Pyöräily

Itse olen tuollaisen omistanut, mutta sinä et, joten kumpi meistä mutuilee enemmän? Ensin itselläkin oli ajatus tuosta vaikka varaosiksi paremman geometrian runkoon, mutta kun ei lopulta tullut sellaista sopivaa vastaan, niin parempi oli vaan myydä pois. Tuolla normihinnalla 1999e ei varmaan ole montaa päivää tuota myyty, tai kukaan fiksu ainakaan ole sillä hintaa sitä edes harkinnut, kun hinnoittelu on huonekaluliikkeiden tyyliä.
Puhuit termeillä "joka vuosi" ja että ostit "aikoinaan" niin helposti sai kuvan että pyörä on joku vanhempi jonka oletat olevan sama pyörä? Ja kyllä, sanoinkin yllä että miellän ovh:ksi itse sen 1499 jota sitä silloin tällöin keväällä/kesällä sai, enkä olisi ostamassa pyörää alennus% vuoksi vaan sen vuoksi mitä lopulta maksetulla rahalla saa. Helppo vertailukohde on saman Taiwainin katalogirungon muut käyttäjämerkit.

Enkä ottanut kantaa geometriaan, kävin koeajamassa kesällä juuri tämän vuosimallin (ainoan mitä olen testannut) ja tuntui ihan klassiselta XC pyörältä. Makuasioista/käyttötarkoituksestahan se riippuu joten siksi en ottanut kantaa aiheeseen.

Viimeksi muokattu:
Puhuit termeillä "joka vuosi" ja että ostit "aikoinaan" niin helposti sai kuvan että pyörä on joku vanhempi jonka oletat olevan sama pyörä? Ja kyllä, sanoinkin yllä että miellän ovh:ksi itse sen 1499 jota sitä silloin tällöin keväällä/kesällä sai, enkä olisi ostamassa pyörää alennus% vuoksi vaan sen vuoksi mitä lopulta maksetulla rahalla saa. Helppo vertailukohde on saman Taiwainin katalogirungon muut käyttäjämerkit.

Enkä ottanut kantaa geometriaan, kävin koeajamassa kesällä juuri tämän vuosimallin (ainoan mitä olen testannut) ja tuntui ihan klassiselta XC pyörältä. Makuasioista/käyttötarkoituksestahan se riippuu joten siksi en ottanut kantaa aiheeseen.
En olettanut päivämäärillä olevan merkitystä tässä keskustelussa, kaivoin sulle linkin reilu 2v vanhasta XXL uutiskirjeestä, jotta voit vertailla onko tuo nyt sitten sama vai eikö ole:
En myöskään ottanut kantaa pyörän hyvyyteen tai huonouteen, totesin vain, että geometria sattaa yllättää jos tottunut "perinteiseen". Lisäksi keulakulma on melko jyrkkä, toisin kuin nykyisissä maastureissa. Maastopyörä se tuokin on, vieläpä hyvillä osilla, mutta hiukka samaa vikaa kuin Verkkokaupan Baana Noux gravelissa, tuo saattaa olla väärä geometria monelle.

Sähkömaasturin ketjut olisi vaihtokunnossa.

Voimansiirto on seuraavanlaisilla spekseillä:
Shifter - Shimano SLX M7100, 12-speed
Rear derailleur - Shimano XT M8100, long cage
Crank - E*thirteen E*spec Plus, 165 mm length
Chainring - E*thirteen, 36T, steel
Cassette - Shimano SLX M7100, 10-51T, 12-speed
Chain - Shimano SLX M7100, 12-speed

Millaisia kokemuksia löytyy KMC ketjuista shimanon voimansiirrossa?
KMC:n "kullatut" ketjut istuisi pyörän ulkonäköön mielestäni metallisia paremmin, eikä shimanolta tälläisiä erikoisuuksia löydy. Redditistä yritin kaivella tietoa ja yleinen mielipide taitaa olla sellainen, että shimanon voimansiirtoon shimanon ketjut varsinkin hyperglide+ osilla. Jos olette käyttäneet kyseistä voimansiirto/ketju komboa, niin millaisiin ongelmiin olette törmänneet?

Sähkömaasturin ketjut olisi vaihtokunnossa.

Voimansiirto on seuraavanlaisilla spekseillä:
Shifter - Shimano SLX M7100, 12-speed
Rear derailleur - Shimano XT M8100, long cage
Crank - E*thirteen E*spec Plus, 165 mm length
Chainring - E*thirteen, 36T, steel
Cassette - Shimano SLX M7100, 10-51T, 12-speed
Chain - Shimano SLX M7100, 12-speed

Millaisia kokemuksia löytyy KMC ketjuista shimanon voimansiirrossa?
KMC:n "kullatut" ketjut istuisi pyörän ulkonäköön mielestäni metallisia paremmin, eikä shimanolta tälläisiä erikoisuuksia löydy. Redditistä yritin kaivella tietoa ja yleinen mielipide taitaa olla sellainen, että shimanon voimansiirtoon shimanon ketjut varsinkin hyperglide+ osilla. Jos olette käyttäneet kyseistä voimansiirto/ketju komboa, niin millaisiin ongelmiin olette törmänneet?
Hyvin ne toimii Shimanossa.

Snökät lähti ja pääsi pitkästi aikaa sykkelöiumään. Pieni sprintti tuli otettua vaihtelavassa maastossa. Vaikka varustautuminen oli kohtuu hyvä, siitä huolimatta poskionteloissa tuntui kipua ja keuhkot vinkuivat. Sama tilanne toistuu lähes aina, kun tulee pyöräiltyä viileämmässä kelissä. Mikähän tuohon auttaisi?

Onko kokemusta hyvästä talvipiposta kypärän alle? Käytössä ollut blåkläderin hattu ja se oli aluksi lämmin, mutta nyt jo kulunut + istuvuudeltaan oli huono.

Onkohan näistä korvaajaksi:

Onko kokemusta hyvästä talvipiposta kypärän alle? Käytössä ollut blåkläderin hattu ja se oli aluksi lämmin, mutta nyt jo kulunut + istuvuudeltaan oli huono.

Onkohan näistä korvaajaksi:

Itse käyttänyt jo vuosia vastaavia (Craft, OnOne) tuulenpitävivä fleece myssyjä työmatkapyöräilyssä talvella, hiihtäessä ja kovimmilla pakkasilla myös maastopyöräilyssä. -5 kelissä pärjää maastolenkeillä Buff huivi kaksinkerroin päässä, kun ei ajoviima jäädä päätä. Suosin itse malleja jotka muotoiltu, niin että peittää myös korvat kunnolla. Itselläni tuollaiset suorat mallit ei suojaa korvanipukoita paleltumasta. Varmaan liian iso pää tms 😂
Ts. Itsellä talvella monessa hikiliikunnassa päässä eikä ole hikisenäkään epämiellyttävä päässä.

Uskaltaako ei-sähköavustettua maastopyörää säilyttää ulkona katoksen alla talvven ajan, vai tärveleekö lämpötilan vaihtelu ja kosteus pyörän?

Uskaltaako ei-sähköavustettua maastopyörää säilyttää ulkona katoksen alla talvven ajan, vai tärveleekö lämpötilan vaihtelu ja kosteus pyörän?
En ala yleistämään, mutta omani on aikanaan sen pari vuotta ympäri vuoden ulkona katoksessa viihtynyt ja ei se siitä miksikään muuttunut. Edelleen täysin kunnossa.

En ala yleistämään, mutta omani on aikanaan sen pari vuotta ympäri vuoden ulkona katoksessa viihtynyt ja ei se siitä miksikään muuttunut. Edelleen täysin kunnossa.

Hyvä juttu! Minun sykkeli on tonnin pyörä, joten maailma ei kaadu, vaikka vähän tulisi ruostetta ja ketjut joutaisi vaihtamaan. Asunnon sisällä en viitsi säilyttää, ja yleinen pyöräkellari on sorkkaraudan kanssa liikkuvien narkkien suosiossa. Omaan pihaani eivät tohkene tulla, tiedostavat että haulikosta tulisi ;)

Onko Shimanon 12-vaihteinen XTR-ketju merkittävästi halvempia kestävämpi? Tänä vuonna ajanut jo yhden XT- ja yhden SLX-ketjun loppuun. Ostin nyt sitten XTR-ketjun 49€ hintaan. 20€ SLX-ketjun hinta/km-suhteeseen ei välttämättä pääse, mutta toisaalta mitä pidempään ketju kestää, sitä pidempään myös rattaiden luulisi kestävän. 11-vaihteisella takapakalla taisin päästä 4 tai 5 ketjua.

Kertokaas fiksummat missä vika voisi piillä, kun maastopyörässä tuntuis että vapaaratas on jotenkin jumissa. Polkimet siis pyörii mukana kun taluttaa pyörää eteenpäin ja jos ne pysäyttää niin kerää ketjut kurttuun kunnes päästää irti tai ketjut tippuu.

Pyörä ollut XXL:ssä ensihuollossa elo-syyskuun vaihteessa, jonka jälkeen kerkesin kerran metsään, sen jälkeen pyörä pesty ja ollut varastossa. Viime reissulla mielestäni kaikki toimi normaalisti ja huomasin tämän nyt kun siirsin pyörää varastossa.

En uskaltanut kokeilla vääntää mitään väkisin tai tehdä korjausliikkeitä kun en ole moista ongelmaa ennen kohdannut. Mistähän tätä lähtis ratkomaan? Voiko joku akselin ylikiristys tai vastaava aiheuttaa tällaista?

Tätä kyselin täällä kotvan aikaa sitten, niin päivitetään vähän kuulumisia. Muutaman kotona tehdyn testin jälkeen vapari oli ja pysyi jumissa, joten kiikutin pyörän XXL:n huoltoon koska tämä kuitenki on uusi, takuun alainen fillari niin hittoako mä sitä itse yritän korjata. Ottivat pyörän tutkittavaksi ja lopputulos oli, että vapaaratas on rikki. Eivät kuulemma saaneet hankittua sopivaa varaosaa (ainakaan järkevällä toimitusajalla), joten pyörästä laitettiin koko takavanne uusiksi korvaavilla tarvikkeilla.

Tilalle pistettiin Mach1 Trucky 30 vanne Novatecin navalla varustettuna, alkujaanhan tässä oli WTB ST i30 vanteet ja Formulan navat molemmissa päissä. Pitäis huoltoukon mukaan olla toimivaa kamaa ja saman "tasoista" kuin vanhankin, mutta itse en näitä komponentteja tunne niin hyvin, että osaisin sanoa onko näissä nyt jotain laatueroa vaiko ei. Voi sitten tietty mennä naputtamaan huoltoon että ei kestänyt jos vanne on soikea rymellyksen jälkeen :D

Huolto meni veloituksetta takuutyönä ilman kyselemistä, joten XXL:n toiminnasta keississä jäi ihan hyvä fiilis itselleni.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 387
Jäsenet
74 794
Uusin jäsen
kurrexd

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom