Tämä on se, mikä itseäni "huonoa" palkkaa valittavissa duunareissa usein risoo. Sinullakin palkka on vain 2300€/kk, muta vuosipalkasta laskettuna todelliset tulot kuitenkin yli tonnin enemmän. Totta, että on 3-vuoroa, mikä on useimmille ikävämpää kuin 8-16 toimistotyöaika, mutta kuten toteat, niin eivätpä työt seuraa kotiin. Esim. juniorimpana korkeakoulutettuna - joka on kuitenkin nyhjännyt sen 4-6 vuotta enemmän opinnoissa sillä aikaa amisporukka tahkoo rahaa - tulot ei välttämättä ole yhtään tuon parempia. Ja vaikkei yötöitä olekaan, niin duunit sitten helposti seuraa kotiin ja kiireaikoina tehdään liukumilla eli tunti-tunnista korvauksella pitkää päivää.
En siis ole kateellinen siitä, että sinulla olisi mitenkään erinomainen palkka (itse asiassa kuvauksen perusteella vaikuttaa jotakuinkin asialliselta), vaan näin yleisellä tasolla pohdintaa. Tähän liittyen olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että massiiviset 100% sunnuntailisät yms. kuuluvat historiaan. Paljon pienemmälläkin lisäliksalla sunnuntaille löytyy varmasti halukkaita duuniin. Ja en ole kokkaroimassa duunaria kyykkyyn vaan vastaavasti tietenkin peruspalkkoja pitäisi nostaa niin, että kokonaistulot pysyvät keskimäärin samalla tasolla.
Totta, duunarin peruspalkat on alhaalla, mutta vuorotyössä lisät nostavat kokonaisansiota.
Olen varmaan erilainen duunari kuin muut, koska ajattelen palkkani olevan liiankin hyvä omista hommista.
Tosin löytyy meidänkin firmasta niitä duunareita, jotka kitisevät palkasta.
Palkan eteen joutuu kuitenkin uhraamaan paljon asioita, kuten luopua vkl-vapaista, olla joulut ja juhannukset töissä, kun muut ovat juhlimassa.
Itselläni ei ole mitään lisien poistoja vastaan, mutta hankalaa niiden poistamista on tehdä ilman jotain vastaantulemista, kuten esimerkiksi peruspalkkaan lisätään jonkin suuruinen korotus.
Toimistoväki saa omassakin firmassa varmaan saman verran mitä itse tai vähemmän ja työt voivat seurata kotiin ja niitä tehdään sitten yömyöhään.
Itselle työ on vain se 8 tunnin rutistus päivässä, joka tuo leivän pöytään, mutta ei tule kotiin kyläilemään. Se riittää minulle. Jotkut valitsevat toisenlaisen tien ja sillä tiellä työt voivat seurata kotiin. Joka sopii ensimmäiselle, ei välttämättä sopi sille toiselle.
Sen verran vielä, että kouluttautuminen kannattaa aina.
Itse kirjoitin lukiosta, mutta siitä suoraan työelämään ja sitten vuosia vain vierähti. Jossain vaiheessa aloin miettimään asioita ja tajusin,että ylioppilaspapereilla ei tee mitään työnhaussa jos sitä haluaa joskus miettiä muita vaihtoehtoja. Kouluttauduin työn ohessa prosessitekniikan työteknikoksi kahden vuoden ajan Rastorilla.
Minulle sopi työn ohessa opiskelu paremmin kuin se, että olisin istunut pelkästään 8-16 luennoilla.
Vaikka osa voi pitääkin noita Rastorin koulutuksia pilipalijuttuina, niin omaan työnhakuun se on vaikuttanut pelkästään positiivisesti ja työnantajat suhtautuvat koulutukseen hyvinkin myönteisesti. Nykyisen työnpaikan haussa saantiin tuo koulutus oli iso plussa ja myötävaikutti päätökseen palkata minut sinne töihin.
Nyt taitaa 19-29v ikäluokissa miehissä olla 20%:lla vain peruskoulun paperit.
Todella hankala työllistyä sellaisilla, vaikka löytyisi työkokemusta. Itse tajusin tämän ja kouluttauduin lisää. Tulevaisuudessa voi taas kouluttautua lisää, jos siltä tuntuu tai on tarvetta.