Pienten kysymysten ketju

No lue se teksti tuossa ensimmäisen kuvan oikeassa alareunassa.
upload_2018-2-19_12-58-58.png


tl;dr ei ole

No mä kyllä luin sen, mutta kun tossa toisessa kuvassa se oli ERI PAIKASSA! Se oli se mun kysymys, että kumpi on oikein :D
 
Jatketaas pienillä powereihin liittyvillä kysymyksillä.

Kyseessä HP:n 240W PC9055 poweri:
71K41aBlvsL._SX522_.jpg


Sen käynnistys löytyy tuosta pienestä liittimestä vihreästä johdosta:

Commercial PSUs
With 3 connectors: P1 – 6pins, P2 – 6 pins, P3 – 4pins.
Connect or short PS_ON signal (P2 pin 3, green color wire) to Ground (P1 pin 1-2, black color wires) using a jumper wire.
Figure : Commercial PSUs
c04709877.jpg


Kysymys kuuluu: Tuleeko teille mieleen, mitään headeria tai nastaa emolevyltä, jota voisi käyttää tuon powerin käynnistämiseen kun haluaisin että se käynnistyy samalla kun tietokoneen (joka on varustettu normaalisti omalla powerillaan) käynnistää? Voinko käyttää esim. fan headerin maa nastaa, vai onko siinä koko ajan maa? Vai laitanko sen esimerkiksi samaan nastaan missä normi ATX24pinnissä on käynnistys? PIN16?
 
Jatketaas pienillä powereihin liittyvillä kysymyksillä.

Kyseessä HP:n 240W PC9055 poweri:
71K41aBlvsL._SX522_.jpg


Sen käynnistys löytyy tuosta pienestä liittimestä vihreästä johdosta:



Kysymys kuuluu: Tuleeko teille mieleen, mitään headeria tai nastaa emolevyltä, jota voisi käyttää tuon powerin käynnistämiseen kun haluaisin että se käynnistyy samalla kun tietokoneen (joka on varustettu normaalisti omalla powerillaan) käynnistää? Voinko käyttää esim. fan headerin maa nastaa, vai onko siinä koko ajan maa? Vai laitanko sen esimerkiksi samaan nastaan missä normi ATX24pinnissä on käynnistys? PIN16?
Kai sen voi ryöstää sieltä emolevyn 16 pinnistä. En ole virtalähteitä yhdistellyt, mutta tarvitseekohan tuossa yhdistää myös virtalähteiden maat ettei tule ongelmia? Mitä teet tuolla toisella virtalähteellä?
 
Asiantuntija sanoi:
Kai sen voi ryöstää sieltä emolevyn 16 pinnistä. En ole virtalähteitä yhdistellyt, mutta tarvitseekohan tuossa yhdistää myös virtalähteiden maat ettei tule ongelmia? Mitä teet tuolla toisella virtalähteellä?

Ajan näytönohjainta. Olen aiemmin käyttänyt tuollaista:
24Pin PC Multiple PSU Power Supply Adapter Connector Module + 4Pin Cable | eBay
mutta tuon powerin kanssa tuota ei voi käyttää. Sen maan voi varmaan yhdistää varmuuden välttämiseksi.

EDIT: Tuolta löytyy syy näille pienille kysymyksille:
Very Hazardous Born In The Ghetto -projekti
 
Viimeksi muokattu:
Ovatko autojen kaasuläpän asennontunnistimet (TPS) ihan vain potentiometrejä vai jotain fiksumpia laitteita?
 
Käytän lm393 valodiodimoduulia sähkömittarin ledin seurantaan.
Valosensorimoduuli, fotodiodi, 3,95 € - AHaa Elektroniikka

Python skripti mikä ottaa lukemat talteen perustuu GPIO.Add_event_detectiin
GPIO.add_event_detect(4, GPIO.RISING, callback=my_callback, bouncetime=150)

Moduuli kytketty raspberrypi3:seen
1 VCC -> 3,3V
2 GND -> GND
3 DO -> GPIO4

Alussa tuo toimi mainiosti ja antoi todella tarkkoja lukemia. Nyt kuitenkin näyttäisi sille että skripti tulkitsee että tuonne GPIO4:n tulee eventtiä jatkuvasti.

Valo tuossa modulissa vilkkuu kyllä sähkömittarin ledin mukaan. Ilmeisesti tuo ottaa häiriötä jostakin ja raspberrypi tulkitsee GPIO4:ään tulevan signaalia jatkuvasti.

Kysymys kuuluukin voiko tuota esim vastuksella siivota että häiriöt poistuisi?
 
Eteisessä on nettitökkeli muttei pistoketta lähimain. Saanko kytkeä wifi-reitittimeni katossa olevaan valaisimen sokeripalaan vai onko tämä jotenkin kielletty?

Eteisen lamppua ohjaisin sitten philips hue lampulla.
 
Eteisessä on nettitökkeli muttei pistoketta lähimain. Saanko kytkeä wifi-reitittimeni katossa olevaan valaisimen sokeripalaan vai onko tämä jotenkin kielletty?

Eteisen lamppua ohjaisin sitten philips hue lampulla.

Eiköhän tuo katsota kiinteäksi asennukseksi, joten maallikko ei sitä saisi tehdää. Ammattilainen löytänee muita syitä tuon tekemättömyyteen. Ehkäpä vaan ostat sitä nettipiuhaa reitittimelle asti.
 
Melkein olisi tarvetta pienelle karkaisu-uunille, muttamutta, ainakin nuo halvemmat mallit (~500e) ottaa sähköt normi 230v, ja mielessä ollut malli olisi 2200w. Ongelmana se, että sähkölämmitteisessä rintamamiestalossa ei kyllä varsinkaan talvella välttämättä ole kymmentä ämpäriä tarjolla yhteen vaiheeseen ylimääräisenä, varsinkin jos emäntä sattuu tekeen ruokaa, keittään kahvia tai kuivaileen pyykkejä, imuroimaan tai jotain, niin itse kysymys, onko olemassa mitään sopuhintaisia purkkeja, jotka kytkettäisiin 3-vaihesähköön ja se tekisi siitä yksivaihetta tuolle uunille?
Toiseen suuntaan eli yhdestä vaiheesta 3 näkyy löytyy vaikka miten, mutta toiseen suuntaan oma googletus ei tuottanut tulosta.

Näkyy ~200e sais 2.8kw aggregaatin käytettynä, joka toimis sit myös sähkökatkosten varalle, eli tuokin voisi olla yksi vaihtoehto jos halvempaa ei löydy.
 
Viimeksi muokattu:
Tarvisin kuulokkeisiin päällystettyä kierrettyä parikaapelia, ei maailman huonoimmalla laadulla tietenkään. Eli siis ns. assy cableksi jolla vasen elementti yhdistyy headbandin kautta oikeaan. Mistä tällaista etsimään? Esim perus cat5e kaapelistahan löytyy jo sisältä suht laadukasta cordaa, mutta millä tuollaista mukamas lähtee päällystämään?
 
hima samsung HT-BD7200 ei lue enää mitään levyä, saako laserin tai uuden soitimen sinne sisälle. purkamatta ei varmaan löydy mitään tietoa soittimesta. jaksaisikohan purkaa jotta löytyy jotain osanumeroita vai onko kaikissa samppareissa samanlainen soitin?
 
Pitäis jatkaa laajakaista-lambdan johtoa, liittimet 8nap molex hommattuna joten jotain soppelia johtoa tolle?

Lambdana innovaten mtx-l ja johdoksi tarvis siis 8napaista (
24...20 AWG)
mistä (suomalaisesta) puljusta löytyis. Ulkomaalainen kauppa käy myös
 
hima samsung HT-BD7200 ei lue enää mitään levyä, saako laserin tai uuden soitimen sinne sisälle. purkamatta ei varmaan löydy mitään tietoa soittimesta. jaksaisikohan purkaa jotta löytyy jotain osanumeroita vai onko kaikissa samppareissa samanlainen soitin?

Mallinumero googleen, niin hyvällä tuurilla voi jotain tietoa osista löytää...

En tiedä yhtään, kuinka tarkasti alkuperäistä vastaava sen levyaseman pitää olla. Oikein hyvällä tuurilla joku tietokoneeseen tehty asemakin voisi toimia, mutta näin helpoksi asiaa tuskin on tehty.

Rikkinäisen aseman korjaaminen lienee huomattavasti hankalampaa. Vika voi olla laserissa, mekaniikassa tai jossain muualla.
 
Melkein olisi tarvetta pienelle karkaisu-uunille, muttamutta, ainakin nuo halvemmat mallit (~500e) ottaa sähköt normi 230v, ja mielessä ollut malli olisi 2200w. Ongelmana se, että sähkölämmitteisessä rintamamiestalossa ei kyllä varsinkaan talvella välttämättä ole kymmentä ämpäriä tarjolla yhteen vaiheeseen ylimääräisenä, varsinkin jos emäntä sattuu tekeen ruokaa, keittään kahvia tai kuivaileen pyykkejä, imuroimaan tai jotain, niin itse kysymys, onko olemassa mitään sopuhintaisia purkkeja, jotka kytkettäisiin 3-vaihesähköön ja se tekisi siitä yksivaihetta tuolle uunille?
Toiseen suuntaan eli yhdestä vaiheesta 3 näkyy löytyy vaikka miten, mutta toiseen suuntaan oma googletus ei tuottanut tulosta.

Näkyy ~200e sais 2.8kw aggregaatin käytettynä, joka toimis sit myös sähkökatkosten varalle, eli tuokin voisi olla yksi vaihtoehto jos halvempaa ei löydy.

SOpuhintaista purkkia joka muuttaisi 3 vaihesähkön 1 vaiheiseksi ei ole. Halvin ratkaisu voisi olla esim rakentaa invertteristä ja useammasta laturista joku muunnin, mutta yksinkertaisempaa olisi vaan sammuttaa pari patteria siksi aikaa kun uunia tarvii. Tai sopii emännän kanssa ettei laita uunissa ruokaa kun karkaisu-uuni on tulilla, ja laittaa sen lieden uunin kanssa samaan vaiheeseen.

Mä ostin aikanaan honkkarista 2kW aggren 180eurolla, tuo 200e käytetystä 2,8kW koneesta on melko kova hinta, ellei kyse ole jostain kunnon vehkeestä.

Tarvisin kuulokkeisiin päällystettyä kierrettyä parikaapelia, ei maailman huonoimmalla laadulla tietenkään. Eli siis ns. assy cableksi jolla vasen elementti yhdistyy headbandin kautta oikeaan. Mistä tällaista etsimään? Esim perus cat5e kaapelistahan löytyy jo sisältä suht laadukasta cordaa, mutta millä tuollaista mukamas lähtee päällystämään?
Kutistesukalla?

2x0,7+0,7 KLMA kaapeli voisi olla juuri tuota mitä tarkoitat. Toisaalta jos sulla on sitä cat5 kaplua, niin onko niistä ylimääräisiätä pareista jotain haittaa
 
Onkos hyvää ideaa mistä laadukas 5.5-6volttinen poweri.

5.5-6v DC
2.5-5A virta.

Kokeilin kännykän laturilla joku Deltaco 2A, sen verran kuorman kanssa kyykkäsi ettei toimi. Pitäisi saada järeämpi virtalähde ettei virta piikin kohdalla jännite tipu liian pieneksi. Joku LM317 12voltin powerista tiputtamalla 5.5v toimisi toki, mutta "aina" seinässä olevana laitteena ei ole varmaan se järkevin ratkaisu.
 
Onkos hyvää ideaa mistä laadukas 5.5-6volttinen poweri.

5.5-6v DC
2.5-5A virta.

Kokeilin kännykän laturilla joku Deltaco 2A, sen verran kuorman kanssa kyykkäsi ettei toimi. Pitäisi saada järeämpi virtalähde ettei virta piikin kohdalla jännite tipu liian pieneksi. Joku LM317 12voltin powerista tiputtamalla 5.5v toimisi toki, mutta "aina" seinässä olevana laitteena ei ole varmaan se järkevin ratkaisu.
Kaikki tuotteet
 
Tarvisin kuulokkeisiin päällystettyä kierrettyä parikaapelia, ei maailman huonoimmalla laadulla tietenkään. Eli siis ns. assy cableksi jolla vasen elementti yhdistyy headbandin kautta oikeaan. Mistä tällaista etsimään? Esim perus cat5e kaapelistahan löytyy jo sisältä suht laadukasta cordaa, mutta millä tuollaista mukamas lähtee päällystämään?

Kuten sanottu niin kutistesukkaa, vaihtoehtoisesti kaveriksi jotain paracordia jos haluaa.
 
Kiitoksia vinkistä en tiennyt että verkkokaupalla noinkin kattava valikoima erilaisia. Lahden alueelta ei oikein löytynyt mistään, Biltemasta loppuen lopuksi tämän kävin hakemassa ja tuntuisi kestävän hienosti kuormaa. Painoa ja kokoakin on jonkun verran eikä näytä kuumenevankaan ollenkaan eli voisi luulla että laatu on ees siellä päin: Muuntaja 3–12 V - Muuntaja - Biltema

Kuvia sisuksista:
Dropbox - IMG_20180407_125421.jpg
Dropbox - IMG_20180407_125455.jpg
Dropbox - IMG_20180407_125547.jpg
Dropbox - IMG_20180407_125534.jpg
Dropbox - IMG_20180407_125619.jpg

Joku viisaampi osaa näistä ehkä jotain sanoa. Ainakin erittäin viileenä tuntuu käyvän.
 
Viimeksi muokattu:
Kellään mielenkiintoa ottaa kantaa tekisikö jotain erilailla schemaan liittyen. Dropbox - circuit.png

ESP8266 (nodemcu) ohjataan siis 3-4kpl RC autoissa käytettäviä servoja ( https://hobbyking.com/en_us/hobbyki...-bb-w-proof-12-8kg-0-22sec-58g.html?wrh_pdp=7 ) kohtuu vastaavia kun esim nämä. Servoja ajetaan hidastettuna steppi kerrallaan tietyllä ms viiveellä, nykyisellä nopeudella/kuormalla sain noin 600-1100mA lukemia 3servon kokonaiskulutuksena.

Virtalähteenä toimii yllämainittua Biltema. Lähinnä mietin on jotain tiettyjä asioita mitä itse tekisitte erilailla schemassa ja lähinnä mietityttää miten sulake puoli.

Tuollainen servo käyttö äkkiä piikeissä/nopeissa kiihdytyksissä yms ottaa aika isoja virta piikkejä, mutta virtalähde ei taas kykene "polttamaan" mitään isoa sulaketta mikä muuten suojaisi tilanteen kohtuudella. Hinnan halpuuskaan sulakkeiden kanssa ei olisi pahasta niin voisi käyttää niitä monessa eri projektissa. Mietin minilatta sulakkeen pcb telineitä, mutta siellä ollaan aika isoissa ampeereissa pienimmässäkin koossa. Polyfuse vai PTC tuo toiselta nimeltään lienee olisi yksi, mutta niistä ei oikein ole kokemusta ja ne tuskin koskaan osuu sopivasti moneen projektiin eli pitäisi olla melkoinen kasa erinäisillä arvoilla olevia. pcb kiinnike 5x20mm lasiputkelle olisi yksi vaihtoehto, mutta vie taas esim 4-5kpl sulakkeena melkoisen tilan piirilevyltä.
 
Kellään mielenkiintoa ottaa kantaa tekisikö jotain erilailla schemaan liittyen. Dropbox - circuit.png

ESP8266 (nodemcu) ohjataan siis 3-4kpl RC autoissa käytettäviä servoja ( https://hobbyking.com/en_us/hobbyki...-bb-w-proof-12-8kg-0-22sec-58g.html?wrh_pdp=7 ) kohtuu vastaavia kun esim nämä. Servoja ajetaan hidastettuna steppi kerrallaan tietyllä ms viiveellä, nykyisellä nopeudella/kuormalla sain noin 600-1100mA lukemia 3servon kokonaiskulutuksena.

Ehkä kannattaa mitata miten servojen ohjauskarva käyttäytyy, kun katkaiset servolta maan fetillä. ESP8266 ei oikein tykkää ylijännitteistä pinneissään. Lisäksi nuo fetin perässä olevat kondensaattorit ovat vähän hämmentävä konsepti, miksi ne ovat sillä puolella fettiä?
 
Ok pitänee mitata mitä siellä tapahtuu, tiedä jos pistäisi pinneihin vastukset niin ei varmaan ainakaan haittaa olisi vaikka 1k vakiolla.

Fetit on servojen kanssa rinnan tasaamassa piikkejä mitä ottavat tiedä onko sitten tarpeelliset vai ei.
 
Kysymystä näytön taustavalon invertteristä:
Vanhan näytön invertteri tulille?
Ajatus olisi laittaa tuosta valoa jonka läpi piirtää.

Joku vanha Compaq Armada (1500 tms...)

Nuo lukee piirikortissa:
ea02209T invr-041 rev b TAD209-3

Itse piiri: tl1451

Kyllä jotain löysin, mutta en ole nyt varma saako tuota suoraan piuhoista kytkettyä...


Tuollainen
Compaq-Armada-1500C-LCD-Inverter-INVR-041-TAD209-3-b-1517.jpg
 
Oliko giganteissa mahdollisuus hypistellä hiiriä, eli olisi paketoimattomia kokeiltavaksi kätösessä?

Mietin seuraavaa hiirtä, ja tuo gigantti ei ole ihan kulmilla tässä :)
 
Omakotitaloon on vedetty vintille kaapeliliittymää varten kaapeli, minkäs näköinen tuo kaapeli on. Vintillä on kerällä vaikka minkälaista piuhaa.
 
Omakotitaloon on vedetty vintille kaapeliliittymää varten kaapeli, minkäs näköinen tuo kaapeli on. Vintillä on kerällä vaikka minkälaista piuhaa.
Jos se on kaapelitv liittymä perinteisessä mielessä se on koaksiaalikaapelia. Nykyään tosin kaapelitvkin tuodaan omakotitaloihin kuidulla. Tarkalleenottaen onhan perinteinen ouhelinliittymäkin kaapeliliittymä, kaapelia pitkinhän sekin tulee.
 
Löytyi se lopulta oikea piuha, vanhat antennikaapelit siellä kummitteli. Voiko tuota koaksiaalia jatkaa vaikka Tellu 13 kaapelilla.
 
Löytyi se lopulta oikea piuha, vanhat antennikaapelit siellä kummitteli. Voiko tuota koaksiaalia jatkaa vaikka Tellu 13 kaapelilla.
Voi, mutta se pitää jatkaa oikealla liittimellä. Tosin yleensä kaapelioperaattori tarjoaa liittymän perinteiseen F-liittimeen asti.
 
Iskin töissä jatkojohtoon kiinni Ninebot Kickscooter ES2:sen laturin, jonka pistoke iski liitettäessä tennispallon kokoisen kipinän ja rikkoi sulakkeen. Sama pistorasia on iskenyt kipinää aiemminkin, mutta hyvin pientä. Nyt mietin, että uskaltaako tuota laturia enää ottaa käyttöön? Sähköjohto laturin ja seinän välissä on irroitettava ja haisee hieman kärvähtäneeltä. Sen saan kyllä vaihdettua, mutta mietin miksi kipinää yleensäkään tuli ja että rikkoiko myös jotain laturista?

Disclaimer: en ymmärrä sähköasioista mitään, joten olkaa kilttejä ja selittäkää kuin hieman hitaalle 10-vuotiaalle.
 
Iskin töissä jatkojohtoon kiinni Ninebot Kickscooter ES2:sen laturin, jonka pistoke iski liitettäessä tennispallon kokoisen kipinän ja rikkoi sulakkeen. Sama pistorasia on iskenyt kipinää aiemminkin, mutta hyvin pientä. Nyt mietin, että uskaltaako tuota laturia enää ottaa käyttöön? Sähköjohto laturin ja seinän välissä on irroitettava ja haisee hieman kärvähtäneeltä. Sen saan kyllä vaihdettua, mutta mietin miksi kipinää yleensäkään tuli ja että rikkoiko myös jotain laturista?

Disclaimer: en ymmärrä sähköasioista mitään, joten olkaa kilttejä ja selittäkää kuin hieman hitaalle 10-vuotiaalle.

Ensin piuha/pistoke kiinni skootteriin, sitten vasta seinään.
 
Juuh elikkäs, latailin eilen illalla Polar urheilukelloani Nokia kutosen mukana tulevalla laturilla, kuten olen tehnyt jo muutaman kuukauden ajan. Kello lataa verkkovirrasta nopeammin, kuin USB:stä (ullatus ullatus) joten sitä tullut käytettyä.

No, puhelinkin kaipasi latausta joten siinä juuri ennen nukkumaanmenoa aloin virittämään kelloa pois laturista. Huomasin, että kellon metallinen takaosa oli kuuma, Nokian laturi oli kuuma ja se kelloon menevä micro-USB -liitin oli todella kuuma, sarjassamme voi vielä koskea ilman kipua mutta epämukava. Se micro-USB:n pää myös tuoksahti vähän sellaiselta, että pian olisi ruvennut muovi sulamaan.

Kello viileni nopsaan ja oli sitten yön & nyt koko päivän ranteessa, ei näyttäisi olevan moksiskaan, laturista en tiedä kun heitin sen kaappiin. Kuinkahan lähellä tässä oltiin jotain pientä piristää tulipaloa. Usein olisi jäänyt kello vaan ihan reilusti yön yli piuhaan, "säkällä" muistin, että tarvii puhelin vaihtaa lataukseen.

:think:

Se myös kiinnostaisi, että mitä vittua tuossa tapahtui. Samalla tavalla ladannut tuota kelloa aina.
 
Firma X valmistaa tuotetta Y. Tuotteen Y sähkökaappi koostuu moottorin ylikuormitussuojasta, kahdesta kontaktorista ja 400Vac-24Vac-muuntajasta.

Tuohon sähkökaappiin pitäisi lisätä simppeli 24Vac-piirikortti, jolla on ylivirtasuoja ja kaksi relettä.

Firma tekisi piirrustukset kortille itse ja tilaisi ne komponentteineen jostain piirikorttifirmasta. Sitten piirikortti lisätään sähkökaapin piirikaavioon.

Tarvitseeko tuolle piirikortille jonkin sertifikaatin vai riittääkö sähkökaapin vaatimustenmukaisuusvakuutus? Piirikorttia ei ikinä käytetä sähkökaapin ulkopuolella.

Mitäs jos piirikortin jännite onkin 230Vac tai 400Vac? Muuttaako se asiaa jotenkin?
 
Löytyykö piuhoilla kytkettävää 240V -> 5V virtalähdettä joka sopii kojerasiaan?
Pitäisi saada virtalähteitä USB:n kautta virtaa ottaville systeemeille. 2-2,5A antava periaatteessa jo riittäisi.
 
Firma X valmistaa tuotetta Y. Tuotteen Y sähkökaappi koostuu moottorin ylikuormitussuojasta, kahdesta kontaktorista ja 400Vac-24Vac-muuntajasta.

Tuohon sähkökaappiin pitäisi lisätä simppeli 24Vac-piirikortti, jolla on ylivirtasuoja ja kaksi relettä.

Firma tekisi piirrustukset kortille itse ja tilaisi ne komponentteineen jostain piirikorttifirmasta. Sitten piirikortti lisätään sähkökaapin piirikaavioon.

Tarvitseeko tuolle piirikortille jonkin sertifikaatin vai riittääkö sähkökaapin vaatimustenmukaisuusvakuutus? Piirikorttia ei ikinä käytetä sähkökaapin ulkopuolella.

Mitäs jos piirikortin jännite onkin 230Vac tai 400Vac? Muuttaako se asiaa jotenkin?
Miksi se 24v lähtö tarvitsee ylivirtasuojan ja mihin tuossa tarvitsee erillisen piirikortin?

Ylijännitesuojaa jos tarvitsee niin se isketään suoraan syötön rinnan.
 
Sisäkäyttöön sinänsä ok, mutta vielä ulkokäyttöönkin pitäisi olla. Ajatuksissa ihan virtalähde minkä input/output vedetään ihan piuhoilla rasian sisällä. Menee turhan virittelyksi ja varmaan laittomaksi puukottaa ihan perus USB-laturia, mikä olisi koonpuolesta ok :)
Sit menee hankalammaksi, Mouserilta löytyy yksi pulikka mikä saattaisi mennä rasiaan kenkälusikan avulla
https://www.mouser.fi/datasheet/2/468/RECOM_11062017_RACM18-ER_W-1220809.pdf
 
Sit menee hankalammaksi, Mouserilta löytyy yksi pulikka mikä saattaisi mennä rasiaan kenkälusikan avulla
https://www.mouser.fi/datasheet/2/468/RECOM_11062017_RACM18-ER_W-1220809.pdf

Nyt ollaan lähellä, mutta enää jää hinta tuon kanssa. Euron ESP8266 ja 35€:n poweri :)
Vaikuttaa siltä, että pitää tämä lähestyminen hylätä ja syöttää ihan 5V powerilla riittävän läheltä tai sääsuojattua koteloitua pistorasiaa, jossa ihan tökkelilaturi tai sitten jännitehäviöitä kompensoi isommalla jännitteellä.
 
Auto radiosta tarkemmin volkkarin RNS-D on yksi vaaka raita valkoisena. Muutenkin tekisi mieli vaihtaa LCD paneeli uudempaa jossa on korkeampi kontrasti. Onko tämä liitin sellainen, josta on mahdollista napata signaali ja kääntää jollain tempuilla uudemmalle LCD-näytölle vai voiko tuollainen sisältää jonkun custom - tapauksen? Ihanteellisin tilanne olisi sellainen, missä uuden paneelin taakse laittaisi rasperyllä pyörimään jonkun media/navigointi systeemin ja inputtia voisi vaihtaa näiden kahden välillä ( auton alkuperäinen ja android car ).

EDIT1: "RNS-D has 5" sharp monitor with a resolution of 320x234"
EDIT2: Ilmeisesti Signal Type: Analog RGB + Composite Video (NTSC/PAL), 22 pins , Connector

IgyOOiCNDSYGTXBc.large
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuohon näyttöön menee Analog RGB + Composite Video (NTSC/PAL), niin sitä on vaikea kääntää kun se on analogivideota. Jollain videooperaatiovahvistimella se varmaan onnistuisi kyllä. Ihmettelen kyllä jos tuossa olisi analogivideota, mutta en tunne autoradioita.

Ei noita radioita tai osia saa mistään purkamolta.
 
Nyt ollaan lähellä, mutta enää jää hinta tuon kanssa. Euron ESP8266 ja 35€:n poweri :)
Vaikuttaa siltä, että pitää tämä lähestyminen hylätä ja syöttää ihan 5V powerilla riittävän läheltä tai sääsuojattua koteloitua pistorasiaa, jossa ihan tökkelilaturi tai sitten jännitehäviöitä kompensoi isommalla jännitteellä.
Jos se saa olla "patentti", niin laita pieni kännykän laturi sinne kojerasian sisään.
 
Auto radiosta tarkemmin volkkarin RNS-D on yksi vaaka raita valkoisena. Muutenkin tekisi mieli vaihtaa LCD paneeli uudempaa jossa on korkeampi kontrasti. Onko tämä liitin sellainen, josta on mahdollista napata signaali ja kääntää jollain tempuilla uudemmalle LCD-näytölle vai voiko tuollainen sisältää jonkun custom - tapauksen? Ihanteellisin tilanne olisi sellainen, missä uuden paneelin taakse laittaisi rasperyllä pyörimään jonkun media/navigointi systeemin ja inputtia voisi vaihtaa näiden kahden välillä ( auton alkuperäinen ja android car ).

EDIT1: "RNS-D has 5" sharp monitor with a resolution of 320x234"
EDIT2: Ilmeisesti Signal Type: Analog RGB + Composite Video (NTSC/PAL), 22 pins , Connector

IgyOOiCNDSYGTXBc.large

Pura lisää ja katso paneelin osanumero. Voi löytyä halvallakin uusi.
 
Miksi se 24v lähtö tarvitsee ylivirtasuojan ja mihin tuossa tarvitsee erillisen piirikortin?

Ylijännitesuojaa jos tarvitsee niin se isketään suoraan syötön rinnan.
Siihen 24V lähtöön tulee kiinni 70 W moottori ja se ylivirtasuoja toimisi rajakytkimenä. Eli jos joku ohjaa moottorin ihan ääriasentoon ja moottorin virta nousee, niin virransyöttö tulisi katkaista. Ylivirtasuoja voi olla väärä termi. Haluaisin käyttää jotain piirilevykomponenttia, koska fyysisten rajakytkimien käyttö ei ole mahdollista tai on liian hankalaa.
 
Nyt ollaan lähellä, mutta enää jää hinta tuon kanssa. Euron ESP8266 ja 35€:n poweri :)
Vaikuttaa siltä, että pitää tämä lähestyminen hylätä ja syöttää ihan 5V powerilla riittävän läheltä tai sääsuojattua koteloitua pistorasiaa, jossa ihan tökkelilaturi tai sitten jännitehäviöitä kompensoi isommalla jännitteellä.
Pienoisjännite voisi olla vaihtoehto. Jos putkissa kulkee 24V piuhat nätisti niin laittaa keskukseen virtalähteen ja jakelee siitä kojerasioille esim. 24V. Virtalähteen hinta rasiaa kohden pienenee sitä mukaa kun laitteet lisääntyy. Jännitehäviötä saa olla aika lailla. Maksaahan se DC-johtokin jotain, väkisin maksaa useamman euron.

Joku DC DC buck converter ebaysta alle eurolla ESP:n kaveriksi, toimii 7-40 V jännitteellä. ESP8266 on aika tarkka jännitteestä, DC/DC-muunnin mahdollisimman lähelle ESP8266 virtaliitintä, mielellään vielä joku pieni kondensaattori tasaamaan jännitettä niin lähelle kuin saat.

Monesti nuo lopettavat toimimasta lyhyessäkin ajassa, tasaisella jännitteellä saaneet toimimaan jopa yli vuoden, eikä mene sekaisin parissa viikossa. Eivät kuulemma ole mitään aitoja mikrokontrollereita luetettavuuden osalta.
 
Nyt tarvitaan akkua ipanan tulevaan sähköautoon. Onko ehdotuksia?

Vaatimuksina 8 kennoa sarjaan, tarvitsen n. 30 V jännitteen. Hirmuista virranantokykyä ei tarvita, täydellä kaasulla kiihdyttäessä menee ehkä 20A.
Varmaan järkevintä on laittaa kaksi nelikennoista sarjaan. N. 10 Ah kapasiteetti riittänee, lompakko ei varmaan kestä sen isompaa.
Mistä ja miten saan akun edullisesti?
Laturikin pitää ostaa. Mikä?
 
Pitäisi liittää kaksi tuollaista (sisäinen USB 2.0) emolevyyn, mutta vain yksi paikka vapaana. Voinko irroittaa pinnit ja kytkeä molemmat yhteen liittimeen?
20180527_235006.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 786
Viestejä
4 557 636
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom