Pienten kysymysten ketju

Ollut jo pitkän aikaa ollut hankinnan alla laadukasta antennikaapelia, josta vois itse rakentaa tarvimansa pituisia koaksaaliantennikaapeleita sisäkäyttöön, lähinnä huoneiston seinärasialta televisiolle ym. Kuinka hyvää ao. kaapeli on, kun itsellä ei minkäänlaista kokemusta sanoa noista. Tuota kun olisi tällä hetkellä Torissa myynnissä keräkaupalla, hintaan 11€/30m:

RG 59 B/U - Nexans
 
On se hauskaa, että nuo paskimmat johdot ovat kuparipäällystettyä rautaa, kera alumiinivaipan...
 
Ollut jo pitkän aikaa ollut hankinnan alla laadukasta antennikaapelia, josta vois itse rakentaa tarvimansa pituisia koaksaaliantennikaapeleita sisäkäyttöön, lähinnä huoneiston seinärasialta televisiolle ym. Kuinka hyvää ao. kaapeli on, kun itsellä ei minkäänlaista kokemusta sanoa noista. Tuota kun olisi tällä hetkellä Torissa myynnissä keräkaupalla, hintaan 11€/30m:

RG 59 B/U - Nexans
RG59 ei kuulosta hyvältä, mutta kaapelin laadun näkee sen häviöistä jotka on kerrottu viimeistään sen valmistajan sivuilla. Jos ei mitään löydy, ei kaapelia kannata ostaa. Pitää hiukan varoa kun kaikki ilmoittavat häviöt vähän eri tavalla. Hävlöt per metri on alemmat kuin per 100m ja niin edespäin. Ja suuremmalla taajuudella hävöt ovat isommat.

RG58 on myös huonoa mutta halpaa. RG59 on muistaakseni ulkokäyttöön tarkoitettua RG58 eli suurihäviöistä.

Edit: Vai oliko RG59 75 ohmista. Mikset osta jotain Tellua tai mitä lie, se on parempaa.
 
RG59 ei kuulosta hyvältä, mutta kaapelin laadun näkee sen häviöistä jotka on kerrottu viimeistään sen valmistajan sivuilla. Jos ei mitään löydy, ei kaapelia kannata ostaa. Pitää hiukan varoa kun kaikki ilmoittavat häviöt vähän eri tavalla. Hävlöt per metri on alemmat kuin per 100m ja niin edespäin. Ja suuremmalla taajuudella hävöt ovat isommat.

RG58 on myös huonoa mutta halpaa. RG59 on muistaakseni ulkokäyttöön tarkoitettua RG58 eli suurihäviöistä.

Edit: Vai oliko RG59 75 ohmista. Mikset osta jotain Tellua tai mitä lie, se on parempaa.

Mikset katsonut linkistä? Sitä vartenhan mä sen siihen laitoin ja ylipäänsä kysyn asiaa. Mulla kun ei ole kokemusta sanoa onko noi vaimennusarvot hyviä vai huonoja.
 
Jos 100:n euron auto mallia Lada Paska olisi hieno Mersu, niin RG58/RG59 olisi hyvää.
 
Bilteman 2450mAh 1,2V Ni-MH akkuja uskaltanee ladata Sanyon Ni-MH laturilla?
 
Olisiko suosituksia, mikä kaapeli olisi hyvää levysoittimelle phonopiuhaksi? On tuollainen 70-luvun Dual johon on joskus ilmeisesti vaihdettu DIN-plugi RCA-piuhoiksi ja on niin karsean näköinen viritelmä (RCA miinus/maapiuha kuparit paljaana), että haluaisin vaihtaa. Huomasin myös että äänirasian vasen ja oikea maa sekä äänivarren maadoitus oli liitetty yhteen vaikka alunperin nuo on eroitettu.

Aiemmin erotin nuo maapiuhat ja laitoin tälläistä rca-piuhaa https://thomann.de/fi/sommer_cable_sc_club_series_mkii_bk.htm , mutta surisee niin perkeleesti. Ilmeisesti tuo shieldi toimii jonkinlaisena antennina häiriöille, vaikka se ei ole kummastakaan päästä kytkettynä mihinkään. Kun vertailin piuhoja ihan vain kytkemällä toisesta päästä paljasta piuhaa vahvistimen taakse niin tuo viritelmäkin on huomattavasti hiljaisempi. Ja erillisen maapiuhan kytkeminen levysoittimen ja vahvarin välille ei hiljennä tuota kokonaan.

Yritin googlettaa mutta en nyt päässyt aivan selville pitäisikö ostaa shieldattua koaksaalipiuhaa, jolloin shieldi kytketään rca liittimen runkoon, vai jotain tuplashieldattua piuhaa jonka shieldeistä toinen kytketään ja toinen jätetään vapaaksi? Vai luovutanko ja etsin jostain alkuperäistä tai sitä vastaavaa valmispiuhaa. :bored:

Edit: Täytyy vissiin testata tuolla kaapelilla vielä niin että kytkee toisen johtimen kiinni shieldiin ja nämä sitten rca-liittimen runkoon kummastakin päästä. Kokeilin sellaista, että shieldi oli vain toisesta päästä maassa ja toisesta vapaa, mutta sekin surisi törkeästi.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä kannattaisi etsiä työkalusarjaa joka olisi suunniteltu pc-korjaamista ajatellen?
 
Osaakos joku viisaampi sanoa mitä näistä tinoista kannattaisi valita harrastus hommiin.

https://www.digikey.fi/product-detail/en/multicore/386844/82-117-ND/2498915
https://www.digikey.fi/product-detail/en/multicore/397982/82-131-ND/2498929
https://www.digikey.fi/product-detail/en/multicore/386820/82-134-ND/2498932

Lähinnä lukenut että tärkeää olisi olla multicore fluxeja sisältäviä, mutta näistä ei suoranaisesti käynyt ilmi sisältääkö monia/montaa fluxia sisällänsä. Joskus Multicoren valmistamissa tinoissa oli tuossa etiketissä jo esim flux core 5 ja lueteltu 5 fluxia mitä tuo sisälti.
 
Nuo kelpaa uuden vuoden valantaan.

Jos sen sijaan tarvii jotain kompoja juotella, niin Elfalta Fluitin 1532, millistä normihommiin ja puolikasta pieneen piiperrykseen.

Mitään järkeä ottaa jotain hiuksen paksuista, jota sitten joutuu syöttämään olan takaa yhteen juotokseen.
 
Miten saisin scart -liittimen toimimaan siten, että se näyttää olevan aina päällä?

Eli mulla on vanha matkatv, jossa vain 1 scart liitin komposiitti/svideo sisäänmenolle. Haluaisin, että scartista kytkeytyy automaattisesti AV päälle aina.
 
Onko normaalia, että 7,5 kW kolmivaihemoottori (nimellisvirta 15,5 A) vie tyhjäkäynnillä yli 12 A virtaa?
 
Kyllä se taitaa oikeella hehtaarilla olla. Tehokerroin muuttuu kun kuormaa lisätään.
 
Kyllä se voi normaalia varmaan ollakin. Mutta jos epäilyttää, kokeile ainakin laakereiden kunto ja mittaa, paljonko menee kuorman kanssa. Käämien eheydenkin voit testata, jos sopivat laitteet löytyvät. Onko tuo tyhjäkäyntimittaus tehty pelkällä moottorilla vai onko sen perässä jotain, mikä voisi huonojen laakereiden tms. takia lisätä kulutusta?
 
Laakerit ovat uudet ja eristysvastus on mitattu ja todettu kunnossa olevaksi. Testattaessa oli käynnissä pelkkä moottori.

Tyhjäkäynnillähän suurin osa virrasta on magnetointivirtaa, minkä pitäisi säilyä suurin piirtein vakiona kautta eri kuormitustilanteiden. Jos moottori siis vie yli 10 A magnetointivirtaa, niin täydellä kuormalla työtä tekevää virtaa ei jää kuin 5 A, mikä ei riittäisi kuin n. 3 kilowatin tehoon.

Edit: Ei sittenkään. Virrathan ovat 90 asteen kulmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Nuo kelpaa uuden vuoden valantaan.

Jos sen sijaan tarvii jotain kompoja juotella, niin Elfalta Fluitin 1532, millistä normihommiin ja puolikasta pieneen piiperrykseen.

Mitään järkeä ottaa jotain hiuksen paksuista, jota sitten joutuu syöttämään olan takaa yhteen juotokseen.

Digikeyltä mahdollisesti tulossa muutakin, sieltä ei mitään kelvollista tinaa löydy? Multicoren valmisteet ainakin tähän asti ollu laadukkaita omaan makuun, mutta liekkö sitten ollut kuitenkin surkeita?

Erikoinen suhde tuossa Fluitinissa, kun juuri muilta valmistajilta ei mitään vastaavaa löydy, luulisi muidenkin keksineen tuon yhdistelmän, jos on erityisen hyväksi todettu.

Jos kuitenkin selkeästi parempi valinta, kun muut yhdistettiin niin pitää odotella sen verran että keksii elfalle muuta tilattavaa samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Lisätty kupari parantaa kuparisen kärjen kestoa, se ei liukene niin pahasti kuin normi 60/40:llä. Muuta iloa siitä ei kai ole. Ja muutenkin normisti kärjet ovat pinnoitettuja, harvoin puhtaasti kuparista kärkeä kukaan käyttää.
 
Oisko tavallisesta sähkölämpöpatterista tehtävissä suht yksinkertaisesti portaattomasti säätyvä jatkuvatehoinen? Onnistuuko jollain potentiometrin kaltaisella johdon väliin, mikä ei itse käytä sähköä? Tässä vaan pohdin saisko tällä tavalla naksumattoman (lämpötilaltaan staattisen) patterin vaikka makkariin. En tosin kyllä muista törmänneeni valmiisiin portaattomasti säätyviin jatkuvatehoisiin sähköpattereihin.
 
Edellä kysyttiin kysyttiin tinan ostamisesta. Kyllä ohuellakin tinalla on käyttöä. Jos juottaa jotain pientä, niin paksulla tinalla tulee helposti liikaa.
 
Pintaliitoshommissakin ylijäämäjuote jää tavallisesti kärkeen, kunhan se on puhdas ja ehjä. Itse tykkään käyttää millistä tai 1,5 millistä.
 
Oisko tavallisesta sähkölämpöpatterista tehtävissä suht yksinkertaisesti portaattomasti säätyvä jatkuvatehoinen? Onnistuuko jollain potentiometrin kaltaisella johdon väliin, mikä ei itse käytä sähköä? Tässä vaan pohdin saisko tällä tavalla naksumattoman (lämpötilaltaan staattisen) patterin vaikka makkariin. En tosin kyllä muista törmänneeni valmiisiin portaattomasti säätyviin jatkuvatehoisiin sähköpattereihin.
Esim. tällaisella Ebayn sarjalla onistuu. Vähän vaatii näpertelyä, mitään plug&play-ratkaisua ei taida löytyä.
 
Kiitän molempia. Lämpiääkö tuommonen säädinkomponentti kuinka paljon vaikka 2kW läpivirtauksella, meinaan että kestäiskö jos tulostais PLA-muovista kotelon? Kestää kait joku 60-astetta.
 
Ei tuollainen pumppu ainakaan alkoholista voi huonoa tykätä. Tuskin sokeristakaan haittaa on, jos se vain on täydellisesti liuennut nesteeseen.
 
Tuskin, mutta jatkuvaan pumppaamiseen niitä ei ole suunniteltu, että yleensä ne hirttää kiinni, jos yhtäsoittoa monta minuuttia niitä pyörität.
Yhtäjaksoista huudatusta ei ollut mielessä, jonkin sortin boolipumppuun ajattelin. Hinta olisi noissa peristalttisiin verrattuna järkevällä tasolla.
 
Onko tv:n lähetystekniikka rahakysymys? Tarkoitan miksi kaikki kanavat eivät ole HD-tasoisia? Mm. MTV3:n SD-lähetys on vieläkin ihan hirveää paskaa...
 
Tyhmiä kysymyksiä. 5 metrin RGB-ledinauha pimeänä. Muuntaja pelaa, ohjauselektroniikka pelaa, päällä ollessa jännite liittimessä ok, ja nauhan toisen pään jatkoliittimeenkin tulee ~12V kullekin värille ja vilkkumoodissakin vaihtelee nollan ja 12 voltin välillä - ei siis ole poikki mistään. Varmistin vielä piippaamalla jokaisen johtimen, ei pätköksiä. Kumminkaan yksikään ledi ei pala. Mikä voi olla pielessä? Muuntaja 12V/2A.

Edit: Lisätään vielä että toimi joskus, mutta nyt varastosta kaivaessa ei.
 
Tyhmiä kysymyksiä. 5 metrin RGB-ledinauha pimeänä. Muuntaja pelaa, ohjauselektroniikka pelaa, päällä ollessa jännite liittimessä ok, ja nauhan toisen pään jatkoliittimeenkin tulee ~12V kullekin värille ja vilkkumoodissakin vaihtelee nollan ja 12 voltin välillä - ei siis ole poikki mistään. Varmistin vielä piippaamalla jokaisen johtimen, ei pätköksiä. Kumminkaan yksikään ledi ei pala. Mikä voi olla pielessä? Muuntaja 12V/2A.

Edit: Lisätään vielä että toimi joskus, mutta nyt varastosta kaivaessa ei.
24v Ledin nauha?
 
Onko kondensaattori hajoamassa jos kapasitanssi on muuttunut huomattavasti suuremmaksi? 3000uF elko näyttää esr mittarilla 3700uF mutta muuten arvot on hyvät. Elko on n. 45 vuotta vanhasta beomaster vahvistimesta.
 
Kondensaattori taitaa vuotaa ja siksi kapasitanssi on näennäisesti suurempi. Sama kuin täyttäisi vuotavaa kylpyammetta ja vettä kuluu hurjasti. Uutta konkkaa vain tilalle.
 
Ei varmaankaan beohamsterin arvoa laske, vaikka elkon vaihtaa tuoreeseen.

Tosin jos siinä on joku vika, niin tuo elko ei sitä välttämättä aiheuta.
 
Mistäs sen tietää, onko se muuttunut isommaksi vai onko se aina ollut sen kokoinen?
 
Onko tv:n lähetystekniikka rahakysymys? Tarkoitan miksi kaikki kanavat eivät ole HD-tasoisia? Mm. MTV3:n SD-lähetys on vieläkin ihan hirveää paskaa...

Jaa-a... Itse veikkaisin, että HD-kuvaan ja/tai tai MPEG-4:n purkuun kykenemättömiä laitteita (televisioita, digibokseja...) on ollut ja on varmaan vieläkin käytössä niin paljon, että SD-kanavia on sen takia pidetty edelleen käytössä.
 
Onko kondensaattori hajoamassa jos kapasitanssi on muuttunut huomattavasti suuremmaksi? 3000uF elko näyttää esr mittarilla 3700uF mutta muuten arvot on hyvät. Elko on n. 45 vuotta vanhasta beomaster vahvistimesta.

Kyllä taitaa olla melko mahdotonta, että kapasitanssi hajotessa kasvaisi. Elkojen speksit on nykyäänkin luokkaa +-50%, että eiköhän se ihan hyvä ole.
 
Kyllä taitaa olla melko mahdotonta, että kapasitanssi hajotessa kasvaisi. Elkojen speksit on nykyäänkin luokkaa +-50%, että eiköhän se ihan hyvä ole.
Se on ihan normaalia että näennäinen kapasitanssi kasvaa elkon kuivuessa.
 
Millä johdolla noin kolmen metrin veto tietokoneelta televisioon, tarkoituksena saada 4K 60Hz läpi?

Riittääkö mikä tahansa 18Gbps speksattu hdmi kaapeli?
 
Riittääkö C64:n piirien juottaminen vain toiselta puolelta emolevyä, vai täytyykö juottaa molemmilta puolilta?
Mietin että jos juottaa jousikannan, niin emolevyn etupuolelta ei sitten pysty juottamaan, koska jousikanta peittää sen verran.
 
Riittääkö C64:n piirien juottaminen vain toiselta puolelta emolevyä, vai täytyykö juottaa molemmilta puolilta?
Mietin että jos juottaa jousikannan, niin emolevyn etupuolelta ei sitten pysty juottamaan, koska jousikanta peittää sen verran.
Ei tarvitse.
 
Olen ostanut ulkonäkö edellä elämäni kauneimman mikroaaltouunin, joka on ranskalaisen homon suunnittelema. Ehkä tästä johtuen, se ei toimi kunnolla.

Laittamalla 5min ohjelma pakastekuutio lämmittyy kuumaksi ja on syötävä. (Siis semmoinen Kana Teriyaki, joka on jäässä)

Laittamalla 1min ohjelma vaikka kaksi kertaa peräkkäin, voi ei sula (leivontaan käytetty, suli ennen alle 20sec). Eilisen päivän leipä ei lämpene. Taitaa mikro toimia noin 20% teholla tai alle..

Onko tässä joku selkeä vika? Jos korjaisin liikkeessä, paljon veloittaisivat? Gigantista saisi satasella vastaavan tilalle, mutta tämä on kaunis..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 054
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom