Postin kulkemisen vaikeus

Itselle tulleet paketit on viimeaikoina tulleet postin puolesta kyllä ihan ennätysnopeasti. Kiitokset siitä heille.

Mutta sitten se myyjän paketin postiin saaminen tuntuu kestävän ikuisuuden. Varsinkin isoista nettikaupoista menee jopa viikko ennen kuin paketti saadaan postiin.
 
Itselle tulleet paketit on viimeaikoina tulleet postin puolesta kyllä ihan ennätysnopeasti. Kiitokset siitä heille.

Mutta sitten se myyjän paketin postiin saaminen tuntuu kestävän ikuisuuden. Varsinkin isoista nettikaupoista menee jopa viikko ennen kuin paketti saadaan postiin.

Aika usein näissä suurissa kaupoissa paketti lähetetään kaupan keskusvarastolta (yleisimmin Ruotsista) liikenteeseen, joten kestää yleensä muutamia päiviä ennen kuin paketti on Postin lajittelussa Suomessa. Esimerkkeinä kaupoista tulee mieleen nyt nopeasti Dustin, Gigantti, XXL, Fitnesstukku.

Tulee siis "pimeänä" rahtina lavalla Suomeen ja alkaa näkyä vasta Postilla kun lavan sisältämät paketit on lajittelukeskuksessa kaadettu lavalta hihnalle ja koneen toimesta mitattu/punnittu/valokuvattu sekä ohjattu oikeaan määräpaikkaan kulkien joko suoraan automaattiin tai monen Postin terminaalin kautta.

Riippuen monista muuttujista tuo ensimmäinen lajittelu tehdään joko Liedossa tai Vantaalla ja aikataulu lajittelusta eteenpäin riippuu täysin missä päin Suomea asuu ja Turun / PK-seudun lähialueilla vielä siitä onko tilaajan valitsemaan automaattiin yksi vai useampi toimituskerta päivässä ja mihin aikaan.. Riippuen vuorokauden ajasta milloin lajittelu tehdään, on sitten siitä kyllä lähes poikkeuksetta 1-2 työpäivän kuluttua perillä.

Joissain pienemmillä paikkakunnilla toimivilla suurehkoillakin nettikaupoilla voi olla vain lähtevien pakettien vakionouto buukattuna esim. ma/ke/pe jne. jolloin siitäkin voi pahimmillaan tulla parin päivän viive. Sitten on tietysti näitä kauppoja, joissa asiakkaalle kerrotaan että tilaus on lähetetty ja annetaan Postin seurantakoodi kun järjestelmä on luonut osoitetarran ja tilaus keräillään vasta n päivän päästä kun joudetaan.
 
Aika usein näissä suurissa kaupoissa paketti lähetetään kaupan keskusvarastolta (yleisimmin Ruotsista) liikenteeseen, joten kestää yleensä muutamia päiviä ennen kuin paketti on Postin lajittelussa Suomessa. Esimerkkeinä kaupoista tulee mieleen nyt nopeasti Dustin, Gigantti, XXL, Fitnesstukku.

Tulee siis "pimeänä" rahtina lavalla Suomeen ja alkaa näkyä vasta Postilla kun lavan sisältämät paketit on lajittelukeskuksessa kaadettu lavalta hihnalle ja koneen toimesta mitattu/punnittu/valokuvattu sekä ohjattu oikeaan määräpaikkaan kulkien joko suoraan automaattiin tai monen Postin terminaalin kautta.

Riippuen monista muuttujista tuo ensimmäinen lajittelu tehdään joko Liedossa tai Vantaalla ja aikataulu lajittelusta eteenpäin riippuu täysin missä päin Suomea asuu ja Turun / PK-seudun lähialueilla vielä siitä onko tilaajan valitsemaan automaattiin yksi vai useampi toimituskerta päivässä ja mihin aikaan.. Riippuen vuorokauden ajasta milloin lajittelu tehdään, on sitten siitä kyllä lähes poikkeuksetta 1-2 työpäivän kuluttua perillä.

Joissain pienemmillä paikkakunnilla toimivilla suurehkoillakin nettikaupoilla voi olla vain lähtevien pakettien vakionouto buukattuna esim. ma/ke/pe jne. jolloin siitäkin voi pahimmillaan tulla parin päivän viive. Sitten on tietysti näitä kauppoja, joissa asiakkaalle kerrotaan että tilaus on lähetetty ja annetaan Postin seurantakoodi kun järjestelmä on luonut osoitetarran ja tilaus keräillään vasta n päivän päästä kun joudetaan.
Yleensä kyllä lähettävät viestiä, milloin on lähtenyt postiin. Eli jumittaa hyvin usein siinä käsittelyssä/keräilyssä sen pitkän ajan. Sitten tulee "pimeänä" sen ruotsin osuuden.

Juuri odottelin parisen viikkoa yhtä pakettia, kun kulki "pimeänä" ruotsissa. Lopulta piti pyytää lähettämään uudestaan, kun ei ilmestynyt suomeen ollenkaan. Että osaavat ne sielläkin.
 
Aika usein näissä suurissa kaupoissa paketti lähetetään kaupan keskusvarastolta (yleisimmin Ruotsista) liikenteeseen, joten kestää yleensä muutamia päiviä ennen kuin paketti on Postin lajittelussa Suomessa. Esimerkkeinä kaupoista tulee mieleen nyt nopeasti Dustin, Gigantti, XXL, Fitnesstukku.

Tulee siis "pimeänä" rahtina lavalla Suomeen ja alkaa näkyä vasta Postilla kun lavan sisältämät paketit on lajittelukeskuksessa kaadettu lavalta hihnalle ja koneen toimesta mitattu/punnittu/valokuvattu sekä ohjattu oikeaan määräpaikkaan kulkien joko suoraan automaattiin tai monen Postin terminaalin kautta.

Riippuen monista muuttujista tuo ensimmäinen lajittelu tehdään joko Liedossa tai Vantaalla ja aikataulu lajittelusta eteenpäin riippuu täysin missä päin Suomea asuu ja Turun / PK-seudun lähialueilla vielä siitä onko tilaajan valitsemaan automaattiin yksi vai useampi toimituskerta päivässä ja mihin aikaan.. Riippuen vuorokauden ajasta milloin lajittelu tehdään, on sitten siitä kyllä lähes poikkeuksetta 1-2 työpäivän kuluttua perillä.

Joissain pienemmillä paikkakunnilla toimivilla suurehkoillakin nettikaupoilla voi olla vain lähtevien pakettien vakionouto buukattuna esim. ma/ke/pe jne. jolloin siitäkin voi pahimmillaan tulla parin päivän viive. Sitten on tietysti näitä kauppoja, joissa asiakkaalle kerrotaan että tilaus on lähetetty ja annetaan Postin seurantakoodi kun järjestelmä on luonut osoitetarran ja tilaus keräillään vasta n päivän päästä kun joudetaan.
Noissa isommissa verkkokaupoissa voisi olla toimitusaikaennuste sitten vähän realistisempi, joissakin välillä luvataan parin-kolmen päivän päähän paketin toimitusta mutta jos siihen että paketti päätyy edes Postille kestää jo viikko niin... Itselleni olisi ihan ok että sivuilla olisi maininta että varasto on jossain ulkomailla ja sieltä kestää muutaman päivän mutta sitten taas jotaikin tuotteita saattaa tulla kotimaiselta varastolta parissa päivässä. Näkyisi edes siellä verkkokaupan omassa seurannassa että "paketti lähtenyt keskusvarastolta" tms eikä vaan jotain "tilauksesi on käsittelyssä" -tilatietoa viikon verran.

Nyt kyllä eräs pienempi kotimainen kauppa sekä Posti hoiti taas hommansa hienosti, toissailtana tilasin joskus iltakymmenen kieppeillä tuotteen, eilenaamulla tuli seurantaan että paketti rekisteröity, iltapäivällä tila vaihtui "kuljetuksessa", tänä aamuna katselin että oli lajiteltavana ja nyt tätä kirjoittaessa tulikin jo automaattikoodi eli paketti on noudettavissa.
 
Noissa isommissa verkkokaupoissa voisi olla toimitusaikaennuste sitten vähän realistisempi, joissakin välillä luvataan parin-kolmen päivän päähän paketin toimitusta mutta jos siihen että paketti päätyy edes Postille kestää jo viikko niin... Itselleni olisi ihan ok että sivuilla olisi maininta että varasto on jossain ulkomailla ja sieltä kestää muutaman päivän mutta sitten taas jotaikin tuotteita saattaa tulla kotimaiselta varastolta parissa päivässä. Näkyisi edes siellä verkkokaupan omassa seurannassa että "paketti lähtenyt keskusvarastolta" tms eikä vaan jotain "tilauksesi on käsittelyssä" -tilatietoa viikon verran.

Nyt kyllä eräs pienempi kotimainen kauppa sekä Posti hoiti taas hommansa hienosti, toissailtana tilasin joskus iltakymmenen kieppeillä tuotteen, eilenaamulla tuli seurantaan että paketti rekisteröity, iltapäivällä tila vaihtui "kuljetuksessa", tänä aamuna katselin että oli lajiteltavana ja nyt tätä kirjoittaessa tulikin jo automaattikoodi eli paketti on noudettavissa.
Joillakinhan on tuollainen systeemi ilmeisesti jollain automaatiolla. Tilasin juuri ruotsista paketin ja tuli ilmoitus, että saattaa kestää, toimitus on kahdesta eri varastosta.

Jännittää kyllä vähän, kun tilaus oli yksi paita. Tuleekohan se kahdessa osassa.
 
En tiedä mitä tuolla Postilla oikein joskus tapahtuu, joku paketti vaan jää pyörimään jonnekin lajitteluun aina vaan uudestaan lajiteltavaksi. Itselläni oli 8.6. vastaava tapaus, postasin tämän ketjun edelliselle sivulle kuvankin kun näkyy noin 20kpl leimauksia muutaman tunnin ajalta.

Olen yrittänyt vähän miettiä syitä mutta tuota tapahtuu ihan samalla tavalla jollekin AliExpress-paketille kuin kotimaan paketille, oli sitten uusi laatikko tai joku vanha laatikko josta on kaikki vanhat osoitelaput ja viivakoodit peitetty. Mikään koko tai muotokaan ei selitä tuota kun on tapahtunut useamman muotoiselle ja kokoiselle paketille. Onneksi tuota tapahtuu aika harvoin, ehkä kerran vuodessa sattuu tuollainen kohdalle.

Olisiko postinumerossa joku ensimmäisistä numeroista väärin, lajittelussa ohjautuu postinumeron perusteella väärään suuntaan ja sitten palautuu myöhemmin takaisin lajitteluun eikä kukaan osaa manuaalisesti korjata virhettä, kun ei enää tunneta paikkakuntia?
 
Ei posti tuo noita kotiinkuljetuksia perille. Tämä on jo vuosikausia sitten ollut normi. Ihan postilaisen kertomana: ne paketit ei mahdu kyytiin ja viedään suoraan toimipisteisiin. Olen itse myös monesti saanut lapun "yritimme toimittaa, et ollut kotona" vaikka olin ja ei kukaan ovikelloa edes soittanut (mekaaninen) vaikka lapun pudotti kyllä luukusta. Matkahuolto on parempi, käytän sitä, jos voi. Yrittämällä muuttaa postin toimintatapoja asiakkaana taistelet tuulimyllyjä vastaan eikä postin johtoa kiinnosta kyllä pätkääkään.

edit: oli ne kyllä villejä päiviä ennen vanhaan, kun kirje kulki toiselle puolelle Suomea vuorokaudessa 100% varmuudella. Kehitys on kehittynyt noista hurjista ajoista ja nykyisin arvio saapumisesta on "sitten ehkä joskus"

Tämä on kyllä huvittavaa, aina kun olen tilannut esimerkiksi Italiasta Beretan varastolta jotain osia, niin tulevat ilmaiseksi vuorokaudessa lähimmälle ärrälle, mutta postikorttia saat viikon odottaa naapurikunnasta.


Jos lähettäjä ostaa halvimman b2b tuotteena tulevan kotiintoimituksen, siinä ei ole toimitusajankohdan kyselyä mukana. Näin tekee esim Amazon. Tuo nyt oli ihan paskapuhetta että ei tuotaisi himaan tuolla aiemmin :rofl2:
Vai että paskapuhetta? Sitä, että postiauto ei ole kun korkeintaan talon ohi ajanut ja sitten tupsahtaa viesti että "ei voitu toimittaa" on tapahtunut lukuisien turvakameroiden todistamana jo vuosikaudet aivan ympäri suomea, tämän ei pitäisi tulla enää kenellekään yllätyksenä.
 
Noissa isommissa verkkokaupoissa voisi olla toimitusaikaennuste sitten vähän realistisempi, joissakin välillä luvataan parin-kolmen päivän päähän paketin toimitusta mutta jos siihen että paketti päätyy edes Postille kestää jo viikko niin... Itselleni olisi ihan ok että sivuilla olisi maininta että varasto on jossain ulkomailla ja sieltä kestää muutaman päivän mutta sitten taas jotaikin tuotteita saattaa tulla kotimaiselta varastolta parissa päivässä. Näkyisi edes siellä verkkokaupan omassa seurannassa että "paketti lähtenyt keskusvarastolta" tms eikä vaan jotain "tilauksesi on käsittelyssä" -tilatietoa viikon verran.

Nyt kyllä eräs pienempi kotimainen kauppa sekä Posti hoiti taas hommansa hienosti, toissailtana tilasin joskus iltakymmenen kieppeillä tuotteen, eilenaamulla tuli seurantaan että paketti rekisteröity, iltapäivällä tila vaihtui "kuljetuksessa", tänä aamuna katselin että oli lajiteltavana ja nyt tätä kirjoittaessa tulikin jo automaattikoodi eli paketti on noudettavissa.
Hyvin kyllä pitänyt yleensä nuo parin kolmen päivän lupaukset paikkansa, kunhan tilannut paikasta missä varasto Suomessa ja tavara hyllyssä. Viimeaikoina usein tullut jopa seuraavana päivänä perille jos aamusta tilannut, ihan tänne Rovaniemelle asti.
 
Tullasin paketin omapostissa ja seurantaankin tuli sen jälkeen "käsittelymaksu maksettu" ja "lähetys vapautettu toimitettavaksi", mutta päivä sen jälkeen "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta", eikä sen jälkeen pariin päivään mitään liikettä paketilla. Paketit mitä ei ole erikseen tarvinnut tullata kyllä lähtenyt aina jouhevasti liikkeelle maahan tullessa, mutta nyt kun pitää oikein erikseen maksaa käsittelymaksu, niin palvelu onkin tämän tasoista .
 

Liitteet

  • Screenshot_20240725-090840.png
    Screenshot_20240725-090840.png
    239,9 KB · Luettu: 37
Hyvin kyllä pitänyt yleensä nuo parin kolmen päivän lupaukset paikkansa, kunhan tilannut paikasta missä varasto Suomessa ja tavara hyllyssä. Viimeaikoina usein tullut jopa seuraavana päivänä perille jos aamusta tilannut, ihan tänne Rovaniemelle asti.
Juu, mutta välillä jos on jonkun verkkokaupan sivuilla mainittu tyyliin "Toimitettavissa heti >100kpl, Keskusvarastossa >100kpl" niin tuosta voisi hätäisempi olettaa että tuotetta olisi jossain lähivarastossakin reippaasti, vaikka todellisuudessa tuote silti saattaa tulla jostain ulkomailta keskusvarastosta.

Ja sekin on tosiaan jännä että jotkut ulkomaiset firmat saavat paketin seuraavaksi päiväksi perille mutta jollakin kotimaisella firmalla menee päiväkausia että paketti edes liikahtaa. Yleensä tosin pienistä kotimaisita kaupoista tulee huomattavasti nopeammin tavaraa kuin isommista, poikkeuksena ainakin itselläni jostain syystä Turun seudun liikkeet, jostain syystä lähes aina Posti onnistuu hautomaan sieltä suunnalta paketteja matkalla monta päivää pääkaupunkiseudulle.
 
Juu, mutta välillä jos on jonkun verkkokaupan sivuilla mainittu tyyliin "Toimitettavissa heti >100kpl, Keskusvarastossa >100kpl" niin tuosta voisi hätäisempi olettaa että tuotetta olisi jossain lähivarastossakin reippaasti, vaikka todellisuudessa tuote silti saattaa tulla jostain ulkomailta keskusvarastosta.

Ja sekin on tosiaan jännä että jotkut ulkomaiset firmat saavat paketin seuraavaksi päiväksi perille mutta jollakin kotimaisella firmalla menee päiväkausia että paketti edes liikahtaa. Yleensä tosin pienistä kotimaisita kaupoista tulee huomattavasti nopeammin tavaraa kuin isommista, poikkeuksena ainakin itselläni jostain syystä Turun seudun liikkeet, jostain syystä lähes aina Posti onnistuu hautomaan sieltä suunnalta paketteja matkalla monta päivää pääkaupunkiseudulle.
Juu nuo gigantit ja vastaavat on kyllä ihan surkeita tuon suhteen. Jimssistä ja verkkiksestä on tullut esim seukki päiväksi jopa (vaikka joskus onnistuu hidastelemaan nekin) ja pikkukaupat todellakin melkein aina vaihdikkaimmasta päästä.
 
Vai että paskapuhetta? Sitä, että postiauto ei ole kun korkeintaan talon ohi ajanut ja sitten tupsahtaa viesti että "ei voitu toimittaa" on tapahtunut lukuisien turvakameroiden todistamana jo vuosikaudet aivan ympäri suomea, tämän ei pitäisi tulla enää kenellekään yllätyksenä.

Kyllä, paskapuhetta. Noin voi käydä joskus jollekin kuskille mutta ei kaikille eikä missään nimessä käytäntönä kuten UPSlla. Viimeisten 10 vuoden aikana tullut pari sataa lähetystä pelkästään kotiinkuljetuksella ihan mainiosti itsellä, noudettavien kanssa kipuaa noin tuhanteen lähetykseen. Jos olisi joku trendi, että eivät toimitta niitä himaan, näitä toimittamattomia olisi paljon.

Tietysti pienillä lähetysmäärillä parin toimittamatta jättäminen vaikuttaa siltä että ikinä ei toimitettaisi. Luulen edelleen, että tämä ei kauheasti koske kaupunkialueita.
 
Kyllä, paskapuhetta. Noin voi käydä joskus jollekin kuskille mutta ei kaikille eikä missään nimessä käytäntönä kuten UPSlla. Viimeisten 10 vuoden aikana tullut pari sataa lähetystä pelkästään kotiinkuljetuksella ihan mainiosti itsellä, noudettavien kanssa kipuaa noin tuhanteen lähetykseen. Jos olisi joku trendi, että eivät toimitta niitä himaan, näitä toimittamattomia olisi paljon.

Tietysti pienillä lähetysmäärillä parin toimittamatta jättäminen vaikuttaa siltä että ikinä ei toimitettaisi. Luulen edelleen, että tämä ei kauheasti koske kaupunkialueita.
Kyllä tuo postilla vaikuttaa olevan käytäntö muiden ja omien kokemusten perusteella. Ja nimenomaan kaupunkialueella. Meillekin tilattiin eläinten ruuat/tarvikkeet ennen netistä, mutta lopetettiin, kun piti aina hakea lajittelukeskukselta vaikka oli kotiinkuljetus.

Ja tilauksen tein joka kerta niin, että olen kotona postin tuloaikana. Talvisin kun iltaisin satoi pari senttiä lunta, niin aamupäivästä oli laatikossa ei voitu toimittaa -lippunen, eikä minkäänlaisia jalanjälkiä ovelle.
 
Kyllä tuo postilla vaikuttaa olevan käytäntö muiden ja omien kokemusten perusteella. Ja nimenomaan kaupunkialueella. Meillekin tilattiin eläinten ruuat/tarvikkeet ennen netistä, mutta lopetettiin, kun piti aina hakea lajittelukeskukselta vaikka oli kotiinkuljetus.

Ja tilauksen tein joka kerta niin, että olen kotona postin tuloaikana. Talvisin kun iltaisin satoi pari senttiä lunta, niin aamupäivästä oli laatikossa ei voitu toimittaa -lippunen, eikä minkäänlaisia jalanjälkiä ovelle.
Jos tuossa eläinruoka-casessa on kysymys Zooplussasta niin niillä on ollut paljon ihme sekoilua toimituksissa vuosien varrella. Vaikka oli kotiinkuljetuksella tilannut niin monesti eivät kuitenkaan lähettäneet kotiinkuljetuksella ja siitä reklamoimalla sai sitten tilattua erikseen Postilta kotiinkuljetuksen heidän piikkiin. Tosin, Zooplussalla vaihtui aikanaan toimittajat koko ajan, välillä tuli DHL:llä, välillä PostNordilla ja välillä milloin milläkin, osassa loppumatka Postilla, osassa kuriirin jollakin omalla alihankkijalla. Meilläkin tuli säkki/laatikko tai parikin kissanhiekkaa + kuukauden kissanruuat niin paketeilla oli tosiaan painoa ja tuli jokusen kerran taisteltua tuon kanssa että tuovat kanssa kotiin asti kun kotiinkuljetuksella oli tilattu.
 
Jos tuossa eläinruoka-casessa on kysymys Zooplussasta niin niillä on ollut paljon ihme sekoilua toimituksissa vuosien varrella. Vaikka oli kotiinkuljetuksella tilannut niin monesti eivät kuitenkaan lähettäneet kotiinkuljetuksella ja siitä reklamoimalla sai sitten tilattua erikseen Postilta kotiinkuljetuksen heidän piikkiin. Tosin, Zooplussalla vaihtui aikanaan toimittajat koko ajan, välillä tuli DHL:llä, välillä PostNordilla ja välillä milloin milläkin, osassa loppumatka Postilla, osassa kuriirin jollakin omalla alihankkijalla. Meilläkin tuli säkki/laatikko tai parikin kissanhiekkaa + kuukauden kissanruuat niin paketeilla oli tosiaan painoa ja tuli jokusen kerran taisteltua tuon kanssa että tuovat kanssa kotiin asti kun kotiinkuljetuksella oli tilattu.
Sama kauppa kyseessä. Kotiinkuljetus oli kyllä noissa varmistettu, ja kyllähän postillakin oli se tiedossa, kun kerta jättivät joka kerralla sen ei voitu toimittaa -lippusen postilaatikkoon.
 
Sama kauppa kyseessä. Kotiinkuljetus oli kyllä noissa varmistettu, ja kyllähän postillakin oli se tiedossa, kun kerta jättivät joka kerralla sen ei voitu toimittaa -lippusen postilaatikkoon.
Jännä juttu. Täälläpäin kyllä Postin kotiinkuljetus toimii nykyään, aikanaan oli kyllä postininjoja jotka kävivät tiputtelemassa postiluukusta lappusia mutta ilmoittelin niistä joka kerta Postille sekä paketin lähettäjälle niin sen jälkeen on ruvennut kotiinkuljetukset toimimaan. Samoihin aikoihin kun oli noita postininjoja, oli myös postinkantajia jotka tunaroivat postit aina naapurien postiluukkuihin. Niistäkin ainakin oman rapun asukkaat reklamoivat lukuisia kertoja Postia ja sitten rupesi postitkin tulemaan taas oikeaan osoitteeseen. Toisaalta, tuossa kyllä tutustui naapureihin aika hyvin kun vaihdeltiin aina posteja rappukäytävässä keskenämme :D

Eli ainakin Postin osalta tuntuu että kun noista jakeluvirheistä reklamoi niin viesti ilmeisesti menee eteenpäin ja asialle tehdään jotain.
 
Tullasin paketin omapostissa ja seurantaankin tuli sen jälkeen "käsittelymaksu maksettu" ja "lähetys vapautettu toimitettavaksi", mutta päivä sen jälkeen "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta", eikä sen jälkeen pariin päivään mitään liikettä paketilla. Paketit mitä ei ole erikseen tarvinnut tullata kyllä lähtenyt aina jouhevasti liikkeelle maahan tullessa, mutta nyt kun pitää oikein erikseen maksaa käsittelymaksu, niin palvelu onkin tämän tasoista .
Itsellä tuli parisen viikkoa sitten tullauspyyntö lähetykselle jossa verot jo maksettu (paketin päällä IOSS-numero). Yritin myyjältä saada IOSS-numeroa mutta en koskaan sitä saanut joten paketti palautui lähettäjälle. Pitänee seuraavan kerran ottaa lähettäjän IOSS-numero talteen jos Tulli/Posti pyytää taas tullausta jo maksetuille lähetykselle.
 
Itsellä tuli parisen viikkoa sitten tullauspyyntö lähetykselle jossa verot jo maksettu (paketin päällä IOSS-numero). Yritin myyjältä saada IOSS-numeroa mutta en koskaan sitä saanut joten paketti palautui lähettäjälle. Pitänee seuraavan kerran ottaa lähettäjän IOSS-numero talteen jos Tulli/Posti pyytää taas tullausta jo maksetuille lähetykselle.
Vai pystyy ne vielä nykyäänkin sählimään tuon ioss:n kanssa... Itsellä onneks sellasten pakettien kanssa ollut tähän mennessä vain kerran ongelmaa ja se oli silloin kun tuo systeemi otettiin käyttöön. Silloin taisin googlata sen ioss numeron ja sain paketin tullin sivuilla tullatuksi. Sekin numero taisi silloin löytyä redditistä kun AliExpress ei jostain ihmeen syystä sitä tahtonut itse missään antaa.

Toi paketti mitä nyt ootan ei kuulu ioss systeemin piiriin niin siksi piti tullata itse (tai pilkkua viilaten kai valtuutin postin sen tullaamaan).
 
Itsellä tuli parisen viikkoa sitten tullauspyyntö lähetykselle jossa verot jo maksettu (paketin päällä IOSS-numero). Yritin myyjältä saada IOSS-numeroa mutta en koskaan sitä saanut joten paketti palautui lähettäjälle. Pitänee seuraavan kerran ottaa lähettäjän IOSS-numero talteen jos Tulli/Posti pyytää taas tullausta jo maksetuille lähetykselle.
Käsittääkseni tuo IOSS-numero paketin päällä ei vaikuta yhtään mihinkään, se pitää olla siellä paketin sähköisissä tiedoissa että se paketti osataan käsitellä sen mukaan, eli jos lähettäjä ei ole sitä osannut laittaa sinne lähetyksen tietoihin niin shit happens. Edelleenkin tuntuu olevan joillakin lähettäjillä hakusessa kuinka tuo IOSS toimii ja jotkut eivät sitä IOSS-numeroa meinaa antaa vaikka kuinka yrittää selittää miksi ja mihin sitä tarvitaan. Esimerkiksi AliExpressissä itselläni on toiminut tuo alusta asti, yhtään Alin pakettia ei ole itse tarvinnut tullailla. Ebayssa oli ainakin alkuun suuria ongelmia tuon kanssa. Itse en juuri sieltä hirveämmin tilaa mutta monet muut ovat valitelleet että sieltä tilatessa vähintään joka toinen kerta joutuu jotain säätämään IOSS:n kanssa.
 
Tullasin paketin omapostissa ja seurantaankin tuli sen jälkeen "käsittelymaksu maksettu" ja "lähetys vapautettu toimitettavaksi", mutta päivä sen jälkeen "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta", eikä sen jälkeen pariin päivään mitään liikettä paketilla. Paketit mitä ei ole erikseen tarvinnut tullata kyllä lähtenyt aina jouhevasti liikkeelle maahan tullessa, mutta nyt kun pitää oikein erikseen maksaa käsittelymaksu, niin palvelu onkin tämän tasoista .
Päivitänpäs tänne jos jollain muulla joskus tulee sama kysymys, kun ei postin sivuiltakaan tätä tietoa löydy. Eli tullauksen jälkeen kun "Lähetys on vapautettu toimitettavaksi" menee postin aspan mukaan 1-3 päivää ennen kuin se oikeasti siirtyy kuljetukseen. Kai siellä sit on varastolla jonkunlainen pullonkaula. Ois kyllä olettanut että kun sen paketin tullaa ennen maahantuloa omapostissa, niin skippais tuollaisen varastossa lojuttamisen, mutta ei näköjään.

Hetki vielä kärsivällisyyttä mun osalta vain :)
 

Liitteet

  • Screenshot_20240725-152230~2.png
    Screenshot_20240725-152230~2.png
    109 KB · Luettu: 53
Täytyy taas avautua Postin sekoilusta, Ruotsista tulossa Samsungilta kännykkään kuori ja suojakalvo, päivässä tullut Liedon lajitteluun ja sitten joutunut "osoitteentarkistukseen" ja siitä lähtien ollut limbossa eikä mitään ole tapahtunut. Mitähän helvetin osoitteentarkistusta tarvitsee tehdä jos paketti menee ennalta valittuun noutopisteeseen ja kaikki laput on tulostettuna valmiina paketissa? Ymmärtäisin jos olisi yksityiseltä ja käsinkirjoitettu osoitelappu mutta eiköhän Samsungin kokoinen yritys osaa paketteja lähettää.
 
Täytyy taas avautua Postin sekoilusta, Ruotsista tulossa Samsungilta kännykkään kuori ja suojakalvo, päivässä tullut Liedon lajitteluun ja sitten joutunut "osoitteentarkistukseen" ja siitä lähtien ollut limbossa eikä mitään ole tapahtunut. Mitähän helvetin osoitteentarkistusta tarvitsee tehdä jos paketti menee ennalta valittuun noutopisteeseen ja kaikki laput on tulostettuna valmiina paketissa? Ymmärtäisin jos olisi yksityiseltä ja käsinkirjoitettu osoitelappu mutta eiköhän Samsungin kokoinen yritys osaa paketteja lähettää.
Veikkaisin että lähettäjä on jotenkin kämmäillyt osoitetiedot sikinsokin sekaisin. Itselläkin joku paketti meni osoiteselvitykseen kun joku ulkomainen lähettäjä oli laittanut kaikki maat, paikkakunnat sun muut epäloogiseen järjestykseen tyyliin:

123 Kadunnimi
Sukunimi, Etunimi
FINLAND, 12345
Paikkakunta

vaikka olisi pitänyt olla:

Etunimi Sukunimi
Kadunnimi 123
12345 Paikkakunta
FINLAND

Ja tuosta epäjärjestyksestä ilmeisesti automaattinen lajittelu oli seonnut ja pistänyt paketin osoiteselvitykseen. Ja vastaavasti Matkahuollon järjestelmäkin sekosi eikä osannut tekstaria lähettää paketin saapumisesta kun puhelinnumero oli tiedoissa joskus kahteen kertaan.
 
Veikkaisin että lähettäjä on jotenkin kämmäillyt osoitetiedot sikinsokin sekaisin. Itselläkin joku paketti meni osoiteselvitykseen kun joku ulkomainen lähettäjä oli laittanut kaikki maat, paikkakunnat sun muut epäloogiseen järjestykseen tyyliin:

123 Kadunnimi
Sukunimi, Etunimi
FINLAND, 12345
Paikkakunta

vaikka olisi pitänyt olla:

Etunimi Sukunimi
Kadunnimi 123
12345 Paikkakunta
FINLAND

Ja tuosta epäjärjestyksestä ilmeisesti automaattinen lajittelu oli seonnut ja pistänyt paketin osoiteselvitykseen. Ja vastaavasti Matkahuollon järjestelmäkin sekosi eikä osannut tekstaria lähettää paketin saapumisesta kun puhelinnumero oli tiedoissa joskus kahteen kertaan.
Kyllä ainakin tilausvahvistuksen mukaan olisi pitänyt olla ihan oikeanlainen osoite, Postnordilla tilasin toisen paketin Samsungilta ja se tuli kyllä ihan oikein ja ajallaan. Toki Samsung itsekin sekoilee vähän väliä, totuus selviää varmaan jos ja kun tuo paketti saapuu.
 
paketti menee ennalta valittuun noutopisteeseen ja kaikki laput on tulostettuna valmiina paketissa? Ymmärtäisin jos olisi yksityiseltä ja käsinkirjoitettu osoitelappu mutta eiköhän Samsungin kokoinen yritys osaa paketteja lähettää.

Pieni realismi ja liiketaloudellinen ajattelu auttaa, eihän Postilla ole mitään intressiä tuhlata automaatiota tai ihmistyötä enenpää kuin on tarpeen, syynä on joku virhe todennäköisesti lähetyksen sähköisessä EDI-tiedossa. Eihän pakettien osoitekortteja ihminen nykyaikana lue käytännössä kuin virhe- ja selvitystilanteissa.

Lähetys kipataan lahittelukoneeseen, laite lukee viivakoodit, hakee tietokannasta sille kuuluvat tiedot ja suorittaa lajittelun sen perusteella, eli pudottaa lähetyksen pois koneelta oikealle luisulle tai jopa rullakkoon/häkkiin suoraan.
 
Pieni realismi ja liiketaloudellinen ajattelu auttaa, eihän Postilla ole mitään intressiä tuhlata automaatiota tai ihmistyötä enenpää kuin on tarpeen, syynä on joku virhe todennäköisesti lähetyksen sähköisessä EDI-tiedossa. Eihän pakettien osoitekortteja ihminen nykyaikana lue käytännössä kuin virhe- ja selvitystilanteissa.

Lähetys kipataan lahittelukoneeseen, laite lukee viivakoodit, hakee tietokannasta sille kuuluvat tiedot ja suorittaa lajittelun sen perusteella, eli pudottaa lähetyksen pois koneelta oikealle luisulle tai jopa rullakkoon/häkkiin suoraan.
MPH:n puolella oli muillakin samaa ongelmaa ollut Samsungin lähetyksessä eli "puutteelliset lähetystiedot", eiköhän tämä mene sitten Samsungin piikkiin eikä Postin, pahoittelut Postille väärästä syytöksestä.

Edit: Vahvaa suorittamista Samsungilta jälleen kerran
Posti.png
 
Viimeksi muokattu:
MPH:n puolella oli muillakin samaa ongelmaa ollut Samsungin lähetyksessä eli "puutteelliset lähetystiedot", eiköhän tämä mene sitten Samsungin piikkiin eikä Postin, pahoittelut Postille väärästä syytöksestä.
Juu, jotkut firmat tuntuvat välillä lätkivän noita tietoja ties mihin kenttiin sähköisissä tiedoissa eikä kone voi ymmärtää jos vaikka katuosoitteen tilalla on tilaajan nimi tms. Ja joidenkin firmojen järjestelmissä ainakin ennen oli ongelmia jos oli ä tai ö jossain kohti teksitä, ilmeisesti jonkun merkistömuunnoksen jälkeen lopputulos oli "siansaksaa", tyyliin joku nimi "Jääskeläinen" muuttui vaikkapa muotoon "J%C3%A4%C3%A4skel%C3%A4inen" tms. Omassa sukunimessäkin on ä-kirjain ja ulkomailta tilatessa suosiolla korvaan sen a-kirjaimella juuri tuon takia.
 
Todennäköisesti EDI -tiedot puuttuvat kokonaan ja se on sopimusehtojen mukainen välttämättömyys. Tietysti logistiikkayrityksillä on tarjolla myös palvelu jossa lähetykset saadaan korjattua mutta eiköhän lähettäjä halua itse korjata erheensä. Voihan olla että tiedonvälityksessä ollut virhe mikä on yleistä sanomaliikenteessä.
 
Tänään oli hyvä päivä. En uskonut, että tämä lähetys olisi enää koskaan tullut perille, mutta niin vain tuli. Pakkaus oli hiukan "kärsinyt", mutta onneksi ei ollut mitään helposti särkyvää ja kaikki sisältökin tallella. Ihme! Kuvassa siis paketti heti Postista noudettuna.

:scelebrate:
1722353549259.png

1722353668163.png
 
Esimerkiksi AliExpressissä itselläni on toiminut tuo alusta asti, yhtään Alin pakettia ei ole itse tarvinnut tullailla. Ebayssa oli ainakin alkuun suuria ongelmia tuon kanssa. Itse en juuri sieltä hirveämmin tilaa mutta monet muut ovat valitelleet että sieltä tilatessa vähintään joka toinen kerta joutuu jotain säätämään IOSS:n kanssa.

Noo ittellä just alin paketti jumi tilassa
1722903349852.png


Itte siis piti tullata. Eipä sinne muuta tarttenu kuin arvo ja sisältö ilmoittaa jonka jälkeen oli selvä homma. Jospa tuo kohta alkais liikkumaan taas vai tuliskohan pari kuukautta täyteen toimitusajassa ;D
 
Kyllä se jaksaa posti joka kerta ihmetyttää, kun pitäs televisio saada huoltoon Sonyn/Elcaren piikkiin. Elcaren lähettämä laatikko teki viikon reissua, vaikka olivat maksaneet express rahti 21 palvelusta. Pakkasin viime torstaina paketin ja ilmoitin elcareen että tilatkaa nouto, tuli kuittaus että nouto tilattu ja posti soittaa ja sopii noudosta etukäteen, vaan kuinkas kävikään... Postin ninja oli käynyt eilen oven takana ja vaimo kotona pienen lapsen kanssa muissa askareissa eikä ehtinyt avaamaan ovea ennen kuin tämä postijannu oli kurvannut pois pihasta (huom, tuli yksin vaikka paketissa 85" tv joka painaa 65kg)

Lähdin sitten kyselemään postin aspasta että mikä juttu kun ei ole soitettu, aspa toteaa että täällä on ihan selvästi lisätiedoissa että nouto sovittava etukäteen ja ihmettelee tilannetta. Asiakaspalvelija sanoi soittavansa kuskille ja kuski kuulemma oli kuitannut että yrittää uudelleen noutoa ja soittaa ennen, ja jos ei ehdi enää samana päivänä noutamaan niin soittaa joka tapauksessa.. No ei ole puhelin vieläkään soinut ja yhteystiedot olivat tilauksella ihan oikein :( Hieno combo tämä Elcare+Posti
 
PostNordin "kotiinkuljetus": annetaan aikaikkuna 16:00-22:00, ilmoitetaan 19:00 ettei pakettia voitu toimittaa, huolimatta antamistani ohjeista (alaovelle sisäpihan puolelta) ja puhelinnumerosta. Kuski ei siis osannut lukea eikä käyttää puhelinta - ei pärähtänyt ovisummeri eikä puhelin.
Tänään paketti sitten lähti matkalle tuonne kolmen kilsan päähän.
Chatti asiakaspalvelun kanssa oli yhtä hauskaa ja hyödyllistä kuin pään hakkaaminen tiiliseinään.
Ei, ei voida muuttaa toimitusta kun se on jo menossa. Ei, ei voida ottaa sieltä uudelleen kuljetettavaksi. Ei, mitään ei voi tehdä, reklamaatiot lähettäjän kautta, ota sinne yhteyttä.

Kirjoitinkin lähettäjälle pitkän mailin. PostNord, ei enää kertaakaan saatana.
 
Näitä samoja ongelmia on kaikilla. Kuskit ovat alihankkijoita joilla ei välttämättä edes ole työpuhelinta.
 
Kyllä se jaksaa posti joka kerta ihmetyttää, kun pitäs televisio saada huoltoon Sonyn/Elcaren piikkiin. Elcaren lähettämä laatikko teki viikon reissua, vaikka olivat maksaneet express rahti 21 palvelusta. Pakkasin viime torstaina paketin ja ilmoitin elcareen että tilatkaa nouto, tuli kuittaus että nouto tilattu ja posti soittaa ja sopii noudosta etukäteen, vaan kuinkas kävikään... Postin ninja oli käynyt eilen oven takana ja vaimo kotona pienen lapsen kanssa muissa askareissa eikä ehtinyt avaamaan ovea ennen kuin tämä postijannu oli kurvannut pois pihasta (huom, tuli yksin vaikka paketissa 85" tv joka painaa 65kg)

Lähdin sitten kyselemään postin aspasta että mikä juttu kun ei ole soitettu, aspa toteaa että täällä on ihan selvästi lisätiedoissa että nouto sovittava etukäteen ja ihmettelee tilannetta. Asiakaspalvelija sanoi soittavansa kuskille ja kuski kuulemma oli kuitannut että yrittää uudelleen noutoa ja soittaa ennen, ja jos ei ehdi enää samana päivänä noutamaan niin soittaa joka tapauksessa.. No ei ole puhelin vieläkään soinut ja yhteystiedot olivat tilauksella ihan oikein :( Hieno combo tämä Elcare+Posti

Tähän keissiin update, eilen tuli soitto ja kaveri totesi että 10min päästä tulisin noutamaan pakettia, kysyin että oletko yksin johon kuittasi että kyllä. No pakkohan se oli töistä sitten lähteä kantoavuksi että sai television matkaan. Rahtikirjassa tosiaan oli komeasti ohjeet soittaa yms, mutta syy minkä takia posti luultavasti lähetti vain yhden jannun löytyy elcaren päästä, sillä rahtikirjassa oli painoksi merkitty 30kg eikä tarkempia laatikon mittoja ollut laitettu laisinkaan, joten eipä siinä ajojärjestelijä/kuski voi tietää hakevansa yli 65kg laatikkoa joka ei ole mitenkään yhden miehen kannettavissa. Annoin melko värikkään palautteen Elcarelle niin heidän omasta toiminnastaan kuin postinkin toiminnasta.
 
sillä rahtikirjassa oli painoksi merkitty 30kg eikä tarkempia laatikon mittoja ollut laitettu laisinkaan
Nykyään on vaikea ymmärtää, miten firmat toimivat tuolla tavalla. Työpaikalta haettiin kannettava rullakolla, kun erään suuren suomalaisen IT-leasingiä tarjovavan yrityksen järjestelmä ei osannut välittää tietoja rahtifirmalle.
 
Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
 
Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
Olen tullut samaan lopputulokseen että kyse täytyy olla planeettojen asennosta 8.8 leijonanportti/kiinalaisten onnen luku ja ties mitä.

Itse jouduin hakemaan toiselta puolen kaupunkia kirjatun kirjeen (musiikkilevy) jonka posti oli onnistuneesti sinne saanu toimitettua noudettavaksi vaikka osoitetiedotkin oli selkeästi näkyvillä ja oikein. Ja joka tuli ranskasta. Tällä hetkellä saksan amazonista menneellä viikolla tilattu paketti seisoo jossain ilman päivitystietoja kulusta vaikka piti saapua jo perille. Schenkkeriltä myös itsellä tulossa datatronicilta pakettia jolla arvio toimitus tänään mutta katsellaan nyt miten kauan seisoo lahdessa.

Epäironisesti kiinasta tilatut pienemmät erikois ruuvit ja mutterit saapuneet perille ilman sen suurempia murheita.
 
Oma lähiposti uudistui ja enää ei onnistu mm lähetysten maksaminen tiskillä tai kirjatun kirjeen nouto. Nämä palvelut siirretty reilun kolmen kilometrin päähän, ei sillä että olisin kumpaakaan vuosiin käyttänyt mutta tulee vain mieleen mistä seuraavaksi karsitaan.
 
Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
Kohta mennyt jo 30 tuntia kun selvittelevät asiaa, asiakaspalvelija hädissään vastasi kyselyyn ettei mitään ole selvinnyt. En kyllä ymmärrä, jos joku asiaa tutkii, niin joko se paketti on niillä tai ei. Vai onko näitä keissejä tolkuton määrä ja joku yksi kesähessu ettii niitä? Postitason mokailua ja säästämistä.
 
Joo kyllä tässä täytyy nyt jostain tähtien asennosta olla kyse. Itsellä siis useampia paketteja nyt matkalla. Yksi oli 6 päivä TME tilattu virtalähde. TME:ltä tulee paketit käytännössä aina DHL kuriirin kautta aina kotiovelle. Normaalisti noista tulee nykyisin tekstiviesti jossa mainitaan voit vaihtaa toimitusajankohdan/tarkemman paikan halutessasi kun vastaat viestiin ja kirjaudut sivuille (yleensä ajankohtana kun saapuu maahan). No nyt oli tulli viesti että pakettia yritetty toimittaa 14:11 mutta ei tavoitettu vastaajaa. Voin taata ja vannoa että kukaan ei ole käynyt soittamassa ovikelloa mainittuna ajankohtana sillä olen paikan päällä toimitusosoitteessa majaillut koko päivän so-far. No katselin seurannasta että joo paketti on suomessa mutta helsingissä. Eli liekö DHL järjestelmässä sellainen sekoilu että tilaajalle tulee myös ilmoitus muodossa että "tilausta ei voitu toimittaa kun vastaanottajaa ei tavoitettu" olettaisin että tässä tapauksessa vastaanottajalla kuitenkin viitataan mahdollisesti kuriiripalvelun edustajaan jonka kautta paketti sitten loppumatkan saapuu perille. Täällä syrjemmässä harvemmin nimittäin varsinaiset DHL pakut liikennöi vaan menee kaiketi alihankintana. Toki eikös DHL kuriiripaketit kulje postin kautta? UPS taitaa olla pääosin ns "3 osapuolen kuriirien" toimesta.

Eli viittaako tämä nyt johonkin ongelmaa postissa ja postin logistiikassa tms. Näin ollen voinen odottaa että useampikin nimenomaan postin toimittama paketti saattaa jäädä stallaamaan tällä hetkellä.
 
Itse jouduin hakemaan toiselta puolen kaupunkia kirjatun kirjeen (musiikkilevy) jonka posti oli onnistuneesti sinne saanu toimitettua noudettavaksi vaikka osoitetiedotkin oli selkeästi näkyvillä ja oikein. Ja joka tuli ranskasta.
Oma lähiposti uudistui ja enää ei onnistu mm lähetysten maksaminen tiskillä tai kirjatun kirjeen nouto. Nämä palvelut siirretty reilun kolmen kilometrin päähän, ei sillä että olisin kumpaakaan vuosiin käyttänyt mutta tulee vain mieleen mistä seuraavaksi karsitaan.

Sama muutos tehtiin täällä. Lähiposti on nyt "noutopiste", josta ei kirjattuja kirjeitä voi noutaa. Alueen pääposti on 6 km päässä ja ihan toisella postinumeroalueella. Rasittavinta tässä on juuri nuo ulkomailta lähetetyt maksikirjeen tyyppiset lähetykset, jotka sitten Suomessa katsotaan kirjatuiksi kirjeiksi ja ohjataan tuonne toiselle puolelle kaupunkia.
 
Postilta jälleen vahvaa ylisuorittamista... Pieni entisöinti/lomaprojekti vapaa-ajan asunnolla uhkasi tyssätä heti alkuunsa, kun huomasin että olin unohtanut erään mallikappaleen kotiin ja työkalussa oli vähän vääränlainen terä. Tuumasta toimeen ja terä tilaukseen kiinakaupasta ja luottoystävälle tehtäväksi hakea mun kämpiltä ja postittaa kyseinen mallikappale. Säästyisi muutaman päivän edestakaisin matka ja vaikka kiinalähetys ei ehtisi ajoissa niin pääsisin mallikappaleen kanssa ainakin alkuun, onhan noi kotimaan kirjeet aina viimeistään reilun viikon kuluttua tulleet vähän syrjäisempäänkin kolkkaan...

Kiinakirje saapui ilahduttavasti reilussa viikossa. Ystäväni lähettämä kirje ei koskaan. Hetken jo epäilin että olikohan jätkä unohtanut helteessä koko postituksen. Tänään kaupunkiasuntooni palatessa odotti pieni yllätys. Kaverin lähettämä kirje lojui siinä eteisen lattialla. Oikein ja selkeästi kirjoitetun osoitteen päälle oli liimattu postin toimesta kaupunkikämpän osoite. Kirje sisältöineen oli siis käynyt postin jossain lajitteluvempaimessa näyttäytymässä, tullakseen bumerangina takaisin lähtöruutuun. Kaveri oli vieläpä pistänyt lähettäjäksi itsensä ja oman osoitteensa.

20 vuotta on vapaa-ajan asunnon viralliseen postiosoitteeseen tietääkseni tullut kaikki suunnilleen niinkuin kuuluukin. Jatkossa on ilmeisesti laitettava jokaista "mökkireissua" varten edelleenlähettämispalvelu vireille .
 
Kuulostaa jotenkin hirveän vanhanaikaiselta, että jolle kulle vielä ylipäänsä tulee kirjepostia. Siis eihän sitä vaan enää tule. Kaikki laskut sähköisenä, loput viralliset Suomi.fi tai OmaPostiin. Mainoksia ei tule, kin on kieltotarra laatikossa. Ainoa poikkeus on pari aikakauslehteä, mutta nämähän eivät Postin osoitetietojen mukaan jaetakaan. Myös netistä tilaaminen tapahtuu ilmoitetun osoitteen/puh.nron perusteella, joten jää aika epäselväksi, mihin tota Postin "muuttoilmoitusta" nykyään edes tarvitsee? Lienee riittäisi, että Maistraattiin ilmoittaa muutosta.
 
Itselleni lyhyt noutoaika kävisi mainiosti, jos tarkat noutopäivät ja -paikan voisi sopia kaikkia osapuolia sitovasti tilauksen tekohetkellä. Vaan kun myyjä lähettää 2-4 viikon päästä tilauksesta, kun tilattua tavaraa ei oikeasti ollutkaan ja se tilattiin tukkurilta, ja Posti toimittaa noutolokeron "varaamisesta" riippumatta minne sattuu, niin en ihmettele, että lokerot on täynnä.
Tämä on tosiaan ongelma, kun tilatessa ei nykyään voi olla varma tuleeko tavara 2 päivän päästä vai 2 kuukauden päästä vaikka miten lukisi että tavaraa varastossa lähetettäväksi.
 
Postilta jälleen vahvaa ylisuorittamista... Pieni entisöinti/lomaprojekti vapaa-ajan asunnolla uhkasi tyssätä heti alkuunsa, kun huomasin että olin unohtanut erään mallikappaleen kotiin ja työkalussa oli vähän vääränlainen terä. Tuumasta toimeen ja terä tilaukseen kiinakaupasta ja luottoystävälle tehtäväksi hakea mun kämpiltä ja postittaa kyseinen mallikappale. Säästyisi muutaman päivän edestakaisin matka ja vaikka kiinalähetys ei ehtisi ajoissa niin pääsisin mallikappaleen kanssa ainakin alkuun, onhan noi kotimaan kirjeet aina viimeistään reilun viikon kuluttua tulleet vähän syrjäisempäänkin kolkkaan...

Kiinakirje saapui ilahduttavasti reilussa viikossa. Ystäväni lähettämä kirje ei koskaan. Hetken jo epäilin että olikohan jätkä unohtanut helteessä koko postituksen. Tänään kaupunkiasuntooni palatessa odotti pieni yllätys. Kaverin lähettämä kirje lojui siinä eteisen lattialla. Oikein ja selkeästi kirjoitetun osoitteen päälle oli liimattu postin toimesta kaupunkikämpän osoite. Kirje sisältöineen oli siis käynyt postin jossain lajitteluvempaimessa näyttäytymässä, tullakseen bumerangina takaisin lähtöruutuun. Kaveri oli vieläpä pistänyt lähettäjäksi itsensä ja oman osoitteensa.

20 vuotta on vapaa-ajan asunnon viralliseen postiosoitteeseen tietääkseni tullut kaikki suunnilleen niinkuin kuuluukin. Jatkossa on ilmeisesti laitettava jokaista "mökkireissua" varten edelleenlähettämispalvelu vireille .

Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D
 
Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D
En tiedä miten on nykyään, mutta ammoisina aikoina tuttu sai postikortin kaveriltaan lomalta. Osoitteen kohdalla oli kaverin lempinimi ja kunta, jossa asui. Tosin tämä oli ajalta, jolloin taisi olla melkein joka paikkakunnalla lajittelukeskus.
 
Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D

Aika hyvin Postin selvitys kyllä kaivaa vastaanottajan puutteellisilla merkinnöillä tai jopa ilman. Sen takia kannattaa aina laittaa lähettäjän ja vastaanottajan tiedot paketin sisälle. Viimekädessä posti voi avata lähetyksen ja nähdä tiedot sisältä jos vaikka osoitekortti on vaurioitunut/repeytynyt irti kun on kyse hajonneesta tai perillesaamattomasta lähetyksestä.

Jos tietoja ei löydy ei mitään roskiin välittömästi mene, Posti säilyttää lähetyksiä vähintään kolme kuukautta ennen hävitystä ja kuusi kuukautta ennen myyntiä.

Aika seikkaperäisillä ohjeilla on postikortteja tullut lähetettyä ulkomailta joskus tyyliin Pertti Nönnönen, ’asuu siinä juna-aseman x vieressä’.
 
Pakko antaa kehuja Nespresso suomen verkkokaupalle ja Suomen postille.

Joka kerta kun tilaan (arkisin klo 9-16 välillä), on paketti jo lähetetty alle tunnin sisällä.

Viimeksi tilasin klo 15.30, klo 15.56 tuli lähetysilmoitus, ja paketti oli postin kyydissä heti samana iltana, ja paketti saapui automaattiin seuraavana päivänä. Sama nopeus on toistunut monta kertaa aiemminkin.

Kunpa kaikki verkkokaupat olisi näin nopeita. Huikeeta toimintaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 330
Viestejä
4 899 183
Jäsenet
78 963
Uusin jäsen
Bonzer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom