Kvartaalibonukset + muut nostaa tuota vielä jonkin verran riippuen kuukaudesta.Naputtelin veroprosenttilaskuriin pelkän palkkatiedon (7300*12,5) ilman mitään vähennyksiä, ja antoi tulokseksi 32%
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kvartaalibonukset + muut nostaa tuota vielä jonkin verran riippuen kuukaudesta.Naputtelin veroprosenttilaskuriin pelkän palkkatiedon (7300*12,5) ilman mitään vähennyksiä, ja antoi tulokseksi 32%
4680/3029 näkyy olevan viimeisimmässä palkkalaskelmassa.Millä bruttopalkalla keskimäärin menee 3000 netto rikki? Mielenkiinnosta kyselen, kun tuntuu, että minä maksan veroja enemmän kuin palstalaiset.
Ilman kummempia vähennyksiä siis.
Verot katsotaan vuosiansioista. Jos tienaat 20ke kuussa ja yhtenä kuuna vain 1ke niin ei tuon pienen kuun verot ole alemmat. Voi olla myös että olet laskenut tulot yläkanttiin.Kvartaalibonukset + muut nostaa tuota vielä jonkin verran riippuen kuukaudesta.
Mulla on veroprosentti 36% ja 155000€ vuositulorajana. Tekee n. 12500€/kk.
Eli "vähän" enemmän kuin toi 7300€ brutto. Eli verokortti päin persettä sulla. Toki jos niitä kvartaalibonareita keskimäärin 5000€/kk, niin sitten ok.
Tuo nyt ei ole millään tapaa mahdollista ilman useiden kymmenien tuhansien vähennyksiä. 46% alkaisi olla jo sielläpäin tuollaisilla tuloilla.
Tämä juuri. Veroprosentti on eri kuin palkasta lähtevä prosentti. Mulle jää rahapalkasta n. 53% käteen.Ilman vähennyksiä Helsingissä asuvalle veroprosenttilaskuri antaa 36,5%. Toki siihen tulee ne muut maksut päälle, 8,65% niinkuin jossain toisessa viestissä sanottiin.
Kävikin ilmi että olin töhöillyt ja alkuvuodesta maksanut liian pienellä prosentilla, koko vuodelle olisi lähempänä 31%Mulla on veroprosentti 36% ja 155000€ vuositulorajana. Tekee n. 12500€/kk.
Eli "vähän" enemmän kuin toi 7300€ brutto. Eli verokortti päin persettä sulla. Toki jos niitä kvartaalibonareita keskimäärin 5000€/kk, niin sitten ok.
Millä bruttopalkalla keskimäärin menee 3000 netto rikki? Mielenkiinnosta kyselen, kun tuntuu, että minä maksan veroja enemmän kuin palstalaiset.
Itsellä näyttäisi vuosiansiot tämän vuoden osalta osuvan noin 86 k€ lukemaan, kiitos peruspalkan päälle mätkäistyjen bonusten, joiden osuus koko potista oli noin 15 k€. Ensi vuonna tavoitteena olisi päästä kutittelemaan 100 k€ lukemaa, mutta nähtäväksi jää, onnistuuko tuo tavoite. DI vuodelta 2015 energiatekniikan puolelta.
Millä bruttopalkalla keskimäärin menee 3000 netto rikki? Mielenkiinnosta kyselen, kun tuntuu, että minä maksan veroja enemmän kuin palstalaiset.
Rikkaus ei ole tulosidonnainen asia. Jos vaimollani ja minulla olisi velaton asunto, kokisin että meillä olisi niin paljon rahaa etten tiedä mihin laittiaisi. Se lienee rikkautta?Näin muut ikäisesi tienaavat
Mielenkiintoisinta tuossa jutussa oli tuo video ja nuori kaveri. Kysyttäessä kaverin mielestä taloudellisesti olisi turvassa 1800€/kk palkalla ja rikkaaksi kokisi itsensä 3000€/kk palkalla. Kyllähän tuo on aika normaalia että sitä mukaa kun tulot kasvaa niin menot kasvaa ja eipä ole vielä kertaakaan tuntunu että olisi "ylimäärästä" rahaa tai olisi rikas vaikka tuota taulukkoa katsoessa oma ja puolison tulot ovat selkeesti tuon taulukon yli
. Joku iotech massipäälikkö voisi kertoa millä kuukausilikulla on alkanut oikeasti tuntumaan että nyt alkaa olemaan "rikas" ja rahaa tulee enemmän kuin tarpeeksi?
Itse olen miettinyt asiaa samalla tavalla, tosin lähden mieluummin sanasta varakas. Asunto- ja remppalainoihin menee kuitenkin tällä hetkellä noin puolet nettotuloistani (korkoa lainanhoitokuluista nyt n. viidennes), ja kun tuosta tippuu asuntolainan osuus pois muutaman vuoden sisällä, olen siinä tilanteessa, että rahalla ei välttämättä ole jatkuvaa käyttöä. Kerran kuukaudessa voisi heittää vaikka pitkän viikonlopun jossain päin Eurooppaa kun normaalisti tuollaiseen on ollut mahdollisuus suunnilleen kerran vuodessaRikkaus ei ole tulosidonnainen asia. Jos vaimollani ja minulla olisi velaton asunto, kokisin että meillä olisi niin paljon rahaa etten tiedä mihin laittiaisi. Se lienee rikkautta?
Juu. Ei Suomessa oikein palkkatuloilla rikkaaksi tulla. Varakkaaksi kyllä. Itse koen olevani kohtalaisen varakas (tai vaimon kanssa olemeen varakkaita).Itse olen miettinyt asiaa samalla tavalla, tosin lähden mieluummin sanasta varakas. Asunto- ja remppalainoihin menee kuitenkin tällä hetkellä noin puolet nettotuloistani (korkoa lainanhoitokuluista nyt n. viidennes), ja kun tuosta tippuu asuntolainan osuus pois muutaman vuoden sisällä, olen siinä tilanteessa, että rahalla ei välttämättä ole jatkuvaa käyttöä. Kerran kuukaudessa voisi heittää vaikka pitkän viikonlopun jossain päin Eurooppaa kun normaalisti tuollaiseen on ollut mahdollisuus suunnilleen kerran vuodessa
Kaikki on niin subjektiivista. Itselle rikkaus tai varakkuus tarkoittaa ehkä eniten riittävää valinnanvapautta asioiden suhteen ja rahan puute on yleensä se, joka rajoittaa.
Minkäslaisia energia-DI:n hommia, jos 100k alkaa olla realistinen? Itse olen isossa energia-alan (tai sinne päin) firmassa töissä ja palkkataso on näemmä sellainen, ettei director-tason kaverit löydy verokoneesta.Eipä mene vielä tänä vuonna 100 k€ vuosiansiot rikkiTämän vuoden kokonaistulot jäänevät muutaman tonnin viime vuoden kokonaistuloista, koska bonuksia tuli merkittävästi edellistä vuotta vähemmän. Ensi vuonna sitten uusi yritys.
Itsellä tulot noussut melko reippaasti sitten viime vuoden. 2022 vuositulot bruttona oli 66k€. Tänä vuonna vasta yhdeksän kuukauden tilit maksettu ja brutto tähän mennessä nyt jo yli edellisen vuoden, eli 69k€. Peruspalkka ei kyllä kummoinen ole, joten tämän vuoden tuloihin on tehty "vähän" ylimääräistäkin. Toivottavasti ei jatku ensi vuonna samaan malliin.Juu, ei tässä paljon rikastumaan pääse vaikka oma liksa onkin hyvä, 6500€/kk verotettava tulo. Vaimolla sitten 4k€ pienempi. Verot kasvoi 10% kun työmatkat jäi vähennyksistä ja tulot nousi ja 1k€ verotettavista tuloista on vapaata autoetua
Tähän referenssiksi, että suomalaisten pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien (kiinteä) keskipalkka on sellainen 500k€Viimeiseksi viideksi jääneiden työvuosien palkkatulot alla kuvassa(piilaakso, koodaushommaa). Viimeisenä vuotena 9kk töitä ja FIREn viettoon. Jos olisi jaksanut täyden vuoden niin verotettavat tulot sisältäen osakemyynnit olisi rikkoneet miljoonan. Hullua kävellä pois noista liksoista, mutta ei pää enää kestänyt.
Verotettavat tulot oikeasti enemmän, kun noissa luvuissa ei ole mukana pääomatuloja eikä etuja. Merkittäviä etuja jotka ei näy numerossa 401k, espp osakkeet. Työnantajan osakekurssi raketoi niin sen vuoksi verotettavassa tulossa näkymättömät espp osakkeet oli todella merkittävä etu. Peruspalkka oli viimeisenä vuotena vajaan 300k$, loput tuli osakekannustimista. Osakkeita saa vuosittain lisää, jos suorittaa hyvin. Osakkeet saa omaksi 4v aikana kvartaaleittain. RSU osakkeet verotetaan palkkatulona saantihetkellä toisin kuin espp osakkeet. ESPP osakkeet verotetaan myyntihetkellä. En ole myynyt espp osakkeita(vielä).
![]()
Ei ole kauankaan siitä kun 5k€/kk vielä oli ns. "muromittainen" liksa. Nykyisin vain persaukinen työn orja.
T. Persaukinen työn orja
Viimeiseksi viideksi jääneiden työvuosien palkkatulot alla kuvassa(piilaakso, koodaushommaa). Viimeisenä vuotena 9kk töitä ja FIREn viettoon. Jos olisi jaksanut täyden vuoden niin verotettavat tulot sisältäen osakemyynnit olisi rikkoneet miljoonan. Hullua kävellä pois noista liksoista, mutta ei pää enää kestänyt.
Mulla oli tavanomainen senior sw engineer positio ja tiimissä seniorina. Tekniseltä puolelta auttelin omaa ja muita tiimejä omien juttujen ohessa, ei alaisia. Ei mitään erikoista muuten kuin sen osalta, että sai aikaiseksi sen mitä lupasi ja auttoi paljon muita (pitkiä päiviä) niin tuli arvioinnessa maksimia palautteesta. Aika moni voisi tehdä eläkemassit, jos lähtisivät käymään suomen ulkopuolella. Verotus yms. himmelit myös vaikuttavat palettiin paljon. Omiin kykyihin nähden meni työelämän min/max todella putkeen.Kiitos kun jaoit, ehkä tästä saa hieman keskustelua käyntiin.. Teen itsekin softahommia piilaakson alueella. En ole ihan rivikoodari mutta en myöskään mikään iso johtaja.
Viime vuonna kokonaistulot (total comp) oli hieman alle $1.5M. Tänä vuonna mennään suunnilleen samassa ja ensi vuonna on tiedossa isompi potti osakkeiden/optioiden ansiosta. Olin melko pitkään tuossa vajaan miljoonan pinnassa mutta pari vuotta sitten saatu ylennys nosti liksaa 40%. Suurin osa tuloista on palkkatuloja, osake ym. arvopaperiomistukset eivät ole osinkoihin painottuvia.
En ole ikinä ollut FIREn perään, mutta työn vähentäminen tai jopa lopettaminen on toki käynyt mielessä. Pidän kuitenkin työstäni joten jatketaan nyt ainakin vielä muutama vuosi. Täytyy nostaa hattua niille jotka downshiftaavat tai jäävät työelämästä pois ns. etuajassa. Kuten sanoit niin tuntuuhan se hullulta lopettaa uran huippuvaiheessa.
Jos ois jaksanut ja kiinnostanut niin mahdollisuus olis ollut tienata ja kontribuoida paljon enempi. Polku oli auki, mutta loppui jaksaminen ihan täysin. Meni reilu vuosi töiden lopettamisen jälkeen, että olo alkoi tuntumaan normaalilta.
Pakko kysyä, että millaista se työ on piilaaksossa tuollaisilla 0,5-1 miljoonan dollarin vuosipalkoilla? Jos verrataan esim samantyyliseen positioon Suomessa?
Pakko kysyä, että millaista se työ on piilaaksossa tuollaisilla 0,5-1 miljoonan dollarin vuosipalkoilla? Jos verrataan esim samantyyliseen positioon Suomessa?
Jokusen kerran Piilaaksossa käyneenä (suomalaisen ICT-yrityksen palkkalistoilla ollessani) karisi kyllä itsellä kaikki haaveet lähteä sinne töihin vaikka siinä iässä olisi pystynytkin, ei vielä lapsia ym.
Jotenkin vaan älyttömästi tökki ruuhkissa kökkiminen aamuin illoin sekä paikallisten kontraktorien kanssa jutellessa kävi ilmi juuri nuo seikat että aina tavoitettavissa, pomojen perseennuolenta ym.
Nuoruuden haaveet karisi aika äkkiä ja kotiin palatessa parin-kolmen viikon reissuilta oli tyytyväinen asioiden tilaan, vaikka ei tienaisikaan miljoonaa vuodessa.
Varmaan tietynlaisen persoonan se vaatii että tuolla viihtyy, vanhoja kollegoita siellä toki joitakin on ja eräskin heistä joka San Diegossa nykyisin majailee oli kyllä sen sortin nolife jo täälläkin ollessaan, että häntä tuskin haittaa painaa monitorin ääressä duunia vaikka 24/7...
Ei sopisi mulle, tykkään viettää aikaa perheen kanssa eikä sitä rahalla voi korvata. Ja menetettyjä vuosia lasten elämästä ei mitenkään.Sykkii tovin kovempaa ja fire/downshift tai mitä nyt tekeekään kun on olemassa rahallinen vapaus.
Paljonko Piilaakson vuosittaisesta miljoonasta jää kotiin kannettavaksi?
Itse sain jokin aika sitten pohtia hyväpalkkaista paikkaa keskieuroopassa, mutta se ei kyllä olisi ihan tuollaisia summia ollut. Olisin mennyt jos ei olisi sitoumuksia täällä, mutta en pysyvästi.
TLDW ilman lapsia jenkit on hands down rahakkaampi paikka. Kun otetaan mukaan koko elämänkaari vauvasta vaariin ja perus elämänä lapsineen niin ei ole ihan niin selkeä ero.
Paljonko Piilaakson vuosittaisesta miljoonasta jää kotiin kannettavaksi?
Toivottavasti ei ole OT, mutta piilaaksopalkkaan pintapuolinen katsaus amerikan eläkejärjestelmään.
Minkäslaisia energia-DI:n hommia, jos 100k alkaa olla realistinen? Itse olen isossa energia-alan (tai sinne päin) firmassa töissä ja palkkataso on näemmä sellainen, ettei director-tason kaverit löydy verokoneesta.![]()
Tuo on kyllä varmasti enemmän sääntö kuin poikkeus, että duunarihommissa se on tasan se tessin palkka eikä senttiäkään lisää.Tässä kun lueskelee tätä ketjua, niin onhan niitä monenlaisia hommia ja palkkoja. Itse kun työskentelen elektroniikkateollisuuden palveluksessa, jossa käytössä Teollisuusliiton teknologiasektorin TES, niin tuossa palkkataulukko, kun käytössä 9:n TVR:n porrastus.
![]()
Tuohon päälle sitten HKO, joka on jotain väliltä 5-26%.
Ja monessa yrityksessä mennään ihan noilla taulukoilla eli firmat maksaa sen minimin, joka on pakko maksaa. Eli mitään muita peruspalkkaa korottavia osuuksia ei ole.
Eli heikoimmillaan voi palkka olla 1773,49 €/kk (9,82*1,05*8*21,5) ..... vuosipalkka siten jotain ~22 000€
Tai parhaimmillaan se palkka on 3144,61 €/kk (14,51*1,26*8*21,5) ..... vuosipalkka siten jotain ~39 000€
Mutta kyllä noillakin monet toimeentulevat eli ovat asunnot/autot ostaneet ja itsensä ja lapsensa elättäneet.
Harvaan hommaan toisaalta ei mitään ammattikoulutusta tarvita eli työssäoppimalla/perehdytyksellä pystyy työnsä tekemään.
Tuo on kyllä varmasti enemmän sääntö kuin poikkeus, että duunarihommissa se on tasan se tessin palkka eikä senttiäkään lisää.
Itselläni oli ensimmäisessä työpaikassa hitsaajana palkka 8.4x€/h vuonna 2013 ja tuossa kyllä mietti että onko missään mitään järkeä, niin elämässä kuin tässä töissä käynnissä. Kuitenkin töihin oli se 10km matkaa, niin eihän tuossa mitään jäänyt käteen ja kaikki vapaa-aika, yleinen- ja mielenterveys meni ainoastaan. Tuosta sitten tuli vaihdetua firmaa ja palkka oli noussut huimaan 12.5€/h ja työ oli rentoa eikä tarvinnut kummoisia stressata. Ei sitä kauaa kestänyt kun löytikin itsensä hitsausvehkeet päällä ei niin puhtaiden öljy, happo ja muiden moska säiliöiden sisältä ja näissä oleva haju tarttui aika hyvin myös ihoon ja sitä tuoksui vielä kotonakin petrokemian tuotteille. Näistä *askahommista viisastuneena lähdinkin sitten opiskelemaan ja varmaan kuukauden sisään on AMK+DI paperit kourassa, jahka teen viimeiset viilaukset DI-työhön.Tässä kun lueskelee tätä ketjua, niin onhan niitä monenlaisia hommia ja palkkoja. Itse kun työskentelen elektroniikkateollisuuden palveluksessa, jossa käytössä Teollisuusliiton teknologiasektorin TES, niin tuossa palkkataulukko, kun käytössä 9:n TVR:n porrastus.
![]()
Tuohon päälle sitten HKO, joka on jotain väliltä 5-26%.
Ja monessa yrityksessä mennään ihan noilla taulukoilla eli firmat maksaa sen minimin, joka on pakko maksaa. Eli mitään muita peruspalkkaa korottavia osuuksia ei ole.
Eli heikoimmillaan voi palkka olla 1773,49 €/kk (9,82*1,05*8*21,5) ..... vuosipalkka siten jotain ~22 000€
Tai parhaimmillaan se palkka on 3144,61 €/kk (14,51*1,26*8*21,5) ..... vuosipalkka siten jotain ~39 000€
Mutta kyllä noillakin monet toimeentulevat eli ovat asunnot/autot ostaneet ja itsensä ja lapsensa elättäneet.
Harvaan hommaan toisaalta ei mitään ammattikoulutusta tarvita eli työssäoppimalla/perehdytyksellä pystyy työnsä tekemään.
Kunhan se firma, jolle nuo rahat annetaan ei mene konkurssiin. Tuotahan on tapahtunut useasti jenkeissä, että iso määrä porukkaa jää täysin vaille eläkettä tuon takia.Jos saa vaikka 30k$/vuosi 401k:hon niin se on aika mukava extra potti 10v,15v päästä etenkin kun korkoa korolle juoksee.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.