Onko kukaan suunnitellut tai peräti toteuttanut latausinfraa sähköautojen latausta varten taloyhtiöissä? Miten varautua siihen, että tulevina vuosina lataustarve tulee kasvamaan ja tänään tehtävien investointien pitäisi olla käyttökelpoisia myös tulevaisuudessa.
Jos autopaikoilta löytyy lämmitystolpat, niin verkon pitäisi kestää ainakin rajallinen määrä 8A latausvirralla (1,8kW teholla) toteutettavia Schuko-latauspaikkoja. Sähköautojen kanssa nämä ovat monelle vähän turhan hitaita. Homma muuttuu mielenkiintoisemmaksi, jos halutaan toteuttaa suurempi määrä 3,7kW/1-vaihe tai 11kW/3-vaihe latauspisteitä. Taloyhtiön sähköjärjestelmää ei ole mitoitettu kovin monen tällaisen yhtäaikaiseen käyttöön normaalin kulutuksen päälle, joten helposti pitää joko kasvattaa liittymän kokoa tai asentaa dynaaminen kuormanhallinta. Olemassaoleva kaapelointikaan ei riitä.
Itse olen tässä hissukseen selvitellyt mahdollisia ratkaisuja noin 20 autopaikan parkkipaikalle. Tällä hetkellä yritän kovasti ymmärtää kustannuksia ja toteutustapoja sille, että kullekin autopaikalle olisi max. 11kW latausvalmius (tai max. 3,7kW), jonka osakas voisi ottaa halutessaan käyttöön tulevina vuosina hankkimalla yhtiön hyväksymän latausaseman. Oman haasteensa tässä tuo tuo dynaaminen kuormanhallinta, joka meidän tapauksessa ehdottomasti tarvittaisiin. Muussa tapauksessa liittymä riittäisi enintään parin auton yhtäaikaiseen 11kW lataukseen, eikä 3,7kW latauksiakaan voisi olla kuin 5-6 yhtä aikaa.
Itse latausasemiahan on jo nyt melkoinen vaihtoehtojen kirjo, esimerkiksi:
Webasto pure
Ensto Chago
Garo GLBDC
Schneider evlink wallbox
Defa eRange
Yksittäisten latausasemien hinnat pyörii 700-1000 euron haarukassa.
Kun aletaan katsomaan dynaamista kuormanhallintaa tukevia laitteita, niin homma menee monimutkaiseksi. Defassa, Garossa ja Schneiderissa löytyy dynaamista kuormanhallintaa tukevia laitteita, mutta tarkempaa tietoa niistä löytyy heikosti.
Sitten löytyy myös nippu "lataus palveluna" tyyppisiä kaupallisia toimijoita, esimerkiksi:
Korttelilataus
Fortum Charge & Drive
Virta
Näitä ei kuitenkaan voi kehua erityisen edulliseksi, varsinkin mikäli tarkoitus on aloittaa meidän tapauksessa 20 autopaikan parkkipaikalla ehkä yhdellä tai enintään kolmella latauspaikalla.
Jos autopaikoilta löytyy lämmitystolpat, niin verkon pitäisi kestää ainakin rajallinen määrä 8A latausvirralla (1,8kW teholla) toteutettavia Schuko-latauspaikkoja. Sähköautojen kanssa nämä ovat monelle vähän turhan hitaita. Homma muuttuu mielenkiintoisemmaksi, jos halutaan toteuttaa suurempi määrä 3,7kW/1-vaihe tai 11kW/3-vaihe latauspisteitä. Taloyhtiön sähköjärjestelmää ei ole mitoitettu kovin monen tällaisen yhtäaikaiseen käyttöön normaalin kulutuksen päälle, joten helposti pitää joko kasvattaa liittymän kokoa tai asentaa dynaaminen kuormanhallinta. Olemassaoleva kaapelointikaan ei riitä.
Itse olen tässä hissukseen selvitellyt mahdollisia ratkaisuja noin 20 autopaikan parkkipaikalle. Tällä hetkellä yritän kovasti ymmärtää kustannuksia ja toteutustapoja sille, että kullekin autopaikalle olisi max. 11kW latausvalmius (tai max. 3,7kW), jonka osakas voisi ottaa halutessaan käyttöön tulevina vuosina hankkimalla yhtiön hyväksymän latausaseman. Oman haasteensa tässä tuo tuo dynaaminen kuormanhallinta, joka meidän tapauksessa ehdottomasti tarvittaisiin. Muussa tapauksessa liittymä riittäisi enintään parin auton yhtäaikaiseen 11kW lataukseen, eikä 3,7kW latauksiakaan voisi olla kuin 5-6 yhtä aikaa.
Itse latausasemiahan on jo nyt melkoinen vaihtoehtojen kirjo, esimerkiksi:
Webasto pure
Ensto Chago
Garo GLBDC
Schneider evlink wallbox
Defa eRange
Yksittäisten latausasemien hinnat pyörii 700-1000 euron haarukassa.
Kun aletaan katsomaan dynaamista kuormanhallintaa tukevia laitteita, niin homma menee monimutkaiseksi. Defassa, Garossa ja Schneiderissa löytyy dynaamista kuormanhallintaa tukevia laitteita, mutta tarkempaa tietoa niistä löytyy heikosti.
Sitten löytyy myös nippu "lataus palveluna" tyyppisiä kaupallisia toimijoita, esimerkiksi:
Korttelilataus
Fortum Charge & Drive
Virta
Näitä ei kuitenkaan voi kehua erityisen edulliseksi, varsinkin mikäli tarkoitus on aloittaa meidän tapauksessa 20 autopaikan parkkipaikalla ehkä yhdellä tai enintään kolmella latauspaikalla.
- Kävin esimerkiksi tutustumassa Korttelilatauksen ratkaisuun, ja investointi olisi ollut 3000€/latauspiste (sis. Uusi sähköliittymä, työt, materiaalit, latauspisteet, laskutus, ylläpito, Virta 24/7 asiakaspalvelu), minkä lisäksi tulisi 40€ kuukausimaksu ja sähkö markkinahintaan. Käyttäjälle 250 kWh/kk maksaisi siis noin 70€/kk.
- Fortumin palvelulla käyttäjä maksaisi 250 kWh/kk kulutuksesta 60€/kk. Latauslaite sisältyisi ilmeisesti hintaan, mutta yhtiön olisi sitä ennen pitänyt investoida tarvittaviin sähköjärjestelmämuutoksiin.