kuvassa 2 erilaista kansiruuvia. Oikeanpuoleinen normaali rautakaupan kansiruuvi (6 x 60) ja vasemmalla ruuvi (6,3 x 55) jollaista tulee tuollaisissa alle 50 euron telineissä kuten Nedis ja O4ALL. Sen sanotaan käyvän suoraan puuhun tai muovitulppaan kiviseinässä.
Erityisesti tuo tiheämpi kierre ihmetyttää. Myös kierteen harja on tuossa hieman matalampi kuin rautakaupan ruuvissa.
Jotenkin tuli tuosta mieleen, että käyttäisin ennemmin rautakaupan ruuvia suoraan puuhun ruuvatessa vai onko tuo erilainen jotenkin muka parempi?

Itselle hankitussa telineessä jonka nyt asennan on taas kyllä ihan samannäköinen ruuvi kuin tuo meikäläisestä rautakaupastakin saatava.

ruuvit.jpg
Onko nyt edelleenkin kyse tuon telkkarin kiinnittämisestä seinään?
Sä voit vetää leukoja yhdenkin tuollaisen ruuvin varassa, joten kyllä se töllö siellä seinällä roikkuu parin tuollaisen varassa, hyvänen aika!
Yhdelle kaverille suositeltiin kierretankojen vetämistä kiviseinän läpi tv:n kiinnitykseen, joten toppuuttelin sitä ja sanoin parin 8mm tulpan riittävän hyvin tuohon.
 
Onko nyt edelleenkin kyse tuon telkkarin kiinnittämisestä seinään?
Ihan vain uteliaisuudesta, että mikä tuo vasen ruuvi on? Kuten sanoin, tuollaista tulee useissa alle 50 euron telineissä. Käyttäisitkö tuota suoraan puuhun vai korvaisitko samanlaisella kierteellä olevalla ruuvilla kuin mitä myydään rautakaupassa?
Kuten näkyy, sen kierre on selvästi tiheämpi ja matalampi harjainen kuin rautakaupan puuruuvissa.

Se teline jonka ruuvaan omalle seinälle, siinä on ihan samannäköinen (eli harvakierteisempi ja korkeampi kierteen harja) ruuvi kuin mitä rautakaupasta saa koossa 6 x 50, eli kuten kuvassa oikeanpuoleinen mutta sentin pidempi.
 
Ihan vain uteliaisuudesta, että mikä tuo vasen ruuvi on? Kuten sanoin, tuollaista tulee useissa alle 50 euron telineissä. Käyttäisitkö tuota suoraan puuhun vai korvaisitko samanlaisella kierteellä olevalla ruuvilla kuin mitä myydään rautakaupassa?
Kuten näkyy, sen kierre on selvästi tiheämpi ja matalampi harjainen kuin rautakaupan puuruuvissa.

Se teline jonka ruuvaan omalle seinälle, siinä on ihan samannäköinen (eli harvakierteisempi ja korkeampi kierteen harja) ruuvi kuin mitä rautakaupasta saa koossa 6 x 50, eli kuten kuvassa oikeanpuoleinen mutta sentin pidempi.
No en osaa sanoa mitä eroa noilla ruuveilla on, mutta vertailukohteena voin sanoa että kiinnitin saunan lauteet vastaavilla ruuveilla seinään 2/seinä ja hyvin on kestänyt 4 raavasta miestä.
No saattoi olla 8mm, mutta siitä osviittaa.
 
No en osaa sanoa mitä eroa noilla ruuveilla on, mutta vertailukohteena voin sanoa että kiinnitin saunan lauteet vastaavilla ruuveilla seinään 2/seinä ja hyvin on kestänyt 4 raavasta miestä.
Siis tuollaisilla jotka kuvassa vasemmalla? Noitahan ei myydä täkäläisissä rautakaupoissa edes (en ole nähnyt ainakaan itse).
Siis pointti oli, että käyttäisitkö noita halpatelineissä tulevia erinäköisellä kierteellä olevia vai korvaisitko ne suosiolla sellaisilla mitä täkäläisissä rautakaupoissa myydään?
 
Siis tuollaisilla jotka kuvassa vasemmalla? Noitahan ei myydä täkäläisissä rautakaupoissa edes (en ole nähnyt ainakaan itse).
Siis pointti oli, että käyttäisitkö noita halpatelineissä tulevia erinäköisellä kierteellä olevia vai korvaisitko ne suosiolla sellaisilla mitä täkäläisissä rautakaupoissa myydään?
Kummatkin ruuvit ovat ihan hyviä. Ratkaisevaa on se materiaali mihin olet nuo ruuvaamassa.
edit: jos siis puukoolaus seinässä, niin esireikä ja kiinni, thats it!
 
Kummatkin ruuvit ovat ihan hyviä. Ratkaisevaa on se materiaali mihin olet nuo ruuvaamassa.
Jotenkin tuntuisi, että tuo tiheämmällä ja matalammalla kierteen harjalla oleva ruuvi korkkaisi helpommin pehmeässä puussa kuin nämä meikäläisten rautakauppojen myymät ruuvit? Eli toimisi vähän poranterän tapaan. Onkohan tuo muuten ns. 1/4” ruuvi?

Omassa telineessä tuli tosiaan 6 x 50 kansiruuvit tuolla harvalla kierteellä eli samannäköinen ruuvi jota rautakaupatkin myy täällä. On sellainen erittäin slim-teline (15mm seinästä) joka tulee vain 2 ruuvilla koolaukseen. Laitoin vielä mielenrauhan vuoksi 3 kpl ”Mollyjä” (5 mm ruuvilla) lisäksi vaikkei olisi ohjeen mukaan tarvittu kuin nuo kaksi koolinkeihin. Nuo ”Mollyt” kai jo pelkästään kannattelisivat tätä. Kesti roikkua sormien varassa omalla painolla telineessä ja telineen rautakin niin paksua ettei väänny vaikka kuinka vääntelee sitä (100 kg kantavuus mutta TUV NORD testattu 300 kg kuormalla).
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 266
Viestejä
4 507 029
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom