a) Ei kaikilla ole luukut auki ainakaan talvella, tarvittaessa lyhytaikainen tuuletus.
b) Painovoimaisessa säädetään (eli pienenetään) talvella iv. aika minimiin. Lämmäntalteenottoa ei ole, mutta ei se ilmaista ole IV-koneillakaan.
c) samaa mieltä, mutta sitä ulkoilmaan me muutenkin hengitämme, mutta IV-kanavissa kasvat homeitiöt jäätä pois, tosin ongelma koskee lähinnä harvoja yliherkkiä henkiöitä
d) Niin vievät ja niitä pitää vielä korjata/huoltaa ja uusiakin.
e) Ei mitenkään, mielestäni ne voikin laittaa pienemmälle, jos todellista tarvetta ei ole. Toinen asia on, että ne sitten hyvin usein jäävätkin (säädön hankalan sijainnin takia) pitemmäksi aikaa, ja se niiden "myyntivaltti" jatkuvasti raitis vaihtuvailma ottaa"siipeensä" vaikka on sijoittanut siihen paljon euroja.
Muistaakseni Myytinmurtajissa testattiin IV:tä laittamalla juontaja valvotusti 8h ajaksi pieneen tiiviiseen koppiin lääkärin valvonnassa, selvisi siitä hengissä.
Mun pointti tossa on se, että säännöillämme vaihdamme ilmaa aivan liikaa varmuuden vuoksi. Kesällähän se ei niin iso asia, mutta talvella se tarpeeton lämpimän ilman vaihto maksaa ja vie energiaa.
Tässäkin palatakseni "alkuun" jos halutaan painovoimaisena käyttää, niin minä ainakin soisin sen kaikille ilman meidän muiden (rakennusvalvonnan) siihen puuttumista.
Kyllä asukkaat pääsääntöisesti itse tietävät mikä ilmanvaihtotapa/määrä heille sopii.
Noissa sun postauksissa koneellista ilmanvaihtoa käyttää älykääpiö ja painovoimaista asiaan vihkiytynyt alan harrastaja. Onhan niissä siten totuuden siemen, että tuolla asetelmalla se painovoimainen varmasti tuottaa paremman lopputuloksen. Siitä kyllä samaa mieltä, että antaa maksajan valita oma ilmanvaihtotapansa.