Pyöräily

Itse olen tuollaisen omistanut, mutta sinä et, joten kumpi meistä mutuilee enemmän? Ensin itselläkin oli ajatus tuosta vaikka varaosiksi paremman geometrian runkoon, mutta kun ei lopulta tullut sellaista sopivaa vastaan, niin parempi oli vaan myydä pois. Tuolla normihinnalla 1999e ei varmaan ole montaa päivää tuota myyty, tai kukaan fiksu ainakaan ole sillä hintaa sitä edes harkinnut, kun hinnoittelu on huonekaluliikkeiden tyyliä.
Puhuit termeillä "joka vuosi" ja että ostit "aikoinaan" niin helposti sai kuvan että pyörä on joku vanhempi jonka oletat olevan sama pyörä? Ja kyllä, sanoinkin yllä että miellän ovh:ksi itse sen 1499 jota sitä silloin tällöin keväällä/kesällä sai, enkä olisi ostamassa pyörää alennus% vuoksi vaan sen vuoksi mitä lopulta maksetulla rahalla saa. Helppo vertailukohde on saman Taiwainin katalogirungon muut käyttäjämerkit.

Enkä ottanut kantaa geometriaan, kävin koeajamassa kesällä juuri tämän vuosimallin (ainoan mitä olen testannut) ja tuntui ihan klassiselta XC pyörältä. Makuasioista/käyttötarkoituksestahan se riippuu joten siksi en ottanut kantaa aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Puhuit termeillä "joka vuosi" ja että ostit "aikoinaan" niin helposti sai kuvan että pyörä on joku vanhempi jonka oletat olevan sama pyörä? Ja kyllä, sanoinkin yllä että miellän ovh:ksi itse sen 1499 jota sitä silloin tällöin keväällä/kesällä sai, enkä olisi ostamassa pyörää alennus% vuoksi vaan sen vuoksi mitä lopulta maksetulla rahalla saa. Helppo vertailukohde on saman Taiwainin katalogirungon muut käyttäjämerkit.

Enkä ottanut kantaa geometriaan, kävin koeajamassa kesällä juuri tämän vuosimallin (ainoan mitä olen testannut) ja tuntui ihan klassiselta XC pyörältä. Makuasioista/käyttötarkoituksestahan se riippuu joten siksi en ottanut kantaa aiheeseen.
En olettanut päivämäärillä olevan merkitystä tässä keskustelussa, kaivoin sulle linkin reilu 2v vanhasta XXL uutiskirjeestä, jotta voit vertailla onko tuo nyt sitten sama vai eikö ole:
En myöskään ottanut kantaa pyörän hyvyyteen tai huonouteen, totesin vain, että geometria sattaa yllättää jos tottunut "perinteiseen". Lisäksi keulakulma on melko jyrkkä, toisin kuin nykyisissä maastureissa. Maastopyörä se tuokin on, vieläpä hyvillä osilla, mutta hiukka samaa vikaa kuin Verkkokaupan Baana Noux gravelissa, tuo saattaa olla väärä geometria monelle.
 
Sähkömaasturin ketjut olisi vaihtokunnossa.

Voimansiirto on seuraavanlaisilla spekseillä:
Shifter - Shimano SLX M7100, 12-speed
Rear derailleur - Shimano XT M8100, long cage
Crank - E*thirteen E*spec Plus, 165 mm length
Chainring - E*thirteen, 36T, steel
Cassette - Shimano SLX M7100, 10-51T, 12-speed
Chain - Shimano SLX M7100, 12-speed

Millaisia kokemuksia löytyy KMC ketjuista shimanon voimansiirrossa?
KMC:n "kullatut" ketjut istuisi pyörän ulkonäköön mielestäni metallisia paremmin, eikä shimanolta tälläisiä erikoisuuksia löydy. Redditistä yritin kaivella tietoa ja yleinen mielipide taitaa olla sellainen, että shimanon voimansiirtoon shimanon ketjut varsinkin hyperglide+ osilla. Jos olette käyttäneet kyseistä voimansiirto/ketju komboa, niin millaisiin ongelmiin olette törmänneet?
 
Sähkömaasturin ketjut olisi vaihtokunnossa.

Voimansiirto on seuraavanlaisilla spekseillä:
Shifter - Shimano SLX M7100, 12-speed
Rear derailleur - Shimano XT M8100, long cage
Crank - E*thirteen E*spec Plus, 165 mm length
Chainring - E*thirteen, 36T, steel
Cassette - Shimano SLX M7100, 10-51T, 12-speed
Chain - Shimano SLX M7100, 12-speed

Millaisia kokemuksia löytyy KMC ketjuista shimanon voimansiirrossa?
KMC:n "kullatut" ketjut istuisi pyörän ulkonäköön mielestäni metallisia paremmin, eikä shimanolta tälläisiä erikoisuuksia löydy. Redditistä yritin kaivella tietoa ja yleinen mielipide taitaa olla sellainen, että shimanon voimansiirtoon shimanon ketjut varsinkin hyperglide+ osilla. Jos olette käyttäneet kyseistä voimansiirto/ketju komboa, niin millaisiin ongelmiin olette törmänneet?
Hyvin ne toimii Shimanossa.
 
Snökät lähti ja pääsi pitkästi aikaa sykkelöiumään. Pieni sprintti tuli otettua vaihtelavassa maastossa. Vaikka varustautuminen oli kohtuu hyvä, siitä huolimatta poskionteloissa tuntui kipua ja keuhkot vinkuivat. Sama tilanne toistuu lähes aina, kun tulee pyöräiltyä viileämmässä kelissä. Mikähän tuohon auttaisi?
 
Onko kokemusta hyvästä talvipiposta kypärän alle? Käytössä ollut blåkläderin hattu ja se oli aluksi lämmin, mutta nyt jo kulunut + istuvuudeltaan oli huono.

Onkohan näistä korvaajaksi:


 
Onko kokemusta hyvästä talvipiposta kypärän alle? Käytössä ollut blåkläderin hattu ja se oli aluksi lämmin, mutta nyt jo kulunut + istuvuudeltaan oli huono.

Onkohan näistä korvaajaksi:


Itse käyttänyt jo vuosia vastaavia (Craft, OnOne) tuulenpitävivä fleece myssyjä työmatkapyöräilyssä talvella, hiihtäessä ja kovimmilla pakkasilla myös maastopyöräilyssä. -5 kelissä pärjää maastolenkeillä Buff huivi kaksinkerroin päässä, kun ei ajoviima jäädä päätä. Suosin itse malleja jotka muotoiltu, niin että peittää myös korvat kunnolla. Itselläni tuollaiset suorat mallit ei suojaa korvanipukoita paleltumasta. Varmaan liian iso pää tms 😂
Ts. Itsellä talvella monessa hikiliikunnassa päässä eikä ole hikisenäkään epämiellyttävä päässä.
 
Uskaltaako ei-sähköavustettua maastopyörää säilyttää ulkona katoksen alla talvven ajan, vai tärveleekö lämpötilan vaihtelu ja kosteus pyörän?
 
Uskaltaako ei-sähköavustettua maastopyörää säilyttää ulkona katoksen alla talvven ajan, vai tärveleekö lämpötilan vaihtelu ja kosteus pyörän?
En ala yleistämään, mutta omani on aikanaan sen pari vuotta ympäri vuoden ulkona katoksessa viihtynyt ja ei se siitä miksikään muuttunut. Edelleen täysin kunnossa.
 
En ala yleistämään, mutta omani on aikanaan sen pari vuotta ympäri vuoden ulkona katoksessa viihtynyt ja ei se siitä miksikään muuttunut. Edelleen täysin kunnossa.

Hyvä juttu! Minun sykkeli on tonnin pyörä, joten maailma ei kaadu, vaikka vähän tulisi ruostetta ja ketjut joutaisi vaihtamaan. Asunnon sisällä en viitsi säilyttää, ja yleinen pyöräkellari on sorkkaraudan kanssa liikkuvien narkkien suosiossa. Omaan pihaani eivät tohkene tulla, tiedostavat että haulikosta tulisi ;)
 
Onko Shimanon 12-vaihteinen XTR-ketju merkittävästi halvempia kestävämpi? Tänä vuonna ajanut jo yhden XT- ja yhden SLX-ketjun loppuun. Ostin nyt sitten XTR-ketjun 49€ hintaan. 20€ SLX-ketjun hinta/km-suhteeseen ei välttämättä pääse, mutta toisaalta mitä pidempään ketju kestää, sitä pidempään myös rattaiden luulisi kestävän. 11-vaihteisella takapakalla taisin päästä 4 tai 5 ketjua.
 
Kertokaas fiksummat missä vika voisi piillä, kun maastopyörässä tuntuis että vapaaratas on jotenkin jumissa. Polkimet siis pyörii mukana kun taluttaa pyörää eteenpäin ja jos ne pysäyttää niin kerää ketjut kurttuun kunnes päästää irti tai ketjut tippuu.

Pyörä ollut XXL:ssä ensihuollossa elo-syyskuun vaihteessa, jonka jälkeen kerkesin kerran metsään, sen jälkeen pyörä pesty ja ollut varastossa. Viime reissulla mielestäni kaikki toimi normaalisti ja huomasin tämän nyt kun siirsin pyörää varastossa.

En uskaltanut kokeilla vääntää mitään väkisin tai tehdä korjausliikkeitä kun en ole moista ongelmaa ennen kohdannut. Mistähän tätä lähtis ratkomaan? Voiko joku akselin ylikiristys tai vastaava aiheuttaa tällaista?

Tätä kyselin täällä kotvan aikaa sitten, niin päivitetään vähän kuulumisia. Muutaman kotona tehdyn testin jälkeen vapari oli ja pysyi jumissa, joten kiikutin pyörän XXL:n huoltoon koska tämä kuitenki on uusi, takuun alainen fillari niin hittoako mä sitä itse yritän korjata. Ottivat pyörän tutkittavaksi ja lopputulos oli, että vapaaratas on rikki. Eivät kuulemma saaneet hankittua sopivaa varaosaa (ainakaan järkevällä toimitusajalla), joten pyörästä laitettiin koko takavanne uusiksi korvaavilla tarvikkeilla.

Tilalle pistettiin Mach1 Trucky 30 vanne Novatecin navalla varustettuna, alkujaanhan tässä oli WTB ST i30 vanteet ja Formulan navat molemmissa päissä. Pitäis huoltoukon mukaan olla toimivaa kamaa ja saman "tasoista" kuin vanhankin, mutta itse en näitä komponentteja tunne niin hyvin, että osaisin sanoa onko näissä nyt jotain laatueroa vaiko ei. Voi sitten tietty mennä naputtamaan huoltoon että ei kestänyt jos vanne on soikea rymellyksen jälkeen :D

Huolto meni veloituksetta takuutyönä ilman kyselemistä, joten XXL:n toiminnasta keississä jäi ihan hyvä fiilis itselleni.
 
Novatec ja Formula saman "tason" kamaa, itsellä vain kokemusta Novatecistä ja ei valittamista. Yleisesti ottaen pyöräskenessä noita pidetään "hyvänä peruskamana". Mitä kehiin tulee, kun ei ole kyse keventelykehistä en huolehtisi. Jos pinnoja on reilusti ja niiden kireys/kehän suoruus on tarkastettu tehtaan robotin jäljiltä, ei ole syytä epäillä kiekon kestävyyttä.
 
Etsin työmatkapyörää, kiikarissa hybridi / fitness pyörä. Suoratankoinen ja jäykällä keulalla.

Sähköistetty versio kiinnostaisi hieman. Ajeleeko kukaan sähköhybridillä?
 
Työsuhdepyörän päivitystä olisi edessä ja seuraavaksi tulee täysjousitettu emtb. Käyttö hiekalla, pururadoilla ja oksaisilla poluilla, eli ”trail” painotus. Budjetti alle 4k€.

Emtb puolesta en juurikaan tiedä, mutta loppusuoralla on tällä hetkellä kaksi pyörää, kahdella eri variantilla riippuen onko kalliimpi vielä alennuksessa ensi vuoden alussa. Molemmista olen lukenut hyviä arvosteluja.

- Giant Stance E+1
- Giant Stance E+2
- Cannondale Moterra S3
- Cannondale Moterra S2

Lopulta ostan sen, kumpi tuntuu istuvan paremmin omille välityksille kun olen mittasuhteiltani keskimääistä lyhyempi.

Miksi sitten kirjoitan asiasta kun istuvuus sen kuitenkin päättää kumpaan päädyn? Siksi, että haluan varmistua että:

- ovatko molemmat pyörät teknisesti hyviä hintaansa nähden? Eli hintalaatusuhde kunnossa.
- onko jotain mitä olisi hyvä huomioida jommasta kummasta pyörästä ennen koeajoa ja ostopäätöstä?
- löytyykö kyseisellä budjetilla huomattavasti parempaa peliä omaan käyttöön? Ja millä tavalla parempaa? Sinänsä en kaipaa enää samantasoisia verrokkeja kun joitain olen jo karsinut pois. Eli mitkään ”1-2%” erot eivät kiinnosta, mutta jos samaan rahaan saa jollain tavalla ”20%” parempaa niin sellainen tietysti kiinnostaa.

Kiitosta etukäteen tietäjille :)

Edit: en saa jostain syystä lisättyä linkkejä pyöriin puhelimella.
 
- ovatko molemmat pyörät teknisesti hyviä hintaansa nähden? Eli hintalaatusuhde kunnossa.
- onko jotain mitä olisi hyvä huomioida jommasta kummasta pyörästä ennen koeajoa ja ostopäätöstä?
- löytyykö kyseisellä budjetilla huomattavasti parempaa peliä omaan käyttöön? Ja millä tavalla parempaa? Sinänsä en kaipaa enää samantasoisia verrokkeja kun joitain olen jo karsinut pois. Eli mitkään ”1-2%” erot eivät kiinnosta, mutta jos samaan rahaan saa jollain tavalla ”20%” parempaa niin sellainen tietysti kiinnostaa.

Kiitosta etukäteen tietäjille :)

Edit: en saa jostain syystä lisättyä linkkejä pyöriin puhelimella.

- Giant Stance E+1
- Giant Stance E+2
- Cannondale Moterra S3
- Cannondale Moterra S2

Linkit lisätty. Hinta/laatusuhde ihan kohdillaan, tosin noissa kaikissa varsinkin keulat ovat aika heppoisia vähänkään raffimpaan trailiajoon, mutta kyllä niillä varman lähipolut hyvin taittuu. Jarrut olisi hyvä olla 4-mäntäisiä 200mm levyillä että edes teoriassa riittää jarrutusteho eri olosuhteissa. 20% parempaa ei muualta tuohon samaan hintaan saa, ellei jostain alesta tuurilla satu löytymään. Kaikki ovat about samanlaisia kokonaisuuksia. Itse ottaisin noista Cannarin S2:n rokkarin keulan + iskarin ja shimpan jarrujen takia.
 
- Giant Stance E+1
- Giant Stance E+2
- Cannondale Moterra S3
- Cannondale Moterra S2

Linkit lisätty. Hinta/laatusuhde ihan kohdillaan, tosin noissa kaikissa varsinkin keulat ovat aika heppoisia vähänkään raffimpaan trailiajoon, mutta kyllä niillä varman lähipolut hyvin taittuu. Jarrut olisi hyvä olla 4-mäntäisiä 200mm levyillä että edes teoriassa riittää jarrutusteho eri olosuhteissa. 20% parempaa ei muualta tuohon samaan hintaan saa, ellei jostain alesta tuurilla satu löytymään. Kaikki ovat about samanlaisia kokonaisuuksia. Itse ottaisin noista Cannarin S2:n rokkarin keulan + iskarin ja shimpan jarrujen takia.

Kiitokset linkkien lisäyksistä ja vastauksesta!

Tuo siis vahvistaa omaa käsitystä että suht samantasoisista ja hintaansa nähden hyvistä vehkeistä kysymys. Käyn testaamassa molempia ja katson kumpaan päädyn. Jos molemmissa ”istuvuus” on hyvä niin päätynen tuohon Moterraan.

Alelaareissa olisi varmasti löytöjä, mutta ei taida paukut riittää niiden läpikäymiseen kun en tiedä mitä katsoa. Alennus% kun ei ole pelkästään luottamista.
 
Alelaareissa olisi varmasti löytöjä, mutta ei taida paukut riittää niiden läpikäymiseen kun en tiedä mitä katsoa. Alennus% kun ei ole pelkästään luottamista.
Nopealla vilkaisulla löytyi budjettiin menevä tarjous Monterran S1 mallista. Siinä on jo kunnon maastoajoon tarkoitetut jousitukset.

 
Liikekin on vielä sopivasti Tampereen vieressä. Kassotaan onko alessa vielä tammikuun alussa kun hankinta tulee ajankohtaiseksi :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 838
Viestejä
4 548 753
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom