Polttoaineen hinta

Tarkoittanee sitä, että loppuviikosta voi olla 2,4€? :D
Vai onko hinnat enää edes laskeneet loppuviikkoa kohden
No tuskin, ehkä 2.50 loppuviikolla, ens ma ja sitten ti/ke nasahtaa varmasti. 5-10snt noi hinnat aina laskee ennen korotusta.

En ainakaan tajua miksei ensviikolla nasahtaisi kun on helppo syy korotukselle nyt.
 
Kesäloman vaununvedon budjetoin 3€/L mukaan. 8-9 litraa ottaa sataselle vaunun kanssa. Lomaillaan silti
 
Meneeköhän 3€/l rikki vielä ennen juhannusta? Veikkaisin että ensi keskiviikkona alkaa hinnat kolmosella. Tuskin tulee enää juurikaan alle 2,5 € hinnat olemaan koskaan.
 
Meneeköhän 3€/l rikki vielä ennen juhannusta? Veikkaisin että ensi keskiviikkona alkaa hinnat kolmosella. Tuskin tulee enää juurikaan alle 2,5 € hinnat olemaan koskaan.
Siis kaikki yleisemmät polttoaineet, vai jokin tietty ?

Eikö se keskieurooppalaisten lomakausi ala vasta elokuun tuntumassa?

Nyt on markkinahäiriö, joten hinnat on koholla sen takia, jos puhutaan verottomista hinnoista. Kun häriötä poistuu, niin tullaan lujaa alas.
 
Nyt on markkinahäiriö, joten hinnat on koholla sen takia, jos puhutaan verottomista hinnoista. Kun häriötä poistuu, niin tullaan lujaa alas.

Markkinahäiriö, josta hyötyvät samat tahot, jotka sitä kontrolloivat. OPEC+ tekee ihan mieletöntä tiliä niukkuutta myymällä. Kyllä tästä varmaan keskipitkällä aikavälillä tullaan näkemään hintoja vielä siellä kahden euron tuntumassa (E95), mutta pitkällä aikavälillä paluuta vanhaan tuskin on.

Investoinnit tuotantoon ovat matalalla, koska alan pitkän aikavälin tulevaisuudella ei enää ole kasvupotentiaalia. Uutta ei tule, vaan mennään sillä mitä on. Tämähän sopii: investoinnit on matalat, mutta hinnat korkeat => ennätyskovat voittomarginaalit :cigar2:

 
Markkinahäiriö, josta hyötyvät samat tahot, jotka sitä kontrolloivat. OPEC+ tekee ihan mieletöntä tiliä niukkuutta myymällä. Kyllä tästä varmaan keskipitkällä aikavälillä tullaan näkemään hintoja vielä siellä kahden euron tuntumassa (E95), mutta pitkällä aikavälillä paluuta vanhaan tuskin on.
"toivona" että käy sama kuin aiemmin, jos öljyntuottajat uskovat korkeisiin hintoihin, niin se lisää tuotantoa , ja halvan öljyn tuottajat miettivät että kuinka pitkään öljyllä voi rahastaa, joten myyvät halvemmalla.

No kalliin tuotannon öljyn tuottajat ehkä saattavat olla varovaisia, jos muistavat edelliset kiapaukset.

No ei pidä vähätellä venäjää, kuinka isoon kuoppaan itsensä kaivaa, josta voi seurata oikeasti että sen tuotanto tippuu markkinoilta.

Nykyinen bensan hinta sinänsä taitaa kestää kalliimpaakin raaka-öljyn hintaa, eli alas rallettelua voi tulla vaikka raakaöljyn hinta ei kyykkäisikään. (vai olenko ymmärtänyt väärin, vai onko ne jo vanhentunutta)

Edit:
En siis odota tänävuonna ala radallettulua, vaan nyt näyttää hinnat kipuavan rohkesti kohti kolmeaeuroa (95, 98, Diesel)
 
Viimeksi muokattu:
Nykyinen bensan hinta sinänsä taitaa kestää kalliimpaakin raaka-öljyn hintaa, eli alas rallettelua voi tulla vaikka raakaöljyn hinta ei kyykkäisikään. (vai olenko ymmärtänyt väärin, vai onko ne jo vanhentunutta)

Juu, onhan tuossa muitakin muuttujia. Esim euro - dollari kurssi, maakaasun ja muiden jalostuksessa tarvittavien resurssien hinta, jne. Mutta ainakin mainitut ovat vielä toistaiseksi menossa vain huonompaan suuntaan. Siispä hinnat kohti kolmea ja sen yli!
 
^Asiantuntija: Bensan litrahinta voi pärähtää pian kolmeen euroon – ”Koettakaa kestää”

:lol:

Eihän tuo nyt niin kaukana ole.
Polttoaine.net-sivuston mukaan 95E10-bensan hinta on maanantaina keskimäärin noin 2,60 euroa litralta.
– Siihen 3 euron lukemaan on vielä matkaa. Bensan päivähinnan pitäisi nousta noin 15 prosenttia. Se vaatii vielä jonkinnäköisen harppauksen, mutta se toki on mahdollinen.

Samaan aikaan Saksassa:
Saksa alensi polttoaineveroa kolmeksi kuukaudeksi kesäkuun alussa helpottaakseen kovasta hinnannoususta kärsineiden autoilijoiden tilannetta.
Polttoaineen verotus arvonlisävero mukaan lukien väheni 35,2 senttiä bensiinilitralta ja 16,7 senttiä diesel-litralta.
 
Samaan aikaan Saksassa:
Saksa alensi polttoaineveroa kolmeksi kuukaudeksi kesäkuun alussa helpottaakseen kovasta hinnannoususta kärsineiden autoilijoiden tilannetta.
Polttoaineen verotus arvonlisävero mukaan lukien väheni 35,2 senttiä bensiinilitralta ja 16,7 senttiä diesel-litralta.
Saksan markkina on niin iso että tuo vaikuttaa jo laajemmin.
Saksa vetää kyllä ihan syvältä tässä Venäjän hyökköyssodan käsittelyssä.
 
Onhan tässä jo aika merkittävä hinnannousu kyseessä. Noin 1,4€/l kahdessa vuodessa. Monilla n. 150€/kk lisää pelkkään polttoaineeseen. On se jännää. Korot, ruoka ja sähkö vielä päälle, niin ai että. Onneks palkat nousee n. 45€/kk(netto). Varmasti menee heinäkuussa viimeistään 3€ rikki.
 
Onhan tässä jo aika merkittävä hinnannousu kyseessä. Noin 1,4€/l kahdessa vuodessa. Monilla n. 150€/kk lisää pelkkään polttoaineeseen. On se jännää. Korot, ruoka ja sähkö vielä päälle, niin ai että. Onneks palkat nousee n. 45€/kk(netto). Varmasti menee heinäkuussa viimeistään 3€ rikki.

Turha sitä kahden vuoden takaiseen hintaan on verratta. Silloin oli myös maailmanlaajuinen markkinahäiriö (korona ja kysynnän lasku) joka painoi hintaa alaspäin. 2011-2019 keskihinta 95 bensalla pyörinyt 1.6€ ja diisseli ollut ≈ 1.45

Eniten tässä kairaa se että ALV lisätään markkinahinnan ja valmisteveron päälle. Eli valtio tienaa enemmän mitä kalliimpaa markkinahinta on. Markkinahintaan 20 senttiä lisää, pumpulla hintaan tulee 24,8. Tuossa asiassa pitäisi tulla hallituksen vastaan.
 
Joidenkin viikonloppu alkoi iloisella yllätyksellä, kun Pornaisten Race Point -huoltoaseman yhteydessä oleva Seo-kylmäasema myi hetken aikaa silmiä hivelevän edullista bensaa perjantaina.
Onnekkaimmat tankkaajat saivat 98 E5-bensiiniä peräti euron verran normaalia litrahintaa halvemmalla. Myös Iltalehteen yhteyttä ottanut lukija syöksyi bensa-apajille.
Työntekijän mukaan normaalia edullisempaa bensaa ehti tankata noin puolen tunnin ajan ennen kuin Seo korjasi virheen.

Eli 98E5 maksoi puolen tunnin ajan 1,618€/l.

Pari vuotta sitten "korona" 98E5 maksoi paikallisella 1,25€/l, sitä voi sanoa jo edulliseksi.
 
Kuinka korkeaksi löpön hinta saa nousta ennenkuin ihan oikeasti alkaa lopputilejä näkymään tai jotenkin muuten näkymään se yleisessä liikkumisessa? Tässä vaan mietin kun tuo tuntuu vaa nousevan ja nousevan niin missä kohtaa se raja menee? Voiko jopa mennä vitoseen litralta tai jos hurjaksi ruvetaan ni 10€/l? Palkat kun ei nouse kun 2% kerralla......
 
Kuinka korkeaksi löpön hinta saa nousta ennenkuin ihan oikeasti alkaa lopputilejä näkymään tai jotenkin muuten näkymään se yleisessä liikkumisessa? Tässä vaan mietin kun tuo tuntuu vaa nousevan ja nousevan niin missä kohtaa se raja menee? Voiko jopa mennä vitoseen litralta tai jos hurjaksi ruvetaan ni 10€/l? Palkat kun ei nouse kun 2% kerralla......

Lopputilin sijasta voi vaihtaa käyttövoiman vaikka sähköön.
 
Kuinka korkeaksi löpön hinta saa nousta ennenkuin ihan oikeasti alkaa lopputilejä näkymään tai jotenkin muuten näkymään se yleisessä liikkumisessa? Tässä vaan mietin kun tuo tuntuu vaa nousevan ja nousevan niin missä kohtaa se raja menee? Voiko jopa mennä vitoseen litralta tai jos hurjaksi ruvetaan ni 10€/l? Palkat kun ei nouse kun 2% kerralla......
Polttoöljyn hinta alkaa ensimmäisenä aiheuttamaan irtisanomisia, konkursseja, energiaremontteja ja yleistä köyhyyttä. Harva sen vuoksi lopareita palkkatyöstään ottaa.

Hinta on jo nyt kestämättömällä tasolla. Yhteiskunta menee päin helvettiä ellei hinta laske. Siinä tavaralajissa ei puhuta mistään viidestä tai edes kolmesta eurosta. Järjellinen hintataso on noin yksi euro.

Niin tässähän tapauksessahan se käsijarrukaan ei toiminut.
Juuri niin. Tarkoitukseni oli selittää miksi hyvinkin uskoin, ettei käsijarrukaan enää toiminut eli tarinassa ei välttämättä ollut lapinlisää.
Tuntuu ajatuksena yhtä nerokkaalta kuin ajaa vaikka jarruttomalla pyörällä ja pysäyttää kaatumalla.
Vielä reilusti tyhmemmältä. Jarruton polkupyörähän sentään jollain tavalla toimii, jos siinä on hyvä voimansiirto ilman vapaaratasta ja lukkopolkimet. Joka tapauksessa se on vähäinen varsin omakohtainen riski kuten tasapainottuva sähköyksipyöräinen, eikä mitenkään verrattavissa jarruttoman auton kaltaiseen miinaan liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka korkeaksi löpön hinta saa nousta ennenkuin ihan oikeasti alkaa lopputilejä näkymään tai jotenkin muuten näkymään se yleisessä liikkumisessa? Tässä vaan mietin kun tuo tuntuu vaa nousevan ja nousevan niin missä kohtaa se raja menee? Voiko jopa mennä vitoseen litralta tai jos hurjaksi ruvetaan ni 10€/l? Palkat kun ei nouse kun 2% kerralla......
Juuri tätä rouvan kanssa mietittiin että joko ollaan siinä rajalla että hänen kannattaisi jäädä kotiin mutta vaikka auto vie dieseliä sen 8l/100km niin ei se hänellä ole ”kuin” 120€/kk. Itsellä vähän pidempi työmatka ja noin 280€/kk menisi ellen etähommia tekisi. Rouvalla varmaan loppuu töissä käynti autolla jos dieselin hinta nousee tuonne 10€/l tienoille.
Lopputilin sijasta voi vaihtaa käyttövoiman vaikka sähköön.
Tää varmasti hyvä etenkin jos tuollainen kauppakassi kokoluokan vajaaveto riittää. Pienemmätkin perheautoksi kelpaavat jollain muulla kuin kaupunkirangella taitaa olla luokkaa 50k€?
 
Polttoaine maksaa mitä maksaa, mutta ei autoilua voi lopettaa. Vähän samanlainen asia kuin että "milloin lopetat syömisen ja hengittämisen?". Pyrin jatkamaan kaikkia niin kauan kuin vain mahdollista. Vähentää/säästää voi tietysti pyrkiä, mutta aika vähän tulee ajeltua (tai syötyä) jotenkin överisti tai turhaan. Ehkä kipurajana voisin omalta osaltani pitää sitä että palkkatuloilla ei pysty enää kattamaan menoja polttoaine kulujen vuoksi vaan autoilu pitää tehdä säästöjen varassa. Siinä kohtaa pitäisi varmaan tinkiä sitten harrastuksista ja kavereilla/sukulaisilla käymisestä. Etätöitä tulee tehtyä jo valmiiksi paljon ja eipä siitä rangaistusta tule jos ei mene töihin vaikka pomo vartavasten kutsuu välillä, mutta noloahan se on.

"Vaihda sähköautoon" on helppo heitto mutta käytännössä siihen on pari estettä. En pysty lataamaan taloyhtiössä ja yksi oleellisimpia syitä auton omistamiselle on ajan säästö. Miksi ihmeessä siis alkaisin tuhlaamaan aikaani hengailemalla jossain yleisillä latureilla? Toinen ongelma on sähköautovalikoima. Pystyn, vaikken todellakaan halua ostaa sähkäriä ~70k€ hintaan. Yksikään nyt myynnissä olevista autoista ei herätä sellaista fiilistä että haluaisin sellaisen auton. Ja jos autoon laittaa tuollaisen summan rahaa kiinni ei ole mielestäni kohtuuton vaatimus että auto herättäisi jotain omistamisen halua. Pelkkä kiihtyvyys ei oikein vielä riitä tuohon vaikka toki siistiä onkin.

Ja tämä käsittämättömien polttoainehintojen aika ei ole vielä kovin kauaa kestänyt joten en näe tarvetta tehdä hätiköityjä päätöksiä ~12tkm ajoilla. Kalliimman auton vuosittaisella arvonalenemalla maksaa aika monella tonnilla ylihintaista bensaa.
 
Diesel pienellä moottorilla. Ei maksa juuri mitään. Kuulema diesel corsa menee alle 4l/100km maantiellä. Ei siinä hirveitä kuluja voi tulla jos tuon luokan auto kelpaa .
 
Diesel pienellä moottorilla. Ei maksa juuri mitään. Kuulema diesel corsa menee alle 4l/100km maantiellä. Ei siinä hirveitä kuluja voi tulla jos tuon luokan auto kelpaa .
Meidän 1.3CDTI corsa e on kyllä myös edullinen peli. Meillä on myös vaimolla käytössä, jotta ei mene töihin menoon isoa osaa palkasta. Keskikulutus käytännössä alle 4l/100km kesäisin (40-60km/h ajoa) ja talvisin vähän päälle. Verotkin pienet dieseliksi ja kilometrejä kertyy jotain 18tkm vuodessa.
 
Tämä ketju on polttoaineen hinnasta keskusteluun. Sähköautoista ja niiden hankkimisesta keskustelemiseen on omat ketjunsa. Keskittykää ketjun aiheessa pysymiseen, kiitos.


Edit: Ketjusta poistettu yli 80 viestiä offtopicia, joka on alkanut heti edellisen ylläpidon ohjeistuksen jälkeen. Jos ketju ei pysy aiheessa, seuraavaksi jaetaan tarvittaessa suoria varoituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei ole ehkä viikkoon ainakaan täällä satakunnassa hinnat mielestäni nousseet. Pysyneet siinä 2,45-2,55€/l tienoilla. Mistähän mahtaa johtua. Toki ihan positiivinen asia tämä.
 
Nyt ei ole ehkä viikkoon ainakaan täällä satakunnassa hinnat mielestäni nousseet. Pysyneet siinä 2,45-2,55€/l tienoilla. Mistähän mahtaa johtua. Toki ihan positiivinen asia tämä.

Jotta polttoaineen hinnanmuutokset eivät olisi yksi suuri mysteeri, suosittelen seuraamaan esimerkiksi täältä brent-laadun hintakehitystä: Oil Price Charts | Oilprice.com

Tuosta saa hieman suuntaa sille, mihin suuntaan polttoaineen hinta on lähikuukausina muodostumassa.
 
Eli Brent laadun hinta on jopa laskussa? Näyttää siis siltä, että juhannusta ei ole peruttu kuitenkaan.
 
Eli Brent laadun hinta on jopa laskussa? Näyttää siis siltä, että juhannusta ei ole peruttu kuitenkaan.
Omalla mutusilmälläni sanoisin kuvaajista, ettei ole viitettä laskusta. Kohinaa on, ja se saattaa peittää joko nousun tai toviksi vakiintuneen hintatason.

Huomionarvoista on, ettei 100-120 taalan öljy ole ennennäkemättömän kallista. Itse asiassa öljy on yllättävänkin halpaa tilanteen ollessa näin perseessä. Polttoaineen törkeä riistohinta johtuu ensisijaisesti ihan omien ajamista sortotoimista eikä sodasta.
 
Yhtään dieseliä en ole vielä omistanut. Kohta voi ostaa jonkun lelun jos halvalla saa? Eiköhän toi verotuksen kasvu painotu jatkossa enemmän sähköön

https://www.is.fi/autot/art-2000008898642.html
Kuuluisko ketjuun minkä auton ostan seuraavaksi? vai mikä tässä on aasinsilta tähän ketjuun.

Diselin todellinen verollinen polttoaineen kustannus muodostuu, käyttövoimaveroista, omistaminen päästöveroista ja verollisesta pumppuhinnasta, eli jos ajaa vähän niin kalliimpi "litrahinta". Pumppuhinta on vähemmän verotettu, joten veroetua esim bensiiniin tulee jos käyttää paljon.
 
Niin pointti on siinä että dieselin hinta tuskin enää nousee verotuksella niin aika oudolta tuntuu että myynti lähes nollissa. En tiedä mikä on oikea ketju sitä voi sysop pohtia.
 
Niin pointti on siinä että dieselin hinta tuskin enää nousee verotuksella niin aika oudolta tuntuu että myynti lähes nollissa.
Niin pitkään kun diesel autoissa on jokin merkittävä käyttövoima vero, niin se tekee siitä kalliimman omistaa kuin autot joissa ei ole (ja jotka muuten samat tai halvemmat ylläpito kulut).

Dieselin käyttovoima veron poistoa on väläytelty samalla sitten itse polttoaineen veroetu poistuisi, eli pumppuhinta nousisi, toisi toki sinne omistamiseen helpotusta.

Diesel polttoaineen osalta myös joitain verottomia hinta paineita vs bensa.

En tiedä mikä on oikea ketju sitä voi sysop pohtia.
En jatka, kun ei kuulu tähän ketjuun ja menee varoituksen uhalla deleteen. Linkin kai uskallan laittaa.
https://bbs.io-tech.fi/threads/mikae-auto-minulle.1034/
 
  • Liikenteen päästöjen vähentäminen on avainasemassa, mikäli Suomi haluaa saavuttaa ilmastotavoitteensa.
  • Polttoaineiden hinnannousu ajaa autoilijoita käyttämään polttoaineita aiempaa vähemmän.
  • Bensan korkea hinta kannustaa tehokkuuteen ja uusien teknologioiden käyttöönottoon.

:thumbsup:
 
Samahan pätee myös sähköön. Toivottavasti sähkön hinta nousee sinne 100c/kWh. Ruuan hinnankin voisi ainakin triplata, niin läskit söisivät vähemmän.
Sähkö ei ole polttoainetta, ruoka ei ole otsikon tarkoittamaa polttoainetta. Sähköstä, ruuaasta, inflaatiosta ja läskeistä taitaa olla omat ketjut.

Sähkö voi tuottaa polttoainella, jos mökillä polttisgeneraattori, niin toki polttoaineen hinta sitä kwh kustannusta nostaa.
 
  • Liikenteen päästöjen vähentäminen on avainasemassa, mikäli Suomi haluaa saavuttaa ilmastotavoitteensa.
  • Polttoaineiden hinnannousu ajaa autoilijoita käyttämään polttoaineita aiempaa vähemmän.
  • Bensan korkea hinta kannustaa tehokkuuteen ja uusien teknologioiden käyttöönottoon.
Eipä näytä vähentyneen vaan päinvastoin
Toisaalta miksi laskea bensan hintaa kun sitä ostetaan, on hinta mikä vaan.
 
Yhtään dieseliä en ole vielä omistanut. Kohta voi ostaa jonkun lelun jos halvalla saa? Eiköhän toi verotuksen kasvu painotu jatkossa enemmän sähköön


Itsehän ostin tuossa viime syksynä juuri ison 2.2-litraisella koneella varustetun ison diesel-auton. Tuo pitää varmaankin ajaa paaliin asti kun ei se tulee enää kenellekään kelpaamaan. Noh, toisaalta se oli onneksi "halpa" vähän yli kymppitonnin auto.

Itseasiassa dieselin hinta itsessään ei juuri edes ahdista, koska ajoa on nyt muutenkin vähän. Eniten ahdistaa takaraivossa tykyttävä "dieselillä pitää ajaa, että on kannattavaa", joka johtuu tietysti ylimääräisestä käyttövoimaverosta. Tiedän, ettei tämä ole oikeasti rationaalinen tapa ajatella asiaa, koska kyllähän bensa tai- sähköautostakin tikittää koko ajan kustannuksia jos ne on kilvissä, vaikka niillä ei ajettaisi sentiäkään. Mutta silti, niin pitkään ollut +20 tkm/v suhaava diesel-autoilija, että syvässä istuu ahdistus kun auto ei nielekään maileja "kannattavasti". :-D
 
Eipä näytä vähentyneen vaan päinvastoin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2648e263-fd9f-48e1-b4d9-b2409e821573
Toisaalta miksi laskea bensan hintaa kun sitä ostetaan, on hinta mikä vaan.
Linkistä lainattua
– Koronapandemian helpottuminen näkyy myös kasvaneissa liikennemäärissä. Liikennemäärät ovat alkuvuonna olleet kuitenkin vielä aavistuksen verran pienemmät kuin vuonna 2019 ennen koronapandemiaa.

Jos tuohon vielä huomio sen että talous kuumana, patoutunutta kysyntää, niin halpa polttoaine olisi näkynyt selkeänä kasvuna, ei silti, uskon että kuluvana kesänä osa patoutuneesta kysynnästä purkautuu kotimaan matkailuun, riippuen vähän miten lennot sun muut riittää tyydyttää kysyntää
 
Linkistä lainattua


Jos tuohon vielä huomio sen että talous kuumana, patoutunutta kysyntää, niin halpa polttoaine olisi näkynyt selkeänä kasvuna, ei silti, uskon että kuluvana kesänä osa patoutuneesta kysynnästä purkautuu kotimaan matkailuun, riippuen vähän miten lennot sun muut riittää tyydyttää kysyntää
Jonkin verran täytyy vaikuttaa, että itärajan liikenne ja satamat-itärajan liikenne rekkaralli on Venäjän tilanteen vuoksi lähes nollissa. Ts. jos oltaisiin siellä 2019 tasolla, muun liikenteen olisi pitänyt kasvaa todella merkittävästi.
 
Jonkin verran täytyy vaikuttaa, että itärajan liikenne ja satamat-itärajan liikenne rekkaralli on Venäjän tilanteen vuoksi lähes nollissa. Ts. jos oltaisiin siellä 2019 tasolla, muun liikenteen olisi pitänyt kasvaa todella merkittävästi.
Tämä todella hyvä huomio, eli se hidastaa kasvua kesällä.

Ja on toki korona rajoitukset talvella vaikuttanut itärajan lomaliikenteeseen, joka ei ymmärtääkseni kerinnyt normalisoitumaan. Tosin miten se lomaliikenne itärajalla kevään kesän aikana kehittynyt, mietin siis sen takia että Allegro seisoo, ilmaisesti lennoissa ja laivaliikenteessä myös "haasteita"
 
Lisäksi esim. Helsingin päättäjät ovat avoimesti sanoneet tämän tärkeäksi tavoitteeksi kuntatasolla, eli ihmisten halutaan ajavan omilla autoilla niin vähän kuin mahdollista. Tätä tukemaan on ehdotettu tietulleja yms.
Vammasta paskaa kyllä.
Jos kohta autot ovat päästöttömiä, niin eikö niillä saa paahtaa niin paljon kun jaksaa?
 
Vammasta paskaa kyllä.
Jos kohta autot ovat päästöttömiä, niin eikö niillä saa paahtaa niin paljon kun jaksaa?
Jossain juuri oli että renkaiden päästöt ovat tuhat kertaiset polttoaine päästöihin verrattuna. Lisäksi aika moni haluaa vähentää autoilua että kävely olisi mukavampaa. Ja kyllä minustakin on kivampi kävellä keskustoissa joissa on kävelykatuja ja vähemmän autoja.

Autoilen kyllä itse ja asun hyvin lähellä keskustaa, en tosin autoile tässä lähialueilla liikkuakseni koskaan vaan vain kun lähden johonkin kauemmaksi. Paljon helpompi ja mukavampi kävellen tai pyörällä tässä liikkua.

Kaikenkaikkiaan vaikea yhtälö autoilu ja kaupungit kyllä. Ja ymmärrän kyllä niitä joilla ei ole autoa ja jotka vaativat autotonta kaupunkia, onhan se toki mukavampi liikkua kävellen tms kun ei ole autoja. Mutta kuten minäkin niin moni muukin tarvitsee autoa vaikka keskustassa asuukin. Hyvästä julkisesta liikenteestä kun ei ole mitään apua jos käy ympäri suomea paikoissa joihin julkinen liikenne ei kulje.
 
Jossain juuri oli että renkaiden päästöt ovat tuhat kertaiset polttoaine päästöihin verrattuna
Pienhiukkaspäästöt.

Polttoaineen hintaan liittyen hauska havainto omasta elämästä. Moottoripyörä on nykyisin huomattavasti edullisempaa viedä kohteeseen (esim. Moottoriradalle) sähköauton peräkärryssä kuin ajamalla. 100 km kustannus sähköautolla asettuu noin 4-6 euron haarukkaan kun mp:llä ajo maksaa noin kolminkertaisesti.
 
Vammasta paskaa kyllä.
Jos kohta autot ovat päästöttömiä, niin eikö niillä saa paahtaa niin paljon kun jaksaa?

Melu, pöly, turvallisuus, tehoton tilankäyttö jne. Autot mahtuu kaupunkiin, mutta mitä vähemmän, sen parempi.
 
Melu, pöly, turvallisuus, tehoton tilankäyttö jne. Autot mahtuu kaupunkiin, mutta mitä vähemmän, sen parempi.

Juu, samalla logiikalla mitä vähemmän asukkaita kaupungissa -> sen parempi, koska vähemmän co2 päästöjä planeetalle yms.

Kukaan ei ilmeisesti jaksa vaivata päätään seurannaisvaikutuksilla mitä syntyy siitä kun keskustat halutaan autioittaa turistikäytäviksi, en todellakaan halua Suomeen sellaisia koijauskatuja mitä nyt löytyy jostain Barcelonasta jne. jossa mustalaiset 5m välein kaupustelee kiinarihkamaa tunkeilevasti kovaan hintaan jokaiselle ohi kävelevälle henkilölle jonka seurauksena kaupungin natiivit alkavat välttelemään keskustaa ja näitä katuja josta syntyy itseään ruokkiva segregaatiota ruokkiva ilmiö
 
Juu, samalla logiikalla mitä vähemmän asukkaita kaupungissa -> sen parempi, koska vähemmän co2 päästöjä planeetalle yms.

Kukaan ei ilmeisesti jaksa vaivata päätään seurannaisvaikutuksilla mitä syntyy siitä kun keskustat halutaan autioittaa turistikäytäviksi, en todellakaan halua Suomeen sellaisia koijauskatuja mitä nyt löytyy jostain Barcelonasta jne. jossa mustalaiset 5m välein kaupustelee kiinarihkamaa tunkeilevasti kovaan hintaan jokaiselle ohi kävelevälle henkilölle jonka seurauksena kaupungin natiivit alkavat välttelemään keskustaa ja näitä katuja josta syntyy itseään ruokkiva segregaatiota ruokkiva ilmiö

Tässä menee nyt kyllä todella monta mutkaa suoraksi. Mutta se on toki ihan totta, että kivat ja viihtyisät kaupungit vetävät myös turisteja.
 
Ihmiset eivät ajaisi autolla jos sille olisi realistinen vaihtoehto. Muutenhan polttoaineen hinnannousu näkyisi liikennemäärissä.

Juuri näin. Tässä nyt kerätään niitä hedelmiä joita on 50/60-luvulta lähtien varsin autokeskeisellä kaupunkisuunnittelulla kylvetty. Onneksi ei olla ihan kaikkea tehty kuin jenkeissä, mutta monta asiaa olisi voinut mennä paremminkin. Mutta siitähän tässä on kyse: tehdä kaupunkitilasta helpompaa ja mukavempaa kulkea myös ilman autoa.
 
Onkohan joku käänne nyt tapahtumassa, kun tänään tiistaina hinnat on vain halpenemaan päin? 2,41€/l on 95E useammallakin asemalla Tampereella, eilen näkyi alimmillaan 2,45€/l hintoja.

Toki voi olla että palataan vain aiempaan ja huomenna hinnat pompsahtaa +15c/l.
 
Juuri näin. Tässä nyt kerätään niitä hedelmiä joita on 50/60-luvulta lähtien varsin autokeskeisellä kaupunkisuunnittelulla kylvetty. Onneksi ei olla ihan kaikkea tehty kuin jenkeissä, mutta monta asiaa olisi voinut mennä paremminkin. Mutta siitähän tässä on kyse: tehdä kaupunkitilasta helpompaa ja mukavempaa kulkea myös ilman autoa.
En nyt tajua yhteyttä polttoaineen hintaan. Sitä toki kuluu enemmän kuin ajamista vaikeutetaan.
Onkohan joku käänne nyt tapahtumassa, kun tänään tiistaina hinnat on vain halpenemaan päin? 2,41€/l on 95E useammallakin asemalla Tampereella, eilen näkyi alimmillaan 2,45€/l hintoja.

Toki voi olla että palataan vain aiempaan ja huomenna hinnat pompsahtaa +15c/l.
Ensi peloteltiin pulasta, samaan aikaan hinnat nousi, ehkä se pula helpotti ostokiiman jälkeen.

Mutta jos haluaa optimoidan ostoajankohtaa ja siinä onnistuu, niin säästö voi ihan tuntua, verrattuna epäonnistumiseen. Koskaa varmaan heitä joilla omat säilitö, yksityisillä lähinnä he jotka käyttävät lämitykseen, tai sitten vesikulkeneuvoa jossa tankien täyttämisessä voi jo tulla mieleen että voisiko tilata suoraan autolla (siis suostuuko tankkaan johonkin veneeseen säiliöautosta)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 787
Viestejä
4 499 074
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom