Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Tuli hommattua uusi kehä. Momo Mod. 27 (290mm/mokka).
Ajelin tuolla äsken Indycaria ja vaihtelin vaihteet Fanatecin sequkepillä. Immersioo :D.

Mutta tuskin ostan toiste rattia, missä ei ole reikiä valmiina. Helvetin hankala ensinnäkin mitata ja merkata ne reikien paikat ja sitten käsiporalla yrittää saada osumaan kohdalleen. Kauhee säätö ja nysväys, mutta sain sentään lopulta paikalleen.

Kevyt kehä (mittasin 496 grammaa) ja todelliseksi leveydeksi mittasin 286mm.
 

Liitteet

  • MOMO-MOD27-290mm.jpeg
    MOMO-MOD27-290mm.jpeg
    1,2 MB · Luettu: 63
Onkos täällä vinkkejä Thrustmasterin TX baseen kustom ratiksi?
En ole TX:llä paljoa ajanut, mutta eilen pitkästä aikaa(yli 1v?) kaivoin ratin esiin ja ajoin noin 1h 10min. Oikean käden peukalo ihan rikki, koska ratissa tikkaukset on ihan karmeat ja terävät. Tästä tuli mieleen että tuohon voisi vaihtaa jonkun halppis kehän missä tikkaukset ei syö peukaloa rikki.

Pelaan xboxilla, mutta valikoissa voin liikkua pädillä. Eli nappeja ei välttämättä tartte ratissa säilöä. Budjetti lähempänä 0 euroa kuin 100euroa, koska jos nyt tunnin vuodessa olen pelannut niin en raaski investoida...

Eli olisiko joku aliexpressin halppis 300-330mm ruori hyvä? Osaako joku suositella? Joku perus ralli/drift tyyli sopii. Plussaa jos alareunasta suoristettu niin kulkeminen helpompaa ilman ratin irroitusta.
Onko joku askarrellut kiinnikkeen että saa kustom ruorin sopimaan? Minkälaisen teit?
3d tulostimella noita kiinnikkeitä tuohon trustmasteriin tulostellut. Muutenkin tuo tulostin on simuilijan paras kaveri, jos yhtään tykkää näpräillä noitten rattien/buttonboxien kanssa. Joku perus enderi maksaa sen 150e, ja sillä saa jo ihmeitä aikaa. Ja thingiverse on täynnä noita valmiita mallennoksia ja BOM listoja.
 
Viimeksi muokattu:
3d tulostimella noita kiinnikkeitä tuohon trustmasteriin tulostellut. Muutenkin tuo tulostin on simuilijan paras kaveri, jos yhtään tykkää näpräillä noitten rattien/buttonboxien kanssa. Joku perus enderi maksaa sen 150e, ja sillä saa jo ihmeitä aikaa. Ja thingiverse on täynnä noita valmiita mallennoksia ja BOM listoja.
Juu, tulostin (Ender 5+) löytyy joten se ei ole ongelma.

Ratti löytyikin sopivasti foorumilta, katsotaan kun posti raahaa perille josko sormet kestäisi toisella ruorilla paremmin ajoa.
 
Onkos kellää kokemuksia 3d tulostetuista pedaaleista? Ja nimenomaan load cell jarrulla. Tässä interwebbiä aiheesta juuri selailen mutta jos jollain parempaa tietoa niin kiinnostaisi.

Itse siis vuosi takaperin menin omat V3:set myymään ja nyt taas setti kasattu mutta päivityksen tarpeessa ja kartoittelen kaikki vaihtoehdot läpi. Luultavasti kuitenkin ne V3:set taas ostan ja sopivaa rattia kaveriksi.
 
Onko tuo Simgraden Basic 80 riittävä rigi CSL DD:lle? Tässä hypätään nyt t300rs ja wheel stand prosta joten ihan pikku nitkumisista en välitä :) Vaiko suoraan tuo 120 versio?
 
Onko tuo Simgraden Basic 80 riittävä rigi CSL DD:lle? Tässä hypätään nyt t300rs ja wheel stand prosta joten ihan pikku nitkumisista en välitä :) Vaiko suoraan tuo 120 versio?
Vaikka en omista kyseistä alustaa, niin voin kuitenkin sanoa että on. Sen verran erillaisia DIY versioita nähnyt tuo minun aluprofiili rigi, että uskaltaisin väittää, että jo pelkästään 4040 profiilistakin voisi tehdä riittävän tukevan rigin DD:lle.
 
Eikö kukaan ole edes yrittänyt toteuttaa tai tuotteistaa jonkinlaista pienempään kokoon taittuvaa alumiinirigiä? Mietin ihan vain esim. 2-3 osakokonaisuudesta (penkki, pohja, rattikehikko) rakentuvaa rigiä, jonka saisi pikakiinnikkeillä kiristettyä jäykäksi. Penkki vaikka joku Playseat Challenge-tyyppinen putki/kangasviritys, jonka saisi irroitettua alumiinirungosta ja menisi pieneen kokoon. Käytännössä siis semmoinen joka kolmisen osaa pikakiinniittimin yhdistämällä tarjoaisi lähes rigimäisen vakauden mutta toisaalta saisi helposti kokoon ja kaappiin piiloon. Lähinnä kun tila/estetiikkasyistä itsellekkään käytännössä mitään mahdollisuutta iskeä kokonaista rigiä penkkeineen olohuoneen nurkkaan tai minnekään muuallekaan kämpässä 24/7. Playseat Challengehän nyt sinänsä on omassa luokassaan loistava mutta ei se oikein noita suoravetoja flexin osalta jaksa.
 
Ei kyllä jostain putki/kangasvirityspenkistä voi puhua mitenkään "rigimäisellä vakaudella". Takaan että kun lyöt load cellit jollai 80kg vastuksella tollasee viritykseen niin ekan kunnon jarrun polkasun jälkeen sä tuut sen kangaspenkin läpi.
Toki jos ajelee jollai potikkajarruilla ni ehkä sit vois toimia. :D
 
Ei kyllä jostain putki/kangasvirityspenkistä voi puhua mitenkään "rigimäisellä vakaudella". Takaan että kun lyöt load cellit jollai 80kg vastuksella tollasee viritykseen niin ekan kunnon jarrun polkasun jälkeen sä tuut sen kangaspenkin läpi.
Toki jos ajelee jollai potikkajarruilla ni ehkä sit vois toimia. :D

Putkiviritykset siis rajoittuisivat itse penkkiin jolla nyt mielestäni ei ole niinkään väliä ja Challengen penkki on ihan mukava pidemmissäkin vedoissa. Runko muutenhan voisi olla hyvin samankaltainen perinteisten alumiinirigien kanssa mutta "T-kiinnitys" olisi vaan jonkinlaisella pikakiinnitysratkaisulla. Alarungossa voisi olla vaikka jonkinlaiset custom alumiinisocketit kyljissä johon pystyyn tuleva alumiiniprofiili (rattiosa) pudotetaan ja kiristetään jollain pikakiinnikkeillä paikalleen. Tämä nyt siis tuli vaan ensimmäisenä ideana mieleen. Varmaan jotain fiksumpiakin ratkaisuja voisi olla. Ihmetyttää vaan ettei ole tullut vastaan oikein mitään edes yritystä Challengen ja alumiiniprofiilirigin välissä vaikka tila/estetiikkahaasteet nyt on varmaan yhdellä sun toisella jonkinlainen realiteetti. Toki niche-markkinahan tämä nyt muutenkin on etten sitten tiedä riittäkö tommoiselle välimallille mitään kysyntää todellisuudessa.
 
Ei kait siinä kun rupeaa toteuttamaan. Testikappaletta (kappaleita) rakentamaan, mallikappaleet eteenpäin simuilijoille ja odotellaan rahavyöryä
 
Ei kait siinä kun rupeaa toteuttamaan. Testikappaletta (kappaleita) rakentamaan, mallikappaleet eteenpäin simuilijoille ja odotellaan rahavyöryä

Noh se pointti nyt olikin että eikö tosiaan mitään sinnepäinkään ole olemassa kun ei kiinnosta mitkään omat viritykset.
 
Eikö kukaan ole edes yrittänyt toteuttaa tai tuotteistaa jonkinlaista pienempään kokoon taittuvaa alumiinirigiä? Mietin ihan vain esim. 2-3 osakokonaisuudesta (penkki, pohja, rattikehikko) rakentuvaa rigiä, jonka saisi pikakiinnikkeillä kiristettyä jäykäksi. Penkki vaikka joku Playseat Challenge-tyyppinen putki/kangasviritys, jonka saisi irroitettua alumiinirungosta ja menisi pieneen kokoon. Käytännössä siis semmoinen joka kolmisen osaa pikakiinniittimin yhdistämällä tarjoaisi lähes rigimäisen vakauden mutta toisaalta saisi helposti kokoon ja kaappiin piiloon. Lähinnä kun tila/estetiikkasyistä itsellekkään käytännössä mitään mahdollisuutta iskeä kokonaista rigiä penkkeineen olohuoneen nurkkaan tai minnekään muuallekaan kämpässä 24/7. Playseat Challengehän nyt sinänsä on omassa luokassaan loistava mutta ei se oikein noita suoravetoja flexin osalta jaksa.
Mites joku tuommoinen? Tuohon saa lisävarusteena penkin.
 
Mites joku tuommoinen? Tuohon saa lisävarusteena penkin.

Joo itse asiassa toi tulikin vastaan ja on tossa ideaa mutta rinnastin enemmän wheel standin korvikkeeksi. Rungoltaan toi nyt on ehkä asteen challengea parempi muttei mikään hirveä hyppy. Työtuoliviritys on ihan hyvä idea mutta tuoli pääsee tossa helposti liikkumaan. Sit taas penkin kanssa vastaa enemmän perinteistä rigiä koko ja tilavaatimuksiltaan.
 
Eikö kukaan ole edes yrittänyt toteuttaa tai tuotteistaa jonkinlaista pienempään kokoon taittuvaa alumiinirigiä? Mietin ihan vain esim. 2-3 osakokonaisuudesta (penkki, pohja, rattikehikko) rakentuvaa rigiä, jonka saisi pikakiinnikkeillä kiristettyä jäykäksi. Penkki vaikka joku Playseat Challenge-tyyppinen putki/kangasviritys, jonka saisi irroitettua alumiinirungosta ja menisi pieneen kokoon. Käytännössä siis semmoinen joka kolmisen osaa pikakiinniittimin yhdistämällä tarjoaisi lähes rigimäisen vakauden mutta toisaalta saisi helposti kokoon ja kaappiin piiloon. Lähinnä kun tila/estetiikkasyistä itsellekkään käytännössä mitään mahdollisuutta iskeä kokonaista rigiä penkkeineen olohuoneen nurkkaan tai minnekään muuallekaan kämpässä 24/7. Playseat Challengehän nyt sinänsä on omassa luokassaan loistava mutta ei se oikein noita suoravetoja flexin osalta jaksa.
Tosta jäykästä kokoontaittuvasta rigistä en osaa sanoa mitään. Mutta olohuoneen sisustuksesta voin sanoa, että ekana päätetään rigin paikka, sitten vasta kysytään emännältä että minne se haluaa sohvan. :D
 
Joo itse asiassa toi tulikin vastaan ja on tossa ideaa mutta rinnastin enemmän wheel standin korvikkeeksi. Rungoltaan toi nyt on ehkä asteen challengea parempi muttei mikään hirveä hyppy. Työtuoliviritys on ihan hyvä idea mutta tuoli pääsee tossa helposti liikkumaan. Sit taas penkin kanssa vastaa enemmän perinteistä rigiä koko ja tilavaatimuksiltaan.
Sim Lab WS-Pro Wheel Stand on alumiiniprofiilista valmistettu modulaarinen wheelstand, jossa ainakin jotain haluamiasi ominaisuuksia.
Edit: Vaihtamalla liitoskohtiin pulttien tilalle tämän tyyliset vivut voisi tuon myös saada purettua suht nätisti.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyyköhän sellaisia tietokonetuoleja, joista pystyisi lukitsemaan tuon sivuttaisen pyörimisen? Itse en muista missään törmänneeni. Jos olisi sellainen monipuolisilla säädöillä ja lisäksi pyörien tilalle ne kumitatit, niin olisi aika hyvä kompromissi pöytäpelaamiseen, jos ei ole mahdollisuutta erillistä rigiä mahduttaa kämppään.
 
Ei kyllä jostain putki/kangasvirityspenkistä voi puhua mitenkään "rigimäisellä vakaudella". Takaan että kun lyöt load cellit jollai 80kg vastuksella tollasee viritykseen niin ekan kunnon jarrun polkasun jälkeen sä tuut sen kangaspenkin läpi.
Toki jos ajelee jollai potikkajarruilla ni ehkä sit vois toimia. :D

Mulla on simagic alpha mini playseat challengessa. V3 polkimetku hommasin nii muoviset polkimien lukitukset lähti irti aika nopeeta. Epoxilla liimasin ja kestänyt. Jarrun jos säätää oikeen "kovalle" nii meinaa nostaa polkimien takapäätä ilmaan. Kompromissihän tämäkin on vielä toistaseksi, notkuu ees taas mutta ihan mielellään pelaa silti. Vanttiruuvituki auttoi vähäsen mutta tosi tukeva tuli tuolla kumikartiolla mikä latassa kiinni. Siipimutterilla kiristys. Kääntää sen pöydän alle kun pelaa. Nopea käyttää. Pöytä toki seinässä kiinni kuten näyttökin ettei heilu kuva. Kuhan saan rempattua oman huoneen nii sitten tulee alumiinirigi. Siihen oon ideoinu että jos penkin liukukiskoista ottais ne topparit pois että sais liukuineen penkin nopeasti irti ja käännettyä vaakana rigin sisälle/päälle että mahtuis sivupöydän alle sillonkuin ei pelaa.
 

Liitteet

  • 20220131_211224.jpg
    20220131_211224.jpg
    1,4 MB · Luettu: 157
  • Screenshot_20220210-103902_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20220210-103902_WhatsApp.jpg
    608,3 KB · Luettu: 148
  • Screenshot_20220210-103953_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20220210-103953_WhatsApp.jpg
    663,8 KB · Luettu: 125
  • Screenshot_20220210-104222_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20220210-104222_WhatsApp.jpg
    636 KB · Luettu: 121
Viimeksi muokattu:
Noniin, sitten on päivitetty Simucube 2 Pro, Simucube Tahko GT-21 -ratti, Heusinkveld Ultimate+ -polkimet (vaihtuu SimGrade R7 kun saapuvat) ja Samsungin G9 Neo 49" näyttö.

IMG_20220210_173447_copy_2048x1536_1.jpg


IMG_20220210_174459_copy_1600x1203.jpg


IMG_20220210_174024_copy_2000x1504.jpg


Asetukset vielä pahasti haussa, joten vinkkejä voi antaa mistä lähteä liikenteeseen. Jarrun säätö nyt suhtkoht helppo hahmottaa mutta Simucubella heidän omasta softasta joku profiili ja iRacingista voimat Ferrarilla max 30 Nm ja strenght jossain reilussa kympissä ekat vedot veti aika nöyräksi.. Vääntöä on aivan julmetusti ja ero Thrustmasteriin on sanoinkuvailematon.. Tarvii huomenna etsiä alkuun vähän rennommat säädöt totuttelua varten.
 
Noniin, sitten on päivitetty Simucube 2 Pro, Simucube Tahko GT-21 -ratti, Heusinkveld Ultimate+ -polkimet (vaihtuu SimGrade R7 kun saapuvat) ja Samsungin G9 Neo 49" näyttö.

IMG_20220210_173447_copy_2048x1536_1.jpg


IMG_20220210_174459_copy_1600x1203.jpg


IMG_20220210_174024_copy_2000x1504.jpg


Asetukset vielä pahasti haussa, joten vinkkejä voi antaa mistä lähteä liikenteeseen. Jarrun säätö nyt suhtkoht helppo hahmottaa mutta Simucubella heidän omasta softasta joku profiili ja iRacingista voimat Ferrarilla max 30 Nm ja strenght jossain reilussa kympissä ekat vedot veti aika nöyräksi.. Vääntöä on aivan julmetusti ja ero Thrustmasteriin on sanoinkuvailematon.. Tarvii huomenna etsiä alkuun vähän rennommat säädöt totuttelua varten.
Näyttö on omasta mielestä turhan kaukana.
 
Oma näkemys näytön etäisyydestä.
 

Liitteet

  • 16445111933192915731738772054844.jpg
    16445111933192915731738772054844.jpg
    3,3 MB · Luettu: 151
Oma näkemys näytön etäisyydestä.

Älä ny. Kohta joku tulee kertomaan totuuden, että sen pitää olla vähintään metrin päässä :D.

Mutta ihan vakavasti puhuen, niin siirtäisin minäkin tuossa Sampsan kokoonpanossa näyttöä lähemmäs ja varsinkin alaspäin. Saa realistisemman FOV:n ja myös horisontin sekä kojelaudan realistisemmalle korkeudelle.
 
Noniin, sitten on päivitetty Simucube 2 Pro, Simucube Tahko GT-21 -ratti, Heusinkveld Ultimate+ -polkimet (vaihtuu SimGrade R7 kun saapuvat) ja Samsungin G9 Neo 49" näyttö.

Asetukset vielä pahasti haussa, joten vinkkejä voi antaa mistä lähteä liikenteeseen. Jarrun säätö nyt suhtkoht helppo hahmottaa mutta Simucubella heidän omasta softasta joku profiili ja iRacingista voimat Ferrarilla max 30 Nm ja strenght jossain reilussa kympissä ekat vedot veti aika nöyräksi.. Vääntöä on aivan julmetusti ja ero Thrustmasteriin on sanoinkuvailematon.. Tarvii huomenna etsiä alkuun vähän rennommat säädöt totuttelua varten.
Kuva näyttää sivuilta vääristyneeltä. Olikohan iRacingissa jotain kaarevuus säätöä, jolla tuota näytön käyryyttä saa kompensoitua super ultrawiden kanssa?

Ite ajan iRacingissä Simucube 2 Pron kanssa seuraavilla asetuksilla. Taidettu apinoida joskus Simucuben foorumeilta ja todettu toimivaksi. Parempiakin voi löytää.
Offline profiili. Niillä alemmilla asetuksilla ei pitäis olla iRacingin kanssa mitään vaikutusta.
1644511783306.png
iRacingissa seuraavat asetukset. Max force asetus säätää nimensä mukaisesti maksimivoiman määrää. Eli jos sen laskee tarpeeksi alas niin pienimmätkin fysiikkamoottorin voimat aiheuttavat maksimiforcet ja loput leikkautuvat pois. Käytännössä kuitenkin isompi Max Force -> kevyempi ratti ja pienempi Max Force -> raskaampi ratti. Selkeämmin selitetty täällä. How to Find the Correct Torque Settings in iRacing.
1644511971788.png
En tiedä onko suurta merkitystä säätääkö forcejen tasoa iRacingin Max Forcen vai Simucuben Overall Strengtin avulla. Itse olen vain todennut helpommaksi säätää forcejen taso autokohtaisesti iRacingissä ja jättää Simucuben arvo rauhaan.
Edit: Mutta tärkeää varmaan pitää Simucuben asetuksissa kohtuullista Overall Strengtiä ettei missään tilanteessa joku iso piikkivoima lyö 25 Nm voimalla ranteille.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuota osaisko joku autaa fanan CS v3 kanssa, pedaaleissa perfkit mediumina. Olen tässä koitanu tota ACC:tä opetella ja nyt kävin sitte kun en muuta enää keksi mite saa vauhtia et koitanpa opetella trailbrakingiä. ajanu pelkkää mclarenia, no nyt sitte koitin jo merssua ja astonia. ei tullu mitää ku jarrutti samalla tapaa ku mäkillä. jarrut lukossa ja mentii suoraa vaikka suht iso abs.
kokeilin sitte että ihan suunnilleen puhaltamalla ni se auto käyttäytyy ihan eri tavalla jarruissa, tuntuu että semmone milli riittää painamaa jarrun pohjaan, oikeasti joku 5mm. koita siinä trailbrakingiä sitte.. jos seon oikeasti noin pien ni en ymmärrä mite jotku ajaa kengät jalassa. itelläki on kengät mut ei niillä kyllä aika parane, lähinnä mukavuus tekijä.
ni onko nuo pedaalit paskana vai enkö vaan osaa? :)
 
Miten tuota osaisko joku autaa fanan CS v3 kanssa...
ni onko nuo pedaalit paskana vai enkö vaan osaa? :)
Miten olet säätänyt load cellin Fanan basesta? Jos kytketty suoraan PC:lle, niin Fanan control panelista.
Ei se liike merkkaa, vaan voima.
Liikkeellä ja kumilla halutaan vaan jäljitellä hydrauliikkaa.

Itse säädin V3:set niin että tarvittiin noin 80kg voima kunnes jarru pohjassa, liikkeen säädin niin että se pohjaa samassa kohtaa kun jarru pohjassa.
Yhtä hyvin voisi polkimen säätää niin jäykäksi ettei se liiku milliäkään, kuka tykkää mistäkin.
 
Viimeksi muokattu:
se on basen kautta manual modessa, ks kuva
vois toki koittaa tota usbilla suoraan jos siitä jotai apuja sais.
joo tiedän ettei LCssä merkkaa mut tuntuu että se merkkaa tuossa ACCssa. vaihdoin ton BRFn maxille ni autto vähä, oli 50.
CSL elitellä koitin joskus sitä jäykintä siihenkin tottui vähän niiku kaikkeen kun tarpeeksi tahkoo :)
1644515659335.png
 
No jos BRF on max niin kyllä sitä saa survoa jo ihan hemmetisti ennen kun jarru on pohjassa.
Sehän näyttää basen ledeissä sen missä kohtaa on pohjassa kun olet siellä BRF kohdan säädössä.
Sit on pelissä jotain omituista jos jarrut lukkiutuvat jo pienestäkin voimasta.
 
juu saa, mut tuolla saa sen jarrun niin että painat pohjaan ja löysäät pikkuhiljaa, 50llä ei mitää toivoa. se menee kyllä tappiin vaikka kuin kevyesti tai hitaasti painaa.
kyllä ne vaan lukittu.voihan se olla että on liikaa jerkkua koivessa :lol:
onha tossa vielä toi rillukka millä saa säädettyä jäykemmäksi, seon nyt ykkösellä.
aivan kuin toimisi potikalla :D

edit: tyrkkäsin usbilla kiinni ni toimii samalla tapaa ku se brf100, sitähän ei enää voi säätää tossa tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:
edit: tyrkkäsin usbilla kiinni ni toimii samalla tapaa ku se brf100, sitähän ei enää voi säätää tossa tilanteessa.
Eikös siellä control panelissa ollut jotkut liukusäätimet, jolla voi samaan tapaan säätää maksimi voiman.
En muista kunnolla, kun kokeilin vaan pikaisesti joskus USB:lla.
No mut en osaa valitettavasti auttaa enempää.
 
Miten tuota osaisko joku autaa fanan CS v3 kanssa, pedaaleissa perfkit mediumina. Olen tässä koitanu tota ACC:tä opetella ja nyt kävin sitte kun en muuta enää keksi mite saa vauhtia et koitanpa opetella trailbrakingiä. ajanu pelkkää mclarenia, no nyt sitte koitin jo merssua ja astonia. ei tullu mitää ku jarrutti samalla tapaa ku mäkillä. jarrut lukossa ja mentii suoraa vaikka suht iso abs.
kokeilin sitte että ihan suunnilleen puhaltamalla ni se auto käyttäytyy ihan eri tavalla jarruissa, tuntuu että semmone milli riittää painamaa jarrun pohjaan, oikeasti joku 5mm. koita siinä trailbrakingiä sitte.. jos seon oikeasti noin pien ni en ymmärrä mite jotku ajaa kengät jalassa. itelläki on kengät mut ei niillä kyllä aika parane, lähinnä mukavuus tekijä.
ni onko nuo pedaalit paskana vai enkö vaan osaa? :)
Mulla oli myös perfkit medium ja jonkun verran ajeltuani vaihdoin sen löysemmäksi eli pienimmät punaiset mitä kitistä löytyy. Niillä sai vähän lisää liikettä pedaaliin ja itsellä tämä tuntui paremmalta, mutta tuleekin ajettua enemmän rallia jossa ei mitään sikatiukkaa jarrua haluakkaan käyttää.
 
Eikös siellä control panelissa ollut jotkut liukusäätimet, jolla voi samaan tapaan säätää maksimi voiman.
En muista kunnolla, kun kokeilin vaan pikaisesti joskus USB:lla.
No mut en osaa valitettavasti auttaa enempää.
Tuo ruutukaappaus yllä on se nykynen säätö. Vaihtu joku versio takaperin. Manual modessa voi säätää minimit ja maksimit.
 
No mut ne pedaalin kumit nyt ei ainakaan pitäisi vaikuttaa asiaan millään tavalla.
Onko ACC:ssa säädettävissä jarrulle epälineaarinen käyrä tai autokohtaisesti jarrupaineita?
Peli löytyy, mutta koska VR optimointi surkea, niin en pelaa sitä.
 
@Sampsa
Koittakaa iRacingissa G9:n kanssa kolmen näytön asetusta kuvan tietojen mukaisesti. Pitäis korjata noiden sivujen venymisen.


Edit: Saman mahtaa saavuttaa suoraan tuolla iRacingin Monitors asetuksella:
Monitor Type: 1 Curved
Radius 1000 R mm
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on simagic alpha mini playseat challengessa. V3 polkimetku hommasin nii muoviset polkimien lukitukset lähti irti aika nopeeta. Epoxilla liimasin ja kestänyt. Jarrun jos säätää oikeen "kovalle" nii meinaa nostaa polkimien takapäätä ilmaan. Kompromissihän tämäkin on vielä toistaseksi, notkuu ees taas mutta ihan mielellään pelaa silti. Vanttiruuvituki auttoi vähäsen mutta tosi tukeva tuli tuolla kumikartiolla mikä latassa kiinni. Siipimutterilla kiristys. Kääntää sen pöydän alle kun pelaa. Nopea käyttää. Pöytä toki seinässä kiinni kuten näyttökin ettei heilu kuva. Kuhan saan rempattua oman huoneen nii sitten tulee alumiinirigi. Siihen oon ideoinu että jos penkin liukukiskoista ottais ne topparit pois että sais liukuineen penkin nopeasti irti ja käännettyä vaakana rigin sisälle/päälle että mahtuis sivupöydän alle sillonkuin ei pelaa.

Ei taida tohon ongelmaan auttaa mutta tuli pongattua että viime aikoina Playseat Challengeen on muutama brittipulju tuotteistanut erilaisia stiffening modeja.

Indigo Limella on ehkä parempi design. En tosin oikein tiedä sitten noiden 3D-printattujen kestävyydestä mutta ainakin tämä youtuber kehui ja sillä on CSL DD+Heusinkveldit noissa.


Lowdownshifterillä taas osat on tehty ilmeisesti metallista mutta ehkä vähän huonommalla designilla:


Tuosta aiemmin mainitusta NLR Wheel Stand 2.0:sta löytyi jonkinlainen revikka kunnon DD:n kanssa ja näyttää kyllä yllättävän vakaalta jos vaihdekeppitelineen jättää huomioimatta:
 
Ei siinä tietääkseni oo mitään säätöä.

On siellä Brake Gamma asetus, kuten myös jarrupaineita voi säätää auton setupista.

Edit:
Itel on (v3 polkimilla) BRF 100 Fanan asetuksista, medium elastomeerit, preload muistaakseni 2 joka vaikuttaa lähinnä vain polkimen liikerataan. Polkimet kiinni basessa mikäli merkitystä, tuskin.

ACC Brake Gamma 1.00 ja autokohtaisesti en juurikaan vaihtelee mitään jarrujen suhteen kuin balanssia.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Saman mahtaa saavuttaa suoraan tuolla iRacingin Monitors asetuksella:
Monitor Type: 1 Curved
Radius 1000 R mm

Meillä on tämä asetus ollut käytössä alusta asti. Siirrellään (Sampsa siirtää) nyt näyttöä lähemmäs.
 
Meillä on tämä asetus ollut käytössä alusta asti. Siirrellään (Sampsa siirtää) nyt näyttöä lähemmäs.
Sitten varmaan kannattaa koittaa tuota kolmen näytön asetusta.
Esimerkkinä Assetto Corsa Competizione, jossa asetusta käyttämällä on korjattu tuo reunojen vääristymä. FOV noissa kuvissa taitaa olla molemmissa pielessä, mutta jälkimmäinen sentään ilman tuota kuvan venymistä.
1644574218604.pngCbIWoL7.jpeg
 
On siellä Brake Gamma asetus, kuten myös jarrupaineita voi säätää auton setupista.

Edit:
Itel on (v3 polkimilla) BRF 100 Fanan asetuksista, medium elastomeerit, preload muistaakseni 2 joka vaikuttaa lähinnä vain polkimen liikerataan. Polkimet kiinni basessa mikäli merkitystä, tuskin.

ACC Brake Gamma 1.00 ja autokohtaisesti en juurikaan vaihtelee mitään jarrujen suhteen kuin balanssia.
lähettävä varmaan salille :D tai opeteltava ajamaan.
kattelin gamermusclen brakeperfkitin asennusta, 2 vihreeä (veryhard) ja se oranssi vielä hitoille ja puolikas vihreä tilalle. brf 60
nämä toki kuka tykkää mistäkin. itekki tota rallia ajan joten tuo tuntuma pitäisi olla muutakin kuin kiveä polkisi.
 
Nyt jonkin aikaa tässä ajellut Playseat Challenge + Thrustmaster T300RS GT -kombolla ja erittäin hauskaa on ollut. Jarrun tuntuma tosin voisi olla parempi, tuntuu että varsinkin iRacingin skippyillä ajaessa todella vaikeaa löytää se sweet spot jolloin jarruttaa kovaa, mutta renkaat eivät kuitenkaan menisi lukkoon.

Loadcellit varmasti parantaisi tuntumaa, mutta saako tuohon Playseatin Challengeen mitenkään järkevästi vaikka Fanatecin CSL pedaaleita kiinni? Netti tarjoaa kaikenlaisia nippusidevirityksiä, mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta?
 
Nyt jonkin aikaa tässä ajellut Playseat Challenge + Thrustmaster T300RS GT -kombolla ja erittäin hauskaa on ollut. Jarrun tuntuma tosin voisi olla parempi, tuntuu että varsinkin iRacingin skippyillä ajaessa todella vaikeaa löytää se sweet spot jolloin jarruttaa kovaa, mutta renkaat eivät kuitenkaan menisi lukkoon.

Loadcellit varmasti parantaisi tuntumaa, mutta saako tuohon Playseatin Challengeen mitenkään järkevästi vaikka Fanatecin CSL pedaaleita kiinni? Netti tarjoaa kaikenlaisia nippusidevirityksiä, mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta?
Yks vaihtoehto nuihin lukko jarruihin on tehä brakehack nii jarrut ei mene kuin 80%:iin tai mihinkä prosenttiin itse haluaa. Helpottaa ajamista kummasti...
 
lähettävä varmaan salille :D tai opeteltava ajamaan.
kattelin gamermusclen brakeperfkitin asennusta, 2 vihreeä (veryhard) ja se oranssi vielä hitoille ja puolikas vihreä tilalle. brf 60
nämä toki kuka tykkää mistäkin. itekki tota rallia ajan joten tuo tuntuma pitäisi olla muutakin kuin kiveä polkisi.

Itekki silloin tällöin DR2.0 ajelen ja siihen tiputan BRF arvon 85:een. Kaikkeen tottuu ja henkkoht en kevyempään tuntumaan palaa koska jarrutukset itsellä parani huomattavasti, etenkin trail braking.
 
Nyt jonkin aikaa tässä ajellut Playseat Challenge + Thrustmaster T300RS GT -kombolla ja erittäin hauskaa on ollut. Jarrun tuntuma tosin voisi olla parempi, tuntuu että varsinkin iRacingin skippyillä ajaessa todella vaikeaa löytää se sweet spot jolloin jarruttaa kovaa, mutta renkaat eivät kuitenkaan menisi lukkoon.

Loadcellit varmasti parantaisi tuntumaa, mutta saako tuohon Playseatin Challengeen mitenkään järkevästi vaikka Fanatecin CSL pedaaleita kiinni? Netti tarjoaa kaikenlaisia nippusidevirityksiä, mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta?
Mulla oli Challengessa Fanan V3:t nippusiteillä ja ihan ok oli.
 
Mulla oli Challengessa Fanan V3:t nippusiteillä ja ihan ok oli.

Jees, näin arvelinkin. Pohdin vielä tuon Fanatecin ja Thrustmasterin loadcellin välillä, Thrustmasterin saisi kiinni suoraan rattiin ja sitä myöten toimisi suorilta myös konsolilla Gran Turismo 7:aa ajatellen, Fanalla pitäisi joku kikkare (Drive Hub?) lyödä väliin että toimisi.
 
lähettävä varmaan salille :D ... tuntuma pitäisi olla muutakin kuin kiveä polkisi.
Sanoit että saat jarrun helposti maksimiin BRF 100 (90kg) asetuksella, niin tuskin salille tarvitsee lähteä.
Liikeen osalta pistät sellaiset kumit että sitä on omaan makuusi sopivasti ja ruuvaat tarvittaessa preloadia.

Itellä on lineaarinen ~80kg R7 polkimissa ja tuntuu sopivalta, suuremmalla voimalla alkaa lonkka kipeytyä.
R7:ssa saisi rajoitinkumilla käytännössä rajattoman kg-määrän.
 
Meillä on tämä asetus ollut käytössä alusta asti. Siirrellään (Sampsa siirtää) nyt näyttöä lähemmäs.
FOV:sta sen verran, että tottakai se (sivuttais-suuntainen FOV) olisi hyvä saada mahdollisimman isoksi tai 180 -asteeseen, mutta jos haluaa jonkun suht realistisen arvon johon pyrkiä, niin ihmisen stereonäkö on noin 114 -astetta. Stereonäkö tarkoittaa sitä, että molemmat silmät pystyy näkemään jonkun asian samaan aikaan päätä kääntämättä. Stereonäöllä on sen verran merkitystä, että se vaaditaan etäisyyksien hahmottamiseen.
en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view sanoi:
For example, binocular vision, which is the basis for stereopsis and is important for depth perception, covers 114 degrees (horizontally) of the visual field in humans, the remaining peripheral 40 degrees on each side have no binocular vision (because only one eye can see those parts of the visual field).
 
Sanoit että saat jarrun helposti maksimiin BRF 100 (90kg) asetuksella, niin tuskin salille tarvitsee lähteä.
Liikeen osalta pistät sellaiset kumit että sitä on omaan makuusi sopivasti ja ruuvaat tarvittaessa preloadia.

Itellä on lineaarinen ~80kg R7 polkimissa ja tuntuu sopivalta, suuremmalla voimalla alkaa lonkka kipeytyä.
R7:ssa saisi rajoitinkumilla käytännössä rajattoman kg-määrän.
Nii siisllee mutta ei siinä pysty hienosäätää esim trailbrakingiä. Katoin tuossa simracing garagen brake perfkitin testin, kiinnitti huomion ku preload oli luokkaa 1,5 vihreillä pötiköillä, poljin painui kuitenkin kengän kärjen verran mitä itse en saa. Laittaa pään pyörälle nämä lukemattomat videot :giggle:
Voi olla että softit laitan preloadia kun haluaa kengillä ajaa
 
En tiedä, en taida vaan ymmärtää mitä ajat takaa :)
Trailbraking ei ole tuttua itselle, mutta sen mitä siitä pikaisesti luin niin aika lailla samalla tavalla itse olen kokeillut rata-ajon mutkia mennä läpi.
Se että jarru on välillä 0kg - 90kg, niin eikös siinä ole iso haarukka annostella voimaa jarrulle?
En tiedä miksi asiaan pitää niitä elastomeereja sekoittaa, onko mielestäsi liikkeellä helpompi arvioida jarrutuksen voimaa kuin sillä voimalla jota sitä pedaalia survot?
 
no siis, olen tuon acc kanssa tuskaillut kun ei suju vaikka kuinka reenaa, muissa simuissa sentään jotain aika parannusta saa aikaan.
olen ajanu vain mclarenia, testasin sitten astonia ja merssua. josta sitten taas tuli että ei suju senkään vertaa kun on pyörät lukossa pienelläkin jarrulla. ihmettelemän jarrun painallusta ja samalla sitä trailbrakingiä kun joka paikassa mainostetaan.
jarrun painallus (vasemmalla) n. 5mm riitti että on jarrut lukossa, koita siinä sitten vähän vaan jarruttaa. brf muutos auttoi jo vähän ja sitten tuo preload 1->0 on vielä testaamatta mutta luulen että lisää kun saan sillä liikettä pedaaliin.
ja kun tuntuu että sama miten hiljaa painan tai kovaa niin ei vaikutusta vai enkö vaan osaa.
ajoin eilen kokeeksi "sukkasiltaan" (myös oikeasti) eli painon ihan vaan sipaisten jarrua niin vähän että siihen piti ihan keskittyä sen enempää kierrosaikoja katsomatta niin se ajaminen oli heti pitävämmän oloista.
edit: tuo fanan taulukko on vain softmedhard. ajan mediumilla nyt, olen kyllä kokeillut hardia ja "ultrasoftia" eli 2x 12mm punaista.. mutta nistä on aikaa ettei muistikuvaa tarkemmin
1644587905711.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom