Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eikös noiden hintojen pitänyt tänään tippua ainakin teoriassa, kun se jakeluvelvoiteprosentti nyt laski 1.7 alkaen. Noh näytti hinnat vaan pompsahtaneen sen 10snt ylöspäin hienosti meni ainakin omasta mielestä...
Jakeluvelvoite on vuosikiintiö, jota saa muistaakseni vielä seuraavina kahtena vuotena tasoittaa. Se kyllä näkyy hinnoissa jollain aikavälillä, mutta perspektiivi lienee useissa kuukausissa.Eikös noiden hintojen pitänyt tänään tippua ainakin teoriassa, kun se jakeluvelvoiteprosentti nyt laski 1.7 alkaen. Noh näytti hinnat vaan pompsahtaneen sen 10snt ylöspäin hienosti meni ainakin omasta mielestä...
Eikös noiden hintojen pitänyt tänään tippua ainakin teoriassa, kun se jakeluvelvoiteprosentti nyt laski 1.7 alkaen. Noh näytti hinnat vaan pompsahtaneen sen 10snt ylöspäin hienosti meni ainakin omasta mielestä...
Näkyy viiveellä, kuten kaikki hinnanmuutokset alaspäin. Näkyy ehkä parin sentin pudotuksena jouluna 2023.
Näyttää tosiaan dieselissä tulevan hinnat alas nyt heti. Olen kulkenut yhden aseman ohi tänään muutaman kerran, ja se on pudottanut hintaansa tämän saman päivän aikana jo kahdesti.
Ei mitään. Paitsi se, että hinnalla saa ihmiset pysähtymään. Polttoaine on sisäänheittotuote ja pyrkimys on, että osa tankkaajista poikkee myös sisälle kahville tai syömään.Erikoista. Miten huoltoasemien ostamani polttoaineen hinta muodostuu? Päivän hinta? Mitä järkeä huoltoaseman yrittäjän on laskea hintaa jos on edellisellä viikolla ostanut sitä kalliimmalla?
Erikoista. Miten huoltoasemien ostamani polttoaineen hinta muodostuu? Päivän hinta? Mitä järkeä huoltoaseman yrittäjän on laskea hintaa jos on edellisellä viikolla ostanut sitä kalliimmalla?
Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...Työmatka-autoilijalle tuli arkeen huomattava helpotus:
Verottaja tarjoaa tuntuvan edun tästä päivästä lähtien – yli puoli miljoonaa hyötyy
5snt / km kompensoi aika hyvin bensan / dieselin litrahinnan nousun työmatkoilta.
Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...
Siinä on kysymys siitä, halutaanko polttoaineilla tehdä aluepolitiikkaa vai ei. Meillä ei ole haluttu. Siksi logistisesti haastaville ja/tai yhden toimijan käsiin valuneilla perifeerisillä seuduilla on markkinoiden kallein polttoaine. Ihan niin kuin sen vapaassa markkinataloudessa kuuluukin olla.Tämä. Suomessa näennäistä paskaa nämä. Ja tämäkin vain työmatkoista. Pitäisi helpottaa kaikkien autoilijoiden menoja veroja alentamalla, ei pelkästään työmatkojen. Aika paljon muutakin pakollista ajoa syrjäisemmillä seuduilla. Reiluin peli olisi säätää verotusta asuinpaikan mukaan, jos ei juuri julkisia -> halvempaa polttoainetta.
Miten ajattelit, että tuo toteutettaisiin? Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi julkista ja kuinka useaan alueeseen jaettaisiin verotus? Jos 5km päässä on halvempaa niin mikä estäisi sitten kaikkia tankkaamasta siellä vaikka ei ”omaa aluetta” olisikaan?Tämä. Suomessa näennäistä paskaa nämä. Ja tämäkin vain työmatkoista. Pitäisi helpottaa kaikkien autoilijoiden menoja veroja alentamalla, ei pelkästään työmatkojen. Aika paljon muutakin pakollista ajoa syrjäisemmillä seuduilla. Reiluin peli olisi säätää verotusta asuinpaikan mukaan, jos ei juuri julkisia -> halvempaa polttoainetta.
No LVM:n yksi tulevaisuuden vaihtoehtomalli oli Harakan ”tulee rahaa tilille”. Eli ns. suora tuki osoitteen mukaan.Miten ajattelit, että tuo toteutettaisiin? Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi julkista ja kuinka useaan alueeseen jaettaisiin verotus? Jos 5km päässä on halvempaa niin mikä estäisi sitten kaikkia tankkaamasta siellä vaikka ei ”omaa aluetta” olisikaan?
No jos kilometrivähennys perurustuisi vain polttoainekuluihin, niin se olisi pitänyt nostaa nyt ehkä 0,10€ -> 0,15€. Eli nykyistä pitäisi laskea puoleen.Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...
Miten ajattelit, että tuo toteutettaisiin? Mihin vedetään raja mikä on tarpeeksi julkista ja kuinka useaan alueeseen jaettaisiin verotus? Jos 5km päässä on halvempaa niin mikä estäisi sitten kaikkia tankkaamasta siellä vaikka ei ”omaa aluetta” olisikaan?
Kilpailu. Jos siis toimii Suomessa polttoaineen jakelu on keskittynyt kolmelle suurelle, joten kilpailu ei oikein toimi. Siksi ei tarvitse laskea, kun muutkaan eivät laske.Mitä järkeä huoltoaseman yrittäjän on laskea hintaa jos on edellisellä viikolla ostanut sitä kalliimmalla?
"– Meillä on kahdenlaisia kauppiaita. Toiset ovat niin sanottuja vuokrakauppiaita, jotka ovat vuokranneet pumppukentän öljy-yhtiölle tai toimivat öljy-yhtiön tiloissa vuokralla. Silloin polttoainemyynti on öljy-yhtiön hallinnassa ja kauppiaalla ei ole mitään sanaa hinnoitteluun. Kauppiaan kate on lähinnä nimellinen tai merkityksettömän pieni.
Toinen osa ovat kauppiaat, jotka ostavat itse polttoaineen öljy-yhtiöltä ja laittavat katteen päälle. Silloinkin polttoaineen myynti on lähinnä palvelua ja sisäänvetotuote kahvilaan, kauppaan ja muihin palveluihin."
Bensan hintaan jäätävä pomppu – älä syytä kauppiasta: "Toimivat todella pienellä katteella"
Asiantuntija muistuttaa, että bensakauppiaat eivät pääse vaikuttamaan hintoihin mitenkään.www.mtvuutiset.fi
Huoltsikkayrittäjät saavat elantonsa lähinnä niillä mitä ostetaan sisältä ja mittarikenttä on vain palvelu.
Tarjoaa ilmaisen ja helketin hitaan latauksen(on aikaa kahvistella ja syödä), sekä premium-hinnalla nopean latauksen.Mielenkiintoista seurata miten huoltamoyrittäjille käy, kun polttoaineen käyttö vähenee.
Pienemmillä paikkakunnilla on viime aikoina jo suljettu asemia.
Tuleekohan polttoainepumppujen tilalle sähköautojen latausasemia?
Jos polttoaine maksaa 1.6eur/litra ja sitä kuluu vaikkapa 6l/100km, niin kustannukset polttoaineesta ovat 9.6snt/km.Polttoaineiden hinnat on nousseet 50% ~1,6€/l -> ~ 2,4€/l vuoden takaisesta. Ja samaan aikaan korvaus on noussut 5senttiä aka 20%. Pakko sanoa ettei tässä nyt tunnut olo ihan voittajalta, vaikka onhan tuo parempi kuin ei mitään...
Jos polttoaine maksaa 1.6eur/litra ja sitä kuluu vaikkapa 6l/100km, niin kustannukset polttoaineesta ovat 9.6snt/km.
Jos polttoaineen hinta nousee 2.4e/l -> kustannukset nousevat lukemaan 14.4snt/km.
Eli 5snt/km korotus kattaa juuri sen polttoaineen hinnan nousun.
Mielenkiintoista seurata miten huoltamoyrittäjille käy, kun polttoaineen käyttö vähenee.
Pienemmillä paikkakunnilla on viime aikoina jo suljettu asemia.
Tuleekohan jossain vaiheessa polttoainepumppujen tilalle sähköautojen latausasemia?
Eihän huoltoasemilla juuri perinteistähuoltoa tai tarvikemyyntiä ole ollut enää tällä vuosituhannella kuitenkaan. Kyllähän se on hyvä esimerkki, että isolla aakkosketjulla sitä ei ole edes koko konseptissa olemassa. Ei tietysti ole yrittäjiäkään.Huoltamoyrittäjät eivät ole tienanneet polttoainemyynnillä enää pitkään aikaan. Veikkaan ettei ainakaan 20 vuoteen. Polttoaine ja tankkaukset ovat vain keino saada asiakkaita yrittäjän tarjoamille muille palveluille. Monet arvonlisäveron nostot ovat taas aiheuttaneet sen, että myyntimäärien on pitänyt nousta paljon. Monien oheispalvelujen tuottaminen tankkaajalle on kalliimpaa kuin polttoainetäytön tarjoaminen, jonka jakeluyhtiöt ovat ottaneet täysin itselleen. Joissain paikoissa "huoltamoyrittäjä", en tiedä määristä/osuuksista koko sektorissa, on jakeluyhtiön vuokralainen myymälätilojen suhteen, mikä rajaa vielä enemmän yrittäjän mahdollisuuksia tienata. Tuotesortimentit ym. voi olla hyvin tarkkaan määrätty jakeluyhtiön eli brändin omistajan taholta. Tällöin on minusta vain harhaanjohtavaa puhua yrittäjyydestä, vaikka muodollisesti se sitä olisikin.
Edellisessä isommassa kuvassa, jossa huoltamoyrittäjän menestyminen on kiinni lähes ainoastaan huoltamolla kävijöiden määristä ja siitä kuinka yrittäjä saa pidettyä alhaalla niin kiinteät kuin kävijähuipuista aiheutuvat kulut, on ollut keino pysyä hengissä. Nyt huoltomoyrityksien kävijämäärää ovat verottaneet koronapandemian aiheuttama liikkumisen väheneminen ja sitten inflaatio, josta yksi on polttoaineiden hinnan nousu. Näistä huolimatta ihmiset edelleen liikuvat, mutta huoltomoyrittäjän elinehtoisten palvelujen kysyntä on vähentynyt ettei moni yrittäjä ole enää kestänyt sitä.
Ts. polttoaineen hinnalla on välillinen vaikutus huoltamoyrittäjien katoamiseen.
Huoltamoyrittäjät eivät ole tienanneet polttoainemyynnillä enää pitkään aikaan. Veikkaan ettei ainakaan 20 vuoteen. Polttoaine ja tankkaukset ovat vain keino saada asiakkaita yrittäjän tarjoamille muille palveluille. Monet arvonlisäveron nostot ovat taas aiheuttaneet sen, että myyntimäärien on pitänyt nousta paljon. Monien oheispalvelujen tuottaminen tankkaajalle on kalliimpaa kuin polttoainetäytön tarjoaminen, jonka jakeluyhtiöt ovat ottaneet täysin itselleen. Joissain paikoissa "huoltamoyrittäjä", en tiedä määristä/osuuksista koko sektorissa, on jakeluyhtiön vuokralainen myymälätilojen suhteen, mikä rajaa vielä enemmän yrittäjän mahdollisuuksia tienata. Tuotesortimentit ym. voi olla hyvin tarkkaan määrätty jakeluyhtiön eli brändin omistajan taholta. Tällöin on minusta vain harhaanjohtavaa puhua yrittäjyydestä, vaikka muodollisesti se sitä olisikin.
Edellisessä isommassa kuvassa, jossa huoltamoyrittäjän menestyminen on kiinni lähes ainoastaan huoltamolla kävijöiden määristä ja siitä kuinka yrittäjä saa pidettyä alhaalla niin kiinteät kuin kävijähuipuista aiheutuvat kulut, on ollut keino pysyä hengissä. Nyt huoltomoyrityksien kävijämäärää ovat verottaneet koronapandemian aiheuttama liikkumisen väheneminen ja sitten inflaatio, josta yksi on polttoaineiden hinnan nousu. Näistä huolimatta ihmiset edelleen liikuvat, mutta huoltomoyrittäjän elinehtoisten palvelujen kysyntä on vähentynyt ettei moni yrittäjä ole enää kestänyt sitä.
Ts. polttoaineen hinnalla on välillinen vaikutus huoltamoyrittäjien katoamiseen.
Tuo taitaa olla ketjukohtaista ja osalla polttoainemyynnit menee suoraan maayhtiölle ja yrittäjät pyörittää sivumyynnillä toimintaa.Paskapuhetta, kyllä yrittäjät tienaavat edelleen polttoaine myynnillä. Miten muuten he tarjosivat ilmaista lounasta tankkauksen yhteydessä ja löpön hinnasta tiputetaan tietty summa?
Kyse on varmaankin siitä, että polttoaineen myynnillä ei saada katettua kaikkia kustannuksia: tilat, palkat jne. Voitto sitten tehdään näillä oheismyynneillä. Kylmäasemat tuottaa voittoa, mutta kuvittelisen sen ansainnan tulevan tyyliin" pienistä puroista kasvaa iso joki". Eli kyse on siis normaalista liiketoiminta-ajattelusta: tuotto-riski, eli mitä lähempänä ollaan nollaa, niin vähemmän kannattavampaa toiminta on. Tässäkin varmaan yhtenä twistinä on ollut, että aikoinaan rahaa on tullut ovista ja ikkunoista hyvin helpolla ja nykyään tarvitsee toimintaan panostaa kunnolla.Paskapuhetta, kyllä yrittäjät tienaavat edelleen polttoaine myynnillä. Miten muuten he tarjosivat ilmaista lounasta tankkauksen yhteydessä ja löpön hinnasta tiputetaan tietty summa?
Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.Unohtamatta meitä yrittäjiä, polttoöljyn hinta työkoneisiin on noussut 1.2 eurosta 2.0€. eipä nouse hinnat samalla tavalla. Nyt ajetaan 2€ litrahinnalla sitä urakkaa mikä on tarjottu viime vuonna. Kaikista kovin nousu on polttoöljyssä
Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.
Ja kuten ekonomistit toteaa, liian halvalla tarjonneet / sopimuksia voittaneet yritykset menee nurin ja sopimukset siinä samalla, uusia yrityksiä perustetaan, uudet sopimukset heijastaa paremmin nykytilannetta.Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.
Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.
Ja kuten ekonomistit toteaa, liian halvalla tarjonneet / sopimuksia voittaneet yritykset menee nurin ja sopimukset siinä samalla, uusia yrityksiä perustetaan, uudet sopimukset heijastaa paremmin nykytilannetta.
Mutta siis taloustieteilijät on moneen kertaan tulleet ulos sen kanssa, että polttoaineen hinnan keinotekoinen korjaaminen esim. veroalella on lähinnä vahingollista, eikä sitä pitäisi tehdä.
Poliitikot vaan on heikkoja ja saattavat siihen sortua kun haluaisivat varmistaa uudelleenvalintansa. Ja vaalit on jo lähellä.
Verotuksella ei ylipäätään tule tehdä hintakorjauksia. Senttipohjaisten osalta se tarkoittaakin, vähän sekavasti, että juurisiksi on pakko tehdä korjauksia ylös tai alas indeksin mukaan.Se on vähän niin kuin luonnon kiertokulku.
Eli hintoja voidaan korjata verottamalla ylöspäin, mutta ei alaspäin.
Sitten lasketaan mutta vedetääne energia kunnon kertoimella.Entä jos onkin pyydetty kiinteähintainen tarjous?
En tiennyt mutta eipä olla ongelmissa sähkön hinnan kanssa koska omassa työssäni energia on laskettu tarjouksiin energiamaksuna jonka loppusumma tulee päivän hinnoilla.Hehheh. Eli minun vika? Tiesitkö viime syksynä että polttoaineen hinta lähes tuplaantuu seuraavana kesänä?
Kyllähän työstä mistä polttoainekulut muodostaa ison osan täytyy jo sopimusvaiheessa huomioida mahdolliset muuttuvat kustannuserät.Tuo on kyllä yrityksen johdon mokailua jos tarjoukseen ei ole laskettu merkittäviä energiakuluja päivän hinnalla.
Hyvä niin, seuraavat sukupolvet saattavat siitä kiittää.Käsi ylös joka uskoi löpön hinnan nousevan tuplaksi viimevuodesta! Urakkasopimuksiin, jos on laskettu esim. Hintojen nousupotentiaali esim. 30% olisi realistinen. Toki sopimuksiin tulisi aina lisätä kohta, missä varauma hintojen kohtuuttomiin nousuihin ja mahdollisuus hintojen tarkastamiseen.
Nythän tässä ilmastokiimassa ollaan hypätty pääedelle veteen, ilman että on käsitystä, mitä pinnan alla on. Ts. Hätiköiden ilman pienintäkään harkintaa seurauksista. Viherpuolueet Suomessa ja maailmalla on saanut sen verran jalansijaa, että nyt tehdään eikä meinata.
Diesel ja etanoli/bensa on näissä autoissa, syksyllä siirtymä sähköön. Jompi kumpi noista jää kumminkin vara-autoksi, pitää sitten miettiä kumpi.Milla käyttövoimalla nimimerkki Jan11 liikkuu?
Näissä keskusteluissa yritetään aina kaivaa jotain henk. koht. motiiveita fossiilisten käytön vähentämiseen ja hankaloittamiseen. Niin uskomatonta kuin se onkin, fossiilitaloutta voi haluta ajaa alas vaikka se tuntuisi ihan omassakin kukkarossa.Milla käyttövoimalla nimimerkki Jan11 liikkuu?