Pyöräily

Olen miettinyt, että kuinka paljon on merkitystä sillä, kuinka kestävä lukko oikeasti on ja sillä, kuinka kestävältä lukko NÄYTTÄÄ. Jos olisi siis äärimmäisen vahvan näköinen, mutta todellisuudessa kevyehkö ja halpa U-lukko, niin se todennäköisesti riittäisi estämään aika monta varkausta ainakin julkisella paikalla. Uskoihin nimittäin, että potentiaaliset kohteet skannataan silmämääräisesti etukäteen ja tämän jälkeen päätetään mitä lähdetään yrittämään. Harvemmin ehkä on tilanteita, joissa lähdetään rälläkällä kokeilemaan että pureeko vai ei - ennemminkin niin, että kun päätetään joku lukko murtaa niin välineet on hankittu niin että se myös onnistuu (tai vaihtoehtoisesti murretaan teline jossa lukko on kiinni, jolloin lukolla ei ole merkitystä). Mutta tiedä näistä - itselläni menee ainakin nopeasti into pyöräilyyn jos joudun jatkuvasti kantamaan mukanani tuollaista monen kilon möhkälettä.

Olen miettinyt, että kuinka paljon on merkitystä sillä, kuinka kestävä lukko oikeasti on ja sillä, kuinka kestävältä lukko NÄYTTÄÄ. Jos olisi siis äärimmäisen vahvan näköinen, mutta todellisuudessa kevyehkö ja halpa U-lukko, niin se todennäköisesti riittäisi estämään aika monta varkausta ainakin julkisella paikalla. Uskoihin nimittäin, että potentiaaliset kohteet skannataan silmämääräisesti etukäteen ja tämän jälkeen päätetään mitä lähdetään yrittämään. Harvemmin ehkä on tilanteita, joissa lähdetään rälläkällä kokeilemaan että pureeko vai ei - ennemminkin niin, että kun päätetään joku lukko murtaa niin välineet on hankittu niin että se myös onnistuu (tai vaihtoehtoisesti murretaan teline jossa lukko on kiinni, jolloin lukolla ei ole merkitystä). Mutta tiedä näistä - itselläni menee ainakin nopeasti into pyöräilyyn jos joudun jatkuvasti kantamaan mukanani tuollaista monen kilon möhkälettä.

Tätä ajatellen olen alkanut pyöritellä ajatusta 3D-printata aidon näköisen esim. Kryptoniten U-lukon mallisen replikan värejä ja tekstejä myöten. Tää toimis magneeteilla kiinnityksen suhteen niin näyttäis, että pyörässä on järeä U-lukko ja sitten kevyemmällä mukana kulkevalla vaijerilukolla kiinnitän itse pyörän tolppaan tms.

Sama juttu itsellä, että ärsyttää kantaa järeää lukkoa, joka painaa melkein puolet oman gravelin painosta.

Ei ole varmasti se fiksuin ja turvallisin keino estää varkautta, mutta olkoon edes se pieni epäilyksen aiheuttaja, että tuo pyörä ei lähde mukaan aivan helpoiten.

Kaakkois-Suomessa tiet alkavat olla varsin huonossa kunnossa. Tietyissä paikoissa meinaa lähteä paikat hampaista, eikä satulassa edes halua pysyä. Tämä siis ihan kestopäällysteellä.

Laitoin BIKE24:sta Cane Creek Thudbuster G4 ST satulatolpan tilaukseen. Muutaman päviän kuluttua pitäisi olla hyppyissä, ja toivottavasti tuleva takatalvi on tuolloin jo lusittu.

Revikoita luettua ja odotukset ovat kovat, joten toivottavasti toimii hyvin!

Pääasiassahan riittää että oma pyörä on paremman näköisesti lukittu kun viereinen pyörä, koska suurin osa varkauksista tapahtuu spontaanisti päivän huumerahojen tmv. toivossa. Tommoisen varkauden estoon saattaa olla hyvinkin tärkeää miltä lukko näyttää. Toki sitten asia erikseen jos on jokin hintavampi (näyttävämpi) pyörä ja usein lukossa samassa paikassa niin uskoisin, että joku fiksumpi varas saattaa tämän painaa itselleen muistiin ja käydä sitten keikkaamassa pyörän sopivana ajankohtana järeämpien työkalujen kanssa huolimatta siitä kuinka hyvin on lukittu.

• Tykkää
Reactions: |le
Kyllä rälläkkämiehet taitaa sellaisia puoliammattilaisia olla, random nistit taas ehkä enemmän operoi helposti saatavilla ja mukana kulkevilla sivuleikkureilla tai paikan päältä improvisoidulla vääntötyökalulla. Mitä tuolla Facen Varastetut Pyörät -ryhmässä on hommaa seuraillut niin yleensä alueen aktiivisimmat pyörävarkaat tunnetaan siellä suht hyvin.

Kyllä mä veikkaisin että jos kaverilla on rälläkkä repussa ja pyörä näyttää rahan arvoiselta niin kyllä sitten ainakin kokeillaan miten se puraisee - mutta ei siinä kyllä mitään laikkoja aleta enää vaihtelemaan. Voihan se olla että kun siinä on sitten se 4cm paksulla sangalla oleva nelikiloinen jööti kiinni niin sitä ei edes yritetä.

Jonkun verran luulisi olevan myös sellaisia sen yhden asuntomurtojengin tapaisia keissejä, joissa tulee ihan pro porukka pakun kanssa lahden yli, kerää pakun täyteen pyöriä ja suuntaa jonnekin itä-euroopan markkinoille, mutta tällaisista täysin ammattimaisista porukoista ei ole mun mielestä mitään savuava-ase -tyyppistä todistetta?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
305 755
Jäsenet
82 761
Uusin jäsen
PiippolanVaari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom