Postaa kokkauskuvia

Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Karjalanpaisti on kyllä herkkua. Lapsuuden tuon ruoan parissa kasvanut. Mikään ei oo niin hyvää ku mummon tekemä karjalanpaisti ja karjalanpiirakat. Mut mitäs kerettiläisyyttä tuollainen lantun ja porkkanan lisääminen oikein on? :speechless:
Kyllä minä olen Pohjois-Karjalassa syönyt aina karjalanpaistia missä oli aina porkkanaa ja usein myös lanttua. Nyt en muista mitä evakkoisovanhemmat teki, ehkä ilman, mutta vähän liian kauan aikaa että olisi varmoja havaintoja mutta eihän näissä ole yhtä oikeaa. Smetanaa laittaisin vasta lautaselle jos sitä kaipaa. Ja kyllähän se hyvää on vähän kaiken liharuuan kanssa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Kyllä minä olen Pohjois-Karjalassa syönyt aina karjalanpaistia missä oli aina porkkanaa ja usein myös lanttua. Nyt en muista mitä evakkoisovanhemmat teki, ehkä ilman, mutta vähän liian kauan aikaa että olisi varmoja havaintoja mutta eihän näissä ole yhtä oikeaa. Smetanaa laittaisin vasta lautaselle jos sitä kaipaa. Ja kyllähän se hyvää on vähän kaiken liharuuan kanssa.
Karjalanpaistista ei liene olemassa sitä virallista versiota. Se on niitä ruokia, joissa on tietty perusta ja tekotapa ja sitten asuinpaikasta ja perimätiedosta riippuen ainakin juurekset vaihtelee. Aikanaan varmasti vaikuttanut se, mitä kaikkea on omalta kasvimaalta saatu pataan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Lihaa, kun söin vielä niin aina laitoin porkkanaa ja muistaakseni mummo laittoi myös. Sehän käy tosi hyvin ja itselleni ihan sama, miten oikeaoppista jokin ruokajuttu on. Lanttu käy myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Lihaa, kun söin vielä niin aina laitoin porkkanaa ja muistaakseni mummo laittoi myös. Sehän käy tosi hyvin ja itselleni ihan sama, miten oikeaoppista jokin ruokajuttu on. Lanttu käy myös.
Keitetty/kypsennetty porkkana ei yleensä ole kovin hyvää, mutta lihapadoissa siitä tulee erinomaisen hyvää.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Kyllä minä olen Pohjois-Karjalassa syönyt aina karjalanpaistia missä oli aina porkkanaa ja usein myös lanttua.
No, se onkin melkein Savoa. ;) Ei kannata niin vakavasti ottaa kaikkia heittoja. Perinneruoissa on varmasti todella paljon vaihtelua alueittain ja perheittäin. Omat isovanhemmat on Karjalan evakoita ja heidän tekemät karjalanpaistit on itselle rakkaita ruokia. Niihin ei juureksia laitettu. Tuli kuulemma lihapataa, jos sinne lisäsi ylimääräisiä aineksia. :)Myös ne heidän tekemät karjalanpiirakat oli toki parempia kuin missään muualla. Ihan niinkuin varmaan kaikkien muiden mielestä ne omien isovanhempien tekemät.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
No, se onkin melkein Savoa. ;) Ei kannata niin vakavasti ottaa kaikkia heittoja. Perinneruoissa on varmasti todella paljon vaihtelua alueittain ja perheittäin. Omat isovanhemmat on Karjalan evakoita ja heidän tekemät karjalanpaistit on itselle rakkaita ruokia. Niihin ei juureksia laitettu. Tuli kuulemma lihapataa, jos sinne lisäsi ylimääräisiä aineksia. :)Myös ne heidän tekemät karjalanpiirakat oli toki parempia kuin missään muualla. Ihan niinkuin varmaan kaikkien muiden mielestä ne omien isovanhempien tekemät.
Ei kai tässä vakavasti otettukaan vaikkei hymiötä laitettu.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
12
Joo alkuperäisyys on häilyvä käsite monesti, piirakoissakin on ollut aluekohtaisia eroja ja täytteinä on käytetty monesti mitä on ollut saatavilla.
Ettei menisi ihan OT:ksi, niin tänään tarjolla lounaaksi itse kokkailtua Janssoninkiusausta, punajuurisalaatilla ja kyytipojaksi Karjalaisia riisipiirakoita sulatejuustolla ja maksamakkaralla.
Nuo piirakat eivät ole aitoja perinteisiä karjalanpiirakoita, koska käytetyt raaka-aineet eivät täytä nimisuojan vaatimia aineksia.
kiusausta_ja_piirakoita.png
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
168
AD9C7B6F-CD33-4F44-854F-A939E73A795E.jpeg
488D4440-0512-4BFE-BCD7-1B35B409D31C.jpeg


Atrian Naudan takuumureaa sisäfilettä. Kolme kiloa ostin. Tänään paistoin pihveinä n. 900g. Kilo pakkaseen pihveinä ja noin kilon möin naapurille. En oo kotona paistanutkaan hetkeen sisukkaa. Menty käytännössä entrecote/rib eye/flank steak/picanha/petite tender-linjalla. Eilen tein puolitoista kiloa pulled beefiä,sellaisesta ”puolivalmiista” raa’asta palasta paistopussissa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Tein pitkästä aikaa itse keksimääni ruokalajia eli polentaa ja broilerinmaksaa tomaattikastikkeessa. Jostain luin ettei tomaattikastike sopisi maksalle, mutta hyvin maistuu ainakin broilerinmaksan kanssa. Siinähän ei ole kovin vahva maksan maku verrattuna naudan- tai porsaanmaksaan.

Eroaako broitsun maksa kuinka naudan vastaavasta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Jalostajan thaipataa basmatiriisillä ja patonkia. Ensimmäistä kertaa tuli hankittua kyseistä riisiä ja onhan tuo vähän parempaa kuin tavallinen riisi.

Thaipataa lisäriisillä? Noissahan on jo riisi itessään ja nehän menee täysin mauttomaks jos niihin vielä LISÄÄ riisiä. Itsekkin toki hiukan noita patoja aina jatkan mutta eihän tossa ole mitään muuta kuin riisiä? Paljonko sä sitä oikein lisäsit?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
5 481
Thaipataa lisäriisillä? Noissahan on jo riisi itessään ja nehän menee täysin mauttomaks jos niihin vielä LISÄÄ riisiä. Itsekkin toki hiukan noita patoja aina jatkan mutta eihän tossa ole mitään muuta kuin riisiä? Paljonko sä sitä oikein lisäsit?
Ei tuo mene ainakaan mauttomaksi. 1,5d lisäsin riisiä.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
64
Tuli tehtyä karjalanpiirakoita, eka harjoitus satsi ennen joulua ja leivinuunia.
Kuoritaikinasta tuli loistavan ohut, muusia tuli lätkittyä suht reilusti, mitä voisikin hieman vähemmän seuraavaan satsiin laittaa. Nyt yksikin on aika täyttävä.
1669971973656.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 359
Tuli tehtyä karjalanpiirakoita, eka harjoitus satsi ennen joulua ja leivinuunia.
Kuoritaikinasta tuli loistavan ohut, muusia tuli lätkittyä suht reilusti, mitä voisikin hieman vähemmän seuraavaan satsiin laittaa. Nyt yksikin on aika täyttävä.
Siis perunapiirakoita. Karjalanpiirakoissa on riisiä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Tuli tehtyä karjalanpiirakoita, eka harjoitus satsi ennen joulua ja leivinuunia.
Kuoritaikinasta tuli loistavan ohut, muusia tuli lätkittyä suht reilusti, mitä voisikin hieman vähemmän seuraavaan satsiin laittaa. Nyt yksikin on aika täyttävä.
Perunapiirakat on kyllä parhautta! Siieh kunnolla voita ja juustoa ja meetvurstia niin oivoi.
Meillä on perinteenä tehdä aina 5.12 niin että on itsenäisyyspäivänä pottupiirakkaa. Maanantainahan tuo taas olis.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
682
Tuli tehtyä karjalanpiirakoita, eka harjoitus satsi ennen joulua ja leivinuunia.
Kuoritaikinasta tuli loistavan ohut, muusia tuli lätkittyä suht reilusti, mitä voisikin hieman vähemmän seuraavaan satsiin laittaa. Nyt yksikin on aika täyttävä.
Hyvän näköisiä on :D On ne kyllä eri sfääristä kuin kaupasta ostetut. Oliko täyttä ruista kuori vai laitoitko pikkusen vehnäjauhoa? Kerran yritin pelkästä rukiista, mutta ei minun taidoilla hommasta tullut mitään XD
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 659
Mulle maistuu vain riisipiirakat. Mutta näyttää kyllä leipomiset hyvältä.
Tää on kyllä jännä. Mulle riisipiirakat on ollu aina meh, mutta kyllä niitä syö. Perunapiirakat taas ollu aina suurta herkkua. Mummo teki maailman parhaimmat perunapiirakat mutta mä en vieläkään tajuu miten se ne teki. Ne olii jännä kun niissä oli semmonen harmaa se taikina. Ruistaikina se vissiin oli mutta vaikka mitä tekee niin mulla on aina enemmän tai vähemmän ruskea kuori, mutta ei koskaan harmaa. On kokeiltu eri jauhoja ja ei onnaa. Vehnäjauhosta tuolee pehmeitä ja ruisjauhoista ruskea mutta millään ilveellä en saa harmaata ja kovaa. Elämän suuria mysteereitä..
Ottaa pannuun että en koskaan saanu selville miten ne tehtiin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 174
Tää on kyllä jännä. Mulle riisipiirakat on ollu aina meh, mutta kyllä niitä syö. Perunapiirakat taas ollu aina suurta herkkua. Mummo teki maailman parhaimmat perunapiirakat mutta mä en vieläkään tajuu miten se ne teki. Ne olii jännä kun niissä oli semmonen harmaa se taikina. Ruistaikina se vissiin oli mutta vaikka mitä tekee niin mulla on aina enemmän tai vähemmän ruskea kuori, mutta ei koskaan harmaa. On kokeiltu eri jauhoja ja ei onnaa. Vehnäjauhosta tuolee pehmeitä ja ruisjauhoista ruskea mutta millään ilveellä en saa harmaata ja kovaa. Elämän suuria mysteereitä..
Ottaa pannuun että en koskaan saanu selville miten ne tehtiin.
Mun mummo oli Karjalasta ja hän teki aina riisipiirakoita. En muista enää minkä väristä kuori oli. Seurasin kyllä joskus vierestä, kun teki niitä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 391
Viestejä
4 159 574
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom