Täällä amk tausta tekniikan alalla ja työkokemusta opintojen ohessa suunnittelutoimistosta muutama vuosi, ja valmistumisen jälkeen nyt kaksi vuotta täynnä nykyisessä työssä, ja palkkaa ei ole vielä kertaakaan tarkistettu (ei edes indeksikorotuksia). Onko tämä nyt näinä vaikeampina aikoina normaali käytäntö muissakin paikoissa, että indeksikorotuksetkin laitetaan jäihin? Toki oon itse tuntisopparilla, niin en tiedä vaikuttaako se asiaan vaikka pääsääntöisesti kuitenkin täysiä viikkoja tehnyt ajoittaiset poissaolojaksot poislukien. Myöskään en ole firman bonus/palkitsemisjärjestelmän piirissä, joista tässä oli jokunen sivu takaperin puhetta, samasta syystä että olen tuntityöntekijänä, mikä puolestaan laittaa ajoittain kyseenalaistamaan oman työpanoksen merkitystä ja syö motivatiota.
Palkkaa kertyy täytenä kuukautena 3000e päälle, johon olen sinänsä tyytyväinen, koska työ on melko stressitöntä ja joustavaa (täysi etätyömahdollisuus). Kuitenkin palkka on edelleen aikalailla entry level tasoa, ellei pian jopa jäljessä suoituksista, ja toisaalta haikailee kovempien tienestien perään ja alkaa näyttää että alkuvuosien ”nopea palkkakehitys” ei ainakaan omalla kohdalla ole toteutumassa ilman työpaikan vaihtoa. Oikeastaan omalla kohdalla palkka ennemminkin on huonontunut yleisen inflaation ansiosta.
Ja etätyöstä vielä erikseen, miten porukka arvottaa täällä etätyö mahdollisuuden? Itse oon miettinyt siltä kantilta, että paljonko pitäisi saada palkkaa, jotta 100% etätyöstä vaihtaisi sellaiseen työhön, joka vaatisi päivittäistä toimistolle matkaamista, lounastamista, ja joissain tapauksissa oman autonkin hankkimista. En tiedä riittäisikö tuohon omalla kohdalla edes 4000e/kk, mikä sinänsä olisi jo reilun tuntuinen korotus, mikäli lähdetään tuosta 3000/kk tasolta. Tuosta 1000e korotuksestakin veroihin taitaa kadota jo 40% ja käteen jäävästä osuudesta vähintäänkin osa hukkuu muihin kuluihin (työmatkat ja ”ulko” lounaat). Sitten oma lukunsa olisi vielä auton hommaaminen, mikäli työ sitä vaatisi, joka nostaa kk-kuluja jo niin paljon, että se syö lopunkin eron tuossa 3000e—> 4000e esimerkissä ja voi olla ettei enää edes tuo korotus riittäisi kattamaan kaikkea. Mutta onhan tuossa muitakin näkökulmia, vaikkapa työmatkoihin kuluva aika, joka on sitten pois vapaa-ajasta jne. Kuulisin mielelläni näkemyksiä miten muut arvottavat tämän.
Käänteisesti sekin näkökulma kiinnostaa, millaisen discountin palkassa olisit valmis ottamaan, jos 100% paikallaoloa vaativa työ vaihtuisi 100% etätyöhön?