Yleistä keskustelua sähköautoista

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 141
Tässä ketjussa kaikki yleinen keskustelu sähköautoista ja sähköautoilusta. Eri mallit, uutuudet, näkemykset, kysymykset, hankintapohdiskelu, koeajokokemukset, vertailu, markkinatilanteet yms.

Oma ketjunsa sähköautojen omistajien käyttökokemuksille löytyy edelleen täältä: Sähköautokeskustelu - kokemukset, vinkit ja havainnot alla olevista vehkeistä
Vääntö ja vertailu eri käyttövoimien välillä omaan ketjuunsa: Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.
 
Viimeksi muokattu:
Jutun mukaan merkittävin syy oli kotilatauksen vaikeus. Kun siellä on omakotitaloissakin tyrkyllä yleensä korkeintaan 1x240 volttia jolla ladata, niin onhan se aika onnetonta. Parin kolmen kilowatin lataustehoilla ei paljon juhlita, jos autolla tulee enemmän ajoa.

Suomessa kun joka omakotitaloon tulee 3-vaihesyöttö ja lataustehoksi saa 11kW varsin kohtuullisella panostuksella, niin tuskin ainakaan tuo sama syy täällä ajaa takaisin polttomoottorivehkeisiin.
 
Halvimmat täyssähköt tällä hetkellä Seat Miin ja Skoda citygon poistuttua markkinoilta:
Fiat 500e, 24,990€
VW e-up! 25 792€
Molemmista 2000€ veks hankintatukea.

Dacia Spring pitäisi tuoda markkinoille jälleen uuden alle 20k auton kesällä. Nämä Fiatin, Volkkarin ym. 25-30k uudet pikkusähkärit eivät tule kauaa markkinoilla olemaan, kun uudet isompiakkuiset mallit tulevat pudottamaan niiden myynnin kohti nollaa.
 
Dacia Spring pitäisi tuoda markkinoille jälleen uuden alle 20k auton kesällä. Nämä Fiatin, Volkkarin ym. 25-30k uudet pikkusähkärit eivät tule kauaa markkinoilla olemaan, kun uudet isompiakkuiset mallit tulevat pudottamaan niiden myynnin kohti nollaa.
BYD, ORA, XPeng ja NIO tuntuvat kaikki olevan tuomassa ryminällä tarjontaa halpaan luokkaan. Aika vähän täällä päin näistä kuitenkaan saa lukea. Mutta olettaisin että Kiina menee kohta kovaa ohi kaikista muista sähköautojen määrässä.

ORA Punk Cat:
ora-punk-cat-reveals-how-much-it-was-inspired-by-the-classic-vw-beetle.jpg


BYD EA1:
byd-ea1.jpg


XPeng P5:
iu


NIO ES6:
nio-es6-7.jpg

muoks: Tosiaan tuolla on tuo BYD EA1, jolle lupaillaan isoimmalla akulla 1000km range(NEDC tosin), 0-100 2,9s ja hinta alkaen alle 25000$, eli mahdollisesti euroissa 20k. Täysin hurjia lukuja ja BYD kai pystyy tekemään näitä massoittain aikalailla heti.

 
Viimeksi muokattu:
Jännä nähdä miten tuollainen Dacian halpis tulee pärjäämään. Hinta vs. speksit ei oikein sytytä, jos menee paljon yli 15 k€, tuntuu hieman liian paljon karsitulta hintaansa nähden. Vähän sama kuin tripletit hinnankorotusten jäljiltä. Teoriassa ihan ok, mutta ei helvetissä 23-27 k€ ole oikea hinta. 10 k€ hintaan Dacia varmaan myy kauppakassiksi hyvin - Voi kun fiksut päättäjät olisivat runnoneet jotain tällaisia mopoautojen korvikkeeksi alaikäisille.

e: Tässä tulee Suomen halvin uusi sähköauto
Tuon perusteella hinta karkaa kyllä ihan liian ylös, oli sitten 2 k€ hankintatukea tai ei.
 
Vaihtoehtoinen otsikointi, 80% sähköautoilijoista ei vaihda takaisin.
Joo. Johan tuosta 20% selittyy merkittävä osuus vaikka muuton tai perheenlisäyksen aiheuttamalla käyttötarpeen muutoksella. Sähköautoja tai hyviä sähköautoja kun ei vielä hetkeen ole tarjolla inhimilliseen hintaan tai lainkaan muuten kuin ihan muutamaa kokoluokkaa, korimallia jne. Täysin tyytyväinenkin asiakas täten vielä nykytilanteessa auttamatta silloin tällöin vaihtaa polttomoottoriautoon.
 
Tuli laitettua EV6 AWD 77kWh GT-Line versio tänään tilaukseen. Toimitus vuodenvaihteen tienoilla. Sain hyvän hyvityksen nykyisestä ja todellisen 0%:n vuosikoron rahoitukselle 72kk maksuajalle. Avoin kauppa eli perua voi vielä koeajon jälkeen. Nyt sitten odotellaan :cool:
 
Satuitko kysymäään oliko listahinnassa neuvotteluvaraa ilman vaihtaria? Ilmeisesti ainakin koron kuluissa oli neuvotteluvaraa, kun sait todellisen 0% korko -rahoituksen? Delta näytti tarjoavan 0+kulut.
 
Satuitko kysymäään oliko listahinnassa neuvotteluvaraa ilman vaihtaria? Ilmeisesti ainakin koron kuluissa oli neuvotteluvaraa, kun sait todellisen 0% korko -rahoituksen? Delta näytti tarjoavan 0+kulut.
Kyllä oli neuvotteluvaraa hinnassa ilman vaihtariakin kun tarjouksia kyselin. Soppariin tosin vaan laitettiin kaikki vaihtoauton hyvitykseen yhdelle riville. Hinta oli vissiin hyvä kun liikkeen myyjä alkoi vähän jo tuohtua kun hinnasta tinkasin lopussa. Osa liikkeistä heitti jo puolessa välissä hanskat tiskiin ja totesivat ettei ole mitään saumaa päästä samaan tarjoukseen.

Lopussa oli kaksi liikettä, joista valitsin toisen. Se oli "tonnin" kalliimpi välirahan osalta, mutta todellinen 0%:n vuosikorko teki siitä kuitenkin kokonaisuuden osalta paremman diilin. Toisessa liikkeessä väliraha oli siis tonnin vähemmän mutta todellinen vuosikorko oli noin 1%:n luokkaa (0% korko + kulut päälle).

Jännä oli huomata, että nyt nykyisen auton hyvitys reilun puolen vuoden päähän oli samaa luokkaa kuin noin vuosi sitten kyselin tarjousta E-Niroon. Eli hyvitysmielessä auton arvo oli tippunut vuodessa melko maltillisesti.
 
Vähän eri tarjouksia kun ID4:n K-Caaran 1,95% + täydet kulut, joista ei kuulemma ole neuvotteluvaraa. Vaihtoautotarjouskin oli huonoin, mitä olen saanut ja kaikki hinnat suoraan hinnastosta.
 
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD Business,
akku 77 kWh.
Tänään siis uusi Volkkarin hinnasto ja hinta 55 700€. Teho 220kW/299hv. Isoa autoa kaipaavalle varmaan houkutteleva vaihtoehto.

 
Nopeaa vertailu tuon GTX:n ja EV6:n välillä. Kiassa karvan pienempi akku, mutta parempi toimintamatka. Samoin Kian suorituskyky parempi ja latausnopeus selkeästi parempi. Volkkarissa karvan isompi takakontti. Volkkarissa 3 vuoden takuu maksaa 600e lisää, Kiassa vakiona 7 vuotta. Perusvarusteiltaan aika lähellä toisiaan eli ei isompia eroja siellä. Samoin varusteltuna hintakin on lähes identtinen. Kian kärryn vetokyky myös selkeästi isompi 1600 vs 1200kg. Ulkonäön puolesta jokainen tehkööt omat mielipiteensä. ID4 varmasti monelle se turvallisempi valinta ulkonäön puolesta. Itsekään en vielä oikein tiedä olenko ihan sinut EV6:n perän kanssa, mutta sisustan uskon siinä olevan ID4:sta parempi.
 
Nopeasti katsottuna neliveto + 100hp lisää tehoa maksaa ID.4:seen 2200e business-varustelulla jos huomioi, että hintaan kuuluvat suht pakolliset metalliväri ja alumiinivanteet, jotka eivät takavetoiseen kuulu? Ei paha lisähinta.
 
Nopeasti katsottuna neliveto + 100hp lisää tehoa maksaa ID.4:seen 2200e business-varustelulla jos huomioi, että hintaan kuuluvat suht pakolliset metalliväri ja alumiinivanteet, jotka eivät takavetoiseen kuulu? Ei paha lisähinta.
Samaa luokkaa se oli Kiassakin eli noin 3 tonnilla sai nelivedon ja noin 100hp enemmän tehoa ja 250Nm lisää vääntöä. Vaikka varusteet ei parantunut yhtään niin aika no-brainer valinta tuokin oli.
 
Vähän eri tarjouksia kun ID4:n K-Caaran 1,95% + täydet kulut, joista ei kuulemma ole neuvotteluvaraa. Vaihtoautotarjouskin oli huonoin, mitä olen saanut ja kaikki hinnat suoraan hinnastosta.
Aika moni liike mullekin tarjosi ihan vastaavaa rahoituskuviota. Parilla liikkeellä oli tuo 0%:n korkotarjous + kulut, mutta pitkässä lainassa kulut nousevat sitten merkittävään asemaan. Todella kehnoja tarjouksia itsekin sain alkuun, mutta sitten kun jaksoi vähän haastaa niin löytyi pari liikettä, jotka halusivat saada kaupan itselleen. Pitkältihän tuo riippuu siitä minkä arvoiseksi liike näkee vaihdokin. Itse sain sen verran hyvän hyvityksen, etten jaksa edes lähteä yrittämään auton myymistä itse. Siinä olisi voinut muutaman satasen netota itse myymällä, mutta jos myyntiaika olisi mennyt pitkäksi niin äkkiä olisi ollut tappiolla.
 
Tuo Kian 7v takuu. Paljonko siinä on poissulkevia lausekkeita? Kuulostaa vähän markkinointitermiltä moinen mutta jos niillä on varaa pistää 7v täystakuu niin aikamoista.
 
Tuo Kian 7v takuu. Paljonko siinä on poissulkevia lausekkeita? Kuulostaa vähän markkinointitermiltä moinen mutta jos niillä on varaa pistää 7v täystakuu niin aikamoista.


Takuun kattavuus

> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun (EV/HEV/PHEV) takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> MHEV-akun (48V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Pienjänniteakun (12V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa



Eli käytännössä navissa on vain 3 vuoden takuu, mutta muuten kaikki kuuluu 7 vuoden takuun piiriin. Ja maalitakuu on tuo 5 vuotta.
 
Mites huoltoväli? Jotenkin jäi sellainen muistikuva, että olis ollut 15k/12kk jossain Kiassa. Voi olla, että oli hybridi. Tripletissä on 30k/24kk, joka sopii aikalailla paremmin sähköautojen sabluunaan.
 
Mites huoltoväli? Jotenkin jäi sellainen muistikuva, että olis ollut 15k/12kk jossain Kiassa. Voi olla, että oli hybridi. Tripletissä on 30k/24kk, joka sopii aikalailla paremmin sähköautojen sabluunaan.
EV6:lle ei ole vielä tiedossa tai ainakaan omalla myyjällä ei ollut tarkkaa tietoa. Alustavasti veikkaili samaa kuin e-Nirolla eli 15tkm / 1 vuosi, joka on kyllä turhan tiheään.
 

Takuun kattavuus

> Kaikkien uusien Kia-mallien tehdastakuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> Ilman kilometrirajaa takuu on 3 vuotta yksityiskäytössä, ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 km
> Maalitakuu on 5 vuotta tai 150 000 km
> Puhkiruostumattomuustakuu on 12 vuotta ilman kilometrirajaa
> Tehdasvarusteiden (mm. äänentoistolaitteet ja navigointijärjestelmä) takuu on 3 vuotta tai 100 000 km
> Kia-varaosien takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Korkeajänniteakun (EV/HEV/PHEV) takuu on 7 vuotta tai 150 000 km
> MHEV-akun (48V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa
> Pienjänniteakun (12V) takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajaa



Eli käytännössä navissa on vain 3 vuoden takuu, mutta muuten kaikki kuuluu 7 vuoden takuun piiriin. Ja maalitakuu on tuo 5 vuotta.
No tuo tehdasvarusteen 3v. käsittää kyllä melkein kaikki mitä siinä autossa on. Mutta ei se 3v. paha ole.

edit. Eli jos nuo lausekkeet poistetaan niin millä osalla tarkalleen on 7v. takuu. Ylhäällä lukee että 7v. ja sitten hirmu lista mitkä ei kuulu siihen.

edit2. En nyt vittuile tuossa yllä mutta ei tuo takuu miusta näytä sen kummemalta kuin muillakaan merkeillä.
 
No tuo tehdasvarusteen 3v. käsittää kyllä melkein kaikki mitä siinä autossa on. Mutta ei se 3v. paha ole.

edit. Eli jos nuo lausekkeet poistetaan niin millä osalla tarkalleen on 7v. takuu. Ylhäällä lukee että 7v. ja sitten hirmu lista mitkä ei kuulu siihen.

edit2. En nyt vittuile tuossa yllä mutta ei tuo takuu miusta näytä sen kummemalta kuin muillakaan merkeillä.
Tuo 3 vuoden rajoitus tosiaan koskee vain navia ja soitinta. Tämä on varmistettu omalta myyjältä ja omista takuuehtopapereista. Se on typerästi muotoiltu tuohon nettisivulle, koska periaatteessa kaikki tehtaalta tulevat asiat ovat jollakin tapaa tehdasvarusteita.
 
Hyvä että vihdoin alkaa tulla vaihtoehtoja suurempien autojen luokkaan. ID.4 GTX paremmuus EV6 verrattuna aika makuasia Suomessa kun EV6:n nopeasta latauksesta ei pääse hyötymään. ID.4 jo hyväksi havaittu ja sitä oikeasti toimitetaan. EV6 vielä kysymysmerkki monilta osin. Avoimella kaupalla tietty hyvä vaihtoehto.

Edit: Huhuja myös että isompiaikkuisen ID.4:n latausnopeutta nostetaan, mutta tämän varaan en mitään laskisi.
 
Hyvä että vihdoin alkaa tulla vaihtoehtoja suurempien autojen luokkaan. ID.4 GTX paremmuus EV6 verrattuna aika makuasia Suomessa kun EV6:n nopeasta latauksesta ei pääse hyötymään. ID.4 jo hyväksi havaittu ja sitä oikeasti toimitetaan. EV6 vielä kysymysmerkki monilta osin. Avoimella kaupalla tietty hyvä vaihtoehto.

Edit: Huhuja myös että isompiaikkuisen ID.4:n latausnopeutta nostetaan, mutta tämän varaan en mitään laskisi.
Kyllähän Kia Ionitystä hyötyy jo nyt pk-seudulta Turkuun, Tampereelle ja Lahden suuntaan lähdettäessä ja parin vuoden päästä varmasti vielä enemmän, kun latausverkko paranee. Lisäksi luin jostain että 800V latausarkkitehtuurin ansiosta sen pitäisi pystyä nopeampaan lataukseen myös 400V latureilla, mutta tämä pitäisi päästä kokemaan käytännössä. Jos tuo pitää paikkansa niin se olisi tosi kova etu. Itse näen, että tuo 800V latausarkkitehtuuri on nimenomaan paremmin future-proof ominaisuus.

ID4 on hyväksi havaittu, mutta myös sen ongelmat on tiedossa. Softa ei ole vieläkään ilmeisesti sillä tasolla kuin pitäisi. Tuttu osti juuri sellaisen ja joutunut systeemiä buuttailemaan ja kuva tullut ylösalaisin näytölle jne.
 
Lisäksi luin jostain että 800V latausarkkitehtuurin ansiosta sen pitäisi pystyä nopeampaan lataukseen myös 400V latureilla, mutta tämä pitäisi päästä kokemaan käytännössä. Jos tuo pitää paikkansa niin se olisi tosi kova etu. Itse näen, että tuo 800V latausarkkitehtuuri on nimenomaan paremmin future-proof ominaisuus.
Olikin tuossa videossa eli sisäisen 400 --> 800V invertterimoottorin ansiosta Kia / Hyundai voi myös ladata esimerkiksi 50kW 400V DC laturista nopeammin kuin kuin normaali "400V sähköauto" kykenee. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

 
Nopeaa vertailu tuon GTX:n ja EV6:n välillä. Kiassa karvan pienempi akku, mutta parempi toimintamatka. Samoin Kian suorituskyky parempi ja latausnopeus selkeästi parempi. Volkkarissa karvan isompi takakontti. Volkkarissa 3 vuoden takuu maksaa 600e lisää, Kiassa vakiona 7 vuotta. Perusvarusteiltaan aika lähellä toisiaan eli ei isompia eroja siellä. Samoin varusteltuna hintakin on lähes identtinen. Kian kärryn vetokyky myös selkeästi isompi 1600 vs 1200kg. Ulkonäön puolesta jokainen tehkööt omat mielipiteensä. ID4 varmasti monelle se turvallisempi valinta ulkonäön puolesta. Itsekään en vielä oikein tiedä olenko ihan sinut EV6:n perän kanssa, mutta sisustan uskon siinä olevan ID4:sta parempi.

Latausnopeuserot saattaa tulevaisuudessa olla iso asia, jos nopeita latureita alkaa tulemaan ja tässä Kialla on etu. Takuu on myös Kian puolella, mutta jälleenmyyntiarvo mietityttää. Volkkarilla on parempi maine.

Vertailuun voisi lisätä Ioniq5:n. Siinä on tästä kolmikosta avarimmat sisätilat, jos eroja haetaan. Muuten lähellä Kiaa.
 
Latausnopeuserot saattaa tulevaisuudessa olla iso asia, jos nopeita latureita alkaa tulemaan ja tässä Kialla on etu. Takuu on myös Kian puolella, mutta jälleenmyyntiarvo mietityttää. Volkkarilla on parempi maine.
Näitä on tosiaan mahdoton nähdä etukäteen, mutta jos miettii jälleenmyyntiarvoa niin just tuolla 800V latauksella ja voimassa olevalla takuulla voisi kuvitella olevan painoarvoa positiiviseen suuntaan. Ainakin itselle 5 vuotta vanhaa autoa ostaessa olisi aika kova etu, että siinä olisi vielä 2 vuotta takuuta jäljellä. Nyt itse laitoin plugari Optiman vaihdossa ja melko maltillisesti sen hinta oli tippunut. Toki itse ostin sen vähän yli 6kk käytettynä ja noin 3 vuodessa hinnasta oli hävinnyt melko tarkkaan 10k€. Lisäksi katselin e-Nirojen hintapyyntejä Nettiautossa eikä niissäkään ihan mahdotonta romahdusta ollut käynyt. Aika näyttää mitä hinnoille käy, mutta ei uuden auto ostaminen ikinä ole taloudellisesti järkevää.

Vertailuun voisi lisätä Ioniq5:n. Siinä on tästä kolmikosta avarimmat sisätilat, jos eroja haetaan. Muuten lähellä Kiaa.

Ioniq minusta tähtää perheen "maksimaaliseen" käytännöllisyyteen, mutta on sisältä samalla vähän laimea esitys. Kia on taas selkeästi sporttisempi ja ehkä enemmän nuoremman sukupolven makuun suunnattu. ID4 on taas tuttu ja turvallinen, myös ulkomuotojen suhteen.
 
Vähän eri tarjouksia kun ID4:n K-Caaran 1,95% + täydet kulut, joista ei kuulemma ole neuvotteluvaraa. Vaihtoautotarjouskin oli huonoin, mitä olen saanut ja kaikki hinnat suoraan hinnastosta.
K-Caaralla harvoin tai ei olleenkaan edes 0% korkotarjouksia. Puhumatta että kulutkin olisi 0€
 
Tuli laitettua EV6 AWD 77kWh GT-Line versio tänään tilaukseen. Toimitus vuodenvaihteen tienoilla. Sain hyvän hyvityksen nykyisestä ja todellisen 0%:n vuosikoron rahoitukselle 72kk maksuajalle. Avoin kauppa eli perua voi vielä koeajon jälkeen. Nyt sitten odotellaan :cool:
Tästä piti muuten vielä kirjoittaa, jos joku muu miettii samaa niin GT-Linen värivaihtoehdot on aika paljon rajatummat kuin perusversion. Se GT-Line malliston harmaa väri on mattaväri (Steel Gray Matte), johon itsekin lopulta päädyin. Ei siis ole sellainen "Skodan pohjaväri" vaan ilmeisesti pinnaltaan matta, jossa itse väriin on sekoitettu lakka. Lakkakerros ei siis ole normaalisti värin päällä. Sama väri siis kuin monessa GT mallin promokuvassa:

2022-kia-ev6-gt.jpg


Mietin myös sitä punaista, joka näytti kuvissa hyvältä, mutta sama väri toisessa autossa oli aika laimea esitys eikä lähellekään yhtä kirkas punainen kuin kuvissa.
 
Oliko tuosta Ioniq5 ja EV6 tekniikasta vielä testejä miten lataa kylmässä? ID.4:sta on ja kun ei ainakaan vielä osaa esilämmittää, niin kärsii kylmästä. Mutta ilmeisesti ei mitenkään valtavasti kuitenkaan.
 
Oliko tuosta Ioniq5 ja EV6 tekniikasta vielä testejä miten lataa kylmässä? ID.4:sta on ja kun ei ainakaan vielä osaa esilämmittää, niin kärsii kylmästä. Mutta ilmeisesti ei mitenkään valtavasti kuitenkaan.
Ei taida olla mitään oikeaa dataa pakkasen puolella tapahtuvasta latauksesta, mutta akun lämmitysjärjestelmä autoista kuitenkin löytyy eli pitäisi olla mahdollista.

Ei muuten ollut maahantuojallakaan vielä tietoa EV6:n huoltovälistä eli odottavat itsekin tietoa tehtaalta.
 
Korealaisten heikkous (myös sähkäreissä) on ollut kova rengasmelu varsinkin moottoritie nopeuksissa. Onko tähän tullut mitään parannuksia Ioniq5/Ev6 malleissa?

E-niro/Kona oli pitkään harkinnassa mutta ruma ulkonäkö, latausluukun,ja12v akun ongelmat sekä melutaso olivat syistä etten ostanut

Enyaq pitäisi käydä koeajamassa se on varteenotettava vaihtoehto, Q4 e-tron myös mutta lisähinta Audin logosta keulalla ehkä liian kova..
 
Korealaisten heikkous (myös sähkäreissä) on ollut kova rengasmelu varsinkin moottoritie nopeuksissa. Onko tähän tullut mitään parannuksia Ioniq5/Ev6 malleissa?

E-niro/Kona oli pitkään harkinnassa mutta ruma ulkonäkö, latausluukun,ja12v akun ongelmat sekä melutaso olivat syistä etten ostanut

Enyaq pitäisi käydä koeajamassa se on varteenotettava vaihtoehto, Q4 e-tron myös mutta lisähinta Audin logosta keulalla ehkä liian kova..
Melutaso tosiaan sellainen että ainakin Konan koeajon perusteella hylkäsin kun sellaisen syksyllä koeajoin.
 
Korealaisten heikkous (myös sähkäreissä) on ollut kova rengasmelu varsinkin moottoritie nopeuksissa. Onko tähän tullut mitään parannuksia Ioniq5/Ev6 malleissa?
Omasta mielestä oma nykyinen Optima ei ole mitenkään paha melutasoltaan. EV6:sta ei taida olla mitään koeajoja vielä olemassa, mutta Ioniq 5:stä sellaisia jo löytyy. Tuolla yllä esimerkiksi yksi video. Minusta Ioniq 5:n koeajoissa on ainakin kiitelty mukavuutta eikä melusta ole ainakaan valitettu. Koesarjan autoja toki nekin on eli tuotantoversioihin voi tulla vielä muutoksia. Suomen karheat tiet sitten toki voivat muuttaa tilannetta. Omalla rengastusvalinnalla voi toki vaikuttaa asiaan ja siksi itsekin päädyin pienimpiin 19" vanteisiin, että jää kumille enemmän korkeutta.
 
ID.4 GTX paremmuus EV6 verrattuna aika makuasia Suomessa kun EV6:n nopeasta latauksesta ei pääse hyötymään.
Se, että juuri tällä hetkellä ei ole montaa pikalaturia ei tarkoita, etteikö noita oikeasti nopeampia latureita jatkossa olisi vähän tiheämmin. Tilanne kuitenkin ehtii muuttua jo vuodessa aika paljon. Ja autoa saa odottaakin jo hyvän aikaa.
 
Omasta mielestä oma nykyinen Optima ei ole mitenkään paha melutasoltaan. EV6:sta ei taida olla mitään koeajoja vielä olemassa, mutta Ioniq 5:stä sellaisia jo löytyy. Tuolla yllä esimerkiksi yksi video. Minusta Ioniq 5:n koeajoissa on ainakin kiitelty mukavuutta eikä melusta ole ainakaan valitettu. Koesarjan autoja toki nekin on eli tuotantoversioihin voi tulla vielä muutoksia. Suomen karheat tiet sitten toki voivat muuttaa tilannetta. Omalla rengastusvalinnalla voi toki vaikuttaa asiaan ja siksi itsekin päädyin pienimpiin 19" vanteisiin, että jää kumille enemmän korkeutta.

Mielenkiintoa herättää melutaso nimenomaan 80-130km/h ajettuna Suomalaisella tienpinnalla. Ei se autonvalmistajat vika ole että meidän tiepinnat ovat sysipaskat mutta näiden kanssa joudutaan elämään ja näillä liikutaan joten monelle tuo todellinen melutaso voi olla ratkaiseva.

Noh, pitää testata jossain vaiheessa ja verrata sitten onko eroa Vag konsernin kilpailevaan triplettiin..
 
Saisi tulla tuo Cupra Born virallisesti ulos. Itse tykkään sen ulkonäöstä ja jos 77kW akulla se olisi Suomessa kohtuuhintainen eli sinne 40-50 välimaastoon riippuen varusteista, lähtisi Mii vaihtoon ja voi olla ettei polttisautoakaan enää olisi. Teoriassahan ensimmäisten Bornien pitäisi jo Syyskuussa tulla ulos tehtaalta, joten mielenkiinnolla odottelen. On se sen vertaa nätimpi kuin ID.3 ja sisätilat sekä kuljetuskapasiteetti riittää enemmän kuin tarpeeksi tälle perheelle.
 
Kuinkahan näiden etelän ihmeiden jälleenmyyntiarvo näyttäytyy sähköautopuolella? Seat on Suomessa merkki, jolla ei käytettynä ole kummoista arvoa. Mii on poikkeus ainakin toistaiseksi kun yksinkertaisesti tarjontaa ei ole.
Cupra Formentor ladattava vaikutti ainakin ihan hienolta autolta. Sama takuu kuin Seatissakin, eli 5 vuotta tai 100tkm.

Takuu ainakin plussana muihin vag merkkeihin verrattuna. Vaikea silti vielä tässä vaiheessa tietää jälleenmyyntiarvosta? Seat Leon ladattavakin on ollut myynnissä vasta aika lyhyen ajan.

Seat Mii tosiaan pitänyt hintansa, kun vasta nyt toimitetaan ilmeisesti joulukuun 2019 autoja, jotka oli aika hyvässäkin hinta-alessa silloin. Kohta kaikki tilatut on toimitettu ja kuulemma lisää ei enää tule? Jääköhän sitten vw e-up ainoaksi saatavilla olevaksi ja se taas on aika kallis nyt.
 
Kuinkahan näiden etelän ihmeiden jälleenmyyntiarvo näyttäytyy sähköautopuolella? Seat on Suomessa merkki, jolla ei käytettynä ole kummoista arvoa. Mii on poikkeus ainakin toistaiseksi kun yksinkertaisesti tarjontaa ei ole.

En tiedä Cuprasta, mutta koska käytännössä on pimpattu ID.3, niin varmaan menee ID.3 tasoilla? Itselläni ei niinkään ole väliä jälleenmyyntiarvolla, koska auton hankin itseäni ja omaa käyttöä varten. Onhan sitä ajeltu viitisen vuotta Alfa 159:lla jonka jälkeen jo kuudetta vuotta on Fiat 500X. Samassa ollut Punto Evo Sporttia jne. kaikkea. Taloudessa on ollut myös Audia sun muuta, joten sikäli ei ole väliä merkillä tai valmistusmaalla. Cupra Born on vaan niin nätin näköinen ja tuo kupari/tumman sininen/muu tumma väri -yhdistelmä on itselle mieluinen. Elämä on liian lyhyt ajettavaksi järkevillä autoilla.
 
Nyt on kiinnostavaa settiä tulossa:

LUONNOS FOSSIILITTOMAN LIIKENTEEN TIEKARTTA - VALTIONEUVOSTON PERIAATEPÄÄTÖS KOTIMAAN LIIKENTEEN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖJEN VÄHENTÄMISESTÄ
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...1fc27809030/LAUSUNTOPYYNTO_20210115060016.PDF

Hankintatuki tulee luultavasti nousemaan, toivottavasti myös yritykset tulee saamaan sen. Eipä tee mieli nyt juuri lähteä autokauppaan.
Onko nuita tukia yms. milloin tarkoitus tarkastella?
 
Hankintatuki tulee luultavasti nousemaan, toivottavasti myös yritykset tulee saamaan sen. Eipä tee mieli nyt juuri lähteä autokauppaan.
Tuossa yläpuolen linkissä arvellaan 5000€ sähköauton hankintatuesta?

"Nouseeko sähköautojen hankintatuki jopa 5 000 euroon? Autoala on hallituksen eiliseen tukilistaan tyytyväinen"

Joo, ei kannata ostaa autoa juuri nyt :)
 
Nyt on kiinnostavaa settiä tulossa:

LUONNOS FOSSIILITTOMAN LIIKENTEEN TIEKARTTA - VALTIONEUVOSTON PERIAATEPÄÄTÖS KOTIMAAN LIIKENTEEN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖJEN VÄHENTÄMISESTÄ
https://api.hankeikkuna.fi/asiakirj...1fc27809030/LAUSUNTOPYYNTO_20210115060016.PDF

Hankintatuki tulee luultavasti nousemaan, toivottavasti myös yritykset tulee saamaan sen. Eipä tee mieli nyt juuri lähteä autokauppaan.
Just lukaisin saman. Saa nähdä joutuuko vielä perumaan oman kaupan, jos tuo tuki nousee merkittävästi ensi vuodelle ja en saa sitä omaani otettua, koska tilaus tämän vuoden puolella.
 
Joo, ei kannata ostaa autoa juuri nyt :)
Tuossa vaan äkkiä käy niin, että asiakkaalle ei etu välttämättä ole tuota 5000 euroa, koska yllättäen maahantuoja huomaa kuinka autojen hinnat ovat olleet liian alhaisia ja hintoja pitää hiukan nostaa...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 344
Viestejä
4 553 374
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom