Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se jaksaa posti joka kerta ihmetyttää, kun pitäs televisio saada huoltoon Sonyn/Elcaren piikkiin. Elcaren lähettämä laatikko teki viikon reissua, vaikka olivat maksaneet express rahti 21 palvelusta. Pakkasin viime torstaina paketin ja ilmoitin elcareen että tilatkaa nouto, tuli kuittaus että nouto tilattu ja posti soittaa ja sopii noudosta etukäteen, vaan kuinkas kävikään... Postin ninja oli käynyt eilen oven takana ja vaimo kotona pienen lapsen kanssa muissa askareissa eikä ehtinyt avaamaan ovea ennen kuin tämä postijannu oli kurvannut pois pihasta (huom, tuli yksin vaikka paketissa 85" tv joka painaa 65kg)
Lähdin sitten kyselemään postin aspasta että mikä juttu kun ei ole soitettu, aspa toteaa että täällä on ihan selvästi lisätiedoissa että nouto sovittava etukäteen ja ihmettelee tilannetta. Asiakaspalvelija sanoi soittavansa kuskille ja kuski kuulemma oli kuitannut että yrittää uudelleen noutoa ja soittaa ennen, ja jos ei ehdi enää samana päivänä noutamaan niin soittaa joka tapauksessa.. No ei ole puhelin vieläkään soinut ja yhteystiedot olivat tilauksella ihan oikein Hieno combo tämä Elcare+Posti
Nykyään on vaikea ymmärtää, miten firmat toimivat tuolla tavalla. Työpaikalta haettiin kannettava rullakolla, kun erään suuren suomalaisen IT-leasingiä tarjovavan yrityksen järjestelmä ei osannut välittää tietoja rahtifirmalle.sillä rahtikirjassa oli painoksi merkitty 30kg eikä tarkempia laatikon mittoja ollut laitettu laisinkaan
elcaren päästä, sillä rahtikirjassa oli painoksi merkitty 30kg
Olen tullut samaan lopputulokseen että kyse täytyy olla planeettojen asennosta 8.8 leijonanportti/kiinalaisten onnen luku ja ties mitä.Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
Kohta mennyt jo 30 tuntia kun selvittelevät asiaa, asiakaspalvelija hädissään vastasi kyselyyn ettei mitään ole selvinnyt. En kyllä ymmärrä, jos joku asiaa tutkii, niin joko se paketti on niillä tai ei. Vai onko näitä keissejä tolkuton määrä ja joku yksi kesähessu ettii niitä? Postitason mokailua ja säästämistä.Tilasin Datatronicilta kolme pakettia, kaksi tuli parissa päivässä perille mutta kolmas on jumittanut Schenkerin lähtöterminaalissa jo yli viikon. Tänään pyysin asiakaspalvelijan selvittämään asiaa, mutta ei ole kuulunut selitystä asialle. Ilmeisesti planeetojen asento on taas väärin.
Itse jouduin hakemaan toiselta puolen kaupunkia kirjatun kirjeen (musiikkilevy) jonka posti oli onnistuneesti sinne saanu toimitettua noudettavaksi vaikka osoitetiedotkin oli selkeästi näkyvillä ja oikein. Ja joka tuli ranskasta.
Oma lähiposti uudistui ja enää ei onnistu mm lähetysten maksaminen tiskillä tai kirjatun kirjeen nouto. Nämä palvelut siirretty reilun kolmen kilometrin päähän, ei sillä että olisin kumpaakaan vuosiin käyttänyt mutta tulee vain mieleen mistä seuraavaksi karsitaan.
20 vuotta on vapaa-ajan asunnon viralliseen postiosoitteeseen tietääkseni tullut kaikki suunnilleen niinkuin kuuluukin. Jatkossa on ilmeisesti laitettava jokaista "mökkireissua" varten edelleenlähettämispalvelu vireille .
Tämä on tosiaan ongelma, kun tilatessa ei nykyään voi olla varma tuleeko tavara 2 päivän päästä vai 2 kuukauden päästä vaikka miten lukisi että tavaraa varastossa lähetettäväksi.Itselleni lyhyt noutoaika kävisi mainiosti, jos tarkat noutopäivät ja -paikan voisi sopia kaikkia osapuolia sitovasti tilauksen tekohetkellä. Vaan kun myyjä lähettää 2-4 viikon päästä tilauksesta, kun tilattua tavaraa ei oikeasti ollutkaan ja se tilattiin tukkurilta, ja Posti toimittaa noutolokeron "varaamisesta" riippumatta minne sattuu, niin en ihmettele, että lokerot on täynnä.
Postilta jälleen vahvaa ylisuorittamista... Pieni entisöinti/lomaprojekti vapaa-ajan asunnolla uhkasi tyssätä heti alkuunsa, kun huomasin että olin unohtanut erään mallikappaleen kotiin ja työkalussa oli vähän vääränlainen terä. Tuumasta toimeen ja terä tilaukseen kiinakaupasta ja luottoystävälle tehtäväksi hakea mun kämpiltä ja postittaa kyseinen mallikappale. Säästyisi muutaman päivän edestakaisin matka ja vaikka kiinalähetys ei ehtisi ajoissa niin pääsisin mallikappaleen kanssa ainakin alkuun, onhan noi kotimaan kirjeet aina viimeistään reilun viikon kuluttua tulleet vähän syrjäisempäänkin kolkkaan...
Kiinakirje saapui ilahduttavasti reilussa viikossa. Ystäväni lähettämä kirje ei koskaan. Hetken jo epäilin että olikohan jätkä unohtanut helteessä koko postituksen. Tänään kaupunkiasuntooni palatessa odotti pieni yllätys. Kaverin lähettämä kirje lojui siinä eteisen lattialla. Oikein ja selkeästi kirjoitetun osoitteen päälle oli liimattu postin toimesta kaupunkikämpän osoite. Kirje sisältöineen oli siis käynyt postin jossain lajitteluvempaimessa näyttäytymässä, tullakseen bumerangina takaisin lähtöruutuun. Kaveri oli vieläpä pistänyt lähettäjäksi itsensä ja oman osoitteensa.
20 vuotta on vapaa-ajan asunnon viralliseen postiosoitteeseen tietääkseni tullut kaikki suunnilleen niinkuin kuuluukin. Jatkossa on ilmeisesti laitettava jokaista "mökkireissua" varten edelleenlähettämispalvelu vireille .
En tiedä miten on nykyään, mutta ammoisina aikoina tuttu sai postikortin kaveriltaan lomalta. Osoitteen kohdalla oli kaverin lempinimi ja kunta, jossa asui. Tosin tämä oli ajalta, jolloin taisi olla melkein joka paikkakunnalla lajittelukeskus.Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin
Olisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin
Sama juttu oli aikanaan Dolce Gusto -kapseleidenkin kanssa heidän omassa nettikaupassa, paketti lähti yleensä saman vuorokauden aikana ja oli päivän-parin päästä perillä. Mutta kun lopettivat oman nettikauppansa ja edustus siirtyi Gigantille (ja kai joillekin muillekin) niin toimitukset rupesivat takkuamaan.Pakko antaa kehuja Nespresso suomen verkkokaupalle ja Suomen postille.
Joka kerta kun tilaan (arkisin klo 9-16 välillä), on paketti jo lähetetty alle tunnin sisällä.
Viimeksi tilasin klo 15.30, klo 15.56 tuli lähetysilmoitus, ja paketti oli postin kyydissä heti samana iltana, ja paketti saapui automaattiin seuraavana päivänä. Sama nopeus on toistunut monta kertaa aiemminkin.
Kunpa kaikki verkkokaupat olisi näin nopeita. Huikeeta toimintaa.
Jos joku on vaikka yrittäjä, ja/tai postia tulee Suomen ulkopuolelta. Aika villi ajatus, eikö?Kuulostaa jotenkin hirveän vanhanaikaiselta, että jolle kulle vielä ylipäänsä tulee kirjepostia. Siis eihän sitä vaan enää tule.
Miten yrittäjyys tähän liittyy? Sähköisesti/paperittomasti toimii hienosti kaikki.Jos joku on vaikka yrittäjä, ja/tai postia tulee Suomen ulkopuolelta. Aika villi ajatus, eikö?
Hyvä huomio. Todennäköisesti olisi mennyt niinkuin pitikin, eli kuoreen kirjoitettuun osoitteeseen Jotenkin tuntuu että tämä automaattinen postin uudelleenohjaus ei palvele juuri ketään postin saajaa, vaan päinvastoin. Ei ole ihan mahdoton kuvitella, että joku eteenpäin pyrkivä uraohjus siellä jossain on haistanut tilaisuuden päteä ja valjastanut postin poikkeuksellisen kattavat asiakasrekisterit ja osoitetiedot automaattisen tekstin tunnistuksen ja pienen koodinpätkän raaka-aineeksiOlisikohan tämä tullut perille, jos ei olisi ollut nimeä ollenkaan? Vain osoite. Vai nakkaako posti nimettömät roskiin
Kyllähän niitä firmoja on paljon mihin ei noi postin automaattimuuttoilmoitukset mene niin kirjeet tulee muuton jälkeen vuosikausia sinne vanhaan osoitteeseen, jos ei sitä käy itse muuttamassa firman sivuilla. Kuukausilaskut yms tietysti itse huomaa helposti, mutta jotkut kerta vuodessa kirjeet ja laskut niin saattaa sit mennä sinne vanhaan osoitteeseen. Mutta joo aika kaksipiippunen juttu.Hyvä huomio. Todennäköisesti olisi mennyt niinkuin pitikin, eli kuoreen kirjoitettuun osoitteeseen Jotenkin tuntuu että tämä automaattinen postin uudelleenohjaus ei palvele juuri ketään postin saajaa, vaan päinvastoin. Ei ole ihan mahdoton kuvitella, että joku eteenpäin pyrkivä uraohjus siellä jossain on haistanut tilaisuuden päteä ja valjastanut postin poikkeuksellisen kattavat asiakasrekisterit ja osoitetiedot automaattisen tekstin tunnistuksen ja pienen koodinpätkän raaka-aineeksi
Itse en tehnyt muuttoilmoitusta ja halusin kaikki postit määrittää joko vanhaan tai uuteen osoitteeseen, niin ei ollut mitenkään mahdollista koska Posti aloitti järjestelmällisen kiusaamisen kääntelemällä kirjeitä, lehtiä ja paketteja sattumanvaraisesti osoitteista toiseen tai johonkin lähikaupan postipalvelupisteeseen (koska kirje"laatikko" ei välttämättä mahdu postiluukusta, tilasin siksi vanhaan osoitteeseen koska siellä postilaatikko...)aiheuttaen useiden päivien lisäviiveitä toimitukseen ja kaikenlaisia laskujen, sähkösopimuksen päättymisilmoitusten yms. katoamisia kun ne olikin siellä osoitteessa, missä en asunut kesällä enkä ollut niitä sinne halunnut ja muuta aivan typerää ongelmaa. Soitin tuolloin Postille ja sanoin, että voisiko lopettaa sen kirjeiden ja muiden viemisen väärään paikkaan ja toimittaa sinne, mikä osoite siihen toimitettavaan asiaan on kirjoitettu? Ei mitenkään mahdollista, koska saa olla vain yksi osoite ja kaikki käännetään sinne. Ei osannut selittää, miksi myös toiseen suuntaan oli käännetty ja miksi osa käännetään ja osa ei. Sanoi vain että minun pitää nyt hoitaa vaan asiani kuntoon niin paketit menee yhteen osoitteeseen. Eli olikin minun vikani kun he toimittavat paketteja ja kirjeitä eri osoitteeseen kuin mihin olen tilannut, mutta kaimma siellä on sitten sitä parempaa tietoa mihin minkäkin paketin haluan.Kuulostaa jotenkin hirveän vanhanaikaiselta, että jolle kulle vielä ylipäänsä tulee kirjepostia. Siis eihän sitä vaan enää tule. Kaikki laskut sähköisenä, loput viralliset Suomi.fi tai OmaPostiin. Mainoksia ei tule, kin on kieltotarra laatikossa. Ainoa poikkeus on pari aikakauslehteä, mutta nämähän eivät Postin osoitetietojen mukaan jaetakaan. Myös netistä tilaaminen tapahtuu ilmoitetun osoitteen/puh.nron perusteella, joten jää aika epäselväksi, mihin tota Postin "muuttoilmoitusta" nykyään edes tarvitsee? Lienee riittäisi, että Maistraattiin ilmoittaa muutosta.
Liittyy siten, että jos asiakas haluu paperilaskun niin siinä on turha byrokratisoida omaa toimintaansa niin jäykäksi, että näinkin yksinkertanen toive olisi mahdotonta toteuttaa "kun sähkösellä menee mun mielestäni hienosti kaikki". Sama oli/on telefaksissa. Toiset sellastakin vielä haluu käyttää piirustusten lähetykseen, tilausten tekemiseen jne. joten nämä asiat ei sen yrittäjän käsissä ole jos tosiaan on ajatus palvella asiakasta eikä esittää jotain jäykkää jättiorganisaatiota.Miten yrittäjyys tähän liittyy? Sähköisesti/paperittomasti toimii hienosti kaikki.
Ihan vaan vinkkinä, jos ei halua osotettaan nettiin jaella, niin kannattaa leikata se osa kuvasta pois, tai täyttää 100% fillillä. Nyt tosta saa hyvin kevyellä shoppaamisella selvää (tai näytöstä riippuen ehkä ilmankin) ja taitaa kyseisen kujan nimi olla myöskin uniikki suomessa..Nyt jännittää millainen kiertomatka tästä tulee. Katuosoite oikein, mutta toi loppu…
Ymmärtääkö joku logiikkaa miksi jotkut paketit menevät omaan noutopisteeseen ja jotkut eivät?
Ihan normipaketti, joka ei ole liian iso eikä kirjattu tms saattaa mennä kumpaan tahansa kuun asennosta riippuen.
Joissain paketeissa on mahdollisuus vaihtaa noutopistettä, mutta ei koskaan silloin kun se on menossa väärään paikkaan.
Onko jollain joku selitys minkä ymmärtäisi?
Periaatteessa on kolme vaihtoehtoa:
Jotta lähetys päätyisi vaihtoehtoihin 1. tai 2., sen tiedoissa pitää olla vastaanottajan puhelinnumero.
- Tilaushetkellä valittu noutopiste
- Oma noutopiste
- Lähetyksen osoitteen perusteella määräytyvä noutopiste
Itse olen päätynyt siihen, että omana noutopisteenä ei kannata pitää pakettiautomaattia, vaan automaattiin ohjaukset kannattaa tehdä tilauskohtaisesti. Tällöin ohjaus täydestä automaatista tapahtuu todennäköisemmin omaan noutopisteeseen eikä osoitteen perusteella määräytyvään alueen "pääpostiin".
Kuten edellä kirjoitin, vaikka lähetystenseuranta kertoo, että paikka on varattu, se ei käytännössä vaikuta takaavan lähetyksen päätymistä automaattiin. Itselleni tuli viime viikolla kolme pakettia Aliexpressistä samana päivänä. Kaikissa oli ohjaus automaattiin ja postin seurannan mukaan paikka oli varattu. Kaksi näistä päätyi oikeasti automaattiin. Kolmannesta tuli parin tunnin päästä ilmoitus omalta noutopisteeltä (automaatin vieressä oleva kaupan kassa). Joten vaikuttaa siltä, että Postin työntekijä kävi täyttämässä automaatin ja jätti yli jääneet paketit kaupan työntekijän selvitettäväksi, joka purki kuorman noutopisteeseen, kun ehti.Täysi automaatti ei ole siirron syy, koska paikka on varattu päiviä ennen toimitusta.
Ainakin tuossa viimeisimmässä AliExpressin tilauksessa pystyin tekemään ohjauksen automaattiin OmaPostista heti, kun se ilmoitti tulossa olevista lähetyksistä. Mutta todennäköisesti ei ole mitään varmaa tapaa, jolla voisi estää lähetystä päätymästä koskaan mihinkään muualle kuin automaattiin.Voinko siis tilata vaikka aliexpressistä johonkin automaattiin suoraan, jotta ei mene ns Postiin vaan vieressä olevaan noutopisteeseeni? Eli kannattaisiko muuttaa osoite noille random toimittajille johonkin täyteen automaattiin lähellä omaa?
Näin minäkin olen käsittänyt että ostohetken ALV:lla mennään, tai siis ilmeisesti maksuhetken ALV:lla.Mites tuossa alv muutoksessa nyt paketit sitten jumahtaa tullipostiin? Käytännössä jos ostos tehty ennen 1.9.2024 ja raha vaihtanut omistaa ts olet saanut invoicen ostoksesta pitäis kaiken ymmärryksen mukaan mennä tuolla 24% alv. Toki se että alkaako tulli pysäyttelemään yksittäisi pakettaja tarkastusluontoisesti.
Taksilla haettava jos ei muuta. Toki jos saa jonkuu kaveri jeesimään ja heittää bensarahat niin aina helpompi/parempiNyt se sitten osui omalle kohdalle. Tilasin suht kookkaan paketin tuohon sadan metrin päähän noutopisteeseen. Posti tipautti sen aamulla 10km päähän. Ei autoa, ja julkisilla ei tuonne pääse.
Huoh...
Pyydä postia siirtämään se sinne oikeeseen noutopisteeseen.Nyt se sitten osui omalle kohdalle. Tilasin suht kookkaan paketin tuohon sadan metrin päähän noutopisteeseen. Posti tipautti sen aamulla 10km päähän. Ei autoa, ja julkisilla ei tuonne pääse.
Huoh...
Pyydä postia siirtämään se sinne oikeeseen noutopisteeseen.
Pari kertaa ite tehnyt tonOnks tämmöinen joskus muka onnistunut?
Kyllä tuo ainakin muutaman kerran on onnistunut. Pari kertaa olen oikein kunnolla avautunut Postille kun ovat jonkun paketin pistäneet jonnekin ihan älyttömään paikkaan tyyliin: "Olette toimittaneet pakettini noudettavaksi toimipisteeseen x vaikka se oli alunperin tilattu tulemaan paikkaan y. Tuota toimipistettä x lähempänä on muunmuassa toimipisteet/pakettiautomaatit a, b, c, d, e, f, g, h ja i, joten millä ihmeen logiikalla olette toimittaneet tuon paketin tuonne mahdollisimman kauas? Siirtäisittekö paketin noudettavaksi toimipisteeseen y, a tai b vai laitanko Teille laskun matkakuluista kohtuuttoman kaukana olevaan toimipisteeseen?"Onks tämmöinen joskus muka onnistunut?
Vasta 2 kokonaista arkipäivää mennyt. Turhaa hätäilyä.Kyllä liikkuu hitaasti paketti tullista. Onko muilla ollut ongelmia?
Omaan silmään tuo seuranta näyttää samalta kuin muutamissa omissa paketeissa joille ei ole tarvinnut tehdä mitään. Tuon "Lähetys on tullattu" -rivin jälkeen on tullut "rekisteröity", "lajiteltu" ja sitten "kuljetuksessa" ja yleensä saman päivän aikana onkin saapunut jo noudettavaksi. Yleensähän tuossa seurannassakin näkyy että pyydetään tekemään tullaus mutta tuossahan ei edes näy sitä, joten tarvitseeko tuolle edes itse tehdä mitään?
Tuleeko muille aina tullauksen jälkeen "Lähetys vapautettu toimitettavaksi" näkyviin lähetysseurantaan? Kun mulla ei lue sitä eikä Postin käsittelymaksuakaan pysty maksamaan. Ainakaan vielä. Vaikka lähetys on jo tullattu. Postin chätti vaan selitti ettei lähetys ole edennyt tarpeeksi pitkälle järjestelmässä ja joutuvat manuaalisesti muuttamaan lähetyksen sähköisiä tietoja jne.
Eikös tuo veromuutos vaikuta vain 1.9. jälkeen maksettuihin tuotteisiin? Ainakin itse käsitin että tuo vero määräytyy noissa tuotteen maksupäivän perusteella riippumatta onko IOSS vai ei.Liekö syynä tuleva alv maksu muutoksesta aiheutuva sekoilu 1.9 jälkeen. Jos paketti ostettu ennen 1.9 ja IOSS järjestelmän kautta peritty alv joka ennen 1.9 siis vielä 24% näiden osalta ei siis pitäis olla mtn ongelmia. Mutta Tulli voi haluaa syynätä extra tarkasti nyt jokaisen paketin joka saapuu kuun vaihdetta lähentäen. Jos paketti saapuu siis tullaamattomana vielä elokuunpuolella menee tuo 24% alv jos ei suoritettu/maksettu ioss-kautta. Mutta jos paketti saapuu elokuunpuolella ja tullikäsitellään vasta syyskuunpuolella sille tulee 25.5% alv
Joo niin siinä olikin Multi- tai Monilajittelu päällänsä aspan mukaan mikä otettiin ehkä kenties pois, mutta ei auttanut ja tokan aspa yhteyden jälkeen tilanne ei sinänsä ole parantunut vaan lajittelut on jatkunut.Ei kait tuossa mitään sen ihmeempää kuin todennäköisesti sähköiset tiedot vituillaan ja niitä on korjailtu ja/tai niiden takia pyörii useasti.
Ei omalla kohdalla siitä ole kyse, kun tulee ihan EUn sisältä.Liekö syynä tuleva alv maksu muutoksesta aiheutuva sekoilu 1.9 jälkeen. Jos paketti ostettu ennen 1.9 ja IOSS järjestelmän kautta peritty alv joka ennen 1.9 siis vielä 24% näiden osalta ei siis pitäis olla mtn ongelmia. Mutta Tulli voi haluaa syynätä extra tarkasti nyt jokaisen paketin joka saapuu kuun vaihdetta lähentäen. Jos paketti saapuu siis tullaamattomana vielä elokuunpuolella menee tuo 24% alv jos ei suoritettu/maksettu ioss-kautta. Mutta jos paketti saapuu elokuunpuolella ja tullikäsitellään vasta syyskuunpuolella sille tulee 25.5% alv
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024 – ratkaisevaa on tulli-ilmoituksen hyväksymispäivä - TulliEikös tuo veromuutos vaikuta vain 1.9. jälkeen maksettuihin tuotteisiin? Ainakin itse käsitin että tuo vero määräytyy noissa tuotteen maksupäivän perusteella riippumatta onko IOSS vai ei.
IOSS-ostoksen arvonlisäverokanta
Jos olet maksanut arvonlisäveron IOSS-myyjälle jo ostovaiheessa, arvonlisäverokanta määräytyy tavaroiden ostopäivän mukaisesti, eikä sinun tarvitse ilmoittaa siitä tulli-ilmoituksella erikseen.
Annat tulli-ilmoituksen EU:n ulkopuolelta Suomeen tilaamastasi tavarasta 31.8.2024. Tulli hyväksyy tulli-ilmoituksen vastaanotetuksi 31.8.2024 ja tekee tullauspäätöksen 1.9.2024. Maksat tavarasta arvonlisäveroa 24 prosenttia.