Kuinka monen korkeakoulutetun palkat nyt ylipäänsä tiedät? En mä ainakaan tiedä juuri kenenkään palkkoja niistä sadoista tuntemistani ihmisistä. Elintasosta voi jotain arvailla. Tämän takia tälläiset "en tunne ketään" arviot on aikalaila turhia. Vielä kun tiedetään, että kun asenne on "en tunne ketään alle 50te tienaavaa" niin voi olla varma, ettei kukaan kehtaa sanoa jäävänsä alle
Itse asiaan.
Kuulostaa siltä, että olet enemmänkin valmistunut oikeaan aikaan.
2000-luvulla alkoi pitkä nousukausi ja IT-ala veti kuin häkä. -> Tuossa ikäluokassa palkat nousi ja nopeasti ja on edelleen korkealla, jos ei ole tarvinnut kortiston kautta lähteä uudestaan hakemaan pohjalta vauhtia.
Se on toi työmarkkina ollut vähän eri näköinen meillä nuoremmillla

Itsellä syntymävuosilotossa on ainakin oikea voittajarivi kun ensin peruskoulut ja lapsuus pahimman laman keskellä yhdestä pahimmista lamakaupungeista, ja kun viimein saa yliopistosta paperit käteen talous romahtaa uudestaan ja kaikki rekrytointi pysähtyy vuosiksi. Jei!
No itse pääsin nyt sinne laskennalliseen 50te tasoon kun pääsin vaihtamaan ekaa kertaa työtä niin, että oli työ jo valmiiksi alla. Syynä tosin oli muukin vitutus kuin palkka. Edellisessä työpaikassa ryssittiin työilmapiiri juurikin ketjussakin äsken käsitellyin menetelmin, eikä kiinnostanut jäädä sitä touhua seuraamaan kun odotettu palkallinenkin kehitys oli, että ehkä 10 vuoden päästä pääset samaan. Tämä toki siitä huolimatta, että työtehtävät rupesi olemaan samoja kuin niillä vähintään 50% kovempaa palkkaa nauttivilla vanhemmilla työntekijöillä... Eipä tarvinnut liikaa miettiä, vaikka itse työ oli todella mielenkiintoinen.
Ja myönnettäköön, että en ole missään vaiheessa erityisemmin palkka edellä mennyt. Varmasti olisi tulot korkeammat, jos olisi prioriteettina ollut tienaaminen. Mutta eihän se taida ykkösprioriteetti monella muullakaan olla.