Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Pesuhuoneen kaadoista kun en itse noobina hahmota että onko mahdollista toteuttaa toiveet ja mihin kaivo pitäisi laittaa että onnistuisi.

Ajatus alla, eli suihku "koppiin" yksi kaivo ja tälle alueelle pienet laatat että kaatoja voidaan muotoilla, sitten käytävä ja pukeutumistila haluttaisiin suurilla laatoilla. Suihkutila on 2x1m ja käytävä saman kokoinen mihin suuret laatat tulisi.

1) Kysymys siis tuosta suihkutilan (rajattu ehkä lasilla ja lasiovilla) kaivon sijainnista, onko tähden paikalle mahdoton suuren laatta-alueen kaadon takia (kohti suihkuja) vai olisiko paras siirtää kaivoa kohti seinää ja jos niin mihin kohti?

2) Tehdäänkö ns pukeutumistiloihin miten kaatoja, tuossa jos haluaisi kohti allaskaivoa niin pitäisi tehdä eri suuntaan mitä käytävä, onko tästä ongelmaksi?

3) Vai olisiko järkeä kääntää suurien laattojen alueen kaadot kaikki kohti saunaa/allasta?

1731405844218.png

Itsellä tuli vasta vastaan tämä kaatoasia. Kahdessa rautakaupassa sanottiin, että "jos pistekaivo, niin aina 10x10 laatta, jos isompi laatta, niin aina linjalattiakaivo".

Totuus on kuitenkin se, että tämä on laatoittajan taidoista ja viitseliäisyydestä kiinni. Isoilla laatoilla voi tehdä kaadot myös pistekaivoihin.
 
Pesuhuoneen kaadoista kun en itse noobina hahmota että onko mahdollista toteuttaa toiveet ja mihin kaivo pitäisi laittaa että onnistuisi.

Ajatus alla, eli suihku "koppiin" yksi kaivo ja tälle alueelle pienet laatat että kaatoja voidaan muotoilla, sitten käytävä ja pukeutumistila haluttaisiin suurilla laatoilla. Suihkutila on 2x1m ja käytävä saman kokoinen mihin suuret laatat tulisi.

1) Kysymys siis tuosta suihkutilan (rajattu ehkä lasilla ja lasiovilla) kaivon sijainnista, onko tähden paikalle mahdoton suuren laatta-alueen kaadon takia (kohti suihkuja) vai olisiko paras siirtää kaivoa kohti seinää ja jos niin mihin kohti?

2) Tehdäänkö ns pukeutumistiloihin miten kaatoja, tuossa jos haluaisi kohti allaskaivoa niin pitäisi tehdä eri suuntaan mitä käytävä, onko tästä ongelmaksi?

3) Vai olisiko järkeä kääntää suurien laattojen alueen kaadot kaikki kohti saunaa/allasta?

1731405844218.png

Miks ne kaivot pitää kastellilta ottaa? Eikai se lattiavalu kastellin pakettiin kuulu vai kuuluuko? Pari tonnia kipale kyllä pitäisi saada linjalattiakaivot. Linjalattiakaivolla tuosta saisi huomattavasti järkevämmmän kun ne kaadot voisi tehdä saunalta tuonne suihkulle samalla kaadolla ja saunasta pystyisi kokonaan jättämään kaivon pois.
 
Miks ne kaivot pitää kastellilta ottaa? Eikai se lattiavalu kastellin pakettiin kuulu vai kuuluuko? Pari tonnia kipale kyllä pitäisi saada linjalattiakaivot. Linjalattiakaivolla tuosta saisi huomattavasti järkevämmmän kun ne kaadot voisi tehdä saunalta tuonne suihkulle samalla kaadolla ja saunasta pystyisi kokonaan jättämään kaivon pois.

Saunassa kaivo ei ole pakollinen mutta suositeltava kyllä.
 
Jep kyllä saunan vedet pitää jonnekkin johtaa. Jos saunasta tekee kaadon tuonne suihkuun niin vesi valuu suihkun kaivoon.

En puhunutkaan vesien johtamisesta vaan kaivosta. Itse laittaisin saunaan oman kaivon, enkä alkaisi sieltä kaatamaan ulkopuolelle vesiä.
 
En puhunutkaan vesien johtamisesta vaan kaivosta. Itse laittaisin saunaan oman kaivon, enkä alkaisi sieltä kaatamaan ulkopuolelle vesiä.

Miksi ei? Saunan kaivo on yksi elementti lisää joka voi pettää jossain välissä. Lisäksi kaivon joutuu putsata aika-ajoin. Ylimääräistä rahaakin sen laitto maksaa.
 
Onkohan kellään käsitystä voisiko olla joku sisäilmaongelma. Pari vuotta vanha puinen minitalo. Muutosta lähtien on ollut selvästi enemmän lievää hengitystieoireilua, eli nuhaa ja voimattomuutta. Tuntee työpäivän jälkeen kun kurkkua alkaa lievästi ärsyttämään. Mulla on aina koko päivän hepa-suodatin pyörimässä täydellä teholla ja sen PPM-mittari näyttää ettei olisi mitään. Eli onko sattumaa, tai eikö tollaisesta Xiaomin ilmanpuhdistimesta ole mihinkään, tai onko hometta tai jotain mihin hepa-suodatin ei pure? Vai luulotauti eli normaaliflunssaa?
 
Itsellä tuli vasta vastaan tämä kaatoasia. Kahdessa rautakaupassa sanottiin, että "jos pistekaivo, niin aina 10x10 laatta, jos isompi laatta, niin aina linjalattiakaivo".

Totuus on kuitenkin se, että tämä on laatoittajan taidoista ja viitseliäisyydestä kiinni. Isoilla laatoilla voi tehdä kaadot myös pistekaivoihin.
Tarkoittivat luultavasti 100mm x 100mm laattaa, musta 50x50 on parempi. Helpompi tehdä ja lattia ei jää liukkaaksi. Isoilla laatoilla kaadot on vaikeaa tehdä pieniin huoneisiin ja jos leikataan laatan reunat jäävät teräviksi, ellei niitä hio ja silloin voi jo tulla laatan runkoainettakin esiin? Noi suorat kaivot on musta turhan kalliit ja lattiamassaa menee enemmän. Helpompi varsinkin ensirakentajalle tehdä.
 
Miksi ei? Saunan kaivo on yksi elementti lisää joka voi pettää jossain välissä. Lisäksi kaivon joutuu putsata aika-ajoin. Ylimääräistä rahaakin sen laitto maksaa.
Sen kuivakaivon pettäminen lienee luokkaa salamanisku lottovoittajaan ja jos on hinnasta kiinni, niin kannattaa jättää koko remontti tekemättä.
Mulla ei ole saunassa kaivoa ja olen todennut että kiuaskivistä irtoaa aavistuksen hitua joka sotkee lattian nopeammin, kuin jos saunanpuolella vesi valuisi omaan kaivoonsa.
Mieluummin putsaisin kerran vuoteen sen kuivakaivon jos suihkun puoli pysyisi siistimpänä.
Kaikkiin nykyään tehtyihin kohteisiin, joissa olen töissä ollut on laitettu kuivakaivo saunaan.
 
Sen kuivakaivon pettäminen lienee luokkaa salamanisku lottovoittajaan ja jos on hinnasta kiinni, niin kannattaa jättää koko remontti tekemättä.
Mulla ei ole saunassa kaivoa ja olen todennut että kiuaskivistä irtoaa aavistuksen hitua joka sotkee lattian nopeammin, kuin jos saunanpuolella vesi valuisi omaan kaivoonsa.
Mieluummin putsaisin kerran vuoteen sen kuivakaivon jos suihkun puoli pysyisi siistimpänä.
Kaikkiin nykyään tehtyihin kohteisiin, joissa olen töissä ollut on laitettu kuivakaivo saunaan.
Toi on hyvä kommentti. Kuivakaivo ei paljoa maksa. Toisaalta puukiukas saunassa saattaa aiheuttaa sen, että saunan lattia on pitempään likaisena. Kuin olisi jos lattian noet ohjautuisivat veden mukana pesuhuoneen puolelle sen lattiakaivoon. Varsinkin kun meillä saunoissa on perinteisesti hämärämpää :)
 
Onkohan kellään käsitystä voisiko olla joku sisäilmaongelma. Pari vuotta vanha puinen minitalo. Muutosta lähtien on ollut selvästi enemmän lievää hengitystieoireilua, eli nuhaa ja voimattomuutta. Tuntee työpäivän jälkeen kun kurkkua alkaa lievästi ärsyttämään. Mulla on aina koko päivän hepa-suodatin pyörimässä täydellä teholla ja sen PPM-mittari näyttää ettei olisi mitään. Eli onko sattumaa, tai eikö tollaisesta Xiaomin ilmanpuhdistimesta ole mihinkään, tai onko hometta tai jotain mihin hepa-suodatin ei pure? Vai luulotauti eli normaaliflunssaa?
Kuiva ilma on tuohon yleisin sisäilma-aiheuttaja.
 
Sen kuivakaivon pettäminen lienee luokkaa salamanisku lottovoittajaan ja jos on hinnasta kiinni, niin kannattaa jättää koko remontti tekemättä.
Mulla ei ole saunassa kaivoa ja olen todennut että kiuaskivistä irtoaa aavistuksen hitua joka sotkee lattian nopeammin, kuin jos saunanpuolella vesi valuisi omaan kaivoonsa.
Mieluummin putsaisin kerran vuoteen sen kuivakaivon jos suihkun puoli pysyisi siistimpänä.
Kaikkiin nykyään tehtyihin kohteisiin, joissa olen töissä ollut on laitettu kuivakaivo saunaan.

Okei, toi on ihan perusteltu seikka. Ei se itse kaivo tietty petä vaan se vesieriste / kaivolaippa. Ei toki sekään oikein tehtynä kovin todennäköistä, mutta jossain välissähän nekin tietty hajoaa.
 
Toi on hyvä kommentti. Kuivakaivo ei paljoa maksa. Toisaalta puukiukas saunassa saattaa aiheuttaa sen, että saunan lattia on pitempään likaisena. Kuin olisi jos lattian noet ohjautuisivat veden mukana pesuhuoneen puolelle sen lattiakaivoon. Varsinkin kun meillä saunoissa on perinteisesti hämärämpää :)
Saunassa olevalla kaivolla se lika jää käytännössä välille kiuas-kaivo. Ilman sitä saunan kaivoa lika jää matkalle kiuas-suihkun kaivo. Mulle ei kyllä ole epäselvää kummin olisi parempi.
 
Okei, toi on ihan perusteltu seikka. Ei se itse kaivo tietty petä vaan se vesieriste / kaivolaippa. Ei toki sekään oikein tehtynä kovin todennäköistä, mutta jossain välissähän nekin tietty hajoaa.
Eiköhän sen käyttöikä ole sama kuin koko sauna-pesuhuoneen lattialla suihkukaivoineen.
 
Saunassa olevalla kaivolla se lika jää käytännössä välille kiuas-kaivo. Ilman sitä saunan kaivoa lika jää matkalle kiuas-suihkun kaivo. Mulle ei kyllä ole epäselvää kummin olisi parempi.
En tiedä kuinka sitä vettä oikein saunassa pitää läträtä, että sinne kaivon tarvitsee? Olen asunut asunnoissa jossa saunaan laitettu kaivo ja sellaisissa joissa ei ole. Ensin mainitussa se kaivo heti sisäänmuuton yhteydessä siivotessa ja saunaa pestessä oli tukossa. Oli mukavasti lisää päänvaivaa muuttohommien yhteyteen. Eikä sitä koskaan saatu kunnolla vetämään, vaikka joku taloyhtiön kutsuma persvakotyömiäs sitä kävi moneen kertaan rassaamassa.
Kaivoton sauna taas ollut huoleton. Joo, toki siinä lattialla lauteiden alla jotain kivimurskaa kiukaasta saattaa olla, vaan en mää sinne pääse astelemaan. Jotain 3-4 krt vuoteen tulee sauna pestyä ja samalla lauteita irroittelee sen mitä niitä saa ja lähinnä sellaista kosteuden tahmoittamaa pölyä sieltä lähtee, kiukaan lähellä vähän kivituhkaa.
 
En tiedä kuinka sitä vettä oikein saunassa pitää läträtä, että sinne kaivon tarvitsee? Olen asunut asunnoissa jossa saunaan laitettu kaivo ja sellaisissa joissa ei ole. Ensin mainitussa se kaivo heti sisäänmuuton yhteydessä siivotessa ja saunaa pestessä oli tukossa. Oli mukavasti lisää päänvaivaa muuttohommien yhteyteen. Eikä sitä koskaan saatu kunnolla vetämään, vaikka joku taloyhtiön kutsuma persvakotyömiäs sitä kävi moneen kertaan rassaamassa.
Kaivoton sauna taas ollut huoleton. Joo, toki siinä lattialla lauteiden alla jotain kivimurskaa kiukaasta saattaa olla, vaan en mää sinne pääse astelemaan. Jotain 3-4 krt vuoteen tulee sauna pestyä ja samalla lauteita irroittelee sen mitä niitä saa ja lähinnä sellaista kosteuden tahmoittamaa pölyä sieltä lähtee, kiukaan lähellä vähän kivituhkaa.
Ei kai se välttämätön ole, mutta usein sitä vettä heitetään kiukaan sivuunkin ja lattian pesu on vähän vähemmän sotkuista (ei leviä pesuhuoneeseen).
Jos saunan kuivakaivo menee tukkoon. Siihen kaivon kannen alle voi laittaa suodattimen, sen auki rassaamisen jälkeen.
 
En tiedä kuinka sitä vettä oikein saunassa pitää läträtä, että sinne kaivon tarvitsee? Olen asunut asunnoissa jossa saunaan laitettu kaivo ja sellaisissa joissa ei ole. Ensin mainitussa se kaivo heti sisäänmuuton yhteydessä siivotessa ja saunaa pestessä oli tukossa. Oli mukavasti lisää päänvaivaa muuttohommien yhteyteen. Eikä sitä koskaan saatu kunnolla vetämään, vaikka joku taloyhtiön kutsuma persvakotyömiäs sitä kävi moneen kertaan rassaamassa.
Kaivoton sauna taas ollut huoleton. Joo, toki siinä lattialla lauteiden alla jotain kivimurskaa kiukaasta saattaa olla, vaan en mää sinne pääse astelemaan. Jotain 3-4 krt vuoteen tulee sauna pestyä ja samalla lauteita irroittelee sen mitä niitä saa ja lähinnä sellaista kosteuden tahmoittamaa pölyä sieltä lähtee, kiukaan lähellä vähän kivituhkaa.
Ei se vesimäärä siihen tarpeeseen vaikuta. Ja jos siinä kaivossa on jotain tukoksia, niin eihän sitä voi verrata toimivaan kamppeeseen.
Mäkin olen asunut asunnoissa joissa on molemmin tavoin tehty toteutukset. Nyt on kaivoton sauna. Kyllä mä sen kanssa pärjään, mutta pidän henk.koht kaivollista ratkaisua parempana.
Ei niitä turhaan tehdä.
 
Onkohan kellään käsitystä voisiko olla joku sisäilmaongelma. Pari vuotta vanha puinen minitalo. Muutosta lähtien on ollut selvästi enemmän lievää hengitystieoireilua, eli nuhaa ja voimattomuutta. Tuntee työpäivän jälkeen kun kurkkua alkaa lievästi ärsyttämään. Mulla on aina koko päivän hepa-suodatin pyörimässä täydellä teholla ja sen PPM-mittari näyttää ettei olisi mitään. Eli onko sattumaa, tai eikö tollaisesta Xiaomin ilmanpuhdistimesta ole mihinkään, tai onko hometta tai jotain mihin hepa-suodatin ei pure? Vai luulotauti eli normaaliflunssaa?
Jos sisäilma mietityttää, kannattaa hankkia joku ekspertti se tsekkaamaan. Periaatteessa yhtiön asia, jos as oy:stä kyse, mutta voi hankkia itsekin ja maksaa itse. Kunnan terveystarkastajan kautta asia voi myös edetä, jos yhtiö ei kiinnostu. Täältä tuskin kovin muuta vastausta voit saada kuin että "voi olla sisäilmaongelma muttei välttämättä ole sitä".
 
Jos sisäilma mietityttää, kannattaa hankkia joku ekspertti se tsekkaamaan. Periaatteessa yhtiön asia, jos as oy:stä kyse, mutta voi hankkia itsekin ja maksaa itse. Kunnan terveystarkastajan kautta asia voi myös edetä, jos yhtiö ei kiinnostu. Täältä tuskin kovin muuta vastausta voit saada kuin että "voi olla sisäilmaongelma muttei välttämättä ole sitä".
Omaan pussiin menee joten pieni kynnys lähteä tilaamaan tutkimuksia.
 
Ainakin syksyisin on ollut aika kosteaa ja kosteus kertyy sisälle kun siellä oleskelee. Xiaomi näyttää 42-48 vaihteluväliä.

Miten se sisälle kertyvä kosteus ilmenee? Tuo on ainakin ihan täysin normaali ilmankosteus, normaali vaihteluväli on suunnilleen 30-60% ja just joku 40-50% varmaan aika lailla ideaalinen.
 
Miten se sisälle kertyvä kosteus ilmenee? Tuo vaihteluväli on ainakin ihan täysin normaali ilmankosteus, normaali vaihteluväli on suunnilleen 30-60% ja just joku 40-50% varmaan aika lailla ideaalinen.
Mitä tarkoitat ilmenemisellä? Eipä sitä mitenkään muuten huomaa. Tuo on mittarin kertomaa ja odotettavaakin kun painovoimainen ilmastointi mikä ei välttämättä pärjää koneelliselle kaikissa tilanteissa.
 
Mitä tarkoitat ilmenemisellä? Eipä sitä mitenkään muuten huomaa. Tuo on mittarin kertomaa ja odotettavaakin kun painovoimainen ilmastointi mikä ei välttämättä pärjää koneelliselle kaikissa tilanteissa.
Lähinnä, että tyyliin kondensoituuko kosteutta johonkin, eikö pyykit kuivu, tuoksuuko ilma kostealta tai jotain muuta? Koska tosiaan tuo on täysin normaali ilmankosteus ja ainakin itsellä vaatii jotain 70-80% lukemia kokeakseni ilman pelkästään aistinvaraisesti kosteaksi.
 
Kyllä, mutta kastelli kysy kaivosta 4k€ kappale että mieluummin tehdään muita temppuja.

Siinä on kyllä ollut kate kohdallaan. Mietittiin omaan uudiskohteeseen linjakaivoja ja kustannus olisi ollut n. 2t€ kaikkinensa, mutta noita olisi tarvittu vähintään kaksi, niin päätettiin sitten kuitenkin olla panostamatta tuohon. Normaali kaivo kuitenkin kaikkinensa korkeintaan muutamia satasia, vähän kannesta (onko esim. laatoitettava) riippuen. Panostettu niin moneen muuhun kohtaan, eikä rakenneta miljoonataloa, niin linjakaivot sai jäädä. Mutta varmasti hyvä tieto asiaa harkitseville.
 
Lähinnä, että tyyliin kondensoituuko kosteutta johonkin, eikö pyykit kuivu, tuoksuuko ilma kostealta tai jotain muuta? Koska tosiaan tuo on täysin normaali ilmankosteus ja ainakin itsellä vaatii jotain 70-80% lukemia kokeakseni ilman pelkästään aistinvaraisesti kosteaksi.
Aa joo kovilla pakkasilla kosteus tiivistyy ja jäätyy ikkunaan ja korvausilma-aukkoon lattian rajassa sisäpuolella. Parin vuoden aikana tapahtunut muutaman kerran. Ilma ei kyllä tuoksu mitenkään raikkaalta mutta ehkä olen tottunut niin en osaa arvioida tarkemmin. Kesällä kosteus on noussut yli 60 mutta johtunee siitä että lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta?
 
Tulevassa asunnossa on tummanruskea parketti, jonka sävy ei miellytä. Kuinka paljon tuota väriä on mahdollista vaalentaa hiomalla ja käsittelemällä? Onnistuuko jos tavoitteena melko vaalea puunsävy?
Sama kysymys portaisiin. Kannattaako yrittää hiomista vai pääseekö helpommalla jollain Stepfix tyylisellä ratkaisulla, missä portaan päälle asennetaan uudet puulevyt. Sen verran tuoreet ovat, että tuskin kannattaa koko portaikkoa lähteä vaihtamaan.
 
Tulevassa asunnossa on tummanruskea parketti, jonka sävy ei miellytä. Kuinka paljon tuota väriä on mahdollista vaalentaa hiomalla ja käsittelemällä? Onnistuuko jos tavoitteena melko vaalea puunsävy?
Sama kysymys portaisiin. Kannattaako yrittää hiomista vai pääseekö helpommalla jollain Stepfix tyylisellä ratkaisulla, missä portaan päälle asennetaan uudet puulevyt. Sen verran tuoreet ovat, että tuskin kannattaa koko portaikkoa lähteä vaihtamaan.
Täällä olisi puulattioden hionta ja lakkaus maksanut 35€ neliö.

Kyllä siihen minusta saa jonkun "sävytyksen". Hinta on varmaan 5€ neliö lisää. En vaan muista mitä ainetta siihen lattiaan laitetaan hionnan jälkeen?
 
Suunnitelmissa on pohja-alaltaan 2,5m x 7-10m talousrakennus lähes kiinni naapurin tonttiin ja orapihlaja-aitaan asemakaava-alueella. Perustamisratkaisua olen pähkäillyt, maa on savea ja kallio on jossain 1,5-2m syvyydessä. Ruuvipaaluja vai betonilaattaa? Toiseen päähän saattaa tulla 1500 kg akkupaketti joskus, muualla varastoidaan pyöriä, ruohonleikkureita yms perusrojua. Talon salaojat ovat n. 5 metrin päässä. Rakennukseen käynti tulisi toiselta pitkältä sivulta, eli jotain aitan pariovia tai liukuoviratkaisuja varmaan tulisi laitettuja. Naapurin puoleiselle sivulle pitäisi laittaa varmaankin EI30 palonkesto, millä tämä on järkevin tehdä? Ja naapurin kuuleminen pitää tehdä, ilmeisesti uuden rakentamislain mukaan selviäisi tällöin toimenpideluvalla. Onko jotain unohtunut vielä?
 
Aa joo kovilla pakkasilla kosteus tiivistyy ja jäätyy ikkunaan ja korvausilma-aukkoon lattian rajassa sisäpuolella. Parin vuoden aikana tapahtunut muutaman kerran. Ilma ei kyllä tuoksu mitenkään raikkaalta mutta ehkä olen tottunut niin en osaa arvioida tarkemmin. Kesällä kosteus on noussut yli 60 mutta johtunee siitä että lämmin ilma sitoo enemmän kosteutta?
Kosteuden tiivistyminen ikkunan sisäpintaan kertoo joko puutteellisesta ilmanvaihdosta tai ikkunan huonosta eristävyydestä, tai molemmista. Meidän torpan ikkunoihin tiivistyi kosteus kun asunto ostettiin, mutta lisäsin heti koneellisen ilmanvaihdon ja sen jälkeen ei ole tiivistymistä ollut. Mutta jos talo on vain pari vuotta vanha niin luulisi ilmanvaihdon olevan ok. Oletko tutkinut ilmanvaihtokonetta, että onko tulot ja poistot oikein, suodattimet puhtaat ja kone ylipäänsä käynnissä?
 
Tulevassa asunnossa on tummanruskea parketti, jonka sävy ei miellytä. Kuinka paljon tuota väriä on mahdollista vaalentaa hiomalla ja käsittelemällä? Onnistuuko jos tavoitteena melko vaalea puunsävy?
Sama kysymys portaisiin. Kannattaako yrittää hiomista vai pääseekö helpommalla jollain Stepfix tyylisellä ratkaisulla, missä portaan päälle asennetaan uudet puulevyt. Sen verran tuoreet ovat, että tuskin kannattaa koko portaikkoa lähteä vaihtamaan.
Riippunee käytetystä puusta, jos puu on luonnostaan tumma, niin tuskin sitä juurikaan vaaleammaksi saa jos ei maalaa. Jos taas nykyinen tumma väri on saavutettu sävyttämällä niin kyllähän sen muutettua saa kun hioo vanhan pois.
 
Tulevassa asunnossa on tummanruskea parketti, jonka sävy ei miellytä. Kuinka paljon tuota väriä on mahdollista vaalentaa hiomalla ja käsittelemällä? Onnistuuko jos tavoitteena melko vaalea puunsävy?
Sama kysymys portaisiin. Kannattaako yrittää hiomista vai pääseekö helpommalla jollain Stepfix tyylisellä ratkaisulla, missä portaan päälle asennetaan uudet puulevyt. Sen verran tuoreet ovat, että tuskin kannattaa koko portaikkoa lähteä vaihtamaan.
Jos kyseessä on perinteinen kiinni liimattu kokopuu parketti jostain tummasta puulajista niin en usko että sitä voi mitenkään isommin vaalentaa hiomalla ja uudelleen lakkaamalla.
 
Mitä tarkoitat ilmenemisellä? Eipä sitä mitenkään muuten huomaa. Tuo on mittarin kertomaa ja odotettavaakin kun painovoimainen ilmastointi mikä ei välttämättä pärjää koneelliselle kaikissa tilanteissa.
Jos kerran painovoimainen ilmanvaihto niin luulen että ilma ei vaihdu tarpeeksi.Hommaa jokin ilmanlaatumittari jotta näet ilman laadun,esim. Airthings on hyväksi havaittu.
 
Kosteuden tiivistyminen ikkunan sisäpintaan kertoo joko puutteellisesta ilmanvaihdosta tai ikkunan huonosta eristävyydestä, tai molemmista. Meidän torpan ikkunoihin tiivistyi kosteus kun asunto ostettiin, mutta lisäsin heti koneellisen ilmanvaihdon ja sen jälkeen ei ole tiivistymistä ollut. Mutta jos talo on vain pari vuotta vanha niin luulisi ilmanvaihdon olevan ok. Oletko tutkinut ilmanvaihtokonetta, että onko tulot ja poistot oikein, suodattimet puhtaat ja kone ylipäänsä käynnissä?
Painovoimainen ilmastointi on. Hiilidioksidimittari oli lainassa ja se näytti vaihtelevasti 600-1000 arvoja, eli hieman voisi tietysti tehostaa vielä. Hintana on sitten tietty isompi sähkölasku ja vedon tunne. Ikkunoiden (kaksilasiset) jäätyminen talvella johtuu myös osittain siitä, että mulla on paksut pimennysverhot jotka jäähdyttävät ikkunoita entisestään.
 
Jos kerran painovoimainen ilmanvaihto niin luulen että ilma ei vaihdu tarpeeksi.Hommaa jokin ilmanlaatumittari jotta näet ilman laadun,esim. Airthings on hyväksi havaittu.
Näissä on näköjään vain kosteus ja ppm-mittareita, ne löytyvät jo tästä Xiaomin ilmanpuhdistimesta.
 
Painovoimainen ilmastointi on. Hiilidioksidimittari oli lainassa ja se näytti vaihtelevasti 600-1000 arvoja, eli hieman voisi tietysti tehostaa vielä. Hintana on sitten tietty isompi sähkölasku ja vedon tunne. Ikkunoiden (kaksilasiset) jäätyminen talvella johtuu myös osittain siitä, että mulla on paksut pimennysverhot jotka jäähdyttävät ikkunoita entisestään.
Ei tuo hiilidioksiditaso mitenkään ihan älytön ole, meillä kaksi ihmistä ja koira tuottaa perustilanteessa 600ppm tason. Kaksi ihmistä lisää niin ollaan siellä 800ppm luvuissa. Kokemukseni mukaan tuolla lähempänä 1000ppm alkaa ilma olla jo selvästi tunkkaista. Hiukan nuo luvut muuttuu riippuen siitä missä ihmiset on suhteessa mittauslaitteeseen ja poistoilmaventtiileihin, vaihteluväli satasen luokkaa.
 
Moi,

Kylmävaraston seiniin alkanut ilmestyä tuommoisia valkoisia läikkiä, Ilmeisesti hometta.

Onko syytä huoleen ja mitä niille kannattaisi tehdä?

Seinän ja aluskatteen välissä on raot ylhäällä eli ilman pitäisi edes vähän varastossa kyllä vaihtua.

20241123_130411.jpg


20241123_130357.jpg


20241123_130234.jpg
 
Onko kellään kokemusta väliovien lukkorunkojen hiljentämisestä, tai kokemusta mikä olisi hiljainen lukkorunko? Väliovien alkuperäiset lukkorungot pitää kahvaa kääntäessä ihan jäätävää ääntä, palautusjousi nitisee ja natisee ja kieli rahnuttaa runkoa vasten. Saisiko tuota hiljennettyä tyyliin laittamalla jotain paksua rasvaa tjsp lukkorungon sisälle?
 
Onko kellään kokemusta väliovien lukkorunkojen hiljentämisestä, tai kokemusta mikä olisi hiljainen lukkorunko? Väliovien alkuperäiset lukkorungot pitää kahvaa kääntäessä ihan jäätävää ääntä, palautusjousi nitisee ja natisee ja kieli rahnuttaa runkoa vasten. Saisiko tuota hiljennettyä tyyliin laittamalla jotain paksua rasvaa tjsp lukkorungon sisälle?
Laitoin joskus pariin oveen sellaisen magneettikielellä olevan rungon, vähän hiljeni kyllä ja ihan hyvin on toiminut. Ei se täysin hiljainen kyllä ole.
 
Allaskaapin ovet ja paneeli turvonneet kosteudesta. Merkkiä Evermite ja vuosimallia 2015. Ekassa kuvassa vielä uutuukainen ja siisti. Huonolaatuista materiaalia selvästikin eikä näytä soveltuvan kovin hyvin kosteisiin tiloihin. Alareunan vahinko saattanut johtua osittain suihkun roiskeista, nuo muut varmasti enimmäkseen pelkästä kosteudesta.

Löytyyköhän tuohon jostain varaosina ovia ja tuota yläosan paneelia, vai joutuuko tässä vaihtamaan koko höskän?

Screenshot_20241126_130520_Drive.jpg


image0.jpeg


image1.jpeg


image3.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Löytyyköhän tuohon jostain varaosina ovia ja tuota yläosan paneelia, vai joutuuko tässä vaihtamaan koko höskän?
On tuo vasemman kyljen runkokin lähtenyt hiukan turpoamaan. Laittaisin koko höskän vaihtoon. Ovet jos jostain löytää uudet niin viiden vuoden sisällä runko hapantuu ja viimeistään koko paska uusiksi.
 
Nyt BF:n myötä tällainen Hue Ensis-valaisin hiukan kiinnostaisi ostaa kun ihan hyvässä alennuksessa. Tulisi siis ruokapöydän yläpuolelle.

Mitä ohjeita katsoin niin helppo asentaa mutta haasteeksi tulee kiinnitysruuvien kiinnittäminen paneelikattoon: ruuvit varmaan tulisi koolaukseen kiinni mutta mistä tiedän miten päin ja missä kohti koolaus menee? Olisiko paras hommata joku rakenneilmaisin vai tilata samantien joku asennusukko paikalle?



8719514343368-929003052501-4090330P9-Ensis-Hue_WCA-pendant-black-2x39W-24V-RTP-TRN
 
Magneetilla voi aina yrittää ettiä missä kohtaa paneeleissa on ruuveja tai hakasia. Sama kikka kuin kipsilevyväliseinän kanssa.
 
Nyt BF:n myötä tällainen Hue Ensis-valaisin hiukan kiinnostaisi ostaa kun ihan hyvässä alennuksessa. Tulisi siis ruokapöydän yläpuolelle.

Mitä ohjeita katsoin niin helppo asentaa mutta haasteeksi tulee kiinnitysruuvien kiinnittäminen paneelikattoon: ruuvit varmaan tulisi koolaukseen kiinni mutta mistä tiedän miten päin ja missä kohti koolaus menee? Olisiko paras hommata joku rakenneilmaisin vai tilata samantien joku asennusukko paikalle?



8719514343368-929003052501-4090330P9-Ensis-Hue_WCA-pendant-black-2x39W-24V-RTP-TRN
Eikai tuo kovin painava oo, eiköhän se pysy kii ilman koolausosumaakin (kovasti suurella todennäkösyydellä asennusukko ajattelee juuri samalla tavalla).
 
Nyt BF:n myötä tällainen Hue Ensis-valaisin hiukan kiinnostaisi ostaa kun ihan hyvässä alennuksessa. Tulisi siis ruokapöydän yläpuolelle.

Mitä ohjeita katsoin niin helppo asentaa mutta haasteeksi tulee kiinnitysruuvien kiinnittäminen paneelikattoon: ruuvit varmaan tulisi koolaukseen kiinni mutta mistä tiedän miten päin ja missä kohti koolaus menee? Olisiko paras hommata joku rakenneilmaisin vai tilata samantien joku asennusukko paikalle?
Oletettavasti kyseessä on ihan nykyisin suosiossa oleva mdf-paneelikatto niin koolaukset on poikkipäin paneelin pituussuuntaan nähden (pätee myös puupaneleille). 300mm tai 400mm välein nuo koolaukset.

Mutta tuo painaa 3.5 kiloa ja ellei tuota saa ruuvattua kattorasian kanteen niin voimaliimalla pysyy kannessa kiinni.

Edit: Tai sitten laittaa vain hyvät proput ja roikottaa panelista, ei tuollainen paino paljoa tarvi pysyäkseen katossa.

Edit2: Hyvin yleinen ns hyvän rakennustavan mukainen kattorasian asennustapa:
Näyttökuva 2024-11-29 225946.png

Tuo asennustapa helpottaa paneloijan työtä ja siksi se miellyttävin tapa nuo kattorasiat asentaa -> Tuosta johtuen puuta kiinnitystä varten löytyy panelien suuntaisesti ns tyhjän jälkeen.
Toinen paskempi tapa on että kattorasia ruuvataan vain kyljestään kiinni ripulautaan, sen asennustavan tunnistaa siitä että puuta pilkottaa kannen alta tai kiinnitysruuvi on vain kylmästi vedettu kojerasian kyljestä ripulautaan kiinni.

Yllä perjantaiolusten voimalla piirreetty mittasuhteessa oleva painttituherrus :P
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa niin monta vuotta olla viimeisimmästä maalauksesta, että en muista sääntöjä.. (silloin purettiin tapetti eli oli selkeä että pari maalauskertaa yms. hiomiset).
--
Mutta nyt ihan vaan ns. "melko siistit" maalipinnat, niin onko ok vaan maalata 1x päälle? tartteeko tehdä valmisteluja? Eli riittäkö et suojaan vaan mitä en maalaa ja ryhdyn maalaamaan? Vai pitääkö jotain pesuja tehdä.. entäs kittihommat, ei oo oikein aikaa odotella kuivumista eli kun paikkaan rakennusmassalla, niin voiko vaan maalata päälle hetikohta.. tarkoitus siis koko seinäpinta siltä kohden maalata..
 
Nyt alkaa niin monta vuotta olla viimeisimmästä maalauksesta, että en muista sääntöjä.. (silloin purettiin tapetti eli oli selkeä että pari maalauskertaa yms. hiomiset).
--
Mutta nyt ihan vaan ns. "melko siistit" maalipinnat, niin onko ok vaan maalata 1x päälle? tartteeko tehdä valmisteluja? Eli riittäkö et suojaan vaan mitä en maalaa ja ryhdyn maalaamaan? Vai pitääkö jotain pesuja tehdä.. entäs kittihommat, ei oo oikein aikaa odotella kuivumista eli kun paikkaan rakennusmassalla, niin voiko vaan maalata päälle hetikohta.. tarkoitus siis koko seinäpinta siltä kohden maalata..
Maali päälle vaan. Mutta jos joudut paikkailemaan tasoitteella (mitä tarkoitat rakennusmassalla) niin ne pitää antaa kuivua ensin.
 
Nyt alkaa niin monta vuotta olla viimeisimmästä maalauksesta, että en muista sääntöjä.. (silloin purettiin tapetti eli oli selkeä että pari maalauskertaa yms. hiomiset).
--
Mutta nyt ihan vaan ns. "melko siistit" maalipinnat, niin onko ok vaan maalata 1x päälle? tartteeko tehdä valmisteluja? Eli riittäkö et suojaan vaan mitä en maalaa ja ryhdyn maalaamaan? Vai pitääkö jotain pesuja tehdä.. entäs kittihommat, ei oo oikein aikaa odotella kuivumista eli kun paikkaan rakennusmassalla, niin voiko vaan maalata päälle hetikohta.. tarkoitus siis koko seinäpinta siltä kohden maalata..
Kyllä mä vetäisin maalipesulla ensin. En ole tosin koskaan oikeasti likaisen maalin päälle maalannut että kokemusta ei ole että onko siitä pesemisestä oikeasti mitään iloa.
 
Maali päälle vaan. Mutta jos joudut paikkailemaan tasoitteella (mitä tarkoitat rakennusmassalla) niin ne pitää antaa kuivua ensin.

Kyllä mä vetäisin maalipesulla ensin. En ole tosin koskaan oikeasti likaisen maalin päälle maalannut että kokemusta ei ole että onko siitä pesemisestä oikeasti mitään iloa.

Vähän olisin taipumassa "maali päälle vaan" -linjaan, kun en äkkiseltään keksi että miksi se maalipesu erityisen tarpeellinen olisi. Silloin tuli kyllä maalipesulla pestyä, ja kitattua ja hiottuakin aikoinaan...

Nyt ei oikein aikaa ole odotella välivaiheita, kun ei ole ihan naapursissa...

Niin sellasta pikatasoitteita, muutamaan taulunreikään tms... mut ei oikein ois aikaa antaa kuivua, paitsi ehkä just ja just sen verran että vetää muut pahemmat paikat ensin.
Viimeksi vedin katon maalauksen, joka oli verrattain työläs. Seinäthän on aika nopeat loppujaan kuitenkin, vaikka rullalla vaan vetäis.

Ehkä se maali päälle vaan saattaisi toimia.

Onko vinkkejä kissan raapimiin listoihin, että saako niistä mitenkään siistiä? Maalamalla? Vai koko lista vaihtoon?

Entä kissanpissan haju, lähteekö otsonoinnilla "hyvin" vai vetäisittekö jotakin mitä ne olikaan jotain "hajunpeittomaaleja" tms...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 491
Viestejä
4 554 110
Jäsenet
74 993
Uusin jäsen
hollow

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom