Palkkakeskustelu

Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Viime vuonna tulot ~61000e. Työ on mielekästä ja korvaus hyvä. Ylitöitä ei juurikaan tule, mutta ei se kyllä haittaa. Tiettyjä asioita hoidetaan sovitusti, mutta pääsääntöisesti 7.5h työpäivän aikana hommat hoituu. Kääntöpuolina tietysti se, että täysin ei pysty hanskoja tiputtamaan kun ovesta astuu sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Kaikki sunnuntailisät sun muu joutaa kyllä jo menneisyyteen. Enemmän ja enemmän mennään länsimaissa 24/7 yhteiskuntaan, joten omasta mielestä nuo "sunnuntailisät" ja jotkut joulun korvaukset jne. on ihan turhia. Aina voi toki itkeä, että "kuka tekee työt jos liksaa ei anneta". Eiköhän niitä tekijöitä löytyisi silti. Ei sunnuntailisän poistamine tarkottaisi sitä, että yhtäkkiä työviikko olisi 56 tuntinen. Se vaan olisi päivä muiden joukossa, kuten lauantaikin. Nyt sunnuntain on glorifioitu AY-mafian toimesta.
No näihin sunnuntai/pyhähommiin on tietty eri näkökulmia. Itse en näe sitä nyt ehkä niin hyvänä asiana että kaikki pyörii 24/7 sillä jokuhan siellä töissä joutuu olemaan kun itse lähdet shoppailemaan. Se että rikotaan vaikka sen perheen arkea syömällä vkloput sekä pyhät ja tekemällä työstä vielä nykyistäkin epäsäännöllisempää ei välttämättä ole niin hyvä juttu isommassa mittakaavassa

Toki tässä 24/7 yhteiskuntaa aletaan jo suomessakin olla. Itseä kuitenkin käy vähän sitä alepan kassaa sääliksi kun vaikka itsenäisyyspäivänä katsoo poikkeusaukioloja ovesta "tänään auki 0700 - 2300". Varmasti hyviä hommia eikun.. Joulut ja kaikki muut pyhät ihan sama homma. Tuo kun vielä leviää muihinkin hommiin niin hohhoijjaa. Pyhäkorvausten poistaminenhan vain helpottaa työnantajan päätöstä tehdä näin

Nämä kommentit nyt vielä ihan yleisellä tasolla. Omat hommat lukeutuu niihin ns. hyviin hommiin ja vkloppuja tai pyhiä ei tehdä kuin hätätilanteessa ja silloinkin molempien osapuolten suostumuksella. Ei ole siis oma lehmä ojassa, en vain näe 24/7 yhteiskuntaa hirveän positiivisena asiana
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
No näihin sunnuntai/pyhähommiin on tietty eri näkökulmia. Itse en näe sitä nyt ehkä niin hyvänä asiana että kaikki pyörii 24/7 sillä jokuhan siellä töissä joutuu olemaan kun itse lähdet shoppailemaan. Se että rikotaan vaikka sen perheen arkea syömällä vkloput sekä pyhät ja tekemällä työstä vielä nykyistäkin epäsäännöllisempää ei välttämättä ole niin hyvä juttu isommassa mittakaavassa

Toki tässä 24/7 yhteiskuntaa aletaan jo suomessakin olla. Itseä kuitenkin käy vähän sitä alepan kassaa sääliksi kun vaikka itsenäisyyspäivänä katsoo poikkeusaukioloja ovesta "tänään auki 0700 - 2300". Varmasti hyviä hommia eikun.. Joulut ja kaikki muut pyhät ihan sama homma. Tuo kun vielä leviää muihinkin hommiin niin hohhoijjaa. Pyhäkorvausten poistaminenhan vain helpottaa työnantajan päätöstä tehdä näin

Nämä kommentit nyt vielä ihan yleisellä tasolla. Omat hommat lukeutuu niihin ns. hyviin hommiin ja vkloppuja tai pyhiä ei tehdä kuin hätätilanteessa ja silloinkin molempien osapuolten suostumuksella. Ei ole siis oma lehmä ojassa, en vain näe 24/7 yhteiskuntaa hirveän positiivisena asiana
Suurin murhe tässä yhteiskunnassa tuntuu olevan se, että tarjolla olevia työtehtäviä / tunteja on liian vähän, etenkin ihmisille jotka eivät ole huippukoulutettuja superosaajia.

Nyt meillä olisi tarjolla täysin triviaali muutos joka lisäisi ilmeisen selvästi vähittäiskaupan / ravintoloiden / <insert ala> työllistämistä vuositasolla vaikka kuinka monella työtunnilla, niin ei kelpaa?

On tietty ikävää jos joku "joutuu" töihin sunnuntaina, mutta minusta on vielä ikävämpää, että joku on työtön vastoin tahtoaan tai saa tehdä vain 20h/vko, koska ravintolat eivät pidä ovia auki sunnuntaisin.
--
Itse olen sitä mieltä, että työttömät ja vajaatyölliset ovat "surkeammassa" asemassa kuin työlliset, joten nimenomaan työttömien edellytyksiä työllistyä pitäisi ensisijaisesti pyrkiä parantamaan helpottamalla työllistämistä.
--
Meillä on maassa myös kymmeniä tuhansia muslimeita, joille sunnuntai ei ole pyhäpäivä ja joilla on vaikeuksia työllistyä. Ehkäpä maahanmuuttajille maksettavia sosiaalietuuksia voisi vähentää jos sunnuntaityöllistämistä helpotettaisiin...
 
Liittynyt
15.12.2017
Viestejä
25
Tämä on se, mikä itseäni "huonoa" palkkaa valittavissa duunareissa usein risoo. Sinullakin palkka on vain 2300€/kk, muta vuosipalkasta laskettuna todelliset tulot kuitenkin yli tonnin enemmän. Totta, että on 3-vuoroa, mikä on useimmille ikävämpää kuin 8-16 toimistotyöaika, mutta kuten toteat, niin eivätpä työt seuraa kotiin. Esim. juniorimpana korkeakoulutettuna - joka on kuitenkin nyhjännyt sen 4-6 vuotta enemmän opinnoissa sillä aikaa amisporukka tahkoo rahaa - tulot ei välttämättä ole yhtään tuon parempia. Ja vaikkei yötöitä olekaan, niin duunit sitten helposti seuraa kotiin ja kiireaikoina tehdään liukumilla eli tunti-tunnista korvauksella pitkää päivää.

En siis ole kateellinen siitä, että sinulla olisi mitenkään erinomainen palkka (itse asiassa kuvauksen perusteella vaikuttaa jotakuinkin asialliselta), vaan näin yleisellä tasolla pohdintaa. Tähän liittyen olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että massiiviset 100% sunnuntailisät yms. kuuluvat historiaan. Paljon pienemmälläkin lisäliksalla sunnuntaille löytyy varmasti halukkaita duuniin. Ja en ole kokkaroimassa duunaria kyykkyyn vaan vastaavasti tietenkin peruspalkkoja pitäisi nostaa niin, että kokonaistulot pysyvät keskimäärin samalla tasolla.
Totta, duunarin peruspalkat on alhaalla, mutta vuorotyössä lisät nostavat kokonaisansiota.
Olen varmaan erilainen duunari kuin muut, koska ajattelen palkkani olevan liiankin hyvä omista hommista. :)

Tosin löytyy meidänkin firmasta niitä duunareita, jotka kitisevät palkasta.
Palkan eteen joutuu kuitenkin uhraamaan paljon asioita, kuten luopua vkl-vapaista, olla joulut ja juhannukset töissä, kun muut ovat juhlimassa.

Itselläni ei ole mitään lisien poistoja vastaan, mutta hankalaa niiden poistamista on tehdä ilman jotain vastaantulemista, kuten esimerkiksi peruspalkkaan lisätään jonkin suuruinen korotus.
Toimistoväki saa omassakin firmassa varmaan saman verran mitä itse tai vähemmän ja työt voivat seurata kotiin ja niitä tehdään sitten yömyöhään.

Itselle työ on vain se 8 tunnin rutistus päivässä, joka tuo leivän pöytään, mutta ei tule kotiin kyläilemään. Se riittää minulle. Jotkut valitsevat toisenlaisen tien ja sillä tiellä työt voivat seurata kotiin. Joka sopii ensimmäiselle, ei välttämättä sopi sille toiselle.

Sen verran vielä, että kouluttautuminen kannattaa aina.
Itse kirjoitin lukiosta, mutta siitä suoraan työelämään ja sitten vuosia vain vierähti. Jossain vaiheessa aloin miettimään asioita ja tajusin,että ylioppilaspapereilla ei tee mitään työnhaussa jos sitä haluaa joskus miettiä muita vaihtoehtoja. Kouluttauduin työn ohessa prosessitekniikan työteknikoksi kahden vuoden ajan Rastorilla.

Minulle sopi työn ohessa opiskelu paremmin kuin se, että olisin istunut pelkästään 8-16 luennoilla.
Vaikka osa voi pitääkin noita Rastorin koulutuksia pilipalijuttuina, niin omaan työnhakuun se on vaikuttanut pelkästään positiivisesti ja työnantajat suhtautuvat koulutukseen hyvinkin myönteisesti. Nykyisen työnpaikan haussa saantiin tuo koulutus oli iso plussa ja myötävaikutti päätökseen palkata minut sinne töihin.

Nyt taitaa 19-29v ikäluokissa miehissä olla 20%:lla vain peruskoulun paperit.
Todella hankala työllistyä sellaisilla, vaikka löytyisi työkokemusta. Itse tajusin tämän ja kouluttauduin lisää. Tulevaisuudessa voi taas kouluttautua lisää, jos siltä tuntuu tai on tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Tämä on se, mikä itseäni "huonoa" palkkaa valittavissa duunareissa usein risoo. Sinullakin palkka on vain 2300€/kk, muta vuosipalkasta laskettuna todelliset tulot kuitenkin yli tonnin enemmän. Totta, että on 3-vuoroa, mikä on useimmille ikävämpää kuin 8-16 toimistotyöaika, mutta kuten toteat, niin eivätpä työt seuraa kotiin. Esim. juniorimpana korkeakoulutettuna - joka on kuitenkin nyhjännyt sen 4-6 vuotta enemmän opinnoissa sillä aikaa amisporukka tahkoo rahaa - tulot ei välttämättä ole yhtään tuon parempia.
Itseäni taas risoo ajatus tuosta, että koulutuksen pitäisi olla peruste paremmalle palkalle. Mullakin on ylempi korkeakoulututkinto, mutta teen samoja hommia amisten kanssa ja tietenkin samalla palkalla. Kai mulle nyt pitäisi maksaa vähintään tuplaliksaa, kun olen nyhjännyt 6 vuotta pidempään koulussa amisporukan tahkotessa rahaa?

Tässä ei siis ollut tarkoituksena valittaa omasta palkastani, vaan tuoda esiin tuon perustelun älyttömyys.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 587
Tähän liittyen olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että massiiviset 100% sunnuntailisät yms. kuuluvat historiaan. Paljon pienemmälläkin lisäliksalla sunnuntaille löytyy varmasti halukkaita duuniin. Ja en ole kokkaroimassa duunaria kyykkyyn vaan vastaavasti tietenkin peruspalkkoja pitäisi nostaa niin, että kokonaistulot pysyvät keskimäärin samalla tasolla.
Ei tuo sunnuntaityökorvaus mikään "massiivinen" ole, kohtuullinen korvaus siitä, että yleisenä vapaapäivä on töissä.

Ja niinkuin monella viikonloppuisin töitä tekevänä se ei ole oma valinta vaan työnantaja on näin päättänyt ja siihen ei itselläni ole mitään vaikutusmahdollisuuksia, koska työpaikka käy 24/7 11 kuukautta vuodessa ja työnantaja päättää työajat. Voin kysymättäkin sanoa, että jos viikonloppuvuorot olisivat vapaaehtoisia niin ilman erillistä korvausta vuorot olisivat vajaat, varmasti joku tulisi mutta vajaalla käytäisiin.

Sunnuntaityökorvaus "palkitsee" juuri niitä jotka ovat töissä sunnuntaina, toisin kuin pelkkä kuukausi/tuntipalkan nostaminen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Ei tuo 247-yhteiskunta aihe ihan tämän ketjun ydintä ja vaikka periaattessa olen sitä mieltä että la-su voisi olla päiviä muiden joukossa, mutta ennen sitä meillä on aika suuri transformaatio edessä. Koulut ja päiväkodit pitäisi pyöriä 247 ja vasta sen jälkeen voidaan miettiä sitä 247-yhteiskuntaa. Tällä hetkellä vuoropäiväkoteja on hyvin pieni rajoitettu määrä eikä niihin kaikki saa lapsiaan tarpeista huolimatta. Lisäksi koulut toimii vain ma-pe eikä ole minkäänlaista joustoa.

Lisäksi 247-yhteiskunta tarkoittaa sitä että lapset näkee entistäkin vähemmän vanhempiaan. Jo nyt vuorotyö tarkoittaa, että lapset saattaa nähdä viikossa vanhempaansa ehkä tunnin päivässä. Tämä ihan paraatipaikalta nähtynä. Itse siis kuitenkin toimistotyöläinen pääosin ma-pe 8-16. Tuo pahenee vielä entisestään yksinhuoltajilla. Lapset viettää parhaimmillaan enemmän aikaa vuoropäiväkodissa kuin kotonaan.

Työelämän pitäisi pyöriä lapsien hoidon ympärillä eikä se yksinkertaisesti ole mahdollista. En voi millään nähdä asiaa positiivisena ja nyt sunnuntailisät, yölisät ja ylityölisät sun muut rajoittaa onneksi tuota. Hieman harmaalla mennään kuuluuko tähän keskusteluun enään.
 
Liittynyt
15.12.2017
Viestejä
25
Itseäni taas risoo ajatus tuosta, että koulutuksen pitäisi olla peruste paremmalle palkalle. Mullakin on ylempi korkeakoulututkinto, mutta teen samoja hommia amisten kanssa ja tietenkin samalla palkalla. Kai mulle nyt pitäisi maksaa vähintään tuplaliksaa, kun olen nyhjännyt 6 vuotta pidempään koulussa amisporukan tahkotessa rahaa?

Tässä ei siis ollut tarkoituksena valittaa omasta palkastani, vaan tuoda esiin tuon perustelun älyttömyys.
Voin yhtyä tähän mielipiteesen. Omassa vuorossa (7hlöä) on 3 kpl insinöörejä tuotannossa. Koska hommat on samoja, niin palkkakin on sama kaikille. Nämä insinöörit pääsisivät varmaan sinne toimiston puolellekin päivähommiin, mutta se voi tietää palkan alenemista.

Mielestäni työntekijän arvon määrittää tekijän asenne ja motivaatio työtä kohtaan, eikä se millaiset paperit on jostain opinahjosta. Sama työ, sama palkka, ei siinä koulutuksella ole väliä mielestäni.
Tottakai voidaan erikseen antaa palkankorotuksia työntekijän asenteen mukaan ja sittenhän palkka ei ole enää sama välttämättä samasta työstä, koska toinen tekee sen vain paremmin ja omaa paremman motivaation.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itseäni taas risoo ajatus tuosta, että koulutuksen pitäisi olla peruste paremmalle palkalle. Mullakin on ylempi korkeakoulututkinto, mutta teen samoja hommia amisten kanssa ja tietenkin samalla palkalla. Kai mulle nyt pitäisi maksaa vähintään tuplaliksaa, kun olen nyhjännyt 6 vuotta pidempään koulussa amisporukan tahkotessa rahaa?

Tässä ei siis ollut tarkoituksena valittaa omasta palkastani, vaan tuoda esiin tuon perustelun älyttömyys.
Yleensä ne hommat eivät ole samoja tai sitten osaamistaso ei ole sama. No toistaiseksi koulutukseen on ollut halukkaita, mutta ilmeisesti nuoria ei ainakaan enää luonnontieteet kiinnosta. Ja kun opiskelusta tehdään jatkuvasti kalliimpaa ja velkavetoisempaa, niin...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Ei tuo sunnuntaityökorvaus mikään "massiivinen" ole, kohtuullinen korvaus siitä, että yleisenä vapaapäivä on töissä.

Ja niinkuin monella viikonloppuisin töitä tekevänä se ei ole oma valinta vaan työnantaja on näin päättänyt ja siihen ei itselläni ole mitään vaikutusmahdollisuuksia, koska työpaikka käy 24/7 11 kuukautta vuodessa ja työnantaja päättää työajat. Voin kysymättäkin sanoa, että jos viikonloppuvuorot olisivat vapaaehtoisia niin ilman erillistä korvausta vuorot olisivat vajaat, varmasti joku tulisi mutta vajaalla käytäisiin.

Sunnuntaityökorvaus "palkitsee" juuri niitä jotka ovat töissä sunnuntaina, toisin kuin pelkkä kuukausi/tuntipalkan nostaminen.
Minusta tuo sunnuntain eriarvoinen asema on vähän kummallista. Ei sunnuntaina töissä oleminen ole mitenkään enempää tai vähempää perseestä kuin lauantaina töissä oleminen, tai ylipäänsä silloin kun suurin osa ei ole. Eli mielummin tuon saisi levittää 100% sunnuntaikorvauksesta vaikka tasaisemmin 25% ikävien tuntien korvaukseksi.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Sunnuntai korvaukset pois jos ei kuulu kirkkoon. Se on uskovaisten pyhä ei tehtaalla nuokkuvien duunarien.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Yleensä ne hommat eivät ole samoja tai sitten osaamistaso ei ole sama. No toistaiseksi koulutukseen on ollut halukkaita, mutta ilmeisesti nuoria ei ainakaan enää luonnontieteet kiinnosta. Ja kun opiskelusta tehdään jatkuvasti kalliimpaa ja velkavetoisempaa, niin...
Joo tietenkin keskimäärin koulutus nostaa tuotettua lisäarvoa ja mahdollistaa paremman palkan vaatimisen. Monesti etenkin vastavalmistuneita vaivaa jonkinlainen "sense of entitlement", eli maailma on heidän mielestään velkaa hyvän työpaikan kun on oikein koulujakin käyty ja kaikkea. Monesti ollaan samalla tessipalkkaduunareita vastaan, vaikka itse ei onnistuta hankkimaan vapailta markkinoilta omasta mielestä tarpeeksi hyväpalkkaista duunia.

Koulutuksen hinnan karkaaminen köyhistä lähtökohdista ponnistavien ulottumattomiin on hieman surullista, mutta toisaalta tutkintojen arvo työmarkkinoilla laskee jatkuvasti ja samalla edellytykset itseopiskeluun parantuvat vuosi vuodelta. Tuolla suuressa maailmassahan nämä kaikenmaailman AppAcademyt ovat jo realistinen vaihtoehto viralliselle opetukselle. Koskahan meilläkin?
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 587
toivottavasti ei ota vkl lisiä pois, vaikka itse en niitä saa ellen ylitöitä mene tekemään. omat viime vuoden tulot noin 33k ja ihan perusduunari 8 tuntia päivässä aamuvuoroja pelkästään (ma-pe) 3 vuoden työkokemus ja siihen nähden ihan ok liksa. tosin omanalan tessinpalkalla en edes tulisi toimeen.
vanhassa duunissa kun olin varastolla niin kyllä niille pyhälisille kuitenkin aina käyttöä löytyi.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
kiireaikoina tehdään liukumilla eli tunti-tunnista korvauksella pitkää päivää.
Ei pidä paikkaansa. Jos on kiirettä ja sen vuoksi työnantaja pyytää tekemään pitkää päivää, niin se on ylityötä, josta kuuluu maksaa ylityökorvaukset.

Liukumat taas on sitä, kun työntekijä itse vapaaehtoisesti tekee välillä pidempää, välillä lyhyempää päivää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
723
Tuo ”kaikilla samaa työtä tekevillä sama palkka” -mentaliteetti on hieman omituinen niin työntekijän kuin työnantajan kannalta.

Hyvä esimerkki on nämä puhekielen ”duunarityöt”, joissa amis ja insinööri/muu korkeakoulutettu on samalla viivalla niin työtehtävien kuin palkan kanssa.

Toinen käy koulua ”sen verran kuin tarvitsee” ja toinen ”opiskelen lisää koska haluan tietää tästä alasta enemmän”.

Ainakin itselläni herää kysymys, että miten he ovat koskaan päätyneet tilanteeseen, jossa he ovat tekemässä samoja hommia samalla rahalla (palkalla).
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 162
Ei pidä paikkaansa. Jos on kiirettä ja sen vuoksi työnantaja pyytää tekemään pitkää päivää, niin se on ylityötä, josta kuuluu maksaa ylityökorvaukset.

Liukumat taas on sitä, kun työntekijä itse vapaaehtoisesti tekee välillä pidempää, välillä lyhyempää päivää.
Hyvin tiedän, että se on kirjaimellisesti näin, mutta käytännössä taas... Sanotaanko, että vaihtelee. Mutta tuo tunti tunnista - kutsutaan niitä sitten liukumiksi, työaikapankiksi tai miksi tahansa - on erittäin yleinen käytäntö.
 
Liittynyt
18.02.2018
Viestejä
512
Sosiaalityöntekijä, lastensuojelun sijaishuollossa. Bruttopalkka VUODESSA ~38k josta sit maksaa 10k veroja.

Työn vaativuus, asiakasmäärät ja kuormittavuus aivan älytöntä. Työt vie mielessään myös kotiin, vaikka sekuntiakaan en ole omalla ajallani töitä tehnyt. Ylitöistä kieltäydyn toistuvasti, vaikka niitä pyydetäänkin tekemään. Korvauksenkin niistä saisi 20e tunnissa.

Työssä parasta joustavuus, työajat ma-pe klo 8-16 ja viikonloppuvapaat, vaikkakin matkapäiviä muualla Suomessa tulee noin 10-30 vuodessa työn luonteesta johtuen. Hotellikin tulevat siis tutuiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
469
Palkkaa on helppo vaatia silloin, kun maksajana on paikalliset sisämarkkinat ja työvoimassa ei ole globaalia kilpailua. Softapuolessa ja suunnittelussa ongelmana vaan on, että käytännössä kaikessa vähänkin isommassa sektorissa on globaali kilpailu. Sille devaajalle ei makseta suomessa 2-5x intialaisen palkkaa, jos se ei pysty tuottamaan lisäarvoa samassa suhteessa, vaan se ohjelmisto tehdään siellä Intiassa. Ongelma on vaan se, että suomen kaltaisen valtion talous romahtaa siinä vaiheessa kun kaikki ovat siirtyneet niihin sisämarkkinoiden töihin. Jos ulkomaille ei ole mitä vaihdossa tarjota, ei sieltä myöskään tuoda mitään kotimaahan.

Kyllähän se joissakin närää herättää, että sisämarkkinat pystyy käytännössä määräämään palkkatasonsa sillä niihin töihin ei maantieteellisten rajoitusten takia ole käytettävissä muita kuin suomalaisia, muualla päin maailmaa siitä osaamisesta olisi turha edes haaveilla saavansa vastaavaa ansiota.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Hyvin tiedän, että se on kirjaimellisesti näin, mutta käytännössä taas... Sanotaanko, että vaihtelee. Mutta tuo tunti tunnista - kutsutaan niitä sitten liukumiksi, työaikapankiksi tai miksi tahansa - on erittäin yleinen käytäntö.
"Ylitöitä ei saa tehdä, mutta työt pitää tehdä". Aika monelle se on sitten kilometritehdas tai tunti tunnista liukumat.

Omalla kohdalla on sinänsä sallittua tehdä ylitöitä, tai jos ei tekis niin siitä voi aiheutua taloudellista tai imagohaittaa työnantajalle, joten ylitöistä maksetaankin sitten ihan reilusti. Olen kyllä hakenut useita eri töitä, missä taasen toi edellinen on todellisuutta eli ylitöitä ei saa tehdä mutta kummasti työtä pitäisi olla valmis tekemään mihin tahansa vuorokauden aikaan. Näissä tosin lähtökohtaisesti palkkaus on myös parempi.
 

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
"Ylitöitä ei saa tehdä, mutta työt pitää tehdä". Aika monelle se on sitten kilometritehdas tai tunti tunnista liukumat.

Omalla kohdalla on sinänsä sallittua tehdä ylitöitä, tai jos ei tekis niin siitä voi aiheutua taloudellista tai imagohaittaa työnantajalle, joten ylitöistä maksetaankin sitten ihan reilusti. Olen kyllä hakenut useita eri töitä, missä taasen toi edellinen on todellisuutta eli ylitöitä ei saa tehdä mutta kummasti työtä pitäisi olla valmis tekemään mihin tahansa vuorokauden aikaan. Näissä tosin lähtökohtaisesti palkkaus on myös parempi.
Yks tuttava neuvotteli aikanaan niin, että jos liukumia ei ehdi pitää vapaana vuoden sisään, niin ne maksetaan ylitöinä (100%). Siinä sitten aina tarkastelujakson lopussa esimies totesi, että ei ole aikaa lomailla kuukautta. Pari vuotta taisi mennä niin, että liukumia meni ylitöinä maksuun luokkaa 150h, jonka jälkeen osa tehtävistä siirrettiin pois.

Lähinnä kommenttina vain tuohon, että monessa paikassa vaikuttaa olevan nimenomaan liukuma tms. vapaa työaika == ylityöt normaalipalkalla, jota sitten pidetään 1:1 vapaana pois, jos ehditään.

Hyvä systeemi toki mielestäni ja itsellänikin vapaa työaika käytössä (ei mitään seurantaan pl. lain vaatima itsenäinen), mutta tuo vaatii vain tarkkaavaisuutta sekä työntekijältä että työnantajalta, että viikkotunnit tasaantuvat järjellisissä ajoissa. Toki, jos on kokonaispalkalla hommissa, niin sitten ei enää tunteja lasketa.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Itseäni taas risoo ajatus tuosta, että koulutuksen pitäisi olla peruste paremmalle palkalle. Mullakin on ylempi korkeakoulututkinto, mutta teen samoja hommia amisten kanssa ja tietenkin samalla palkalla. Kai mulle nyt pitäisi maksaa vähintään tuplaliksaa, kun olen nyhjännyt 6 vuotta pidempään koulussa amisporukan tahkotessa rahaa?

Tässä ei siis ollut tarkoituksena valittaa omasta palkastani, vaan tuoda esiin tuon perustelun älyttömyys.
Koulutus on peruste paremmalle palkalle kun tekee koulutusta vastaavaa työtä. Sinä et ilmeisestikään tee.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Lähinnä kommenttina vain tuohon, että monessa paikassa vaikuttaa olevan nimenomaan liukuma tms. vapaa työaika == ylityöt normaalipalkalla, jota sitten pidetään 1:1 vapaana pois, jos ehditään.
Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että lain rikkominen olisi noin yleistä. Noistahan kannattaisi vaikka luottamushenkilöiden kanssa nostaa juttu, niin saadaan tällaiset perseilevät työnantajat ruotuun.
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Koulutus on peruste paremmalle palkalle kun tekee koulutusta vastaavaa työtä.
Itse olen kerran törmännyt paikkaan, jossa täysin samasta työstä maksettiin isompaa palkkaa niille, joilla oli "parempi" koulutus. Kysyin sitten syytä tähän, niin vastaus oli: "Vaikka tekevätkin samaa työtä, niin joskus saattaa ehkä mahdollisesti tulla eteen jokin odottamaton tilanne, josta paremmin koulutettu selviää itse, mutta huonommin koulutettu joutuu kysymään muilta" :)

Ei ollut IT-alalla, mutta kuitenkin jäi tämä mieleen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Koulutuksen hinnan karkaaminen köyhistä lähtökohdista ponnistavien ulottumattomiin on hieman surullista, mutta toisaalta tutkintojen arvo työmarkkinoilla laskee jatkuvasti ja samalla edellytykset itseopiskeluun parantuvat vuosi vuodelta. Tuolla suuressa maailmassahan nämä kaikenmaailman AppAcademyt ovat jo realistinen vaihtoehto viralliselle opetukselle. Koskahan meilläkin?
No aika harvalla alalla loppuviimeksi pystyy edes opiskelemaan ilman oppilaitosta ja sen tarjoamia välineitä ja ohjelmistoja vaikka se koko lähiopetus unohdettaisiin.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että lain rikkominen olisi noin yleistä. Noistahan kannattaisi vaikka luottamushenkilöiden kanssa nostaa juttu, niin saadaan tällaiset perseilevät työnantajat ruotuun.
Meillä on selkeästi sovittu että liukuma on max +40h tai päivittäin +3h. Tuon yli menevältä osalta, oli se kumpi tahansa, työnantajan pyytäessä töihin jäämistä napsahtaa ylitökorvaus JOS työntekijä ilmoittaa että saldot on täynnä ja ylityöstä sovitaan työnantajan kanssa. Jos tätä ei tajua tehdä niin ylimenevät tunnit menee "leikkuriin", niistä ei saa mitään. Saldot voi pitää vapaana tai poikkeustapauksissa ne voidaan maksaa normaalitunteina pois. On ollut toimiva systeemi ja on omaa hölmöyttä jos ei osaa pitää huolta omasta työajasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
201
Ne jotka täällä sanoo, että sunnuntai yms. korvauksista pitäisi luopua, on joko a) yrittäjiä tai b) perheettömiä alle 30-vuotiaita. Sitten kun teillä on perhe ja huomaatte, että elämä ei menekään enää työn ehdoilla, te alatte arvostamaan 8-16. Jo pelkästään se, että 90% päiväkodeista/hoitopaikoista aukeaa 07 ja menee kiinni 17 antaa motivaatiota 8-16 työaikoihin. Jos työnantaja haluaa "pyhä"päivinä teettää töitä, niin sitten maksaa sen mitä se maksaa. Jos se ei ole kannattavaa, niin sitten varmaan ei kannata teettää sunnuntaitöitä.

On ihan kaikkien etu, että on fiksatut vapaapäivät suurimmalla osalla ihmisiä - älkää edes puhuko niistä luopumisesta!
edit: unohtui mainita, että jos pyhäkorvauksista luovuttaisi, niin työnantajat varmasti teettäisi kaikkina viikonpäivinä töitä jos vain TES:t antaa periksi.

ps. jos firman työntekijöistä tuntuu, että sunnuntaikorvaukset ja oma aika on ihan yliarvostettua, niin ihan varmasti työnantajanne suostuu siihen, että teette hommia 247 normipalkalla. Ehdottakaa toki paikallisesti! :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Ne jotka täällä sanoo, että sunnuntai yms. korvauksista pitäisi luopua, on joko a) yrittäjiä tai b) perheettömiä alle 30-vuotiaita. Sitten kun teillä on perhe ja huomaatte, että elämä ei menekään enää työn ehdoilla, te alatte arvostamaan 8-16. Jo pelkästään se, että 90% päiväkodeista/hoitopaikoista aukeaa 07 ja menee kiinni 17 antaa motivaatiota 8-16 työaikoihin. Jos työnantaja haluaa "pyhä"päivinä teettää töitä, niin sitten maksaa sen mitä se maksaa. Jos se ei ole kannattavaa, niin sitten varmaan ei kannata teettää sunnuntaitöitä.

On ihan kaikkien etu, että on fiksatut vapaapäivät suurimmalla osalla ihmisiä - älkää edes puhuko niistä luopumisesta!
edit: unohtui mainita, että jos pyhäkorvauksista luovuttaisi, niin työnantajat varmasti teettäisi kaikkina viikonpäivinä töitä jos vain TES:t antaa periksi.

ps. jos firman työntekijöistä tuntuu, että sunnuntaikorvaukset ja oma aika on ihan yliarvostettua, niin ihan varmasti työnantajanne suostuu siihen, että teette hommia 247 normipalkalla. Ehdottakaa toki paikallisesti! :)
Tai sitten ne sunnuntaikorvauksista nillittävät ovat niitä jotka eivät saa mistään erillisiä korvauksia, niin vitutus on kova kun amis se vaan tienaa enenmmän :)

Ei minullakaan ole tuntipalkka kuin 16 euroa, mutta onhan se hienoa "uhrata" sunnuntaipäivän vietto ja mennä tekemään 16h päivä 64e/h palkalla. (peruspalkka, vapaapäiväkorvaus, pyhäkorvaus, ylityökorvaus)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 951
Tästä ehdottomasti samaa mieltä. Vielä pahempi syöksykierre, jollaisia olen nähnyt:

1) Työntekijältä kysytään tuntiarviota ja lähtötiedot ovat täysin ympäripyöreitä. Sanotaan, että karkean arvion mukaan menee vaikkapa 100 h, jossa on huomioitu perustason ongelmien ratkaisuun kuluva aika.

2) Työnjohto ei hyväksy arviota, vaan omalla luvallaan leikkaa -10% tunneista, koska kyllähän siitä voi aina vähän nipistää. Jäljelle jää 90 h, eli suunnilleen sen verran mitä tarvitaan projektiin kun se sujuu ilman ongelmia.

3) Työnjohto esittää leikatun arvion myyntimiehelle, joka leikkaa vielä toiset -10% että saadaan asiakkaan mielestä hyvä hinta. Hyvä ja halpa projekti! Kukapa ei tällaista haluaisi? Jäljelle jää 81 h, mutta tästä kerrotaan työntekijälle silloin kun sopimus on jo tehty, eikä mielipiteitä oikeastaan kaivata.

4) Tekijä pääsee tekemään projektia joka osoittautuu hankalammaksi kuin huonoilla lähtötiedoilla oli mahdollista luulla, eli tunteja kuluisi aikaisimpaan arvioon verrattaen +10% enemmän. Tarvittaisiin siis 110 h.

5) Asiakas odottaa sopimuspaperi kädessä 81 h laskutuksella hyvää ja halpaa projektiaan ja joutuukin keskustelemaan siitä miten tunteja ja rahaa kuluikin 35% enemmän.

6) Työntekijä saa piiskaa siitä kun on ollut laiska ja tehoton ja häneltä kysellään, mikä ihme ongelma motivaatioon on yhtäkkiä kehittynyt.
Tää on aika hyvä tiivistelmä miten hommat yleensä menee ja kuinka shiitti valuu alaspäin :D
 

Jyrmo

Volvoja ja Saabbeja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
312
Päivävuoroa teen ja ylityöt maksetaan ylitöinä, toki ilman erillistä ilmoitusta voi tehdä "ylitöitä", eli kerätä liukumasaldoja. Saldoja en ole jaksanut keräillä sen jälkeen kun alkoi Sipilä niistä ottamaan 24h vuodessa. Eli ei ainakaan omalla alalla ole ylityöt mallilla haistapaska vaikka liukumasysteemi onkin käytössä.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tai sitten ne sunnuntaikorvauksista nillittävät ovat niitä jotka eivät saa mistään erillisiä korvauksia, niin vitutus on kova kun amis se vaan tienaa enenmmän :)
...
Jotain ultra-kokoomus-aatetta tuo on tai jotain.

Mutta tuohon että "amis se vaan tienaa enemmän", niin yleensä koulutetut tienaa jo peruspalkalla (klo. 8-16 (toki siis liukuva työaika)) enemmän kuin se amis kaikilla lisillä vaikka on saanut tehdä ylitöitä päälle.

Ja viimeinen on viestissä ihan sitä varten että ihmiset tajuaisivat kouluttautua.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Meillä on selkeästi sovittu että liukuma on max +40h tai päivittäin +3h. Tuon yli menevältä osalta, oli se kumpi tahansa, työnantajan pyytäessä töihin jäämistä napsahtaa ylitökorvaus JOS työntekijä ilmoittaa että saldot on täynnä ja ylityöstä sovitaan työnantajan kanssa. Jos tätä ei tajua tehdä niin ylimenevät tunnit menee "leikkuriin", niistä ei saa mitään. Saldot voi pitää vapaana tai poikkeustapauksissa ne voidaan maksaa normaalitunteina pois. On ollut toimiva systeemi ja on omaa hölmöyttä jos ei osaa pitää huolta omasta työajasta.
Mutta lainmukaanhan se ei nimenomaan mene näin.

Jos työnantaja pyytää töihin jäämistä niin silloin kyseessä on ylityö ihan saldoista riippumatta.

Jos ihan itse oma-aloitteisesti toteaa, että olis paljon hommia niin vois tehdä niitä kuleksimasta niin sitten se on liukumia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
262
Jotain ultra-kokoomus-aatetta tuo on tai jotain.

Mutta tuohon että "amis se vaan tienaa enemmän", niin yleensä koulutetut tienaa jo peruspalkalla (klo. 8-16 (toki siis liukuva työaika)) enemmän kuin se amis kaikilla lisillä vaikka on saanut tehdä ylitöitä päälle.

Ja viimeinen on viestissä ihan sitä varten että ihmiset tajuaisivat kouluttautua.
Tietysti koulutuksia (ja töitä) on monenlaisia, mutta kyllä se perus koulut käynyt kauluspaitaduunari aika kovan tuntipalkan vaatii että saa raavittua esim. 50k kasaan ilman mitään ylitöitä ja palkanlisiä.

Toki perusduunari autotehtaalla ei pääse tuohon lukemaan mitenkään, mutta itse saan tuon suhteellisen helpostikin kasaan. Toki reilujen ylitöiden ja lisien avittamina.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tietysti koulutuksia (ja töitä) on monenlaisia, mutta kyllä se perus koulut käynyt kauluspaitaduunari aika kovan tuntipalkan vaatii että saa raavittua esim. 50k kasaan ilman mitään ylitöitä ja palkanlisiä.

Toki perusduunari autotehtaalla ei pääse tuohon lukemaan mitenkään, mutta itse saan tuon suhteellisen helpostikin kasaan. Toki reilujen ylitöiden ja lisien avittamina.
Toki koulutetuillakin on julkisen puolen hommia ja joitain "perus kauluspaitaduunia" joissa palkka ei ihmeellinen ole. Mutta jos puhutaan yksityisestä sektorista ja AMK/Yliopisto-tason koulutuksesta niin on se perus kk-palkka helposti 4000-5000 muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen.

Ei siis sillä, 50k duunarille ei ole missään nimessä vähän, mutta useassa hommassa koulutettu saa tuon ilman mitään lisiä tai ylitöitä.

Itse olen IT-alalla ja jos bonukset sun muut otetaan huomioon on palkka jotain ~60k vuodessa (bonukset voi vaihdella aika suuresti kuukaudesta toiseen). Mutta tämä siis ilman ensimmäistäkään ylityökorvausta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Toki koulutetuillakin on julkisen puolen hommia ja joitain "perus kauluspaitaduunia" joissa palkka ei ihmeellinen ole. Mutta jos puhutaan yksityisestä sektorista ja AMK/Yliopisto-tason koulutuksesta niin on se perus kk-palkka helposti 4000-5000 muutaman vuoden työkokemuksen jälkeen.
Ei tuo nyt ihan noin itsestäänselvää ole, jos puhutaan peruskauluspaitaduunista. Toisaalta nimenomaan teollisuudessa myös asiantuntijat tienaavat paremmin. Jos tuntuu tuolta on vaan hyvä olla tyytyväinen :) Muutaman vuoden työkokemuksella hyvin harva yliopistokoulutettukaan (ei AMK) on 4000e saati 5000e kuukausipalkoilla. Moni ei pääse 5000e kuukausipalkoille ikinä.

Toisaalta yliopistokoulutuksella lähes tehtävä kuin tehtävä lähtee sieltä 3000e tasosta eteenpäin. Samaa ei voi samoa niistä ammattikoulututkinnoista.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Mutta lainmukaanhan se ei nimenomaan mene näin.

Jos työnantaja pyytää töihin jäämistä niin silloin kyseessä on ylityö ihan saldoista riippumatta.

Jos ihan itse oma-aloitteisesti toteaa, että olis paljon hommia niin vois tehdä niitä kuleksimasta niin sitten se on liukumia.
Työaikalaista:

13 §
Liukuva työaika

Työnantaja ja työntekijä voivat 6 §:n 1 momentista sekä työehtosopimuksen säännöllisen työajan pituutta ja sijoittamista koskevista määräyksistä poiketen sopia liukuvasta työajasta niin, että työntekijä voi sovituissa rajoissa määrätä työnsä päivittäisen alkamis- ja päättymisajankohdan. Sovittaessa liukuvasta työajasta on sovittava ainakin kiinteästä työajasta, työajan vuorokautisesta liukumarajasta, lepoaikojen sijoittamisesta sekä säännöllisen työajan ylitysten ja alitusten enimmäiskertymästä.

Liukuvassa työajassa säännöllistä vuorokautista työaikaa lyhentää tai pidentää liukuma-aika, joka voi olla enintään kolme tuntia. Viikoittainen säännöllinen työaika on keskimäärin enintään 40 tuntia. Edellä 1 momentissa mainittu enimmäiskertymä saa olla enintään 40 tuntia.

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työajan ylitysten kertymää vähennetään työntekijälle annettavalla vapaa-ajalla.

Osoita lakipykälä jota rikotaan?
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Ja jottei menis aivan offtopiciksi niin viime vuodet päätyöstä vuosiansiot pyörineet noin 50-55k välillä, riippuen bonareista ja satunnaisista varallaoloista. Ylitöitä 0h. Työpaikka teollisuudessa ylempänä toimihenkilönä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Viime vuonna tuli n. 90te. Asiantuntijatehtävissä teollisuuden IT-ratkaisuiden parissa.

Vaimo sai 140te B2B myyntihommissa...
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Työaikalaista:

13 §
Liukuva työaika

Työnantaja ja työntekijä voivat 6 §:n 1 momentista sekä työehtosopimuksen säännöllisen työajan pituutta ja sijoittamista koskevista määräyksistä poiketen sopia liukuvasta työajasta niin, että työntekijä voi sovituissa rajoissa määrätä työnsä päivittäisen alkamis- ja päättymisajankohdan. Sovittaessa liukuvasta työajasta on sovittava ainakin kiinteästä työajasta, työajan vuorokautisesta liukumarajasta, lepoaikojen sijoittamisesta sekä säännöllisen työajan ylitysten ja alitusten enimmäiskertymästä.

Liukuvassa työajassa säännöllistä vuorokautista työaikaa lyhentää tai pidentää liukuma-aika, joka voi olla enintään kolme tuntia. Viikoittainen säännöllinen työaika on keskimäärin enintään 40 tuntia. Edellä 1 momentissa mainittu enimmäiskertymä saa olla enintään 40 tuntia.

Työnantaja ja työntekijä voivat sopia, että työajan ylitysten kertymää vähennetään työntekijälle annettavalla vapaa-ajalla.

Osoita lakipykälä jota rikotaan?
Boldasin ja alleviivasin oleellisen. Liukuvassa työajassa nimenomaan työntekijä voi säädellä työaikaa, ei työnantaja.


Ja sitten ne tähän liittyvät pykälät:

17 §
Lisä- ja ylityö

Lisätyötä on työnantajan aloitteesta sovitun työajan lisäksi tehty työ, joka ei ylitä 6 tai 7 §:ssä säädettyä, 9, 10 tai 12 §:n nojalla sovittua tai 14 §:n mukaista säännöllistä työaikaa.

Ylityötä on työnantajan aloitteesta 1 momentissa tarkoitetun säännöllisen työajan lisäksi tehty työ.


6 §
Yleissäännös

Säännöllinen työaika on enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa.

Viikoittainen säännöllinen työaika voidaan järjestää myös keskimäärin 40 tunniksi enintään 52 viikon ajanjakson aikana.


12 §
Lakiin perustuva paikallinen sopimus säännöllisestä työajasta

Jollei työehtosopimuksesta muuta johdu, työnantaja ja työntekijä voivat sopia vuorokautisen säännöllisen työajan pidentämisestä enintään yhdellä tunnilla. Säännöllisen työajan tulee tällöin tasoittua keskimäärin 40 tunniksi viikossa enintään neljän viikon ajanjakson aikana. Viikoittainen työaika saa olla enintään 45 tuntia.



Tarkoittaa siis sitä, että jos normaali työaika on esim. 7,5 h vuorokaudessa, niin työnantajan pyynnöstä pitkää päivää tehtäessä ensimmäinen 30 min on lisätyötä ja loput ylityötä. Tai mikäli 12 pykälän nojalla on sovittu säännölliseksi työajaksi 9 h vuorokaudessa, niin sitten ylityötä on ne tunnit, jotka ylittävät tuon 9 h.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
250
Logistiikka-alan työnjohto. ~55k bruttona. Tehdyt ylityöt tulee pidettyä 2:1 vapaana. Jos rahana ottaisi, niin vuosipalkkaan 5-10k lisää.
Tasaista nousua ollut.

2016 55k.
2017 58k.
2018 63k.

Viime vuonna mittariin 183h ylitöitä, joista noin puolet tuli otettua rahana ja puolilla pidettyä reilun kuukauden verran ylimääräistä vapaata. Jos tänä vuonna ahkeroituisi ja painaisi sen 330h täyteen :rolleyes:
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Boldasin ja alleviivasin oleellisen. Liukuvassa työajassa nimenomaan työntekijä voi säädellä työaikaa, ei työnantaja.
Kyllä, niinhän tuolla juuri kirjoitin omassa esimerkissä? Ylityö perustuu aina työntekijän ja työnantajan yhteiseen sopimukseen.


Ja sitten ne tähän liittyvät pykälät:

17 §
Lisä- ja ylityö

Lisätyötä on työnantajan aloitteesta sovitun työajan lisäksi tehty työ, joka ei ylitä 6 tai 7 §:ssä säädettyä, 9, 10 tai 12 §:n nojalla sovittua tai 14 §:n mukaista säännöllistä työaikaa.

Ylityötä on työnantajan aloitteesta 1 momentissa tarkoitetun säännöllisen työajan lisäksi tehty työ.


6 §
Yleissäännös

Säännöllinen työaika on enintään kahdeksan tuntia vuorokaudessa ja 40 tuntia viikossa.

Viikoittainen säännöllinen työaika voidaan järjestää myös keskimäärin 40 tunniksi enintään 52 viikon ajanjakson aikana.


12 §
Lakiin perustuva paikallinen sopimus säännöllisestä työajasta

Jollei työehtosopimuksesta muuta johdu, työnantaja ja työntekijä voivat sopia vuorokautisen säännöllisen työajan pidentämisestä enintään yhdellä tunnilla. Säännöllisen työajan tulee tällöin tasoittua keskimäärin 40 tunniksi viikossa enintään neljän viikon ajanjakson aikana. Viikoittainen työaika saa olla enintään 45 tuntia.



Tarkoittaa siis sitä, että jos normaali työaika on esim. 7,5 h vuorokaudessa, niin työnantajan pyynnöstä pitkää päivää tehtäessä ensimmäinen 30 min on lisätyötä ja loput ylityötä. Tai mikäli 12 pykälän nojalla on sovittu säännölliseksi työajaksi 9 h vuorokaudessa, niin sitten ylityötä on ne tunnit, jotka ylittävät tuon 9 h.
Lue ajatuksella uudelleen tuo pykälä 13...
Tässä Turre Legalin ohjeistusta liukuvan työajan käyttöön: Liukuva työaika, osa 3/3: Laske tunnit näin - Turre Legal

Huomautuksena että en tiedä onko jossain TES:ssä ohjeistettu jotenkin muuten liukuvasta työajasta, voi hyvinkin olla. Itse en ole TES:n alaisissa töissä vaan mennään nimenomaan työaikalainsäädännön mukaan...
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Kyllä, niinhän tuolla juuri kirjoitin omassa esimerkissä? Ylityö perustuu aina työntekijän ja työnantajan yhteiseen sopimukseen.
Työnantaja ei voi yksipuolisesti teettää ylitöitä ilman ylityökorvauksia vedoten liukuvaan työaikaan. Liukuva työaika mahdollistaa työntekijälle päivittäisen työajan säätämisen, ei työnantajalle.

Lue mieluummin täältä: https://teknet.tek.fi/arkisto.lehti/node/1379.html

"Liukuvassa työajassa ylityö syntyy samoin kuin perinteisessäkin työajassa: ylityötä on työnantajan pyynnöstä tai hyväksynnällä säännöllisen työajan lisäksi tehty työ, joka ylittää kahdeksan tunnin vuorokautisen työajan. Ylitöiden syntymisen kannalta merkitystä ei ole sillä, kuinka pitkän työpäivän työntekijä olisi tehnyt ilman ylitöitä.

Jos työntekijän sopimuksen mukainen työaika on lyhyempi kuin kahdeksan tuntia, esimerkiksi 7,5 tuntia, on sen ylittävästä työskentelystä ensimmäinen puoli tuntia lisätyötä ja vasta kahdeksan tunnin ylittävä aika vuorokautista ylityötä.

Työnantaja ei voi edellyttää, että liukumat käytettäisiin tappiin ennen kuin ylityötä voi syntyä. Liukumasaldo voi olla sopimusehtojen mukaisesti miinuksella ja silti ylityötä voi syntyä."
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
Työnantaja ei voi yksipuolisesti teettää ylitöitä ilman ylityökorvauksia vedoten liukuvaan työaikaan. Liukuva työaika mahdollistaa työntekijälle päivittäisen työajan säätämisen, ei työnantajalle.

Tämä sama asia on kerrottu myös tuossa linkkaamassasi Turre Legalin ohjeistuksessa. Mahdoitkohan edes itse lukea sitä :)
Niin, olen kokoajan sanonut että ylityö perustuu aina työnantajan ja työntekijän sopimukseen. Tästä ollaan samaa mieltä, en nyt ymmärrä mitä missaan tai mistä väännetään? :D
 

tpu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
939
Niin, olen kokoajan sanonut että ylityö perustuu aina työnantajan ja työntekijän sopimukseen. Tästä ollaan samaa mieltä, en nyt ymmärrä mitä missaan tai mistä väännetään? :D
FireflyClassic sanoi, että lain mukaan työnantaja ei voi pyytää tekemään pidempää päivää ilman ylityökorvauksia vetoamalla liukuvaan työaikaan.
Sinä vastasit tähän pykälällä 13 ja kysyit mitä pykälää rikotaan
Minä vastasin tähän että rikotaan pykäliä 17 ja 6
Sinä jatkoit sitten ja postasit Turre Legalin ohjeistuksen

Tuosta minulle tulee se käsitys, että sinun mielestäsi työnantaja voi liukumiin vedoten vaatia työntekijää tekemään 11-tuntisen päivän ilman ylityökorvauksia. Ja minun mielestäni ei voi. Eli tästä kai me väännetään :)
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
214
FireflyClassic sanoi, että lain mukaan työnantaja ei voi pyytää tekemään pidempää päivää ilman ylityökorvauksia vetoamalla liukuvaan työaikaan.
Sinä vastasit tähän pykälällä 13 ja kysyit mitä pykälää rikotaan
Minä vastasin tähän että rikotaan pykäliä 17 ja 6
Sinä jatkoit sitten ja postasit Turre Legalin ohjeistuksen

Tuosta minulle tulee se käsitys, että sinun mielestäsi työnantaja voi liukumiin vedoten vaatia työntekijää tekemään 11-tuntisen päivän ilman ylityökorvauksia. Ja minun mielestäni ei voi. Eli tästä kai me väännetään :)
Aa okei nyt ymmärsin yskän. Keskustelin tästä luottarin kanssa ja hän oli sitä mieltä että tuota lakia tulkitaan eri tavalla eri paikoissa. Meillä mennään tuolla Turren kuvailemalla tavalla, eli työsopimuksessa kun on 37,5h säännöllinen viikkotyöaika, 3h vuorokautinen liukuma sekä ±40h kokonaisliukuma, niin työnantaja voi velvoittaa tekemään 10,5h päivän ilman ylityökorvausta kun pysytään kokonaissaldoissa alle sovitun. TEK (ammattiliitto) näköjään tulkitseee lakia erilailla.

Käytännössä ei ole koskaan työnantaja pyytänyt jäämään pidemmäksi aikaa töihin, joten asiaan ei ole tullut kiinntettyä huomiota ennen tätä lankaa. Piileehän tuossa hyväksikäyttämisen paikka työnantajalla, toisaalta ei tuota pitkin vois tehdä enneku saldot paukkuu yli. Sinällään olis mielenkiintoista tietää onko tuota lakipykälää koeponnistettu jossain oikeusasteessa. Luulisi olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 886
Aa okei nyt ymmärsin yskän. Keskustelin tästä luottarin kanssa ja hän oli sitä mieltä että tuota lakia tulkitaan eri tavalla eri paikoissa. Meillä mennään tuolla Turren kuvailemalla tavalla, eli työsopimuksessa kun on 37,5h säännöllinen viikkotyöaika, 3h vuorokautinen liukuma sekä ±40h kokonaisliukuma, niin työnantaja voi velvoittaa tekemään 10,5h päivän ilman ylityökorvausta kun pysytään kokonaissaldoissa alle sovitun. TEK (ammattiliitto) näköjään tulkitseee lakia erilailla.

Käytännössä ei ole koskaan työnantaja pyytänyt jäämään pidemmäksi aikaa töihin, joten asiaan ei ole tullut kiinntettyä huomiota ennen tätä lankaa. Piileehän tuossa hyväksikäyttämisen paikka työnantajalla, toisaalta ei tuota pitkin vois tehdä enneku saldot paukkuu yli. Sinällään olis mielenkiintoista tietää onko tuota lakipykälää koeponnistettu jossain oikeusasteessa. Luulisi olevan.
Täytyy kyllä olla todella tyytyväinen että omassa työpaikassa työaika on niin joustava ja suurimmaksi osaksi itse päätettävissä. Välillä tulee pahimmillaan 16h päiviä, mutta toisaalta kukaan ei ole kyttäämässä niin sitten esim. kesällä kun on hiljaista niin tulee käytyä parhaimmillaan vaan kerran viikossa töissä kahvilla tms.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 903
Aa okei nyt ymmärsin yskän. Keskustelin tästä luottarin kanssa ja hän oli sitä mieltä että tuota lakia tulkitaan eri tavalla eri paikoissa. Meillä mennään tuolla Turren kuvailemalla tavalla, eli työsopimuksessa kun on 37,5h säännöllinen viikkotyöaika, 3h vuorokautinen liukuma sekä ±40h kokonaisliukuma, niin työnantaja voi velvoittaa tekemään 10,5h päivän ilman ylityökorvausta kun pysytään kokonaissaldoissa alle sovitun. TEK (ammattiliitto) näköjään tulkitseee lakia erilailla.
Oletko katsonut onko tessissä sovittu toisin? Vastoin yleistä luuloa työehtosopimuksissa voidaan sopia myös lakia huonommista ehdoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 048
Ne jotka täällä sanoo, että sunnuntai yms. korvauksista pitäisi luopua, on joko a) yrittäjiä tai b) perheettömiä alle 30-vuotiaita. Sitten kun teillä on perhe ja huomaatte, että elämä ei menekään enää työn ehdoilla, te alatte arvostamaan 8-16. Jo pelkästään se, että 90% päiväkodeista/hoitopaikoista aukeaa 07 ja menee kiinni 17 antaa motivaatiota 8-16 työaikoihin. Jos työnantaja haluaa "pyhä"päivinä teettää töitä, niin sitten maksaa sen mitä se maksaa. Jos se ei ole kannattavaa, niin sitten varmaan ei kannata teettää sunnuntaitöitä.

On ihan kaikkien etu, että on fiksatut vapaapäivät suurimmalla osalla ihmisiä - älkää edes puhuko niistä luopumisesta!
edit: unohtui mainita, että jos pyhäkorvauksista luovuttaisi, niin työnantajat varmasti teettäisi kaikkina viikonpäivinä töitä jos vain TES:t antaa periksi.

ps. jos firman työntekijöistä tuntuu, että sunnuntaikorvaukset ja oma aika on ihan yliarvostettua, niin ihan varmasti työnantajanne suostuu siihen, että teette hommia 247 normipalkalla. Ehdottakaa toki paikallisesti! :)
Tähän kaikkeen on ratkaisu markkinaehtoisuus. Jos työntekijöitä ei erityisesti ole sunnuntaille tarjolla, niin sitten työnantaja on ilman tai maksaa vapaaehtoisesti lisiä kunnes porukkaa löytyy.

Päiväkotien ei tarvitse olla 100% julkisia kekkoslovakialaisia systeemeitä, vaan kunta voi tarjota 550-600e/kk palvelusetelin kotitaloudelle, joka saa sitten ostaa päiväkotipalvelut sieltä mistä haluaa. Päiväkodit huomaavat hyvin äkkiä, että niiltä katoavat asiakkaat jos ne eivät tarjoa palveluita niinä aikoina kuin maksavat asiakkaat niitä haluavat. Ja jos päiväkodeille tulee lisäkustannuksia sunnuntaihoidon tarjoamisesta, niin sitten työntekijät alkavat suosia 8-16 ma-pe työnantajia ja taas kerran sunnuntaityötä teettävät joutuvat ihan markkinaehtoisuuden takia maksamaan extraa.

On ihan pähkähullua kuvitella, että työmarkkinoilla ei toimisi kysynnän ja tarjonnan laki. Jos kysyntää sunnuntaityövoimalle on paljon ja tarjontaa ei, niin palkat nousevat, riippumatta mahdollisista lakiasetuksista.

Sama homma päiväkodeissa ja muissa hoitopalveluissa. Jos markkinoiden vaan annetaan toimia, niin ne kyllä toimivat. Nyt esim. päiväkotimarkkinat on suomessa tuhottu kokonaan, eikä yksityisiä päiväkoteja käytännössä ole.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 305
Viestejä
4 219 507
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom