Postin kulkemisen vaikeus

Veikkaisin että lähettäjä on jotenkin kämmäillyt osoitetiedot sikinsokin sekaisin. Itselläkin joku paketti meni osoiteselvitykseen kun joku ulkomainen lähettäjä oli laittanut kaikki maat, paikkakunnat sun muut epäloogiseen järjestykseen tyyliin:

123 Kadunnimi
Sukunimi, Etunimi
FINLAND, 12345
Paikkakunta

vaikka olisi pitänyt olla:

Etunimi Sukunimi
Kadunnimi 123
12345 Paikkakunta
FINLAND

Ja tuosta epäjärjestyksestä ilmeisesti automaattinen lajittelu oli seonnut ja pistänyt paketin osoiteselvitykseen. Ja vastaavasti Matkahuollon järjestelmäkin sekosi eikä osannut tekstaria lähettää paketin saapumisesta kun puhelinnumero oli tiedoissa joskus kahteen kertaan.
Kyllä ainakin tilausvahvistuksen mukaan olisi pitänyt olla ihan oikeanlainen osoite, Postnordilla tilasin toisen paketin Samsungilta ja se tuli kyllä ihan oikein ja ajallaan. Toki Samsung itsekin sekoilee vähän väliä, totuus selviää varmaan jos ja kun tuo paketti saapuu.
 
paketti menee ennalta valittuun noutopisteeseen ja kaikki laput on tulostettuna valmiina paketissa? Ymmärtäisin jos olisi yksityiseltä ja käsinkirjoitettu osoitelappu mutta eiköhän Samsungin kokoinen yritys osaa paketteja lähettää.

Pieni realismi ja liiketaloudellinen ajattelu auttaa, eihän Postilla ole mitään intressiä tuhlata automaatiota tai ihmistyötä enenpää kuin on tarpeen, syynä on joku virhe todennäköisesti lähetyksen sähköisessä EDI-tiedossa. Eihän pakettien osoitekortteja ihminen nykyaikana lue käytännössä kuin virhe- ja selvitystilanteissa.

Lähetys kipataan lahittelukoneeseen, laite lukee viivakoodit, hakee tietokannasta sille kuuluvat tiedot ja suorittaa lajittelun sen perusteella, eli pudottaa lähetyksen pois koneelta oikealle luisulle tai jopa rullakkoon/häkkiin suoraan.
 
Pieni realismi ja liiketaloudellinen ajattelu auttaa, eihän Postilla ole mitään intressiä tuhlata automaatiota tai ihmistyötä enenpää kuin on tarpeen, syynä on joku virhe todennäköisesti lähetyksen sähköisessä EDI-tiedossa. Eihän pakettien osoitekortteja ihminen nykyaikana lue käytännössä kuin virhe- ja selvitystilanteissa.

Lähetys kipataan lahittelukoneeseen, laite lukee viivakoodit, hakee tietokannasta sille kuuluvat tiedot ja suorittaa lajittelun sen perusteella, eli pudottaa lähetyksen pois koneelta oikealle luisulle tai jopa rullakkoon/häkkiin suoraan.
MPH:n puolella oli muillakin samaa ongelmaa ollut Samsungin lähetyksessä eli "puutteelliset lähetystiedot", eiköhän tämä mene sitten Samsungin piikkiin eikä Postin, pahoittelut Postille väärästä syytöksestä.

Edit: Vahvaa suorittamista Samsungilta jälleen kerran
Posti.png
 
Viimeksi muokattu:
MPH:n puolella oli muillakin samaa ongelmaa ollut Samsungin lähetyksessä eli "puutteelliset lähetystiedot", eiköhän tämä mene sitten Samsungin piikkiin eikä Postin, pahoittelut Postille väärästä syytöksestä.
Juu, jotkut firmat tuntuvat välillä lätkivän noita tietoja ties mihin kenttiin sähköisissä tiedoissa eikä kone voi ymmärtää jos vaikka katuosoitteen tilalla on tilaajan nimi tms. Ja joidenkin firmojen järjestelmissä ainakin ennen oli ongelmia jos oli ä tai ö jossain kohti teksitä, ilmeisesti jonkun merkistömuunnoksen jälkeen lopputulos oli "siansaksaa", tyyliin joku nimi "Jääskeläinen" muuttui vaikkapa muotoon "J%C3%A4%C3%A4skel%C3%A4inen" tms. Omassa sukunimessäkin on ä-kirjain ja ulkomailta tilatessa suosiolla korvaan sen a-kirjaimella juuri tuon takia.
 
Todennäköisesti EDI -tiedot puuttuvat kokonaan ja se on sopimusehtojen mukainen välttämättömyys. Tietysti logistiikkayrityksillä on tarjolla myös palvelu jossa lähetykset saadaan korjattua mutta eiköhän lähettäjä halua itse korjata erheensä. Voihan olla että tiedonvälityksessä ollut virhe mikä on yleistä sanomaliikenteessä.
 
Tänään oli hyvä päivä. En uskonut, että tämä lähetys olisi enää koskaan tullut perille, mutta niin vain tuli. Pakkaus oli hiukan "kärsinyt", mutta onneksi ei ollut mitään helposti särkyvää ja kaikki sisältökin tallella. Ihme! Kuvassa siis paketti heti Postista noudettuna.

:scelebrate:
1722353549259.png

1722353668163.png
 
Esimerkiksi AliExpressissä itselläni on toiminut tuo alusta asti, yhtään Alin pakettia ei ole itse tarvinnut tullailla. Ebayssa oli ainakin alkuun suuria ongelmia tuon kanssa. Itse en juuri sieltä hirveämmin tilaa mutta monet muut ovat valitelleet että sieltä tilatessa vähintään joka toinen kerta joutuu jotain säätämään IOSS:n kanssa.

Noo ittellä just alin paketti jumi tilassa
1722903349852.png


Itte siis piti tullata. Eipä sinne muuta tarttenu kuin arvo ja sisältö ilmoittaa jonka jälkeen oli selvä homma. Jospa tuo kohta alkais liikkumaan taas vai tuliskohan pari kuukautta täyteen toimitusajassa ;D
 
Kyllä se jaksaa posti joka kerta ihmetyttää, kun pitäs televisio saada huoltoon Sonyn/Elcaren piikkiin. Elcaren lähettämä laatikko teki viikon reissua, vaikka olivat maksaneet express rahti 21 palvelusta. Pakkasin viime torstaina paketin ja ilmoitin elcareen että tilatkaa nouto, tuli kuittaus että nouto tilattu ja posti soittaa ja sopii noudosta etukäteen, vaan kuinkas kävikään... Postin ninja oli käynyt eilen oven takana ja vaimo kotona pienen lapsen kanssa muissa askareissa eikä ehtinyt avaamaan ovea ennen kuin tämä postijannu oli kurvannut pois pihasta (huom, tuli yksin vaikka paketissa 85" tv joka painaa 65kg)

Lähdin sitten kyselemään postin aspasta että mikä juttu kun ei ole soitettu, aspa toteaa että täällä on ihan selvästi lisätiedoissa että nouto sovittava etukäteen ja ihmettelee tilannetta. Asiakaspalvelija sanoi soittavansa kuskille ja kuski kuulemma oli kuitannut että yrittää uudelleen noutoa ja soittaa ennen, ja jos ei ehdi enää samana päivänä noutamaan niin soittaa joka tapauksessa.. No ei ole puhelin vieläkään soinut ja yhteystiedot olivat tilauksella ihan oikein :( Hieno combo tämä Elcare+Posti
 
PostNordin "kotiinkuljetus": annetaan aikaikkuna 16:00-22:00, ilmoitetaan 19:00 ettei pakettia voitu toimittaa, huolimatta antamistani ohjeista (alaovelle sisäpihan puolelta) ja puhelinnumerosta. Kuski ei siis osannut lukea eikä käyttää puhelinta - ei pärähtänyt ovisummeri eikä puhelin.
Tänään paketti sitten lähti matkalle tuonne kolmen kilsan päähän.
Chatti asiakaspalvelun kanssa oli yhtä hauskaa ja hyödyllistä kuin pään hakkaaminen tiiliseinään.
Ei, ei voida muuttaa toimitusta kun se on jo menossa. Ei, ei voida ottaa sieltä uudelleen kuljetettavaksi. Ei, mitään ei voi tehdä, reklamaatiot lähettäjän kautta, ota sinne yhteyttä.

Kirjoitinkin lähettäjälle pitkän mailin. PostNord, ei enää kertaakaan saatana.
 
Näitä samoja ongelmia on kaikilla. Kuskit ovat alihankkijoita joilla ei välttämättä edes ole työpuhelinta.
 
Kyllä se jaksaa posti joka kerta ihmetyttää, kun pitäs televisio saada huoltoon Sonyn/Elcaren piikkiin. Elcaren lähettämä laatikko teki viikon reissua, vaikka olivat maksaneet express rahti 21 palvelusta. Pakkasin viime torstaina paketin ja ilmoitin elcareen että tilatkaa nouto, tuli kuittaus että nouto tilattu ja posti soittaa ja sopii noudosta etukäteen, vaan kuinkas kävikään... Postin ninja oli käynyt eilen oven takana ja vaimo kotona pienen lapsen kanssa muissa askareissa eikä ehtinyt avaamaan ovea ennen kuin tämä postijannu oli kurvannut pois pihasta (huom, tuli yksin vaikka paketissa 85" tv joka painaa 65kg)

Lähdin sitten kyselemään postin aspasta että mikä juttu kun ei ole soitettu, aspa toteaa että täällä on ihan selvästi lisätiedoissa että nouto sovittava etukäteen ja ihmettelee tilannetta. Asiakaspalvelija sanoi soittavansa kuskille ja kuski kuulemma oli kuitannut että yrittää uudelleen noutoa ja soittaa ennen, ja jos ei ehdi enää samana päivänä noutamaan niin soittaa joka tapauksessa.. No ei ole puhelin vieläkään soinut ja yhteystiedot olivat tilauksella ihan oikein :( Hieno combo tämä Elcare+Posti

Tähän keissiin update, eilen tuli soitto ja kaveri totesi että 10min päästä tulisin noutamaan pakettia, kysyin että oletko yksin johon kuittasi että kyllä. No pakkohan se oli töistä sitten lähteä kantoavuksi että sai television matkaan. Rahtikirjassa tosiaan oli komeasti ohjeet soittaa yms, mutta syy minkä takia posti luultavasti lähetti vain yhden jannun löytyy elcaren päästä, sillä rahtikirjassa oli painoksi merkitty 30kg eikä tarkempia laatikon mittoja ollut laitettu laisinkaan, joten eipä siinä ajojärjestelijä/kuski voi tietää hakevansa yli 65kg laatikkoa joka ei ole mitenkään yhden miehen kannettavissa. Annoin melko värikkään palautteen Elcarelle niin heidän omasta toiminnastaan kuin postinkin toiminnasta.
 
sillä rahtikirjassa oli painoksi merkitty 30kg eikä tarkempia laatikon mittoja ollut laitettu laisinkaan
Nykyään on vaikea ymmärtää, miten firmat toimivat tuolla tavalla. Työpaikalta haettiin kannettava rullakolla, kun erään suuren suomalaisen IT-leasingiä tarjovavan yrityksen järjestelmä ei osannut välittää tietoja rahtifirmalle.
 
Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
 
Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
Olen tullut samaan lopputulokseen että kyse täytyy olla planeettojen asennosta 8.8 leijonanportti/kiinalaisten onnen luku ja ties mitä.

Itse jouduin hakemaan toiselta puolen kaupunkia kirjatun kirjeen (musiikkilevy) jonka posti oli onnistuneesti sinne saanu toimitettua noudettavaksi vaikka osoitetiedotkin oli selkeästi näkyvillä ja oikein. Ja joka tuli ranskasta. Tällä hetkellä saksan amazonista menneellä viikolla tilattu paketti seisoo jossain ilman päivitystietoja kulusta vaikka piti saapua jo perille. Schenkkeriltä myös itsellä tulossa datatronicilta pakettia jolla arvio toimitus tänään mutta katsellaan nyt miten kauan seisoo lahdessa.

Epäironisesti kiinasta tilatut pienemmät erikois ruuvit ja mutterit saapuneet perille ilman sen suurempia murheita.
 
Oma lähiposti uudistui ja enää ei onnistu mm lähetysten maksaminen tiskillä tai kirjatun kirjeen nouto. Nämä palvelut siirretty reilun kolmen kilometrin päähän, ei sillä että olisin kumpaakaan vuosiin käyttänyt mutta tulee vain mieleen mistä seuraavaksi karsitaan.
 
Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
Kohta mennyt jo 30 tuntia kun selvittelevät asiaa, asiakaspalvelija hädissään vastasi kyselyyn ettei mitään ole selvinnyt. En kyllä ymmärrä, jos joku asiaa tutkii, niin joko se paketti on niillä tai ei. Vai onko näitä keissejä tolkuton määrä ja joku yksi kesähessu ettii niitä? Postitason mokailua ja säästämistä.
 
Joo kyllä tässä täytyy nyt jostain tähtien asennosta olla kyse. Itsellä siis useampia paketteja nyt matkalla. Yksi oli 6 päivä TME tilattu virtalähde. TME:ltä tulee paketit käytännössä aina DHL kuriirin kautta aina kotiovelle. Normaalisti noista tulee nykyisin tekstiviesti jossa mainitaan voit vaihtaa toimitusajankohdan/tarkemman paikan halutessasi kun vastaat viestiin ja kirjaudut sivuille (yleensä ajankohtana kun saapuu maahan). No nyt oli tulli viesti että pakettia yritetty toimittaa 14:11 mutta ei tavoitettu vastaajaa. Voin taata ja vannoa että kukaan ei ole käynyt soittamassa ovikelloa mainittuna ajankohtana sillä olen paikan päällä toimitusosoitteessa majaillut koko päivän so-far. No katselin seurannasta että joo paketti on suomessa mutta helsingissä. Eli liekö DHL järjestelmässä sellainen sekoilu että tilaajalle tulee myös ilmoitus muodossa että "tilausta ei voitu toimittaa kun vastaanottajaa ei tavoitettu" olettaisin että tässä tapauksessa vastaanottajalla kuitenkin viitataan mahdollisesti kuriiripalvelun edustajaan jonka kautta paketti sitten loppumatkan saapuu perille. Täällä syrjemmässä harvemmin nimittäin varsinaiset DHL pakut liikennöi vaan menee kaiketi alihankintana. Toki eikös DHL kuriiripaketit kulje postin kautta? UPS taitaa olla pääosin ns "3 osapuolen kuriirien" toimesta.

Eli viittaako tämä nyt johonkin ongelmaa postissa ja postin logistiikassa tms. Näin ollen voinen odottaa että useampikin nimenomaan postin toimittama paketti saattaa jäädä stallaamaan tällä hetkellä.
 
Itse jouduin hakemaan toiselta puolen kaupunkia kirjatun kirjeen (musiikkilevy) jonka posti oli onnistuneesti sinne saanu toimitettua noudettavaksi vaikka osoitetiedotkin oli selkeästi näkyvillä ja oikein. Ja joka tuli ranskasta.
Oma lähiposti uudistui ja enää ei onnistu mm lähetysten maksaminen tiskillä tai kirjatun kirjeen nouto. Nämä palvelut siirretty reilun kolmen kilometrin päähän, ei sillä että olisin kumpaakaan vuosiin käyttänyt mutta tulee vain mieleen mistä seuraavaksi karsitaan.

Sama muutos tehtiin täällä. Lähiposti on nyt "noutopiste", josta ei kirjattuja kirjeitä voi noutaa. Alueen pääposti on 6 km päässä ja ihan toisella postinumeroalueella. Rasittavinta tässä on juuri nuo ulkomailta lähetetyt maksikirjeen tyyppiset lähetykset, jotka sitten Suomessa katsotaan kirjatuiksi kirjeiksi ja ohjataan tuonne toiselle puolelle kaupunkia.
 
Postilta jälleen vahvaa ylisuorittamista... Pieni entisöinti/lomaprojekti vapaa-ajan asunnolla uhkasi tyssätä heti alkuunsa, kun huomasin että olin unohtanut erään mallikappaleen kotiin ja työkalussa oli vähän vääränlainen terä. Tuumasta toimeen ja terä tilaukseen kiinakaupasta ja luottoystävälle tehtäväksi hakea mun kämpiltä ja postittaa kyseinen mallikappale. Säästyisi muutaman päivän edestakaisin matka ja vaikka kiinalähetys ei ehtisi ajoissa niin pääsisin mallikappaleen kanssa ainakin alkuun, onhan noi kotimaan kirjeet aina viimeistään reilun viikon kuluttua tulleet vähän syrjäisempäänkin kolkkaan...

Kiinakirje saapui ilahduttavasti reilussa viikossa. Ystäväni lähettämä kirje ei koskaan. Hetken jo epäilin että olikohan jätkä unohtanut helteessä koko postituksen. Tänään kaupunkiasuntooni palatessa odotti pieni yllätys. Kaverin lähettämä kirje lojui siinä eteisen lattialla. Oikein ja selkeästi kirjoitetun osoitteen päälle oli liimattu postin toimesta kaupunkikämpän osoite. Kirje sisältöineen oli siis käynyt postin jossain lajitteluvempaimessa näyttäytymässä, tullakseen bumerangina takaisin lähtöruutuun. Kaveri oli vieläpä pistänyt lähettäjäksi itsensä ja oman osoitteensa.

20 vuotta on vapaa-ajan asunnon viralliseen postiosoitteeseen tietääkseni tullut kaikki suunnilleen niinkuin kuuluukin. Jatkossa on ilmeisesti laitettava jokaista "mökkireissua" varten edelleenlähettämispalvelu vireille .
 
Kuulostaa jotenkin hirveän vanhanaikaiselta, että jolle kulle vielä ylipäänsä tulee kirjepostia. Siis eihän sitä vaan enää tule. Kaikki laskut sähköisenä, loput viralliset Suomi.fi tai OmaPostiin. Mainoksia ei tule, kin on kieltotarra laatikossa. Ainoa poikkeus on pari aikakauslehteä, mutta nämähän eivät Postin osoitetietojen mukaan jaetakaan. Myös netistä tilaaminen tapahtuu ilmoitetun osoitteen/puh.nron perusteella, joten jää aika epäselväksi, mihin tota Postin "muuttoilmoitusta" nykyään edes tarvitsee? Lienee riittäisi, että Maistraattiin ilmoittaa muutosta.
 
Itselleni lyhyt noutoaika kävisi mainiosti, jos tarkat noutopäivät ja -paikan voisi sopia kaikkia osapuolia sitovasti tilauksen tekohetkellä. Vaan kun myyjä lähettää 2-4 viikon päästä tilauksesta, kun tilattua tavaraa ei oikeasti ollutkaan ja se tilattiin tukkurilta, ja Posti toimittaa noutolokeron "varaamisesta" riippumatta minne sattuu, niin en ihmettele, että lokerot on täynnä.
Tämä on tosiaan ongelma, kun tilatessa ei nykyään voi olla varma tuleeko tavara 2 päivän päästä vai 2 kuukauden päästä vaikka miten lukisi että tavaraa varastossa lähetettäväksi.
 
Postilta jälleen vahvaa ylisuorittamista... Pieni entisöinti/lomaprojekti vapaa-ajan asunnolla uhkasi tyssätä heti alkuunsa, kun huomasin että olin unohtanut erään mallikappaleen kotiin ja työkalussa oli vähän vääränlainen terä. Tuumasta toimeen ja terä tilaukseen kiinakaupasta ja luottoystävälle tehtäväksi hakea mun kämpiltä ja postittaa kyseinen mallikappale. Säästyisi muutaman päivän edestakaisin matka ja vaikka kiinalähetys ei ehtisi ajoissa niin pääsisin mallikappaleen kanssa ainakin alkuun, onhan noi kotimaan kirjeet aina viimeistään reilun viikon kuluttua tulleet vähän syrjäisempäänkin kolkkaan...

Kiinakirje saapui ilahduttavasti reilussa viikossa. Ystäväni lähettämä kirje ei koskaan. Hetken jo epäilin että olikohan jätkä unohtanut helteessä koko postituksen. Tänään kaupunkiasuntooni palatessa odotti pieni yllätys. Kaverin lähettämä kirje lojui siinä eteisen lattialla. Oikein ja selkeästi kirjoitetun osoitteen päälle oli liimattu postin toimesta kaupunkikämpän osoite. Kirje sisältöineen oli siis käynyt postin jossain lajitteluvempaimessa näyttäytymässä, tullakseen bumerangina takaisin lähtöruutuun. Kaveri oli vieläpä pistänyt lähettäjäksi itsensä ja oman osoitteensa.

20 vuotta on vapaa-ajan asunnon viralliseen postiosoitteeseen tietääkseni tullut kaikki suunnilleen niinkuin kuuluukin. Jatkossa on ilmeisesti laitettava jokaista "mökkireissua" varten edelleenlähettämispalvelu vireille .

Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D
 
Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D
En tiedä miten on nykyään, mutta ammoisina aikoina tuttu sai postikortin kaveriltaan lomalta. Osoitteen kohdalla oli kaverin lempinimi ja kunta, jossa asui. Tosin tämä oli ajalta, jolloin taisi olla melkein joka paikkakunnalla lajittelukeskus.
 
Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D

Aika hyvin Postin selvitys kyllä kaivaa vastaanottajan puutteellisilla merkinnöillä tai jopa ilman. Sen takia kannattaa aina laittaa lähettäjän ja vastaanottajan tiedot paketin sisälle. Viimekädessä posti voi avata lähetyksen ja nähdä tiedot sisältä jos vaikka osoitekortti on vaurioitunut/repeytynyt irti kun on kyse hajonneesta tai perillesaamattomasta lähetyksestä.

Jos tietoja ei löydy ei mitään roskiin välittömästi mene, Posti säilyttää lähetyksiä vähintään kolme kuukautta ennen hävitystä ja kuusi kuukautta ennen myyntiä.

Aika seikkaperäisillä ohjeilla on postikortteja tullut lähetettyä ulkomailta joskus tyyliin Pertti Nönnönen, ’asuu siinä juna-aseman x vieressä’.
 
Pakko antaa kehuja Nespresso suomen verkkokaupalle ja Suomen postille.

Joka kerta kun tilaan (arkisin klo 9-16 välillä), on paketti jo lähetetty alle tunnin sisällä.

Viimeksi tilasin klo 15.30, klo 15.56 tuli lähetysilmoitus, ja paketti oli postin kyydissä heti samana iltana, ja paketti saapui automaattiin seuraavana päivänä. Sama nopeus on toistunut monta kertaa aiemminkin.

Kunpa kaikki verkkokaupat olisi näin nopeita. Huikeeta toimintaa.
 
Pakko antaa kehuja Nespresso suomen verkkokaupalle ja Suomen postille.

Joka kerta kun tilaan (arkisin klo 9-16 välillä), on paketti jo lähetetty alle tunnin sisällä.

Viimeksi tilasin klo 15.30, klo 15.56 tuli lähetysilmoitus, ja paketti oli postin kyydissä heti samana iltana, ja paketti saapui automaattiin seuraavana päivänä. Sama nopeus on toistunut monta kertaa aiemminkin.

Kunpa kaikki verkkokaupat olisi näin nopeita. Huikeeta toimintaa.
Sama juttu oli aikanaan Dolce Gusto -kapseleidenkin kanssa heidän omassa nettikaupassa, paketti lähti yleensä saman vuorokauden aikana ja oli päivän-parin päästä perillä. Mutta kun lopettivat oman nettikauppansa ja edustus siirtyi Gigantille (ja kai joillekin muillekin) niin toimitukset rupesivat takkuamaan.
 
Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin :D
Hyvä huomio. Todennäköisesti olisi mennyt niinkuin pitikin, eli kuoreen kirjoitettuun osoitteeseen :hmm: Jotenkin tuntuu että tämä automaattinen postin uudelleenohjaus ei palvele juuri ketään postin saajaa, vaan päinvastoin. Ei ole ihan mahdoton kuvitella, että joku eteenpäin pyrkivä uraohjus siellä jossain on haistanut tilaisuuden päteä ja valjastanut postin poikkeuksellisen kattavat asiakasrekisterit ja osoitetiedot automaattisen tekstin tunnistuksen ja pienen koodinpätkän raaka-aineeksi :confused2:
 
Hyvä huomio. Todennäköisesti olisi mennyt niinkuin pitikin, eli kuoreen kirjoitettuun osoitteeseen :hmm: Jotenkin tuntuu että tämä automaattinen postin uudelleenohjaus ei palvele juuri ketään postin saajaa, vaan päinvastoin. Ei ole ihan mahdoton kuvitella, että joku eteenpäin pyrkivä uraohjus siellä jossain on haistanut tilaisuuden päteä ja valjastanut postin poikkeuksellisen kattavat asiakasrekisterit ja osoitetiedot automaattisen tekstin tunnistuksen ja pienen koodinpätkän raaka-aineeksi :confused2:
Kyllähän niitä firmoja on paljon mihin ei noi postin automaattimuuttoilmoitukset mene niin kirjeet tulee muuton jälkeen vuosikausia sinne vanhaan osoitteeseen, jos ei sitä käy itse muuttamassa firman sivuilla. Kuukausilaskut yms tietysti itse huomaa helposti, mutta jotkut kerta vuodessa kirjeet ja laskut niin saattaa sit mennä sinne vanhaan osoitteeseen. Mutta joo aika kaksipiippunen juttu.
 
Kuulostaa jotenkin hirveän vanhanaikaiselta, että jolle kulle vielä ylipäänsä tulee kirjepostia. Siis eihän sitä vaan enää tule. Kaikki laskut sähköisenä, loput viralliset Suomi.fi tai OmaPostiin. Mainoksia ei tule, kin on kieltotarra laatikossa. Ainoa poikkeus on pari aikakauslehteä, mutta nämähän eivät Postin osoitetietojen mukaan jaetakaan. Myös netistä tilaaminen tapahtuu ilmoitetun osoitteen/puh.nron perusteella, joten jää aika epäselväksi, mihin tota Postin "muuttoilmoitusta" nykyään edes tarvitsee? Lienee riittäisi, että Maistraattiin ilmoittaa muutosta.
Itse en tehnyt muuttoilmoitusta ja halusin kaikki postit määrittää joko vanhaan tai uuteen osoitteeseen, niin ei ollut mitenkään mahdollista koska Posti aloitti järjestelmällisen kiusaamisen kääntelemällä kirjeitä, lehtiä ja paketteja sattumanvaraisesti osoitteista toiseen tai johonkin lähikaupan postipalvelupisteeseen (koska kirje"laatikko" ei välttämättä mahdu postiluukusta, tilasin siksi vanhaan osoitteeseen koska siellä postilaatikko...)aiheuttaen useiden päivien lisäviiveitä toimitukseen ja kaikenlaisia laskujen, sähkösopimuksen päättymisilmoitusten yms. katoamisia kun ne olikin siellä osoitteessa, missä en asunut kesällä enkä ollut niitä sinne halunnut ja muuta aivan typerää ongelmaa. Soitin tuolloin Postille ja sanoin, että voisiko lopettaa sen kirjeiden ja muiden viemisen väärään paikkaan ja toimittaa sinne, mikä osoite siihen toimitettavaan asiaan on kirjoitettu? Ei mitenkään mahdollista, koska saa olla vain yksi osoite ja kaikki käännetään sinne. Ei osannut selittää, miksi myös toiseen suuntaan oli käännetty ja miksi osa käännetään ja osa ei. Sanoi vain että minun pitää nyt hoitaa vaan asiani kuntoon niin paketit menee yhteen osoitteeseen. Eli olikin minun vikani kun he toimittavat paketteja ja kirjeitä eri osoitteeseen kuin mihin olen tilannut, mutta kaimma siellä on sitten sitä parempaa tietoa mihin minkäkin paketin haluan.
 
Miten yrittäjyys tähän liittyy? Sähköisesti/paperittomasti toimii hienosti kaikki.
Liittyy siten, että jos asiakas haluu paperilaskun niin siinä on turha byrokratisoida omaa toimintaansa niin jäykäksi, että näinkin yksinkertanen toive olisi mahdotonta toteuttaa "kun sähkösellä menee mun mielestäni hienosti kaikki". Sama oli/on telefaksissa. Toiset sellastakin vielä haluu käyttää piirustusten lähetykseen, tilausten tekemiseen jne. joten nämä asiat ei sen yrittäjän käsissä ole jos tosiaan on ajatus palvella asiakasta eikä esittää jotain jäykkää jättiorganisaatiota.
 
Nyt jännittää millainen kiertomatka tästä tulee. Katuosoite oikein, mutta toi loppu. 100033 UNKNOWN
 
Viimeksi muokattu:
Nyt jännittää millainen kiertomatka tästä tulee. Katuosoite oikein, mutta toi loppu…
Ihan vaan vinkkinä, jos ei halua osotettaan nettiin jaella, niin kannattaa leikata se osa kuvasta pois, tai täyttää 100% fillillä. Nyt tosta saa hyvin kevyellä shoppaamisella selvää (tai näytöstä riippuen ehkä ilmankin) ja taitaa kyseisen kujan nimi olla myöskin uniikki suomessa..
 
Ymmärtääkö joku logiikkaa miksi jotkut paketit menevät omaan noutopisteeseen ja jotkut eivät?
Ihan normipaketti, joka ei ole liian iso eikä kirjattu tms saattaa mennä kumpaan tahansa kuun asennosta riippuen.
Joissain paketeissa on mahdollisuus vaihtaa noutopistettä, mutta ei koskaan silloin kun se on menossa väärään paikkaan.

Onko jollain joku selitys minkä ymmärtäisi?
 
Ymmärtääkö joku logiikkaa miksi jotkut paketit menevät omaan noutopisteeseen ja jotkut eivät?
Ihan normipaketti, joka ei ole liian iso eikä kirjattu tms saattaa mennä kumpaan tahansa kuun asennosta riippuen.
Joissain paketeissa on mahdollisuus vaihtaa noutopistettä, mutta ei koskaan silloin kun se on menossa väärään paikkaan.

Onko jollain joku selitys minkä ymmärtäisi?

Periaatteessa on kolme vaihtoehtoa:
  1. Tilaushetkellä valittu noutopiste
  2. Oma noutopiste
  3. Lähetyksen osoitteen perusteella määräytyvä noutopiste
Jotta lähetys päätyisi vaihtoehtoihin 1. tai 2., sen tiedoissa pitää olla vastaanottajan puhelinnumero.

Itse olen päätynyt siihen, että omana noutopisteenä ei kannata pitää pakettiautomaattia, vaan automaattiin ohjaukset kannattaa tehdä tilauskohtaisesti. Tällöin ohjaus täydestä automaatista tapahtuu todennäköisemmin omaan noutopisteeseen eikä osoitteen perusteella määräytyvään alueen "pääpostiin".

Posti myös kertoo käyttävänsä tekoälyä pakettien ohjauksessa, joten ilmeisesti lähetystenseurannassa näkyvä "lähetykselle on varattu paikka automaatista" on järjestelmän tekemä veikkaus, että automaatissa on tilaa, jos lähetyksiä noudetaan sieltä arvioitu määrä, eikä täsmällinen tyhjien lokeroiden määrän perustuva varaus. Yleensä osa lähetyksistä, joille oli "varattu" paikka, ohjautuu kuitenkin noutopisteeseen.

 
Periaatteessa on kolme vaihtoehtoa:
  1. Tilaushetkellä valittu noutopiste
  2. Oma noutopiste
  3. Lähetyksen osoitteen perusteella määräytyvä noutopiste
Jotta lähetys päätyisi vaihtoehtoihin 1. tai 2., sen tiedoissa pitää olla vastaanottajan puhelinnumero.

Itse olen päätynyt siihen, että omana noutopisteenä ei kannata pitää pakettiautomaattia, vaan automaattiin ohjaukset kannattaa tehdä tilauskohtaisesti. Tällöin ohjaus täydestä automaatista tapahtuu todennäköisemmin omaan noutopisteeseen eikä osoitteen perusteella määräytyvään alueen "pääpostiin".

Täysi automaatti ei ole siirron syy, koska paikka on varattu päiviä ennen toimitusta.

Voinko siis tilata vaikka aliexpressistä johonkin automaattiin suoraan, jotta ei mene ns Postiin vaan vieressä olevaan noutopisteeseeni? Eli kannattaisiko muuttaa osoite noille random toimittajille johonkin täyteen automaattiin lähellä omaa?
 
Täysi automaatti ei ole siirron syy, koska paikka on varattu päiviä ennen toimitusta.
Kuten edellä kirjoitin, vaikka lähetystenseuranta kertoo, että paikka on varattu, se ei käytännössä vaikuta takaavan lähetyksen päätymistä automaattiin. Itselleni tuli viime viikolla kolme pakettia Aliexpressistä samana päivänä. Kaikissa oli ohjaus automaattiin ja postin seurannan mukaan paikka oli varattu. Kaksi näistä päätyi oikeasti automaattiin. Kolmannesta tuli parin tunnin päästä ilmoitus omalta noutopisteeltä (automaatin vieressä oleva kaupan kassa). Joten vaikuttaa siltä, että Postin työntekijä kävi täyttämässä automaatin ja jätti yli jääneet paketit kaupan työntekijän selvitettäväksi, joka purki kuorman noutopisteeseen, kun ehti.

Voinko siis tilata vaikka aliexpressistä johonkin automaattiin suoraan, jotta ei mene ns Postiin vaan vieressä olevaan noutopisteeseeni? Eli kannattaisiko muuttaa osoite noille random toimittajille johonkin täyteen automaattiin lähellä omaa?
Ainakin tuossa viimeisimmässä AliExpressin tilauksessa pystyin tekemään ohjauksen automaattiin OmaPostista heti, kun se ilmoitti tulossa olevista lähetyksistä. Mutta todennäköisesti ei ole mitään varmaa tapaa, jolla voisi estää lähetystä päätymästä koskaan mihinkään muualle kuin automaattiin.
 
Mites tuossa alv muutoksessa nyt paketit sitten jumahtaa tullipostiin? Käytännössä jos ostos tehty ennen 1.9.2024 ja raha vaihtanut omistaa ts olet saanut invoicen ostoksesta pitäis kaiken ymmärryksen mukaan mennä tuolla 24% alv. Toki se että alkaako tulli pysäyttelemään yksittäisi pakettaja tarkastusluontoisesti.
 
Nyt se sitten osui omalle kohdalle. Tilasin suht kookkaan paketin tuohon sadan metrin päähän noutopisteeseen. Posti tipautti sen aamulla 10km päähän. Ei autoa, ja julkisilla ei tuonne pääse.

Huoh...
 
Mites tuossa alv muutoksessa nyt paketit sitten jumahtaa tullipostiin? Käytännössä jos ostos tehty ennen 1.9.2024 ja raha vaihtanut omistaa ts olet saanut invoicen ostoksesta pitäis kaiken ymmärryksen mukaan mennä tuolla 24% alv. Toki se että alkaako tulli pysäyttelemään yksittäisi pakettaja tarkastusluontoisesti.
Näin minäkin olen käsittänyt että ostohetken ALV:lla mennään, tai siis ilmeisesti maksuhetken ALV:lla.
 
Nyt se sitten osui omalle kohdalle. Tilasin suht kookkaan paketin tuohon sadan metrin päähän noutopisteeseen. Posti tipautti sen aamulla 10km päähän. Ei autoa, ja julkisilla ei tuonne pääse.

Huoh...
Taksilla haettava jos ei muuta. Toki jos saa jonkuu kaveri jeesimään ja heittää bensarahat niin aina helpompi/parempi
 
Nyt se sitten osui omalle kohdalle. Tilasin suht kookkaan paketin tuohon sadan metrin päähän noutopisteeseen. Posti tipautti sen aamulla 10km päähän. Ei autoa, ja julkisilla ei tuonne pääse.

Huoh...
Pyydä postia siirtämään se sinne oikeeseen noutopisteeseen.
 
Onks tämmöinen joskus muka onnistunut?
Kyllä tuo ainakin muutaman kerran on onnistunut. Pari kertaa olen oikein kunnolla avautunut Postille kun ovat jonkun paketin pistäneet jonnekin ihan älyttömään paikkaan tyyliin: "Olette toimittaneet pakettini noudettavaksi toimipisteeseen x vaikka se oli alunperin tilattu tulemaan paikkaan y. Tuota toimipistettä x lähempänä on muunmuassa toimipisteet/pakettiautomaatit a, b, c, d, e, f, g, h ja i, joten millä ihmeen logiikalla olette toimittaneet tuon paketin tuonne mahdollisimman kauas? Siirtäisittekö paketin noudettavaksi toimipisteeseen y, a tai b vai laitanko Teille laskun matkakuluista kohtuuttoman kaukana olevaan toimipisteeseen?"

Viimeisten parin vuoden aikana sentään paketit ovat tulleet joko haluamaani pakettiautomaattiin, saman rakennuksen sisällä olevan kaupan palvelupisteeseen tai parin kilometrin päässä olevaan palvelupisteeseen jopa pahimpina ruuhka-aikoina.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 924
Viestejä
4 500 683
Jäsenet
74 303
Uusin jäsen
Hutts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom