Kerro mistä sitä lisää rahaa saadaan? Yleensä alue urakat on viiden vuoden mittaisia, esimerkiksi viime syksynä tehty urakkaaopimus on näillä hinnoilla kannattamaton. Luuletko että nämä isot toimijat yit,Savon kuljetus, Destia maksaa urakoitsijoille tuplana vuosi sitten sovitut hinnat? Ainakin täälläpäin kaluston hinnoittelu on todella matala ja ei isot toimijat voi maksaa urakoitsijoille tuplahintaa. Pääosa konetöiden kuluista muodostuu kuljettajan palkasta ja polttoaineesta. Sillä on iso vaikutus kun viime kesänä polttoaine (mpö) maksoi 1.1 euroa litra verollisena ja nyt hinta on 2 euroa. Sohjokelillä traktori vie helposti alusterän/raspin kanssa 30 ltr tunti, tehoa näissä vehkeissä on noin 200 hv ja painoa 10tn, sitä ei korvata sähköllä mitenkään nykyteknologialla.
En ole ajatellutkaan, että nämä sähköistyisivät.
Sen sijaan ajattelen, että huonot sopimukset, joita ei pysty täyttämään kuin tappiolla, raukeavat viimeistään konkurssien myötä. Konkurssipesän omaisuus, koneet ja hallit jne, päätyvät sitten toisille yrittäjille ja yrityksille. Jotka tekee sopimukset se nykyisen hintatason mukaan.
Tässä edessä on väistämättä joko näiden isojen konkursseja, tai sitten valtava määrä pieniä alihankkijoiden konkursseja, tai molempia. Se on kyllä nähtävissä.
Mutta kun kyseessä on työ, jota ei voi jättää tekemättä, niin niiden konkurssien jälkeen meillä on uudet yritykset ja yrittäjät sitten tekemässä sitä (työntekijät ja koneet on samoja, koneethan päätyy konkurssipesistä markkinoille ja työntekijät työllistyy uusille yrityksille).
Se on kankea ja raskas tapa tehdä hintakorjauksia, mutta se on se tapa miten markkinatalous toimii.
Sä katsot tätä nyt sun omasta ja yrityksen näkökulmasta ja haluat selviytyä.
Mä katson kansantalouden ja ostajan näkökulmasta, sieltä katsoen hinta nousee, mutta joku kyllä tekee sitten uudella hinnalla.
Pahoittelen empaattisuuden puutetta. Tosielämässä edustamani yritys omien alihankkijoidensa kanssa toimii empaattisemman ja yhteistyösuhteita arvostavammin eli pyrkii nykyisissä kustannusnousuissa tulemaan vastaan sen minkä voi.
Mutta kuten kuvasit tilannetta, omalla allasi kustannusrakenteen muutokset on niin järeitä, että konkurssit on todennäköisiä ellei väistämättömiä.