Polttoaineen hinta

Eikös noiden hintojen pitänyt tänään tippua ainakin teoriassa, kun se jakeluvelvoiteprosentti nyt laski 1.7 alkaen. Noh näytti hinnat vaan pompsahtaneen sen 10snt ylöspäin :D hienosti meni ainakin omasta mielestä...
 
Eikös noiden hintojen pitänyt tänään tippua ainakin teoriassa, kun se jakeluvelvoiteprosentti nyt laski 1.7 alkaen. Noh näytti hinnat vaan pompsahtaneen sen 10snt ylöspäin :D hienosti meni ainakin omasta mielestä...

Näkyy viiveellä, kuten kaikki hinnanmuutokset alaspäin. Näkyy ehkä parin sentin pudotuksena jouluna 2023. :cautious:
 
Eikös noiden hintojen pitänyt tänään tippua ainakin teoriassa, kun se jakeluvelvoiteprosentti nyt laski 1.7 alkaen. Noh näytti hinnat vaan pompsahtaneen sen 10snt ylöspäin :D hienosti meni ainakin omasta mielestä...
Jakeluvelvoite on vuosikiintiö, jota saa muistaakseni vielä seuraavina kahtena vuotena tasoittaa. Se kyllä näkyy hinnoissa jollain aikavälillä, mutta perspektiivi lienee useissa kuukausissa.
 
Ei hätää, juuri oli jossain että päästökauppa ulotetaan myös liikenteeseen niin siitä sopivasti 10 senttiä/litra lisää korotusta, ja vihreyden ym maailmanparantamisen varjolla todellisuus on vähintään 20 senttiä lisää.
 
Eikös noiden hintojen pitänyt tänään tippua ainakin teoriassa, kun se jakeluvelvoiteprosentti nyt laski 1.7 alkaen. Noh näytti hinnat vaan pompsahtaneen sen 10snt ylöspäin :D hienosti meni ainakin omasta mielestä...

Sielläkö se syy olikin, en muistanut ja ihmettelin hetken. Ainakin pari lähi-ABC:tä on pudottanut dieselin hintaa 20c parin päivän takaisista lukemista, muita ei ole vielä appiin päivitelty :tup:

Kotipaikkakunnalla 29.6. 2,554e --> 2,359e
 
Täälä oli ABC:n hinta tipahtanu eilisestä melkein 20c (Muoniossa siis), eilen oli 2.609 ja nyt 2.4xx, olisko ollu 39. Diesel siis. Aika reiluja nuo muutokset ollu tässä viimeaikoina. Helposti tuommosia 15c muutoksia kerralla hinnassa ollu tässä lähimenneisyydessä, mistä lie johtuu.
 
Näyttää tosiaan dieselissä tulevan hinnat alas nyt heti. Olen kulkenut yhden aseman ohi tänään muutaman kerran, ja se on pudottanut hintaansa tämän saman päivän aikana jo kahdesti.
 
Näyttää tosiaan dieselissä tulevan hinnat alas nyt heti. Olen kulkenut yhden aseman ohi tänään muutaman kerran, ja se on pudottanut hintaansa tämän saman päivän aikana jo kahdesti.

Erikoista. Miten huoltoasemien ostamani polttoaineen hinta muodostuu? Päivän hinta? Mitä järkeä huoltoaseman yrittäjän on laskea hintaa jos on edellisellä viikolla ostanut sitä kalliimmalla?
 
Erikoista. Miten huoltoasemien ostamani polttoaineen hinta muodostuu? Päivän hinta? Mitä järkeä huoltoaseman yrittäjän on laskea hintaa jos on edellisellä viikolla ostanut sitä kalliimmalla?
Ei mitään. Paitsi se, että hinnalla saa ihmiset pysähtymään. Polttoaine on sisäänheittotuote ja pyrkimys on, että osa tankkaajista poikkee myös sisälle kahville tai syömään.
Ketjuthan nyt joka tapauksessa myy usein kylmäasemillaan usein noiden yrittäjien sisäänostohintaa halvemmalla.
 
Erikoista. Miten huoltoasemien ostamani polttoaineen hinta muodostuu? Päivän hinta? Mitä järkeä huoltoaseman yrittäjän on laskea hintaa jos on edellisellä viikolla ostanut sitä kalliimmalla?

"– Meillä on kahdenlaisia kauppiaita. Toiset ovat niin sanottuja vuokrakauppiaita, jotka ovat vuokranneet pumppukentän öljy-yhtiölle tai toimivat öljy-yhtiön tiloissa vuokralla. Silloin polttoainemyynti on öljy-yhtiön hallinnassa ja kauppiaalla ei ole mitään sanaa hinnoitteluun. Kauppiaan kate on lähinnä nimellinen tai merkityksettömän pieni.
Toinen osa ovat kauppiaat, jotka ostavat itse polttoaineen öljy-yhtiöltä ja laittavat katteen päälle. Silloinkin polttoaineen myynti on lähinnä palvelua ja sisäänvetotuote kahvilaan, kauppaan ja muihin palveluihin."


Huoltsikkayrittäjät saavat elantonsa lähinnä niillä mitä ostetaan sisältä ja mittarikenttä on vain palvelu.
 
Täällä oli alkuviikosta diesel joku 2,3e/l. Sitten pompsahti pariksi päiväksi yli 2,5e/l ja tänään olivat laskeneet takaisin tuohon 2,3-2,4e/l tuntumaan. Eli käytännössä ei ainakaan vielä tuo jakeluvelvoite hinnanalennus näkynyt mitenkään kun päivän hinta on sama kuin maanantaina oli :D
 
Täällä ollut 95 2,359€ joka on kyllä halvin hinta pitkään aikaan, ja vielä perjantaina kun varmaan viimeisen vuoden ollut aina sama kaava että ma-ti halvin.
 
Työmatka-autoilijalle tuli arkeen huomattava helpotus:
Verottaja tarjoaa tuntuvan edun tästä päivästä lähtien – yli puoli miljoonaa hyötyy

5snt / km kompensoi aika hyvin bensan / dieselin litrahinnan nousun työmatkoilta.
Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...
 
Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...

Tämä. Suomessa näennäistä paskaa nämä. Ja tämäkin vain työmatkoista. Pitäisi helpottaa kaikkien autoilijoiden menoja veroja alentamalla, ei pelkästään työmatkojen. Aika paljon muutakin pakollista ajoa syrjäisemmillä seuduilla. Reiluin peli olisi säätää verotusta asuinpaikan mukaan, jos ei juuri julkisia -> halvempaa polttoainetta.
 
Tämä. Suomessa näennäistä paskaa nämä. Ja tämäkin vain työmatkoista. Pitäisi helpottaa kaikkien autoilijoiden menoja veroja alentamalla, ei pelkästään työmatkojen. Aika paljon muutakin pakollista ajoa syrjäisemmillä seuduilla. Reiluin peli olisi säätää verotusta asuinpaikan mukaan, jos ei juuri julkisia -> halvempaa polttoainetta.
Siinä on kysymys siitä, halutaanko polttoaineilla tehdä aluepolitiikkaa vai ei. Meillä ei ole haluttu. Siksi logistisesti haastaville ja/tai yhden toimijan käsiin valuneilla perifeerisillä seuduilla on markkinoiden kallein polttoaine. Ihan niin kuin sen vapaassa markkinataloudessa kuuluukin olla.

Jos polttoaineen hinta on siellä kalliimpi, asuntojen myyntihinnat useimmiten on kuitenkin niin merkittävästi matalammat, että tuskinpa kokonaisuudessa on suurta eroa.

Mutta juu, siellä missä matkat on pisimmät, on usein myös kallein polttoaine. Ihan koska se on kallista tuoda sinne jakeluun.
 
Tämä. Suomessa näennäistä paskaa nämä. Ja tämäkin vain työmatkoista. Pitäisi helpottaa kaikkien autoilijoiden menoja veroja alentamalla, ei pelkästään työmatkojen. Aika paljon muutakin pakollista ajoa syrjäisemmillä seuduilla. Reiluin peli olisi säätää verotusta asuinpaikan mukaan, jos ei juuri julkisia -> halvempaa polttoainetta.
Miten ajattelit, että tuo toteutettaisiin? Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi julkista ja kuinka useaan alueeseen jaettaisiin verotus? Jos 5km päässä on halvempaa niin mikä estäisi sitten kaikkia tankkaamasta siellä vaikka ei ”omaa aluetta” olisikaan?
 
Miten ajattelit, että tuo toteutettaisiin? Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi julkista ja kuinka useaan alueeseen jaettaisiin verotus? Jos 5km päässä on halvempaa niin mikä estäisi sitten kaikkia tankkaamasta siellä vaikka ei ”omaa aluetta” olisikaan?
No LVM:n yksi tulevaisuuden vaihtoehtomalli oli Harakan ”tulee rahaa tilille”. Eli ns. suora tuki osoitteen mukaan.
Yksi vaihtoehto on Viron malli, eli valtiollinen ”alennuskortti”.
Ei nekään maailman toimivimpia ole, vaikkapa itsellä mökki rintamamiestalotyyppinen asuinkiinteistö, johon tietenkin vaihtaisin kirjat saman tien, jos se temppu tuottaisi minulle suoraa fyrkkaa tai edullisempia tankkauksia alennuskortilla.
 
Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...
No jos kilometrivähennys perurustuisi vain polttoainekuluihin, niin se olisi pitänyt nostaa nyt ehkä 0,10€ -> 0,15€. Eli nykyistä pitäisi laskea puoleen.

Kyllä tuo 5 senttiä suurinpiirtein kattaa sen polttoaineen hinnan nousun keskivertoautolla. Yleensähän tuota tarkastellaan vuoden vaihteessa, joten varmaan silloin katsellaan miten muut autoilun kulut ovat nouseet.
 
Viimeksi muokattu:
Miten ajattelit, että tuo toteutettaisiin? Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi julkista ja kuinka useaan alueeseen jaettaisiin verotus? Jos 5km päässä on halvempaa niin mikä estäisi sitten kaikkia tankkaamasta siellä vaikka ei ”omaa aluetta” olisikaan?

Asuinpaikkakunnan mukaan vain kylmästi ja vaikka niin, että pitänyt vuoden asua siinä nykyisessä osoitteessa, ennen kuin saisi alennusta tjsp. Joku max. 30snt/litra halvempaa voisi olla riippuen asuinpaikasta. Tai sitten vaan veroa alas ja kaikki hyötyy, autoilijat siis. Kyllä tässä autoillessa sellainen nettomaksaja olet, että ei paremmasta väliä.
 
Mitä järkeä huoltoaseman yrittäjän on laskea hintaa jos on edellisellä viikolla ostanut sitä kalliimmalla?
Kilpailu. Jos siis toimii :) Suomessa polttoaineen jakelu on keskittynyt kolmelle suurelle, joten kilpailu ei oikein toimi. Siksi ei tarvitse laskea, kun muutkaan eivät laske.
 
"– Meillä on kahdenlaisia kauppiaita. Toiset ovat niin sanottuja vuokrakauppiaita, jotka ovat vuokranneet pumppukentän öljy-yhtiölle tai toimivat öljy-yhtiön tiloissa vuokralla. Silloin polttoainemyynti on öljy-yhtiön hallinnassa ja kauppiaalla ei ole mitään sanaa hinnoitteluun. Kauppiaan kate on lähinnä nimellinen tai merkityksettömän pieni.
Toinen osa ovat kauppiaat, jotka ostavat itse polttoaineen öljy-yhtiöltä ja laittavat katteen päälle. Silloinkin polttoaineen myynti on lähinnä palvelua ja sisäänvetotuote kahvilaan, kauppaan ja muihin palveluihin."


Huoltsikkayrittäjät saavat elantonsa lähinnä niillä mitä ostetaan sisältä ja mittarikenttä on vain palvelu.

Mielenkiintoista seurata miten huoltamoyrittäjille käy, kun polttoaineen käyttö vähenee.
Pienemmillä paikkakunnilla on viime aikoina jo suljettu asemia.
Tuleekohan jossain vaiheessa polttoainepumppujen tilalle sähköautojen latausasemia?
 
Mielenkiintoista seurata miten huoltamoyrittäjille käy, kun polttoaineen käyttö vähenee.
Pienemmillä paikkakunnilla on viime aikoina jo suljettu asemia.
Tuleekohan polttoainepumppujen tilalle sähköautojen latausasemia?
Tarjoaa ilmaisen ja helketin hitaan latauksen(on aikaa kahvistella ja syödä), sekä premium-hinnalla nopean latauksen.
 
Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...
Jos polttoaine maksaa 1.6eur/litra ja sitä kuluu vaikkapa 6l/100km, niin kustannukset polttoaineesta ovat 9.6snt/km.

Jos polttoaineen hinta nousee 2.4e/l -> kustannukset nousevat lukemaan 14.4snt/km.

Eli 5snt/km korotus kattaa juuri sen polttoaineen hinnan nousun.
 
Jos polttoaine maksaa 1.6eur/litra ja sitä kuluu vaikkapa 6l/100km, niin kustannukset polttoaineesta ovat 9.6snt/km.

Jos polttoaineen hinta nousee 2.4e/l -> kustannukset nousevat lukemaan 14.4snt/km.

Eli 5snt/km korotus kattaa juuri sen polttoaineen hinnan nousun.

Kattaa työmatkojen osalta. Ei muuten, kauppareissut, harrastukset jne.
 
Mielenkiintoista seurata miten huoltamoyrittäjille käy, kun polttoaineen käyttö vähenee.
Pienemmillä paikkakunnilla on viime aikoina jo suljettu asemia.
Tuleekohan jossain vaiheessa polttoainepumppujen tilalle sähköautojen latausasemia?

Huoltamoyrittäjät eivät ole tienanneet polttoainemyynnillä enää pitkään aikaan. Veikkaan ettei ainakaan 20 vuoteen. Polttoaine ja tankkaukset ovat vain keino saada asiakkaita yrittäjän tarjoamille muille palveluille. Monet arvonlisäveron nostot ovat taas aiheuttaneet sen, että myyntimäärien on pitänyt nousta paljon. Monien oheispalvelujen tuottaminen tankkaajalle on kalliimpaa kuin polttoainetäytön tarjoaminen, jonka jakeluyhtiöt ovat ottaneet täysin itselleen. Joissain paikoissa "huoltamoyrittäjä", en tiedä määristä/osuuksista koko sektorissa, on jakeluyhtiön vuokralainen myymälätilojen suhteen, mikä rajaa vielä enemmän yrittäjän mahdollisuuksia tienata. Tuotesortimentit ym. voi olla hyvin tarkkaan määrätty jakeluyhtiön eli brändin omistajan taholta. Tällöin on minusta vain harhaanjohtavaa puhua yrittäjyydestä, vaikka muodollisesti se sitä olisikin.

Edellisessä isommassa kuvassa, jossa huoltamoyrittäjän menestyminen on kiinni lähes ainoastaan huoltamolla kävijöiden määristä ja siitä kuinka yrittäjä saa pidettyä alhaalla niin kiinteät kuin kävijähuipuista aiheutuvat kulut, on ollut keino pysyä hengissä. Nyt huoltomoyrityksien kävijämäärää ovat verottaneet koronapandemian aiheuttama liikkumisen väheneminen ja sitten inflaatio, josta yksi on polttoaineiden hinnan nousu. Näistä huolimatta ihmiset edelleen liikuvat, mutta huoltomoyrittäjän elinehtoisten palvelujen kysyntä on vähentynyt ettei moni yrittäjä ole enää kestänyt sitä.

Ts. polttoaineen hinnalla on välillinen vaikutus huoltamoyrittäjien katoamiseen.
 
Huoltamoyrittäjät eivät ole tienanneet polttoainemyynnillä enää pitkään aikaan. Veikkaan ettei ainakaan 20 vuoteen. Polttoaine ja tankkaukset ovat vain keino saada asiakkaita yrittäjän tarjoamille muille palveluille. Monet arvonlisäveron nostot ovat taas aiheuttaneet sen, että myyntimäärien on pitänyt nousta paljon. Monien oheispalvelujen tuottaminen tankkaajalle on kalliimpaa kuin polttoainetäytön tarjoaminen, jonka jakeluyhtiöt ovat ottaneet täysin itselleen. Joissain paikoissa "huoltamoyrittäjä", en tiedä määristä/osuuksista koko sektorissa, on jakeluyhtiön vuokralainen myymälätilojen suhteen, mikä rajaa vielä enemmän yrittäjän mahdollisuuksia tienata. Tuotesortimentit ym. voi olla hyvin tarkkaan määrätty jakeluyhtiön eli brändin omistajan taholta. Tällöin on minusta vain harhaanjohtavaa puhua yrittäjyydestä, vaikka muodollisesti se sitä olisikin.

Edellisessä isommassa kuvassa, jossa huoltamoyrittäjän menestyminen on kiinni lähes ainoastaan huoltamolla kävijöiden määristä ja siitä kuinka yrittäjä saa pidettyä alhaalla niin kiinteät kuin kävijähuipuista aiheutuvat kulut, on ollut keino pysyä hengissä. Nyt huoltomoyrityksien kävijämäärää ovat verottaneet koronapandemian aiheuttama liikkumisen väheneminen ja sitten inflaatio, josta yksi on polttoaineiden hinnan nousu. Näistä huolimatta ihmiset edelleen liikuvat, mutta huoltomoyrittäjän elinehtoisten palvelujen kysyntä on vähentynyt ettei moni yrittäjä ole enää kestänyt sitä.

Ts. polttoaineen hinnalla on välillinen vaikutus huoltamoyrittäjien katoamiseen.
Eihän huoltoasemilla juuri perinteistähuoltoa tai tarvikemyyntiä ole ollut enää tällä vuosituhannella kuitenkaan. Kyllähän se on hyvä esimerkki, että isolla aakkosketjulla sitä ei ole edes koko konseptissa olemassa. Ei tietysti ole yrittäjiäkään.

En usko, että polttoaineen hinta tai inflaatio olisi se huoltoasemayrittäjiä kadottava tekijä; juurihan tässä oli uutinen, että ollaan taas lähes 2019 liikennemäärissä, vaikka itäraja on ollut hiljainen.
Se on auringonnousun ala, bisneksen muutos, luova tuho. Jos ei sopeudu fast food yrittäjäksi, k-kauppiaaksi, veikkausmyyjäksi, postiksi, matkahuolloksi (ja korvessa kenties kelkka-/venevuokraajaksi ja mökkitalkkariksi jne.) se vaan on nykyisin morjens.
Ja voi olla silti, vaikka sopeutuisi. Jos sijainti on niin heikko, että liikennevirtaa ja asiakkaita noille ei vaan ole tarpeeksi.
Silloin tietysti se kylmäasema on varmaan ihmisille riittävä juttu, kun palveluille kerran ei ole käyttöä.
 
Unohtamatta meitä yrittäjiä, polttoöljyn hinta työkoneisiin on noussut 1.2 eurosta 2.0€. eipä nouse hinnat samalla tavalla. Nyt ajetaan 2€ litrahinnalla sitä urakkaa mikä on tarjottu viime vuonna. Kaikista kovin nousu on polttoöljyssä
 
Huoltamoyrittäjät eivät ole tienanneet polttoainemyynnillä enää pitkään aikaan. Veikkaan ettei ainakaan 20 vuoteen. Polttoaine ja tankkaukset ovat vain keino saada asiakkaita yrittäjän tarjoamille muille palveluille. Monet arvonlisäveron nostot ovat taas aiheuttaneet sen, että myyntimäärien on pitänyt nousta paljon. Monien oheispalvelujen tuottaminen tankkaajalle on kalliimpaa kuin polttoainetäytön tarjoaminen, jonka jakeluyhtiöt ovat ottaneet täysin itselleen. Joissain paikoissa "huoltamoyrittäjä", en tiedä määristä/osuuksista koko sektorissa, on jakeluyhtiön vuokralainen myymälätilojen suhteen, mikä rajaa vielä enemmän yrittäjän mahdollisuuksia tienata. Tuotesortimentit ym. voi olla hyvin tarkkaan määrätty jakeluyhtiön eli brändin omistajan taholta. Tällöin on minusta vain harhaanjohtavaa puhua yrittäjyydestä, vaikka muodollisesti se sitä olisikin.

Edellisessä isommassa kuvassa, jossa huoltamoyrittäjän menestyminen on kiinni lähes ainoastaan huoltamolla kävijöiden määristä ja siitä kuinka yrittäjä saa pidettyä alhaalla niin kiinteät kuin kävijähuipuista aiheutuvat kulut, on ollut keino pysyä hengissä. Nyt huoltomoyrityksien kävijämäärää ovat verottaneet koronapandemian aiheuttama liikkumisen väheneminen ja sitten inflaatio, josta yksi on polttoaineiden hinnan nousu. Näistä huolimatta ihmiset edelleen liikuvat, mutta huoltomoyrittäjän elinehtoisten palvelujen kysyntä on vähentynyt ettei moni yrittäjä ole enää kestänyt sitä.

Ts. polttoaineen hinnalla on välillinen vaikutus huoltamoyrittäjien katoamiseen.


Paskapuhetta, kyllä yrittäjät tienaavat edelleen polttoaine myynnillä. Miten muuten he tarjosivat ilmaista lounasta tankkauksen yhteydessä ja löpön hinnasta tiputetaan tietty summa?
 
Paskapuhetta, kyllä yrittäjät tienaavat edelleen polttoaine myynnillä. Miten muuten he tarjosivat ilmaista lounasta tankkauksen yhteydessä ja löpön hinnasta tiputetaan tietty summa?
Tuo taitaa olla ketjukohtaista ja osalla polttoainemyynnit menee suoraan maayhtiölle ja yrittäjät pyörittää sivumyynnillä toimintaa.
 
Paskapuhetta, kyllä yrittäjät tienaavat edelleen polttoaine myynnillä. Miten muuten he tarjosivat ilmaista lounasta tankkauksen yhteydessä ja löpön hinnasta tiputetaan tietty summa?
Kyse on varmaankin siitä, että polttoaineen myynnillä ei saada katettua kaikkia kustannuksia: tilat, palkat jne. Voitto sitten tehdään näillä oheismyynneillä. Kylmäasemat tuottaa voittoa, mutta kuvittelisen sen ansainnan tulevan tyyliin" pienistä puroista kasvaa iso joki". Eli kyse on siis normaalista liiketoiminta-ajattelusta: tuotto-riski, eli mitä lähempänä ollaan nollaa, niin vähemmän kannattavampaa toiminta on. Tässäkin varmaan yhtenä twistinä on ollut, että aikoinaan rahaa on tullut ovista ja ikkunoista hyvin helpolla ja nykyään tarvitsee toimintaan panostaa kunnolla.
 
Eiköhän huoltamoiden taloustilanteita ole just niin monta kuin niitä huoltamoitakin. Yleistäminen on hölmöä kun businessmallit ovat kovin erilaisia. Jossain kylän huoltsikka on ilman kilpailua ja se on se kuuluisa esson baari koko kylälle -> voi varmaan tehdä massia kaikella + tontti ja tila vuokrat ovat matalat.

Toisaalta vastaava huoltsikka kilpailee 200m päässä olevaa kylmäasemaa vastaan -> polttoaineella on vaikea rahastaa ja valtaosa tuotosta pitää tehdä sitten muilla jutuilla.
 
Unohtamatta meitä yrittäjiä, polttoöljyn hinta työkoneisiin on noussut 1.2 eurosta 2.0€. eipä nouse hinnat samalla tavalla. Nyt ajetaan 2€ litrahinnalla sitä urakkaa mikä on tarjottu viime vuonna. Kaikista kovin nousu on polttoöljyssä
Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.
 
Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.
Ja kuten ekonomistit toteaa, liian halvalla tarjonneet / sopimuksia voittaneet yritykset menee nurin ja sopimukset siinä samalla, uusia yrityksiä perustetaan, uudet sopimukset heijastaa paremmin nykytilannetta.
Ajossa olevan kaluston määrä on heidän mukaan Suomessa vakiintunut, ja markkina todella toimii juuri näin.
Ja kyllähän se aina muutaman vuoden välein on sama virsi ja samat konkurssiaallot olleetkin.

Toki inhimillinen tragedia aina sille, jolle se nurinmeno osuu. Mutta noin toimii kuljetusalalla inflaatiokorjaus, karkeasti ottaen (osa toki saa neuvoteltua sopimuksiaan uusiksi, osalla voi olla pykälä, jolla saa hintaa korjattua, osa kykenee ottamaan turpaa jonkin aikaa - he tietysti säilyy myös).

Mutta siis taloustieteilijät on moneen kertaan tulleet ulos sen kanssa, että polttoaineen hinnan keinotekoinen korjaaminen esim. veroalella on lähinnä vahingollista, eikä sitä pitäisi tehdä.
Poliitikot vaan on heikkoja ja saattavat siihen sortua kun haluaisivat varmistaa uudelleenvalintansa. Ja vaalit on jo lähellä.
 
Ja kuten ekonomistit toteaa, liian halvalla tarjonneet / sopimuksia voittaneet yritykset menee nurin ja sopimukset siinä samalla, uusia yrityksiä perustetaan, uudet sopimukset heijastaa paremmin nykytilannetta.

Se on vähän niin kuin luonnon kiertokulku. :giggle:

Mutta siis taloustieteilijät on moneen kertaan tulleet ulos sen kanssa, että polttoaineen hinnan keinotekoinen korjaaminen esim. veroalella on lähinnä vahingollista, eikä sitä pitäisi tehdä.
Poliitikot vaan on heikkoja ja saattavat siihen sortua kun haluaisivat varmistaa uudelleenvalintansa. Ja vaalit on jo lähellä.

Eli hintoja voidaan korjata verottamalla ylöspäin, mutta ei alaspäin.
 
Se on vähän niin kuin luonnon kiertokulku. :giggle:



Eli hintoja voidaan korjata verottamalla ylöspäin, mutta ei alaspäin.
Verotuksella ei ylipäätään tule tehdä hintakorjauksia. Senttipohjaisten osalta se tarkoittaakin, vähän sekavasti, että juurisiksi on pakko tehdä korjauksia ylös tai alas indeksin mukaan.
Muutoin polttoaineen hinnat ”korjaantuisivat” jatkuvasti alaspäin muiden hintaindeksituotteiden kohotessa.
En ihan heti muista, että tästä syystä olisi jouduttu vero laskemaan. Sen sijaan korotuksettomua välivuosia on pidetty, eli silloin on juuri annettu ikään kuin korjaantua alaspäin.

Asiaa voi helpoiten tarkastella seuraamalla indeksikorjatun reaalihinnan muutoksia, jotka polki melkein kaksi vuosikymmentä paikallaan (tätä Harakka yritti aikanaan selittää eduskunnassakin, mutta ei osannut riittävän selkeästi).
 
Entä jos onkin pyydetty kiinteähintainen tarjous?
Sitten lasketaan mutta vedetääne energia kunnon kertoimella.

Koska parempi jättää tekemättä kuin tehdä tappioita, ei se niin vaikeaa ole.
Hehheh. Eli minun vika? Tiesitkö viime syksynä että polttoaineen hinta lähes tuplaantuu seuraavana kesänä?
En tiennyt mutta eipä olla ongelmissa sähkön hinnan kanssa koska omassa työssäni energia on laskettu tarjouksiin energiamaksuna jonka loppusumma tulee päivän hinnoilla.
 
Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.
Kyllähän työstä mistä polttoainekulut muodostaa ison osan täytyy jo sopimusvaiheessa huomioida mahdolliset muuttuvat kustannuserät.

itse oltiin vuosi sitten hetki aika kiireisiä, kun rakennusmateriaalien hinnat raketoi ja olisi niinikään pitänyt tehdä sitovia tarjouksia puolen vuoden päähän. Niin isosta ja kalliista tavaraerästä että sitä ei ollut mahdollista ostaa mihinkään varastoon seisomaan.

ja vastaavasti juuri meni ohi yksi aikaa sitten alustavasti sovittu urakka, kun jouduttiin tarkentamaan ennakkotarjouksen hintoja ylöspäin. Joku kilpailija sitten teki tarjouksen vanhoilla materiaalihinnoilla ja sai homman.
 
Käsi ylös joka uskoi löpön hinnan nousevan tuplaksi viimevuodesta! Urakkasopimuksiin, jos on laskettu esim. Hintojen nousupotentiaali esim. 30% olisi realistinen. Toki sopimuksiin tulisi aina lisätä kohta, missä varauma hintojen kohtuuttomiin nousuihin ja mahdollisuus hintojen tarkastamiseen.

Nythän tässä ilmastokiimassa ollaan hypätty pääedelle veteen, ilman että on käsitystä, mitä pinnan alla on. Ts. Hätiköiden ilman pienintäkään harkintaa seurauksista. Viherpuolueet Suomessa ja maailmalla on saanut sen verran jalansijaa, että nyt tehdään eikä meinata.
 
Käsi ylös joka uskoi löpön hinnan nousevan tuplaksi viimevuodesta! Urakkasopimuksiin, jos on laskettu esim. Hintojen nousupotentiaali esim. 30% olisi realistinen. Toki sopimuksiin tulisi aina lisätä kohta, missä varauma hintojen kohtuuttomiin nousuihin ja mahdollisuus hintojen tarkastamiseen.

Nythän tässä ilmastokiimassa ollaan hypätty pääedelle veteen, ilman että on käsitystä, mitä pinnan alla on. Ts. Hätiköiden ilman pienintäkään harkintaa seurauksista. Viherpuolueet Suomessa ja maailmalla on saanut sen verran jalansijaa, että nyt tehdään eikä meinata.
Hyvä niin, seuraavat sukupolvet saattavat siitä kiittää.
Aiheen suurin ongelma on, että fossiilisten hintaa olisi ollut fiksua kohottaa pikkuhiljaa vuosikymmenien ajan.
Sen sijaan elinkustannusindeksillä korjattu polttonesteen hinta pidettiin (kenties kilpailukykysyistä, kenties jostain muista syistä) suurin piirtein samana vuodesta 1980 aina koronakriisiin saakka.

Tämä on siis poliitikkojen vika, ja vielä enemmän energia-alan yhtiöiden ja heidän lobbareidensa ansiota. Maailman Tila kuitenkin julkaistiin 1970 ja Maailma 3 simulaatio 1972. Ainakin siitä lähtien päättäjillä kyllä on ollut tiedossa, että ”tarttis tehdä jottain”. Vasta 2000-luvulla alettiin tekemään. Ja vasta nyt se alkaa vähän tuntua.
Ja siitäkin vähästä (tai paljosta, se riippuu perspektiivistä), mikä nyt tuntuu kukkarossa, osa on Putinin hyökkäyssotaa, osa öljymaiden ja öljy-yhtiöiden hiljaisemman korona-ajan menetetyn tuloksen ahneata takaisinottoa.
 
Hyvä heille, jotka voivat siirtyä sähköön. :thumbsup: Täällä mennään toistaiseksi bensalla ja RE85:llä.
Kuljetuskalusto ja työkoneet eivät vielä taida olla laajemmin sähköistettävissä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 684
Viestejä
4 562 142
Jäsenet
75 007
Uusin jäsen
Nahkapip0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom