Postin kulkemisen vaikeus

Pakko antaa kehuja Nespresso suomen verkkokaupalle ja Suomen postille.

Joka kerta kun tilaan (arkisin klo 9-16 välillä), on paketti jo lähetetty alle tunnin sisällä.

Viimeksi tilasin klo 15.30, klo 15.56 tuli lähetysilmoitus, ja paketti oli postin kyydissä heti samana iltana, ja paketti saapui automaattiin seuraavana päivänä. Sama nopeus on toistunut monta kertaa aiemminkin.

Kunpa kaikki verkkokaupat olisi näin nopeita. Huikeeta toimintaa.
Sama juttu oli aikanaan Dolce Gusto -kapseleidenkin kanssa heidän omassa nettikaupassa, paketti lähti yleensä saman vuorokauden aikana ja oli päivän-parin päästä perillä. Mutta kun lopettivat oman nettikauppansa ja edustus siirtyi Gigantille (ja kai joillekin muillekin) niin toimitukset rupesivat takkuamaan.
 
Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D
Hyvä huomio. Todennäköisesti olisi mennyt niinkuin pitikin, eli kuoreen kirjoitettuun osoitteeseen :hmm: Jotenkin tuntuu että tämä automaattinen postin uudelleenohjaus ei palvele juuri ketään postin saajaa, vaan päinvastoin. Ei ole ihan mahdoton kuvitella, että joku eteenpäin pyrkivä uraohjus siellä jossain on haistanut tilaisuuden päteä ja valjastanut postin poikkeuksellisen kattavat asiakasrekisterit ja osoitetiedot automaattisen tekstin tunnistuksen ja pienen koodinpätkän raaka-aineeksi :confused2:
 
Hyvä huomio. Todennäköisesti olisi mennyt niinkuin pitikin, eli kuoreen kirjoitettuun osoitteeseen :hmm: Jotenkin tuntuu että tämä automaattinen postin uudelleenohjaus ei palvele juuri ketään postin saajaa, vaan päinvastoin. Ei ole ihan mahdoton kuvitella, että joku eteenpäin pyrkivä uraohjus siellä jossain on haistanut tilaisuuden päteä ja valjastanut postin poikkeuksellisen kattavat asiakasrekisterit ja osoitetiedot automaattisen tekstin tunnistuksen ja pienen koodinpätkän raaka-aineeksi :confused2:
Kyllähän niitä firmoja on paljon mihin ei noi postin automaattimuuttoilmoitukset mene niin kirjeet tulee muuton jälkeen vuosikausia sinne vanhaan osoitteeseen, jos ei sitä käy itse muuttamassa firman sivuilla. Kuukausilaskut yms tietysti itse huomaa helposti, mutta jotkut kerta vuodessa kirjeet ja laskut niin saattaa sit mennä sinne vanhaan osoitteeseen. Mutta joo aika kaksipiippunen juttu.
 
Kuulostaa jotenkin hirveän vanhanaikaiselta, että jolle kulle vielä ylipäänsä tulee kirjepostia. Siis eihän sitä vaan enää tule. Kaikki laskut sähköisenä, loput viralliset Suomi.fi tai OmaPostiin. Mainoksia ei tule, kin on kieltotarra laatikossa. Ainoa poikkeus on pari aikakauslehteä, mutta nämähän eivät Postin osoitetietojen mukaan jaetakaan. Myös netistä tilaaminen tapahtuu ilmoitetun osoitteen/puh.nron perusteella, joten jää aika epäselväksi, mihin tota Postin "muuttoilmoitusta" nykyään edes tarvitsee? Lienee riittäisi, että Maistraattiin ilmoittaa muutosta.
Itse en tehnyt muuttoilmoitusta ja halusin kaikki postit määrittää joko vanhaan tai uuteen osoitteeseen, niin ei ollut mitenkään mahdollista koska Posti aloitti järjestelmällisen kiusaamisen kääntelemällä kirjeitä, lehtiä ja paketteja sattumanvaraisesti osoitteista toiseen tai johonkin lähikaupan postipalvelupisteeseen (koska kirje"laatikko" ei välttämättä mahdu postiluukusta, tilasin siksi vanhaan osoitteeseen koska siellä postilaatikko...)aiheuttaen useiden päivien lisäviiveitä toimitukseen ja kaikenlaisia laskujen, sähkösopimuksen päättymisilmoitusten yms. katoamisia kun ne olikin siellä osoitteessa, missä en asunut kesällä enkä ollut niitä sinne halunnut ja muuta aivan typerää ongelmaa. Soitin tuolloin Postille ja sanoin, että voisiko lopettaa sen kirjeiden ja muiden viemisen väärään paikkaan ja toimittaa sinne, mikä osoite siihen toimitettavaan asiaan on kirjoitettu? Ei mitenkään mahdollista, koska saa olla vain yksi osoite ja kaikki käännetään sinne. Ei osannut selittää, miksi myös toiseen suuntaan oli käännetty ja miksi osa käännetään ja osa ei. Sanoi vain että minun pitää nyt hoitaa vaan asiani kuntoon niin paketit menee yhteen osoitteeseen. Eli olikin minun vikani kun he toimittavat paketteja ja kirjeitä eri osoitteeseen kuin mihin olen tilannut, mutta kaimma siellä on sitten sitä parempaa tietoa mihin minkäkin paketin haluan.
 
Miten yrittäjyys tähän liittyy? Sähköisesti/paperittomasti toimii hienosti kaikki.
Liittyy siten, että jos asiakas haluu paperilaskun niin siinä on turha byrokratisoida omaa toimintaansa niin jäykäksi, että näinkin yksinkertanen toive olisi mahdotonta toteuttaa "kun sähkösellä menee mun mielestäni hienosti kaikki". Sama oli/on telefaksissa. Toiset sellastakin vielä haluu käyttää piirustusten lähetykseen, tilausten tekemiseen jne. joten nämä asiat ei sen yrittäjän käsissä ole jos tosiaan on ajatus palvella asiakasta eikä esittää jotain jäykkää jättiorganisaatiota.
 
Nyt jännittää millainen kiertomatka tästä tulee. Katuosoite oikein, mutta toi loppu. 100033 UNKNOWN
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jännittää millainen kiertomatka tästä tulee. Katuosoite oikein, mutta toi loppu…
Ihan vaan vinkkinä, jos ei halua osotettaan nettiin jaella, niin kannattaa leikata se osa kuvasta pois, tai täyttää 100% fillillä. Nyt tosta saa hyvin kevyellä shoppaamisella selvää (tai näytöstä riippuen ehkä ilmankin) ja taitaa kyseisen kujan nimi olla myöskin uniikki suomessa..
 
Ymmärtääkö joku logiikkaa miksi jotkut paketit menevät omaan noutopisteeseen ja jotkut eivät?
Ihan normipaketti, joka ei ole liian iso eikä kirjattu tms saattaa mennä kumpaan tahansa kuun asennosta riippuen.
Joissain paketeissa on mahdollisuus vaihtaa noutopistettä, mutta ei koskaan silloin kun se on menossa väärään paikkaan.

Onko jollain joku selitys minkä ymmärtäisi?
 
Ymmärtääkö joku logiikkaa miksi jotkut paketit menevät omaan noutopisteeseen ja jotkut eivät?
Ihan normipaketti, joka ei ole liian iso eikä kirjattu tms saattaa mennä kumpaan tahansa kuun asennosta riippuen.
Joissain paketeissa on mahdollisuus vaihtaa noutopistettä, mutta ei koskaan silloin kun se on menossa väärään paikkaan.

Onko jollain joku selitys minkä ymmärtäisi?

Periaatteessa on kolme vaihtoehtoa:
  1. Tilaushetkellä valittu noutopiste
  2. Oma noutopiste
  3. Lähetyksen osoitteen perusteella määräytyvä noutopiste
Jotta lähetys päätyisi vaihtoehtoihin 1. tai 2., sen tiedoissa pitää olla vastaanottajan puhelinnumero.

Itse olen päätynyt siihen, että omana noutopisteenä ei kannata pitää pakettiautomaattia, vaan automaattiin ohjaukset kannattaa tehdä tilauskohtaisesti. Tällöin ohjaus täydestä automaatista tapahtuu todennäköisemmin omaan noutopisteeseen eikä osoitteen perusteella määräytyvään alueen "pääpostiin".

Posti myös kertoo käyttävänsä tekoälyä pakettien ohjauksessa, joten ilmeisesti lähetystenseurannassa näkyvä "lähetykselle on varattu paikka automaatista" on järjestelmän tekemä veikkaus, että automaatissa on tilaa, jos lähetyksiä noudetaan sieltä arvioitu määrä, eikä täsmällinen tyhjien lokeroiden määrän perustuva varaus. Yleensä osa lähetyksistä, joille oli "varattu" paikka, ohjautuu kuitenkin noutopisteeseen.

 
Periaatteessa on kolme vaihtoehtoa:
  1. Tilaushetkellä valittu noutopiste
  2. Oma noutopiste
  3. Lähetyksen osoitteen perusteella määräytyvä noutopiste
Jotta lähetys päätyisi vaihtoehtoihin 1. tai 2., sen tiedoissa pitää olla vastaanottajan puhelinnumero.

Itse olen päätynyt siihen, että omana noutopisteenä ei kannata pitää pakettiautomaattia, vaan automaattiin ohjaukset kannattaa tehdä tilauskohtaisesti. Tällöin ohjaus täydestä automaatista tapahtuu todennäköisemmin omaan noutopisteeseen eikä osoitteen perusteella määräytyvään alueen "pääpostiin".

Täysi automaatti ei ole siirron syy, koska paikka on varattu päiviä ennen toimitusta.

Voinko siis tilata vaikka aliexpressistä johonkin automaattiin suoraan, jotta ei mene ns Postiin vaan vieressä olevaan noutopisteeseeni? Eli kannattaisiko muuttaa osoite noille random toimittajille johonkin täyteen automaattiin lähellä omaa?
 
Täysi automaatti ei ole siirron syy, koska paikka on varattu päiviä ennen toimitusta.
Kuten edellä kirjoitin, vaikka lähetystenseuranta kertoo, että paikka on varattu, se ei käytännössä vaikuta takaavan lähetyksen päätymistä automaattiin. Itselleni tuli viime viikolla kolme pakettia Aliexpressistä samana päivänä. Kaikissa oli ohjaus automaattiin ja postin seurannan mukaan paikka oli varattu. Kaksi näistä päätyi oikeasti automaattiin. Kolmannesta tuli parin tunnin päästä ilmoitus omalta noutopisteeltä (automaatin vieressä oleva kaupan kassa). Joten vaikuttaa siltä, että Postin työntekijä kävi täyttämässä automaatin ja jätti yli jääneet paketit kaupan työntekijän selvitettäväksi, joka purki kuorman noutopisteeseen, kun ehti.

Voinko siis tilata vaikka aliexpressistä johonkin automaattiin suoraan, jotta ei mene ns Postiin vaan vieressä olevaan noutopisteeseeni? Eli kannattaisiko muuttaa osoite noille random toimittajille johonkin täyteen automaattiin lähellä omaa?
Ainakin tuossa viimeisimmässä AliExpressin tilauksessa pystyin tekemään ohjauksen automaattiin OmaPostista heti, kun se ilmoitti tulossa olevista lähetyksistä. Mutta todennäköisesti ei ole mitään varmaa tapaa, jolla voisi estää lähetystä päätymästä koskaan mihinkään muualle kuin automaattiin.
 
Mites tuossa alv muutoksessa nyt paketit sitten jumahtaa tullipostiin? Käytännössä jos ostos tehty ennen 1.9.2024 ja raha vaihtanut omistaa ts olet saanut invoicen ostoksesta pitäis kaiken ymmärryksen mukaan mennä tuolla 24% alv. Toki se että alkaako tulli pysäyttelemään yksittäisi pakettaja tarkastusluontoisesti.
 
Nyt se sitten osui omalle kohdalle. Tilasin suht kookkaan paketin tuohon sadan metrin päähän noutopisteeseen. Posti tipautti sen aamulla 10km päähän. Ei autoa, ja julkisilla ei tuonne pääse.

Huoh...
 
Mites tuossa alv muutoksessa nyt paketit sitten jumahtaa tullipostiin? Käytännössä jos ostos tehty ennen 1.9.2024 ja raha vaihtanut omistaa ts olet saanut invoicen ostoksesta pitäis kaiken ymmärryksen mukaan mennä tuolla 24% alv. Toki se että alkaako tulli pysäyttelemään yksittäisi pakettaja tarkastusluontoisesti.
Näin minäkin olen käsittänyt että ostohetken ALV:lla mennään, tai siis ilmeisesti maksuhetken ALV:lla.
 
Nyt se sitten osui omalle kohdalle. Tilasin suht kookkaan paketin tuohon sadan metrin päähän noutopisteeseen. Posti tipautti sen aamulla 10km päähän. Ei autoa, ja julkisilla ei tuonne pääse.

Huoh...
Taksilla haettava jos ei muuta. Toki jos saa jonkuu kaveri jeesimään ja heittää bensarahat niin aina helpompi/parempi
 
Onks tämmöinen joskus muka onnistunut?
Kyllä tuo ainakin muutaman kerran on onnistunut. Pari kertaa olen oikein kunnolla avautunut Postille kun ovat jonkun paketin pistäneet jonnekin ihan älyttömään paikkaan tyyliin: "Olette toimittaneet pakettini noudettavaksi toimipisteeseen x vaikka se oli alunperin tilattu tulemaan paikkaan y. Tuota toimipistettä x lähempänä on muunmuassa toimipisteet/pakettiautomaatit a, b, c, d, e, f, g, h ja i, joten millä ihmeen logiikalla olette toimittaneet tuon paketin tuonne mahdollisimman kauas? Siirtäisittekö paketin noudettavaksi toimipisteeseen y, a tai b vai laitanko Teille laskun matkakuluista kohtuuttoman kaukana olevaan toimipisteeseen?"

Viimeisten parin vuoden aikana sentään paketit ovat tulleet joko haluamaani pakettiautomaattiin, saman rakennuksen sisällä olevan kaupan palvelupisteeseen tai parin kilometrin päässä olevaan palvelupisteeseen jopa pahimpina ruuhka-aikoina.
 
Kyllä liikkuu hitaasti paketti tullista. Onko muilla ollut ongelmia?
Screenshot 2024-08-21 at 05-54-49 Lähetysten seuranta – Henkilöille – Posti.png
 
Näyttökuva 2024-08-23 140433.png


Tuleeko muille aina tullauksen jälkeen "Lähetys vapautettu toimitettavaksi" näkyviin lähetysseurantaan? Kun mulla ei lue sitä eikä Postin käsittelymaksuakaan pysty maksamaan. Ainakaan vielä. Vaikka lähetys on jo tullattu. Postin chätti vaan selitti ettei lähetys ole edennyt tarpeeksi pitkälle järjestelmässä ja joutuvat manuaalisesti muuttamaan lähetyksen sähköisiä tietoja jne.
 
Näyttökuva 2024-08-23 140433.png


Tuleeko muille aina tullauksen jälkeen "Lähetys vapautettu toimitettavaksi" näkyviin lähetysseurantaan? Kun mulla ei lue sitä eikä Postin käsittelymaksuakaan pysty maksamaan. Ainakaan vielä. Vaikka lähetys on jo tullattu. Postin chätti vaan selitti ettei lähetys ole edennyt tarpeeksi pitkälle järjestelmässä ja joutuvat manuaalisesti muuttamaan lähetyksen sähköisiä tietoja jne.
Omaan silmään tuo seuranta näyttää samalta kuin muutamissa omissa paketeissa joille ei ole tarvinnut tehdä mitään. Tuon "Lähetys on tullattu" -rivin jälkeen on tullut "rekisteröity", "lajiteltu" ja sitten "kuljetuksessa" ja yleensä saman päivän aikana onkin saapunut jo noudettavaksi. Yleensähän tuossa seurannassakin näkyy että pyydetään tekemään tullaus mutta tuossahan ei edes näy sitä, joten tarvitseeko tuolle edes itse tehdä mitään?
 
Tähän asti Postin palvelut on kyllä keskimäärin toiminut verrattain hyvin mutta tämän uusimman kanssa on kyllä ongelmaa saada paketti poistumaan Vantaalta. Kaksi kertaa otettu aspaan yhteyttä ja yhä lajittelussa mennään, mutta jospa se sieltä ensi viikolla pääsee ulos.

1724416450783.png
 
Ei kait tuossa mitään sen ihmeempää kuin todennäköisesti sähköiset tiedot vituillaan ja niitä on korjailtu ja/tai niiden takia pyörii useasti.
 
Liekö syynä tuleva alv maksu muutoksesta aiheutuva sekoilu 1.9 jälkeen. Jos paketti ostettu ennen 1.9 ja IOSS järjestelmän kautta peritty alv joka ennen 1.9 siis vielä 24% näiden osalta ei siis pitäis olla mtn ongelmia. Mutta Tulli voi haluaa syynätä extra tarkasti nyt jokaisen paketin joka saapuu kuun vaihdetta lähentäen. Jos paketti saapuu siis tullaamattomana vielä elokuunpuolella menee tuo 24% alv jos ei suoritettu/maksettu ioss-kautta. Mutta jos paketti saapuu elokuunpuolella ja tullikäsitellään vasta syyskuunpuolella sille tulee 25.5% alv
 
Liekö syynä tuleva alv maksu muutoksesta aiheutuva sekoilu 1.9 jälkeen. Jos paketti ostettu ennen 1.9 ja IOSS järjestelmän kautta peritty alv joka ennen 1.9 siis vielä 24% näiden osalta ei siis pitäis olla mtn ongelmia. Mutta Tulli voi haluaa syynätä extra tarkasti nyt jokaisen paketin joka saapuu kuun vaihdetta lähentäen. Jos paketti saapuu siis tullaamattomana vielä elokuunpuolella menee tuo 24% alv jos ei suoritettu/maksettu ioss-kautta. Mutta jos paketti saapuu elokuunpuolella ja tullikäsitellään vasta syyskuunpuolella sille tulee 25.5% alv
Eikös tuo veromuutos vaikuta vain 1.9. jälkeen maksettuihin tuotteisiin? Ainakin itse käsitin että tuo vero määräytyy noissa tuotteen maksupäivän perusteella riippumatta onko IOSS vai ei.
 
Ei kait tuossa mitään sen ihmeempää kuin todennäköisesti sähköiset tiedot vituillaan ja niitä on korjailtu ja/tai niiden takia pyörii useasti.
Joo niin siinä olikin Multi- tai Monilajittelu päällänsä aspan mukaan mikä otettiin ehkä kenties pois, mutta ei auttanut ja tokan aspa yhteyden jälkeen tilanne ei sinänsä ole parantunut vaan lajittelut on jatkunut.

Liekö syynä tuleva alv maksu muutoksesta aiheutuva sekoilu 1.9 jälkeen. Jos paketti ostettu ennen 1.9 ja IOSS järjestelmän kautta peritty alv joka ennen 1.9 siis vielä 24% näiden osalta ei siis pitäis olla mtn ongelmia. Mutta Tulli voi haluaa syynätä extra tarkasti nyt jokaisen paketin joka saapuu kuun vaihdetta lähentäen. Jos paketti saapuu siis tullaamattomana vielä elokuunpuolella menee tuo 24% alv jos ei suoritettu/maksettu ioss-kautta. Mutta jos paketti saapuu elokuunpuolella ja tullikäsitellään vasta syyskuunpuolella sille tulee 25.5% alv
Ei omalla kohdalla siitä ole kyse, kun tulee ihan EUn sisältä.
 
Eikös tuo veromuutos vaikuta vain 1.9. jälkeen maksettuihin tuotteisiin? Ainakin itse käsitin että tuo vero määräytyy noissa tuotteen maksupäivän perusteella riippumatta onko IOSS vai ei.
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 – ratkaisevaa on tulli-ilmoituksen hyväksymispäivä - Tulli

IOSS-ostoksen arvonlisäverokanta

Jos olet maksanut arvonlisäveron IOSS-myyjälle jo ostovaiheessa, arvonlisäverokanta määräytyy tavaroiden ostopäivän mukaisesti, eikä sinun tarvitse ilmoittaa siitä tulli-ilmoituksella erikseen.

Annat tulli-ilmoituksen EU:n ulkopuolelta Suomeen tilaamastasi tavarasta 31.8.2024. Tulli hyväksyy tulli-ilmoituksen vastaanotetuksi 31.8.2024 ja tekee tullauspäätöksen 1.9.2024. Maksat tavarasta arvonlisäveroa 24 prosenttia.


IOSS ei vaikuta vasta kuin 1.9 jälkeen mutta jos paketti saapuu tulliin 1.9 jälkeen tullaamattomattomana/verot maksamattomana vaikka se olis tilattu/maksettu ennen 1.9. Siitä peritään se 25.5% jos tullauspäivä on 1.9 jälkeen. IOSS paketeissa ei ole tuota ongelmaa. Ja vaikka jäiskii tulliin ja IOSS mukaan peritty maksut ennen 1.9 niin sen pitäis mennä tullista läpi ilman mtn lisämaksuja eli 24% alvilla.

Eli yksinkertaisesti:

- Kaikki ostokset IOSS järjestelmän kautta 31.8 asti => 24% alv
- Kaikki ostokset IOSS järjestelmän kautta 1.9 jälkeen => 25.5% alv

Ostokset joista ei peritä alv IOSS järjestelmän kautta:
- Jos tullattu/saapunut maahan riippumatta siitä milloin olet maksanut tuotteen tai milloin se on lähetetty jos se saapuu maahan/saat tulli-ilmoituksen viimeistään 31.8 => 24% (Käytännössä tuo tullin esimerkki on aika harhaan johtava tuon tullauspäätöspäivän osalta. Käytännössähän se tullauspäätös tulee sähköisesti järjestelmästä heti perään kun on tehnyt ilmoituksen. Tuo nykyisin taitaa harvemmin tapahtua perus paketteja tilaillessa että tullauspäätöstä ei tulis heti perään vaan joutuis oottamaan jotain käsittelyä. Siis yksinkertasella tavaralla. Tärkeintä tuossa on kuitenkin se päivämäärä milloin on jättänyt tullaus-ilmoituksen. Kyseisen päivän mukaan määräytyy vero)
- Jos saapunut maahan vasta 1.9 jälkeen vaikka olisit maksanut tuotteen ja lähetetty ennen syyskuuta => 25.5%
 
Viimeksi muokattu:
Tullattu ja käsittelymaksukin maksettu lähetys seisonut "vapautettuna" kohta viikon, kuinkahan kauan ne vielä ihailee sitä pakettia siellä Vantaalla. :rofl: Jännä miten näissäkin aina on sitä vaihtelua. Viimeksi kun oli itsetullattava paketti niin tuli kahdessa päivässä. Yksi vielä aiempi paketti myös jäi istumaan pidemmäksi aikaa, tuolloin otin yhteyttä Postin aspaan, jossa vaan tilanne todettiin ja asiakaspalvelija sanoi "jännä juttu, jospa se kohta lähtisi liikkeelle". Onneksi ei tarvinnut ottaa uudestaan yhteyttä, oli niin hyödytöntä.
 
Tullattu ja käsittelymaksukin maksettu lähetys seisonut "vapautettuna" kohta viikon, kuinkahan kauan ne vielä ihailee sitä pakettia siellä Vantaalla. :rofl: Jännä miten näissäkin aina on sitä vaihtelua. Viimeksi kun oli itsetullattava paketti niin tuli kahdessa päivässä. Yksi vielä aiempi paketti myös jäi istumaan pidemmäksi aikaa, tuolloin otin yhteyttä Postin aspaan, jossa vaan tilanne todettiin ja asiakaspalvelija sanoi "jännä juttu, jospa se kohta lähtisi liikkeelle". Onneksi ei tarvinnut ottaa uudestaan yhteyttä, oli niin hyödytöntä.
Läpivalaisu, koira tai henkilökunta kesälomilla.
 
Odotettu uudistus tulossa
Ei tosin ole paljon rasittanut kun hyllynumerolla ja henkkarilla saa kuitenkin haettua kenen vaan paketit. Tokihan tuo nyt nopeuttaa, mutta kyllä tossa riski on, et menee väärä paketti väärälle henkilölle (jos siis pelkällä numerolla paketin saa eikä qr koodia vaadita)
 
Ei tosin ole paljon rasittanut kun hyllynumerolla ja henkkarilla saa kuitenkin haettua kenen vaan paketit. Tokihan tuo nyt nopeuttaa, mutta kyllä tossa riski on, et menee väärä paketti väärälle henkilölle (jos siis pelkällä numerolla paketin saa eikä qr koodia vaadita)
Ei sen suurempi kuin pakettiautomaateilla nykyään, joissa voi myöskin avauskoodilla noutaa ilman henkkareita.
 
Ei tosin ole paljon rasittanut kun hyllynumerolla ja henkkarilla saa kuitenkin haettua kenen vaan paketit. Tokihan tuo nyt nopeuttaa, mutta kyllä tossa riski on, et menee väärä paketti väärälle henkilölle (jos siis pelkällä numerolla paketin saa eikä qr koodia vaadita)
Eipä tuo hirveästi ole ennenkään häirinnyt, kuitenkin kun olen hakenut omia ja emännän paketteja lähikaupasta niin henkkarit on ollut mukana ja valmiina kun joillakin toimijoilla henkkareita on vaadittu, joillakin ei. Samasta paikasta siis lähikaupassa on pystynyt hakemaan Postin, Matkahuollon, Postnordin, DHL:n sun muiden paketteja enkä minä ainakaan ole jaksanut opetella mitkä toimijat haluavat henkkarit nähdä ja mitkä ei.
 
Ja taas iso paketti viety 4km päähän postin toimipisteen smartpost lokeroon. Tilatessa pistetty viereiseen smartpostiin, omapostissa sama lokero pistetty pääsijaiseksi ja kilometrin säteellä löytyisi varmaan 5 eri automaattia, mutta ei. Viedään tuonne perseeseen :facepalm:

Voiko näistä jossain kohtaa tehdä jotain reklamaatiota kun toistuva ilmiö? Alkaa tuntua että joku työhönsä kyllästynyt kuski käy tyhjentämässä aina koko saakelin kärryn tuonne kun ei jaksa/kerkeä muuhun.

Posti on kyllä ylivoimaisesti paskin kaikista Suomessa toimivista pakettien toimittajista.
 
Itse taas huomasin juuri äsken Omapostin kadottaneen noutopisteen valintani ja kun yritän sitä uudelleen valita, niin tulee vaan herjaa "Noutopisteen valinta epäonnistui".. :rolleyes: Eiköhän taas tulevat paketit mene tuonne alueen "pääpostiin", eikä lähempää löytyviin n. 15 noutopisteeseen. :beye:
 
Ei tosin ole paljon rasittanut kun hyllynumerolla ja henkkarilla saa kuitenkin haettua kenen vaan paketit. Tokihan tuo nyt nopeuttaa, mutta kyllä tossa riski on, et menee väärä paketti väärälle henkilölle (jos siis pelkällä numerolla paketin saa eikä qr koodia vaadita)

Veikkaanpa että siinä QR-koodissakaan ei ole ollut muuta kuin se numerosarja. Ja sen myötä oletettavasti sen saman QR-koodin voisi itse generoida siitä numerosta, jos se olisi tarpeellinen.
 
Noita isoja lokeroita kun on vähän muutenkin per lokerikko niin en oikein tiedä mistä edes reklamoisit? :rofl2:
No iso ja iso, näyttäisi mahtuvan jopa M koon lokeroon. Lähinnä ennemmin painava eli perseestä lähteä hakemaan ilman autoa. Aiemmin tuonne on mennyt käytännössä kaikki pakettikirjeet jostain syystä vaikka ovat nimenomaan postilaatikkoon toimitettavina lähetettyjä (tunnuksessa joku tietty kirjain alussa) ja luukusta myös mahtuvat.

Nyt näköjään raahaillaan myös paketit kaupunkialueella jonnekkin hevonjeeraan sen sijaan että edes yritettäisiin toimittaa lähelle. Jossei muuta niin antaisivat edes valinnan olla toimittamatta sinä päivänä jossei ole vapaana. Tai kuten aiemmin sanottua niin toimittaisi edes niihin noin 5 muuhun lootaan jotka on tyyliin kilometrin säteellä. Näistä yksi käytännössä vanha liiketila täynnä SmartPost lokeroita, joten aivan varmasti mahtuisi johonkin.

Edelleen vahva epäilys että alueen jakajat gonahtaneet ja dumppaavat kaiken paskan tuonne toimipisteeseen kun aika ei riitä muuhun.
 
Eihän toi 4km oo viel ees paha. Oma paketti tossa seikkaili reilun 100km päähän :D Joutu vielä soittelemaan ja kyselemään että mites se nyt noin pahasti pääs eksymään. Selitys oli että joku pikku tekninen vika oli ollu ja pistävät sen uudelleen liikenteeseen. Tänään päivällä se sitten jopa löys oikeaan pakettimaattiin.
 
Posti on ilmeisesti vähentänyt pakettien iltajakeluja entisestään Turun seudulla? Joskus vuosia sitten 17-21 jakelua oli tarjolla joka arki-ilta, sittemmin se muuttui kolmeen iltaan viikossa ja nyt näyttäisi olevan tarjolla vain kaksi(?) viikossa. Keskiviikkona tuli aamulla kehotus valita toimitus ja tarjolla oli samalle päivälle iltajakelu. Tänään tuli ilmoitus toisesta paketista ja loppuviikolle (to/pe) sovellus tarjosi pelkää päiväjakelua, ensimmäinen iltajakelu on maanantaina ja sitä seuraava olisi ollut torstaina. Alkaa mennä vähän arpapeliksi että ehtiikö alkuviikosta tehty tilaus viikonlopuksi.
 
Tilasin 2 saksalaisesta pyöräkaupasta ja vilkaisin seurantaa niin jotain sekoilua näyttää saksanpäässä olevan.
Onko sattunut muillekin mokomaa. kuvakaappauksia liitteenä jos joku osaisi valaista ihmetystä.
Screenshot 2024-08-29 at 20-06-18 Track & Trace.jpgScreenshot 2024-08-29 at 20-06-35 Track & Trace.jpgScreenshot 2024-08-29 at 20-06-49 Track & Trace.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tilasin 2 saksalaisesta pyöräkaupasta ja vilkaisin seurantaa niin jotain sekoilua näyttää saksanpäässä olevan.
Onko sattunut muillekin mokomaa. kuvakaappauksia liitteenä jos joku osaisi valaista ihmetystä.
Jos viittaat sekoilulla siihen, että viimeisimmän kirjauksen paikkana on taas Hampuri, niin en olisi tässä vaiheessa huolissani. Ei noita paketteja muutamassa minuutissa edellisestä kirjauksesta takaisin aiempaan paikkaan ole ehditty kuskata. Veikkaisin tuon tuoreimman merkinnän liittyvän vain lähetyksen tietojen käsittelyyn, esim. Postille on lähtenyt tieto, että tällainen on tulossa. Ja jos nuo on merikuljetuksena tulossa, todennäköisesti seuranta ei pariin päivään päivity.
 
Odotettu uudistus tulossa
Sinänsä hieno keksintö mutta... Itselleni tuli juuri tuollainen paketti jossa on tuo "noutokoodi",, ainoa vaan että OmaPosti-sovellus sanoo "Paketin voi nyt noutaa noutopisteestä xxxxxxxxxxxx, Avauskoodi 123456"

Eli paketti on asiamiespostissa mutta OmaPostissa erittäin hämäävästi mainitaan avauskoodi. Ihmiset tuntuu sekoilevan muutenkin noiden pakettien kanssa että onko se nyt pakettiautomaatissa vai tiskiltä noudettavisasa ja tuo ei ainakaan yhtään helpota tuota sekoilua.
 
Sinänsä hieno keksintö mutta... Itselleni tuli juuri tuollainen paketti jossa on tuo "noutokoodi",, ainoa vaan että OmaPosti-sovellus sanoo "Paketin voi nyt noutaa noutopisteestä xxxxxxxxxxxx, Avauskoodi 123456"

Eli paketti on asiamiespostissa mutta OmaPostissa erittäin hämäävästi mainitaan avauskoodi. Ihmiset tuntuu sekoilevan muutenkin noiden pakettien kanssa että onko se nyt pakettiautomaatissa vai tiskiltä noudettavisasa ja tuo ei ainakaan yhtään helpota tuota sekoilua.

Varmaan alkukankeutta, mutta jos lokeron numeroa ei näy voisi olettaa olevan tiskillä.
 
Varmaan alkukankeutta, mutta jos lokeron numeroa ei näy voisi olettaa olevan tiskillä.
Juu, varmaankin. Mutta kun tässä on vuosien varrella seuraillut että ihmiset yrittää sitä noutopisteen vanhanmallistakin koodia naputella pakettiautomaatteihin ja Postin "mainoksessa" tuosta uudesta jutusta näkyy teksti "Noutokoodi" tuossa Avauskoodin tilalla niin taas on menty ihan yhtään testaamatta tuotantoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 264
Viestejä
4 897 297
Jäsenet
78 958
Uusin jäsen
Valde666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom