Postin kulkemisen vaikeus

Suurin osa suomen postista ei kulje Inarin kautta -25 pakkasessa. Suurin osa kulkee aika maltillisissa pakkasolosuhteissa ja näkee ulkoilmaa varsin vähän. Se on ihan eri asia kun lämpöinen täysi rullakko työnnetään kioskista ulos autoon ja se siellä sitten muutamien melko lyhyehköjen ajojen jälkeen taas takaisin lämpimään vastaanottopaikkaan, vrt se että se paketti on tuolla ulkona peltikaapissa mahdollisesti päiviä tuon saman kuljetuksen jälkeen, vaikka sitä tiedettäisiinkin odottaa. Toisessa on suurempi mahdollisuus paleltua kuin toisessa.
Suurta osaa tavarastahan tämä ei kosketa, mutta ei se paljon lohduta niitä, joita koskettaa.

Tämänpä takia tänne Inarin perukoille ei mitään jäätyviä uskallakaan tilata näin talvi aikaan, on joskus olleet maalit käyneet jäässä, spray pullot yms.. joskus on ollut lämmitetty kärrykin jopa, en tiedä milloinkohan sellaisen ottavat käyttöön?
 
Näköjään taas kevätaurinko on saanut postininjat liikkeelle; vartti sitten on seurannan mukaan yritetty toimittaa (toimitus kotiovelle siis) ja meitä on täällä 2 kotosalla, mutta kumpikaan ei nähnyt tai kuullut mitään.. :rolleyes: Ja pakettikin on sen kokonen, että mahtuu myös postilaatikosta helposti.
Kangistuuko ninjat talven kylmyydessä eivätkä kerkeä karkuun, vai mistä lienee, mutta samalla toimitustavalla kyllä onnistu talven aikana muutamaankin kertaan ongelmitta. :hmm:
 
Lainataan itseäni, jos muulla samaa ongelmaa:
Eli tiistaina kun tullaus ei mennyt läpi, niin pistin postin chättiin viestiä. Sieltä vastaus oli hyvinkin epämääräinen, että lähettäjältä puuttuu tarvittavat tiedot ja yrittävät näitä aina selvitellä ja päättyi "ei auta kuin yritellä myöhempinä päivinä uudelleen."
Soitin sitten tulliin, josta ilmoittivat että postilta puuttuu joku kuittaus tuolta välistä ja ovat postiin yhteydessä, loppuun "yritä huomenna uudelleen."

Keskiviikkona (seuraava päivä) menikin tullausilmoitus läpi ja lähti tavara jo postilta liikkeelle.
En tiedä mikä tuossa oli, mutta kannattaa varmaan olla itse tulliin yhteydessä, mikäli noita tulee.

MRN-spedeily riivaa täälläkin, onko tämä nyt sitten lakosta vai mistä johtuvaa kun ei koskaan ennen ole tällaista käynyt omalla kohdalla. Paketti ilmeisesti seisoo postin varastossa.

Screenshot_20240326_190942_Chrome.jpg


Taitaa olla turha elätellä toivoa tavaran saapumisesta viikonlopuksi...
 
Taas vaihteeksi naapuri tuo meidän posteja jotka on jaettu heidän laatikkoon. Voisi kyllä pikkuhiljaa laittaa silppuriin nuo lajittelijat/jakajat kun ei tuo jakaminen oikeisiin laatikoihin tunnu onnistuvan. Viimeksi meille väärin jaetut kirjeet käytiin viskomassa Prismalla olevaan kirjelaatikkoon että jos toisella kierroksella menisi oikein.
 
Taas vaihteeksi naapuri tuo meidän posteja jotka on jaettu heidän laatikkoon. Voisi kyllä pikkuhiljaa laittaa silppuriin nuo lajittelijat/jakajat kun ei tuo jakaminen oikeisiin laatikoihin tunnu onnistuvan. Viimeksi meille väärin jaetut kirjeet käytiin viskomassa Prismalla olevaan kirjelaatikkoon että jos toisella kierroksella menisi oikein.
Olihan varmasti Postin jakamia eikä jonkin toisen jakeluyhtiön? Posti kun ei ole ainoa jakeluyritys joka jakaa kirjepostia. Eikä Postin laatikoihin saa laittaa muuta kuin Postin vastuulle kuuluvia lähetyksiä. Jos jakajana on jokin muu kuin Posti niin pitää olla yhteydessä oikeaan jakeluyritykseen.
 
Olihan varmasti Postin jakamia eikä jonkin toisen jakeluyhtiön? Posti kun ei ole ainoa jakeluyritys joka jakaa kirjepostia. Eikä Postin laatikoihin saa laittaa muuta kuin Postin vastuulle kuuluvia lähetyksiä. Jos jakajana on jokin muu kuin Posti niin pitää olla yhteydessä oikeaan jakeluyritykseen.

Kertomasi linjaus on oikea, mutta jos Posti ja muut kilpailevat yhtiöt olisivat fiksuja, niin virheellisesti jaettujen kirjeiden uudelleenlajittelu tehtäisiin Postin toimesta, koska heillä on laajin verkosto postilaatikoita, jonne virheellisesti postitetut kirjeet on helppo laittaa uudelleenkiertoon.

Tätä ei kuitenkaan tule tapahtumaan, koska kilpailevat yhtiöt eivät ole valmiita maksamaan senttiäkään Postille tästä työstä.

Mikäli huomaa kirjeen olevan toisen yhtiön kuin Postin, niin yksi tapa ratkaista asia on lätkäistä kuoreen postimerkki ja laittaa Postin kuljetettavaksi perille. Tämä toki vaatii jaloutta, että viitsii uhrata omia eurojaan toisten kirjeiden lajitteluun.
 
Itse jätän väärään osoitteeseen jaetut kirjeet roikkumaan postiluukkuun oven ulkopuolelle ja liimaan niihin post-it lapun jossa lukee joko "jaettu väärään osoitteeseen" tai "vastaanottaja ei asu enää täällä". Eri toimijoiden jakelijoilla on paremmat valmiudet tunnistaa omat lähetyksensä kuin minulla ja joka kerta kirje on ovesta päivän aikana kadonnut.
 
Kertomasi linjaus on oikea, mutta jos Posti ja muut kilpailevat yhtiöt olisivat fiksuja, niin virheellisesti jaettujen kirjeiden uudelleenlajittelu tehtäisiin Postin toimesta, koska heillä on laajin verkosto postilaatikoita, jonne virheellisesti postitetut kirjeet on helppo laittaa uudelleenkiertoon.

Tätä ei kuitenkaan tule tapahtumaan, koska kilpailevat yhtiöt eivät ole valmiita maksamaan senttiäkään Postille tästä työstä.

Mikäli huomaa kirjeen olevan toisen yhtiön kuin Postin, niin yksi tapa ratkaista asia on lätkäistä kuoreen postimerkki ja laittaa Postin kuljetettavaksi perille. Tämä toki vaatii jaloutta, että viitsii uhrata omia eurojaan toisten kirjeiden lajitteluun.
Noihin muiden kuin Postin kuskaamiin voisi laittaa vähän selkeämmin että minkä firman kuljettama se on, tuskin kovinkaan moni niin tarkkaan katsoo kirjettä jossa on muutama kirjain jotka kertovat mikä firma sen on kuskannut. Ja jos tuon tajuaa katsoa niin pitää sitten vielä selvitellä mikä firma on kyseessä ja mihinköhän ihmeeseen se pitäisi kuskata että menee uudestaan lajitteluun ja jakoon.
 
Olihan varmasti Postin jakamia eikä jonkin toisen jakeluyhtiön? Posti kun ei ole ainoa jakeluyritys joka jakaa kirjepostia. Eikä Postin laatikoihin saa laittaa muuta kuin Postin vastuulle kuuluvia lähetyksiä. Jos jakajana on jokin muu kuin Posti niin pitää olla yhteydessä oikeaan jakeluyritykseen.
Mitä väliä. Posti on postia vaikka sen hoitais intialainen drone operaattori.
 
Posti taisi ainakin jossain vaiheessa hävittää sinne toimitetut väärän jakelijan lähetykset. Ei Postin homma niitä ole setviä.
 
Eihän noissa ole edes numeroa tai osoitetta johon voisi ilmoittaa että tulkaa hakemaan pois... Aika mahdottomaksi tehty normaalille ihmiselle tuo.
 
No ei se kyllä ole vastaanottajankaan homma setviä niitä, jos on väärin jaettu! Ei firmat voi ulkoistaa omaa vastuutaan yksityishenkilöille, vaan niiden kuuluu jakaa lähetykset oikeaan paikkaan. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole mätsätä kirjeessä olevaa osoitetta laatikossa seisovaan.
 
No ei se kyllä ole vastaanottajankaan homma setviä niitä, jos on väärin jaettu! Ei firmat voi ulkoistaa omaa vastuutaan yksityishenkilöille, vaan niiden kuuluu jakaa lähetykset oikeaan paikkaan. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole mätsätä kirjeessä olevaa osoitetta laatikossa seisovaan.
Juu, jos noissa muiden kuin Postin väärin jakamissa olisi edes joku paikka mihin ne pitäisi toimittaa mutta kun ei. Itse olen pääsääntöisesti naulannut ne rappukäytävän ilmoitustaululle ellei satu olemaan ihan saman rapun asukkaalle menevä posti. Jos ei siitä eksy oikeaan osoitteesen niin voi voi, mulle ei makseta mitään noiden toimittamisesta oikeaan osoitteeseen niin tuon enempää en nykyään tee.

Aikanaan tuli hirveästi postia väärään osoitteeseen ja vastaavasti omaa postia meni naapuriin mutta ne olivat Postin jakajan kämmejä ja ilmeisesti jakaja vaihtui varsin äkkiä kun parin valituksen jälkeen rupesi tulemaan oikeaan osoitteeseen.
 
Huomautus - keskity asialliseen kielenkäyttöön ja käytökseen, kiitos
Posti taisi ainakin jossain vaiheessa hävittää sinne toimitetut väärän jakelijan lähetykset. Ei Postin homma niitä ole setviä.
Se on sitten Itella Potsin synti. Heidän vastuullaan asia kuitenkin historiallisen kultturirasitteen ja yhteiskuntasopimuksen mukaan on. Ei satunnaisen spämmin vastaanottajan. Haistakoon Posti pitkän vitun.

Jos joku satunnainen narkkari tai huora tuo minulle "postia" joka on toiselle osoitettu, niin on minulta suuri vastaantulo toimittaa se postilaatikkoon. Velvollisuudet ylittävä hyvä teko on tällöin tapahtunut. Jos ei kelpaa, voi itkeä joen.

On hyvin kusipäinen asenne odottaa yksityishenkilöltä tai roskapostia vastaanottavalta yritykseltä ilmaistyötä jonkun verosyöttiläs-wolttifirman tai veroparasiittipuulaakin kämmien korjaamiseksi. Ellei tavallinen kyykyttäminen riitä, niin sitten pitää lakia muuttaa jotta de facto viranomaisena toimiva firma hoitaa velvollisuutensa tai itkee ja hoitaa.
 
Viimeksi muokattu:
Posti taisi ainakin jossain vaiheessa hävittää sinne toimitetut väärän jakelijan lähetykset. Ei Postin homma niitä ole setviä.
Aika kova väite, ei olisi mitään linkkiä heittää?
Tässä minun linkkini miten Posti toimii muiden jakelijoiden kirjeiden kanssa

Posti saa kilpailijoilta korvauksen niiden käsittelystä, mutta uuden osoitteen selvittäminen hidastuu.

– Siinähän tulee sitten kierros, että ensiksi se palautuu meidän verkkoon ja sitten meidän verkosta se menee sinne jakeluyhtiölle. Sitten alkaa se selvitys siitä, että saadaan se lähetys sitten seuraavalla kerralla oikein, kertoo Postipalveluiden tuotantojohtaja Sami Reponen Postista.

Posti pitää ongelmallisena, että se joutuu käsittelemään kasvavia määriä kilpailijoiden virheellisesti jakamia kirjeitä. Kilpailija ratkaisisi ongelman tekemällä kirjeiden palauttamisesta Postille virallisen käytännön, kun taas Posti haluaisi parantaa jakeluyritysten tunnistettavuutta.
 
Aika kova väite, ei olisi mitään linkkiä heittää?
Tässä minun linkkini miten Posti toimii muiden jakelijoiden kirjeiden kanssa
No varmaan Googlella löydät keskusteluja jossa porukka jakaa kokemuksiaan kun on vienyt kirjeen Postin tiskille ja se on nakattu roskiin. Ehkä tilanne on muuttunut siitä.
 
Kuinkahan kauan nykyään mahtaa paketeilla kestää Englannista Suomeen? Läppärin emolevy on kohta ollut matkalla 4 viikkoa, eikä ole mitään väliaikatietoja maaliskuun 9. päivän jälkeen, kun paketti lähti Englannista EU-alueelle. Postilta tuli kyllä omapostiin tullausmahdollisuus, mutta en ajatellut tuota kautta hoitaa ja maksaa ylimääräistä. Toista kautta pakettia ei vielä voi tullata, kun ei ole tullut maahantuloilmoitusta. Plääh, kyllä odottavan aika on pitkä. :rolleyes:
 
Kuinkahan kauan nykyään mahtaa paketeilla kestää Englannista Suomeen? Läppärin emolevy on kohta ollut matkalla 4 viikkoa, eikä ole mitään väliaikatietoja maaliskuun 9. päivän jälkeen, kun paketti lähti Englannista EU-alueelle. Postilta tuli kyllä omapostiin tullausmahdollisuus, mutta en ajatellut tuota kautta hoitaa ja maksaa ylimääräistä. Toista kautta pakettia ei vielä voi tullata, kun ei ole tullut maahantuloilmoitusta. Plääh, kyllä odottavan aika on pitkä. :rolleyes:
Tänä vuonna on itselle uk lähetykset matkanneet noin 6-10viikkoa.
 
Kävipä outo juttu postin ja pakettiautomaatin kanssa. Ennen kuin ehdin hakemaan paketin tuli jo ilmoitus, että paketti oli luovutettu. Eikä lokero enää auennut itselle. Soitin aspaan ja sanoivat selvittävänsä asiaa. Seuraavana päivänä tuli uudestaan noutoilmoitus eri lokerolla ja koodilla. Tällä kertaa sain itse noudettua paketin. Postin aspa ei perään soitellut ja niinpä kyselin itse. Heidän mukaansa "Lokero on jostain teknisestä virheestä tehnyt luovutusmerkinnän lähetykselle". Eikä siis joku muu ole saanut samaa noutokoodia ja palauttanut väärää lähetystä postille.

Ei luottamusta kasvattanut, mutta nopealla googlaillulla ei vastaavia tapauksia löytynyt.
 
Tammikuussa tuli ensimmäistä kertaa lähetys Matkahuollon ulkoautomaattiin, joka sijaitsi kerrostalon vieressä taivasalla. Lokerikko ei auennut vaikka tein kaikki Matkahuollon ja Googlen kertomat temput. Tappelin 20min ja luovutin. Aspaan viestiä ja sain paketin siirrettyä tiskiltä noudettavaksi parin päivän päästä.

Ulkoautomaatin alaosassa oli selkeä vekki, joku oli peruuttanut automaattia päin tai muuta vastaavaa. En tiedä vaikuttiko tuo lokerin jumiutumiseen vai -20c pakkanen vai kumpikin. Jatkossa pidän huolen ettei yksikään tilaus tule taivasalla sijaitsevaan ulkoautomaattiin.
Tänään yritetty hakea pakettia s****nan tunareiden eli matkahuollon ulkoautomaatista.
Automaatin ympärillä parveilee joukko henkilöitä, kukaan ei saa toimimaan.
Paikalle saapuu lähetti tuomaan paketteja, hänkään ei saa lokerikkoa auki eikä siis jätettyä lähetyksiä.
Porukka hälvenee paikalta kun tajuaa tilanteen täydellisen toivottomuuden.

Tuohon onnettomaan tunarifirmaan voi yrittää ottaa yhteyttä chattäämällä apsin kautta.
-->Robotti pitkän perus jankkauksen jälkeen --> yhdistän ihmiselle --> ei ketään. Ruudun pimettyä myös apsi kirjaa itsensä kiinni, ja unohtaa vastauksetta jääneen chatin. Pitäisi aloittaa uudestaan robotin kanssa, jos haluaisi tätä kautta jatkaa.

Niille on puhelinnumerokin reklamaatioiden osalta. Pari euroa maksaneen odottelun jälkeen sentään joku vastasi, ja ainakin sanoi alkavansa selvitellä asiaa.

Tästä tulee vahva etiäinen että tietenkin saavat automaatin kuntoon vasta kun noutoaika on reilun viikon kuluttua päättynyt (mutta asentaja kirjaa sopivasti edelliselle päivälle), ja palauttavat keskieurooppaan lähettäjälle... Siitä sitten reklamaatiota vääntämään että katosiko paketti vai oliko jätetty noutamatta.

Onko tiedossa miten voi estää ulkomailta lähetettyjä paketteja päätymästä matkahuollon ulkoautomaatteihin?

Edit: MH vastasi yllättäen chattiin aika tarkkaan 2 tuntia myöhässä, eli se chat ei sitten kuitenkaan ollut täysin kadonnut bittiavaruuteen, vaikka apsin puolelta siltä näyttikin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tiedossa miten voi estää ulkomailta lähetettyjä paketteja päätymästä matkahuollon ulkoautomaatteihin

Heti kun lähetys ilmestyy appiin, sen voi ohjata toiseen paikkaan. Kun lähetys on Suomessa ja käsittelyssä, ei anna tehdä muutoksia eikä aiemmin saanut edes aspan kautta vaihdettua toiseen lokerikkoon, koska ei kuulemma ollut ko. kuskin reitillä.
 
Heti kun lähetys ilmestyy appiin, sen voi ohjata toiseen paikkaan. Kun lähetys on Suomessa ja käsittelyssä, ei anna tehdä muutoksia eikä aiemmin saanut edes aspan kautta vaihdettua toiseen lokerikkoon, koska ei kuulemma ollut ko. kuskin reitillä.
Okei - tässä tapauksessa ketju meni niin että ensimmäiseksi tuli textari GLS:ltä että paketti on ulkoautomaatissa ja sen voi noutaa sieltä, sekä että siihen tarttee paketit apsin. Ei ollu apsia sitä enne tai muutakaan tietoa että MH on välikätenä.
 
No seuraavalla kerralla tulee apista ilmoitus.

Edit: pitää kehaista verkkiksen ja Postin yhteistyötä hieman, eilen maanantaina klo 22.19 tilaus sisään kolmesta tuotteesta, tänään klo 17.11 ilmoitus, että voi noutaa lokerikosta. Aina iloinen asia kun alle vuorokaudessa hoituu logistiikan ja lähetyksen osalta.
:thumbsup:

Oli vielä Tefalin Ultimate -sarjaa hyvässä alessa -40-43%

IMG_5180.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
No seuraavalla kerralla tulee apista ilmoitus.
Tai sitten ei tule. Jatkossa pitää selvittää, jos ikinä mitään aikoo tilata että kenen kautta aikoo lähettää ja kuka on niiden kumppani Suomessa. Ja jos se on matkahuolto, niin toteaa että sori mutta ei tule kauppoja. Ainoa mikä auttaa näihin "ei meitä pätkääkään asiakas kiinnosta" tapauksiin. Kaiken huipuksihan niillä on nykyään toimarina tyyppi, joka on ainakin aiemmin edes yrittänyt esittää asiakaskokemus keskiössä persoonaa.

Tietty voisi toivoa että edes mediaa kiinnostaisi - tämä kertainen matkahuollon touhu alittaa kyllä riman niin alhaalta että tämä ansaitsisi näkyvyyttä, että mahdollisimman moni osaisi varoa.

Ihan minimi olisi että edes sen apsin kautta kertoisivat että nyt on automaatti vialla, ja aiomme toimia seuraavasti... Kuten odotettu korjausaika tai paketit klo se ja se uudessa paikassa. Nythän apsi kertoo että paketin voi noutaa, ja vasta paikan päällä ilmenee että ei voi.
 
Tuli aikansa kuluksi tutkiskeltua tuota MH:n käyttämää ulkoboxia.
MH:n sivuilta: "Sovelluksella käytettävät automaatit toimivat ilman verkkovirtaa"

Ja paikanpäällä todettuna: että jep, kyllä siellä katolla on aurinkopaneeli. Kokoluokkaa 15W. Paneeli kerrostalon ja puuston varjossa, arviolta melko suoraan itään suunnattuna. Lunta sentään ei enää tänään ollut paneelin päällä. Viikonloppuna tuli sen verran lunta että tuolloin viimeksi ollut peittyneenä.
Ja kun lunta on ylipäätään suurinpiirtein sen puolivuotta, niin aika riskaabeli viritys. Vaikka sisällä olisi isokin akku, niin ei sellainen tykkää olla kuukausi tolkulla kylmässä tyhjentymässä. Voipi tulla aikaa myöten hintavaksi kun huoltomiehet käyvät talvisin vaihtamassa uutta akkua sisään.

Pitäisiköhän vinkata näille että sen pömpelin kylkeen voisi laittaa hätäveivin, jolla voi tarvittaessa veivata akkuun täytettä. Appsi voisi sitten kertoa, että vielä 15 minuuttia ja saadaan eka palkki täyteen tai hoputtaa jos ei veivaa tarpeeksi nopeasti. Saataisiin energian tuotantovastuukin asiakkaan kontolle. Vappukin on jo aika lähellä mutta eiköhän joku noheva teekkari ehtisi tehdä tästä proton esiteltäväksi?
 
Miksiköhän posti antaa vaihtoehdoksi paketin kotiinkuljetuksen tai valinnaisen pakettiautomaatin jos se paketti menee aina 100% todennäköisyydellä 2 kilometrin päähän kauppakeskus paskatriplan nurkassa olevaan kaupan hikinurkkaan? Koko kaupunki ihan täynnä pakettiautomaatteja.

Screenshot_20240422_211708_DuckDuckGo.png
 
Miksiköhän posti antaa vaihtoehdoksi paketin kotiinkuljetuksen tai valinnaisen pakettiautomaatin jos se paketti menee aina 100% todennäköisyydellä 2 kilometrin päähän kauppakeskus paskatriplan nurkassa olevaan kaupan hikinurkkaan? Koko kaupunki ihan täynnä pakettiautomaatteja.

Jos yrität tilata pakettia kroonisesti täynnä olevaan pakettiautomaattiin ja et ole asettanut OmaPostissa omaa noutopistettä (tai se on sama automaatti), paketti ohjataan osoitteen perusteella lähimpään Postin täyden palvelun noutopisteeseen, joka ei verkoston karsimisen vuoksi ole välttämättä kovinkaan lähellä.

Jos jokin muu Postin palvelupiste (ei automaatti) on mieluisampi, se kannattaa laittaa OmaPostissa omaksi noutopisteeksi.

 
Heh heh, kysyin asiakaspalvelun chatistä miksi paketti on väärässä paikassa.

"Onpas erikoista. Tälle oli kyllä lokero varattu tuolta OmaPosti-kioskista eikä kotiisi pitäisi olla mitään toimitusestettä, kun ovikoodikin on tiedoissa."

Eli jakaja tiputtaa pakettini aina itseään lähimpänä olevaan palvelupisteeseen tarkoituksella vaikka lokero on varattu, aika uskomatonta paskaa.
 
En nyt täysin ymmärrä. Fedexiltä tulossa USA:sta paketti. Laittoivat automaattisen näreän viestin että käy heti tullaamassa tai lyödään pepulle. Yritin, mutta tulli.fi sanoo että oletko tyhmä, et voi tullata ennen kuin se on maassa. Fedexiltä uusi viesti, jos ei ole tullattu ennen kuin olemme huomenna toimittamassa, palautetaan paketti lähettäjälle. Odotin nyt yöhön asti ja Turussa näyttää olevan. No nyt voin varmasti tullata sen. Laitoin kaikki tiedot lomakkeelle ja painoin lähetä. Meni 3 minuuttia ja ruudussa lukee "Tullissa on viivettä, voit katsoa tullauksen etenemistä omat tullaukset sivulla". Okei, siellä se näkyy, mutta en minä päässyt mitään edes maksamaan. Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok. Taitaa siis huomenna lähteä paketti heti rakettina takaisin, jonka olisin kiireesti tarvinnut. Aina yhtä vaikeaa kun Tullin kanssa joutuu asioimaan.
 
En nyt täysin ymmärrä. Fedexiltä tulossa USA:sta paketti. Laittoivat automaattisen näreän viestin että käy heti tullaamassa tai lyödään pepulle. Yritin, mutta tulli.fi sanoo että oletko tyhmä, et voi tullata ennen kuin se on maassa. Fedexiltä uusi viesti, jos ei ole tullattu ennen kuin olemme huomenna toimittamassa, palautetaan paketti lähettäjälle. Odotin nyt yöhön asti ja Turussa näyttää olevan. No nyt voin varmasti tullata sen. Laitoin kaikki tiedot lomakkeelle ja painoin lähetä. Meni 3 minuuttia ja ruudussa lukee "Tullissa on viivettä, voit katsoa tullauksen etenemistä omat tullaukset sivulla". Okei, siellä se näkyy, mutta en minä päässyt mitään edes maksamaan. Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok. Taitaa siis huomenna lähteä paketti heti rakettina takaisin, jonka olisin kiireesti tarvinnut. Aina yhtä vaikeaa kun Tullin kanssa joutuu asioimaan.
Eiköhän se ongelma ole tässä myös Fedex? Ne varmaan haluaa että tullaat paketin heidän kautta ja ottavat omat kulunsa siitä. Ja sekin varmaan maksaa kun tullaat paketin itse (onko se enää mahdollista?). Sinänsä outoa, kun muistaakseni niiden pitäis säilyttää sitä muutaman päivän maksutta, pitäis voida maksaa niille että silyttävät pidempään.
 
Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok.
Tullauksesi otettiin manuaaliseen tarkistukseen. Itsellä nuo on aina 1 työpäivän sisällä edenneet lisäselvityspyyntöön, mutta viime kerrasta on aika pitkä aika.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha, Amazon ja posti eivät näytä samoja seuranta viestejä. Noh viereisessä keskuksessa toisen mukaan nyt niin eiköhän se hyvällä tuurilla huomenna voisi johonkin aikaan olla ovella.
 
Jokohan ruohonleikkuu kausi alkanut :hmm: Tuntuis vaan että koko kevään ihan kotimaan kirjelähetyksissä kestää kohtuuttoman kauan saapua perille. Perus postimerkkien hintakin tais nousta jälleen. Perus leffan laittaminen kirjeenä (vaatii 2 postimerkkiä) maksaa nyt lähes saman mitä s-paketti eli lähes 6€ euroa. Ei mitään järkeä tässä menossa ja todennäköisesti heikommaksi tulee menemään kun työvoimakin haetaan nykyään ulkomaita myöten. Tämähän ei lainkaan lisää riskiä että ihmisten paketit alkais katoilemaan jopa enemmän. Saatikka se että kotimaan kivijaloista ei ensinnäkään nykyisin edes saa ostettua mitään tai jos saakin köyhällä ei ole varaa maksaa koska kalliimpi kuin verkossa eli posti on pakollinen välikäsi ostaessa käytännössä mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Vähän sekavaa tekstiä joten laitetaas näin, jatkossa luvassa vielä huonompaa. Toisaalta ehkä vähemmän mainoksia jatkossa jos ollenkaan.

Posti aloittaa uudet muutosneuvottelut – vähennystarve jopa 250
Posti suunnittelee poistavansa palvelutarjonnosta osoitteettomat mainosjakelut ja muut massapostitukset kuten ilmaislehtien jakelun vuoden 2025 alusta.

Alustavan arvion mukaan nämä muutokset johtavat enintään 130 työntekijän vähennykseen. Neuvotteluissa selvitetään, voidaanko suuri osa mahdollisista henkilöstövähennyksistä toteuttaa eläke- tai muilla järjestelyillä., sanotaan tiedotteessa.

Lisäksi Posti suunnittelee Tampereen Perkkoonkadulla sijaitsevan postikeskuksen toiminnan uudelleenorganisointia.

Tampereen postikeskuksen muutosten arvioidaan johtavan enintään 120 työntekijän vähennykseen.

Huhtikuun puolivälissä Posti kertoi aloittavansa muutosneuvottelut, joiden piirissä on 1 319 Posti Kuljetus Oy:n kuljetus- ja terminaalitehtävissä työskentelevää työntekijää. Suunniteltujen muutosten arvioitiin johtavan enintään 295 työtehtävän vähennykseen.

Posti työllistää Suomessa 15 000 ihmistä.
 
Mitähän nyt taas. Saksasta on tulossa isohko paketti. DHL:n seurannan mukaan se oli Helsingin terminaalissa la 11.5., josta se lähti edelleen su 12.5 ja saapui kohdepaikkakunnalle ma 13.5. Odottelin jo kuriiria, mutta nyt tiistaina se onkin näköjään taas Helsingissä. En ihmettelisi, jos se olisi kohta jossakin toisessa maassa.

Pää hajoaa näiden toimitusten epävarmuuden kanssa.
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
 
Yleensä Postin paketit ovat kulkeneet nopeasti Helsingistä Tampereelle, mutta nyt tuli paketille ensin päivä ylimääräistä odottelua Vantaalla ja samoin vähintään päivä Tampereen päässä. Katsotaan tulisko jo huomenna perille asti...
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
Itselle monta kertaa tullut tuo että joutuu tullaamaan vaikka kaikki on jo hoidettu tilatessa. Tullin sivuilla taisi olla 3 vaihtoehtoa 1. Joko pyydät lähettäjältä IOSS numeron ja annat sen tullille (Jossei se lue tilausvahvistuksessa tai ole heidän sivuilla) 2. Tullaat uudestaan ja pyydät myyjältä toiset ALV:t takisin. 3. Tiedoista puuttuu joku muu kuin maksuliikenteeseen liittyvä tieto.

Jollain isomilla myyjillä on IOSS numero omilla sivuillaan tai tilausvahvistuksessa (Ebay, Amazon. Yhdeltä pienemmältä puljulta olen onnistunut sen saamaaan pyytäessä. Yleensä olen joutunut tekemään 2. vaihtoehdon mutta tähän mennessä myyjät aina sanoneet samantien että tee tullaus uudestaan lähetä kuitti niin saat rahat takaisin. 3. vaihtoehtoon en ole koskaan törmännyt.

Yksi paketti tulossa johon en voinut hoitaa maksuja etukäteen. Tuli paketti suomeen ja ajattelin tullin sivujen kautta tehdä tullauksen. Tuli MRN virheilmoitus ja päätin tehdä tullauksen postin sivuilla jotta asia hoituisi nopeammin. Huomenna on kulunut 10 päivää siitä kun paketti tuli suomeen ja jolloin tein tullauksen sekä maksoin postin käsittelymaksun. Meni 7 päivää tullauksesta ennenkuin paketti meni tilaan "Tullaus on käynnissä". Huomenna on tosiaan 10 päivää kulunut ja edelleen "Tullaus on käynnissä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.." jne. Tänään tuli vielä muistutus ilmoitus tullauksesta ja käsittelymaksusta vaikka paketin tila on "Tullaus on käynnissä". Paketin aikajanatiedoissa ei ole mainintaakaan että tullaus olisi vastaanotettu tai postin käsittelymaksu maksettu kuten aiemmin vastaavissa tilanteissa käynyt.
 
Jahas, Postin duunarit on vissiin aloitelleet ruohonleikkuut tms kun paketit kulkee taas normaalia hitaammin. Normaalisti kun ulkomaan paketti rekisteröityy Itella Liettualle niin noin kahden arkipäivän jälkeen se on Vantaalla lajittelussa ja seuraavana päivänä noudettavissa automaatista mutta nyt on useampikin paketti jo su/ma leimattu Liettuassa eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään, paitsi yhdestä paketista joka on käynyt Vantaalla lajittelussa ja sitten rekisteröitynyt Keravalla ja ollut siellä nyt jo pari päivää. Normaalisti nuo paketit tulevat suoraan Vantaalta tänne Tuusulaan automaattiin tai palvelutiskille noutoon. No, kai nuo tuolta joskus tulevat... Toisaalta kun nyt on hieno ilma niin ehkä sitä keksii muutakin tekemistä kuin nuo paketit :D
 
Mitenkäs noi Postin pikkupaketit jotka ei mahu luukusta, jaetaanko ne kuitenkin Postista noudettavaksi myös sellaisena päivänä kun normaalisti ei ole luukku jakelua (eli on ns. postimiehen darra päivä)?
 
OmaPosti se osaa kaikenlaista, mutta vastaanottajan puhelinnumeron yhdistäminen DHL-pakettiin on täysi mahdottomuus.
Sähköpostin se kyllä tietää, kun lähettää toimituksen sopimisesta. Kaikilta muilta olisi onnistunut tuoda paketti perjantaina kotiovelle, mutta ei Posti/DHL, maanantaille mennään.
 
On tuo OmaPosti muutenkin aika raivostuttava välillä. Hyvänä esimerkkinä tapaus mikä on sattunut nyt 3 kertaa viimeisen puolen vuoden aikana: Menen noutamaan pakettia automaatilta ja avaan sovelluksen. Kirjaudun sormenjäljellä sovellukseen ja ruudulla vilahtaa jotain "Sessio on vanhentunut" ja kirjautuu kokonaan ulos. Sitten pitää ruveta siinä arpomaan kummalla sähköpostilla olen OmaPostiin kirjautunut, mikähän sen salasana olikaan ja vielä perään vahva tunnistautuminen. Ja tuo onnistuu tapahtumaan aina just pakettiautomaatilla tai pakettia tiskiltä noutaessa, ei koskaan kotona, työpaikalla tai missään muualla. Tuohon aina tuhrautuu monta minuuttia ihmettelyyn.
 
On kyllä postilta vaikea saada oikein kunnollista vastausta. Tässä vielä ironista, että minä kehuin postin pakettien toimitusta parhaaksi tällä hetkellä (koska automaatteihin myös toimitetaan vkl) ja työkaveri haukkui pystyyn. No tilattiin työkaverin kanssa Australiasta miltei identtiset paketit ja hoidin molempien tullaukset omapostista (vanhempi työkaveri ei oikein appeja handlaa) heti kun oli mahdollista. Paketit saapuivat maahan ja työkaverin lähetyksen tullaus n. 5 min paketin saapumisesta terminaaliin oli hoidettu ja paketti seuraavana päivänä toimitettu. Minun paketti jäi jumiin ja lupailtu aina, et kohta tullaus ok ja paketti saa luvan lähteä eteenpäin niin mitään ei kyllä ole tapahtunut. Toki vajaan viikon ollut jumissa vasta, mut ai saakeli, että v*tuttaa. Ei vaan mitenkään mene jakeluun, et sama lähettäjä ja samat paketit niin toinen ok ja toinen ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 026
Viestejä
4 503 528
Jäsenet
74 313
Uusin jäsen
okimotoyoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom