No ei se mikään huono mittari ole. Jos sulla ei olisi autoa, niin kai suunnilleen saman saisit rahana? Ja jos ottaisit rahana, voisi se sama silti mennä autoon.Itse olen huomannut, että tuo verotettava ansiotulo on omalla kohdallani vähän huono mittari, kun se riippuu niin paljo aina siitä, millaisella työsuhdeautolla ajaa. Viime vuonna oma verotettava ansiotulo oli 90 k€, mutta siitä 18 k€ oli pelkkää auton verotusarvoa, eli ei suinkaan rahaa millä voisi ostaa jotainJa tänä vuonna verotusarvon osuus on jo yli 19 k€, kun verotusarvoja korotettiin tämän vuoden alusta.
Omassa työhistoriassa on vain 3 työnantajaa ja palkkakehitys mennyt suunnilleen näin:
työpaikka 1:
aloitus 1998: 12500 markkaa
lopetus 2011: 4700 euroa
työpaikka 2:
aloitus 2011 5100 euroa
lopetus 2012: 5300 euroa
työpaikka 3:
aloitus 2012: 4000 euroa + autoetu + bonukset*
nykyinen 2024: 5500 euroa + autoetu + bonukset*
*vuosibonukset nykyisessä työssä vaihdelleet hurjasti, ollen alimmillaan tasan 0 euroa ja enimmillään noin 13000 euroa.
Palkankorotuksia olen pyytänyt vain tuossa ensimmäisessä työpaikassa muutamana vuonna. Muuten on sitten palkka noussut yleiskorotusten ja työnantajan aloitteesta tehtyjen meriittikorotusten avulla. Olen ollut palkkaani tyytyväinen ja se on ollut aina kohdallaan työtehtäviini nähden, niin en ole sitten korotuksiakaan kysellyt kun ei niille ole mielestäni ollut tarvetta.
Mulla ei ole ollut työsuhdeautoa pitkään aikaan, mutta nyt taas otin kesäkuussa sellaisen ja bruttopalkka nousee n. 2000e/vuosi. Jää siis autoraha 790e/kk palkasta pois ja tilalle autoedun verotusarvo 960e/kk.
Aiemmin maksoin yksityisliisarista n.850e/kk vakuutuksineen ja polttoaineineen (15tkm vuosi) nyt sitten täysetu ~880e netto (25tkm vuosi). Eli kilometria kohden tulee aika paljon halvemmaksi ajot. Nettopalkka taas tosiaan kymppien tarkkuudella ennallaan.