Heitetäämpä omakin lusikka soppaan aihetta pitkään lukeneena. Koko työuran olen ollut kaupan alalla. Jos vajaita vuosia (intin takia) ei lasketa, niin kehitys on ollut kutakuinkin seuraavanlainen:
20k
25k
31k
37k
42k
45k
52k
54k
Tällä hetkellä liksa on luokkaa 4k/kk + vapaa autoetu. Lapaseen jää kuukaudessa n. 2,3k ja palautuksia tulee vuositasolla noin 1k. Ilman autoetua käteenjäävä osuus olisi "huomattavasti" isompi (n. 2,7k+saman verran palautuksia). En aja autoa niin paljoa, että hyötyisin tästä käytännössä rahallisesti, mutta olen valmis "maksamaan" hieman ylimääräistä huolettomasta elämästä (autoilun suhteen). Kyllä se tankkaaminen, auton korjaaminen, vakuutuksien ja verojen maksaminen, renkaiden ostaminen ja vaikka pyyhkijän sulkien ostaminenkin oli "stressaavaa" aina välillä, katsastuksesta puhumattakaan. Nyt em. asioiden kuluista ei tarvi huolehtia pätkääkään.
En oikestaan ole huomannut hirveästi eroa tuolla 2,3k vs. 2,7k netossa. Edelleen säästän kuukaudessa vähintään 400e, ostan "mitä haluan" ja matkustelen. Toissaalta olen aika tarkan-markan-mies ja säännöstelen omia menoja todella tarkkaan viikkotasolla. Mutta vastapainoksi törsään sitten tilanteen tullen paljon viihde-eloktroniikkaan sekä matkusteluun. Matkoihin on mennyt esim. kolmessa vuodessa 15k eli pyöreästi 5k per vuosi, siis oma osuus, niihin sitten eukon kulut päälle.
Nyt kun tarkemmin ajattelee taaksepäi,n eläminen ei ole hirveästi muuttunut vaikka tuosta ajasta kun tienasi hieman alle 40k nykyhetkeen. Ainoa ero on se, että rahaa on säästössä enemmän mikä lisää kyllä henkistä hyvinvointia, varsinkin kun on omakotitalon omistaja ja ikinä ei tiedä jos öljypoltin hajoaa, astianpesukone leviää tai vastaavaa.
EDIT: Lisätään vielä sen verran, että nämä 20-25t/vuosi on tullut ihan kassan takana istuessa hyvin pienellä tuntisopparilla. Silloin lähtöpalkkana oli 7e/kk, nykyään se on useita euroja enemmän. Toki lisät on hyviä ja pitää olla omaa aktiivisuutta joustamisen suhteen, mutta sanoisin, että ihan kassalla istuessakin pääsee nykyään "ok" tuloihin eikä tarvi olla edes joka ilta ja vloppu töissä.