Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Vaikka sain järkisyyn asialle, niin siitä huolimatta haluan itse pitää pelaamisen hauskana ajanvietteenä. Pidän siis forcet aika mietoina.

Itsekin haluan nimenomaan pitää pelaamisen hauskana ajanvietteenä ja tehottomalla wheelbasella se ei sitä ole.

Hauskuuskerroin (ja immersio) nousee kertaluokkaa korkeammalle, kun tulee sellainen fiilis, että joutuu pitelemään tempoilevaa kisa-autoa aisoissa ja sitten vielä onnistuu siinä. En näe siinä mitään hauskaa, että kilpa-auton ajamisen simuloiminen tuntuisi samalta kuin ajaisin omalla kotterolla ruokakauppaan.

rFactor 2 ja AMS2 Simucube 2 Pro:lla (ja varmasti lähes kaikilla muillakin DD-wheelbaseilla) sopivalla rata/auto -yhdistelmällä tuottaa minulle noita fiiliksiä. Uskallan väittää, että suuri osa niistä jotka eivät vahvempaa wheelbasea kaipaa, muuttaisivat mieltään kun kokeilisivat tuollaista sopivaa yhdistelmää.
 
Tyhmä kysymys tähän väliin: mutta miksi kaikki puhuvat että pitäisi olla DD ratti missä 20Nm vääntöä ja sitä myöten tukeva ja joustamaton rigi? Mihin sitä vääntöä tarvitaan? Ihan oikeasti?
En ole koskaan ajanut ralli- tai kilpa-autoa mutta tavallisia henkilöautoja ja pakettiautoja kyllä. Ja traktoreita. Suurimmassa osassa on ollut ohjaustehostin ja niissäkin, missä sitä ei ole ollut (joku 80-luvun malli), on ohjaus ollut jäykkä lähinnä jos rattia kääntää paikoillaan tai matalissa nopeuksissa. Onko ralli- ja kilpa-autot tai urheiluautot jotenkin erilaisia tuossa suhteessa? Toki nopeudet ja g-voimat ovat rajummat kuin tavallisella perheautolla ajellen 120km/h motarilla, mutta silti..? Tai jäykkä jarrupoljin, mitä pitää painaa mitä pakara- ja reisilihaksesta lähtee?
Tarkoitus ei ole trollata vaan ihan vakavissaan kysyn? Itsellä kun ei ole Thrustmaster T300 rattia kummoisempaa kokemusta simuvehkeistä eikä Volkkaria rajumpaa rassia alla niin en osaa hahmottaa tätä asiaa :lol:

Newtoneista en tiedä, kun en ole dd ratilla koskaan ajanut, mutta paskan vs hyvän rigin merkitys on kuin yö ja päivä. Rempularigillä menee se ratin tuntuma rigin välyksiin, eikä käsiin.. Ja tottakai, kaikki harrastaminen on mukavampaa kunnon vehkeillä, oli se sitten vaikka tikan heitto.
 
Yksi iso asia on se, että simulaattori on staattinen laitos josta puuttuu täysin kilpa-autojen "perstuntuma". IRL tunnet pidon rajat koko kehossa kun taas simuhommissa se on saatava jostain muualta. Ainoa palautetta antava laite on käytännössä se ratti. Suurilla voimilla saa hieman kompensoitua perstuntuman puutetta koska ratti kertoo missä pidonraja menee, oli se sitten eturenkaiden tai takarenkaiden pidon menetys. Ääni on toinen joka korostuu iRacingissä eritoten sillä, että rengasääniä voidaan pitää kovemmalla. Rengasäänistä kuulee milloin rattia käännetään liikaa joka taas kuluttaa nopeasti rengasta eikä ole silloin optimipidon alueella.

Tämä "perstuntuma" on muuten mielenkiintoinen juttu simulaattoreissa. Esim alkuperäisessä Assetto Corsassa force feedbackiin tuodaan voimia, joita todellisuudessa ei tule rattiakselin välityksellä, mutta joita ei simulaattorissa saada muutenkaan välitettyä. Assetto Corsa Competizione taas on on mennyt puristisempaan suuntaan ja ffb tarjoaa ainoastaan todellisuudessa rattiakseliin välittyviä voimia. On myös tarjolla ohjelma, jolla lisäefektit saa tuotua Competizioneen:

 
Tämä "perstuntuma" on muuten mielenkiintoinen juttu simulaattoreissa. Esim alkuperäisessä Assetto Corsassa force feedbackiin tuodaan voimia, joita todellisuudessa ei tule rattiakselin välityksellä, mutta joita ei simulaattorissa saada muutenkaan välitettyä. Assetto Corsa Competizione taas on on mennyt puristisempaan suuntaan ja ffb tarjoaa ainoastaan todellisuudessa rattiakseliin välittyviä voimia. On myös tarjolla ohjelma, jolla lisäefektit saa tuotua Competizioneen:


Ac:n ffb tulee ihan samalla lailla raakana suoraan fysiikoista. Kehittäjien mukaan "ffb-koodi" on melko lailla identtinen ac/acc -välillä, isoin ero tulee rengasmallin kehittymisestä.
 
Tämä "perstuntuma" on muuten mielenkiintoinen juttu simulaattoreissa. Esim alkuperäisessä Assetto Corsassa force feedbackiin tuodaan voimia, joita todellisuudessa ei tule rattiakselin välityksellä, mutta joita ei simulaattorissa saada muutenkaan välitettyä. Assetto Corsa Competizione taas on on mennyt puristisempaan suuntaan ja ffb tarjoaa ainoastaan todellisuudessa rattiakseliin välittyviä voimia. On myös tarjolla ohjelma, jolla lisäefektit saa tuotua Competizioneen
Tähän liittyen luin Racedepartment.com vastaavasta keskustelusta seuraavan väitteen:
"For example In Dirt Rally 2.0 when it was originally released real Rally car drivers felt like the steering was pretty accurate, BUT there was more artificial feedback in Dirt Rally 1.0 so users complained about how it felt until they added back some of the "fake" inputs.
Many people feel like FFB should include additional cues that you don't get in real life to make up for the information that you don't get from the seat of your pants.
So this varies completely from sim to sim and different sims have different priorities"
 
Ac:n ffb tulee ihan samalla lailla raakana suoraan fysiikoista. Kehittäjien mukaan "ffb-koodi" on melko lailla identtinen ac/acc -välillä, isoin ero tulee rengasmallin kehittymisestä.

Okei, ehkä olen ymmärtänyt jotain väärin. Oma käsitykseni pohjautuu pelkästään tubettajien ja foorumikirjoittajien juttuihin, joihin olen törmännyt. En itse edes ole ajanut ACC:tä. AC on itsellä kovassa käytössä.
 
Sampsakin kun karauttaa Simucubella seinään maksimiforceilla niin ymmärrät miksi irl kuskit irrottaa kädet ratista ennen osumaa.. :whistling:

 
Viimeksi muokattu:
Noniin, ensimmäinen video julki heti tuoreeltaan kun on saatu simulaattori rakennettua ja ensimmäiset ajotuntumat otettua ja aikaakin onneksi vähän parannettua :)



Toisessa osassa sitten simulaattorin päivitys rajumpiin high-end-vehkeisiin.

Muuten ok tiivistelmä, mutta ratin asetuksia ja muita siihen vaikuttavia säätöjä olisi voinut käydä läpi edes hieman tarkemmin, vaikka se ei videon itsetarkoitus ollutkaan. Eli siis millaiset asetukset pelin lisäksi Windowsissa (tai siis Thrustmasterin omassa hallintapaneelissa) jne. Tuo on se puoli, joka PC-simuissa ja rateissa ajureineen on mielestäni eniten pielessä, kun lähes joka peli edellyttää omat sääntönsä ja niiden selvittäminen on paikoin melkoista salatiedettä.

Ehkä jossakin vaiheessa jotain videota tästäkin osa-alueesta?
 
Muuten ok tiivistelmä, mutta ratin asetuksia ja muita siihen vaikuttavia säätöjä olisi voinut käydä läpi edes hieman tarkemmin, vaikka se ei videon itsetarkoitus ollutkaan. Eli siis millaiset asetukset pelin lisäksi Windowsissa (tai siis Thrustmasterin omassa hallintapaneelissa) jne. Tuo on se puoli, joka PC-simuissa ja rateissa ajureineen on mielestäni eniten pielessä, kun lähes joka peli edellyttää omat sääntönsä ja niiden selvittäminen on paikoin melkoista salatiedettä.

Ehkä jossakin vaiheessa jotain videota tästäkin osa-alueesta?

No rehellisesti sanottuna tässä vaiheessa simukokeilua minä todennäköisesti olen väärä ihminen opastamaan asetuksia ja säätöjä, vaan vasta itsekin opettelen ja ihmettelen mitä kannattaa tehdä ja miksi.

Lisäksi kannattaa hahmottaa, että videon tekemisessä joudutaan aika paljon yleistämään asioita ja yksityiskohtia, jotta kokonaisuudesta saadaan asiapitoinen, mutta samaan aikaan tekemisen ja katsomisen kannalta järkevä ja viihdyttävä.
 
@Radek_fin
Mistä löysit nuo alupalkit tuohon sun simu penkkiin , itse en ole vielä tollasta palkkkia löytänyt.
Ja mitä tuolla joku ihmetteli jarrupolkimen jäykkyytä , loadcell on todennäköisemmin ainoastaan siitä syystä että sitä jarruvoimaa ohjataan voimalla eikä liikkeellä niinkuin perus polkimissa , itsellä logitech g25 jarrupolkimessa 200kg loadcell mutta ei sitä 200kg tarvitse painaa vaan sen voi jokainen kuski kalibroida omalle jarruvoimalle , vrt minä kalibroin sen niin että kunnon reilu painallus on max jarrtus , ja kun 12v likka hyppää simuun niin hän kalibroi sen niin että hänen maksivoimalla painassa jarru on pohjassa , kummassakin tapauksessa jarruvoima on todella eri voimiltaa mutta kumpikin saa max jarruvoiman käyttöön.
 
Oma päivitys oli G29 -> CSL DD ja kyllä se ajaminen muuttui paljon hauskemmaksi kun ratin kautta saa enemmän ja tarkempaa palautetta. Oli siinä aika iso ero esim. Assetto Corsassa Nordschleifea ajaessa kun tunsi myös tien pinnan epätasaisuuksia mistä aiemmin ei ollut mitään havaintoa. Dirt rallyssa voimat ja tärinät tulee pehmeämpänä kun ei ole kilkattavia hammaspyöriä wheelbasessa. Ei ne efektit varmaankaan vastaa oikeata tuntumaa (eikä ole edes kokemusta mistään ralli- tai kilpa-autosta mihin verrata), mutta ei sillä ole väliä kun saa itselleen mieluisen palautetteen ratista. Kun rigissä ei ole mitään täristimiä eikä liikettä niin sitten ottaa enemmän feikkipalautetta rattiin. Jos taas jossain kohtaa lisää liikettä ja täryttimiä niin voisi hyvin vaimentaa efektejä ratista pois.

Mutta tuskin nyt ihan heti on tarvetta päivittää tuosta CSL DD kalliimpiin vehkeisiin, ei ehkä omilla ajomäärillä siitä tulisi rahoille niin paljoa vastinetta että kannattaa. Rigin päivitys varmaan tulee seuraavana tuosta rimpulasta johonkin alumiinikehikkoon, melkeinpä enemmän rakentelumielessä ajanvietettä kuin mistään oikeasta tarpeesta :)
 
Ai Hades lite pitäis DD ratinkin aisoissa. hmmm.. :hmm:
Kuulen jo kuinka ostohousut viheltää kaapissa. Ei hyvä.

Mitä tohon seat of pants fiilikseen tulee, niin buttkickereillä ja diy täristimillähän saa luotua ihan hyviä efektejä, niin ei tartte kaikkea ottaa ratin kautta vastaan.
Vaikka noi efektit lähinnä rajottuu renkaiden luistoon ja töyssyjen elävöittämiseen, niin antavat kyllä kivan lisän kun vaan tottuu niitä "tulkitsemaan".
Mut tää on ainakin edullinen reitti ennenkun sit kippaa rahat kunnon motioniin.

Jos on ikinä irl tehnyt kuivalla asvaltilla renkaat lukkoon / ABS jarrutusta, vaikka moottoritievauhdista, niin siinä saa käyttää voimaa ihan reippaasti. Kunhan on vaan hyvät renkaat ja kohtuulliset jarrut. Henkilöautojen jarrut on toki alkujaan aina kompromisseja ja ensimmäisenä niissä joustaa varmaan kumiset jarruletkut, jotka saavat jarrupolkimeen enemmän liikerataa ja sienimäisyyttä.

Mut oman kokemuksen mukaan mitä urheilullisempi vehje, niin sitä kovempaa saa jarrua painaa. En millään superautoilla oo ajanut, mut bmw z4, audi rs5, civic type-r kun on päässyt koittaa viimeisimpänä, niin niissä ei paljoo jarrupoljin enää liiku, joten tuntuu aika luonnolliselta, et simussa kun ajelee oikeilla kilpa-autoilla niin vaatii kunnolla voimaa pysäyttää se. Tuo itelle suurta nautintoa ja fiilistä ainakin.
 
No rehellisesti sanottuna tässä vaiheessa simukokeilua minä todennäköisesti olen väärä ihminen opastamaan asetuksia ja säätöjä, vaan vasta itsekin opettelen ja ihmettelen mitä kannattaa tehdä ja miksi.

Lisäksi kannattaa hahmottaa, että videon tekemisessä joudutaan aika paljon yleistämään asioita ja yksityiskohtia, jotta kokonaisuudesta saadaan asiapitoinen, mutta samaan aikaan tekemisen ja katsomisen kannalta järkevä ja viihdyttävä.
Joo, ymmärrän toki. Lähinnä ajattelin, että jossakin vaiheessa niitäkin voisi olla hyvä käydä vähän läpi edes perustasolla. Monia samassa pisteessä olevia varmasti kiinnostaa, vaikka ei kävisikään kaikkia asioita täydellisen seikkaperäisesti läpi. Tulokulma voisi olla vaikka jotain "perehtymistä ratin asetuksiin", eikä niinkään "näin laitat ratin asetukset oikein".

Edit.
Kylläpä muuten tahmaa foorumi. Tämän viestin lähettäminen vaati useampia yrityksiä ja vähän jo pelotti, että kuinkahan monena kappaleena viesti lopulta ilmaantuu.
 
Lisää esimerkkejä suureen FFB -voimien käyttöön on se, että jos esim. kurvissa voimat on normaalisti 5Nm ja se jostain syystä puolittuu 2.5Nm:hen, niin kyllähän sellaisen eron tuntee ja tajuaa että jotain poikkeavaa tapahtui.

Mutta jos voimat on 10 -kertaa pienempiä, niin tuntisiko jos 0.5Nm puoliintuisi 0.25Nm:ksi?

Ja ensimmäisessä esimerkissä on vielä laajennusvaraa vaikka neljäsosille, mutta jälkimmäisessä ei taida.

Eli periaatteessa ratin voimat pitäisi laittaa niin suureksi kuin vain käsivoimat riittää.

Pienillä voimilla voi tietysti myös ajella, mutta kannattaa laittaa päälle vain ihan perus FFB -efektit ja poistaa "karkit", jotta tärkeimmät erottuu.

Ihan mieleenkiinnosta pitäisi joskus selvittää mikä on maksimi voima (Nm) jonka jaksaisi rattia pidellä suorassa esim. 15 min. ja mikä olisi minimi Nm muutos jonka kädet huomaisi.
Tottakai ratin koko ja ehkä muoto/painokin vaikuttaa, mutta testaisi jollain perus 320 millisellä.
 
Windowsiin ja itse peleihin löytyy varmasti joka ratille hyviä asetuksia vaikka youtubesta hakemalla. Tosin jokaisella tahtoo olla omat mieltymykset minkälaisilla forceilla tykkää ajella.
 
Noniin ollaan tässä nyt vähän hinkattu lisää ja kyllähän se aika on saatu tippumaan 1 min 34,7 sec tienoille. Toimistolla ajellaan vuoron perään @mehari kanssa parempaa tulosta tauluun, mukavaa taukojumppaa :p

Vielä Thrustmaster-setillä vai joko päivittyi Simucube+Hessut? Ja löytyikö TM pedaaleihin se vastuskumi?
 
Windowsiin ja itse peleihin löytyy varmasti joka ratille hyviä asetuksia vaikka youtubesta hakemalla.
Toki. Ei se silti tarkoita etteikö voisi olla järkevää julkaista aiheesta lisää sisältöä, varsinkin kotimaista sellaista.

En minä niitä asetuksia tai niiden läpikäymistä tarvitse, vaan lähinnä ajattelin simuilun alkutaipaleella olevia.
 
Vielä Thrustmaster-setillä vai joko päivittyi Simucube+Hessut? Ja löytyikö TM pedaaleihin se vastuskumi?

Thrustmasterilla vedetään toistaiseksi ja jarruun asennettu se vastuskumi :tup:

@Timo Koskela lupaili lähettää vielä videon toiseen osaan lainaan Simgraden R7 -polkimet, niin Ultimaattinen Racing Setup on sitten kasattu täysin suomalaisista osista :tup:

 
Täällä on todella paljon asiantuntemusta, osaamista sekä hyvää henkeä joten miten olisi jos @Sampsa lyö jossain vaiheessa hynttyyt yhteen muutaman HC-simuilijan kanssa ja pidätte esim. QA-striimin aiheesta ?
 
@Radek_fin
Mistä löysit nuo alupalkit tuohon sun simu penkkiin , itse en ole vielä tollasta palkkkia löytänyt.
Ja mitä tuolla joku ihmetteli jarrupolkimen jäykkyytä , loadcell on todennäköisemmin ainoastaan siitä syystä että sitä jarruvoimaa ohjataan voimalla eikä liikkeellä niinkuin perus polkimissa , itsellä logitech g25 jarrupolkimessa 200kg loadcell mutta ei sitä 200kg tarvitse painaa vaan sen voi jokainen kuski kalibroida omalle jarruvoimalle , vrt minä kalibroin sen niin että kunnon reilu painallus on max jarrtus , ja kun 12v likka hyppää simuun niin hän kalibroi sen niin että hänen maksivoimalla painassa jarru on pohjassa , kummassakin tapauksessa jarruvoima on todella eri voimiltaa mutta kumpikin saa max jarruvoiman käyttöön.

Greenlabista tilasin palkit
 
Saksastahan nuo kannattaa tilata tee-se-itse -systeemeihin.. Motedis tai dold-mechatronik. En tiedä minkä verran nyt viime aikoina hinnat noussut mutta aiemmin ainakin tuollaisen perusrigin kasaili helposti alle kolmella sadalla.
 
Mitä tuollaisen setin hinnaksi tulee, kun tilaa profiilit ja kiinnittimet itse tuollaiselta toimittajalta?

Äkkiä joku 600€ menee. (Mut sanotaanko 500-1000€) Paljon tietysti vaikuttaa, ottaako metritavarana, mustana vai harmaana ja millä kiinnikkeillä. Ja millä materiaalivahvuudella. Kannattaa runko vähintään 45x90 vahvuista palkkia olla.

Periaatteessa valmiin "vastaavan" saa samaan hintaan, mutta onhan se oma aina oma.
 
Saksastahan nuo kannattaa tilata tee-se-itse -systeemeihin.. Motedis tai dold-mechatronik. En tiedä minkä verran nyt viime aikoina hinnat noussut mutta aiemmin ainakin tuollaisen perusrigin kasaili helposti alle kolmella sadalla.


Tuollahan on tosiaan valmiita diy-rigejä myynnissä, mutta taitaa se hinta olla sama kuitenkin kotiin rahdattuna vs kotimaisesta tukusta jos ostais.
Ja nuo on vielä harmaita.

Mutta ei huono tuokaan!
 
Äkkiä joku 600€ menee. (Mut sanotaanko 500-1000€) Paljon tietysti vaikuttaa, ottaako metritavarana, mustana vai harmaana ja millä kiinnikkeillä. Ja millä materiaalivahvuudella. Kannattaa runko vähintään 45x90 vahvuista palkkia olla.

Periaatteessa valmiin "vastaavan" saa samaan hintaan, mutta onhan se oma aina oma.

No kyllähän tuo Simgraden perussetti on sitten varsin houkuttelevasti hinnoiteltu: Basic rig 80 · SIMGRADE°

Taitaa tuo 40x80 profiili olla perustason alurigeissä se yleisin. Ainakin RSH Hades, Simlab GT1 Evo, Trak Racer TR80, yms käyttää tuota profiilikokoa. Ja noita on ainakin kehuttu. Ehkä hurjimmille dd-rateille ja liikealustoille kannattaa sitten valkata paksumpaa.
 
Noniin ollaan tässä nyt vähän hinkattu lisää ja kyllähän se aika on saatu tippumaan 1 min 34,7 sec tienoille. Toimistolla ajellaan vuoron perään @mehari kanssa parempaa tulosta tauluun, mukavaa taukojumppaa :p

Ihan referenssiksi, VRS-aika Fefe GT3/RBR-combolla on 1:28.378, 22-asteisella radalla.
Suosittelen että käyt vaikka sillä Mazdalla ajamassa ihan oikeita kisojakin, siellä se taito oikeasti karttuu kun joutuu ajamaan muitakin kun kelloa vastaan. ;)

VRS on siis porukka joka järjestää kuskireenejä ja setuppeja iRacingiin maksua vastaan. Ja myyvät toki myös tuota omaa DD-rattiaan. FAQ - Virtual Racing School (VRS)
Itse käytän pääasiassa vain VRS:n setupeja. Myös OverPowerin Olli tekee jotain setupeja tuonne.
iRacingin baseline-setitkin on kyllä nykyään ihan kelvollisia, mutta kun aletaan hinkkaamaa niitä viimesiä kymmenyksiä niin setupilla on luonnollisesti suuri merkitys.
 
Viimeksi muokattu:
Simucuben paketti toista videota ja high end -päivitystä varten saapui perjantaina:


Satoja tai puhutaan varmaan tuhansista tekniikkatuotteiden paketteja avanneena, näistä kyllä huokuu ensituntumalta premium niin brändäyksen, tuotepaketoinnin ja tuotteiden laadun osalta.

Tuo Simucube 2 Pro on aivan julmeton mötkö, nyt alkaa hahmottua miksi sen rigin on syytä olla tukeva.

Tahko GT-21 ratista vaikea sanoa vielä mitään ennen kuin pääsen sillä ajamaan ja tietysti kokemusta ja vertailukohtia mulla on olemattomasti. Läppävaihteissa ainakin miellyttävä tuntuma.

Jos jollain on näihin liittyen mielessä jotain kysymyksiä niin vastailen mielelläni kun nyt ovat käsissä.

Pari kysymystä tulee mieleen:
Olikos SimuCubeen noi poljinten liitännät millaiset? Pystyykö siis pistämään millaiset vaan siihen? T500 Thrust itsellä ja jotenkin tykkään sen polkimista, lähinnä nyt alkuun ainakin olisi toiveissa ettei kaikkea uusisi heti....
Ensituntemusten jälkeiseen aikaan: osaatko yhtään arvioida SimuCube-mallien eroja, riittääkö se perusmalli miten? Ilmeisimmin aika moni siirtynyt suoraan Prohon sitten lopulta kuitenkin....
Halpaan Thrustiin verrattuna tietty kiinnostaa kokemukset eniten, varsinkin kun saat noin suoran hypyn peruskamoista "parhaaseen". Itselläkin hihnavetoinen ratti kaikkine haasteineen, niin varsinkin lagitukset yms ne mihin toivoo parannusta.....

PS. editoin kuvat pois replystä :)
 
Ei Simucubeen liitetä polkimia suoraan eikä siinä ole edes poljinliitäntää. USBillahan suurin osa polkimista toimii.

EDIT: jotain polkimia ilmeisesti voi liittää.
 
Maanantaina tuli vaihdettua Fanatecin DD Pro vanhan T300:n tilalle. Pitää kyllä sanoa että on kyllä ihan eri pelistä kyse. Todella paljon mukavampi ajella tuolla direct drive ratilla kuin belt ratilla.
 
Pari kysymystä tulee mieleen:
Olikos SimuCubeen noi poljinten liitännät millaiset? Pystyykö siis pistämään millaiset vaan siihen? T500 Thrust itsellä ja jotenkin tykkään sen polkimista, lähinnä nyt alkuun ainakin olisi toiveissa ettei kaikkea uusisi heti....
Ensituntemusten jälkeiseen aikaan: osaatko yhtään arvioida SimuCube-mallien eroja, riittääkö se perusmalli miten? Ilmeisimmin aika moni siirtynyt suoraan Prohon sitten lopulta kuitenkin....
Halpaan Thrustiin verrattuna tietty kiinnostaa kokemukset eniten, varsinkin kun saat noin suoran hypyn peruskamoista "parhaaseen". Itselläkin hihnavetoinen ratti kaikkine haasteineen, niin varsinkin lagitukset yms ne mihin toivoo parannusta.....

PS. editoin kuvat pois replystä :)

Vastaan kahta mallia kokeilleena vaikken Sampsa olekaan. Sportin ja Pron erot ei kovin isoja ole, lähinnä voima ja tarkkuus millä voimaa välitetään ratille. Toki erot niin pieniä että en ainakaan itse erottanut ajoinko omalla sportilla vai toisen hepun prolla. Ultimate on toki asia erikseen, mutta en keksi mikä hyöty niin isoilla voimilla olisi. Voin taata että Sport riittää vallan mainiosti, mutta jos hintaero ei haittaa niin ottaa sen Pron.

Kannattaa ensin aloittaa päivittämällä load cell -polkimet. Turskan polkimia ei saa sellaisenaan kiinni cubeen eikä koneeseen.

Fanatecilta saa edullisesti LC-polkimia, mutta jos haluaa suoraan hyvät niin Heusinkveldin valikoimista mikäli haluaa liikerataa jarrupolkimelle tai Meca Cupit jos haluaa jäykkää jarrua. Niistä vielä seuraava steppi on tuossa ylempänä mukana olleen SimGraden R7:t.
 
Onkos jossakin/jollakulla valmiina joitain mitoitus sekä osalistoja jotka tuohon olisi hyvä ottaa suorilta?
Kiinnostaisi kasata itse tuommoinen palkeista, mutta hieman ?-merkkinä minkä pituisia pitää ottaa jne.....
(plus tietty kulmapalat yms.)
Sim-labin rigeihin löytyy osalistat heidän sivuiltaan, niistä nyt ainakin helppo vähän luntata mitä luokkaa mitat. Toki löytyy varmasti netin syövereistä enemmän tai vähemmän päteviä valmiita suunnitelmiakin.
 
Vastaan kahta mallia kokeilleena vaikken Sampsa olekaan. Sportin ja Pron erot ei kovin isoja ole, lähinnä voima ja tarkkuus millä voimaa välitetään ratille. Toki erot niin pieniä että en ainakaan itse erottanut ajoinko omalla sportilla vai toisen hepun prolla. Ultimate on toki asia erikseen, mutta en keksi mikä hyöty niin isoilla voimilla olisi. Voin taata että Sport riittää vallan mainiosti, mutta jos hintaero ei haittaa niin ottaa sen Pron.

Kannattaa ensin aloittaa päivittämällä load cell -polkimet. Turskan polkimia ei saa sellaisenaan kiinni cubeen eikä koneeseen.

Fanatecilta saa edullisesti LC-polkimia, mutta jos haluaa suoraan hyvät niin Heusinkveldin valikoimista mikäli haluaa liikerataa jarrupolkimelle tai Meca Cupit jos haluaa jäykkää jarrua. Niistä vielä seuraava steppi on tuossa ylempänä mukana olleen SimGraden R7:t.
Kiitos, näin vähän ajattelinkin polkimien osalta kun ne on sellaiset mallia puhelinkaapelin liittimellä kiinni.
Täytyykin tsekata noi Fanatecin mallit vielä myös, noita SimGradeja jo katselinkin.....
 
Sim-labin rigeihin löytyy osalistat heidän sivuiltaan, niistä nyt ainakin helppo vähän luntata mitä luokkaa mitat. Toki löytyy varmasti netin syövereistä enemmän tai vähemmän päteviä valmiita suunnitelmiakin.
Kiitos, tämä näyttää kyllä jo aika sopivalta :)
 
Thrustmasterilla vedetään toistaiseksi ja jarruun asennettu se vastuskumi :tup:

@Timo Koskela lupaili lähettää vielä videon toiseen osaan lainaan Simgraden R7 -polkimet, niin Ultimaattinen Racing Setup on sitten kasattu täysin suomalaisista osista :tup:


Ilman muuta ollaan mielellään mukana projektissa. Ja tuo täysin suomalainen Ultimate Setup on kyllä aika hieno homma :)

Jos pieni plugari sallitaan, niin tässä Barryn polkimien läpikäynti - varmaan osalle tuttu mutta luultavasti suurimmalle osalle ei. Pahoittelut jos ollut jo täällä.

 
Äkkiä joku 600€ menee. (Mut sanotaanko 500-1000€) Paljon tietysti vaikuttaa, ottaako metritavarana, mustana vai harmaana ja millä kiinnikkeillä. Ja millä materiaalivahvuudella. Kannattaa runko vähintään 45x90 vahvuista palkkia olla.

Periaatteessa valmiin "vastaavan" saa samaan hintaan, mutta onhan se oma aina oma.
Taitaa tuo alumiinin markkinahinta olevan aikamoisessa nousussa, varmaan tulee olemaan alurigi valmistajilla melkoisia hinnan nosto paineita lähiaikoina... ite kyllä ostaisin valmiinpaketin nii ei tarvii arpoa tilattavia osia, siinä ei tarvii montaa kertaa profiilia sahata vituiks ku o säästö menny...
 
Taitaa tuo alumiinin markkinahinta olevan aikamoisessa nousussa, varmaan tulee olemaan alurigi valmistajilla melkoisia hinnan nosto paineita lähiaikoina... ite kyllä ostaisin valmiinpaketin nii ei tarvii arpoa tilattavia osia, siinä ei tarvii montaa kertaa profiilia sahata vituiks ku o säästö menny...

Kyllä, juuri tuossa pitkään toiminut Swedish Rig Designs lopetti toimintansa toistaiseksi juurikin alumiinin hinnannousun takia. :(

 
Noniin. Nyt alkaa olemaan hankinnat hankittu. Seuraavaks vielä jossain kohtaa sitten fanan pedaalit mutta niide kans ei ole hätää.
 

Liitteet

  • IMG_20220203_000042__01.jpg
    IMG_20220203_000042__01.jpg
    1,1 MB · Luettu: 265
!!!Buttkicker Gamer 2!!! Mistä kannattaa tilata?

Onko tuo rseat Saksassa ainoa vaihtoehto? On vaan prkl kallis rahteineen...

Screenshot_20220203_105009_com.android.chrome.jpg
 
!!!Buttkicker Gamer 2!!! Mistä kannattaa tilata?

Onko tuo rseat Saksassa ainoa vaihtoehto? On vaan prkl kallis rahteineen...
Itse tilasin aikoinaan tuolta, 26€ näyttäis olevan rahtikulut Suomeen. Out of stock näyttäis vaan olevan tällä hetkellä.
 
!!!Buttkicker Gamer 2!!! Mistä kannattaa tilata?

Onko tuo rseat Saksassa ainoa vaihtoehto? On vaan prkl kallis rahteineen...

Itsekin jokin aika sitten etsiskelin tuota ButtKicker Gamer 2 järkevään hintaan. Kun en sitten löytänyt, niin tilasin diy -setin Thomann:lta. Tuohon tarvitsee tietenkin vahvistimen lisäksi, kun sitä ei tule mukana kuten ButtKickerissä.
Pelituolin jalassa on kiinni ja ihan kivasti täristää. Ketjussa on minulta jonkin matkaa taaempana juttua ja kuvia laitteesta.
 
!!!Buttkicker Gamer 2!!! Mistä kannattaa tilata?

Onko tuo rseat Saksassa ainoa vaihtoehto? On vaan prkl kallis rahteineen...

Screenshot_20220203_105009_com.android.chrome.jpg
Ite tilasin täältä Vilcolta, mutta toimitus tuli tuolta Aerosoftin kautta, heillä ilmeisesti jotain vispilänkauppaa.

Tämä näyttäisi olevan halvempi kuin Aerosoftilta.
 
Tässä ny ajoissa havaittu, että Thrustmaster T300 RS GTE:llä ratin vasen vaihdepedaali eli alaspäin vaihtaminen jää välillä nopeasti alaspäin vaihtaessa väliin. Tätä esiintyy satunnaisesti, kuitenkin jatkuvasti meillä molemmilla, minulla ja @mehari. Onko tälläisestä kenelläkään muulla kokemusta? :hmm:
 
Tässä ny ajoissa havaittu, että Thrustmaster T300 RS GTE:llä ratin vasen vaihdepedaali eli alaspäin vaihtaminen jää välillä nopeasti alaspäin vaihtaessa väliin. Tätä esiintyy satunnaisesti, kuitenkin jatkuvasti meillä molemmilla, minulla ja @mehari. Onko tälläisestä kenelläkään muulla kokemusta? :hmm:
Tämä on tyyppivika kyseissä mallissa, useammalta tätä kuullut. Sattunut teillekin tulemaan maanantai kappale.

Itse vaihdoin aikanaan kun kyseisellä mallilla ajoin tähän rattiin. Juuri tuon tyyppivian takia joka vakioratissa on. Mahdollista lisäsisältöä kakkosvideoon jos haluatte. :)
 
Takuu hommiltahan tuo kuulostaa. Ei noissa yleensä mahdottoman hyvä tuntuma ole, mutta kyllä niiden pitäisi joka napsautuksells vaihtaa ongelmitta alaspäin.

Omassa Trustmaster t500 oli samanmoinen vika aikanaan taisin vaihtaa sinne uuden kytkimen aikanaan.
 
Jos itse haluaa hääristellä halvalla, niin ysärin alussa noita "sohvantäristimiä" tehtiin itse vanhoista kaiutinelementeistä. Toimi nekin, mutta mulla ei ole kokemusta verrata niitä näihin kaupallisiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 390
Viestejä
4 519 806
Jäsenet
74 619
Uusin jäsen
k(n)fidens

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom