Postin kulkemisen vaikeus

Eipä hyvin mene postilla, kun ei kolmeen päivään liikahda postiin jätetty paketti ollenkaan.. Vastaanottaja kyseli jo hieman missä mahtaa vika olla.

No ei ehkä liikahda lähetykset kovin isolla prioriteetilla ns. hevonpersiissä, eihän tuon syrjempään voi Suomessa mennä.

Eiköhän se ole matkalla, ensimmäinen lajittelu varmaan vasta Oulun postikeskuksessa, ellei sitten Rovaniemellä jos siellä jotain lajittelua tehdään? Putkahtaa varmaan seurantaan kohta.
 
Onko Postin tullaus taas rikki, kun OmaPosti ohjeistaa tekemään kalliimmaan tullauksen Tullin omalla sivulla?

2024-07-13_19-04-42.png
 
Onko Postin tullaus taas rikki, kun OmaPosti ohjeistaa tekemään kalliimmaan tullauksen Tullin omalla sivulla?

2024-07-13_19-04-42.png
En tiedä, mutta onkohan lähetyksessä jotain sellaista jonka vuoksi sitä ei voi OmaPostissa tehdä (esim. arvo yli 150e?)?
 
En tiedä, mutta onkohan lähetyksessä jotain sellaista jonka vuoksi sitä ei voi OmaPostissa tehdä (esim. arvo yli 150e?)?
Reilusti alle 150€ paketista on kyse, ja luulisi ettei lähettäjällä voi mennä valuuttakaan pieleen.
Taitaa ehkä olla kannattava vain jättää reklamaatio käsittelymaksusta, kuin ruveta soittamaan maksulliseen asiakaspalveluun.
 
On kyllä vahvaa toimintaa postilta ja kun kysyin asiasta 3 viikkoa sitten. Sanottiin että paketissa on eri osoite kun minkä ilmoitin lähettäjälle. Vihdoin sain paketin ja siinä oli oikea osoite :bored:


Luovutettu
18.07.2024 13:54
Lähetys on toimitettu perille.


18.07.2024 13:20
Lähetimme vastaanottajalle lähetystä koskevan tekstiviestin.


18.07.2024 13:20
Lähetimme vastaanottajalle lähetystä koskevan sähköpostin.


18.07.2024 13:17
Lähetys on noudettavissa Postin noutopisteestä.
Lue lisää
Posti, Prisma Lielahti asiakaspalvelupiste


18.07.2024 10:30
Lähetystä on yritetty toimittaa.
Lue lisää
TAMPERE


18.07.2024 06:42
Lähetystä kuljetetaan vastaanottajalle.
Lue lisää
TAMPERE


18.07.2024 03:17
Lähetys on kuljetuksessa.
TAMPERE


17.07.2024 18:56
Lähetys on kuljetuksessa.
VANTAA


17.07.2024 14:54
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA


17.07.2024 10:13
Lähetys on rekisteröity.
Lue lisää
VANTAA


17.07.2024 10:12
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
Lue lisää
VANTAA


17.07.2024 10:11
Lähetys on rekisteröity.
Lue lisää
VANTAA


10.07.2024 19:38
Lähetys on rekisteröity.
Lue lisää
VANTAA


09.07.2024 13:23
Lähetys on matkalla kohdemaahan
-EE-Itella Estonia


09.07.2024 13:20
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
Lue lisää
-EE-Jalgimae


09.07.2024 01:19
Lähetys on rekisteröity.
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


09.07.2024 00:14
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


08.07.2024 17:08
Lähetys on matkalla kohdemaahan
VANTAA


08.07.2024 10:47
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA


04.07.2024 11:46
Lähetys on matkalla kohdemaahan
-EE-Itella Estonia


04.07.2024 11:41
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
Lue lisää
-EE-Jalgimae


04.07.2024 02:17
Lähetys on rekisteröity.
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


04.07.2024 01:10
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


03.07.2024 14:57
Lähetys on matkalla kohdemaahan
VANTAA


02.07.2024 12:56
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA


01.07.2024 17:01
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
Lue lisää
Asiakaspalvelu Postintaival


29.06.2024 05:13
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
Lue lisää
-EE-Jalgimae


29.06.2024 03:34
Lähetys on rekisteröity.
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


29.06.2024 00:15
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


28.06.2024 17:37
Lähetys on matkalla kohdemaahan
VANTAA


28.06.2024 15:15
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
VANTAA


27.06.2024 13:04
Lähetyksen toimitus voi viivästyä päivällä.
Lue lisää
-EE-Jalgimae


27.06.2024 01:13
Lähetys on rekisteröity.
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


27.06.2024 00:28
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
-EE-Itella Estonia


26.06.2024 17:11
Lähetys on matkalla kohdemaahan
VANTAA


25.06.2024 22:31
Lähetys on kuljetuksessa.
LIETO


25.06.2024 21:51
Lähetys on lajiteltu
Lue lisää
LIETO


19.06.2024 02:54
Lähetys on matkalla Postille
Lue lisää
 
Posti hoitaa DHL:n viimeisen osuuden. Ei voi huonompaa vaihtoehtoa juuri olla.

DHL lähetti minulle kyselyn että mihin aikaan haluan kotiinkuljetuksen - vastasin siihen - ja tuli vastauksena että homma kunnossa, siihen aikaan tulee iltapäivällä sitten.

Sitten seuraavana päivänä AAMULLA postipate oli päättänyt viedä sen paketin ei lähimpään toimipisteeseen, ja kotiintoimitusta ei kunnioitettu. Aspasta ei saa ketään kiinni. Mielivaltaista touhua. Matkahuolto on hyvä, toimittaa oikeasti kotiin ja soittaa etukäteen. Postissa pitäis saada potkut huonosta suorittamisesta.

edit: Pitäis olla tyytyväinen että posti ei hävittänyt pakettia, ja sain sen ylipäätään, ottaen huomion kuinka surkea tuo lafka on.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa laittaa myyjälle noottia että kotiinkuljetusta, josta oletettavasti ainakin myyjä maksoi, ei saatu. Jos maksoit itse ekstraa, pyydä hyvistystä.
 
Matkahuolto on hyvä, toimittaa oikeasti kotiin ja soittaa etukäteen.
matkahuollon ongelma onkin että toimitustavan vaihto ei onnistu. Mulla on tilanne että en tilannut kotiinkuljetusta, mutta sellaista nyt väkisin tungetaan. Aspa on joko maksullinen, tai sitten pelkässä mobiili appsissa toimiva chat. Henkilökohtaisesti luovutettava paketti on noudettava helvetin kaukana sijaitsevalta varastolta... :dead:
 
Posti hoitaa DHL:n viimeisen osuuden. Ei voi huonompaa vaihtoehtoa juuri olla.

DHL lähetti minulle kyselyn että mihin aikaan haluan kotiinkuljetuksen - vastasin siihen - ja tuli vastauksena että homma kunnossa, siihen aikaan tulee iltapäivällä sitten.

Sitten seuraavana päivänä AAMULLA postipate oli päättänyt viedä sen paketin ei lähimpään toimipisteeseen, ja kotiintoimitusta ei kunnioitettu. Aspasta ei saa ketään kiinni. Mielivaltaista touhua. Matkahuolto on hyvä, toimittaa oikeasti kotiin ja soittaa etukäteen. Postissa pitäis saada potkut huonosta suorittamisesta.

edit: Pitäis olla tyytyväinen että posti ei hävittänyt pakettia, ja sain sen ylipäätään, ottaen huomion kuinka surkea tuo lafka on.

Ei posti tuo noita kotiinkuljetuksia perille. Tämä on jo vuosikausia sitten ollut normi. Ihan postilaisen kertomana: ne paketit ei mahdu kyytiin ja viedään suoraan toimipisteisiin. Olen itse myös monesti saanut lapun "yritimme toimittaa, et ollut kotona" vaikka olin ja ei kukaan ovikelloa edes soittanut (mekaaninen) vaikka lapun pudotti kyllä luukusta. Matkahuolto on parempi, käytän sitä, jos voi. Yrittämällä muuttaa postin toimintatapoja asiakkaana taistelet tuulimyllyjä vastaan eikä postin johtoa kiinnosta kyllä pätkääkään.

edit: oli ne kyllä villejä päiviä ennen vanhaan, kun kirje kulki toiselle puolelle Suomea vuorokaudessa 100% varmuudella. Kehitys on kehittynyt noista hurjista ajoista ja nykyisin arvio saapumisesta on "sitten ehkä joskus"
 
Ei posti tuo noita kotiinkuljetuksia perille. Tämä on jo vuosikausia sitten ollut normi. Ihan postilaisen kertomana: ne paketit ei mahdu kyytiin ja viedään suoraan toimipisteisiin. Olen itse myös monesti saanut lapun "yritimme toimittaa, et ollut kotona" vaikka olin ja ei kukaan ovikelloa edes soittanut (mekaaninen) vaikka lapun pudotti kyllä luukusta. Matkahuolto on parempi, käytän sitä, jos voi. Yrittämällä muuttaa postin toimintatapoja asiakkaana taistelet tuulimyllyjä vastaan eikä postin johtoa kiinnosta kyllä pätkääkään.

edit: oli ne kyllä villejä päiviä ennen vanhaan, kun kirje kulki toiselle puolelle Suomea vuorokaudessa 100% varmuudella. Kehitys on kehittynyt noista hurjista ajoista ja nykyisin arvio saapumisesta on "sitten ehkä joskus"
Joka kerta on Posti tuonut ovelle sovitusti (Tampere), ja soittanut tarvittaessa (välillä myös silloin kun ei ole kuulunut palveluun).
 
Joka kerta on Posti tuonut ovelle sovitusti (Tampere), ja soittanut tarvittaessa (välillä myös silloin kun ei ole kuulunut palveluun).

En ole Tampereella asunut koskaan, mutta olen yllättynyt, koska siellä tuota kyydittäjättämistä on tehty tarkoituksella. Ehkä tekevät vain tietyillä alueilla/tietyillä lähettäjillä?
 
Ei posti tuo noita kotiinkuljetuksia perille. Tämä on jo vuosikausia sitten ollut normi. Ihan postilaisen kertomana: ne paketit ei mahdu kyytiin ja viedään suoraan toimipisteisiin. Olen itse myös monesti saanut lapun "yritimme toimittaa, et ollut kotona" vaikka olin ja ei kukaan ovikelloa edes soittanut (mekaaninen) vaikka lapun pudotti kyllä luukusta.
Tampereella ei Posti ole kertaakaan toimittanut kotiin, tai ilmoitellut.

Postin kotiinkuljetus, eli 21-paketti, avisoidaan aina, eli niistä kysytään se toimitusajankohta. Joissain ulkomaan paketeissa se lähetys muuttuu 14-paketiksi mitä käydään kokeilemassa ilman avisointia, ja niistä sitten jätetään se saappari. Harvemmin niitä sovittuja on niin paljoa ettei kaikki mahtuisi kyytiin, toki jossain susirajalla tämäkin voi olla mahdollista kun sen pakettien toimituksen saattaa hoitaa alueen päiväpostin (lue: kirjeiden ) jakajan jollain pienellä pakettiautolla mihin pitäis ne naapurin pertin autojen renkaat tunkea kaiken jakotavaran lisäksi.

Jos paketti on oikeasti avisoitu, toimitusajankohta sovittu ja sitä ei toimiteta kotiin niin reklamoikaa nyt helvetissä ne, siitä tulee jakajalle/kuriirille laatupalautetta ja menee seurantaan tekeekö se oikeasti hommiaan.
 
Jos lähettäjä ostaa halvimman b2b tuotteena tulevan kotiintoimituksen, siinä ei ole toimitusajankohdan kyselyä mukana. Näin tekee esim Amazon. Tuo nyt oli ihan paskapuhetta että ei tuotaisi himaan tuolla aiemmin :rofl2:
 
Ei amazon tilaukset oikeen tunnu saapuvan perille (kerrostaloon) niinkuin olettaisi. Ennen toimituspäivää tulee viesti jossa voi käydä sanomassa että paketin voi jättää ovelle jos en ole paikalla. Ei kait siinä, valitaan se ja jatketaan...

Seuraavana päivänä posti koittaa soittaa 8:00, yövuorosta tulleena olen nukkumassa joten en vastaa. Sitten tuleekin tekstiviestiä että lähetystä ei voitu toimittuu ja se että viedään noutopisteeseen.

Mysteeriksi jäi mitä postikuski olisi aamulla mulle soitellut. Olisiko tarvinnut ovikoodia vai pyytänyt tulemaan alaovelle hakemaan paketin ettei itse joutuisi kävelemään - mene ja tiedä.. Luulisin kuitenkin että postilla olisi jakelualueensa ovikoodit ja/tai avaimet? Vai onkohan näin että jakeluautoilla ei jostain syystä ovikoodeja tai avaimia ole?
 
Mulla on kaikki dhl kotiinkuljetuspaketit mennyt noutopisteeseen, yleensä viestillä "et ollut kotona kun kävimme tms BS". Kaikki on kuitenkin saanut aspan kanssa sovittua sitten kuitenkin tuotavaksi kotiin, vaatii vaan sen pari-kolme päivää extraa ja pitää jonkun olla päivystämässä, mutta on tullut perille lopulta. Ikinä ei kyllä postin omalla autolla ole tullut, vaan joku paikallinen pikkukuriirifirma tuonut. Usein on kuitenkin ollut varmempi ja nopeampi vain käydä ajamassa se 15km lenkki ja hakea itse..
 
Ei amazon tilaukset oikeen tunnu saapuvan perille (kerrostaloon) niinkuin olettaisi. Ennen toimituspäivää tulee viesti jossa voi käydä sanomassa että paketin voi jättää ovelle jos en ole paikalla. Ei kait siinä, valitaan se ja jatketaan...

Seuraavana päivänä posti koittaa soittaa 8:00, yövuorosta tulleena olen nukkumassa joten en vastaa. Sitten tuleekin tekstiviestiä että lähetystä ei voitu toimittuu ja se että viedään noutopisteeseen.

Mysteeriksi jäi mitä postikuski olisi aamulla mulle soitellut. Olisiko tarvinnut ovikoodia vai pyytänyt tulemaan alaovelle hakemaan paketin ettei itse joutuisi kävelemään - mene ja tiedä.. Luulisin kuitenkin että postilla olisi jakelualueensa ovikoodit ja/tai avaimet? Vai onkohan näin että jakeluautoilla ei jostain syystä ovikoodeja tai avaimia ole?

Kuski olisi kysynyt ovikoodia. Päiväpostin jakajilla on jakelualueensa avaimet. Pakettien jakelu on erikseen, eikä niillä ole avaimia tai koodeja.
 
Tästähän on keskusteltu aikaisemminkin, mutta Postin penninvenytyksestähän siinä on perimmiltään kysymys kun on luukut täynnä, ei kuluttajan rankaiseminen (hakuaikaa lyhentämällä) siihen oikea lääke ole. Postin pitäisi lisätä kapasiteettiaan (esim niitä luukkuja) kun se selvästikään ei tällä hetkellä riitä.
Pennin venytystä tai ei niin vähän kyllä veikkaan että ei semmosta määrää luukkuja ole olemassakaan millä ne ei ennemmin tai myöhemmin ruuhkautuis. Omasta mielestä tota noutoaikaa vois hyvin lyhentää. Jos kerkeää paketin hakea vasta viikon päästä niin eikö se ole sama silloin onko hakeeko noutopisteltä vai mistä, jos ei edes niin kiire ollut sitä hakea? Ei minusta siinäkään järkeä oo että rakennetaan lisää ja lisää lokeroita joissa sitten lojutetaan paketteja päiväkaupalla.

Ehkä parempi tapa lisätä lokerokapasiteettia vois olla joku yhteislokero systeemi, että eri firmat voi käyttää samoja lokeroita niin ei tarvi tuhlata tilaa kahden tai kolmen eri firman lokerokkoihin. Omaan lähikauppaan ei ainakaan yhtä lokerokkoa enempää mahdu sitten millään, mutta ois se kova kos siitä sais mstkshuollon ja postnordin ynnämuitten paketit myös (sitä suuremmalla syyllä toivon että ihmiset hakis nopeasti pakettinsa koska tähän mun lähelle ei ole mitään mahista mahduttaa enempää lokeroita ja varmasti sama tilanne monessa muussa paikassa).
 
Pennin venytystä tai ei niin vähän kyllä veikkaan että ei semmosta määrää luukkuja ole olemassakaan millä ne ei ennemmin tai myöhemmin ruuhkautuis. Omasta mielestä tota noutoaikaa vois hyvin lyhentää. Jos kerkeää paketin hakea vasta viikon päästä niin eikö se ole sama silloin onko hakeeko noutopisteltä vai mistä, jos ei edes niin kiire ollut sitä hakea? Ei minusta siinäkään järkeä oo että rakennetaan lisää ja lisää lokeroita joissa sitten lojutetaan paketteja päiväkaupalla.

Ehkä parempi tapa lisätä lokerokapasiteettia vois olla joku yhteislokero systeemi, että eri firmat voi käyttää samoja lokeroita niin ei tarvi tuhlata tilaa kahden tai kolmen eri firman lokerokkoihin. Omaan lähikauppaan ei ainakaan yhtä lokerokkoa enempää mahdu sitten millään, mutta ois se kova kos siitä sais mstkshuollon ja postnordin ynnämuitten paketit myös (sitä suuremmalla syyllä toivon että ihmiset hakis nopeasti pakettinsa koska tähän mun lähelle ei ole mitään mahista mahduttaa enempää lokeroita ja varmasti sama tilanne monessa muussa paikassa).
Postilla on omat lokerot ja muilla toimijoilla on yhteisautomaatteja olemassa, esimerkiksi omassa lähikaupassa on automaatti josta saa Matkahuollon, Postnordin ja DHL:n paketteja, ehkäpä jotain muitakin. Vieressä on sitten Postin lokerorivistö ja pieni Budbee-automaatti. En sitten tiedä menisikö jo liian hankalaksi jos Postin paketitkin menisi vielä samaan automaattiin, kuitenkin ainakin tuossa lähikaupassa pinta-alaltaan arvioituna 2/3 lokeroista on Postin lokeroita (jotka nekin vähän väliä täynnä) ja loput noille muille pakettifirmoille.

Ilmeisesti noiden lokeroiden käyttöastetta seuraillaan aika tarkasti, tässä muutaman vuoden aikana on aika monta kertaa lokeroiden määriä muutettu ja muutenkin pyöritelty noita automaatteja eri kokoisiksi, eri järjestykseen jne. Aiemmin oli välillä jonkun pakettioperaattorin oma automaatti mutta sitten sekin yhdistettiin tuohon jossa oli ennestään useampia firmoja. Saa nähdä yhdistyykö Budbee-automaattikin tuohon monen toimijan automaattiin jossain vaiheessa...
 
5 viimeisintä yksityisiltä saapunutta lähetystä jumittaneet päivän lajittelukeskuksilla ennen ensimmäistä lajittelu ja kuljetusmerkintää, pakettiautomaateista kyllä tyhjennetään heti samana päivänä kun lähetys jätetty. Onko tää nyt joku uus juttu ettei vahingossakaan toimiteta seuraavaksi päiväksi?
 
Viimeksi muokattu:
5 viimeisintä yksityisiltä saapunutta lähetystä jumittaneet päivän lajituskeskuksilla ennen ensimmäistä lajittelu ja kuljetusmerkintää, pakettiautomaateista kyllä tyhjennetään heti samana päivänä kun lähetys jätetty. Onko tää nyt joku uus juttu ettei vahingossakaan toimiteta seuraavaksi päiväksi?

Jos siellä lajittelussa on kiirettä näin loma-aikaan, prioriteettien mukaan se lajittelu etenee (isoimmat asiakkaat ensin, pikatuotteet yms. Joka vuorollahan on loogisesti erilaiset tavoitteet ja prioriteetit mitä ja minne menevää tavaraa käsitellään, olisi esim turhaa käsitellä Vantaalla jonnekin Kuopio - Oulu -akselille menevää tavaraa aamulla kun runkokuljetukset kulkevat pääosin illalla ja yöllä. Luontevampaa käsitellä esim. pk seudulle menevää tavaraa joka ehtii vielä päivän lokero- ja toimipaikkakuljetuksiin.

Osa lokerokuskeistakin repii lähetyksiä vielä kasin aikaan illalla lokeroista ja pitäisi vielä ajaa ne Vantaalle ja niiden vuoro saattaa olla vasta seuraavana aamuna.
 
Pennin venytystä tai ei niin vähän kyllä veikkaan että ei semmosta määrää luukkuja ole olemassakaan millä ne ei ennemmin tai myöhemmin ruuhkautuis. Omasta mielestä tota noutoaikaa vois hyvin lyhentää. Jos kerkeää paketin hakea vasta viikon päästä niin eikö se ole sama silloin onko hakeeko noutopisteltä vai mistä, jos ei edes niin kiire ollut sitä hakea? Ei minusta siinäkään järkeä oo että rakennetaan lisää ja lisää lokeroita joissa sitten lojutetaan paketteja päiväkaupalla.

Ehkä parempi tapa lisätä lokerokapasiteettia vois olla joku yhteislokero systeemi, että eri firmat voi käyttää samoja lokeroita niin ei tarvi tuhlata tilaa kahden tai kolmen eri firman lokerokkoihin. Omaan lähikauppaan ei ainakaan yhtä lokerokkoa enempää mahdu sitten millään, mutta ois se kova kos siitä sais mstkshuollon ja postnordin ynnämuitten paketit myös (sitä suuremmalla syyllä toivon että ihmiset hakis nopeasti pakettinsa koska tähän mun lähelle ei ole mitään mahista mahduttaa enempää lokeroita ja varmasti sama tilanne monessa muussa paikassa).

Tässä nyt unohtuu se, että alunperin sitä kapasiteettia oli joka kylässä yllin kyllin, sai jopa palveluakin, ennen kuin posti aloitti sen toimintansa supistamisen ja ennen koko lokeroaikakautta.
 
Jos kerkeää paketin hakea vasta viikon päästä niin eikö se ole sama silloin onko hakeeko noutopisteltä vai mistä, jos ei edes niin kiire ollut sitä hakea?
Eipä tästä yksin vastaanottajaa voi syyttää, jos lähettäjä ja kuljetusliike eivät pidä omia tilauksen yhteydessä annettuja lupauksiaan toimitusajasta ja -paikasta. Joissain tapauksissa myös hinnoittelulla ohjataan valitsemaan automaatti noutopisteen sijaan.
 
Tässä nyt unohtuu se, että alunperin sitä kapasiteettia oli joka kylässä yllin kyllin, sai jopa palveluakin, ennen kuin posti aloitti sen toimintansa supistamisen ja ennen koko lokeroaikakautta.
Totta tuokin. Omassa lähikaupassa ei tosin ennen sitomaattia koskaan oo tietääkseni postia ollut. Tosin aika hyödytön se on tuo automaattikin kun puolet ajasta täynnä niin päivän viiveellä kauemmslle noutopisteelle menee paketit. Lopetin automaatin käytön ka tilaan suoraan noutopisteelle niin ei ainakaan tarvi ootella.
 
Tässä nyt unohtuu se, että alunperin sitä kapasiteettia oli joka kylässä yllin kyllin, sai jopa palveluakin, ennen kuin posti aloitti sen toimintansa supistamisen ja ennen koko lokeroaikakautta.

Tässä unohtuu myös se, että harva haluaa maksaa veroeuroja Postille ja/tai huomattavasti korkeampia postikuluja. Kyllähän sen pitää toimia järkevästi myös talousmittareilla ja tulouttaa fyrkkaa valtion kassaan kuten tällä hetkellä. Kapasiteettia ei pidä mitoittaa piikkikysynnän mukaan vaan paikata popupeilla niitä muutamaa viikkoa. Harmittaahan se aina jos just se itselle mieluinen boksi on täynnä mutta aika pieniä ensimmäisen maailman ongelmia.
 
Kuinka monta kertaa paketti täytyy lajitella?

capture.png
En tiedä mitä tuolla Postilla oikein joskus tapahtuu, joku paketti vaan jää pyörimään jonnekin lajitteluun aina vaan uudestaan lajiteltavaksi. Itselläni oli 8.6. vastaava tapaus, postasin tämän ketjun edelliselle sivulle kuvankin kun näkyy noin 20kpl leimauksia muutaman tunnin ajalta.

Olen yrittänyt vähän miettiä syitä mutta tuota tapahtuu ihan samalla tavalla jollekin AliExpress-paketille kuin kotimaan paketille, oli sitten uusi laatikko tai joku vanha laatikko josta on kaikki vanhat osoitelaput ja viivakoodit peitetty. Mikään koko tai muotokaan ei selitä tuota kun on tapahtunut useamman muotoiselle ja kokoiselle paketille. Onneksi tuota tapahtuu aika harvoin, ehkä kerran vuodessa sattuu tuollainen kohdalle.
 
Itselle tulleet paketit on viimeaikoina tulleet postin puolesta kyllä ihan ennätysnopeasti. Kiitokset siitä heille.

Mutta sitten se myyjän paketin postiin saaminen tuntuu kestävän ikuisuuden. Varsinkin isoista nettikaupoista menee jopa viikko ennen kuin paketti saadaan postiin.
 
Itselle tulleet paketit on viimeaikoina tulleet postin puolesta kyllä ihan ennätysnopeasti. Kiitokset siitä heille.

Mutta sitten se myyjän paketin postiin saaminen tuntuu kestävän ikuisuuden. Varsinkin isoista nettikaupoista menee jopa viikko ennen kuin paketti saadaan postiin.

Aika usein näissä suurissa kaupoissa paketti lähetetään kaupan keskusvarastolta (yleisimmin Ruotsista) liikenteeseen, joten kestää yleensä muutamia päiviä ennen kuin paketti on Postin lajittelussa Suomessa. Esimerkkeinä kaupoista tulee mieleen nyt nopeasti Dustin, Gigantti, XXL, Fitnesstukku.

Tulee siis "pimeänä" rahtina lavalla Suomeen ja alkaa näkyä vasta Postilla kun lavan sisältämät paketit on lajittelukeskuksessa kaadettu lavalta hihnalle ja koneen toimesta mitattu/punnittu/valokuvattu sekä ohjattu oikeaan määräpaikkaan kulkien joko suoraan automaattiin tai monen Postin terminaalin kautta.

Riippuen monista muuttujista tuo ensimmäinen lajittelu tehdään joko Liedossa tai Vantaalla ja aikataulu lajittelusta eteenpäin riippuu täysin missä päin Suomea asuu ja Turun / PK-seudun lähialueilla vielä siitä onko tilaajan valitsemaan automaattiin yksi vai useampi toimituskerta päivässä ja mihin aikaan.. Riippuen vuorokauden ajasta milloin lajittelu tehdään, on sitten siitä kyllä lähes poikkeuksetta 1-2 työpäivän kuluttua perillä.

Joissain pienemmillä paikkakunnilla toimivilla suurehkoillakin nettikaupoilla voi olla vain lähtevien pakettien vakionouto buukattuna esim. ma/ke/pe jne. jolloin siitäkin voi pahimmillaan tulla parin päivän viive. Sitten on tietysti näitä kauppoja, joissa asiakkaalle kerrotaan että tilaus on lähetetty ja annetaan Postin seurantakoodi kun järjestelmä on luonut osoitetarran ja tilaus keräillään vasta n päivän päästä kun joudetaan.
 
Aika usein näissä suurissa kaupoissa paketti lähetetään kaupan keskusvarastolta (yleisimmin Ruotsista) liikenteeseen, joten kestää yleensä muutamia päiviä ennen kuin paketti on Postin lajittelussa Suomessa. Esimerkkeinä kaupoista tulee mieleen nyt nopeasti Dustin, Gigantti, XXL, Fitnesstukku.

Tulee siis "pimeänä" rahtina lavalla Suomeen ja alkaa näkyä vasta Postilla kun lavan sisältämät paketit on lajittelukeskuksessa kaadettu lavalta hihnalle ja koneen toimesta mitattu/punnittu/valokuvattu sekä ohjattu oikeaan määräpaikkaan kulkien joko suoraan automaattiin tai monen Postin terminaalin kautta.

Riippuen monista muuttujista tuo ensimmäinen lajittelu tehdään joko Liedossa tai Vantaalla ja aikataulu lajittelusta eteenpäin riippuu täysin missä päin Suomea asuu ja Turun / PK-seudun lähialueilla vielä siitä onko tilaajan valitsemaan automaattiin yksi vai useampi toimituskerta päivässä ja mihin aikaan.. Riippuen vuorokauden ajasta milloin lajittelu tehdään, on sitten siitä kyllä lähes poikkeuksetta 1-2 työpäivän kuluttua perillä.

Joissain pienemmillä paikkakunnilla toimivilla suurehkoillakin nettikaupoilla voi olla vain lähtevien pakettien vakionouto buukattuna esim. ma/ke/pe jne. jolloin siitäkin voi pahimmillaan tulla parin päivän viive. Sitten on tietysti näitä kauppoja, joissa asiakkaalle kerrotaan että tilaus on lähetetty ja annetaan Postin seurantakoodi kun järjestelmä on luonut osoitetarran ja tilaus keräillään vasta n päivän päästä kun joudetaan.
Yleensä kyllä lähettävät viestiä, milloin on lähtenyt postiin. Eli jumittaa hyvin usein siinä käsittelyssä/keräilyssä sen pitkän ajan. Sitten tulee "pimeänä" sen ruotsin osuuden.

Juuri odottelin parisen viikkoa yhtä pakettia, kun kulki "pimeänä" ruotsissa. Lopulta piti pyytää lähettämään uudestaan, kun ei ilmestynyt suomeen ollenkaan. Että osaavat ne sielläkin.
 
Aika usein näissä suurissa kaupoissa paketti lähetetään kaupan keskusvarastolta (yleisimmin Ruotsista) liikenteeseen, joten kestää yleensä muutamia päiviä ennen kuin paketti on Postin lajittelussa Suomessa. Esimerkkeinä kaupoista tulee mieleen nyt nopeasti Dustin, Gigantti, XXL, Fitnesstukku.

Tulee siis "pimeänä" rahtina lavalla Suomeen ja alkaa näkyä vasta Postilla kun lavan sisältämät paketit on lajittelukeskuksessa kaadettu lavalta hihnalle ja koneen toimesta mitattu/punnittu/valokuvattu sekä ohjattu oikeaan määräpaikkaan kulkien joko suoraan automaattiin tai monen Postin terminaalin kautta.

Riippuen monista muuttujista tuo ensimmäinen lajittelu tehdään joko Liedossa tai Vantaalla ja aikataulu lajittelusta eteenpäin riippuu täysin missä päin Suomea asuu ja Turun / PK-seudun lähialueilla vielä siitä onko tilaajan valitsemaan automaattiin yksi vai useampi toimituskerta päivässä ja mihin aikaan.. Riippuen vuorokauden ajasta milloin lajittelu tehdään, on sitten siitä kyllä lähes poikkeuksetta 1-2 työpäivän kuluttua perillä.

Joissain pienemmillä paikkakunnilla toimivilla suurehkoillakin nettikaupoilla voi olla vain lähtevien pakettien vakionouto buukattuna esim. ma/ke/pe jne. jolloin siitäkin voi pahimmillaan tulla parin päivän viive. Sitten on tietysti näitä kauppoja, joissa asiakkaalle kerrotaan että tilaus on lähetetty ja annetaan Postin seurantakoodi kun järjestelmä on luonut osoitetarran ja tilaus keräillään vasta n päivän päästä kun joudetaan.
Noissa isommissa verkkokaupoissa voisi olla toimitusaikaennuste sitten vähän realistisempi, joissakin välillä luvataan parin-kolmen päivän päähän paketin toimitusta mutta jos siihen että paketti päätyy edes Postille kestää jo viikko niin... Itselleni olisi ihan ok että sivuilla olisi maininta että varasto on jossain ulkomailla ja sieltä kestää muutaman päivän mutta sitten taas jotaikin tuotteita saattaa tulla kotimaiselta varastolta parissa päivässä. Näkyisi edes siellä verkkokaupan omassa seurannassa että "paketti lähtenyt keskusvarastolta" tms eikä vaan jotain "tilauksesi on käsittelyssä" -tilatietoa viikon verran.

Nyt kyllä eräs pienempi kotimainen kauppa sekä Posti hoiti taas hommansa hienosti, toissailtana tilasin joskus iltakymmenen kieppeillä tuotteen, eilenaamulla tuli seurantaan että paketti rekisteröity, iltapäivällä tila vaihtui "kuljetuksessa", tänä aamuna katselin että oli lajiteltavana ja nyt tätä kirjoittaessa tulikin jo automaattikoodi eli paketti on noudettavissa.
 
Noissa isommissa verkkokaupoissa voisi olla toimitusaikaennuste sitten vähän realistisempi, joissakin välillä luvataan parin-kolmen päivän päähän paketin toimitusta mutta jos siihen että paketti päätyy edes Postille kestää jo viikko niin... Itselleni olisi ihan ok että sivuilla olisi maininta että varasto on jossain ulkomailla ja sieltä kestää muutaman päivän mutta sitten taas jotaikin tuotteita saattaa tulla kotimaiselta varastolta parissa päivässä. Näkyisi edes siellä verkkokaupan omassa seurannassa että "paketti lähtenyt keskusvarastolta" tms eikä vaan jotain "tilauksesi on käsittelyssä" -tilatietoa viikon verran.

Nyt kyllä eräs pienempi kotimainen kauppa sekä Posti hoiti taas hommansa hienosti, toissailtana tilasin joskus iltakymmenen kieppeillä tuotteen, eilenaamulla tuli seurantaan että paketti rekisteröity, iltapäivällä tila vaihtui "kuljetuksessa", tänä aamuna katselin että oli lajiteltavana ja nyt tätä kirjoittaessa tulikin jo automaattikoodi eli paketti on noudettavissa.
Joillakinhan on tuollainen systeemi ilmeisesti jollain automaatiolla. Tilasin juuri ruotsista paketin ja tuli ilmoitus, että saattaa kestää, toimitus on kahdesta eri varastosta.

Jännittää kyllä vähän, kun tilaus oli yksi paita. Tuleekohan se kahdessa osassa.
 
En tiedä mitä tuolla Postilla oikein joskus tapahtuu, joku paketti vaan jää pyörimään jonnekin lajitteluun aina vaan uudestaan lajiteltavaksi. Itselläni oli 8.6. vastaava tapaus, postasin tämän ketjun edelliselle sivulle kuvankin kun näkyy noin 20kpl leimauksia muutaman tunnin ajalta.

Olen yrittänyt vähän miettiä syitä mutta tuota tapahtuu ihan samalla tavalla jollekin AliExpress-paketille kuin kotimaan paketille, oli sitten uusi laatikko tai joku vanha laatikko josta on kaikki vanhat osoitelaput ja viivakoodit peitetty. Mikään koko tai muotokaan ei selitä tuota kun on tapahtunut useamman muotoiselle ja kokoiselle paketille. Onneksi tuota tapahtuu aika harvoin, ehkä kerran vuodessa sattuu tuollainen kohdalle.

Olisiko postinumerossa joku ensimmäisistä numeroista väärin, lajittelussa ohjautuu postinumeron perusteella väärään suuntaan ja sitten palautuu myöhemmin takaisin lajitteluun eikä kukaan osaa manuaalisesti korjata virhettä, kun ei enää tunneta paikkakuntia?
 
Ei posti tuo noita kotiinkuljetuksia perille. Tämä on jo vuosikausia sitten ollut normi. Ihan postilaisen kertomana: ne paketit ei mahdu kyytiin ja viedään suoraan toimipisteisiin. Olen itse myös monesti saanut lapun "yritimme toimittaa, et ollut kotona" vaikka olin ja ei kukaan ovikelloa edes soittanut (mekaaninen) vaikka lapun pudotti kyllä luukusta. Matkahuolto on parempi, käytän sitä, jos voi. Yrittämällä muuttaa postin toimintatapoja asiakkaana taistelet tuulimyllyjä vastaan eikä postin johtoa kiinnosta kyllä pätkääkään.

edit: oli ne kyllä villejä päiviä ennen vanhaan, kun kirje kulki toiselle puolelle Suomea vuorokaudessa 100% varmuudella. Kehitys on kehittynyt noista hurjista ajoista ja nykyisin arvio saapumisesta on "sitten ehkä joskus"

Tämä on kyllä huvittavaa, aina kun olen tilannut esimerkiksi Italiasta Beretan varastolta jotain osia, niin tulevat ilmaiseksi vuorokaudessa lähimmälle ärrälle, mutta postikorttia saat viikon odottaa naapurikunnasta.


Jos lähettäjä ostaa halvimman b2b tuotteena tulevan kotiintoimituksen, siinä ei ole toimitusajankohdan kyselyä mukana. Näin tekee esim Amazon. Tuo nyt oli ihan paskapuhetta että ei tuotaisi himaan tuolla aiemmin :rofl2:
Vai että paskapuhetta? Sitä, että postiauto ei ole kun korkeintaan talon ohi ajanut ja sitten tupsahtaa viesti että "ei voitu toimittaa" on tapahtunut lukuisien turvakameroiden todistamana jo vuosikaudet aivan ympäri suomea, tämän ei pitäisi tulla enää kenellekään yllätyksenä.
 
Noissa isommissa verkkokaupoissa voisi olla toimitusaikaennuste sitten vähän realistisempi, joissakin välillä luvataan parin-kolmen päivän päähän paketin toimitusta mutta jos siihen että paketti päätyy edes Postille kestää jo viikko niin... Itselleni olisi ihan ok että sivuilla olisi maininta että varasto on jossain ulkomailla ja sieltä kestää muutaman päivän mutta sitten taas jotaikin tuotteita saattaa tulla kotimaiselta varastolta parissa päivässä. Näkyisi edes siellä verkkokaupan omassa seurannassa että "paketti lähtenyt keskusvarastolta" tms eikä vaan jotain "tilauksesi on käsittelyssä" -tilatietoa viikon verran.

Nyt kyllä eräs pienempi kotimainen kauppa sekä Posti hoiti taas hommansa hienosti, toissailtana tilasin joskus iltakymmenen kieppeillä tuotteen, eilenaamulla tuli seurantaan että paketti rekisteröity, iltapäivällä tila vaihtui "kuljetuksessa", tänä aamuna katselin että oli lajiteltavana ja nyt tätä kirjoittaessa tulikin jo automaattikoodi eli paketti on noudettavissa.
Hyvin kyllä pitänyt yleensä nuo parin kolmen päivän lupaukset paikkansa, kunhan tilannut paikasta missä varasto Suomessa ja tavara hyllyssä. Viimeaikoina usein tullut jopa seuraavana päivänä perille jos aamusta tilannut, ihan tänne Rovaniemelle asti.
 
Tullasin paketin omapostissa ja seurantaankin tuli sen jälkeen "käsittelymaksu maksettu" ja "lähetys vapautettu toimitettavaksi", mutta päivä sen jälkeen "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta", eikä sen jälkeen pariin päivään mitään liikettä paketilla. Paketit mitä ei ole erikseen tarvinnut tullata kyllä lähtenyt aina jouhevasti liikkeelle maahan tullessa, mutta nyt kun pitää oikein erikseen maksaa käsittelymaksu, niin palvelu onkin tämän tasoista .
 

Liitteet

  • Screenshot_20240725-090840.png
    Screenshot_20240725-090840.png
    239,9 KB · Luettu: 29
Hyvin kyllä pitänyt yleensä nuo parin kolmen päivän lupaukset paikkansa, kunhan tilannut paikasta missä varasto Suomessa ja tavara hyllyssä. Viimeaikoina usein tullut jopa seuraavana päivänä perille jos aamusta tilannut, ihan tänne Rovaniemelle asti.
Juu, mutta välillä jos on jonkun verkkokaupan sivuilla mainittu tyyliin "Toimitettavissa heti >100kpl, Keskusvarastossa >100kpl" niin tuosta voisi hätäisempi olettaa että tuotetta olisi jossain lähivarastossakin reippaasti, vaikka todellisuudessa tuote silti saattaa tulla jostain ulkomailta keskusvarastosta.

Ja sekin on tosiaan jännä että jotkut ulkomaiset firmat saavat paketin seuraavaksi päiväksi perille mutta jollakin kotimaisella firmalla menee päiväkausia että paketti edes liikahtaa. Yleensä tosin pienistä kotimaisita kaupoista tulee huomattavasti nopeammin tavaraa kuin isommista, poikkeuksena ainakin itselläni jostain syystä Turun seudun liikkeet, jostain syystä lähes aina Posti onnistuu hautomaan sieltä suunnalta paketteja matkalla monta päivää pääkaupunkiseudulle.
 
Juu, mutta välillä jos on jonkun verkkokaupan sivuilla mainittu tyyliin "Toimitettavissa heti >100kpl, Keskusvarastossa >100kpl" niin tuosta voisi hätäisempi olettaa että tuotetta olisi jossain lähivarastossakin reippaasti, vaikka todellisuudessa tuote silti saattaa tulla jostain ulkomailta keskusvarastosta.

Ja sekin on tosiaan jännä että jotkut ulkomaiset firmat saavat paketin seuraavaksi päiväksi perille mutta jollakin kotimaisella firmalla menee päiväkausia että paketti edes liikahtaa. Yleensä tosin pienistä kotimaisita kaupoista tulee huomattavasti nopeammin tavaraa kuin isommista, poikkeuksena ainakin itselläni jostain syystä Turun seudun liikkeet, jostain syystä lähes aina Posti onnistuu hautomaan sieltä suunnalta paketteja matkalla monta päivää pääkaupunkiseudulle.
Juu nuo gigantit ja vastaavat on kyllä ihan surkeita tuon suhteen. Jimssistä ja verkkiksestä on tullut esim seukki päiväksi jopa (vaikka joskus onnistuu hidastelemaan nekin) ja pikkukaupat todellakin melkein aina vaihdikkaimmasta päästä.
 
Vai että paskapuhetta? Sitä, että postiauto ei ole kun korkeintaan talon ohi ajanut ja sitten tupsahtaa viesti että "ei voitu toimittaa" on tapahtunut lukuisien turvakameroiden todistamana jo vuosikaudet aivan ympäri suomea, tämän ei pitäisi tulla enää kenellekään yllätyksenä.

Kyllä, paskapuhetta. Noin voi käydä joskus jollekin kuskille mutta ei kaikille eikä missään nimessä käytäntönä kuten UPSlla. Viimeisten 10 vuoden aikana tullut pari sataa lähetystä pelkästään kotiinkuljetuksella ihan mainiosti itsellä, noudettavien kanssa kipuaa noin tuhanteen lähetykseen. Jos olisi joku trendi, että eivät toimitta niitä himaan, näitä toimittamattomia olisi paljon.

Tietysti pienillä lähetysmäärillä parin toimittamatta jättäminen vaikuttaa siltä että ikinä ei toimitettaisi. Luulen edelleen, että tämä ei kauheasti koske kaupunkialueita.
 
Kyllä, paskapuhetta. Noin voi käydä joskus jollekin kuskille mutta ei kaikille eikä missään nimessä käytäntönä kuten UPSlla. Viimeisten 10 vuoden aikana tullut pari sataa lähetystä pelkästään kotiinkuljetuksella ihan mainiosti itsellä, noudettavien kanssa kipuaa noin tuhanteen lähetykseen. Jos olisi joku trendi, että eivät toimitta niitä himaan, näitä toimittamattomia olisi paljon.

Tietysti pienillä lähetysmäärillä parin toimittamatta jättäminen vaikuttaa siltä että ikinä ei toimitettaisi. Luulen edelleen, että tämä ei kauheasti koske kaupunkialueita.
Kyllä tuo postilla vaikuttaa olevan käytäntö muiden ja omien kokemusten perusteella. Ja nimenomaan kaupunkialueella. Meillekin tilattiin eläinten ruuat/tarvikkeet ennen netistä, mutta lopetettiin, kun piti aina hakea lajittelukeskukselta vaikka oli kotiinkuljetus.

Ja tilauksen tein joka kerta niin, että olen kotona postin tuloaikana. Talvisin kun iltaisin satoi pari senttiä lunta, niin aamupäivästä oli laatikossa ei voitu toimittaa -lippunen, eikä minkäänlaisia jalanjälkiä ovelle.
 
Kyllä tuo postilla vaikuttaa olevan käytäntö muiden ja omien kokemusten perusteella. Ja nimenomaan kaupunkialueella. Meillekin tilattiin eläinten ruuat/tarvikkeet ennen netistä, mutta lopetettiin, kun piti aina hakea lajittelukeskukselta vaikka oli kotiinkuljetus.

Ja tilauksen tein joka kerta niin, että olen kotona postin tuloaikana. Talvisin kun iltaisin satoi pari senttiä lunta, niin aamupäivästä oli laatikossa ei voitu toimittaa -lippunen, eikä minkäänlaisia jalanjälkiä ovelle.
Jos tuossa eläinruoka-casessa on kysymys Zooplussasta niin niillä on ollut paljon ihme sekoilua toimituksissa vuosien varrella. Vaikka oli kotiinkuljetuksella tilannut niin monesti eivät kuitenkaan lähettäneet kotiinkuljetuksella ja siitä reklamoimalla sai sitten tilattua erikseen Postilta kotiinkuljetuksen heidän piikkiin. Tosin, Zooplussalla vaihtui aikanaan toimittajat koko ajan, välillä tuli DHL:llä, välillä PostNordilla ja välillä milloin milläkin, osassa loppumatka Postilla, osassa kuriirin jollakin omalla alihankkijalla. Meilläkin tuli säkki/laatikko tai parikin kissanhiekkaa + kuukauden kissanruuat niin paketeilla oli tosiaan painoa ja tuli jokusen kerran taisteltua tuon kanssa että tuovat kanssa kotiin asti kun kotiinkuljetuksella oli tilattu.
 
Jos tuossa eläinruoka-casessa on kysymys Zooplussasta niin niillä on ollut paljon ihme sekoilua toimituksissa vuosien varrella. Vaikka oli kotiinkuljetuksella tilannut niin monesti eivät kuitenkaan lähettäneet kotiinkuljetuksella ja siitä reklamoimalla sai sitten tilattua erikseen Postilta kotiinkuljetuksen heidän piikkiin. Tosin, Zooplussalla vaihtui aikanaan toimittajat koko ajan, välillä tuli DHL:llä, välillä PostNordilla ja välillä milloin milläkin, osassa loppumatka Postilla, osassa kuriirin jollakin omalla alihankkijalla. Meilläkin tuli säkki/laatikko tai parikin kissanhiekkaa + kuukauden kissanruuat niin paketeilla oli tosiaan painoa ja tuli jokusen kerran taisteltua tuon kanssa että tuovat kanssa kotiin asti kun kotiinkuljetuksella oli tilattu.
Sama kauppa kyseessä. Kotiinkuljetus oli kyllä noissa varmistettu, ja kyllähän postillakin oli se tiedossa, kun kerta jättivät joka kerralla sen ei voitu toimittaa -lippusen postilaatikkoon.
 
Sama kauppa kyseessä. Kotiinkuljetus oli kyllä noissa varmistettu, ja kyllähän postillakin oli se tiedossa, kun kerta jättivät joka kerralla sen ei voitu toimittaa -lippusen postilaatikkoon.
Jännä juttu. Täälläpäin kyllä Postin kotiinkuljetus toimii nykyään, aikanaan oli kyllä postininjoja jotka kävivät tiputtelemassa postiluukusta lappusia mutta ilmoittelin niistä joka kerta Postille sekä paketin lähettäjälle niin sen jälkeen on ruvennut kotiinkuljetukset toimimaan. Samoihin aikoihin kun oli noita postininjoja, oli myös postinkantajia jotka tunaroivat postit aina naapurien postiluukkuihin. Niistäkin ainakin oman rapun asukkaat reklamoivat lukuisia kertoja Postia ja sitten rupesi postitkin tulemaan taas oikeaan osoitteeseen. Toisaalta, tuossa kyllä tutustui naapureihin aika hyvin kun vaihdeltiin aina posteja rappukäytävässä keskenämme :D

Eli ainakin Postin osalta tuntuu että kun noista jakeluvirheistä reklamoi niin viesti ilmeisesti menee eteenpäin ja asialle tehdään jotain.
 
Tullasin paketin omapostissa ja seurantaankin tuli sen jälkeen "käsittelymaksu maksettu" ja "lähetys vapautettu toimitettavaksi", mutta päivä sen jälkeen "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta", eikä sen jälkeen pariin päivään mitään liikettä paketilla. Paketit mitä ei ole erikseen tarvinnut tullata kyllä lähtenyt aina jouhevasti liikkeelle maahan tullessa, mutta nyt kun pitää oikein erikseen maksaa käsittelymaksu, niin palvelu onkin tämän tasoista .
Itsellä tuli parisen viikkoa sitten tullauspyyntö lähetykselle jossa verot jo maksettu (paketin päällä IOSS-numero). Yritin myyjältä saada IOSS-numeroa mutta en koskaan sitä saanut joten paketti palautui lähettäjälle. Pitänee seuraavan kerran ottaa lähettäjän IOSS-numero talteen jos Tulli/Posti pyytää taas tullausta jo maksetuille lähetykselle.
 
Itsellä tuli parisen viikkoa sitten tullauspyyntö lähetykselle jossa verot jo maksettu (paketin päällä IOSS-numero). Yritin myyjältä saada IOSS-numeroa mutta en koskaan sitä saanut joten paketti palautui lähettäjälle. Pitänee seuraavan kerran ottaa lähettäjän IOSS-numero talteen jos Tulli/Posti pyytää taas tullausta jo maksetuille lähetykselle.
Vai pystyy ne vielä nykyäänkin sählimään tuon ioss:n kanssa... Itsellä onneks sellasten pakettien kanssa ollut tähän mennessä vain kerran ongelmaa ja se oli silloin kun tuo systeemi otettiin käyttöön. Silloin taisin googlata sen ioss numeron ja sain paketin tullin sivuilla tullatuksi. Sekin numero taisi silloin löytyä redditistä kun AliExpress ei jostain ihmeen syystä sitä tahtonut itse missään antaa.

Toi paketti mitä nyt ootan ei kuulu ioss systeemin piiriin niin siksi piti tullata itse (tai pilkkua viilaten kai valtuutin postin sen tullaamaan).
 
Itsellä tuli parisen viikkoa sitten tullauspyyntö lähetykselle jossa verot jo maksettu (paketin päällä IOSS-numero). Yritin myyjältä saada IOSS-numeroa mutta en koskaan sitä saanut joten paketti palautui lähettäjälle. Pitänee seuraavan kerran ottaa lähettäjän IOSS-numero talteen jos Tulli/Posti pyytää taas tullausta jo maksetuille lähetykselle.
Käsittääkseni tuo IOSS-numero paketin päällä ei vaikuta yhtään mihinkään, se pitää olla siellä paketin sähköisissä tiedoissa että se paketti osataan käsitellä sen mukaan, eli jos lähettäjä ei ole sitä osannut laittaa sinne lähetyksen tietoihin niin shit happens. Edelleenkin tuntuu olevan joillakin lähettäjillä hakusessa kuinka tuo IOSS toimii ja jotkut eivät sitä IOSS-numeroa meinaa antaa vaikka kuinka yrittää selittää miksi ja mihin sitä tarvitaan. Esimerkiksi AliExpressissä itselläni on toiminut tuo alusta asti, yhtään Alin pakettia ei ole itse tarvinnut tullailla. Ebayssa oli ainakin alkuun suuria ongelmia tuon kanssa. Itse en juuri sieltä hirveämmin tilaa mutta monet muut ovat valitelleet että sieltä tilatessa vähintään joka toinen kerta joutuu jotain säätämään IOSS:n kanssa.
 
Tullasin paketin omapostissa ja seurantaankin tuli sen jälkeen "käsittelymaksu maksettu" ja "lähetys vapautettu toimitettavaksi", mutta päivä sen jälkeen "Muista tehdä tullaus ja maksaa Postin käsittelymaksu, jotta lähetys vapautuu Postin varastosta", eikä sen jälkeen pariin päivään mitään liikettä paketilla. Paketit mitä ei ole erikseen tarvinnut tullata kyllä lähtenyt aina jouhevasti liikkeelle maahan tullessa, mutta nyt kun pitää oikein erikseen maksaa käsittelymaksu, niin palvelu onkin tämän tasoista .
Päivitänpäs tänne jos jollain muulla joskus tulee sama kysymys, kun ei postin sivuiltakaan tätä tietoa löydy. Eli tullauksen jälkeen kun "Lähetys on vapautettu toimitettavaksi" menee postin aspan mukaan 1-3 päivää ennen kuin se oikeasti siirtyy kuljetukseen. Kai siellä sit on varastolla jonkunlainen pullonkaula. Ois kyllä olettanut että kun sen paketin tullaa ennen maahantuloa omapostissa, niin skippais tuollaisen varastossa lojuttamisen, mutta ei näköjään.

Hetki vielä kärsivällisyyttä mun osalta vain :)
 

Liitteet

  • Screenshot_20240725-152230~2.png
    Screenshot_20240725-152230~2.png
    109 KB · Luettu: 45
Täytyy taas avautua Postin sekoilusta, Ruotsista tulossa Samsungilta kännykkään kuori ja suojakalvo, päivässä tullut Liedon lajitteluun ja sitten joutunut "osoitteentarkistukseen" ja siitä lähtien ollut limbossa eikä mitään ole tapahtunut. Mitähän helvetin osoitteentarkistusta tarvitsee tehdä jos paketti menee ennalta valittuun noutopisteeseen ja kaikki laput on tulostettuna valmiina paketissa? Ymmärtäisin jos olisi yksityiseltä ja käsinkirjoitettu osoitelappu mutta eiköhän Samsungin kokoinen yritys osaa paketteja lähettää.
 
Täytyy taas avautua Postin sekoilusta, Ruotsista tulossa Samsungilta kännykkään kuori ja suojakalvo, päivässä tullut Liedon lajitteluun ja sitten joutunut "osoitteentarkistukseen" ja siitä lähtien ollut limbossa eikä mitään ole tapahtunut. Mitähän helvetin osoitteentarkistusta tarvitsee tehdä jos paketti menee ennalta valittuun noutopisteeseen ja kaikki laput on tulostettuna valmiina paketissa? Ymmärtäisin jos olisi yksityiseltä ja käsinkirjoitettu osoitelappu mutta eiköhän Samsungin kokoinen yritys osaa paketteja lähettää.
Veikkaisin että lähettäjä on jotenkin kämmäillyt osoitetiedot sikinsokin sekaisin. Itselläkin joku paketti meni osoiteselvitykseen kun joku ulkomainen lähettäjä oli laittanut kaikki maat, paikkakunnat sun muut epäloogiseen järjestykseen tyyliin:

123 Kadunnimi
Sukunimi, Etunimi
FINLAND, 12345
Paikkakunta

vaikka olisi pitänyt olla:

Etunimi Sukunimi
Kadunnimi 123
12345 Paikkakunta
FINLAND

Ja tuosta epäjärjestyksestä ilmeisesti automaattinen lajittelu oli seonnut ja pistänyt paketin osoiteselvitykseen. Ja vastaavasti Matkahuollon järjestelmäkin sekosi eikä osannut tekstaria lähettää paketin saapumisesta kun puhelinnumero oli tiedoissa joskus kahteen kertaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 932
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom