Palkkakeskustelu

Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 656
Mitä jos työsuhdeauto otetaan pois? Firma muuttanee politiikkaansa, että kun nykyiset on ajettu loppuun niin uutta ei tulisi vaan ajot tehtäisiin omalla. Tällä hetkellä autoetu palkan päälle 900e, verotusarvo. Tämä arvo varmaan sopii neuvotella palkkaan pysyväksi tai saada autoedun menetys jotenkin huomioitua palkassa, jotta se ei laskisi?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
731
Kai tuo seuraamus sovitaan YT-neuvottelujen myötä.
Yleisin tapa lienee se autoetu sovittaa nykyisen senhetkisen palkan päälle bruttona.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
176
Mikäli palkkaa saa enemmän ja kaikesta tärkeintä - stressitaso tippuu - kannattaisi tämä kortti ainakin katsoa kunnolla läpi. Itse en miettisi pitkään jos työmatka olisi lyhyempi, tulevaisuus työpaikalla varma ja stressiä vähemmän. Siinä ei hirveästi hyvät työkaverit auta jos ei tiedä onko lafka pystyssä vielä vuoden päästä vai tuleeko YT:t pyörähtämään viimeisellä kvartaalilla. Etätöistä kannattaa lähtökohtaisesti pitää kiinni, varsinkin kun on uusi paikka tullut tutuksi. Harvemmin yksikään työnantaja lähtee poikkiteloin tuota vastustamaan. Laatupäälliköistä en itse tiedä mitään muuta kuin kemian/prosessiteollisuuden saralla olevia asioita, mutta eikös niilläkin ole tuo palkka jo reippaasti päälle 5000€?

Tuossa kun katsoo miinuksia, niin vaikka laskisi henkilöstöjohtamisen miinuspuolelle, niin vähemmän uudessa paikassa niitä näyttää olevan silti. Onko mitä työsuhde-etuja tarjolla uudessa työpaikassa, jotka voisivat kääntää kelkkaa enemmänkin sen suuntaan? Onko mahdollisia työmatkoja ja jos on kuinka paljon ja minne päin maailmaa ne suuntautuu? Miten on lomien kanssa, saako itse päättää vai mennäänkö "konsernimallilla"?
Noniin, ainakin alustavasti jatkossa tuolla 5k palkkatoiveella, lisää haastattelukierroksia toki vielä tulossa. Eduista, lomista ja etätöistä ei vielä ole puhuttu, keskustelut käyty vasta soveltuvuudesta headhunterin kanssa. Loppuviikosta pääkallopaikalle keskustelemaan lisää.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
80
Noniin, ainakin alustavasti jatkossa tuolla 5k palkkatoiveella, lisää haastattelukierroksia toki vielä tulossa. Eduista, lomista ja etätöistä ei vielä ole puhuttu, keskustelut käyty vasta soveltuvuudesta headhunterin kanssa. Loppuviikosta pääkallopaikalle keskustelemaan lisää.
Ei työpaikan saanti ainakaan palkkapyynnöstä jää kiinni. Sinulla on ihan hyvä kokemus tuohon tehtävään ja asiallinen motivaatio. Tsemppiä rekryprosessiin.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
16
Olen tutkinut ammattiliiton palkkatilastoja ja siellä on eroteltu asiantuntijatyö ja vaativa asiantuntijatyö. Miten nämä eroavat toisistaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 982
Aika hankala noita on erotella, kun yrityksetkin arvottaa noita eri tavalla palkan hillinnän toivossa. Kaipa tuon voisi ajatella menevän vastaavasti kuin juniori/seniori työelämässä, kokemuksen karttuessa vastuuut ja vapaudet kasvavat ja eteen tulevat ongelmat mutkistuvat.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
334
Itse olen ajatellut tuon jotenkin samana kuin toimihenkilö / ylempi toimihenkilö. Se on sitten eri asia mikä noiden ero on, veteen piirretty viiva.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 121
Edellisestä korotuksesta yleiskorotusten ulkopuolella on vierähtänyt jo 1,5 vuotta, niin pyysin palkan tarkistusta esimieheltä ilman mitään sen suurempia perusteluita. Olen yleensä pyytänyt n. 2* sen verran kuin oletan saavani, ja yleensä olen sitten saanut sen olettamani. Tällä kertaa pyysin 10% lisää ja sain 4%.
Asiantuntijana vastuualueena konsernin kahden maan toimipisteiden IT hommia. Keväällä tuli muistaakseni 2,5% kaikille ylemmille toimihenkilöille, eli yhteenlaskettu lisä nettoon päihittää juuri ja juuri inflaation :thumbsup:
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 401
etätyöstä vielä erikseen, miten porukka arvottaa täällä etätyö mahdollisuuden? Itse oon miettinyt siltä kantilta, että paljonko pitäisi saada palkkaa, jotta 100% etätyöstä vaihtaisi sellaiseen työhön, joka vaatisi päivittäistä toimistolle matkaamista, lounastamista, ja joissain tapauksissa oman autonkin hankkimista. En tiedä riittäisikö tuohon omalla kohdalla edes 4000e/k
Oma palkka tällä hetkellä n. 4700€/kk. Välillä on jotain tapaamisia ym, mutta melkeinpä voisi sanoa, että 100% etänä. Jos nykyinen palkka about tuplattaisiin, voisin harkita läsnätyöhön palaamista.

Toisin sanoen, riippuu täysin keneltä kysyy.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 284
Edellisestä korotuksesta yleiskorotusten ulkopuolella on vierähtänyt jo 1,5 vuotta, niin pyysin palkan tarkistusta esimieheltä ilman mitään sen suurempia perusteluita. Olen yleensä pyytänyt n. 2* sen verran kuin oletan saavani, ja yleensä olen sitten saanut sen olettamani. Tällä kertaa pyysin 10% lisää ja sain 4%.
Asiantuntijana vastuualueena konsernin kahden maan toimipisteiden IT hommia. Keväällä tuli muistaakseni 2,5% kaikille ylemmille toimihenkilöille, eli yhteenlaskettu lisä nettoon päihittää juuri ja juuri inflaation :thumbsup:
Aika hyvä jos tuollaisia korotuksia saa pyytämällä. Taas näitä IT-séktorin juttuja. Itse olen saanut viimeisten 7 vuoden aikana 250 € + 150 € yleiskorotusten päälle. Noi nyt on yhteensä sen 10%. Vastuualueena 10 M€ projektin projektipäällikkyys.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 284
Oma palkka tällä hetkellä n. 4700€/kk. Välillä on jotain tapaamisia ym, mutta melkeinpä voisi sanoa, että 100% etänä. Jos nykyinen palkka about tuplattaisiin, voisin harkita läsnätyöhön palaamista.

Toisin sanoen, riippuu täysin keneltä kysyy.
Mulle taas pitäisi maksaa 7000 €/kk, että suostuisin pelkkiin etähommiin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 121
Aika hyvä jos tuollaisia korotuksia saa pyytämällä. Taas näitä IT-séktorin juttuja. Itse olen saanut viimeisten 7 vuoden aikana 250 € + 150 € yleiskorotusten päälle. Noi nyt on yhteensä sen 10%. Vastuualueena 10 M€ projektin projektipäällikkyys.
Eikö tuo käytännössä tarkoita että palkkasi on pienentynyt 7v jaksolla, kun inflaatiokin on yli 20% 2016-2023 välillä? Bruttona tuo vaatisi kuitenkin joku ~40% lisää 2016 vuoteen verrattuna jotta ostovoima olisi samoissa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 284
Eikö tuo käytännössä tarkoita että palkkasi on pienentynyt 7v jaksolla, kun inflaatiokin on yli 20% 2016-2023 välillä? Bruttona tuo vaatisi kuitenkin joku ~40% lisää 2016 vuoteen verrattuna jotta ostovoima olisi samoissa.
Tarkoittaa. Mutta vittujako se työnantajaa kiinnostaa?
 
Liittynyt
25.06.2024
Viestejä
2
Paljonko tuossa on ylitöitä lähärihommassa? Onko työyhteistö sellainen, että siellä jaksaa olla?
Teen varahenkilöstössä, niin työmaa vaihtuu (ja työvuorolistat saa tehdä itse, tosin sillä varauksella että joku varahenkilö pitää olla aina töissä). Olen käytännössä ottanut kaikki ylityöt vapaana, tosin palkkaa sitten nostaa se, että vaadin vuoronvaihtoihin hälytysrahan, vaikka pyyntö tulisi aikaisemminkin, kuin 3 päivän sisällä (ja tuplavuoroihinhan ne hälyt tulevat pyytämättäkin).

Ihan vtusti kyllä saa välillä tehdä töitä. Muutaman kerran käynyt niin, että ensin sammutetaan tulipaloa yö, kotiin aamuviideltä, suihkuun, syömään ja lähihoitajan hommiin klo 7:00 vttumaisen työparin kanssa. Tällöin tosin väsyttää niin kovasti, että kaikki työkaverin hikipinkoilu saa vain purskahtamaan nauruun :D
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 243
Mulle taas pitäisi maksaa 7000 €/kk, että suostuisin pelkkiin etähommiin
Maksimikilsavähennykset + lounasetu? Muuten en keksi miten kotitoimistossa työskentely olisi noin paljon kalliimpaa, kuin työpaikalla norkoilu.

Tietty joissain töissä riittää että pyörii työpaikan kahvihuoneessa, niin näyttää töitä tekevältä ja etätyöläisiltä kysellään jatkuvasti tuotosten perään yms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Aika hyvä jos tuollaisia korotuksia saa pyytämällä. Taas näitä IT-séktorin juttuja. Itse olen saanut viimeisten 7 vuoden aikana 250 € + 150 € yleiskorotusten päälle. Noi nyt on yhteensä sen 10%. Vastuualueena 10 M€ projektin projektipäällikkyys.
Toissa työpaikassa ei pyytämällä kyllä juuri mitään saanut. Toimari suuttui kun kävin pyytämässä lisää liksaa loppuvuodesta -18. Samaan aikaan kävin tekemässä linkkariin profiilin ja sieltä head huntteri bongasi profiilin helmikuussa ja tämä johti työpaikan vaihtoon. Palkkakehitys ollut seuravanlainen sen jälkeen:
-2019 alkuvuosi: keskimäärin 3200€/kk brutto (tuntipalkalla)
-2019 kevät, uusi työpaikka: 3500€/kk + 10-15% bonus.
-2020: siirto ylemmäksi toimihenkilöksi + yleiskorotus 3950€/kk + 14% bonus
-2021: yleiskorotus 4100€/kk + 13% bonus
-2022: yleiskorotus + 100€ pyytämällä 4300€/kk + 15% bonus
-2023: työpaikan vaihto 5300€/kk + 15% bonus + vapaa autoetu, verotettava ansiotulo 6300€/kk
-2024: yleiskorotus ja pieni meriittikorotus 5500€/kk + 15% bonus + vappa autoetu. Tänä vuonna verotettava ansiotulo on jo 92k€.

Aikamoinen hyppy siis tuolta n. 40k€ vuosituloista.
Jos tuosta nyt prosentteja laskee, niin yli 70% noussut kk liksa tuon 2019 alun jälkeen, vuositulo 120%, kannatti silloin vaihtaa kyllä laivaa ehdottomasti.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 566
Toissa työpaikassa ei pyytämällä kyllä juuri mitään saanut. Toimari suuttui kun kävin pyytämässä lisää liksaa loppuvuodesta -18. Samaan aikaan kävin tekemässä linkkariin profiilin ja sieltä head huntteri bongasi profiilin helmikuussa ja tämä johti työpaikan vaihtoon.
Tämä on niin tätä. Ja sama juttu lähes joka paikassa. Ei siinä auta muu kuin vaihtaa kun vaihtamalla paranee.

Jos jossain firmassa 2020-luvulla saisi korotuksen pyytämättä niin kyseisen firman osakkeet nousisivat ainakin omissa silmissä. Ja tuollainen toiminta kyllä noteerataan työnhakijoiden keskuudessa ja sana liikkuu.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 109
Jos jossain firmassa 2020-luvulla saisi korotuksen pyytämättä niin kyseisen firman osakkeet nousisivat ainakin omissa silmissä. Ja tuollainen toiminta kyllä noteerataan työnhakijoiden keskuudessa ja sana liikkuu.
En viitsi julkisesti firman nimeä sanoa, mutta neljän vuoden aikana on nostettu palkkaa kolme kertaa niin että kehityskeskustelussa on esimies todennut että tekeminen näyttää hyvältä ja kysynyt että laitetaanko johtokunnalle palkankorotusesitys?
Tällä tavalla palkka noussut reilussa neljässä vuodessa n. 4300 €/kk -> 6200 €/kk.

Viimeisin korotus astuikin juuri voimaan, ei tosin mikään massiivinen n. 120 € peruspalkkaan ja keskimäärin 200 euroa kuukaudessa provisio-osuuteen (IT-alan konsultointia).
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 566
En viitsi julkisesti firman nimeä sanoa, mutta neljän vuoden aikana on nostettu palkkaa kolme kertaa niin että kehityskeskustelussa on esimies todennut että tekeminen näyttää hyvältä ja kysynyt että laitetaanko johtokunnalle palkankorotusesitys?
Laita YV:nä. Hyvä että vielä löytyy yrityksiä jotka haluavat pitää kiinni työvoimastaan. Ilmeisesti kuitenkin pienehkö lafka jos johtokunta päättää korotukset. Isommissa ei välttämättä mene edes TJ tasolle vaan jollekkin HR henkilölle.
 
Liittynyt
05.04.2022
Viestejä
266
Tämä on niin tätä. Ja sama juttu lähes joka paikassa. Ei siinä auta muu kuin vaihtaa kun vaihtamalla paranee.

Jos jossain firmassa 2020-luvulla saisi korotuksen pyytämättä niin kyseisen firman osakkeet nousisivat ainakin omissa silmissä. Ja tuollainen toiminta kyllä noteerataan työnhakijoiden keskuudessa ja sana liikkuu.
Näinpä, sitten kun ilmoittaa lähtöaikeensa niin yllättäen siinä vaiheessa palkan tarkistaminen olisikin mahdollista. Ainakin omalla kohdalla se on jo auttamatta myöhäistä tuossa vaiheessa, päätös lähteä on jo tehty niin palkankorotus ja paikassa pysyminen tuntuu ihan mahdottomalta (kiusalliselta) ajatukselta.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 109
Näinpä, sitten kun ilmoittaa lähtöaikeensa niin yllättäen siinä vaiheessa palkan tarkistaminen olisikin mahdollista. Ainakin omalla kohdalla se on jo auttamatta myöhäistä tuossa vaiheessa, päätös lähteä on jo tehty niin palkankorotus ja paikassa pysyminen tuntuu ihan mahdottomalta (kiusalliselta) ajatukselta.
Pari kertaa olen kuunnellut kun kaveri tuskailee tämän saman asian kanssa. Ensin ollaan selvästi markkinapalkan alla ja pyydetään pitkään korotusta asian korjaamiseksi. Vuoden tai parin reagoimattomuuden jälkeen kaveri vastaa rekrysoittelijan puheluun ja päätyy saamaan tarjouksen roimasti paremmalla palkalla.

Yhtäkkiä vanha firma tarjoaakin 1000-1500 euron palkankorotusta kun saa irtisanomisilmoituksen käteen. Joo, no kiitos ja ei kiitos :D
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 645
Tänä vuonna verotettava ansiotulo on jo 92k€.
Itse olen huomannut, että tuo verotettava ansiotulo on omalla kohdallani vähän huono mittari, kun se riippuu niin paljo aina siitä, millaisella työsuhdeautolla ajaa. Viime vuonna oma verotettava ansiotulo oli 90 k€, mutta siitä 18 k€ oli pelkkää auton verotusarvoa, eli ei suinkaan rahaa millä voisi ostaa jotain :) Ja tänä vuonna verotusarvon osuus on jo yli 19 k€, kun verotusarvoja korotettiin tämän vuoden alusta.

Omassa työhistoriassa on vain 3 työnantajaa ja palkkakehitys mennyt suunnilleen näin:
työpaikka 1:
aloitus 1998: 12500 markkaa
lopetus 2011: 4700 euroa
työpaikka 2:
aloitus 2011 5100 euroa
lopetus 2012: 5300 euroa
työpaikka 3:
aloitus 2012: 4000 euroa + autoetu + bonukset*
nykyinen 2024: 5500 euroa + autoetu + bonukset*
*vuosibonukset nykyisessä työssä vaihdelleet hurjasti, ollen alimmillaan tasan 0 euroa ja enimmillään noin 13000 euroa.

Palkankorotuksia olen pyytänyt vain tuossa ensimmäisessä työpaikassa muutamana vuonna. Muuten on sitten palkka noussut yleiskorotusten ja työnantajan aloitteesta tehtyjen meriittikorotusten avulla. Olen ollut palkkaani tyytyväinen ja se on ollut aina kohdallaan työtehtäviini nähden, niin en ole sitten korotuksiakaan kysellyt kun ei niille ole mielestäni ollut tarvetta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 929
Itse olen huomannut, että tuo verotettava ansiotulo on omalla kohdallani vähän huono mittari, kun se riippuu niin paljo aina siitä, millaisella työsuhdeautolla ajaa. Viime vuonna oma verotettava ansiotulo oli 90 k€, mutta siitä 18 k€ oli pelkkää auton verotusarvoa, eli ei suinkaan rahaa millä voisi ostaa jotain :) Ja tänä vuonna verotusarvon osuus on jo yli 19 k€, kun verotusarvoja korotettiin tämän vuoden alusta.

Omassa työhistoriassa on vain 3 työnantajaa ja palkkakehitys mennyt suunnilleen näin:
työpaikka 1:
aloitus 1998: 12500 markkaa
lopetus 2011: 4700 euroa
työpaikka 2:
aloitus 2011 5100 euroa
lopetus 2012: 5300 euroa
työpaikka 3:
aloitus 2012: 4000 euroa + autoetu + bonukset*
nykyinen 2024: 5500 euroa + autoetu + bonukset*
*vuosibonukset nykyisessä työssä vaihdelleet hurjasti, ollen alimmillaan tasan 0 euroa ja enimmillään noin 13000 euroa.

Palkankorotuksia olen pyytänyt vain tuossa ensimmäisessä työpaikassa muutamana vuonna. Muuten on sitten palkka noussut yleiskorotusten ja työnantajan aloitteesta tehtyjen meriittikorotusten avulla. Olen ollut palkkaani tyytyväinen ja se on ollut aina kohdallaan työtehtäviini nähden, niin en ole sitten korotuksiakaan kysellyt kun ei niille ole mielestäni ollut tarvetta.
No ei se mikään huono mittari ole. Jos sulla ei olisi autoa, niin kai suunnilleen saman saisit rahana? Ja jos ottaisit rahana, voisi se sama silti mennä autoon.

Mulla ei ole ollut työsuhdeautoa pitkään aikaan, mutta nyt taas otin kesäkuussa sellaisen ja bruttopalkka nousee n. 2000e/vuosi. Jää siis autoraha 790e/kk palkasta pois ja tilalle autoedun verotusarvo 960e/kk.

Aiemmin maksoin yksityisliisarista n.850e/kk vakuutuksineen ja polttoaineineen (15tkm vuosi) nyt sitten täysetu ~880e netto (25tkm vuosi). Eli kilometria kohden tulee aika paljon halvemmaksi ajot. Nettopalkka taas tosiaan kymppien tarkkuudella ennallaan.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 645
No ei se mikään huono mittari ole. Jos sulla ei olisi autoa, niin kai suunnilleen saman saisit rahana? Ja jos ottaisit rahana, voisi se sama silti mennä autoon.
Ei meillä. Jos työntekijä ei ota työsuhdeautoa niin sitten ei ota, mutta rahana sitä ei saa. Ja tosiaan käyttöetu kyseessä, ei vapaa autoetu.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 109
Ei meillä. Jos työntekijä ei ota työsuhdeautoa niin sitten ei ota, mutta rahana sitä ei saa. Ja tosiaan käyttöetu kyseessä, ei vapaa autoetu.
Taitaa nykyään olla aika harvinaista tuo että se tulee täysin palkan päälle. Laskisin sen silti ihan palkaksi (paitsi jos ei tarvitse autoa), sillä muutenhan sitä rahaa tosiaan menisi siihen autoon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
382
Meillä ei ollut edes vaihtoehtona, että autoa ei ottaisi. Tässä tulee osalla myyjistä niin paljon kilometrejä, että firma ei halua niitä km korvauksia maksella vaan liisaa auton mielummin porukalle.
Ja itsellä tuo on ihan winwin tilanne tuo auto. Niin paljon tulee yksityisajoa, että säästö on aika kova. nyt ekana vuonna joku 35tkm ajoa, josta työajoa ehkä 5-7tkm, loput yksityisajoa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 929
Taitaa nykyään olla aika harvinaista tuo että se tulee täysin palkan päälle. Laskisin sen silti ihan palkaksi (paitsi jos ei tarvitse autoa), sillä muutenhan sitä rahaa tosiaan menisi siihen autoon.
Näin se meiiläkin on palkan päälle joko auto tai ”autoraha”. Autottomana sain 780€/kk. Tämä ei kerryttänyt loma-ansiota.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 929
Meillä ei ollut edes vaihtoehtona, että autoa ei ottaisi. Tässä tulee osalla myyjistä niin paljon kilometrejä, että firma ei halua niitä km korvauksia maksella vaan liisaa auton mielummin porukalle.
Mulla tulee luokkaa max. 1000km vuoteen työajoa…
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 034
Vuosipalkka pysynyt samana, vaikka peruspalkka on noussut vajaat 15% viimeisen kolmen vuoden aikana, joka johtunut pääosin toimenkuvan vaihtumisesta. Vuosipalkka on edelleen runsaat 60 000 euroa. Aikaisemmin tiliä tehtiin säännöllisillä ylitöillä, jotka ovat olleet pari vuotta "kiellettyjä" johtuen firman toistuvista YT-neuvotteluista. Käytännössä ylitöitä on edelleen pakko tehdä vaikka harvemmin kuin aikaisemmin, joten nämä "tiskin alta" tehtävät ylityöt sovitaan tapauskohtaisesti esimiehen kanssa.

Kesän jälkeen yksi henkilö on eläköitymässä, jonka myötä vaativamman työnkuvan tehtäviä oltaisiin siirtämässä minulle. Kyseessä olisi tilapäinen tuuraus, koska korvausrekrytointia ei voida avata edelleen käynnissä olevista YT-neuvotteluista johtuen. Mistään varsinaista palkankorotuksesta ei ollut puhetta, vaan tarjoavat muita "kannustepalkkioita" tehtävien menestyksen pohjalta mm. palkallisia vapaita, liikuntaetuja, koulutuksia ja mahdollisesti myös kertakorvauksia. En ole ilmaissut mielipidettäni asiasta toistaiseksi, koska epämääräinen palkkauskuvio mietityttää, ja pahoin pelkään että "tilapäisestä tuurauksesta" voi tulla pysyvää tekemistä. Ylipäätään, voiko tuollaisesta tarjouksesta kieltäytyä ilman ei-toivottuja seurauksia? Nykyinen ja mahdollinen uusi työnkuva on Ylempi toimihenkilö.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 217
Kesän jälkeen yksi henkilö on eläköitymässä, jonka myötä vaativamman työnkuvan tehtäviä oltaisiin siirtämässä minulle. Kyseessä olisi tilapäinen tuuraus, koska korvausrekrytointia ei voida avata edelleen käynnissä olevista YT-neuvotteluista johtuen. Mistään varsinaista palkankorotuksesta ei ollut puhetta, vaan tarjoavat muita "kannustepalkkioita" tehtävien menestyksen pohjalta mm. palkallisia vapaita, liikuntaetuja, koulutuksia ja mahdollisesti myös kertakorvauksia.
Pyydä reilu korvaus niiltä kuukausilta kun tuuraat varsinkin jos pelkona että hommat jää sulle. Itsekin kerran toiminut näin ja meni läpi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 284
Mistään varsinaista palkankorotuksesta ei ollut puhetta, vaan tarjoavat muita "kannustepalkkioita" tehtävien menestyksen pohjalta mm. palkallisia vapaita, liikuntaetuja, koulutuksia ja mahdollisesti myös kertakorvauksia. En ole ilmaissut mielipidettäni asiasta toistaiseksi, koska epämääräinen palkkauskuvio mietityttää, ja pahoin pelkään että "tilapäisestä tuurauksesta" voi tulla pysyvää tekemistä
Kuten oma esimieheni totesi kun meillä YT:t alkoi jotka saattavat johtaa työnkuvien muutokseen: Mihinkään sopimukseen muutoksesta työnkuvaan tai tehtäviin ette laita nimeänne ennen kuin uuden tehtävän palkkaus on myös sovittu ja kirjattu siihen sopimukseen.

Omaan nenään vähän haisee siltä että tässä yritetään koijata sua ottamaan vastaan vaativamman tehtäväluokan työt ilman että sun vaativuusluokkaa tai sitä myöten palkkaa korotetaan ja sitten se korvausrekrykin varmaan alkaa taas jossain vaiheessa olla vaikeeta ja "kun olet niin hyvin hoitanut nämä työt tähänkin asti niin kai me voidaan näin jatkaa"... Sitten kun otat palkan puheeksi niin just oli YT eikä voi, tai just tuli säästömääräys ja ei voi, tai just tuli sitä ja just tuli tätä eikä se palkka nouse koskaan.

Ei ole mitään syytä olemassa sille etteivätkö voisi maksaa sulle koroettua palkkaa niiltä kuukausilta kun teet tuota tuurausta. Mikäli YT:n vaikutuksen alla on henkilö joka sopis vapautuvaan paikkaan niin niillä on toki velvoite palkata sellainen henkilö etusijassa siihen tehtävään.

Aina voi kieltäytyä ja pitäytyä nykyisessä sopimuksessaan, mutta jos kyseessä epäterve työyhteisö tai pomo on ns. mulkku niin se voi ottaa nokkiinsa ja siitä voi tulla jotain kitinää tai haitata urakehitystä tulevaisuudessa. Mutta lähtökohtaisesti ei tarvitse suostua ottamaan uusia tehtäviä ellei työnantaja ole valmis samalla sopimaan uusista ehdoista työn muuttuessa.

Koskaan ei ole parempi aika sopia palkasta kuin työsopimusta tehdessä tai siirtyessä uuteen tehtävään. Jos se on nyt vaikeeta, niin voit luottaa melko varmasti siihen että se on vielä vaikeampaa sitten muutoksen jälkeen. Työntekijällä on aina oikeus neuvotella kompensaatio kohdalleen jos työnantaja haluaa antaa uusia tehtäviä tehtäväksi. Jos ne ei siihen suostu, niin sittenpähän tiedät millainen työpaikka on kyseessä...
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 694
Ei meillä. Jos työntekijä ei ota työsuhdeautoa niin sitten ei ota, mutta rahana sitä ei saa. Ja tosiaan käyttöetu kyseessä, ei vapaa autoetu.
Eikö tämä käyttöetu tarkoita lähinnä sitä että firma maksaa leasingin ja vähentää sen sitten nettopalkasta? Eli sitä ei muutenkaan lasketa siihen bruttopalkkaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 929
Eikö tämä käyttöetu tarkoita lähinnä sitä että firma maksaa leasingin ja vähentää sen sitten nettopalkasta? Eli sitä ei muutenkaan lasketa siihen bruttopalkkaan.
Ei tossa niin näytä olevan

Itse olen huomannut, että tuo verotettava ansiotulo on omalla kohdallani vähän huono mittari, kun se riippuu niin paljo aina siitä, millaisella työsuhdeautolla ajaa. Viime vuonna oma verotettava ansiotulo oli 90 k€, mutta siitä 18 k€ oli pelkkää auton verotusarvoa, eli ei suinkaan rahaa millä voisi ostaa jotain :) Ja tänä vuonna verotusarvon osuus on jo yli 19 k€, kun verotusarvoja korotettiin tämän vuoden alusta.

aloitus 2012: 4000 euroa + autoetu + bonukset*
nykyinen 2024: 5500 euroa + autoetu + bonukset*
*vuosibonukset nykyisessä työssä vaihdelleet hurjasti, ollen alimmillaan tasan 0 euroa ja enimmillään noin 13000 euroa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 566
Mikäli YT:n vaikutuksen alla on henkilö joka sopis vapautuvaan paikkaan niin niillä on toki velvoite palkata sellainen henkilö etusijassa siihen tehtävään.
Tähän liittyen: takaisinottovelvollisuus.

Tätä ei monikaan yritys edes tiedä tai toteuta. Siellä vaan tuuletetaan kun päästiin siitä pitkään firmassa olleesta vanhasta Jarmosta eroon jonka palkka on noussut liian korkealle monien indeksikorotusten kautta. Tai sitten paljon sairastellut Heidi, ei kai sitä takas pyydetä kun päästiin eroon! Uutta nuorta verra tilalle…
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
732
Tähän liittyen: takaisinottovelvollisuus.

Tätä ei monikaan yritys edes tiedä tai toteuta. Siellä vaan tuuletetaan kun päästiin siitä pitkään firmassa olleesta vanhasta Jarmosta eroon jonka palkka on noussut liian korkealle monien indeksikorotusten kautta. Tai sitten paljon sairastellut Heidi, ei kai sitä takas pyydetä kun päästiin eroon! Uutta nuorta verra tilalle…
Siksi näille pitää tehdä erillinen diili eli "paljon haluat että irtisanoudut?". Silloin ei koske enään takaisinottovelvollisuudet ynnä muut. Edellisessä firmassa nopeasti laskivat että puolen vuoden palkka on sopiva hinta luottamusmiehestä eroonpääsyystä.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
696
Nuo sopparit taas voi olla melkoinen ansa työntekijälle jos ei uutta työtä löydy helposti. Nuo kun huomioidaan tukien maksussa. Verotus kanssa kohtelee aika kovasti. Itse olen kerran ottanut vapaaehtoisen paketin kun oli uusi paikka jo tiedossa ja siitä 2kk palkkaa vastaavasta paketista ei paljon jäänyt kun ottaa huomioon että viimeisen palkan prosenttikin hiukkasen pomppasi.
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
732
Nuo sopparit taas voi olla melkoinen ansa työntekijälle jos ei uutta työtä löydy helposti. Nuo kun huomioidaan tukien maksussa. Verotus kanssa kohtelee aika kovasti. Itse olen kerran ottanut vapaaehtoisen paketin kun oli uusi paikka jo tiedossa ja siitä 2kk palkkaa vastaavasta paketista ei paljon jäänyt kun ottaa huomioon että viimeisen palkan prosenttikin hiukkasen pomppasi.
Tottakai paketti kannataa ottaa vain silloin kun se on itselleen eduksi eikä haitaksi, eli työpaikka tai koulupaikka pedattuna valmiiksi. Verokortin voi hakea uuden valmiiksi tai ekstra tulojen jälkeen uusilla lukemilla. Tai ottaa veronpalatuksissa takaisin jos jaksaa sinne odottaa. Joissain tilanteissa se voi olla jopa haitaksi. Mutta jokainen tehköön suunnitelmat oman tilanteensa mukaan.
 
Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
696
Pointti oli vähän herätellä tajuamaan, että se summa voi kuulostaa isolta kun sitä tarjotaan, mutta kannattaa miettiä aika tarkkaaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 929
Nyt en ymmärrä ihmettelyäsi ollenkaan. Miksi pitäisi edes olla jokin syy olla ottamatta autoa?

Se on nimenomaan työnantajan tarjoama ETU.
No jos vaikka ei ole yksinkertaisesti mitään tarvetta autolle. Mullakin esim. Yksi kaveri jolla ei edes ole ajokorttia. Asuu stadin keskustassa ja duuniin kävelymatka.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 929
Nyt en ymmärrä ihmettelyäsi ollenkaan. Miksi pitäisi edes olla jokin syy olla ottamatta autoa?

Se on nimenomaan työnantajan tarjoama ETU.
Ja eka kerta kun kuulen, että autolle ei ole vaihtoehtoa ottaa rahana. Aina se on mullakin ollut tavalla tai toisella osana kokonaispalkkaa. Välillä mulla on ollut työsuhdeauto ja välillä olen ottanut rahana..
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
394
Onko kellään tullut vastaan autoedun verotusarvon korottaminen jos yksityisajoa paljon? Onko se verottajan urbaani legenda pelotteena vai toimiiko yritykset välimiehinä verottajan suuntaan näissä?
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
2 645
No jos vaikka ei ole yksinkertaisesti mitään tarvetta autolle. Mullakin esim. Yksi kaveri jolla ei edes ole ajokorttia. Asuu stadin keskustassa ja duuniin kävelymatka.
No jos ei ole tarvetta autolle, niin ei sitten ota autoa. Mikä tässä on ongelma?

Työnantaja maksaa myös silmälasit. Ja ne jotka eivät laseja tartte, niin eivät ota laseja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 720
Viestejä
4 289 997
Jäsenet
71 716
Uusin jäsen
ArhPos

Hinta.fi

Ylös Bottom