Rakentaminen, remontointi ja sisustus

Ollaan muuttamassa asuntoon josta puuttuu sälekaihtimet kokonaan. Ikkunapinta-alaa on ihan reilusti tuollaisessa n. 100 neliön asunnossa. Onkohan ihan mahdoton homma jos vain yrittää tilailla mittojen mukaan kaihtimet ja asentelee itse, ne kun pitäisi toki vielä saada ikkunoiden väliin? Onko porukalla kokemusta jostain muista vaihtoehdoista, nykyään kun on jotain vekkiverhojakin tms.?
 
Ollaan muuttamassa asuntoon josta puuttuu sälekaihtimet kokonaan. Ikkunapinta-alaa on ihan reilusti tuollaisessa n. 100 neliön asunnossa. Onkohan ihan mahdoton homma jos vain yrittää tilailla mittojen mukaan kaihtimet ja asentelee itse, ne kun pitäisi toki vielä saada ikkunoiden väliin? Onko porukalla kokemusta jostain muista vaihtoehdoista, nykyään kun on jotain vekkiverhojakin tms.?
Tekisin itse niin, että pyytäisin kaihdinfirmaa tulemaan ottamaan itse mitat ja speksit ikkunoista, jonka perusteella kaihtimet valmistetaan. Asennuksen voi sitten suorittaa itse, jos osaaminen ja/tai itseluottamus siihen riittää. Asuin joskus vuokra-asunnossa, johon laitettiin jälkikäteen kaihtimet ja seurasin sitä asennusta sivusta, niin ei se itse asentaminen loppupeleissä monimutkainen homma ole, jos tietää mitä tekee. Avattavissa ikkunoissa joutuu poraamaan karmin läpi, että saa narut kulkemaan, mutta kiinteissä ikkunoissa nuo on tosi simppeli asentaa.
 
Näyttäisi siltä, että suhdanteesta huolimatta ammattilaisia on vaikea saada talotyömaalle, joten on pohdittu, voisiko kiintokalusteet (esim. keittiö) asentaa itse. Oikeastaan ainoa mietityttävä asia on yläkaappien kiinnitys kipsilevyseinään. Toinen seinä on hirsiseinä ja sen kanssa ei luonnollisesti ole mitään ongelmaa, mutta L-mallisessa keittiössä toinen seinä on jäykistävä kevyt väliseinä, jossa on 40 cm koolausväli ja EK-kipsilevyt molemmin puolin. Timpureilla oli kyllä keittiön mallinnuskuvat olemassa väliseinien rakentamisen aikaan, mutta eivät päätynyneet tekemään mitään vaakavahvikkeita seinään rakennusvaiheessa. Nyt mietin, että miten ne yläkaapit on järkevintä kiinnittää sinne seinälle? Riittääkö, jos ne kiinnittää toisiinsa ja sitten käyttää hyväksi tuota 40 cm koolausväliä? Vai kiinnitetäänkö lisäksi myös propuilla myös itse kipsilevystä? Netin kätköistä luin, että jotkut ovat purkaneet osan kipsilevystä pois sieltä kaappien takaa ja korvanneet esim. havuvanerilla, mutta en nyt juuri rakennettua seinään viitsisi alkaa puukottamaan, jos ei ole pakko.

Kyseinen keittiövalmistaja ei käytä mitään asennuskiskoa asennuksessa, vaan kaapit tulisivat niistä "sidelistoista" puuruuveilla kiinni seinään.
 
Näyttäisi siltä, että suhdanteesta huolimatta ammattilaisia on vaikea saada talotyömaalle, joten on pohdittu, voisiko kiintokalusteet (esim. keittiö) asentaa itse. Oikeastaan ainoa mietityttävä asia on yläkaappien kiinnitys kipsilevyseinään. Toinen seinä on hirsiseinä ja sen kanssa ei luonnollisesti ole mitään ongelmaa, mutta L-mallisessa keittiössä toinen seinä on jäykistävä kevyt väliseinä, jossa on 40 cm koolausväli ja EK-kipsilevyt molemmin puolin. Timpureilla oli kyllä keittiön mallinnuskuvat olemassa väliseinien rakentamisen aikaan, mutta eivät päätynyneet tekemään mitään vaakavahvikkeita seinään rakennusvaiheessa. Nyt mietin, että miten ne yläkaapit on järkevintä kiinnittää sinne seinälle? Riittääkö, jos ne kiinnittää toisiinsa ja sitten käyttää hyväksi tuota 40 cm koolausväliä? Vai kiinnitetäänkö lisäksi myös propuilla myös itse kipsilevystä? Netin kätköistä luin, että jotkut ovat purkaneet osan kipsilevystä pois sieltä kaappien takaa ja korvanneet esim. havuvanerilla, mutta en nyt juuri rakennettua seinään viitsisi alkaa puukottamaan, jos ei ole pakko.

Kyseinen keittiövalmistaja ei käytä mitään asennuskiskoa asennuksessa, vaan kaapit tulisivat niistä "sidelistoista" puuruuveilla kiinni seinään.
Jos koolausväli on vain 400mm ja sen löytää helposti, en miettisi mitään muuta tapaa vaan ruuvaisin sidelistasta kiinni runkoon ja kaapit toisiinsa 27mm ruuveilla. 600mm runkojaolla on jo huomattavasti vaikeampaa.
 
Jos koolausväli on vain 400mm ja sen löytää helposti, en miettisi mitään muuta tapaa vaan ruuvaisin sidelistasta kiinni runkoon ja kaapit toisiinsa 27mm ruuveilla. 600mm runkojaolla on jo huomattavasti vaikeampaa.

Ok. Tätä mietin itsekin, että kaapit toisiinsa kiinni ja sitten sidelistojen avulla kiinnittää huolellisesti noihin 40cm välein oleviin koolauksiin. Koolaukset on onneksi helppo löytää, kun dokumentoitiin rakennusvaiheessa täsmällisesti niiden paikat + missä menee sähköjä ja LVI:tä.
 
Kyllä mä olen itse kaihtimet ikkunoiden väliin asentanut, ei kaksinen operaatio, varsinkin jos sarjassa tekee. Ensimmäisen jälkeen menee itsestään.

Keittiökaapit on kaihtimiakin helpompi asentaa. Yläkaappien alareunan tasoon kun ruuvaa riman seinään jonka päälle kaappeja nostelee niin ei tarvi kannatella.
 
Pääsin jo hieman laminaatin asentamisen makuun, kun ensimmäinen 11 neliön huone tuli valmiiksi. Vielä jäljellä 120 neliötä, eli remppaa vielä riittää. Pöytäsirkkeli oli hyvä lainata, niin ei ole aivan niin työläs.

Minusta ihan riittävän laadukas ja tuntuu kestävältä tuo.

Uusia listojakin täytyy jossain vaiheessa miettiä. Vanhat listat on pysyneet ehjinä, mutta samallahan nekin uusisi.

Screenshot_2024-10-29-21-10-31-62_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg
 
Pääsin jo hieman laminaatin asentamisen makuun, kun ensimmäinen 11 neliön huone tuli valmiiksi. Vielä jäljellä 120 neliötä, eli remppaa vielä riittää. Pöytäsirkkeli oli hyvä lainata, niin ei ole aivan niin työläs.

Minusta ihan riittävän laadukas ja tuntuu kestävältä tuo.

Uusia listojakin täytyy jossain vaiheessa miettiä. Vanhat listat on pysyneet ehjinä, mutta samallahan nekin uusisi.

Screenshot_2024-10-29-21-10-31-62_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg

Nuo karmien kohdat tehään tosiaan niin että aseta karmin eteen pala laminaattia. Sit käsisahalla pala pois karmista laminaattia pitkin. Saat sen jälkeen ujutettuu laminaatin karmin alle niin tulee siisti.
 
Mietin että teen takkahuoneen ja eteisen omana lattian ja vain joku sopiva pieni lista väliin. Kun ei ainakaan oma osaaminen oikein riitä siihen, että olisi 4 huoneessa sama lattia.

Nyt 53 pakettia ostettu laminaattia. Saa nähdä tartteeko vielä varalta ostaa lisää, kun varaston laattalattiallekin tulee samaa. 134 neliölle siis riittää paketit, mutta hukkaan täytyy varata 10%.

3 makkaria tehty ja olkkariin sain nyt 2 riviä lisättyä.

Screenshot_2024-10-31-09-09-18-38_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
 
Mietin että teen takkahuoneen ja eteisen omana lattian ja vain joku sopiva pieni lista väliin. Kun ei ainakaan oma osaaminen oikein riitä siihen, että olisi 4 huoneessa sama lattia.

Nyt 53 pakettia ostettu laminaattia. Saa nähdä tartteeko vielä varalta ostaa lisää, kun varaston laattalattiallekin tulee samaa. 134 neliölle siis riittää paketit, mutta hukkaan täytyy varata 10%.

3 makkaria tehty ja olkkariin sain nyt 2 riviä lisättyä.

Screenshot_2024-10-31-09-09-18-38_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~2.jpg
Monesti myös valmistajalla on suositus liikuntasaumasta yli xx neliön jälkeen vaikka kaikki tilat pystyisikin vetämään "samaa lattiaa"...
 
Ovelliset makuuhuoneet hyvä tehdä erikseen. Saa sit tarvittaessa uusittua yksittäisen huoneen lattian ja saa liikuntasauman sopivasti välioven alle piiloon.
 
Ovelliset makuuhuoneet hyvä tehdä erikseen. Saa sit tarvittaessa uusittua yksittäisen huoneen lattian ja saa liikuntasauman sopivasti välioven alle piiloon.
Meillä tehtiin koko kämppään samasta vinyylilankusta lattiat rempan yhteydessä ja kaikissa oviaukoissa liikuntasaumat juuri noin.
 
Enemmän poliittinen kuin tekninen kysymys: miksi koti kannattaa rakentaa "vakituiseksi asunnoksi" eikä vapaa-ajan asunnoksi? Teknisesti asunto voi olla täsmälleen sama, mutta kevyemmällä byrokratialla. Pysyvästi ei saisi asua, mutta kukaan ei valvo. Postin joutuu hakemaan poste-restantesta, ehkä.
 
Enemmän poliittinen kuin tekninen kysymys: miksi koti kannattaa rakentaa "vakituiseksi asunnoksi" eikä vapaa-ajan asunnoksi? Teknisesti asunto voi olla täsmälleen sama, mutta kevyemmällä byrokratialla. Pysyvästi ei saisi asua, mutta kukaan ei valvo. Postin joutuu hakemaan poste-restantesta, ehkä.
Siis jonkin kunnan asukas täytyy olla ja viralliseen osotteeseen kohdistuu kaikki mahdolliset yhteiskunnan palvelut. Koulukyytiä et varmaan saa järjestymään vapaa-ajan asunnolta jne. Toisekseen vapaa-ajan asunnolla saattaa olla korkeampi kiinteistöveroprosentti.

En heti keksi mitä suurta järkevää säästöä syntyy siitä että rakentaisi pysyvään käyttöön toimivan energiatehokkaan mökin eikä omakotitaloa, toki omassa kotikunnassa on aika kevyt/järkevä rakennusvalvonta.
 
Viimeksi muokattu:
Siis jonkin kunnan asukas täytyy olla ja viralliseen osotteeseen kohdistuu kaikki mahdolliset yhteiskunnan palvelut. Toisekseen vapaa-ajan asunnolla saattaa olla korkeampi kiinteistöveroprosentti.

En heti keksi mitä suurta järkevää säätöä syntyy siitä että rakentaisi pysyvään käyttöön toimivan energiatehokkaan mökin eikä omakotitaloa, toki omassa kotikunnassa on aika kevyt/järkevä rakennusvalvonta.
Toki osoite pitää olla, mutta se ei liity välttämättä asumiseen. Voi olla kirjoilla eri kunnassa missä asuu vapaa-ajan asunnossa. Joo kiinteistöverossa on näköjään iso ero.
 
Enemmän poliittinen kuin tekninen kysymys: miksi koti kannattaa rakentaa "vakituiseksi asunnoksi" eikä vapaa-ajan asunnoksi? Teknisesti asunto voi olla täsmälleen sama, mutta kevyemmällä byrokratialla. Pysyvästi ei saisi asua, mutta kukaan ei valvo. Postin joutuu hakemaan poste-restantesta, ehkä.

Asetelma ei liene käytännössä näin mustavalkoinen. Voi olla, että sinne rantatontille ei vapaa-ajan asumusta kummoisempaa voi tehdä.
 
miksi koti kannattaa rakentaa "vakituiseksi asunnoksi" eikä vapaa-ajan asunnoksi? Teknisesti asunto voi olla täsmälleen sama, mutta kevyemmällä byrokratialla. Pysyvästi ei saisi asua, mutta kukaan ei valvo. Postin joutuu hakemaan poste-restantesta, ehkä.
Teknisesti kannattaa tehdä tosiaan vak. asunnoksi, vaikka olisikin vain "mökki".

Vapaa-ajan asunnon kun voisi olla mahdollista muuttaa vak. asunnoksi myöhemmin. Vak. asunto on myös arvokkaampi, kuin "mökki".
 
Teknisesti kannattaa tehdä tosiaan vak. asunnoksi, vaikka olisikin vain "mökki".

Vapaa-ajan asunnon kun voisi olla mahdollista muuttaa vak. asunnoksi myöhemmin. Vak. asunto on myös arvokkaampi, kuin "mökki".
Nii meinaat että vapaa-ajan asunto kannattaa rakentaa yhtä laadukkaasti kuin vakituinen asunto, jos se tulee vakituiseen käyttöön?

Enpä ole verrannut asuntojen hintoja, onko tuolla nimityksellä vaikutusta...
 
Joo no tuohan on sitten plussa vapaa-ajan asunnolle.
No tietysti tontille jolle ei saa rakentaa kun mökin, pitää rakentaa mökki. Mutta edelleen en usko että on mitään hyvää perustetta rakentaa mökkiä eikä omakotitaloa jos rakennuslupa sen sallii ja haluaa suht modernin, energiatehokkaan ja kestävän kodin rakentaa. Toki yksihuoneinen kevythirsimökki jonka lämmittää puulla on aika paljon halvempi rakentaa kuin omakotitalo.
 
Nii meinaat että vapaa-ajan asunto kannattaa rakentaa yhtä laadukkaasti kuin vakituinen asunto, jos se tulee vakituiseen käyttöön?

Enpä ole verrannut asuntojen hintoja, onko tuolla nimityksellä vaikutusta...
Joskus saattavat muuttaa niitä kaavamääräyksiä, eli alunperin vapaa-ajan asunnoksi tehdyn voisi muuttaa halutessaan vakituiseksi asunnoksi. Yhden tällaisen alueen muistan itse. Eli yksi hirsitalo muutettiin noin ja ehkä myös naapurin "mökki".
 
Pääsin jo hieman laminaatin asentamisen makuun, kun ensimmäinen 11 neliön huone tuli valmiiksi. Vielä jäljellä 120 neliötä, eli remppaa vielä riittää. Pöytäsirkkeli oli hyvä lainata, niin ei ole aivan niin työläs.

Minusta ihan riittävän laadukas ja tuntuu kestävältä tuo.

Uusia listojakin täytyy jossain vaiheessa miettiä. Vanhat listat on pysyneet ehjinä, mutta samallahan nekin uusisi.

Screenshot_2024-10-29-21-10-31-62_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg
Useinhan jalkalistat ovat hyväkuntoisia => jos saa ehjänä irti ja numeroi ne pääsee vähemmällä (sovitettu/ leikattu valmiiksi) vaikka ne maalaisikin toisen väriseksi.
Monet laittavat oviaukkoon kynnyksen => Saa huoneiden oven "äänitiivisti" kiinni ja helpompi tehdä lattia. Voi siihen laittaa ohen lakatun laudankin mikä menee jalkalista verran yli ton laminaatin päälle. Vaihtoehtoja tehdä toi kynnyksen kohta on monia. :)
 
Useinhan jalkalistat ovat hyväkuntoisia => jos saa ehjänä irti ja numeroi ne pääsee vähemmällä (sovitettu/ leikattu valmiiksi) vaikka ne maalaisikin toisen väriseksi.
Monet laittavat oviaukkoon kynnyksen => Saa huoneiden oven "äänitiivisti" kiinni ja helpompi tehdä lattia. Voi siihen laittaa ohen lakatun laudankin mikä menee jalkalista verran yli ton laminaatin päälle. Vaihtoehtoja tehdä toi kynnyksen kohta on monia. :)
Yksi lista on mennyt oksan kohdalta poikki, mutta muut lähteneet ongelmitta.

2 metriä sain tänään tehtyä keittiön lattiaa. Muut huoneet tehty. Paitsi yksi neljästä makkarista joka lähes täynnä listoja. Listat olikin fiksusti jo merkattu, kun 1981 talon lattiat on joskus jo hiottu yhden kerran. Sovittelen varmaan noita vanhoja puulistoja maalaamatta kunhan ehtii. Toki jotkut listat sopisi olemaan mieluummin valkoiset.

LVI heput on olleet tiistaista asti töissä remppatalolla, niin en itse ole tukkinut sinne työmaalle tukkeeksi samaan aikaan.

Screenshot_2024-11-08-22-39-45-99_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Yksi lista on mennyt oksan kohdalta poikki, mutta muut lähteneet ongelmitta.

2 metriä sain tänään tehtyä keittiön lattiaa. Muut huoneet tehty. Paitsi yksi neljästä makkarista joka lähes täynnä listoja. Listat olikin fiksusti jo merkattu, kun 1981 talon lattiat on joskus jo hiottu yhden kerran. Sovittelen varmaan noita vanhoja puulistoja maalaamatta kunhan ehtii. Toki jotkut listat sopisi olemaan mieluummin valkoiset.

LVI heput on olleet tiistaista asti töissä remppatalolla, niin en itse ole tukkinut sinne työmaalle tukkeeksi samaan aikaan.

Screenshot_2024-11-08-22-39-45-99_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Mä annoin :) sulle 5-päivää a 8h työ aikaa. Montas päivää olet hommaa tehnyt? Listat ovat kanssa asioita, jotka huomaa kun tekee ja 2-viikon asumisen jälkeen tuskin edes huomaa niitä, ellei ole pahasti tyrinyt ja ne sitten huomaa vielä 20-vuoden päästäkin :)
Kun listat laittaa ruuveillä on helppoa vaihtaa joskus taas uudestaan, jos ei itse niin ainakin seuraava remppaaja kiittää. Tohon kuvan saumaan sitten MS-lista vaiko lakattu ohut lauta?
 
Mä annoin :) sulle 5-päivää a 8h työ aikaa. Montas päivää olet hommaa tehnyt? Listat ovat kanssa asioita, jotka huomaa kun tekee ja 2-viikon asumisen jälkeen tuskin edes huomaa niitä, ellei ole pahasti tyrinyt ja ne sitten huomaa vielä 20-vuoden päästäkin :)
Kun listat laittaa ruuveillä on helppoa vaihtaa joskus taas uudestaan, jos ei itse niin ainakin seuraava remppaaja kiittää. Tohon kuvan saumaan sitten MS-lista vaiko lakattu ohut lauta?
2 viikkoa sitten ostin tavarat. Siitä pari päivää, niin hain isältä lainaan pöytäsirkkelin. Tosi laiskasti olen tehnyt. Oikein kivaa hommaa, kun tekee aina silloin tällöin vähän.

Muutto ei ole tarkasti sovittu. Mutta lattian hioja olisi saanut homman valmiiksi vasta 18.11. Vuokralaiset muuttaa tähän vanhempaan omakotitaloon 2.12. Tai sovitusti hieman myöhemmin. Eli ei tässä aivan hirmu kiirettä vielä.

Muutostöitä kanssa tein tuulikaappiin. 3 vanhaa kaappia pois ja tuulikaapin ikkuna ja ovi pois. Ja keittiö oli U-mallinen, niin nyt siitä tuli tupla I-mallinen, kuten piirrustuksissakin. 450€ löytyi 2 vuotta vanhat jääkaappi ja pakastin. Eli korkea kaappi piti purkaa myös (piirrustuksissa 2 kylmäkonetta), koska oli vaan pelkkä jääkaappi. Pesuhuoneesta 2 40cm kaappia meni purkuun, että varaajan sai siihen sovitettua tilalle.

Toinen ilp saatiin myös aivan alkuun nopeasti. Ja pihaa sain alkuun siivottua. Toki lattian olisi voinut aloittaa jo aikaisemminkin, mutta tuo laminaatti suunnitelma tuli vasta niin "myöhään".

Listoista saattaa tulla vähän ongelmaa, mutta uskoisin että kasasta löytyy sopivat (kun ne oli merkitty jo) :)

Edit:
Talon avaimet saatiin 17.10.
 
Musta lattian uusiminen pitäisi jättää aina viimeiseksi, tarvitsee suojata vähemmän. Isoisssa rempoissa säilytettävät listat laitetaan huoneittain nippuun, niin säästetään aikaa, kun ei tarvitse etsiskellä. Pätkissä teko on hyvä silloin, jos ei tarvitse siirrellä/puhdistella työvälineitä tarpeettomasti. Toisaalta asenne kysymys, mutta yllättävän paljon menee aikaa tollasiin hommiin, mitkä eivät suoraan edistä hommaa.

Lattian teko sinällään kivaa hommaa kun näkee tehneensä jotain.
 
Pätkissä teko on hyvä silloin, jos ei tarvitse siirrellä/puhdistella työvälineitä tarpeettomasti. Toisaalta asenne kysymys, mutta yllättävän paljon menee aikaa tollasiin hommiin, mitkä eivät suoraan edistä hommaa.

Lattian teko sinällään kivaa hommaa kun näkee tehneensä jotain.
Juu. Saa jatkaa suoraan siitä mihin on jäänyt. Kunhan vaan ajelee 6 minuuttia talolle.

Musta lattian uusiminen pitäisi jättää aina viimeiseksi, tarvitsee suojata vähemmän. Isoisssa rempoissa säilytettävät listat laitetaan huoneittain nippuun, niin säästetään aikaa, kun ei tarvitse etsiskellä.
Nuo purkutyöt tuli vähän yllättäen eteen, kun listoja irrotellessa päätin poistaa tuulikaapin. Siinä maalaamista. Samoin myös jätin nyt vielä maalaamatta kylmäkoneiden taustan (ei ollut vielä maalia talolla). Listahuoneen seinän maalaus, joko ennen lattiaa tai sen jälkeen. Toisessa makkarissakin yhden seinän maalaaminen, mutta lattian täytyy suojata. Mietin, että maalaamisen voisi jättää myöhemmälle, jos tulee kiirettä. Täytyy kumminkin suojata esim katto (menee aikaa).

Puolisolta tullut ehdotuksia ja ainakin osittain niidenkin mukaan mennyt. Ja jos kaikki lattiat on valmiit, niin aika helppo sitten tuoda jo muuttokuormaakin pikku hiljaa talolle.
 
Mä annoin :) sulle 5-päivää a 8h työ aikaa. Montas päivää olet hommaa tehnyt? Listat ovat kanssa asioita, jotka huomaa kun tekee ja 2-viikon asumisen jälkeen tuskin edes huomaa niitä, ellei ole pahasti tyrinyt ja ne sitten huomaa vielä 20-vuoden päästäkin :)
Kun listat laittaa ruuveillä on helppoa vaihtaa joskus taas uudestaan, jos ei itse niin ainakin seuraava remppaaja kiittää. Tohon kuvan saumaan sitten MS-lista vaiko lakattu ohut lauta?
Jos laittaisin listat ruuveilla kiinni, niin ne kannat ahdistaisi joka päivä.
Mä maalasin viimeistelynaulojenkin kannat piiloon...

Toki seinätkin kittasin neljä vai 5 kertaa ennen pohjamaalia, ja sen jälkeen pari kertaa. Kunnon valot kun asettaa sopiviin kulmiin, niin näkee kaikki virheet.
Ei tarvii myöhemmin miettiä, että tuonkin ois voinut tehdä paremmin...

Muotolistat on kanssa mukavia päättää, kun tarvii tehdä se muutaman millin 45asteen pala.

Vanha talo, niin yksikään kulma ei ollut samanlainen, niin oli ripakopallinen pätkiä joista hakea kulmaa nurkkiin, mutta tuli hyvä, eikä tarvi hävetä.

Mieluummin ilman listoja, kuin listat sinnepäin.
 
Jos laittaisin listat ruuveilla kiinni, niin ne kannat ahdistaisi joka päivä.
Mä maalasin viimeistelynaulojenkin kannat piiloon...

Toki seinätkin kittasin neljä vai 5 kertaa ennen pohjamaalia, ja sen jälkeen pari kertaa. Kunnon valot kun asettaa sopiviin kulmiin, niin näkee kaikki virheet.
Ei tarvii myöhemmin miettiä, että tuonkin ois voinut tehdä paremmin...

Muotolistat on kanssa mukavia päättää, kun tarvii tehdä se muutaman millin 45asteen pala.

Vanha talo, niin yksikään kulma ei ollut samanlainen, niin oli ripakopallinen pätkiä joista hakea kulmaa nurkkiin, mutta tuli hyvä, eikä tarvi hävetä.

Mieluummin ilman listoja, kuin listat sinnepäin.

Tuohon kulmien määrittämiseen on hyviä työkaluja


Tässä yks malli jolla mitataan nurkan kulma. Työkalu puolittaa kulman automaattisesti niin saa suoraan asteet sirkkeliin. Hienosäädön voi sitten tehdä sirkkelissä jos seinissä on monttuja tai vinoumia.

Aina kuulee juttuja miten listamiehet vetää koko taloon listat päivässä.. saattaa olla, mutta yhtään sellasta en ole tavannut, ehkä johonkin uuteen taloon jossa kaikki seinät suorat ja just 90astetta eikä oo yhtään erikoiskulmia tai aukoissa smyygejä.

Just listotin yhen 60-luvun 35m2 kaksion niin kyllä siihen meni kaikenkaikkiaan 2-3 työpäivää kun kunnolla teki. Kiinnitys oli ovilistoissa listanauloilla ja jalkalistat tuli propulla ja ruuveilla.

Teen nuo listan päättämiset yleensä niin että en ala sellasta 2cm pikkupalaa kiinnittämään päähän kun kokemuksen mukaan ne kestää huonosti (irtoaa tai hajoaa vanhuuttaan.) Ajan siitä listan päästä 45asteen palan pois, sit leikkaan ylimääräsestä listasta samanlaisen palan joka viistottu toiseen suuntaan 45astetta jolloin pala käy tuohon leikattuun koloon. Kiinnitys sit korkeemmissa listoissa voi ampua listanaulalla kiinni, matalemmissa liimalla. Viimeistelyksi sauman voi maalata vielä listan väriin jolloin ei näy paljon yhtään.
 
Tuohon kulmien määrittämiseen on hyviä työkaluja


Tässä yks malli jolla mitataan nurkan kulma. Työkalu puolittaa kulman automaattisesti niin saa suoraan asteet sirkkeliin. Hienosäädön voi sitten tehdä sirkkelissä jos seinissä on monttuja tai vinoumia.

Aina kuulee juttuja miten listamiehet vetää koko taloon listat päivässä.. saattaa olla, mutta yhtään sellasta en ole tavannut, ehkä johonkin uuteen taloon jossa kaikki seinät suorat ja just 90astetta eikä oo yhtään erikoiskulmia tai aukoissa smyygejä.

Just listotin yhen 60-luvun 35m2 kaksion niin kyllä siihen meni kaikenkaikkiaan 2-3 työpäivää kun kunnolla teki. Kiinnitys oli ovilistoissa listanauloilla ja jalkalistat tuli propulla ja ruuveilla.

Teen nuo listan päättämiset yleensä niin että en ala sellasta 2cm pikkupalaa kiinnittämään päähän kun kokemuksen mukaan ne kestää huonosti (irtoaa tai hajoaa vanhuuttaan.) Ajan siitä listan päästä 45asteen palan pois, sit leikkaan ylimääräsestä listasta samanlaisen palan joka viistottu toiseen suuntaan 45astetta jolloin pala käy tuohon leikattuun koloon. Kiinnitys sit korkeemmissa listoissa voi ampua listanaulalla kiinni, matalemmissa liimalla. Viimeistelyksi sauman voi maalata vielä listan väriin jolloin ei näy paljon yhtään.
On siinä iso ero ajassa ammattilainen vs kertatekijä, listatkin vaihtelee. Huippuammattilainen ei tee juuri mitään turhaa liikettä ja mittaus käy. Mittaaminenhan se usein kertarakentajan ajan vie, vaikka muuten olis kunnon vehkeet. Pienet listan pätkät on hyvä vetää silikonilla kiinni taustastaan.

Pääasiahan on että tulee riittävän hyvin. Toiset tekee sisänurkat puskuun ja toiset jiiraa. Usein en ovat sitten huonekalujen takana piilossa.

Jos laittaisin listat ruuveilla kiinni, niin ne kannat ahdistaisi joka päivä.
Mä maalasin viimeistelynaulojenkin kannat piiloon...

Toki seinätkin kittasin neljä vai 5 kertaa ennen pohjamaalia, ja sen jälkeen pari kertaa. Kunnon valot kun asettaa sopiviin kulmiin, niin näkee kaikki virheet.
Ei tarvii myöhemmin miettiä, että tuonkin ois voinut tehdä paremmin...

Muotolistat on kanssa mukavia päättää, kun tarvii tehdä se muutaman millin 45asteen pala.

Vanha talo, niin yksikään kulma ei ollut samanlainen, niin oli ripakopallinen pätkiä joista hakea kulmaa nurkkiin, mutta tuli hyvä, eikä tarvi hävetä.

Mieluummin ilman listoja, kuin listat sinnepäin.
Ruuveja saa monen värisiä ja vanhemmiten ikä "vie näön", joten ei niitä kantoja edes huomaa :)
 
On siinä iso ero ajassa ammattilainen vs kertatekijä, listatkin vaihtelee. Huippuammattilainen ei tee juuri mitään turhaa liikettä ja mittaus käy. Mittaaminenhan se usein kertarakentajan ajan vie, vaikka muuten olis kunnon vehkeet. Pienet listan pätkät on hyvä vetää silikonilla kiinni taustastaan.

Pääasiahan on että tulee riittävän hyvin. Toiset tekee sisänurkat puskuun ja toiset jiiraa. Usein en ovat sitten huonekalujen takana piilossa.


Ruuveja saa monen värisiä ja vanhemmiten ikä "vie näön", joten ei niitä kantoja edes huomaa :)

Niin, en tiedä kuinka vanha oot, mutta itse lähentelen 40:ntä ja kyllä näen ruuvinkannat hyvin. Omasta mielestäni listojen jiiraus on ainut oikea tapa listoittaa. Kuka tahansa pystyy puskuun tekemään listat niin miksi edes palkata ammattilaista tekemään niin.

Suorassa listassa ei sisäkulmat näy niin hyvin, mutta heti jos listassa on jotain profiilia niin alkaa olla karsean näköinen ilman jiirausta. Voishan sinne sisänurkkaan tietty ajaa periaatteessa semmoisen pystypalikan johon se muotolista sit törmäis.
 
Millaisia tukia tarvitsee rakennella levyn alle jos tästä haluaa työpöydän jossa vain päädyissä jalat. Kuormaa tulee parin näytön ja läppärin verran + muuta askartelua ja nojaamista. Riittääkö yksi L- rauta tai neliskanttinen putki pituussuuntaan.
 
Millaisia tukia tarvitsee rakennella levyn alle jos tästä haluaa työpöydän jossa vain päädyissä jalat. Kuormaa tulee parin näytön ja läppärin verran + muuta askartelua ja nojaamista. Riittääkö yksi L- rauta tai neliskanttinen putki pituussuuntaan.

Kyllä tuollainen neliskanttinen putki pitäisi riittää varsinkin jos on metallia. Voi laittaa yhden takareunaan ja yhden etureunaan. Vaihtoehtoisesti jos keskelle tekee yksittäisen tuen, esim kolmion mallisen metallista tai puusta niin kestää myös. Saattaisi olla helpoin ratkaisu. Tuolloin tuki pitäisi tosiaan ruuvata seinään kiinni.
Tasoa paksuntamalla ei välttämättä tarvitse edes lisätukia.
 
Kyllä tuollainen neliskanttinen putki pitäisi riittää varsinkin jos on metallia. Voi laittaa yhden takareunaan ja yhden etureunaan.
Joo varmaan parempi jos laittaa etu- sekä takareunaan Paksummat työtasot ovat taas aika hinnoissaan joten mennään tuolla tarjouslevyllä. Haen puuilosta 20x20mm huonekaluputkea ja maalaan sen mattamustaksi kuten tulevat jalatkin.
 
Pääsin jo hieman laminaatin asentamisen makuun, kun ensimmäinen 11 neliön huone tuli valmiiksi. Vielä jäljellä 120 neliötä, eli remppaa vielä riittää. Pöytäsirkkeli oli hyvä lainata, niin ei ole aivan niin työläs.

Minusta ihan riittävän laadukas ja tuntuu kestävältä tuo.

Uusia listojakin täytyy jossain vaiheessa miettiä. Vanhat listat on pysyneet ehjinä, mutta samallahan nekin uusisi.

Screenshot_2024-10-29-21-10-31-62_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4~3.jpg
Jos lainasirkkelillä asentelee laminaattia, niin se sirkkeli olisi kohteliasta palauttaa uuden terän kanssa. Laminaatit tuhoaa terän hetkessä, kun se laminaatin pintakerros tylsyttää jopa alumiinin leikkaukseen soveltuvat terät todella nopeasti. Isä tai kaveri ei välttämättä arvosta kun joutuvat ostamaan uuden satkun hienopiikkisen terän lainaperiodin jälkeen, vaikkei kehtaisi siitä sanoakaan.
 
Jos lainasirkkelillä asentelee laminaattia, niin se sirkkeli olisi kohteliasta palauttaa uuden terän kanssa. Laminaatit tuhoaa terän hetkessä, kun se laminaatin pintakerros tylsyttää jopa alumiinin leikkaukseen soveltuvat terät todella nopeasti. Isä tai kaveri ei välttämättä arvosta kun joutuvat ostamaan uuden satkun hienopiikkisen terän lainaperiodin jälkeen, vaikkei kehtaisi siitä sanoakaan.
Totta. Muutenhan tuo halppis pöytäsirkkeli kyllä kestää (100€ vehje tarjouksessa). Mutta sovittiin jo alkuun isän kanssa, että ostan/maksan uuden terän siihen :) Ei ollut enää ihan uusi terä muutenkaan, kun puuta sahailtu, mutta silti toki.

On kyllä ykkös valinta sahailuun jonkinlainen pöytäsirkkeli.

-----
Taitaa mennä vielä pienin makkari hieman uusiksi, kun 160cm sänky ei mahdu sinne kunnolla. 3 kappia vie niin paljon tilaa. Yksi 60cm kaappi menisi purkuun. Ja 100cm kappitilaa jäisi vielä jäljelle.

Mietin kyllä lattian asennuksen niin, että kaapin/kaapit on helppo purkaa ja jatkaa vain hieman tattiaa uusilla paloilla.

Toki olisi voinut huomata ja mitata sängyn tila etukäteen jo :D :thumbsup:
 
Joo varmaan parempi jos laittaa etu- sekä takareunaan Paksummat työtasot ovat taas aika hinnoissaan joten mennään tuolla tarjouslevyllä. Haen puuilosta 20x20mm huonekaluputkea ja maalaan sen mattamustaksi kuten tulevat jalatkin.
Jos täysipitkän pöydän teet niin laittaisin alle kantilleen 20x40-60 putken.
 
Olisiko Vesivekin kattoremonteista kokemuksia viime ajoilta tai jotain erityistä huomioitavaa yrityksessä/toteutustavoissa?

Tarjouksia kysytty useasta eri paikasta kesästä lähtien ja hintahajonta on ollut todella suuri. Paikallisilta toimijoilta oli vaikea saada edes tarjousta ja hintakin oli sitten reilusti yläkanttiin ettei varmasti tartu.

Myyntityö ei Vesivekillä ollut parasta mahdollista, mutta eipä ne myyjät sitä remonttia tee.
 
Niin, en tiedä kuinka vanha oot, mutta itse lähentelen 40:ntä ja kyllä näen ruuvinkannat hyvin. Omasta mielestäni listojen jiiraus on ainut oikea tapa listoittaa. Kuka tahansa pystyy puskuun tekemään listat niin miksi edes palkata ammattilaista tekemään niin.

Suorassa listassa ei sisäkulmat näy niin hyvin, mutta heti jos listassa on jotain profiilia niin alkaa olla karsean näköinen ilman jiirausta. Voishan sinne sisänurkkaan tietty ajaa periaatteessa semmoisen pystypalikan johon se muotolista sit törmäis.
Hyvähän teidän nuorten on katsella:) Listan väriset ruuvit "silmä oppii" olemaan huomaamatta ja tarkka huomannee sitten ne naulankannatkin.
Ulkokulmat jiirattava sisäkulmat sitten tapauskohtaisesti, eihän niitä "jiirata" karmiakaan vasten eli miten haluaa asiaa tarkistella. Tosiaan profiloidut listat sitten ns. pakko laittaa jiiriin, muuten on kyllä mustakin tylyn näköistä. En omuista koskaan lattialistoissa nähneeni pystypalikkaa sisänurkisssa (saunojen vaakapaneeleissa useinkin), mutta ajatuksena saatas olla hyvinkin toimiva, ainakin helpompi tehdä.
 
Olisiko Vesivekin kattoremonteista kokemuksia viime ajoilta tai jotain erityistä huomioitavaa yrityksessä/toteutustavoissa?

Tarjouksia kysytty useasta eri paikasta kesästä lähtien ja hintahajonta on ollut todella suuri. Paikallisilta toimijoilta oli vaikea saada edes tarjousta ja hintakin oli sitten reilusti yläkanttiin ettei varmasti tartu.

Myyntityö ei Vesivekillä ollut parasta mahdollista, mutta eipä ne myyjät sitä remonttia tee.

Naapuriyhtiön tekivät pari vuotta sitten kattoremontin. Asukkaat olleet tyytyväisiä, nopeasti ja ainakin omaan silmään näyttää laadukkaalta. Ei tosin ihan halpa kuulemma ollut.
 
Kohteena 70-luvun rivari. Sisäseinät ovat lastulevyä ja niitä olisi tarkoitus uusia.. osa maalattuja, osassa tapetit ja osassa lasikuitutapetit. Normi tapetit ovat pysyneet yllättävän hyvin vaikka aina sanotaan että repeävät lastulevyn elämisen vuoksi. Perinteinen keino on joko levyttää kipsilevyllä tai tasoittaa kevyttasoitteella. Tuo tasoitus lähinnä lasikuitutapetin päälle.

Onko kukaan poistanut lastulevyjä kokonaan ja sen tilalle uudet levyt? Onko kuinka iso homma? Ja mitään järkeviä vaihtoehtoja kuin kipsilevy ?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 506 219
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom