Postin kulkemisen vaikeus

Posti taisi ainakin jossain vaiheessa hävittää sinne toimitetut väärän jakelijan lähetykset. Ei Postin homma niitä ole setviä.
 
Eihän noissa ole edes numeroa tai osoitetta johon voisi ilmoittaa että tulkaa hakemaan pois... Aika mahdottomaksi tehty normaalille ihmiselle tuo.
 
No ei se kyllä ole vastaanottajankaan homma setviä niitä, jos on väärin jaettu! Ei firmat voi ulkoistaa omaa vastuutaan yksityishenkilöille, vaan niiden kuuluu jakaa lähetykset oikeaan paikkaan. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole mätsätä kirjeessä olevaa osoitetta laatikossa seisovaan.
 
No ei se kyllä ole vastaanottajankaan homma setviä niitä, jos on väärin jaettu! Ei firmat voi ulkoistaa omaa vastuutaan yksityishenkilöille, vaan niiden kuuluu jakaa lähetykset oikeaan paikkaan. Ei se nyt mitään rakettitiedettä ole mätsätä kirjeessä olevaa osoitetta laatikossa seisovaan.
Juu, jos noissa muiden kuin Postin väärin jakamissa olisi edes joku paikka mihin ne pitäisi toimittaa mutta kun ei. Itse olen pääsääntöisesti naulannut ne rappukäytävän ilmoitustaululle ellei satu olemaan ihan saman rapun asukkaalle menevä posti. Jos ei siitä eksy oikeaan osoitteesen niin voi voi, mulle ei makseta mitään noiden toimittamisesta oikeaan osoitteeseen niin tuon enempää en nykyään tee.

Aikanaan tuli hirveästi postia väärään osoitteeseen ja vastaavasti omaa postia meni naapuriin mutta ne olivat Postin jakajan kämmejä ja ilmeisesti jakaja vaihtui varsin äkkiä kun parin valituksen jälkeen rupesi tulemaan oikeaan osoitteeseen.
 
Huomautus - keskity asialliseen kielenkäyttöön ja käytökseen, kiitos
Posti taisi ainakin jossain vaiheessa hävittää sinne toimitetut väärän jakelijan lähetykset. Ei Postin homma niitä ole setviä.
Se on sitten Itella Potsin synti. Heidän vastuullaan asia kuitenkin historiallisen kultturirasitteen ja yhteiskuntasopimuksen mukaan on. Ei satunnaisen spämmin vastaanottajan. Haistakoon Posti pitkän vitun.

Jos joku satunnainen narkkari tai huora tuo minulle "postia" joka on toiselle osoitettu, niin on minulta suuri vastaantulo toimittaa se postilaatikkoon. Velvollisuudet ylittävä hyvä teko on tällöin tapahtunut. Jos ei kelpaa, voi itkeä joen.

On hyvin kusipäinen asenne odottaa yksityishenkilöltä tai roskapostia vastaanottavalta yritykseltä ilmaistyötä jonkun verosyöttiläs-wolttifirman tai veroparasiittipuulaakin kämmien korjaamiseksi. Ellei tavallinen kyykyttäminen riitä, niin sitten pitää lakia muuttaa jotta de facto viranomaisena toimiva firma hoitaa velvollisuutensa tai itkee ja hoitaa.
 
Viimeksi muokattu:
Posti taisi ainakin jossain vaiheessa hävittää sinne toimitetut väärän jakelijan lähetykset. Ei Postin homma niitä ole setviä.
Aika kova väite, ei olisi mitään linkkiä heittää?
Tässä minun linkkini miten Posti toimii muiden jakelijoiden kirjeiden kanssa

Posti saa kilpailijoilta korvauksen niiden käsittelystä, mutta uuden osoitteen selvittäminen hidastuu.

– Siinähän tulee sitten kierros, että ensiksi se palautuu meidän verkkoon ja sitten meidän verkosta se menee sinne jakeluyhtiölle. Sitten alkaa se selvitys siitä, että saadaan se lähetys sitten seuraavalla kerralla oikein, kertoo Postipalveluiden tuotantojohtaja Sami Reponen Postista.

Posti pitää ongelmallisena, että se joutuu käsittelemään kasvavia määriä kilpailijoiden virheellisesti jakamia kirjeitä. Kilpailija ratkaisisi ongelman tekemällä kirjeiden palauttamisesta Postille virallisen käytännön, kun taas Posti haluaisi parantaa jakeluyritysten tunnistettavuutta.
 
Aika kova väite, ei olisi mitään linkkiä heittää?
Tässä minun linkkini miten Posti toimii muiden jakelijoiden kirjeiden kanssa
No varmaan Googlella löydät keskusteluja jossa porukka jakaa kokemuksiaan kun on vienyt kirjeen Postin tiskille ja se on nakattu roskiin. Ehkä tilanne on muuttunut siitä.
 
Kuinkahan kauan nykyään mahtaa paketeilla kestää Englannista Suomeen? Läppärin emolevy on kohta ollut matkalla 4 viikkoa, eikä ole mitään väliaikatietoja maaliskuun 9. päivän jälkeen, kun paketti lähti Englannista EU-alueelle. Postilta tuli kyllä omapostiin tullausmahdollisuus, mutta en ajatellut tuota kautta hoitaa ja maksaa ylimääräistä. Toista kautta pakettia ei vielä voi tullata, kun ei ole tullut maahantuloilmoitusta. Plääh, kyllä odottavan aika on pitkä. :rolleyes:
 
Kuinkahan kauan nykyään mahtaa paketeilla kestää Englannista Suomeen? Läppärin emolevy on kohta ollut matkalla 4 viikkoa, eikä ole mitään väliaikatietoja maaliskuun 9. päivän jälkeen, kun paketti lähti Englannista EU-alueelle. Postilta tuli kyllä omapostiin tullausmahdollisuus, mutta en ajatellut tuota kautta hoitaa ja maksaa ylimääräistä. Toista kautta pakettia ei vielä voi tullata, kun ei ole tullut maahantuloilmoitusta. Plääh, kyllä odottavan aika on pitkä. :rolleyes:
Tänä vuonna on itselle uk lähetykset matkanneet noin 6-10viikkoa.
 
Kävipä outo juttu postin ja pakettiautomaatin kanssa. Ennen kuin ehdin hakemaan paketin tuli jo ilmoitus, että paketti oli luovutettu. Eikä lokero enää auennut itselle. Soitin aspaan ja sanoivat selvittävänsä asiaa. Seuraavana päivänä tuli uudestaan noutoilmoitus eri lokerolla ja koodilla. Tällä kertaa sain itse noudettua paketin. Postin aspa ei perään soitellut ja niinpä kyselin itse. Heidän mukaansa "Lokero on jostain teknisestä virheestä tehnyt luovutusmerkinnän lähetykselle". Eikä siis joku muu ole saanut samaa noutokoodia ja palauttanut väärää lähetystä postille.

Ei luottamusta kasvattanut, mutta nopealla googlaillulla ei vastaavia tapauksia löytynyt.
 
Tammikuussa tuli ensimmäistä kertaa lähetys Matkahuollon ulkoautomaattiin, joka sijaitsi kerrostalon vieressä taivasalla. Lokerikko ei auennut vaikka tein kaikki Matkahuollon ja Googlen kertomat temput. Tappelin 20min ja luovutin. Aspaan viestiä ja sain paketin siirrettyä tiskiltä noudettavaksi parin päivän päästä.

Ulkoautomaatin alaosassa oli selkeä vekki, joku oli peruuttanut automaattia päin tai muuta vastaavaa. En tiedä vaikuttiko tuo lokerin jumiutumiseen vai -20c pakkanen vai kumpikin. Jatkossa pidän huolen ettei yksikään tilaus tule taivasalla sijaitsevaan ulkoautomaattiin.
Tänään yritetty hakea pakettia s****nan tunareiden eli matkahuollon ulkoautomaatista.
Automaatin ympärillä parveilee joukko henkilöitä, kukaan ei saa toimimaan.
Paikalle saapuu lähetti tuomaan paketteja, hänkään ei saa lokerikkoa auki eikä siis jätettyä lähetyksiä.
Porukka hälvenee paikalta kun tajuaa tilanteen täydellisen toivottomuuden.

Tuohon onnettomaan tunarifirmaan voi yrittää ottaa yhteyttä chattäämällä apsin kautta.
-->Robotti pitkän perus jankkauksen jälkeen --> yhdistän ihmiselle --> ei ketään. Ruudun pimettyä myös apsi kirjaa itsensä kiinni, ja unohtaa vastauksetta jääneen chatin. Pitäisi aloittaa uudestaan robotin kanssa, jos haluaisi tätä kautta jatkaa.

Niille on puhelinnumerokin reklamaatioiden osalta. Pari euroa maksaneen odottelun jälkeen sentään joku vastasi, ja ainakin sanoi alkavansa selvitellä asiaa.

Tästä tulee vahva etiäinen että tietenkin saavat automaatin kuntoon vasta kun noutoaika on reilun viikon kuluttua päättynyt (mutta asentaja kirjaa sopivasti edelliselle päivälle), ja palauttavat keskieurooppaan lähettäjälle... Siitä sitten reklamaatiota vääntämään että katosiko paketti vai oliko jätetty noutamatta.

Onko tiedossa miten voi estää ulkomailta lähetettyjä paketteja päätymästä matkahuollon ulkoautomaatteihin?

Edit: MH vastasi yllättäen chattiin aika tarkkaan 2 tuntia myöhässä, eli se chat ei sitten kuitenkaan ollut täysin kadonnut bittiavaruuteen, vaikka apsin puolelta siltä näyttikin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tiedossa miten voi estää ulkomailta lähetettyjä paketteja päätymästä matkahuollon ulkoautomaatteihin

Heti kun lähetys ilmestyy appiin, sen voi ohjata toiseen paikkaan. Kun lähetys on Suomessa ja käsittelyssä, ei anna tehdä muutoksia eikä aiemmin saanut edes aspan kautta vaihdettua toiseen lokerikkoon, koska ei kuulemma ollut ko. kuskin reitillä.
 
Heti kun lähetys ilmestyy appiin, sen voi ohjata toiseen paikkaan. Kun lähetys on Suomessa ja käsittelyssä, ei anna tehdä muutoksia eikä aiemmin saanut edes aspan kautta vaihdettua toiseen lokerikkoon, koska ei kuulemma ollut ko. kuskin reitillä.
Okei - tässä tapauksessa ketju meni niin että ensimmäiseksi tuli textari GLS:ltä että paketti on ulkoautomaatissa ja sen voi noutaa sieltä, sekä että siihen tarttee paketit apsin. Ei ollu apsia sitä enne tai muutakaan tietoa että MH on välikätenä.
 
No seuraavalla kerralla tulee apista ilmoitus.

Edit: pitää kehaista verkkiksen ja Postin yhteistyötä hieman, eilen maanantaina klo 22.19 tilaus sisään kolmesta tuotteesta, tänään klo 17.11 ilmoitus, että voi noutaa lokerikosta. Aina iloinen asia kun alle vuorokaudessa hoituu logistiikan ja lähetyksen osalta.
:thumbsup:

Oli vielä Tefalin Ultimate -sarjaa hyvässä alessa -40-43%

IMG_5180.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
No seuraavalla kerralla tulee apista ilmoitus.
Tai sitten ei tule. Jatkossa pitää selvittää, jos ikinä mitään aikoo tilata että kenen kautta aikoo lähettää ja kuka on niiden kumppani Suomessa. Ja jos se on matkahuolto, niin toteaa että sori mutta ei tule kauppoja. Ainoa mikä auttaa näihin "ei meitä pätkääkään asiakas kiinnosta" tapauksiin. Kaiken huipuksihan niillä on nykyään toimarina tyyppi, joka on ainakin aiemmin edes yrittänyt esittää asiakaskokemus keskiössä persoonaa.

Tietty voisi toivoa että edes mediaa kiinnostaisi - tämä kertainen matkahuollon touhu alittaa kyllä riman niin alhaalta että tämä ansaitsisi näkyvyyttä, että mahdollisimman moni osaisi varoa.

Ihan minimi olisi että edes sen apsin kautta kertoisivat että nyt on automaatti vialla, ja aiomme toimia seuraavasti... Kuten odotettu korjausaika tai paketit klo se ja se uudessa paikassa. Nythän apsi kertoo että paketin voi noutaa, ja vasta paikan päällä ilmenee että ei voi.
 
Tuli aikansa kuluksi tutkiskeltua tuota MH:n käyttämää ulkoboxia.
MH:n sivuilta: "Sovelluksella käytettävät automaatit toimivat ilman verkkovirtaa"

Ja paikanpäällä todettuna: että jep, kyllä siellä katolla on aurinkopaneeli. Kokoluokkaa 15W. Paneeli kerrostalon ja puuston varjossa, arviolta melko suoraan itään suunnattuna. Lunta sentään ei enää tänään ollut paneelin päällä. Viikonloppuna tuli sen verran lunta että tuolloin viimeksi ollut peittyneenä.
Ja kun lunta on ylipäätään suurinpiirtein sen puolivuotta, niin aika riskaabeli viritys. Vaikka sisällä olisi isokin akku, niin ei sellainen tykkää olla kuukausi tolkulla kylmässä tyhjentymässä. Voipi tulla aikaa myöten hintavaksi kun huoltomiehet käyvät talvisin vaihtamassa uutta akkua sisään.

Pitäisiköhän vinkata näille että sen pömpelin kylkeen voisi laittaa hätäveivin, jolla voi tarvittaessa veivata akkuun täytettä. Appsi voisi sitten kertoa, että vielä 15 minuuttia ja saadaan eka palkki täyteen tai hoputtaa jos ei veivaa tarpeeksi nopeasti. Saataisiin energian tuotantovastuukin asiakkaan kontolle. Vappukin on jo aika lähellä mutta eiköhän joku noheva teekkari ehtisi tehdä tästä proton esiteltäväksi?
 
Miksiköhän posti antaa vaihtoehdoksi paketin kotiinkuljetuksen tai valinnaisen pakettiautomaatin jos se paketti menee aina 100% todennäköisyydellä 2 kilometrin päähän kauppakeskus paskatriplan nurkassa olevaan kaupan hikinurkkaan? Koko kaupunki ihan täynnä pakettiautomaatteja.

Screenshot_20240422_211708_DuckDuckGo.png
 
Miksiköhän posti antaa vaihtoehdoksi paketin kotiinkuljetuksen tai valinnaisen pakettiautomaatin jos se paketti menee aina 100% todennäköisyydellä 2 kilometrin päähän kauppakeskus paskatriplan nurkassa olevaan kaupan hikinurkkaan? Koko kaupunki ihan täynnä pakettiautomaatteja.

Jos yrität tilata pakettia kroonisesti täynnä olevaan pakettiautomaattiin ja et ole asettanut OmaPostissa omaa noutopistettä (tai se on sama automaatti), paketti ohjataan osoitteen perusteella lähimpään Postin täyden palvelun noutopisteeseen, joka ei verkoston karsimisen vuoksi ole välttämättä kovinkaan lähellä.

Jos jokin muu Postin palvelupiste (ei automaatti) on mieluisampi, se kannattaa laittaa OmaPostissa omaksi noutopisteeksi.

 
Heh heh, kysyin asiakaspalvelun chatistä miksi paketti on väärässä paikassa.

"Onpas erikoista. Tälle oli kyllä lokero varattu tuolta OmaPosti-kioskista eikä kotiisi pitäisi olla mitään toimitusestettä, kun ovikoodikin on tiedoissa."

Eli jakaja tiputtaa pakettini aina itseään lähimpänä olevaan palvelupisteeseen tarkoituksella vaikka lokero on varattu, aika uskomatonta paskaa.
 
En nyt täysin ymmärrä. Fedexiltä tulossa USA:sta paketti. Laittoivat automaattisen näreän viestin että käy heti tullaamassa tai lyödään pepulle. Yritin, mutta tulli.fi sanoo että oletko tyhmä, et voi tullata ennen kuin se on maassa. Fedexiltä uusi viesti, jos ei ole tullattu ennen kuin olemme huomenna toimittamassa, palautetaan paketti lähettäjälle. Odotin nyt yöhön asti ja Turussa näyttää olevan. No nyt voin varmasti tullata sen. Laitoin kaikki tiedot lomakkeelle ja painoin lähetä. Meni 3 minuuttia ja ruudussa lukee "Tullissa on viivettä, voit katsoa tullauksen etenemistä omat tullaukset sivulla". Okei, siellä se näkyy, mutta en minä päässyt mitään edes maksamaan. Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok. Taitaa siis huomenna lähteä paketti heti rakettina takaisin, jonka olisin kiireesti tarvinnut. Aina yhtä vaikeaa kun Tullin kanssa joutuu asioimaan.
 
En nyt täysin ymmärrä. Fedexiltä tulossa USA:sta paketti. Laittoivat automaattisen näreän viestin että käy heti tullaamassa tai lyödään pepulle. Yritin, mutta tulli.fi sanoo että oletko tyhmä, et voi tullata ennen kuin se on maassa. Fedexiltä uusi viesti, jos ei ole tullattu ennen kuin olemme huomenna toimittamassa, palautetaan paketti lähettäjälle. Odotin nyt yöhön asti ja Turussa näyttää olevan. No nyt voin varmasti tullata sen. Laitoin kaikki tiedot lomakkeelle ja painoin lähetä. Meni 3 minuuttia ja ruudussa lukee "Tullissa on viivettä, voit katsoa tullauksen etenemistä omat tullaukset sivulla". Okei, siellä se näkyy, mutta en minä päässyt mitään edes maksamaan. Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok. Taitaa siis huomenna lähteä paketti heti rakettina takaisin, jonka olisin kiireesti tarvinnut. Aina yhtä vaikeaa kun Tullin kanssa joutuu asioimaan.
Eiköhän se ongelma ole tässä myös Fedex? Ne varmaan haluaa että tullaat paketin heidän kautta ja ottavat omat kulunsa siitä. Ja sekin varmaan maksaa kun tullaat paketin itse (onko se enää mahdollista?). Sinänsä outoa, kun muistaakseni niiden pitäis säilyttää sitä muutaman päivän maksutta, pitäis voida maksaa niille että silyttävät pidempään.
 
Mitä siellä nyt yhtäkkiä käsitellään kun maksuakaan ei ole pyydetty. Aina ennen se otti heti maksun ja ilmoitti että tullaus ok.
Tullauksesi otettiin manuaaliseen tarkistukseen. Itsellä nuo on aina 1 työpäivän sisällä edenneet lisäselvityspyyntöön, mutta viime kerrasta on aika pitkä aika.
 
Viimeksi muokattu:
Jaha, Amazon ja posti eivät näytä samoja seuranta viestejä. Noh viereisessä keskuksessa toisen mukaan nyt niin eiköhän se hyvällä tuurilla huomenna voisi johonkin aikaan olla ovella.
 
Jokohan ruohonleikkuu kausi alkanut :hmm: Tuntuis vaan että koko kevään ihan kotimaan kirjelähetyksissä kestää kohtuuttoman kauan saapua perille. Perus postimerkkien hintakin tais nousta jälleen. Perus leffan laittaminen kirjeenä (vaatii 2 postimerkkiä) maksaa nyt lähes saman mitä s-paketti eli lähes 6€ euroa. Ei mitään järkeä tässä menossa ja todennäköisesti heikommaksi tulee menemään kun työvoimakin haetaan nykyään ulkomaita myöten. Tämähän ei lainkaan lisää riskiä että ihmisten paketit alkais katoilemaan jopa enemmän. Saatikka se että kotimaan kivijaloista ei ensinnäkään nykyisin edes saa ostettua mitään tai jos saakin köyhällä ei ole varaa maksaa koska kalliimpi kuin verkossa eli posti on pakollinen välikäsi ostaessa käytännössä mitä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Vähän sekavaa tekstiä joten laitetaas näin, jatkossa luvassa vielä huonompaa. Toisaalta ehkä vähemmän mainoksia jatkossa jos ollenkaan.

Posti aloittaa uudet muutosneuvottelut – vähennystarve jopa 250
Posti suunnittelee poistavansa palvelutarjonnosta osoitteettomat mainosjakelut ja muut massapostitukset kuten ilmaislehtien jakelun vuoden 2025 alusta.

Alustavan arvion mukaan nämä muutokset johtavat enintään 130 työntekijän vähennykseen. Neuvotteluissa selvitetään, voidaanko suuri osa mahdollisista henkilöstövähennyksistä toteuttaa eläke- tai muilla järjestelyillä., sanotaan tiedotteessa.

Lisäksi Posti suunnittelee Tampereen Perkkoonkadulla sijaitsevan postikeskuksen toiminnan uudelleenorganisointia.

Tampereen postikeskuksen muutosten arvioidaan johtavan enintään 120 työntekijän vähennykseen.

Huhtikuun puolivälissä Posti kertoi aloittavansa muutosneuvottelut, joiden piirissä on 1 319 Posti Kuljetus Oy:n kuljetus- ja terminaalitehtävissä työskentelevää työntekijää. Suunniteltujen muutosten arvioitiin johtavan enintään 295 työtehtävän vähennykseen.

Posti työllistää Suomessa 15 000 ihmistä.
 
Mitähän nyt taas. Saksasta on tulossa isohko paketti. DHL:n seurannan mukaan se oli Helsingin terminaalissa la 11.5., josta se lähti edelleen su 12.5 ja saapui kohdepaikkakunnalle ma 13.5. Odottelin jo kuriiria, mutta nyt tiistaina se onkin näköjään taas Helsingissä. En ihmettelisi, jos se olisi kohta jossakin toisessa maassa.

Pää hajoaa näiden toimitusten epävarmuuden kanssa.
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
 
Yleensä Postin paketit ovat kulkeneet nopeasti Helsingistä Tampereelle, mutta nyt tuli paketille ensin päivä ylimääräistä odottelua Vantaalla ja samoin vähintään päivä Tampereen päässä. Katsotaan tulisko jo huomenna perille asti...
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
Itselle monta kertaa tullut tuo että joutuu tullaamaan vaikka kaikki on jo hoidettu tilatessa. Tullin sivuilla taisi olla 3 vaihtoehtoa 1. Joko pyydät lähettäjältä IOSS numeron ja annat sen tullille (Jossei se lue tilausvahvistuksessa tai ole heidän sivuilla) 2. Tullaat uudestaan ja pyydät myyjältä toiset ALV:t takisin. 3. Tiedoista puuttuu joku muu kuin maksuliikenteeseen liittyvä tieto.

Jollain isomilla myyjillä on IOSS numero omilla sivuillaan tai tilausvahvistuksessa (Ebay, Amazon. Yhdeltä pienemmältä puljulta olen onnistunut sen saamaaan pyytäessä. Yleensä olen joutunut tekemään 2. vaihtoehdon mutta tähän mennessä myyjät aina sanoneet samantien että tee tullaus uudestaan lähetä kuitti niin saat rahat takaisin. 3. vaihtoehtoon en ole koskaan törmännyt.

Yksi paketti tulossa johon en voinut hoitaa maksuja etukäteen. Tuli paketti suomeen ja ajattelin tullin sivujen kautta tehdä tullauksen. Tuli MRN virheilmoitus ja päätin tehdä tullauksen postin sivuilla jotta asia hoituisi nopeammin. Huomenna on kulunut 10 päivää siitä kun paketti tuli suomeen ja jolloin tein tullauksen sekä maksoin postin käsittelymaksun. Meni 7 päivää tullauksesta ennenkuin paketti meni tilaan "Tullaus on käynnissä". Huomenna on tosiaan 10 päivää kulunut ja edelleen "Tullaus on käynnissä. Sinun ei tarvitse tehdä mitään.." jne. Tänään tuli vielä muistutus ilmoitus tullauksesta ja käsittelymaksusta vaikka paketin tila on "Tullaus on käynnissä". Paketin aikajanatiedoissa ei ole mainintaakaan että tullaus olisi vastaanotettu tai postin käsittelymaksu maksettu kuten aiemmin vastaavissa tilanteissa käynyt.
 
Jahas, Postin duunarit on vissiin aloitelleet ruohonleikkuut tms kun paketit kulkee taas normaalia hitaammin. Normaalisti kun ulkomaan paketti rekisteröityy Itella Liettualle niin noin kahden arkipäivän jälkeen se on Vantaalla lajittelussa ja seuraavana päivänä noudettavissa automaatista mutta nyt on useampikin paketti jo su/ma leimattu Liettuassa eikä sen jälkeen ole kuulunut mitään, paitsi yhdestä paketista joka on käynyt Vantaalla lajittelussa ja sitten rekisteröitynyt Keravalla ja ollut siellä nyt jo pari päivää. Normaalisti nuo paketit tulevat suoraan Vantaalta tänne Tuusulaan automaattiin tai palvelutiskille noutoon. No, kai nuo tuolta joskus tulevat... Toisaalta kun nyt on hieno ilma niin ehkä sitä keksii muutakin tekemistä kuin nuo paketit :D
 
Mitenkäs noi Postin pikkupaketit jotka ei mahu luukusta, jaetaanko ne kuitenkin Postista noudettavaksi myös sellaisena päivänä kun normaalisti ei ole luukku jakelua (eli on ns. postimiehen darra päivä)?
 
OmaPosti se osaa kaikenlaista, mutta vastaanottajan puhelinnumeron yhdistäminen DHL-pakettiin on täysi mahdottomuus.
Sähköpostin se kyllä tietää, kun lähettää toimituksen sopimisesta. Kaikilta muilta olisi onnistunut tuoda paketti perjantaina kotiovelle, mutta ei Posti/DHL, maanantaille mennään.
 
On tuo OmaPosti muutenkin aika raivostuttava välillä. Hyvänä esimerkkinä tapaus mikä on sattunut nyt 3 kertaa viimeisen puolen vuoden aikana: Menen noutamaan pakettia automaatilta ja avaan sovelluksen. Kirjaudun sormenjäljellä sovellukseen ja ruudulla vilahtaa jotain "Sessio on vanhentunut" ja kirjautuu kokonaan ulos. Sitten pitää ruveta siinä arpomaan kummalla sähköpostilla olen OmaPostiin kirjautunut, mikähän sen salasana olikaan ja vielä perään vahva tunnistautuminen. Ja tuo onnistuu tapahtumaan aina just pakettiautomaatilla tai pakettia tiskiltä noutaessa, ei koskaan kotona, työpaikalla tai missään muualla. Tuohon aina tuhrautuu monta minuuttia ihmettelyyn.
 
On kyllä postilta vaikea saada oikein kunnollista vastausta. Tässä vielä ironista, että minä kehuin postin pakettien toimitusta parhaaksi tällä hetkellä (koska automaatteihin myös toimitetaan vkl) ja työkaveri haukkui pystyyn. No tilattiin työkaverin kanssa Australiasta miltei identtiset paketit ja hoidin molempien tullaukset omapostista (vanhempi työkaveri ei oikein appeja handlaa) heti kun oli mahdollista. Paketit saapuivat maahan ja työkaverin lähetyksen tullaus n. 5 min paketin saapumisesta terminaaliin oli hoidettu ja paketti seuraavana päivänä toimitettu. Minun paketti jäi jumiin ja lupailtu aina, et kohta tullaus ok ja paketti saa luvan lähteä eteenpäin niin mitään ei kyllä ole tapahtunut. Toki vajaan viikon ollut jumissa vasta, mut ai saakeli, että v*tuttaa. Ei vaan mitenkään mene jakeluun, et sama lähettäjä ja samat paketit niin toinen ok ja toinen ei.
 
Helvetin PostNord taas tekee ennätyksiä. Kaksi lähetystä, piti mennä lokeroon kadun toiselle puolelle, noh, ne vietiin to-pe aikana noutopisteeseen reilun kilometrin päähän. Lauantaina jo hyllytetyt lähetykset näkyivät olevan taas matkalla ja toimitus arvioitiin tiistaille, mutt ei tietoa minne menossa. Soitin huvikseen tuonne ensimmäiseen noutopisteeseen että olisko ne siellä? No ei ollut, kaikki lähetykset oli haettu pois ja kertoivat vetävänsä sunnuntai-iltana ovet pysyvästi säppiin.

Maanantaina näkyi jo tuleva noutopiste viiden kilometrin päässä vaikka edelleen, kadun toisella puolella on iso, +50 lokeron lokerikko johon tuotiin nätisti kolmas lähetys eilen ja sen jo noudinkin.

Tässä välissä aspan kanssa viestinyt WA:ssa ja ÄO on semmoista 68 tasoa. Nyt ei ole hajua missä lähetykset edes ovat, viimeisin merkintä oli maanantaiaamulta Vantaalta noin klo 08, että viedään noutopisteeseen. Tänään tuli jo muistute, että nouda lähetys koska huomisen jälkeen pitäisi jo lähteä takaisin.

Ei jaksaisi lähteä turhaan sinne noutopisteeseen kyselemään kun seuranta ei kerro niiden olevan siellä.
Tätä kirjoittaessa tuli sms heiltä ja pitäisi laittaa uusi viesti heille kun eivät voi vastata yli 24h viesteihin WA:ssa. :hammer:
 
Niinhän siinä kävi, että toinen lähetyksistä lähti takaisin, jännän asiasta tekee se, että se oli sekoilujen takia noin kolme päivää noudettavissa, lopun ajan se oli lähinnä PN:n Vantaan terminaalissa + kuljetuksessa.

Ei enää ikinä PostNordia. :)
 

Liitteet

  • IMG_6089.jpeg
    IMG_6089.jpeg
    246,1 KB · Luettu: 63
Niinhän siinä kävi, että toinen lähetyksistä lähti takaisin, jännän asiasta tekee se, että se oli sekoilujen takia noin kolme päivää noudettavissa, lopun ajan se oli lähinnä PN:n Vantaan terminaalissa + kuljetuksessa.

Ei enää ikinä PostNordia. :)
Ei tuo kuva tarkoita, että olisi takaisin lähetetty. On mullakin tuommoinen joskus seurannassa ollut ja tarkoitti sitä, että lähetys oli pysäytetty odottamaan vastaustani mihin se viedään.
 
Ei tuo kuva tarkoita, että olisi takaisin lähetetty. On mullakin tuommoinen joskus seurannassa ollut ja tarkoitti sitä, että lähetys oli pysäytetty odottamaan vastaustani mihin se viedään.

Kysyin aspasta ja takaisin se lähti eilen. Päivää ennen palautusta oli pariin kertaan sama status kun sekoilivat. Muuten lähetys on pallotellut kuljetuksen ja Vantaan välillä:



IMG_6099.jpeg

IMG_6100.jpeg
 
Jo on taas, paketti tullut Suomeen kohta 3 viikkoa sitten ja piti olla kaikki verot yms hoidettu jo tilausta tehdessä, mutta makaa jossain Vantaalla ja postin seuranta sanoo, että tiedoissa puutteita ja paketti pitäisi tullata itse. No tullaus ei mene läpi vaan sieltä tulee ilmotus, että paketin käsittely on kuljetusyrityksessä kesken ja käsketään ottamaan postiin yhteyttä. Viime perjantaina kävin postin chätissä kyselemessä, että mikä juttu ja se häiskä käski kokeilla muutaman päivän päästä uudelleen niin pitäisi onnistua, mutta nyt eletään jo keskiviikkoa ja tullin palvelu heittää samaa herjaa edelleen.

En tiedä edes mitä tietoja niiltä muka puuttuu, kun lähetystunnuksella tullin palvelu kuitenkin tunnistaa lähetyksen ja ilmoittaa, että siitä on kaikki tarvittava maksettu jo ostovaiheessa.
Tämä päättyi kyllä sinänsä hyvin, että kun kävin uudelleen postin chätissä kyselemässä, niin seuraavana päivänä posti saikin paketin tullattua ja liikkeelle. Asiakaspalvelija vaikutti hieman yllättyneeltä, että mulle oli tullut edes joku viesti paketin tullaamisesta itse, joten vähän jäi epäselväksi koko keissi, mutta pääasia että homma meni maaliin enkä sen enempää kysellyt. Onneksi ei ollut mikään kiireellinen lähetys ja postin aspalle plussaa.
 
Tämä päättyi kyllä sinänsä hyvin, että kun kävin uudelleen postin chätissä kyselemässä, niin seuraavana päivänä posti saikin paketin tullattua ja liikkeelle. Asiakaspalvelija vaikutti hieman yllättyneeltä, että mulle oli tullut edes joku viesti paketin tullaamisesta itse, joten vähän jäi epäselväksi koko keissi, mutta pääasia että homma meni maaliin enkä sen enempää kysellyt. Onneksi ei ollut mikään kiireellinen lähetys ja postin aspalle plussaa.
Varmaan taas liittyy siihen että olikohan eilen kun kurkkasin OmaPostia niin siellä oli taas joku häiriöilmoitus että tullauksissa on jotain ongelmia. Tuntuu että eivät saa tuota koskaan kuntoon. Itselläni ei ole tuon takia paketit jumitelleet tai tullut mitään tullausilmoituksia mutta useammallakin tutulla on tuollaisia vastaavia tapauksia ollut lähiaikoina.
 
Vaikeeta on Post Nordilla, toinen lähetys samassa rumbassa. Kuvassa näkyvän viimeisimmän tapahtuman jälkeen on vielä kaksi stored -luentaa torstailta ja perjantailta.

IMG_6116.jpeg
 
Aikaisemminkin ollut puhetta, mutta nämä on vaikeita kun ulkomailta tulee lähetys ja seurannassa lukee esimerkiksi näin:

1.05.2024 11:37
Lähetys on toimitettu perille.
1.05.2024 10:41
Lähetyksen vastaanottajan puhelinnumeroa ei ole saatu
1.05.2024 10:40
Toimitusajankohta sovittu vastaanottajan kanssa.
1.05.2024 07:28
Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle.

Aikaisemmin tuossa seurannassa myös luki, että yritettiin muka toimittaa, mutta ei oltu paikalla, sen jälkeen se muuttuikin, että on mukamas sovittu uusi toimitusaika vastaanottajan kanssa, no ei ole oltu missään yhteydessä.

Tämä paketti on siis seurannan mukaan toimitettu kuukausi sitten, mutta todellisuudessa se oli postilaatikossa vasta eilen 31.5. Tuollainen "lähetys on toimitettu" perille usein tulee noin viikossa sen jälkeen perille, mutta välillä menee se kuukausikin. Jos ei tule sittenkään, niin asiallehan ei oikein mitään voi tehdä, kun seurantahan ei valehtele, paketti on silloin toimitettu. Ostopaikassa, eli tässä tapauksessa Ebayssä ei kuitenkaan disputea voi tehdä menestyksekkäästi, kun seuranta näyttää että perillä on. Tässä tapauksessa kävi hyvin kun paketti lopulta löysi perille, seuraavaa kertaa odotellessa..
 
Postnord on aivan legenda. Ikinä en haluaisi tilata enää mm. Autodocilta mitään ,kun on niin hankalaa saada paketti. Asiakaspalvelu voi pahimmassa tapauksessa sotkea koko lähetyksen toimittamisen, että kannattaa mieluummin seurantaa seurata.

AliExpressistä taas Postin kanssa saa pakettia odottaa jopa kuukauden, kun Temu toimittaa paketin noin 1,5 viikossa Matkahuollon kautta. Mikä siellä kestää oikeasti.
 
Zalandossa töissä oleva kaveri ihmetteli kun valitin miten ärsyttävä toi Amazonin tapa pilkkoa yksi tilaus moneen lähetykseen on. Ehkä ne sitten miettii samaa, kun ajatteli että se mahdollistaa osan tuotteista toimittamisen aikaisemmin.

Nyt taas yksi tilaus Amazonista ja tulee kolmessa paketissa. Posti tietysti vei jokaisen paketin eri automaattiin, ja vielä eri kaupunginosiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 423
Viestejä
4 556 121
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom