Postin kulkemisen vaikeus

No seuraavalla kerralla tulee apista ilmoitus.
Tai sitten ei tule. Jatkossa pitää selvittää, jos ikinä mitään aikoo tilata että kenen kautta aikoo lähettää ja kuka on niiden kumppani Suomessa. Ja jos se on matkahuolto, niin toteaa että sori mutta ei tule kauppoja. Ainoa mikä auttaa näihin "ei meitä pätkääkään asiakas kiinnosta" tapauksiin. Kaiken huipuksihan niillä on nykyään toimarina tyyppi, joka on ainakin aiemmin edes yrittänyt esittää asiakaskokemus keskiössä persoonaa.

Tietty voisi toivoa että edes mediaa kiinnostaisi - tämä kertainen matkahuollon touhu alittaa kyllä riman niin alhaalta että tämä ansaitsisi näkyvyyttä, että mahdollisimman moni osaisi varoa.

Ihan minimi olisi että edes sen apsin kautta kertoisivat että nyt on automaatti vialla, ja aiomme toimia seuraavasti... Kuten odotettu korjausaika tai paketit klo se ja se uudessa paikassa. Nythän apsi kertoo että paketin voi noutaa, ja vasta paikan päällä ilmenee että ei voi.
 
Tuli aikansa kuluksi tutkiskeltua tuota MH:n käyttämää ulkoboxia.
MH:n sivuilta: "Sovelluksella käytettävät automaatit toimivat ilman verkkovirtaa"

Ja paikanpäällä todettuna: että jep, kyllä siellä katolla on aurinkopaneeli. Kokoluokkaa 15W. Paneeli kerrostalon ja puuston varjossa, arviolta melko suoraan itään suunnattuna. Lunta sentään ei enää tänään ollut paneelin päällä. Viikonloppuna tuli sen verran lunta että tuolloin viimeksi ollut peittyneenä.
Ja kun lunta on ylipäätään suurinpiirtein sen puolivuotta, niin aika riskaabeli viritys. Vaikka sisällä olisi isokin akku, niin ei sellainen tykkää olla kuukausi tolkulla kylmässä tyhjentymässä. Voipi tulla aikaa myöten hintavaksi kun huoltomiehet käyvät talvisin vaihtamassa uutta akkua sisään.

Pitäisiköhän vinkata näille että sen pömpelin kylkeen voisi laittaa hätäveivin, jolla voi tarvittaessa veivata akkuun täytettä. Appsi voisi sitten kertoa, että vielä 15 minuuttia ja saadaan eka palkki täyteen tai hoputtaa jos ei veivaa tarpeeksi nopeasti. Saataisiin energian tuotantovastuukin asiakkaan kontolle. Vappukin on jo aika lähellä mutta eiköhän joku noheva teekkari ehtisi tehdä tästä proton esiteltäväksi?
 
Miksiköhän posti antaa vaihtoehdoksi paketin kotiinkuljetuksen tai valinnaisen pakettiautomaatin jos se paketti menee aina 100% todennäköisyydellä 2 kilometrin päähän kauppakeskus paskatriplan nurkassa olevaan kaupan hikinurkkaan? Koko kaupunki ihan täynnä pakettiautomaatteja.

Screenshot_20240422_211708_DuckDuckGo.png
 
Miksiköhän posti antaa vaihtoehdoksi paketin kotiinkuljetuksen tai valinnaisen pakettiautomaatin jos se paketti menee aina 100% todennäköisyydellä 2 kilometrin päähän kauppakeskus paskatriplan nurkassa olevaan kaupan hikinurkkaan? Koko kaupunki ihan täynnä pakettiautomaatteja.

Jos yrität tilata pakettia kroonisesti täynnä olevaan pakettiautomaattiin ja et ole asettanut OmaPostissa omaa noutopistettä (tai se on sama automaatti), paketti ohjataan osoitteen perusteella lähimpään Postin täyden palvelun noutopisteeseen, joka ei verkoston karsimisen vuoksi ole välttämättä kovinkaan lähellä.

Jos jokin muu Postin palvelupiste (ei automaatti) on mieluisampi, se kannattaa laittaa OmaPostissa omaksi noutopisteeksi.

 
Heh heh, kysyin asiakaspalvelun chatistä miksi paketti on väärässä paikassa.

"Onpas erikoista. Tälle oli kyllä lokero varattu tuolta OmaPosti-kioskista eikä kotiisi pitäisi olla mitään toimitusestettä, kun ovikoodikin on tiedoissa."

Eli jakaja tiputtaa pakettini aina itseään lähimpänä olevaan palvelupisteeseen tarkoituksella vaikka lokero on varattu, aika uskomatonta paskaa.
 
En nyt täysin ymmärrä. Fedexiltä tulossa USA:sta paketti. Laittoivat automaattisen näreän viestin että käy heti tullaamassa tai lyödään pepulle. Yritin, mutta tulli.fi sanoo että oletko tyhmä, et voi tullata ennen kuin se on maassa. Fedexiltä uusi viesti, jos ei ole tullattu ennen kuin olemme huomenna toimittamassa, palautetaan paketti lähettäjälle. Odotin nyt yöhön asti ja Turussa näyttää olevan. No nyt voin varmasti tullata sen. Laitoin kaikki tiedot lomakkeelle ja painoin lähetä. Meni 3 minuuttia ja ruudussa lukee "Tullissa on viivettä, voit katsoa tullauksen etenemistä omat tullaukset sivulla". Okei, siellä se näkyy, mutta en minä päässyt mitään edes maksamaan. Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok. Taitaa siis huomenna lähteä paketti heti rakettina takaisin, jonka olisin kiireesti tarvinnut. Aina yhtä vaikeaa kun Tullin kanssa joutuu asioimaan.
 
En nyt täysin ymmärrä. Fedexiltä tulossa USA:sta paketti. Laittoivat automaattisen näreän viestin että käy heti tullaamassa tai lyödään pepulle. Yritin, mutta tulli.fi sanoo että oletko tyhmä, et voi tullata ennen kuin se on maassa. Fedexiltä uusi viesti, jos ei ole tullattu ennen kuin olemme huomenna toimittamassa, palautetaan paketti lähettäjälle. Odotin nyt yöhön asti ja Turussa näyttää olevan. No nyt voin varmasti tullata sen. Laitoin kaikki tiedot lomakkeelle ja painoin lähetä. Meni 3 minuuttia ja ruudussa lukee "Tullissa on viivettä, voit katsoa tullauksen etenemistä omat tullaukset sivulla". Okei, siellä se näkyy, mutta en minä päässyt mitään edes maksamaan. Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok. Taitaa siis huomenna lähteä paketti heti rakettina takaisin, jonka olisin kiireesti tarvinnut. Aina yhtä vaikeaa kun Tullin kanssa joutuu asioimaan.
Eiköhän se ongelma ole tässä myös Fedex? Ne varmaan haluaa että tullaat paketin heidän kautta ja ottavat omat kulunsa siitä. Ja sekin varmaan maksaa kun tullaat paketin itse (onko se enää mahdollista?). Sinänsä outoa, kun muistaakseni niiden pitäis säilyttää sitä muutaman päivän maksutta, pitäis voida maksaa niille että silyttävät pidempään.
 
Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok.
Tullauksesi otettiin manuaaliseen tarkistukseen. Itsellä nuo on aina 1 työpäivän sisällä edenneet lisäselvityspyyntöön, mutta viime kerrasta on aika pitkä aika.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha, Amazon ja posti eivät näytä samoja seuranta viestejä. Noh viereisessä keskuksessa toisen mukaan nyt niin eiköhän se hyvällä tuurilla huomenna voisi johonkin aikaan olla ovella.
 
Jokohan ruohonleikkuu kausi alkanut :hmm: Tuntuis vaan että koko kevään ihan kotimaan kirjelähetyksissä kestää kohtuuttoman kauan saapua perille. Perus postimerkkien hintakin tais nousta jälleen. Perus leffan laittaminen kirjeenä (vaatii 2 postimerkkiä) maksaa nyt lähes saman mitä s-paketti eli lähes 6€ euroa. Ei mitään järkeä tässä menossa ja todennäköisesti heikommaksi tulee menemään kun työvoimakin haetaan nykyään ulkomaita myöten. Tämähän ei lainkaan lisää riskiä että ihmisten paketit alkais katoilemaan jopa enemmän. Saatikka se että kotimaan kivijaloista ei ensinnäkään nykyisin edes saa ostettua mitään tai jos saakin köyhällä ei ole varaa maksaa koska kalliimpi kuin verkossa eli posti on pakollinen välikäsi ostaessa käytännössä mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Vähän sekavaa tekstiä joten laitetaas näin, jatkossa luvassa vielä huonompaa. Toisaalta ehkä vähemmän mainoksia jatkossa jos ollenkaan.

Posti aloittaa uudet muutosneuvottelut – vähennystarve jopa 250
Posti suunnittelee poistavansa palvelutarjonnosta osoitteettomat mainosjakelut ja muut massapostitukset kuten ilmaislehtien jakelun vuoden 2025 alusta.

Alustavan arvion mukaan nämä muutokset johtavat enintään 130 työntekijän vähennykseen. Neuvotteluissa selvitetään, voidaanko suuri osa mahdollisista henkilöstövähennyksistä toteuttaa eläke- tai muilla järjestelyillä., sanotaan tiedotteessa.

Lisäksi Posti suunnittelee Tampereen Perkkoonkadulla sijaitsevan postikeskuksen toiminnan uudelleenorganisointia.

Tampereen postikeskuksen muutosten arvioidaan johtavan enintään 120 työntekijän vähennykseen.

Huhtikuun puolivälissä Posti kertoi aloittavansa muutosneuvottelut, joiden piirissä on 1 319 Posti Kuljetus Oy:n kuljetus- ja terminaalitehtävissä työskentelevää työntekijää. Suunniteltujen muutosten arvioitiin johtavan enintään 295 työtehtävän vähennykseen.

Posti työllistää Suomessa 15 000 ihmistä.
 
Mitähän nyt taas. Saksasta on tulossa isohko paketti. DHL:n seurannan mukaan se oli Helsingin terminaalissa la 11.5., josta se lähti edelleen su 12.5 ja saapui kohdepaikkakunnalle ma 13.5. Odottelin jo kuriiria, mutta nyt tiistaina se onkin näköjään taas Helsingissä. En ihmettelisi, jos se olisi kohta jossakin toisessa maassa.

Pää hajoaa näiden toimitusten epävarmuuden kanssa.
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
 
Yleensä Postin paketit ovat kulkeneet nopeasti Helsingistä Tampereelle, mutta nyt tuli paketille ensin päivä ylimääräistä odottelua Vantaalla ja samoin vähintään päivä Tampereen päässä. Katsotaan tulisko jo huomenna perille asti...
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
Itselle monta kertaa tullut tuo että joutuu tullaamaan vaikka kaikki on jo hoidettu tilatessa. Tullin sivuilla taisi olla 3 vaihtoehtoa 1. Joko pyydät lähettäjältä IOSS numeron ja annat sen tullille (Jossei se lue tilausvahvistuksessa tai ole heidän sivuilla) 2. Tullaat uudestaan ja pyydät myyjältä toiset ALV:t takisin. 3. Tiedoista puuttuu joku muu kuin maksuliikenteeseen liittyvä tieto.

Jollain isomilla myyjillä on IOSS numero omilla sivuillaan tai tilausvahvistuksessa (Ebay, Amazon. Yhdeltä pienemmältä puljulta olen onnistunut sen saamaaan pyytäessä. Yleensä olen joutunut tekemään 2. vaihtoehdon mutta tähän mennessä myyjät aina sanoneet samantien että tee tullaus uudestaan lähetä kuitti niin saat rahat takaisin. 3. vaihtoehtoon en ole koskaan törmännyt.

Yksi paketti tulossa johon en voinut hoitaa maksuja etukäteen. Tuli paketti suomeen ja ajattelin tullin sivujen kautta tehdä tullauksen. Tuli MRN virheilmoitus ja päätin tehdä tullauksen postin sivuilla jotta asia hoituisi nopeammin. Huomenna on kulunut 10 päivää siitä kun paketti tuli suomeen ja jolloin tein tullauksen sekä maksoin postin käsittelymaksun. Meni 7 päivää tullauksesta ennenkuin paketti meni tilaan "Tullaus on käynnissä". Huomenna on tosiaan 10 päivää kulunut ja edelleen "Tullaus on käynnissä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.." jne. Tänään tuli vielä muistutus ilmoitus tullauksesta ja käsittelymaksusta vaikka paketin tila on "Tullaus on käynnissä". Paketin aikajanatiedoissa ei ole mainintaakaan että tullaus olisi vastaanotettu tai postin käsittelymaksu maksettu kuten aiemmin vastaavissa tilanteissa käynyt.
 
Jahas, Postin duunarit on vissiin aloitelleet ruohonleikkuut tms kun paketit kulkee taas normaalia hitaammin. Normaalisti kun ulkomaan paketti rekisteröityy Itella Liettualle niin noin kahden arkipäivän jälkeen se on Vantaalla lajittelussa ja seuraavana päivänä noudettavissa automaatista mutta nyt on useampikin paketti jo su/ma leimattu Liettuassa eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään, paitsi yhdestä paketista joka on käynyt Vantaalla lajittelussa ja sitten rekisteröitynyt Keravalla ja ollut siellä nyt jo pari päivää. Normaalisti nuo paketit tulevat suoraan Vantaalta tänne Tuusulaan automaattiin tai palvelutiskille noutoon. No, kai nuo tuolta joskus tulevat... Toisaalta kun nyt on hieno ilma niin ehkä sitä keksii muutakin tekemistä kuin nuo paketit :D
 
Mitenkäs noi Postin pikkupaketit jotka ei mahu luukusta, jaetaanko ne kuitenkin Postista noudettavaksi myös sellaisena päivänä kun normaalisti ei ole luukku jakelua (eli on ns. postimiehen darra päivä)?
 
OmaPosti se osaa kaikenlaista, mutta vastaanottajan puhelinnumeron yhdistäminen DHL-pakettiin on täysi mahdottomuus.
Sähköpostin se kyllä tietää, kun lähettää toimituksen sopimisesta. Kaikilta muilta olisi onnistunut tuoda paketti perjantaina kotiovelle, mutta ei Posti/DHL, maanantaille mennään.
 
On tuo OmaPosti muutenkin aika raivostuttava välillä. Hyvänä esimerkkinä tapaus mikä on sattunut nyt 3 kertaa viimeisen puolen vuoden aikana: Menen noutamaan pakettia automaatilta ja avaan sovelluksen. Kirjaudun sormenjäljellä sovellukseen ja ruudulla vilahtaa jotain "Sessio on vanhentunut" ja kirjautuu kokonaan ulos. Sitten pitää ruveta siinä arpomaan kummalla sähköpostilla olen OmaPostiin kirjautunut, mikähän sen salasana olikaan ja vielä perään vahva tunnistautuminen. Ja tuo onnistuu tapahtumaan aina just pakettiautomaatilla tai pakettia tiskiltä noutaessa, ei koskaan kotona, työpaikalla tai missään muualla. Tuohon aina tuhrautuu monta minuuttia ihmettelyyn.
 
On kyllä postilta vaikea saada oikein kunnollista vastausta. Tässä vielä ironista, että minä kehuin postin pakettien toimitusta parhaaksi tällä hetkellä (koska automaatteihin myös toimitetaan vkl) ja työkaveri haukkui pystyyn. No tilattiin työkaverin kanssa Australiasta miltei identtiset paketit ja hoidin molempien tullaukset omapostista (vanhempi työkaveri ei oikein appeja handlaa) heti kun oli mahdollista. Paketit saapuivat maahan ja työkaverin lähetyksen tullaus n. 5 min paketin saapumisesta terminaaliin oli hoidettu ja paketti seuraavana päivänä toimitettu. Minun paketti jäi jumiin ja lupailtu aina, et kohta tullaus ok ja paketti saa luvan lähteä eteenpäin niin mitään ei kyllä ole tapahtunut. Toki vajaan viikon ollut jumissa vasta, mut ai saakeli, että v*tuttaa. Ei vaan mitenkään mene jakeluun, et sama lähettäjä ja samat paketit niin toinen ok ja toinen ei.
 
Helvetin PostNord taas tekee ennätyksiä. Kaksi lähetystä, piti mennä lokeroon kadun toiselle puolelle, noh, ne vietiin to-pe aikana noutopisteeseen reilun kilometrin päähän. Lauantaina jo hyllytetyt lähetykset näkyivät olevan taas matkalla ja toimitus arvioitiin tiistaille, mutt ei tietoa minne menossa. Soitin huvikseen tuonne ensimmäiseen noutopisteeseen että olisko ne siellä? No ei ollut, kaikki lähetykset oli haettu pois ja kertoivat vetävänsä sunnuntai-iltana ovet pysyvästi säppiin.

Maanantaina näkyi jo tuleva noutopiste viiden kilometrin päässä vaikka edelleen, kadun toisella puolella on iso, +50 lokeron lokerikko johon tuotiin nätisti kolmas lähetys eilen ja sen jo noudinkin.

Tässä välissä aspan kanssa viestinyt WA:ssa ja ÄO on semmoista 68 tasoa. Nyt ei ole hajua missä lähetykset edes ovat, viimeisin merkintä oli maanantaiaamulta Vantaalta noin klo 08, että viedään noutopisteeseen. Tänään tuli jo muistute, että nouda lähetys koska huomisen jälkeen pitäisi jo lähteä takaisin.

Ei jaksaisi lähteä turhaan sinne noutopisteeseen kyselemään kun seuranta ei kerro niiden olevan siellä.
Tätä kirjoittaessa tuli sms heiltä ja pitäisi laittaa uusi viesti heille kun eivät voi vastata yli 24h viesteihin WA:ssa. :hammer:
 
Niinhän siinä kävi, että toinen lähetyksistä lähti takaisin, jännän asiasta tekee se, että se oli sekoilujen takia noin kolme päivää noudettavissa, lopun ajan se oli lähinnä PN:n Vantaan terminaalissa + kuljetuksessa.

Ei enää ikinä PostNordia. :)
 

Liitteet

  • IMG_6089.jpeg
    IMG_6089.jpeg
    246,1 KB · Luettu: 68
Niinhän siinä kävi, että toinen lähetyksistä lähti takaisin, jännän asiasta tekee se, että se oli sekoilujen takia noin kolme päivää noudettavissa, lopun ajan se oli lähinnä PN:n Vantaan terminaalissa + kuljetuksessa.

Ei enää ikinä PostNordia. :)
Ei tuo kuva tarkoita, että olisi takaisin lähetetty. On mullakin tuommoinen joskus seurannassa ollut ja tarkoitti sitä, että lähetys oli pysäytetty odottamaan vastaustani mihin se viedään.
 
Ei tuo kuva tarkoita, että olisi takaisin lähetetty. On mullakin tuommoinen joskus seurannassa ollut ja tarkoitti sitä, että lähetys oli pysäytetty odottamaan vastaustani mihin se viedään.

Kysyin aspasta ja takaisin se lähti eilen. Päivää ennen palautusta oli pariin kertaan sama status kun sekoilivat. Muuten lähetys on pallotellut kuljetuksen ja Vantaan välillä:



IMG_6099.jpeg

IMG_6100.jpeg
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
Tämä päättyi kyllä sinänsä hyvin, että kun kävin uudelleen postin chätissä kyselemässä, niin seuraavana päivänä posti saikin paketin tullattua ja liikkeelle. Asiakaspalvelija vaikutti hieman yllättyneeltä, että mulle oli tullut edes joku viesti paketin tullaamisesta itse, joten vähän jäi epäselväksi koko keissi, mutta pääasia että homma meni maaliin enkä sen enempää kysellyt. Onneksi ei ollut mikään kiireellinen lähetys ja postin aspalle plussaa.
 
Tämä päättyi kyllä sinänsä hyvin, että kun kävin uudelleen postin chätissä kyselemässä, niin seuraavana päivänä posti saikin paketin tullattua ja liikkeelle. Asiakaspalvelija vaikutti hieman yllättyneeltä, että mulle oli tullut edes joku viesti paketin tullaamisesta itse, joten vähän jäi epäselväksi koko keissi, mutta pääasia että homma meni maaliin enkä sen enempää kysellyt. Onneksi ei ollut mikään kiireellinen lähetys ja postin aspalle plussaa.
Varmaan taas liittyy siihen että olikohan eilen kun kurkkasin OmaPostia niin siellä oli taas joku häiriöilmoitus että tullauksissa on jotain ongelmia. Tuntuu että eivät saa tuota koskaan kuntoon. Itselläni ei ole tuon takia paketit jumitelleet tai tullut mitään tullausilmoituksia mutta useammallakin tutulla on tuollaisia vastaavia tapauksia ollut lähiaikoina.
 
Vaikeeta on Post Nordilla, toinen lähetys samassa rumbassa. Kuvassa näkyvän viimeisimmän tapahtuman jälkeen on vielä kaksi stored -luentaa torstailta ja perjantailta.

IMG_6116.jpeg
 
Aikaisemminkin ollut puhetta, mutta nämä on vaikeita kun ulkomailta tulee lähetys ja seurannassa lukee esimerkiksi näin:

1.05.2024 11:37
Lähetys on toimitettu perille.
1.05.2024 10:41
Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu
1.05.2024 10:40
Toimitusajankohta sovittu vastaanottajan kanssa.
1.05.2024 07:28
Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle.

Aikaisemmin tuossa seurannassa myös luki, että yritettiin muka toimittaa, mutta ei oltu paikalla, sen jälkeen se muuttuikin, että on mukamas sovittu uusi toimitusaika vastaanottajan kanssa, no ei ole oltu missään yhteydessä.

Tämä paketti on siis seurannan mukaan toimitettu kuukausi sitten, mutta todellisuudessa se oli postilaatikossa vasta eilen 31.5. Tuollainen "lähetys on toimitettu" perille usein tulee noin viikossa sen jälkeen perille, mutta välillä menee se kuukausikin. Jos ei tule sittenkään, niin asiallehan ei oikein mitään voi tehdä, kun seurantahan ei valehtele, paketti on silloin toimitettu. Ostopaikassa, eli tässä tapauksessa Ebayssä ei kuitenkaan disputea voi tehdä menestyksekkäästi, kun seuranta näyttää että perillä on. Tässä tapauksessa kävi hyvin kun paketti lopulta löysi perille, seuraavaa kertaa odotellessa..
 
Postnord on aivan legenda. Ikinä en haluaisi tilata enää mm. Autodocilta mitään ,kun on niin hankalaa saada paketti. Asiakaspalvelu voi pahimmassa tapauksessa sotkea koko lähetyksen toimittamisen, että kannattaa mieluummin seurantaa seurata.

AliExpressistä taas Postin kanssa saa pakettia odottaa jopa kuukauden, kun Temu toimittaa paketin noin 1,5 viikossa Matkahuollon kautta. Mikä siellä kestää oikeasti.
 
Zalandossa töissä oleva kaveri ihmetteli kun valitin miten ärsyttävä toi Amazonin tapa pilkkoa yksi tilaus moneen lähetykseen on. Ehkä ne sitten miettii samaa, kun ajatteli että se mahdollistaa osan tuotteista toimittamisen aikaisemmin.

Nyt taas yksi tilaus Amazonista ja tulee kolmessa paketissa. Posti tietysti vei jokaisen paketin eri automaattiin, ja vielä eri kaupunginosiin.
 
Mitähän ihmettä Posti oikein mun pakettia Vantaalla pyörittelee? Yleensä paketti rekisteröidään kerran-pari, nyt on noin 20kpl merkintöjä muutaman tunnin ajalta.
1717832147106.png
 
Ei saakeli. ABC lopetti postin ja nyt paketit menee jonnekin helvetin kirpparille joka on neljään asti auki eli käytännössä paketteja voi hakea vain viikonloppuisin.

Ei saakeli mitä perseilyä taas. Onneksi paketit pääasiassa menee automaattiin, mutta aina välillä ne eksyy postiin.
 
Zalandossa töissä oleva kaveri ihmetteli kun valitin miten ärsyttävä toi Amazonin tapa pilkkoa yksi tilaus moneen lähetykseen on. Ehkä ne sitten miettii samaa, kun ajatteli että se mahdollistaa osan tuotteista toimittamisen aikaisemmin.

Nyt taas yksi tilaus Amazonista ja tulee kolmessa paketissa. Posti tietysti vei jokaisen paketin eri automaattiin, ja vielä eri kaupunginosiin.
Minulla amazoni tilaukset tulee aian kotiovelle jos posti toimittajana.
 
Onko muilla ollut ongelmia Ruotsin Postnordin kanssa lähiaikoina?

Mulla on ollut jo toista viikkoa paketti jumissa Rosersbergissä Ruotsissa. Postnordin aspa vastaa vuorokauden viiveellä että "näyttää olevan vieläkin Ruotsissa, me ei voida mitään", eikä yhtään enempää infoa tai edes pahoitteluja huonosta palvelusta.

Lähettäjä Maxgaming sanoi omasta aspastaan, että kuulemma Postnordilla on viikkojen backlog jota yrittävät setviä, eikä enää salli uusille tilauksille Postnordia ollenkaan.

Perjantaina tulee kaksi viikkoa täyteen, ehtiiköhän edes Arlandaan tuossa ajassa?
 
Korvaakohan posti tuhoutuneita paketteja yms.
KKV:n sivuilla on maininta, että kadonneista ja vahingoittuneista paketeista voi vaatia enimmillään korvausta 20 euroa/kilo.
 
KKV:n sivuilla on maininta, että kadonneista ja vahingoittuneista paketeista voi vaatia enimmillään korvausta 20 euroa/kilo.

Samalla sivulla mainitaan, että lähettäjä on vastuussa luovutukseen asti. Eli kauppias joutuu kaivamaan kuvetta, ja saa sitten pyytää postilta tuon max 20€ korvauksen. Kuluttajan näkökulmasta siis ainoa haitta on se, että joudut säheltämään reklamaation kanssa ja tuotteen toimitus viivästyy kun joudut tilaamaan uuden
 
Tullausongelmia. Näille ei ollut omaa ketjua ja kuriiri on tässä tapauksessa Posti niin laitan tänne. Paketti jenkeistä USPS:llä eli Postin kuljettama Suomen puolella. Postilta tuli saapumisilmoitus, joka kehottaa tullaamaan. Alvia ei ole maksettu tilausvaiheessa eli normaali tullaus. Maksoin postin käsittelymaksun ja yritin tullata tullin sivuilla kuten ennenkin.

Mutta viimeinen vaihe ennen maksua, eli "Lähetä", kaatuu virheeseen "jokin meni valitettavasti vikaan" ja "Ilmoituksen tiedoissa on havaittu sisällöllisiä virheitä". Ei vaan kerro että mitä. Lisäksi vihjaa että Postin ilmoittama MRN-tila voi olla virheellinen.

Onko kokemuksia miten tällainen virhe ratkeaa? Otin jo yhteyttä Postiin ja sieltä luvattiin selvittää asiaa. Tässä on ilmoituksen mukaan 20 päivää aikaa. Toivottavasti ei tarvitse soittaa Tulliin.
 
Itsellä oli pari kk takaperin mrn-ongelmaa tullauksessa. Posti vastaili tyyliin, että korjaantuu ajan päästä itsekseen jos on korjaantuakseen. Tulliin soitto taas oli hyvinkin kivuton ja sieltä ilmoitti pistävänsä postille paketin tiedot korjattavaksi.
Suosittelen siis tuonne tulliin soittoa.
 
Mikä tuossa ahdistaa? Ne kerrat kun pitänyt soittaa, on neuvottu just eikä melkein. Tulli on todennäköisesti parhaiten palveleva viranomaistaho minusta.
Tässä olen varsin samaa mieltä, kaikki on sujunut juuri niin hyvin kun on pystynyt kun ovat korjailleet Postin sekoiluja sun muita.
 
Kysyjän toiveena oli, ettei tarvitsisi soitella tulliin, ja täällä tivataan syytä ja neuvotaan soittelemaan tulliin :facepalm:
 
Toivottavasti ei tarvitse soittaa Tulliin.
Kuten moni muukin on sanonut, soittamalla yleensä selviää asia melko nopeasti. Siellä on käsitelty vaikka ja mitä joten neuvoa osaavat hyvin. Itse soittelen tuonne melko ahkerasti, jos tulee pakettia esim. USA:sta tai Kanadasta ja ei ihan perustullausta viitsi arpoa, vaan täytyy tarkasti eritellä eri kategoriat yms. Siellä on tosi hyvä palvelu.
 
Kysyjän toiveena oli, ettei tarvitsisi soitella tulliin, ja täällä tivataan syytä ja neuvotaan soittelemaan tulliin :facepalm:
Tottakai neuvotaan soittamaan Tulliin kun on tullausasiasta kyse ja siellä osataan parhaiten auttaa asiassa, yleensä hyvinkin nopeasti.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 331
Viestejä
4 899 222
Jäsenet
78 963
Uusin jäsen
Bonzer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom