Pienten kysymysten ketju

Olen ostanut ulkonäkö edellä elämäni kauneimman mikroaaltouunin, joka on ranskalaisen homon suunnittelema. Ehkä tästä johtuen, se ei toimi kunnolla.

Laittamalla 5min ohjelma pakastekuutio lämmittyy kuumaksi ja on syötävä. (Siis semmoinen Kana Teriyaki, joka on jäässä)

Laittamalla 1min ohjelma vaikka kaksi kertaa peräkkäin, voi ei sula (leivontaan käytetty, suli ennen alle 20sec). Eilisen päivän leipä ei lämpene. Taitaa mikro toimia noin 20% teholla tai alle..

Onko tässä joku selkeä vika? Jos korjaisin liikkeessä, paljon veloittaisivat? Gigantista saisi satasella vastaavan tilalle, mutta tämä on kaunis..
Osta automaatti mikro. Ite en enään palaa normi mikroon takas. Jos katot ulkonäköä niin ajattele sitä siltä kantilta että onko sillä vuoden pääst mitään merkitystä kun oot kattonu samaa mikroaa pitkään.
 
Asiaton käytös
Ettei olisi käyttäjän virhe? Kysy itseltäsi oletko fiksumpi kuin ranskalainen homo.

Äänestä kuulee lähteekö magnetroni päälle.
 
Pitäisi ostaa uusi CP1230 12V 3A virtalähde USB 3.0 hubille, mikä olisi hyvä?
 
Löytyikin kuva, jotenkin ajattelin ettei hbridgen systeemi pelais kahdella releellä, mutta toimiihan se tosiaan, liian väsyneenä taas pyörittelee näitä :(

Tuon mukaan tein. Moottorina ottaa noin 0.6-0.9A virtaa 12voltin lyijyakusta. Mahtaiskohan tuossa toimia 4kpl perus 1N4004 diodeita? Nyt oli ainoat 1N5408 diodeita mitä oli nurkissa, mutta ovat niin hirveän kokoisia ettei niitä järkevästi tuohon saa aseteltua.

https://i.stack.imgur.com/9kYaR.png
 
1N4004 siihen pistelin ja näyttäisi toimivan yhtä hyvin mitä testi ajoa kerkesin tekemään.

----------------------------

Olisikohan jollain ideoita millä hakusanalla lähtisi etsimään tälläisen häiriön suodatusta.

https://i.imgur.com/yrG2100.jpg

edit: Zoomaus kyseiseen piikkiin:
https://i.imgur.com/wR02ViO.jpg

5voltin dc linja siis kyseessä, josta ruokitaan pääasiassa atmelin prossu yms muuta pientä.

Onko mistään miljoonalaatikosta löytyvistä passiivikomponeteista apuja? Konkkaa, vastusta, diodia löytyisi, muutama kelakin taitaa löytyä, mutta hirveän kokoisia tähän hommaan.

Mikä tuon tasaamisessa olisi oikea tapa. Piikki tulee siitä kun moottori pysähtyy 12v linjassa, vaikka siellä on tuo edellä mainittu in4004 suojaus tehty, luultavasti jostain tulee häiriönä silti läpi, kun moottori pysähtyy. Regulaattori siis tuossa 12v linjassa josta tämä 5v linja tulee.

Liekkö TVS diodi se oikea tapa tuo torjua, mutta sellaista ei tähän hätään oikein ole käsissä.

Testasin myös laittaa 5voltin linjaan 5.6v 1W zenerin, ei vaikuttanut tuohon yllä näkyvään häröön. Onko tuo joku ns "radiohäiriö" ettei oikeasti edes ole tuolla linjassa, eikös zenerin pitäisi tuo "syödä" pois?
 
Viimeksi muokattu:
1N4004 siihen pistelin ja näyttäisi toimivan yhtä hyvin mitä testi ajoa kerkesin tekemään.

----------------------------

Olisikohan jollain ideoita millä hakusanalla lähtisi etsimään tälläisen häiriön suodatusta.

https://i.imgur.com/yrG2100.jpg

edit: Zoomaus kyseiseen piikkiin:
https://i.imgur.com/wR02ViO.jpg

5voltin dc linja siis kyseessä, josta ruokitaan pääasiassa atmelin prossu yms muuta pientä.

Onko mistään miljoonalaatikosta löytyvistä passiivikomponeteista apuja? Konkkaa, vastusta, diodia löytyisi, muutama kelakin taitaa löytyä, mutta hirveän kokoisia tähän hommaan.

Mikä tuon tasaamisessa olisi oikea tapa. Piikki tulee siitä kun moottori pysähtyy 12v linjassa, vaikka siellä on tuo edellä mainittu in4004 suojaus tehty, luultavasti jostain tulee häiriönä silti läpi, kun moottori pysähtyy. Regulaattori siis tuossa 12v linjassa josta tämä 5v linja tulee.

Liekkö TVS diodi se oikea tapa tuo torjua, mutta sellaista ei tähän hätään oikein ole käsissä.

Testasin myös laittaa 5voltin linjaan 5.6v 1W zenerin, ei vaikuttanut tuohon yllä näkyvään häröön. Onko tuo joku ns "radiohäiriö" ettei oikeasti edes ole tuolla linjassa, eikös zenerin pitäisi tuo "syödä" pois?
Tavalliset diodit ovat monesti turhan hitaita kun induktiivinen kuorma tuottaa piikkejä. Laittaisin vielä TVS tai zenerit (>12V) vastakkain moottorin rinnalle oikosulkemaan piikit kun virta katkeaa ja 5V linjaan RC-suodin pienillä pintaliitoskerkoilla mahdollisimman lähelle häiriölähdettä.

Häiriö voi toki kytkeytyä mittaukseen myös ilmasta, jos häiriölähde on lähellä ja skoopin probessa on vaikkapa tyypillinen 10cm maakarva.
 
Etsimme kerran kauan syytä verkon kautta tulevaan häiriöön. Prossu sekoili ja kun lähellä pätki suurennuslasi loistelamppuyhdistelmää, skooppi näytti käyttöjännitteessä isoja häiriöitä. Mikään ei auttanut. Sitten kytkimme proben maan ja kuuman karvan yhteen. Kävi ilmi, että häiriö tuli skooppiin skoopin omasta virtalähteestä. Ongelma oli prossun liian pieni käyttöjännite.

Saatko moottorin siirrettyä kauas tai ainakin sen ohjaimen. Myös jotain optoerotinta voisi kokeilla. Samoin erilliset piuhat moottorin ja prossun jännitteille.
 
Sähköturvallisuus pelottaa enemmän. Ei houkuttele, jos esim. vikatilanteessa jäähdytyslevy tulee jännitteiseksi tai verkkosähkö joutuu ohjauspuolelle.
Jopa nuo eBayn muutaman taalan puolijohdereleet on optoerotettu, joten ohjauspuoli on suhteellisen turvassa. Ilmoitettu virrankesto ei sitten varmasti pidä paikkaansa, eli kannattaa käyttää korkeintaan ~30% nimellisvirrasta. Jäähdytyslevy kannattanee myös eristää varmuuden vuoksi.
 
Virrankesto ei tosiaan pidä paikkaansa, mitä tullut katsottua noita purettuina niin siellä oleva Triac ei esim. kestä sitä ilmoitettua 40 ampeerin virtaa.

Opto tosiaan löytyy ja se triac levyllä yksi jalka ilmassa, että varmaan aika jäykkä, vaikka päästeli toimintasavua jonkun tovin-->
 
Päästömagneetti englanniksi ?
Pitäisi muuttaa liukuovi "cat proof".
 
Olisiko kellään tietoa paikoista mistä löytyisi mahdollisimman kattava valikoima eri kokoisia li-ion kennoja. Hakusessa 1S 700-1000mAh 1-10C kenno ja sekin tietyn levyisenä (hakusessa siis suorakulmion muotoiset ei pyöreät kennot)

Mietin siis onko missään kattavaa valikoimaa erilaisia kennoja? Hobbyking ainoa mikä itsellä tuli mieleen, mutta siellä turhan ison C:n kennoja ja jos katsoo pienemmällä c:llä olevia niin valikoimassa ei ole kun 1-2kpl erilaisia.

Korvattava akku tulee olemaan tämä. Kemiasta ei ole ihan varmaan tietoa jossain lukee li-ion pelkästään. Jossain taas lipo.
Replacement Li-Polymer Battery for Interphone F2 / F3 / F4
 
Viimeksi muokattu:
Olisiko kellään tietoa paikoista mistä löytyisi mahdollisimman kattava valikoima eri kokoisia li-ion kennoja. Hakusessa 1S 700-1000mAh 1-10C kenno ja sekin tietyn levyisenä (hakusessa siis suorakulmion muotoiset ei pyöreät kennot)

Mietin siis onko missään kattavaa valikoimaa erilaisia kennoja? Hobbyking ainoa mikä itsellä tuli mieleen, mutta siellä turhan ison C:n kennoja ja jos katsoo pienemmällä c:llä olevia niin valikoimassa ei ole kun 1-2kpl erilaisia.

Korvattava akku tulee olemaan tämä. Kemiasta ei ole ihan varmaan tietoa jossain lukee li-ion pelkästään. Jossain taas lipo.
Replacement Li-Polymer Battery for Interphone F2 / F3 / F4

Jos hinta on sopiva, niin mikset osta niitä ison C:n akkuja?
 
Fyysinen koko yleensä kasvaa verrattaen johonkin 1-5C akkuihin. Muutamia on löytynyt, mutta pitää vielä katsella jos löytyisi paremman kokoista. Suomesta järki hinnalla saanti toki olisi plussaa, mutta taitaa olla niin pienet markkinat näillä ettei juuri löydy. Jostain 2s-3s akusta purkamalla varmaan halvimmalla, mutta niissäkin nuo isot C lukemat yleensä pyörii.
 
Olisiko viisaammilla mietteitä/kommentteja kytkiksestä. Rakentelin tälläisen hieman "rajummin" suojatun 5v lähteen arduinoa varten.

Käyttökohteena 12v hiilellinen moottori mikä ottaa noin 1A pintaan virtaa, ehkä 1.5A pintaan jos kuormittuu normaalia enempi.
Virtaa syötetään 20aH lyijyhyytelö akusta eli virtaa tulee reilusti.
Moottoria ohjataan ebayn L298N modulilla, josta löytyy 4kpl diodeita takapotkuja varten.

Dropbox - kytkisv2.png

Nyt olisinkin kysellyt onko tuossa omassa piirroksessa joku väärin. Regulaattorin "protection diode" on siellä varmuudeksi jos sellaiselle on tarvetta tuskimpa kyllä, samoin Zener on ehkä hieman turhaa tavaraa. Luotettavuus olisi kuitenkin pääasia. Kuormaa on noin 80-140mA 5voltin linjassa. Iso regu ihan vaan paremman input puolen keston takia ja 7805 hinta kohtuullisen pieni ja niitä nurkista löytyy muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
En huomaa mitään ihmeitä, kannattaa kokeilla. En ymmärrä voltage jumperin toimintaa, mutta jos osaat käyttää sitä, niin mikä ettei. Riippuu aika paljon jäähdytyksestä miten paljon 7805 pystyy antamaan. Minä miettisin 7805:n tilalle vastaavaa hakkurimallia. Ne eivät lämpene ja kestävät 35V. Ne eivät kestä jos ulostuloon tulee muuta jännitettä, eli jos Arduinoon tulee 5V toista kautta.
Edit: eli jotain tuollaista Köp Kytkentäsäätimet 5 VDC 0.5 A, Recom, R-78HB5.0-0.5 | Distrelec Suomi. Kannattaa katsoa paljonko 5.6 zener voi pahimmillaan viedä virtaa, jos toleranssit heittävät.
 
OK. Onko tuo "choke" ns common mode choke? Onko Arduinon maa silti sama kuin moottorin maa. Jos epäilet, että moottorilta tulee ylijännitteitä, niin pistä regun sisäänmenoon joku ylijännitesuoja. Toisaalta, jos 12V? tulee akulta, ei siinä paljon ylijännitteitä esiinny. Akku pitää jännitteet 12 voltissa.
 
L298N sisältää oman 78m05 regun, eli jos tämä vaikuttaa turhalta voi jättää kalustamatta tän osan ja pistää jumpperin vaan 1 ja 1 nastan välille niin laite ottaa 5voltin jännitteen tuolta l298n regulta.

Virrat on niin mitättömiä että tuo to220 koteloinen 7805 on melkosen ylimitotettu, mutta eipä tuo hinnalle ole pilattu. Virrat on 5voltin puolella siellä 50-140mA välillä niin en usko että lämmöt juuri ongelmaksi tulee. Itse käytän Muratan OKI mallisina hakkureita, mutta tässä ei oikein ole tuolle tarvetta on niin vähäisiä aikoja päällä akun kokoonsa nähden, ettei ainakaan hyötysuhteen kannalta ole järkeä hakkuria käyttää, toisekseen ainakin teoriassa lineaariregulaattori antaa tasaisempaa jännitettä ulos.

osanumeron perusteella on tämä eli ilmeisesti common mode choke: https://www.digikey.com/product-detail/en/eaton/CMS2-4-R/513-1115-1-ND/754621
 
Mistä voisi saada pieniä kumisia rullia n. 10-12 mm akseliin? Ulkohalkaisija voisi olla luokkaa 20-30 mm. Rullien pitäisi olla mallia, jotka pyörivät akselin mukana.
Esim. Aliexpress on täynnä muuten haluamani kaltaisia rullia, joissa on kuitenkin laakeri mukana. Nyt on hakusessa rullat, joissa olisi napa, jolla ne voi lukita akseliin esim ruuvilla.
 
Löytyykös mistään laitteesta hyviä muuntajia josta voisi rakentaa suojaerotusmuuntajan harrasteluun vai löytyykö tuon tyyppisiä muuntajia juurikin pelkästään suojaerotusmuuntajista? :)
 
Mitäs mieltä sellaisesta, että Marshall Stanmore -kajarin etupaneelissa, jossa noi potikat ja virtakytkin, sekä kaikissa muissakin kuoressa olevissa metalliosissa n. 83-88 V vaihtojännite. Virtaa en ole mitannut, mutta sen verra kummiskin, kun tuli alun perin vahingossa tuo todettua, että sormia aika ikävästi pisteli ja kihelmöi.

Sama jännite tulee esim. aux-piuhaa pitkin laitteeseen, johon tuo tulee kytkettyä... Varmasti tekee hyvää.
 
Hoi. Ajattelin jos hommais kiinasta (tai miksei suomestakin jos halvalla saa) satunnaiseen testailuun DC virtalähteen/säätimen jossa on säädettävä virranmäärä. Jännitteenä olisi 12V tai jos löytyy niin miksei säädettävä jännitemääräkin 0-XXV. Mutta periaatteessa varmaan riittäisi jos 12V ja 0-1A saa irti laitteesta. Tarkoitus olisi ihan satunnaisesti testailla tuulettimia sun muita hilavitkuttimia jotka toimii 12V jännitteellä mutta vaativat eri määriä virtaa.
Tiedän, että kiinankojeet on mitä vaarallisempia mutta käyttö on niin satunnaista, että otan riskin. Itse en ehdi rakennella DIY virtalähdettä tmv.
Onko ehdotuksia?
Olisko näistä mihinkään (virrat ottaisin 12V mopo akusta):
Digital Control power supply 50V 5A Adjustable Constant Voltage Constant current tester DC voltmeter Regulators Ammeter-in Voltage Regulators/Stabilizers from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group
DC DC Regulator 5A Step Down Power Supply Adjustable Buck LCD Display 6V 32V to 0V 32V For 12v 24v LED driver-in Lighting Transformers from Lights & Lighting on Aliexpress.com | Alibaba Group
1502DD 15V 2A Adjustable DC Power Supply LED Display Mobile phone repair power test regulated-in Voltage Regulators/Stabilizers from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
pitäis porailla keskelle pöytää reikä johtoja varten, ja se kun on tuollaista höttöstä kennopaskaa niin tarvinnee jostain kehitellä siihen kaulus ettei lähde reikä rispaantumaan pitemmän päälle. Onko mitään ideoita mitä siihen käyttäisi? Usb-liitin tarttis mahtua läpi.
 
Kuka keksii nimen tämän tyylisille rasioille, tai mistä näitä löytäisi

25051004246_f9902f7327_b.jpg
 
Toi on joku äänisäädinpaneeli AUX-ulostulolla, USB:llä ja virtakytkimillä ? Joku wall socket/panel mount toi vois olla, sen perään vaan sit lisäilee muita sanoja kuten AUX, USB, Switch, yms.
Siis tarviin pelkän rasian, en noita AUX yms. mitkä tohon on joku ympännyt.
 
Kokeile vaikka blank jack plate, connector dish/mounting plate, terminal plate blank jne vastaavilla hakusanoilla jos pääsisit haussa eteenpäin.
No niin noilla alkoi jo kuviakin löytymään. Mikähän se suomenkielinen vastine olisi, kun luulis näitä täältäkin löytyvän (ei jaksa odotella kuukautta kiinasta)
 
Löytyykö PK-seudulta (Helsinki-Vantaa akseli) käsityöpajaa tai vastaavaa vapaata tilaa johon saisi mennä itse maalaamaan pientä projektiaan? Tarvikkeet tottakai omasta takaa.
 
Löytyykö PK-seudulta (Helsinki-Vantaa akseli) käsityöpajaa tai vastaavaa vapaata tilaa johon saisi mennä itse maalaamaan pientä projektiaan? Tarvikkeet tottakai omasta takaa.

Ainakin joskus Espoossa oli seurakunnan ylläpitämä ns. Gräsan paja, minne pystyi tulla räpeltemään omia metalli/puuprojekteja. Luomaportin tiellä olarinluomassa. Nykytilasta en tiedä enkä enempää jaksa ottaa selvää
 
Miten löytää parhaiten oikosulku näytönohjaimesta(r9 270x)? Olisiko aluksi hyvä mitata mosfetit yleismittarin jatkuvuusmittauksella vai onko jokin parempi konsti?
 
Hetkonen, mitenkäs nää pinnit oikeesti menee tuossa pcie lisävirtaliittimissä, kun netistä löysin pari eri versioo:

M3aeL.png


Vai:

PCIe_pinout.png
 
Hetkonen, mitenkäs nää pinnit oikeesti menee tuossa pcie lisävirtaliittimissä, kun netistä löysin pari eri versioo:

M3aeL.png


Vai:

PCIe_pinout.png
Käytännössä samat kytkennäthän noissa molemmissa kuvissa on. Alhaalla 12V ja ylhäällä maat. Sense pinnejä ei välttämättä tarvita ja tuo ylemmän kuvan EPS-12V -liitin ei edes sovi ATX emolevyyn tai näyttikseen, koska oikean alareunan pinni on neliö.
 
Käytännössä samat kytkennäthän noissa molemmissa kuvissa on. Alhaalla 12V ja ylhäällä maat. Sense pinnejä ei välttämättä tarvita ja tuo ylemmän kuvan EPS-12V -liitin ei edes sovi ATX emolevyyn tai näyttikseen, koska oikean alareunan pinni on neliö.

En sitä eps12v meinannutkaan, vaan juurikin kun nuo senset on eri kohdissa. Mutta ei siis ole väliä vai?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 273
Viestejä
4 503 335
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Juhkelix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom