Postaa kokkauskuvia

skaribo

Vuoden räbä 2023
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
IMG_20190822_153846.jpg
IMG_20190828_134921.jpg
IMG_20190915_151351.jpg
IMG_20190830_182900.jpg
IMG_20190922_131813.jpg


Maitona olen käyttänyt Ålands mejerietin luomu täysmaitoa, juoksutteena ihan tavallista juustojuoksutetta, hapatteena kirnupiimää ja Roguefortii- homeen olen tehnyt kuivatusta ja jauhetusta laadukkaasta sinihomejuustosta.
 

skaribo

Vuoden räbä 2023
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Laitetaan vielä linkkejä, mistä saa tarvikkeita juuston tekemiseen;
httpshttps://cheesemaking.com/products/propionic-shermanii-for-cheese-making
://shop.kemikalia.se/utrustning/ostformar/
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
IMG_4459.JPG

Hanhenrasvaperunoita grillissä. 45 min 220 C lämmössä. Kyytipojaksi Prisman vakuumipakattua ulkofilettä ja itsetehtyä Bearnaise-soosia. Pahoittelut paskasta asettelusta, liiasta kastikkeesta, ylisuuresta pihvistä (300 g) ja salaatin puuttumisesta lautaselta :D.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

skaribo

Vuoden räbä 2023
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Tuli tehtyä melkoisen onnistunut annos. Ostin pullon Ponzua ja marinoin sillä, inkiväärillä, valkosipulilla ja hunajalla lohta. Pistin lohet grillivastuksen alle ja keittelin kaveriksi sushiriisiä ja paistoin lehtikaalia.

Mitä riisiä käytät sushissa? Itse olen käyttänyt basmatia tai puuroriisiä koska paikallisen kaupan valikoima on mitä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Kuusenkerkkäsiirapin sesonki alkaa olla jo ohi, mutta tässä muutama kuva. Osaan laitoin minttuöljyä ja Fernet Brancaa. Toimii hyvin yskänlääkkeenä :joy:
Pari kiloa tuli kans kerkkiä kerättyä.
Osasta tein mehua (Ohje) ja loput pakastin jos tulis siirappi myöhemmin tehtyä.
Mehusta tuli omasta mielestä todella hyvää. Tai mehutiiviste siitä tuli. Siitäkin osan pakastin kun ei kuulemma pariaviikkoa pitempää säily jääkaapissa.
 

skaribo

Vuoden räbä 2023
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Pari kiloa tuli kans kerkkiä kerättyä.
Osasta tein mehua (Ohje) ja loput pakastin jos tulis siirappi myöhemmin tehtyä.
Mehusta tuli omasta mielestä todella hyvää. Tai mehutiiviste siitä tuli. Siitäkin osan pakastin kun ei kuulemma pariaviikkoa pitempää säily jääkaapissa.
Oletko tehnyt tavallisella sokerilla tai hyytelösokerilla? Itse olen laittanut half/half hyytelö- ja fariinisokeria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Oletko tehnyt tavallisella sokerilla tai hyytelösokerilla? Itse olen laittanut half/half hyytelö- ja fariinisokeria.
Ihan tavallisella sokerilla oon tehnyt. Vois kylllä tuota fariinisokeriakin testata minkälaisen maun se siihen antais.
Oon ihan perusohjeella tätä muutamana vuotena tehnyt. Joka vuosi tulee tehtyä enemmän :)

20 dl kuusenkerkkiä
20 dl vettä
1000 g sokeria

Keitellyt kerkkiä noin tunnin ja siivilöinyt kerkät pois.
Sitten sokeri sekaan ja hiljakseen keitellyt n. 108 asteiseksi. Tuolla lämmöllä jää vielä mun mielestä sopivan juoksevaksi kun jäähtyy.
 

skaribo

Vuoden räbä 2023
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Ihan tavallisella sokerilla oon tehnyt. Vois kylllä tuota fariinisokeriakin testata minkälaisen maun se siihen antais.
Oon ihan perusohjeella tätä muutamana vuotena tehnyt. Joka vuosi tulee tehtyä enemmän :)

20 dl kuusenkerkkiä
20 dl vettä
1000 g sokeria

Keitellyt kerkkiä noin tunnin ja siivilöinyt kerkät pois.
Sitten sokeri sekaan ja hiljakseen keitellyt n. 108 asteiseksi. Tuolla lämmöllä jää vielä mun mielestä sopivan juoksevaksi kun jäähtyy.
Kannattaa kokeilla fariinisokeria, antaa mukavan "palaneen" vivahteen. Hyytelösokeria olen käyttänyt ihan halutun konsistenssin vuoksi. Ja yskänlääkettä suosittelen lämpimästi :joy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
134
Kannattaa kokeilla fariinisokeria, antaa mukavan "palaneen" vivahteen. Hyytelösokeria olen käyttänyt ihan halutun konsistenssin vuoksi. Ja yskänlääkettä suosittelen lämpimästi :joy:
Sen verran jäi kerkkää vielä pakkaseen, että tulee kyllä testattua tuo fariinisokeri ja etenkin yskänlääke
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Katsoin edellistä riisiä ja kanaa kuvaasi ennen uunia, että mitä vittua tässä on, mutta lopputulos on molemmissa helvetin hyvän näköistä. Sopivan mehukasta kanaa ja ennen kaikkea rapea pinta :thumbsup:
Kannattaa kokeilla. Helppo valmistaa tämä "riisipeti" ja kanastakin tulee oikein mehukasta :thumbsup: Toistaiseksi tässä en ole epäonnistunut ja en tiedä onko se edes mahdollista jollei nyt sentään polta noita kanoja ja riisejä :lol:
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Kannattaa kokeilla. Helppo valmistaa tämä "riisipeti" ja kanastakin tulee oikein mehukasta :thumbsup: Toistaiseksi tässä en ole epäonnistunut ja en tiedä onko se edes mahdollista jollei nyt sentään polta noita kanoja ja riisejä :lol:
Jakaisitko reseptiä hieman tarkemmin? Käytätkö nesteenä kana/kasvislientä ja mitä mausteita?
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
Jakaisitko reseptiä hieman tarkemmin? Käytätkö nesteenä kana/kasvislientä ja mitä mausteita?
En nyt mitään tarkkaa reseptiä osaa sanoa mutta koko homma idea tossa on se että kanasta irtoava rasva maustaa riisin. Vaatii toki jotain nestettä mutta maku tulee kanasta

"kanaa riisipedillä" on se taikasana millä google kertoo helvetinmonta tapaa tehdä tämä
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
Jakaisitko reseptiä hieman tarkemmin? Käytätkö nesteenä kana/kasvislientä ja mitä mausteita?
En nyt mitään tarkkaa reseptiä osaa sanoa mutta koko homma idea tossa on se että kanasta irtoava rasva maustaa riisin. Vaatii toki jotain nestettä mutta maku tulee kanasta

"kanaa riisipedillä" on se taikasana millä google kertoo helvetinmonta tapaa tehdä tämä
Kuten sanottu niin kanasta tulee tarvittavat mausteet. Lisä rasvaa kyllä käytän ja marinoitua kanaa tietysti.

1. Rasvaa lasivuokaan
2. Vettä riisille tarpeen mukaan
3. Riisit veteen tasaisesti ja kanat päälle

Paistoon aikaa menee sen verran kun kaikki vedet on haihtunut (silmämääräisesti). Liikaa vettä ei kannata käyttää. 2,5Dl riisiä/ 3,5Dl vettä on tullut käytettyä.
 

Six

Liittynyt
17.04.2020
Viestejä
436
IMG_20210624_163120.jpgIMG_20210624_163220.jpg

Eka pelkkä Petite Tender ja valkosipuli-timjami-voisula
Toinen lisukkeineen eli salaatti ja juustotäytettyjä herkkusieniä pekonissa...Ai että oli hyvää! Eka kerta kokeilussa se Petite Tender. Loistavan mureaa! :thumbsup: :p
Oli kyllä vielä omatekoista valkosipulisulatejuustoa pihvin päälle kruunaamassa muttei päässyt kuviin asti....
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828


Eka pelkkä Petite Tender ja valkosipuli-timjami-voisula
Toinen lisukkeineen eli salaatti ja juustotäytettyjä herkkusieniä pekonissa...Ai että oli hyvää! Eka kerta kokeilussa se Petite Tender. Loistavan mureaa! :thumbsup: :p
Oli kyllä vielä omatekoista valkosipulisulatejuustoa pihvin päälle kruunaamassa muttei päässyt kuviin asti....
Ehdottomasti lempipalani kuollutta lehmää. Halvempaakin yleensä kuin sisäfile.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Haukiburgereita itse pyydetystä hauesta. Pihveihin pinta kamadon parilassa ja sitten epäsuoralla noin 10 min kypsymässä ja vähän savua ottamassa. Väliin salaattia, tomaattia, makeasipulia, suolakurkkua, aiolia, haukipihvi ja lisää aiolia. Haukipihvi olisi voinut esteettisyyden näkökulmasta olla vähän pienempi 200g ->150 g, mutta tuollaisenaan oikein mehevä.
 

Liitteet

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Ehdottomasti lempipalani kuollutta lehmää. Halvempaakin yleensä kuin sisäfile.
Mieti, kaksi vuotta sitten Suomessa nuo jauhetiin jauhelihaksi tai paloiteltiin karjalanpaistiin jos teurastaja aksoi irroitella. Sama Flat ironille.

Nudasta löytyy valtavasti mielenkiintoisia lihasryhmiä jos teurastamot niitä vain kuluttajille tarjoaisivat.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
685
Ainakin kaupassa on tänä kesänä näkynyt naudan osia, joita on pääasiassa nähny YouTuben grillimaistereiden videoissa. Ainakin Tammisella näytti olevan tomahawkia, flank steakia.
 

Valtsu_82

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.03.2021
Viestejä
305
Haukiburgerille 5/5. Pitäisi itsekin koittaa tehdä kalaburgeri, kun mistään ei saa kunnollista.
Itse olen alkanut arvostaa haukea enemmän kun siinä on vaikkapa siikaan tai kuhaan verrattuna selkeä kalan maku ja liha on kestävää. Toki en pane pahakseni yhtään, jos saalina tulee myös siikaa ja kuhaa :D.

Haukiburgereihin löytyy hyvin reseptejä. Taikina on ilmeisesti kaikissa resepteissa aika löysää, joten hyvä taktiikka oli pyöritellä korppujauhotetut pallot, jotka litistetään ja muotoillaan pihveiksi vasta parilalla. Kamadon ritilällä pihvit eivät olisi pysyneet vaan valuneet ritilän läpi hiilille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Tortilla päivä :giggle:


En halua kritisoida mitenkään, mutta K-ryhmän kaupoista saa ainakin täällä niitä meksikossa tehtyjä salsoja, joista ainakin Salsa Verde on todella hyvää. Niinkuin tuo:

Ei ole tarkoitus aloittaa sotaa, mutta tuolla sain itse ainakin parempia tortilloja. Myös Salsa Chipotle ja Salsa Mexicana samasta sarjasta :p Ota nämä vaan parannusehdotuksina -kyllä minulle kuvan tortillakin maistuisi :)
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 528
En halua kritisoida mitenkään, mutta K-ryhmän kaupoista saa ainakin täällä niitä meksikossa tehtyjä salsoja, joista ainakin Salsa Verde on todella hyvää. Niinkuin tuo:

Ei ole tarkoitus aloittaa sotaa, mutta tuolla sain itse ainakin parempia tortilloja. Myös Salsa Chipotle ja Salsa Mexicana samasta sarjasta :p Ota nämä vaan parannusehdotuksina -kyllä minulle kuvan tortillakin maistuisi :)
Varmasti nuokin maistuu kelle maistuu. Itselle veikkaan että on liian tulinen ainakin tuo verde. Sen takia tuota kuvassa olevaa on tullut syötyä. Hyvän makuista eikä liian tulista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Varmasti nuokin maistuu kelle maistuu. Itselle veikkaan että on liian tulinen ainakin tuo verde. Sen takia tuota kuvassa olevaa on tullut syötyä. Hyvän makuista eikä liian tulista.
Vika viesti itseltä aiheesta, kun ei ole kuvia. Muuten jatkaisin. Tai voin jatkaa, kun teen tortilloja. Koen, että huutelen takapenkistä vailla näyttöä.

Nuo ei ole ollenkaan tulisia nuo valmiskastikkeet. Itse ostelen aina MILD tai tuo MEDIUM. Sitten vihanneshyllylle ja tuoretta jalapenoa tai medium chiliä. Tulee herkullista. Nämä on makuasioita ja palaan asiaan, kun on kuvia omista kokkailuista. Mutta noista valmiskastikkeista, Salsa Mexicana tai Salsa Verde ei ole ollenkaan tulisia (mielestäni), enkä ole ns. habanero-miehiä, joilla pitää olla 100 000 scovillea, tai ei lasketa. Jalapeno on aika mieto chili muutenkin.
 

skaribo

Vuoden räbä 2023
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Rahasta viis, itse vertaan itsetekemistä pikemmin saatavuuteen. Vaan en olisi arvannut että homejuustoakin uskaltaa tehdä itse, olkoonkin home peräisin valmisjuustosta.
Lähes kaiken voi tehdä itse. Asun vanhalla kalastajatorpalla Korppoon saaristossa ja täälä olen oppinut tekemään kaiken itse. Ei siksi, että pitäisi, vaan siksi, että on mahdollisuus. Teen itse juustot, makkarat, kala- ja lihasäilykkeet ja omenasiiderin. Internet on täynä ohjeita ja neuvoja. Jos epä onnistu niin se ei maksa paljon.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
685
Kaikenhan voi tehdä itse, mutta se on sitten itsestä kiinni onko siinä järkeä. Ainakin omalla kohdallani esimerkiksi vaniljakastike on sellainen, että ostan suosiolla sitä Valion vanhanaikaista.

Joskus sitä mielenkiinnosta on kokeillut jotain tehdä. Jäätelöä on tullu kokeiltua, mutta ei siitä tullu omasta mielestä vaivan arvoista. Sitten jotkin vaativat jotain erikoista, esim. laitteen, jota tulee käytettyä sen yhden kerran.

Ja tietysti näin käsin tiskaavana pitää miettiä tiskin määrää :D
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
685
Jäähty pikkaisen, niin uunissakin kehtaa jotain tehdä.

Mietin meniskö tämä enempi pizza ketjuun, mutta laitetaan tänne, kun enempi "piirakka" tämä kait on.

Flammkuchen, "liekkipiiras/kakku". Pohja on vehnäjauhoja, öljyä, vettä ja suolaa, sekotettu ja pikasesti vaivattu. Kastikkeena käytin ranskankermaa (maustoin valkosipulijauheella, suolalla, valkopippurilla), täytteenä kuulotettua nippusipulia ja palviläskiä, ruohosipulia päälle lopuksi.

Kivan nopsa oli tehdä, jos verrataan pizzaan. Yhtälailla pisti masun täyteen, kun puolet syöny. Halvemmaksi kävi kyllä ainesosat ainaski :D
Flammkuchen.jpg
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
Jäähty pikkaisen, niin uunissakin kehtaa jotain tehdä.

Mietin meniskö tämä enempi pizza ketjuun, mutta laitetaan tänne, kun enempi "piirakka" tämä kait on.

Flammkuchen, "liekkipiiras/kakku". Pohja on vehnäjauhoja, öljyä, vettä ja suolaa, sekotettu ja pikasesti vaivattu. Kastikkeena käytin ranskankermaa (maustoin valkosipulijauheella, suolalla, valkopippurilla), täytteenä kuulotettua nippusipulia ja palviläskiä, ruohosipulia päälle lopuksi.

Kivan nopsa oli tehdä, jos verrataan pizzaan. Yhtälailla pisti masun täyteen, kun puolet syöny. Halvemmaksi kävi kyllä ainesosat ainaski :D
Jossain ruokaohjelmissa oon nähnyt kun tätä on tehty, pitäisi joskus kokeilla mutta ei ainakaan näillä helteillä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 311
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom