Postaa kokkauskuvia

Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Kaupassa oli ilmakuivattukinkku loppu ja jotain pikkusuolaista piti kuitenkin hankkia parsan kaveriksi. Tässä perinteistä possun kylkisiivua yön yli 10% suolavedessä suolattuna. Tavaraa riitti kahteen pellilliseen niin toiseen pellilliseen suunnitelin jonkinlaisen hotchili-hunaja-savuaromi sivelyn.


Vastalääke ruuan terveyshaitoille olikin jo valmiiksi hankittuna. :hmm: 1617448087848.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Olipa kiinostava noinniinkuin italialaisiin ruolkiin, kunnes:

Suomalaisissa ilmakuivatuissa tulppaa olemaan liiankin usein se savuaromisively suoritettuna...
Mitenkään moittimatta, kyllä se minusta esim. noihin aamiaispekoneihin sopiikin.
Huomasin että joku sively pitää olla, ilman sivelyä jääneet muuttuvat mureneviksi lastuiksi kypsyessään. Johtui varmaan törkeästä suolamäärästä.
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Juu ei sovi. Paitti näille entrecote-ihmisille mitkä tykää että pihvissä on enemmän läskiä ja rasvaa kuin lihaa. Itse en ole niitä ihmisiä. Ulkofilee paras oli sitten possu tai nauta.
Porsaan ulkofilee on nyt hirveetä paskaa versus porsaan sisäfilee. Sä et vaan osaa tehdä entrecotea ja olet valinnut väärät palat.

Naturell porsaan sisäfile ja 56c lämpöön on melkeinpä parasta lihaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Sä et vaan osaa tehdä entrecotea ja olet valinnut väärät palat.
En osaa tehdä en, mutta mä oletan että ravintolakokit osaa ja entrecoteeta en ole syönyt kuin ravintolassa enkä ole hyvää sellaista vielä saanut.
Aikoinaan tuli vietettyä monta kesää Ranskassa merenranta paikoilla ja seurua jonka kanssa liikuin halus aina syödä kalaravintoloissa ja koska mä en voi sietää mereneläviä niin yleensä ainoa lihavaihtoehto oli etrecotee. Ja mä soin niitä eri paikoissa vuosien varrella varmaan toistakymmentä ja aina se oli yhtä ällöttävää. Jotku varmasti siitä tykkää, mutta mä en voi sitä sietää.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
En osaa tehdä en, mutta mä oletan että ravintolakokit osaa ja entrecoteeta en ole syönyt kuin ravintolassa enkä ole hyvää sellaista vielä saanut.
Aikoinaan tuli vietettyä monta kesää Ranskassa merenranta paikoilla ja seurua jonka kanssa liikuin halus aina syödä kalaravintoloissa ja koska mä en voi sietää mereneläviä niin yleensä ainoa lihavaihtoehto oli etrecotee. Ja mä soin niitä eri paikoissa vuosien varrella varmaan toistakymmentä ja aina se oli yhtä ällöttävää. Jotku varmasti siitä tykkää, mutta mä en voi sitä sietää.
No en varsinaisesti ihmettele jos rannikolla olevasta kalaravintolasta saa huonosti tehtyä pihviä
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Lasagneen tuli 1.5l ragua (4h haudutettu nautaa 700g, 280g pampan pablo -raakamakkaraa ja 100g pekonia, selleriä sipulia ja porkkanaa, 800g tomaattimurska, 500g paseerattu tomaatti, 1dl punkku plus suola ja pippuria, lopuksi 2dl maito), 1l bechamelia (maito, 100g voita 1,5dl jauhoja, valkopippuri ja muskottipähkinä, parmesania 1,5dl), kerrosten väliin ja päälle noin 300g raastettua cheddaria yhteensä ja 250g tuorelasagnelevyjä. Pasta/soosi suhde oli 6/5 ja maku oli aivan uskomattoman hyvä! Ragun tein autenttisen italialaiseen tyylliin siinä mielessä ettei siihen kuulemma kuulu mitään yrttejä.
 

Liitteet

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Lasagneen tuli 1.5l ragua (4h haudutettu nautaa 700g, 280g pampan pablo -raakamakkaraa
Tuli nälkä!

Miten päädyit tuohon makkaran? Ilmeisesti toimi ihan hyvin? Itse olen jotain Italialaista raakamakkaraa joskus lasagneen laittanut, mutta ei ole enää sitä saanut. Sitä Luigia tuosta samasta sarjasta harkinnut korvaajaksi.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Tuli nälkä!

Miten päädyit tuohon makkaran? Ilmeisesti toimi ihan hyvin? Itse olen jotain Italialaista raakamakkaraa joskus lasagneen laittanut, mutta ei ole enää sitä saanut. Sitä Luigia tuosta samasta sarjasta harkinnut korvaajaksi.
Päädyin siihen ihan vaan siten että se oli tarjouksessa 2,90e rasia kun muut maksoi yli 4 euroa :D Mun mielestä se ei maistunut ollenkaan lopputuloksessa, ehkä se jotain makua toi taustalle. Pekonista tuli kyllä makua. Monessa italialaisessa reseptissä ne laittaa jotain raakachorizoa tai muuta suolaista paprikaista makkaraa raguihin, mutta en ole sellasta nähnyt täällä hyllyllä. Voisin kuvitella että esim nduja toimis sairaan hyvin tuossa. Youtubesta katellut näitä reseptejä ja niiden mukaan about mennyt.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
315
Gluteeniton pekoni & herkkusienipasta. Kermaisuus tehty kananmunalla ja juustolla carbonaran tyyliin, lisäksi viimeistely ruokalusikallisella ranskankermaa. Yrtteinä tuoretta persiljaa ja kuivattua timjamia. Herkkusieniä freesattu matalalla lämmöllä pekonien ja parin valkosipulikynnen kanssa.

Carbonaraksi en tätä kutsu, mutta jotain sinne päin ;)

7012BE73-AE7D-4F21-AD9F-943EAB3B18DC.jpeg
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Lasagneen tuli 1.5l ragua (4h haudutettu nautaa 700g, 280g pampan pablo -raakamakkaraa ja 100g pekonia, selleriä sipulia ja porkkanaa, 800g tomaattimurska, 500g paseerattu tomaatti, 1dl punkku plus suola ja pippuria, lopuksi 2dl maito), 1l bechamelia (maito, 100g voita 1,5dl jauhoja, valkopippuri ja muskottipähkinä, parmesania 1,5dl), kerrosten väliin ja päälle noin 300g raastettua cheddaria yhteensä ja 250g tuorelasagnelevyjä. Pasta/soosi suhde oli 6/5 ja maku oli aivan uskomattoman hyvä! Ragun tein autenttisen italialaiseen tyylliin siinä mielessä ettei siihen kuulemma kuulu mitään yrttejä.
Hyvänkuuloinen setti, mukavan erilainen lasagne mihin olen tottunut mutta varmasti hyvää! Vois kokeilla joskus. Tulee lasagnea ihan liian vähän varioitua sillon harvoin kun sitä tekee.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Hyvänkuuloinen setti, mukavan erilainen lasagne mihin olen tottunut mutta varmasti hyvää! Vois kokeilla joskus. Tulee lasagnea ihan liian vähän varioitua sillon harvoin kun sitä tekee.
Laita oma resepti? :) kysyin niitä aiemmin täällä, en ollut aiemmin tällä tehnyt, enkä myöskään koskaan aiemmin ollut käyttänyt noita tuorepastalevyjä. Niitä tulee ostettua jatkossakin. Seuraavaksi vois koittaa sitä ricottaa bechamelin sijaan.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Laita oma resepti? :) kysyin niitä aiemmin täällä, en ollut aiemmin tällä tehnyt, enkä myöskään koskaan aiemmin ollut käyttänyt noita tuorepastalevyjä. Niitä tulee ostettua jatkossakin. Seuraavaksi vois koittaa sitä ricottaa bechamelin sijaan.
Meillä rouva vastaa siitä juusto-/valkokastikkeesta, mä vastaan jauhelihasta+tomaattikastikkeesta ja täyttö menee sit yhdessä. Eli koskaan ei tule samanlaista :D varsinkin siis tomaatti+jauheliha menee fiiliksellä. Mut katsotaan saisinko jotain kaivettua..yritän muistaa.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Meillä rouva vastaa siitä juusto-/valkokastikkeesta, mä vastaan jauhelihasta+tomaattikastikkeesta ja täyttö menee sit yhdessä. Eli koskaan ei tule samanlaista :D varsinkin siis tomaatti+jauheliha menee fiiliksellä. Mut katsotaan saisinko jotain kaivettua..yritän muistaa.
Ei tartte kaivella, ajattelin että jos on joku erikoisuus tms! Noin sitä tulee itsekin kokkailtua, harvoin tulee kahta samanlaista ruokaa :D
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 444
Burgereita kananmunalla ja pekonilla air fryerissä näin viikonloppuna. :drool:
Yleensähän pihvit vaatii vain suolan ja pippurin, mutta olen alkanut noiden lisäksi käyttämään tuota Lidlin mausteseosta Chili & Pepper hillitysti sekä paria teelusikallista sinappia lisänä pihveihin.

Burgeri kasataan jäjestyksessä: pohja, majoneesi, jäävuorisalaatti, kananmuna, pihvi, pekoni, sipuli, kurkkusalaatti, kansi majoneesilla.

Tuotteen ulkonäkö ei ehkä ole sitä parasta mahdollista, mutta maussa ei ollut mitään valittamista.
Parempaa kuin perus mäkkäristä.

Ensi kerralla ehkä vielä vähän enemmän suolaa ja mustapippuria.
Toki tuo pekonin suolaisuus kompensoi hyvin tuota pihvin suolan puutetta.

Tuli ostettua kahta eri kokoa hampparisämpylää kun ei ollut vielä selvillä kuinka moni meistä syö burgereita ja miten isoja.
Päädyin sitten tuohon ratkaisuun että 3 pihviä 400g jauhelihasta, eli 3 burgeria.

Edit. taitaa kuvassa olla sipulia väärässä välissä. :D
IMG_20210410_133432.jpg


IMG_20210410_134724.jpg


IMG_20210410_140522.jpg

IMG_20210410_143652.jpg


IMG_20210410_143714.jpg
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
436
Burgereita kananmunalla ja pekonilla air fryerissä näin viikonloppuna. :drool:
Yleensähän pihvit vaatii vain suolan ja pippurin, mutta olen alkanut noiden lisäksi käyttämään tuota Lidlin mausteseosta Chili & Pepper hillitysti sekä paria teelusikallista sinappia lisänä pihveihin.

Burgeri kasataan jäjestyksessä: pohja, majoneesi, jäävuorisalaatti, kananmuna, pihvi, pekoni, sipuli, kurkkusalaatti, kansi majoneesilla.

Tuotteen ulkonäkö ei ehkä ole sitä parasta mahdollista, mutta maussa ei ollut mitään valittamista.
Parempaa kuin perus mäkkäristä.

Ensi kerralla ehkä vielä vähän enemmän suolaa ja mustapippuria.
Toki tuo pekonin suolaisuus kompensoi hyvin tuota pihvin suolan puutetta.

Tuli ostettua kahta eri kokoa hampparisämpylää kun ei ollut vielä selvillä kuinka moni meistä syö burgereita ja miten isoja.
Päädyin sitten tuohon ratkaisuun että 3 pihviä 400g jauhelihasta, eli 3 burgeria.

Edit. taitaa kuvassa olla sipulia väärässä välissä. :D







Kaikki airfryerilla(pekonin,sipulin,pihvin jne...) vai pannun kautta?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
103
Vaimot päästi pitkästä aikaa pojat lockdownista vähän nautiskeleen, niin hilpasin äkkiä kaverille ennen kuin mieli muuttuu...

Esivalmisteluna otin järkyttävän määrän sidekudosta omaavan näköisen lihan ja ranskalaista pakkasnestettä sulamaan sekä panin munankeltuaisia marinadiin.
20210410_155250.jpg 20210410_135436.jpg

Wagyun rasvaisuudesta johtuen sitä ei kannata esisuolata (dry brine), niin maustoin puoli tuntia ennen H-hetkeä järjestyksessä: MSG, rock salt, telliacherry, valkosipulijauhe = löytyi kyllä voittokombo :thumbsup:

Kaapista löytyi vain joku kuppanen vanha Tefali, mutta hyvin se ruskisti. Kaveriksi näille tuon Wagyun rasvassa paistettua riisiä kaikillä höysteillä.
20210410_161618.jpg 20210410_162237.jpg

Vaikka itse sanonkin, niin lopputulos oli suht mukiinmenevä, vaikka näyttävästä pleittauksesta tai wine pairingista ei tällä kertaa ollut tietoakaan :rofl:
20210410_163633.jpg

Vähän oli jopa liian maukasta ja täyteläistä (engl. rich), että sai tällanen isokin mies öklön olon tuosta kaikesta. Onneksi oli tuota ruoansulattajaa mukana, niin sillähän se lähti...

Ens kerralla samaan settiin vaikka ihan normiriisiä, niin pysyy aisoissa.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 444
Kaikki airfryerilla(pekonin,sipulin,pihvin jne...) vai pannun kautta?
Joo, kaikki air fryerissä. Kananmunat paistoin siinä air fryerin mukana tulleessa kakkuvuoassa kun en kehannut ihan suoraan sinne pohjallekaan lätkäistä. :D
Kyllähän tuo onnistuu mutta jatkossa ehkä kuitenkin munat pannun kautta.
Sehän tuossa on kun kaikki ei mahdu sinne fryeriin yhtäaikaa, niin munat ja sipulin voisi tehdä pannulla ja pihvit ja pekonit sitten fryerissä tulevaisuudessa.
Tuolla tavalla saa valutettua nuo enimmät rasvatkin pois lihoista.

Siis taikinaanko sä sen sotket?
Sinne vaan jauhelihan sekaan muiden mausteiden kanssa ennen kuin alkaa vaivaamaan pihvejä.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
436
Joo, kaikki air fryerissä. Kananmunat paistoin siinä air fryerin mukana tulleessa kakkuvuoassa kun en kehannut ihan suoraan sinne pohjallekaan lätkäistä. :D
Kyllähän tuo onnistuu mutta jatkossa ehkä kuitenkin munat pannun kautta.
Sehän tuossa on kun kaikki ei mahdu sinne fryeriin yhtäaikaa, niin munat ja sipulin voisi tehdä pannulla ja pihvit ja pekonit sitten fryerissä tulevaisuudessa.
Tuolla tavalla saa valutettua nuo enimmät rasvatkin pois lihoista.



Sinne vaan jauhelihan sekaan muiden mausteiden kanssa ennen kuin alkaa vaivaamaan pihvejä.
Kiitos. Itse keltanokka vielä fryerin kanssa, siksi kyselen. Pekonia kyllä testattu, mutta noita muita ei vielä. :thumbsup:
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Tuli tehtyä uusi lasagne, vähän tuunattu ”perusversio” edellisestä. Normi lasagnelevyjä 250g. Ragun (400g jauhelihaa) maustoin nyt vahvemmin yrteillä ja valkosipulilla ja enemmän porkkanaa, 200g, toi makeutta hienosti. Suosittelen tuota 3h haudutusta, maistelin niin kyllä se maku syvenee selvästi 1h -> 3h. Lopuksi 2dl maitoa niin maku vielä pehmenee.

Mornay-sooosin (opin että Bechamel johon lisätään juustoa on Mornay) maustoin taas muskottipähkinällä ja pippurilla, sitä tuli 8dl. Sit väliin ja päälle n 250g kermajuustoa. Uunissa 180c 45min folion kanssa ja sitten 4min grillivastuksella ilman folioo. Erittäin jees ja suosittelen! Ainoa asia mitä muuttaisin, vaihtaisin lasagnelevyt tuoreisiin, ne oli aivan ylivertaisia näihin verrattuna: K-Ruoka.fi – Rana tuorelasagnelevy 250g


Koitan ottaa myöhemmin jäähtyneenä annoskuvan.
 

Liitteet

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
685
Voishan sitä kokeilla. Toisaalta on se niin kätevää kaataa noin desi makaroonia kiehuvaan veteen ja odottaa kahdeksan minuuttia, näin yksinasuvana. Mutta lasagnen kanssa voisi todellakin kokeilla, kun se on jo omanlaisena savotta.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Tuli täydellinen ankanrinta! 53c sisälämpö ja oli mureaa, lidlin pakaste. Lisänä sieniä ja parsaa pekonissa ja ankanrasvassa paistettuna ja appelsiinikastike. Appelsiiniä olis pitänyt olla enempi ja parsa meni mössöksi, muuten hyvä, ankka loistava soosi jees. Röstiöperunoitakin tehtiin mutta ne unohtui uuniin :D

Edit: paistoin muuten ankan pannulla täsmälleen tän alla olevan videon mukaan, meni noin 12-15min. Oli oikeestaan melkeen valmis kun käännettiin "mahalleen", kun paistoi molemmista reunoista 2min per puoli tollein pannun reunaa vasten:
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 444
Ei kannata tehdä noin, tulee lihamureketta, ei burgeri pihviä. Kandee mahdollisimman vähän käsitellä, ei edes suolaa tarvitse sekaan sotkea.



On todettu omassa keittiössäkin, paras tulee mahdollisimman vähän käsiteltäessä.
Kiitos tipseistä, tapojahan on monia.
Monesti itsellä nuo pihvit joskus hajoilee jos niitä ei edes vähän käsittele.
Pitää kokeilla ensi kerralla vähemmällä käsittelyllä.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Lidliin oli tullut Briossisämpylöitä paistopisteelle. Oli helvetin hyviä, suosittelen! Tein broilerijauhelihasta pihvin (ei maistunu miltään vaikka pintaan suola ja pippuri), vahva cheddar päälle ja sitten oli tsatsikia ja omatekosta ketsuppia.

Tein tänään smash burgerit tuosta broilerinlihasta, toimi paremmin mutta ei tuossa ole makua yhtään, en suosittele.

Ketsupin resepti: 1000g paseerattua tomaattia, 1,5dl kunnon balsamietikkaa, noin 1dl sokeria ja 1dl hunajaa, oman maun mukaan kuinka makeaa haluaa. Sitten suolaa laitoin 15g ja vielä lisäsin suolasuutta vähän soijalla. Näitä keitetään hitaasti kuplien noin tunnin verran ja tarvittaessa voi sakeuttaa maissitärkkelyksellä kuten itse tein (3rkl maizenaa). Lopuksi maustoin valkopippurilla, reilulla mustapippurirouheella ja yrtti-merisuola myllystä rouhaisin vielä makua, aivan 5/5. Säilyy ainakin kuukauden jääkaapissa lasipurkissa.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
436
Tuli täydellinen ankanrinta! 53c sisälämpö ja oli mureaa, lidlin pakaste. Lisänä sieniä ja parsaa pekonissa ja ankanrasvassa paistettuna ja appelsiinikastike. Appelsiiniä olis pitänyt olla enempi ja parsa meni mössöksi, muuten hyvä, ankka loistava soosi jees. Röstiöperunoitakin tehtiin mutta ne unohtui uuniin :D

Edit: paistoin muuten ankan pannulla täsmälleen tän alla olevan videon mukaan, meni noin 12-15min. Oli oikeestaan melkeen valmis kun käännettiin "mahalleen", kun paistoi molemmista reunoista 2min per puoli tollein pannun reunaa vasten:
Dodiin....tulipahan kokeiltua! Onneksi. Loistava lopputulos. Mureeta ja hyvää. Tuo pekonipapu-paistoskin oli loistava. Kiitos Joenssen!

IMG_20210424_195534.jpg
Asteet pääsi livahtamaan kyllä 57 asti mutta :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
 

kya

Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
30
Ei kannata tehdä noin, tulee lihamureketta, ei burgeri pihviä. Kandee mahdollisimman vähän käsitellä, ei edes suolaa tarvitse sekaan sotkea.



On todettu omassa keittiössäkin, paras tulee mahdollisimman vähän käsiteltäessä.
Komppaan. Burgerpihvi pysyy kyllä kasassa ilman kananmunaa tai muuta jos vaan rasvapitoisuus on riittävän korkea (>15%). Mehukas ja hyvänmakuinen burger vaatii rasvaisen lihan.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
872
Itse teen burgerpihvin vaivaamalla, en käytä korppujauhoja tai kananmunaa mutta pelkän lihan vaivaan, koska saan mieluisamman tekstuurin lihaan. Sekoitan jauhelihan ja mausteet, ja annan seisoa muutaman tunnin tai jopa yön yli kylmässä. Ennen paistamista annan pihvien lämmetä huoneenlämpöiseksi. Liha muuttuu vähän kokolihamaiseksi ja helppo kääntää paistamisen aikana niin grillissä kuin paistinpannullakin. Tuostahan on olemassa poikkitieteellinen "Saiturin lehtipihvi", joka tehdään kuten yllä mutta laitetaan pakkaseen ja paistetaan jäisenä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 642
Viestejä
4 186 933
Jäsenet
70 774
Uusin jäsen
Berch

Hinta.fi

Ylös Bottom