Pyöräily

Vieläkö tekkiläiset pyöräilee näin syksylläkin pitkiä reissuja? Mietin itse 100 kilometrin reissua parin kaupungin päähän ja sitten 3 h levon/jalkautumisen kuluttua 100 kilometrin paluulenkki kotiin.

Asiallisella pukeutumisella toki, ei se kai hullumpaa ole vetäistä pitkä lenkki ennen kuin pistän pyörän talveksi säilöön varastolle?
 
Vieläkö tekkiläiset pyöräilee näin syksylläkin pitkiä reissuja? Mietin itse 100 kilometrin reissua parin kaupungin päähän ja sitten 3 h levon/jalkautumisen kuluttua 100 kilometrin paluulenkki kotiin.

Asiallisella pukeutumisella toki, ei se kai hullumpaa ole vetäistä pitkä lenkki ennen kuin pistän pyörän talveksi säilöön varastolle?

Mikäs siinä, kun vaan valoa riittää. jos ajaa hiekkateitä, niin voi olla vähän hitaampi keskinopeus pehmeän alustan takia. Muutamia kertoja ollut talven pitkillä lenkeillä retkikeitinkin mukana kokkaustuokiota ja kaakaota varten. Mulle kyllä riittää kesälläkin n. 100km matkat yksinpyöräilyssä.
 
Mikäs siinä, kun vaan valoa riittää. jos ajaa hiekkateitä, niin voi olla vähän hitaampi keskinopeus pehmeän alustan takia. Muutamia kertoja ollut talven pitkillä lenkeillä retkikeitinkin mukana kokkaustuokiota ja kaakaota varten. Mulle kyllä riittää kesälläkin n. 100km matkat yksinpyöräilyssä.
Tykkään vetää tuollaisia koko päivän pyöräilyitä, 85 km kohteesta. Ja 85 km takaisin.

Ei pitäisi alkuviikosta sataa, joten maastopyörän luulisi kulkevan. Paluussa on sitten pääasiassa asfaltoitua tietä, joten siellä ei ainakaan ongelmia tule. Oli sopivasti tarjouksessa lähimmässä Salessa urheilujuomia 0.75 litraa, ostin kolme puoleen hintaan. Kyllä se reissu on nyt lyöty lukkoon, käyn varmaan Satakunnassa, en kuitenkaan ihan Porissa asti. Hyviä pyöräilykelejä kaikille, vielä riittää ajoja.
 
180 kilometriä meni, noin, ja noin 5 tuntia tauot poistettuna itse pyöräilyä 90 km pätkiin.

Kävin vain Satakunnan rajalla, mutta oli paljon hienoja maisemia. Eniten tykkäsin polkea Sastamalassa, josta löydän netistäkin monia mielenkiintoisia reittejä valmiina.

Tosiaan pyörä kävi huollossa ja se saatiin kuntoon, enää ei ole ketju oikutellut ylämäissä. Täällä suositeltiin aiemmin grippejä vanhojen tilalle ja ne on kyllä nyt todettu todella laadukkaiksi. Vieläkin kuin uudet, vaikka ostin alle vuosi sitten. Tälläkään reissulla ei puhjenneita renkaita tai mitään muutakaan erityistä, ainoastaan ehtymätön jano nähdä mitä tulemaan pitää ja tässähän maistiaisia.

Tässä kuva eiliseltä:

20241014_125851.jpg
 
Kuumavahasin ensitöikseni uuden maastopyörän ketjut ja se tuntuisi olleen erinomainen päätös. Voimansiirto on pysynyt todella puhtaana, vaikka kaikenlaista löllöä ja hiekkaa on pyörä nähnyt. Itse vahausprosessi oli myös hyvin pienitöinen homma, kun ketjut eivät tarvinneet muuta esikäsittelyä kuin varastorasvan poiston. Vaikea vielä kommentoida vahauksen kestävyyttä.
 
Kuumavahasin ensitöikseni uuden maastopyörän ketjut ja se tuntuisi olleen erinomainen päätös. Voimansiirto on pysynyt todella puhtaana, vaikka kaikenlaista löllöä ja hiekkaa on pyörä nähnyt. Itse vahausprosessi oli myös hyvin pienitöinen homma, kun ketjut eivät tarvinneet muuta esikäsittelyä kuin varastorasvan poiston. Vaikea vielä kommentoida vahauksen kestävyyttä.
Itse olen nyt kaksia ketjuja kierrättänyt Rexin Black Diamond kuumavahattuana. Ketjuina Shimano XT ja KMC e12. Vaha on kestänyt sen 300-350 km ennen kuin on alkanut ääntä lähtemään ja sen jälkeen olen käsitellyt uudestaan.

Ei ole paluuta nestevahoihin saatikka öljyihin.
 
Oli kaksin kappalein noita, eikä tosiaan pysynyt kunnolla kiinni, vaan keikahti aina valaisemaan maata töyssyissä, kuopissa, maastossa jne.
Sitten napsahti muovi poikki kiinnityksestä, kolmatta en enää ottanut. Nyt ollut testissä Lidlin Crivit-lamppusettu, jossa takalamppu on Stop-merkkivalolla ja akulla toiminut ok. Etuvalon kiinnitys surkeaa, koska vaikka lamppu pysyykin paremmin tangossa, niin se heiluu ja valo pomppii ja välkkyy valaisevalla pinnalla. 24,99 euroa maksoi. Jos ajaa oikein nopeasti kuoppaan jne. niin valo keikahtaa näyttämään valoa alhaalle, vaaratilanteen riski iso. Täällä on suositeltu jotain Valostoren kuusiokololla kiristyvää lamppua ja säästänkin nyt siihen rahaa. Lidlin lampun vien sitten takuuseen, kun oli surkea.

Yritin kiristää ruuvia, joka kiinnittäisi lampun paremmin siihen kiinnitysjuttuun, mutta ruuvi menikin kierteille - eikä vastaavaa löydy edes hyvin varustellusta rautakaupasta.
Mulla oli myös kaksin kappalein. Molemmat hajosi, tuli nopeasti jotain kosketushäiriötä liittimiin ja valo sammui kaikissa pikku tärähdyksissä. Ei jaksanut toiste veivata takuun kanssa, roska tuote meni roskiin.
 
Kertokaas fiksummat missä vika voisi piillä, kun maastopyörässä tuntuis että vapaaratas on jotenkin jumissa. Polkimet siis pyörii mukana kun taluttaa pyörää eteenpäin ja jos ne pysäyttää niin kerää ketjut kurttuun kunnes päästää irti tai ketjut tippuu.

Pyörä ollut XXL:ssä ensihuollossa elo-syyskuun vaihteessa, jonka jälkeen kerkesin kerran metsään, sen jälkeen pyörä pesty ja ollut varastossa. Viime reissulla mielestäni kaikki toimi normaalisti ja huomasin tämän nyt kun siirsin pyörää varastossa.

En uskaltanut kokeilla vääntää mitään väkisin tai tehdä korjausliikkeitä kun en ole moista ongelmaa ennen kohdannut. Mistähän tätä lähtis ratkomaan? Voiko joku akselin ylikiristys tai vastaava aiheuttaa tällaista?
 
Kertokaas fiksummat missä vika voisi piillä, kun maastopyörässä tuntuis että vapaaratas on jotenkin jumissa. Polkimet siis pyörii mukana kun taluttaa pyörää eteenpäin ja jos ne pysäyttää niin kerää ketjut kurttuun kunnes päästää irti tai ketjut tippuu.

Pyörä ollut XXL:ssä ensihuollossa elo-syyskuun vaihteessa, jonka jälkeen kerkesin kerran metsään, sen jälkeen pyörä pesty ja ollut varastossa. Viime reissulla mielestäni kaikki toimi normaalisti ja huomasin tämän nyt kun siirsin pyörää varastossa.

En uskaltanut kokeilla vääntää mitään väkisin tai tehdä korjausliikkeitä kun en ole moista ongelmaa ennen kohdannut. Mistähän tätä lähtis ratkomaan? Voiko joku akselin ylikiristys tai vastaava aiheuttaa tällaista?
Rasvat kovettuneet, tai liikaa rasvaa vapaa rattaassa. Avaa vapaa ratas ja putsaa ja laita kevyesti uutta rasvaa.
 
Joo, ei millään suoratankoisella romulla ajeta 36 km/h keskarilla 180 km. Vaatii reisistä 400W 5h:n ajan. Omalla hipopyörällä pääsen kyllä kovempaa, mutta kyseessä on eri luokan vehkeet millä porukka täällä ajelee.
Siis laskettu kilometrimäärä perustuu Google Mapsiin, epäilen että todellinen kilometrimäärä oli lähemmäs 180-200 km. Se ei liene laske tarkkaan, mutta kymmenen tuntia meni miinus tauot.

Minulla ei siis ole mitään ajotietokonetta vaikka pyöräilyä harrastankin. Keskivauhti oli todennäköisesti jotain 16-17 km/h.

Mutta reitti oli suunnilleen Tampere - Nokia - Vesilahti - Sastamala - Huittinen - Sastamala (Keikyä, Kiikka, Häijää) - Nokia - Tampere. Ajoajan nappasin tasan Google Mapsin aikajanasta.

Maps laski sen näin:

5 tuntia meno, 84 km ja 5 tuntia paluu 86 km.

Kokoonpanosta mainittakoon, että 29x2,10 Smart Sam -renkaat maastopyörässä ja on etujousitus, joka oli koko ajan päällä.
Viime vuonna samaan aikaan ja samalla kokoonpanolla olen polkenut saman päivän aikana 250 kilometriä, palaten vielä illaksi kotiin. Olen siis pyöräillyt koko ikäni lapsesta asti, eikä autoa ole ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Siis laskettu kilometrimäärä perustuu Google Mapsiin, epäilen että todellinen kilometrimäärä oli lähemmäs 180-200 km. Se ei liene laske tarkkaan, mutta kymmenen tuntia meni miinus tauot.

Minulla ei siis ole mitään ajotietokonetta vaikka pyöräilyä harrastankin. Keskivauhti oli todennäköisesti jotain 16-17 km/h.

Mutta reitti oli suunnilleen Tampere - Nokia - Vesilahti - Sastamala - Huittinen - Sastamala (Keikyä, Kiikka, Häijää) - Nokia - Tampere. Ajoajan nappasin tasan Google Mapsin aikajanasta.

Maps laski sen näin:

5 tuntia meno, 84 km ja 5 tuntia paluu 86 km.

Kokoonpanosta mainittakoon, että 29x2,10 Smart Sam -renkaat maastopyörässä ja on etujousitus, joka oli koko ajan päällä.
Viime vuonna samaan aikaan ja samalla kokoonpanolla olen polkenut saman päivän aikana 250 kilometriä, palaten vielä illaksi kotiin. Olen siis pyöräillyt koko ikäni lapsesta asti, eikä autoa ole ollenkaan.
Niin tässä varmaan edelliset sekoitti että koko 180 kilometrin matkaan olisi mennyt yhteensä 5 tuntia pyöräiltyä. Vaikka siis meni suuntaansa se 5 tuntia? Eli noin 10 tuntia pyöräilyä plus tauot?
 
Niin tässä varmaan edelliset sekoitti että koko 180 kilometrin matkaan olisi mennyt yhteensä 5 tuntia pyöräiltyä. Vaikka siis meni suuntaansa se 5 tuntia? Eli noin 10 tuntia pyöräilyä plus tauot?
Joo, 10 tuntia pyöräilyä noin, ja 170 kilometriä. Tauot erikseen. Ne kannattaa pitää sopivissa hetkissä, 5-10 minuuttia muutama ja sitten tietysti esim. 30 min taukoja yksi per pitkä matka.

Ennen kotoa poistumista söin makkaraperunoita, matkalle mukaan 1 pkt Elovenan välipalakeksejä (10 keksiä, 5 per suunta), 2 urheilujuomaa, vettä 2 plo ja 1 plo vissyvettä. Huittisissa söin Hesburgerin tarjousaterian, joka oli mega-ateria kerrosaterian hinnalla. Sale Kiikassa kävin vielä erikseen, sieltä sitten Tupla Maxi big size ja proteiinijuoma. Hyvin meni ja olisi varmaan pidemminkin polkenut.

Suosittelen reitin varrelta poikkeamaan Sammaljoen entisessä kyläkaupassa (Sammaljoentie 585) muistelemaan menneitä ja Keikyän sekä Kiikan entisissä uimahalleissa sekä riippusillalla Keikyä.
Jos aikaa ja mielenkiintoa riittää niin Sastamalasta vielä Häijään Äijä -kauppakeskus on mielenkiintoinen, tosin taitaa olla nykyisellään remontissa ensi vuoteen. Sen mitä pilkkopimeässä pysty näkemään.

Nesteytys ja suolojen saanti todella tärkeää, sen olen tästä ketjusta aiemmin oppinut ja siitä asti on tehty useampikin pyöräreissu, pitempikin, ilman kramppeja tai väsymystä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
255 816
Viestejä
4 445 543
Jäsenet
73 620
Uusin jäsen
77TM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom