Palkkakeskustelu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 986
No niin käsitit. Marginaaliprosentistahan tässä nimenomaan oli kyse. Ei tullut mieleenkään, että joku käyttäisi jotain muuta kuin vuositulorajaa verokortissa. Ei paljoa ylityöt lämmitä, kun yli puolet lisätuloista menee suoraan verottajalle. Pahimmillaan 60 %. Siinä on mukava vääntää viikonloppu 10-12 h/pv, että saa jotain hiluja itselle. Sopivasti köyhä kun tekee, niin saattaa vielä osua joku korotus päivähoito yms. maksuihin parhaassa tilanteeessa.
Ei enää olekkaan kuin vuosiraja, mutta ei silläkään ole mitään merkitystä. Ihan sama mistä ne tulot tulee niin verot on samat. Eli ihan yhden tekevää tuleeko rahaa ylitöistä vai saatko vaikka palkankorotuksen, veron määrässä ei ole mitään eroa. Mutta keskimääräisellä työssäkäyvällä voi laskea karkeasti että jokainen lisäeuro palkkaa tarkoittaa sitä että siitä menee vähintään 50% veroa.

Toki jos saa jotain tukia pienen palkan takia niin sitten ehkä kannattaa laskea että kannattaako ylityöt jos samalla menettää tuet niin lopputulos työnteosta voi olla että siitä joutuu maksamaan.
 

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
No niin käsitit. Marginaaliprosentistahan tässä nimenomaan oli kyse. Ei tullut mieleenkään, että joku käyttäisi jotain muuta kuin vuositulorajaa verokortissa. Ei paljoa ylityöt lämmitä, kun yli puolet lisätuloista menee suoraan verottajalle. Pahimmillaan 60 %. Siinä on mukava vääntää viikonloppu 10-12 h/pv, että saa jotain hiluja itselle. Sopivasti köyhä kun tekee, niin saattaa vielä osua joku korotus päivähoito yms. maksuihin parhaassa tilanteeessa.
Minua ei lämmitä ylityöt, eikä ylennykset isommalla liksalla kun ei nousseista tuloista jää juuri mitään extraa käteen. Tietysti ylennyksen kautta saatu lisätulo tulee ehkä vähemmillä tunneilla vs esim. duunarin ylityötunnit. Mutta toisaalta taas ylemmät toimihenkilöt / päällikkötaso painaa usein pitkää päivää ilman ylityökorvauksia. Joten miksipä ottaa lisävastuita, kun yli puolet lisätuloista meneen suoraan verottajalle?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Minua ei lämmitä ylityöt, eikä ylennykset isommalla liksalla kun ei nousseista tuloista jää juuri mitään extraa käteen. Tietysti ylennyksen kautta saatu lisätulo tulee ehkä vähemmillä tunneilla vs esim. duunarin ylityötunnit. Mutta toisaalta taas ylemmät toimihenkilöt / päällikkötaso painaa usein pitkää päivää ilman ylityökorvauksia. Joten miksipä ottaa lisävastuita, kun yli puolet lisätuloista meneen suoraan verottajalle?
No en mä valita ainakaan. Oma duuni kevyttä etätyötä ja silloin tällöin matkustusta. Kk-palkka kuitenkin reilusti viisinumeroinen. Netto 7-8te välillä. Veroja menee paljon, mutta menköön.

edit. En ole siis jättänyt uutta työtä ja parempaa palkkaa ottamatta vastaan verojen takia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 649
Minua ei lämmitä ylityöt, eikä ylennykset isommalla liksalla kun ei nousseista tuloista jää juuri mitään extraa käteen. Tietysti ylennyksen kautta saatu lisätulo tulee ehkä vähemmillä tunneilla vs esim. duunarin ylityötunnit. Mutta toisaalta taas ylemmät toimihenkilöt / päällikkötaso painaa usein pitkää päivää ilman ylityökorvauksia. Joten miksipä ottaa lisävastuita, kun yli puolet lisätuloista meneen suoraan verottajalle?
Niin ja toki lisävastuita tai ylennyksen vastaanottamista ei aina kannata miettiä pelkän palkan kautta. Toki lisävastuista kuuluu maksaa, mutta voi olla uraakin ajatellen paljon hyötyä jos päällikkötasolle lähtee. Jos sellainen siis kiinnostaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 177
No en mä valita ainakaan. Oma duuni kevyttä etätyötä ja silloin tällöin matkustusta. Kk-palkka kuitenkin reilusti viisinumeroinen. Netto 7-8te välillä. Veroja menee paljon, mutta menköön.

edit. En ole siis jättänyt uutta työtä ja parempaa palkkaa ottamatta vastaan verojen takia
Kyse ei olekaan siitä etteikö jokainen ottaisi vastaan kovapalkkaista lepihommaa.

Mutta jättisitkö nyt ottamatta jos pitäisi oikeasti painaa enemmän, vastuuta olisi enemmän ja keskimääräinen viikkontuntimäärä venyisi reippasti / stressi lisääntyisi ja käteen jäisi 500-1000€ nettona lisää?
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
824
Mutta toisaalta taas ylemmät toimihenkilöt / päällikkötaso painaa usein pitkää päivää ilman ylityökorvauksia.
En ymmärrä mistä tämä mielikuva oikein tulee? Onko totta että on yleistäkin, liekö jollain sopimuksessa mustaa valkoisella ja/tai jokin taho sitä edellyttää? Vai hyvän hyvyyttään?

Itse en ole kyllä yli 20v urani aikana (ICT-ala) tuntiakaan ikinä tehnyt töitä ns. ilmaiseksi. Normaalisti pidän vapaita sitten vastineeksi, jollakin kertoimella. Ihan oikeita ylitöitä tehnyt ehkä 3-4 kertaa koko urani aikana, ja silloinkin sopinut reilun korvauksen, koska viikonlopun uhrannut työn alttarille. Ja ollut joku tosi kriittinen asia kyseessä, eikä mikään viikkotyöajan "jatke".

Kuten joku mainitsi junnuna/opiskelijana oli hyvä kesäduuneissa rahastaa ylitöillä, paperin TESsillä sai kivat rahat kun painoi 16h putkeen, varsinkin jos osui viikonlopulle.

Harvaa edes oikeasti kiinnostaa tehdä ylitöitä tällä alalla vaikka olisikin ns. piikki auki niitä tehdä ja duuni on sitä hiiren liikuttelua. Niin vaan porukka arvostaa sitä vapaa-aikaa ihan eri tavalla nykyään kuin junnuna.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 649
En ymmärrä mistä tämä mielikuva oikein tulee? Onko totta että on yleistäkin, liekö jollain sopimuksessa mustaa valkoisella ja/tai jokin taho sitä edellyttää? Vai hyvän hyvyyttään?

Itse en ole kyllä yli 20v urani aikana (ICT-ala) tuntiakaan ikinä tehnyt töitä ns. ilmaiseksi. Normaalisti pidän vapaita sitten vastineeksi, jollakin kertoimella. Ihan oikeita ylitöitä tehnyt ehkä 3-4 kertaa koko urani aikana, ja silloinkin sopinut reilun korvauksen, koska viikonlopun uhrannut työn alttarille. Ja ollut joku tosi kriittinen asia kyseessä, eikä mikään viikkotyöajan "jatke".

Kuten joku mainitsi junnuna/opiskelijana oli hyvä kesäduuneissa rahastaa ylitöillä, paperin TESsillä sai kivat rahat kun painoi 16h putkeen, varsinkin jos osui viikonlopulle.

Harvaa edes oikeasti kiinnostaa tehdä ylitöitä tällä alalla vaikka olisikin ns. piikki auki niitä tehdä ja duuni on sitä hiiren liikuttelua. Niin vaan porukka arvostaa sitä vapaa-aikaa ihan eri tavalla nykyään kuin junnuna.
Riippu mikä mielletään ylityökorvaukseksi. Itse olen ylempi toimihenkilö ja matkustuspäivät saattavat venyä 10-12h mittaiseksi. Perus kotikonttori päivä lyhyempi. Kaikki yli 8h työpäivät otan liukumina. Kyl se ihan kiva on kerätä vaikka jouluun (tai kesäloman jatkeeksi) pari kolme viikkoa vapaita. Rahallista korvausta noista ei saa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
En ymmärrä mistä tämä mielikuva oikein tulee? Onko totta että on yleistäkin, liekö jollain sopimuksessa mustaa valkoisella ja/tai jokin taho sitä edellyttää? Vai hyvän hyvyyttään?

Itse en ole kyllä yli 20v urani aikana (ICT-ala) tuntiakaan ikinä tehnyt töitä ns. ilmaiseksi. Normaalisti pidän vapaita sitten vastineeksi, jollakin kertoimella. Ihan oikeita ylitöitä tehnyt ehkä 3-4 kertaa koko urani aikana, ja silloinkin sopinut reilun korvauksen, koska viikonlopun uhrannut työn alttarille. Ja ollut joku tosi kriittinen asia kyseessä, eikä mikään viikkotyöajan "jatke".

Kuten joku mainitsi junnuna/opiskelijana oli hyvä kesäduuneissa rahastaa ylitöillä, paperin TESsillä sai kivat rahat kun painoi 16h putkeen, varsinkin jos osui viikonlopulle.

Harvaa edes oikeasti kiinnostaa tehdä ylitöitä tällä alalla vaikka olisikin ns. piikki auki niitä tehdä ja duuni on sitä hiiren liikuttelua. Niin vaan porukka arvostaa sitä vapaa-aikaa ihan eri tavalla nykyään kuin junnuna.
Tämä. En mä ole uusia hommia (työantaja vaihtuu) vastaanottaessa tiennyt hommasta paljoakaan, mutta siitä mä ainakin aina lähden, että työtä tehdään järkevä määrä järkevään aikaan. Kyllä meilläkin toiset väittää, ettei päivät riitä ja tekee illat töitä jne. Omia valintoja sanon minä. Mulla on liksa ollut alussa 3te ja siitä työpaikkojen vaihdon kautta nykyinen 20v aikana. Koskaan en ole ylitöitä tehnyt, tai ollut liikaa työkuormaa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 399
Riippu mikä mielletään ylityökorvaukseksi. Itse olen ylempi toimihenkilö ja matkustuspäivät saattavat venyä 10-12h mittaiseksi. Perus kotikonttori päivä lyhyempi. Kaikki yli 8h työpäivät otan liukumina. Kyl se ihan kiva on kerätä vaikka jouluun (tai kesäloman jatkeeksi) pari kolme viikkoa vapaita. Rahallista korvausta noista ei saa.
Liukumat tosin on lähtökohtaisesti työntekijän kannalta ns. paska diili, koska toisin kuin oikeista ylitöistä joista maksetaan ylimääräinen korvaus sen peruspalkan päälle, lähes kaikkialla liukumat antaa vapaita vain 1:1 -suhteessa.

Itse en ainakaan ole juuri suostunut tuollaisissa systeemeissä tekemään ylitöitä liukumilla, vaan hanskat putoaa kun päivän tunnit tulee täyteen. Ihan sama kuinka mukamas hätäkiire tässä nyt taas on muka päällä. Vapaa-aikani on arvokasta, jos haluatte käyttöönne sitä enemmän kuin on työsopimuksen puitteissa sovittu, niin se maksaa sitten ylimääräistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 280
Harvaa edes oikeasti kiinnostaa tehdä ylitöitä tällä alalla vaikka olisikin ns. piikki auki niitä tehdä ja duuni on sitä hiiren liikuttelua. Niin vaan porukka arvostaa sitä vapaa-aikaa ihan eri tavalla nykyään kuin junnuna.
Veikkaan, että kiinnostavuuteen vaikuttaa aika lailla tilin saldo / velan määrä. Kyllä itse ainakin mieluusti välillä tekisin viikonlopun jos siitä saisi ylimääräisen toimintatonnin tilille.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 649
Liukumat tosin on lähtökohtaisesti työntekijän kannalta ns. paska diili, koska toisin kuin oikeista ylitöistä joista maksetaan ylimääräinen korvaus sen peruspalkan päälle, lähes kaikkialla liukumat antaa vapaita vain 1:1 -suhteessa.

Itse en ainakaan ole juuri suostunut tuollaisissa systeemeissä tekemään ylitöitä liukumilla, vaan hanskat putoaa kun päivän tunnit tulee täyteen. Ihan sama kuinka mukamas hätäkiire tässä nyt taas on muka päällä. Vapaa-aikani on arvokasta, jos haluatte käyttöönne sitä enemmän kuin on työsopimuksen puitteissa sovittu, niin se maksaa sitten ylimääräistä.
Kotikonttorilla tai toimistolla tuo hanskojen tiputtaminen toki onnistuu, mutta reissussa jos pitää ajaa vaikka takaisin kotiin ja työpäivä venyy niin se liukumana. Saan toki majoittua hotellissakin mut ei se enää niin nappaile. Kotiin ajelee mielellään ja kerää liukumia. Raha tietysti mielummin, mutta en koe tekeväni tuota ilmaiseksi kun saan ne 8h ylittävät kuitenkin pitää vapaana.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 399
Kotikonttorilla tai toimistolla tuo hanskojen tiputtaminen toki onnistuu, mutta reissussa jos pitää ajaa vaikka takaisin kotiin ja työpäivä venyy niin se liukumana. Saan toki majoittua hotellissakin mut ei se enää niin nappaile. Kotiin ajelee mielellään ja kerää liukumia. Raha tietysti mielummin, mutta en koe tekeväni tuota ilmaiseksi kun saan ne 8h ylittävät kuitenkin pitää vapaana.
Juu, tuollaisissa skenaarioissa toki tilanne on vähän eri (varsinkin kun saa vielä päivärahatkin jos sopivasti venyttää), mutta lähinnä noin yleisellä tasolla en ole liukumavapaiden kovinkaan suuri fani. Liukuva työaika itsessään toki on hieno juttu.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 270
Liukumat tosin on lähtökohtaisesti työntekijän kannalta ns. paska diili, koska toisin kuin oikeista ylitöistä joista maksetaan ylimääräinen korvaus sen peruspalkan päälle, lähes kaikkialla liukumat antaa vapaita vain 1:1 -suhteessa.

Itse en ainakaan ole juuri suostunut tuollaisissa systeemeissä tekemään ylitöitä liukumilla, vaan hanskat putoaa kun päivän tunnit tulee täyteen. Ihan sama kuinka mukamas hätäkiire tässä nyt taas on muka päällä. Vapaa-aikani on arvokasta, jos haluatte käyttöönne sitä enemmän kuin on työsopimuksen puitteissa sovittu, niin se maksaa sitten ylimääräistä.
Ei liukumilla olekaan tarkoitus tehdä tai korvata ylitöitä, vaan mahdollistaa työntekijälle omien työtehtäviensä järjestely ja työaikojen jousto itselleen sopivasti.

Liukumia ei ole pakko käyttää, mutta ne mahdollistaa joustot suuntaan jos toiseenkin silloin kun työssä kuormitus tulee jossain määrin epätasaisesti, tai jos vaikka tarvitsee hoitaa asioita kesken työpäivän.

Eikä syyn tarvitse välttämättä olla edes työhön liittyvä. Itse olen esim. joskus käynyt lounaan jälkeen hiihtämässä auringonpaisteessa ja painanut duunit loppuun pimeän tultua. Välillä on vähän ”pakko” tehdä pidempää päivää koska lyhyempien tekeminen on tehotonta, niin saatan tehdä toisaalla koko viikon 7 tunnin työpäivää ja aloittaa viikonlopun muutaman tunnin aikaisessa ja sitten painanut toisen viikon pidempää päivää jonkun projektin käyttöönotossa.

Mä olen itse aina pitänyt linjaa (ja kannustanut muitakin muistamaan että) liukumat omasta vapaasta tahdosta, jos työnantaja pyytää niin se on ylityötä ja korvaukset sen mukaan.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 399
@kjns juuri näinhän sen pitäisi mennä ja itse toimin ihan samalla tavalla. Siltikin on kyllä tullut useamman kerran vastaan tilanteita, joissa liukumilla yritetään teetättää "ylitöitä" ja nuristaan jos ei suostu.
 

mahonen

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2023
Viestejä
195
No en mä valita ainakaan. Oma duuni kevyttä etätyötä ja silloin tällöin matkustusta. Kk-palkka kuitenkin reilusti viisinumeroinen. Netto 7-8te välillä. Veroja menee paljon, mutta menköön.

edit. En ole siis jättänyt uutta työtä ja parempaa palkkaa ottamatta vastaan verojen takia
Niin ja toki lisävastuita tai ylennyksen vastaanottamista ei aina kannata miettiä pelkän palkan kautta. Toki lisävastuista kuuluu maksaa, mutta voi olla uraakin ajatellen paljon hyötyä jos päällikkötasolle lähtee. Jos sellainen siis kiinnostaa
En ymmärrä mistä tämä mielikuva oikein tulee? Onko totta että on yleistäkin, liekö jollain sopimuksessa mustaa valkoisella ja/tai jokin taho sitä edellyttää? Vai hyvän hyvyyttään?

Itse en ole kyllä yli 20v urani aikana (ICT-ala) tuntiakaan ikinä tehnyt töitä ns. ilmaiseksi. Normaalisti pidän vapaita sitten vastineeksi, jollakin kertoimella. Ihan oikeita ylitöitä tehnyt ehkä 3-4 kertaa koko urani aikana, ja silloinkin sopinut reilun korvauksen, koska viikonlopun uhrannut työn alttarille. Ja ollut joku tosi kriittinen asia kyseessä, eikä mikään viikkotyöajan "jatke".

Kuten joku mainitsi junnuna/opiskelijana oli hyvä kesäduuneissa rahastaa ylitöillä, paperin TESsillä sai kivat rahat kun painoi 16h putkeen, varsinkin jos osui viikonlopulle.

Harvaa edes oikeasti kiinnostaa tehdä ylitöitä tällä alalla vaikka olisikin ns. piikki auki niitä tehdä ja duuni on sitä hiiren liikuttelua. Niin vaan porukka arvostaa sitä vapaa-aikaa ihan eri tavalla nykyään kuin junnuna.
Mukava kun aiheutin jotain keskusteluntynkää, Mutta kannattaa huomioida viesti mitä lainasin ja pointtia jota koitin tuoda ilmi. Selkeästi huonolla menestyksellä ;)

Itse siis olen asiantuntijatyössä. Verotettavat tulot bruttona vuodessa olleet viimevuosina 70 - 90k€. Riippuen bonuksista (joihin ei voi itse käytännössä vaikuttaa). Tuohon yläpäähän pitää tehdä jotain ylimääräistäkin, eli ylitöitä tai päivystystä, mutta aika minimillä koitan mennä koska ei motivoi tuo veroleikkuri.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 690
Itse en ole juuri koskaan yskinyt ylitöistä tms. Eipä niistä nykyään mitään maksetakaan, ehkä vapaana voi pitää joskus. Palkka on noussut tasaisesti vuosittain. Olen myös tykännyt mennä uralla eteenpäin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 270
@kjns juuri näinhän sen pitäisi mennä ja itse toimin ihan samalla tavalla. Siltikin on kyllä tullut useamman kerran vastaan tilanteita, joissa liukumilla yritetään teetättää "ylitöitä" ja nuristaan jos ei suostu.
Näinhän se valitettavasti on, onneks ei ole omilla työpaikoilla ollut tällaista, mutta tiedän itsekin tapauksia. Oma lukunsa on vielä nämä kroonisesta resurssipulasta kärsivät paikat joissa on väännetty ympäripyöreitä liukumiin vuodesta 2007 saakka eikä vieläkään ole hellittänyt. Sitten ihmetellään miksi ovi käy jatkuvasti eikä jengi pysy vaikka on niin hyvä firma (ainakin toimarin ja sen ”kehityspäällikkönä” tms käsiä heiluttelevan pojan mielestä…
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
629
Itse olen toimihenkilönä vientiteollisuudessa ja ylityöt maksetaan rahana. Tein nyt syyskuussa kaksi viikonloppua putkeen. Perus palkka alkaa kolmosella ja lokakuun palkka vitosella, ihan mukava näin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Itse olen toimihenkilönä vientiteollisuudessa ja ylityöt maksetaan rahana. Tein nyt syyskuussa kaksi viikonloppua putkeen. Perus palkka alkaa kolmosella ja lokakuun palkka vitosella, ihan mukava näin.
Toimihenkilöt voikin saada korvausta. Ylemmät tuskin koskaan..
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 783
En ole tainnut koskaa tehdä ylitöitä, ei tosin ole ikinä vaadittukaan niiden tekemistä. Saldot ja liukumat toimii hyvin, tekee puoli tuntia tai tunnin enemmän silloin kun jaksaa ja ehtii, sitten vähemmän kun ei jaksa. Tänäänkin lopettelin etuajassa, vaikka ois voinut muutaman tiketin speksata. Ehtii ne huomennakin sitten.

Työajan ylittävästä matkustamisesta ei tule saldoa, mutta saa korvausta jotain 30€/h muistaakseni. Viime viikon parin päivän työreissusta tuli 350€ kulukorvauksia (päivärahat ja kilometrit), seuraavassa palkassa sitten vielä tuo matkustamisen lisäkorvaus. Olen ihan tyytyväinen tähän malliin.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
1 149
Linjoilta löytynee hyvinvointialueiden työntekijöitä. Joko on palkkaharmonisointeja tehty, ja miten on menneet? Meillä Varsinais-Suomessa on aloitettu elokuussa, ja seuraavat muutokset tulossa ensi kesänä. Homma on kuulostanut luvalla sanoen epämääräiseltä. Ovat ymmärtääkseni nostaneet samankaltaisten nimikkeiden palkkoja korkeammalle tasolle ja tutkineet myös ns. hinnoittelutaulukoita. Tulee mieleen, että tämähän voi mennä ihan metsään, kun ei palkkahallinto voi tietää tehtävien todellista sisältöä ja vaativuutta. Mutta sellaiseen ei käsittääkseni ole ollut aikaa, että yksiköiden johto olisi synkannut jotenkin yksikön työntekijöiden palkkoja.

Toisaalta mielenkiintoisesti on samoilla nimikkeillä olevien palkkoja nosteltu edelleen eri tavalla. Turun sanomat kirjoitti, että sosiaalityöntekijöiden palkkaerot ovat saattaneet jopa kasvaa. Monille on tehty korotuksia, mutta on voinut käydä niin, että jo valmiiksi korkeampia palkkoja on nyt korotettu enemmän kuin alempia. Tässä ei silti ole kyse vain harmonisoinnista, vaan koittavat saada työntekijöitä.
Etelä-Savon hva hoiti harmonisoinnin loppuun kesällä, niin että kaikki palkat harmonisoitiin viime kesäkuun alusta lähtien.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Toimihenkilöt voikin saada korvausta. Ylemmät tuskin koskaan..
Kyllähän sitä saa, kunhan pitää asiasta kiinni. Aina ollut ylempänä hommissa ja välillä oli joku managerin posti, mikä oli kuulemma sillä tasolla, mistä ei makseta ylitöistä, mutta sekin oli ihan vain kyseisen alaorganisaation kusetusta siinä firmassa. Nuorena ja hölmönä ostin tosin tuon asian jonkun vuoden, kun junnuna palkka muuten nousi hyvin tuossa kohtaa työpaikkaa vaihtaessa ja bonukset oli kohdillaan. Myöhemmin maksettiin kyllä ihan normaalisti pykälää ylempänäkin ylityöt toisella osastolla. Ja hands-on hommissa ylemmille maksettiin tuossa ns. kusetus-organisaatiossakin.

Jos joku pyytää tekemään ylitöitä, niin sitten niistä on syytä korvata. Oma-aloitteiset joustot on sitten asia erikseen, kuten täällä on muutkin todenneet. Tosin yhdessä firmassa itselläni oli alun jälkeen diili, että sain tehdä vapaasti ylitöitä, että hommat etenee eikä tarvitse erikseen kysellä, mutta kaikki oli +50%.

Edit: Sellaistakin on matkan varrella tapahtunut, että jengi (ylempiä toimihenkilöitä nämäkin) väkisin pistetään viikonlopuksi ylitöihin maksulla, vaikka ei ole oikeastaan mitään tekemistä ulkoisten toimittajien toimituksia odotellessa. Vain siksi, että välijohto voi kertoa ylemmälle taholle, että kyllä me kaikki tehdään projektin pysymiseksi aikataulussa :D
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
No nää on toki firmakohtaisia. Kaikki positiot, joissa itse olen ollut ylempänä toimihenkilönä ovat olleet sellaisia, että ei mun esimiehellä ole koskaan ollut oikeastaan hajuakaan mun tekemisistä. Vaikea ainakaan ylhäältä ylitöihin pyydellä. Itse kun hommat hoitaa, niin eipä ole tarvinnut liikaa koskaan muutenkaan tehdä.

Toki joissain firmoissa laitetan varmaan ylemmiksi toimihenkilöiksi liki kaikki valkokaulustyöntekijät...
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
No nää on toki firmakohtaisia. Kaikki positiot, joissa itse olen ollut ylempänä toimihenkilönä ovat olleet sellaisia, että ei mun esimiehellä ole koskaan ollut oikeastaan hajuakaan mun tekemisistä. Vaikea ainakaan ylhäältä ylitöihin pyydellä. Itse kun hommat hoitaa, niin eipä ole tarvinnut liikaa koskaan muutenkaan tehdä.

Toki joissain firmoissa laitetan varmaan ylemmiksi toimihenkilöiksi liki kaikki valkokaulustyöntekijät...
Jep, esim. Nokialla taitaa olla koko RnD henkilöstö ylempiä. Itse en ole nyt 25+ vuoden aikana ohjelmistohommissa ikinä ollut mikään muu kuin ylempi toimihenkilö ja useampi firma on tullut koettua niin hands-on hommissa kuin vähän enemmän käsienheiluttelijana :)
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
Toki joissain firmoissa laitetan varmaan ylemmiksi toimihenkilöiksi liki kaikki valkokaulustyöntekijät...
Kyllä vain, koska ylemmillä on yleensä ollut huonommat työehtosopparit. Toi ylemmäksi toimihenkilöksi luokittelu on siis työntekijän kannalta pääasiassa vain huono asia ja sen pitäisi näkyä palkkapussissa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Kyllä vain, koska ylemmillä on yleensä ollut huonommat työehtosopparit. Toi ylemmäksi toimihenkilöksi luokittelu on siis työntekijän kannalta pääasiassa vain huono asia ja sen pitäisi sitten näkyä palkkapussissa.
Jep, näinhän se on ollut. Nyt en ole kyllä hetkeen katsellut työehtosoppareita, kun on mennyt viimeiset vuodet taas ihan käytännön töissä, niin ei ole noita damagement kuvioita tullut juuri seurailtua.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Kyllä vain, koska ylemmillä on yleensä ollut huonommat työehtosopparit. Toi ylemmäksi toimihenkilöksi luokittelu on siis työntekijän kannalta pääasiassa vain huono asia ja sen pitäisi näkyä palkkapussissa.
No mä olen myös vuosien varrella onnistunut kyllä ihan hyvin sekä palkan, että muiden työehtojen kanssa. Välillä tullut matkusteltua aika paljonkin, niin olen kylläpitänyt vapaita sitten reissutunteja vastaan. Aina ollut lähinnä sanaton sopimus esimiehen kanssa asiasta. Nykyduunissa on toki ekstraviikko lomaa vuodessa juuri mahdollisten työmatkojen kompensointiin.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 444
No mä olen myös vuosien varrella onnistunut kyllä ihan hyvin sekä palkan, että muiden työehtojen kanssa. Välillä tullut matkusteltua aika paljonkin, niin olen kylläpitänyt vapaita sitten reissutunteja vastaan. Aina ollut lähinnä sanaton sopimus esimiehen kanssa asiasta. Nykyduunissa on toki ekstraviikko lomaa vuodessa juuri mahdollisten työmatkojen kompensointiin.
Jos korvaukset ovat kohdallaan, niin silloin ns. ylennys on tietysti paikallaan.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
Itse aikoinaan tein paljonkin ylitöitä (jos vaan oli mahdollista), mutta iän karttuessa ymmärsin vapaa-ajan tärkeyden. En ymmärrä edelleenkään sitä että oma talous suunnitellaan sen varaan että saadaan niitä ylitöitä tehtäväksi. Työmaalla kuulee kuinka porukka kiukuttelee etteivät saa tehtäväkseen ylitöitä, kun pitäisi ostaa ja maksaa jotain hankintoja ja talous tuntuu kaatuvat tähän ylityön tekemättömyyteen.

Itse olen talouteni arvioinut ja suunnitellut niin että ns perus 2-viikon palkka riittää 2 viikoksi ja vähän jää jemmaankin. Ja kaikki tämä ihan paskaakin paskemmalla Teollisuusliiton taulukkopalkoilla ilman mitään extra-lisiä eletkroniikkateollisuuden palveluksessa. Kuitenkin saan asuntolainan ja sähköauton rahoituksen hoidettua ja rahaa jää elämiseen eli ei tarvitse pelkkää makaroonia syödä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 756
En ymmärrä edelleenkään sitä että oma talous suunnitellaan sen varaan että saadaan niitä ylitöitä tehtäväksi.
Ei välttämättä ole suunniteltu taloutta sen varaan vaan suunnitellaan ylitöitä pelastamaan omaa taloutta. Tässä on ainakin vuoden aikana aika helvetin monella päässyt talous sekaisin, kun kulut ovat nousseet aivan kipeänä.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 032
En ymmärrä edelleenkään sitä että oma talous suunnitellaan sen varaan että saadaan niitä ylitöitä tehtäväksi.
Toivottavasti tästä ei ole kysymys monessakaan taloudessa. Itse tekisin ylitöitä (jos siitä maksettaisiin minulle) pelkästään siitä syystä, että saisin enemmän sijoituksiin poikimaan rahaa tulevaisuudelle.
 
  • Tykkää
Reactions: KUK

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
Ei välttämättä ole suunniteltu taloutta sen varaan vaan suunnitellaan ylitöitä pelastamaan omaa taloutta. Tässä on ainakin vuoden aikana aika helvetin monella päässyt talous sekaisin, kun kulut ovat nousseet aivan kipeänä.
No kuultujen kahvipöytäkeskustelujen perusteella ei kyse ole kallistuneesta ruoasta, sähköstä jne, vaan ihan jostain muista hankinnoista, joita ei kyllä normipalkalla hommata vaikkei hinnat olisi noussutkaan. Pieni otos (pari työpaikkaa), mutta vuosikymmenten aikana monenlaista juttua kerennyt kuulemaan.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
Itse tekisin ylitöitä (jos siitä maksettaisiin minulle) pelkästään siitä syystä, että saisin enemmän sijoituksiin poikimaan rahaa tulevaisuudelle.
Itselle riittää (lähi)tulevaisuuteen että varallisuutta on sen verran että on käytettävissä äkillisten menojen maksuun tai voihan sitä realisoidakin, jos tulee "tiukka" tilanne.

Itse olen esihenkilölle sanonut kehityskeskusteluissa asiallisesti että pystyn normihommani tekemään työaikani puitteissa ja jos työnantajalle tulee tarve teettää ylitöitä, niin silloin korvaus pitää olla muu kuin TES:n mukainen. Ymmärsi pointtini ja eipä ole kertaakaan käynyt kysymässä tekemään ylitöitä (eipä taida HR olla valmis muuta ylitöistä maksamaan kuin sen mitä on pakko maksaa). Liukuvalla työajalla toki jokunen tunti helposti kertyy työaikapankkiin, mutta en sinnekään tunteja ala tekemään 1:1-suhteella, menisi liian halvasta oma vapaa-aika.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Liukuvalla työajalla toki jokunen tunti helposti kertyy työaikapankkiin, mutta en sinnekään tunteja ala tekemään 1:1-suhteella, menisi liian halvasta oma vapaa-aika.
Täh?

Menetät vaikka tänään 2h sitä vapaa-aikaa töissä, niin saat sitten joskun muulloin tarvittaessa 2h takaisin. Miten tässä "menee vapaa-aika liian halvasta"?

Ainakin mun tuntemissa tapauksissa tota vapaata voi pitää vaikka päivän tai useamman jopa kerrallaan.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 399
Täh?

Menetät vaikka tänään 2h sitä vapaa-aikaa töissä, niin saat sitten joskun muulloin tarvittaessa 2h takaisin. Miten tässä "menee vapaa-aika liian halvasta"?

Ainakin mun tuntemissa tapauksissa tota vapaata voi pitää vaikka päivän tai useamman jopa kerrallaan.
Miksi ylitöistä maksetaan lähtökohtaisesti enemmän kuin normaalista työajasta?
 
  • Tykkää
Reactions: KUK

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
Täh?

Menetät vaikka tänään 2h sitä vapaa-aikaa töissä, niin saat sitten joskun muulloin tarvittaessa 2h takaisin. Miten tässä "menee vapaa-aika liian halvasta"?

Ainakin mun tuntemissa tapauksissa tota vapaata voi pitää vaikka päivän tai useamman jopa kerrallaan.
Jos tekisin esim. mainitsemasi 10h työpäivän, niin 2h vapaa korvauksena siitä on vähän. Jos työnantaja teettää 2h vuorokautista ylityötä, niin siitähän maksetaan 50 prosentilla korotettu palkka. Eli miksi työaikapankkiin alkaisin tekemään 1:1 suhteella? Tämä kyllä työnantajille kelpaa hienosti, mutta näin palkansaajan näkökulmasta ei oikein ole hyvä diili.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Jos tekisin esim. mainitsemasi 10h työpäivän, niin 2h vapaa korvauksena siitä on vähän. Jos työnantaja teettää 2h vuorokautista ylityötä, niin siitähän maksetaan 50 prosentilla korotettu palkka. Eli miksi työaikapankkiin alkaisin tekemään 1:1 suhteella? Tämä kyllä työnantajille kelpaa hienosti, mutta näin palkansaajan näkökulmasta ei oikein ole hyvä diili.
En oikein ymmärrä. Teet tänään 10h, jotta voit perjantaina tehdä 6h ja lähteä aikaisemmin vaikka mökille. Tai teet 4 kpl 10h päivää ja pääset sitten myöhemmin yhden perjantain vapaana. Mitä vikaa tässä on?

Ylityöt eivät liity tähän mitenkään.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
En oikein ymmärrä. Teet tänään 10h, jotta voit perjantaina tehdä 6h ja lähteä aikaisemmin vaikka mökille. Tai teet 4 kpl 10h päivää ja pääset sitten myöhemmin yhden perjantain vapaana. Mitä vikaa tässä on?
No työtehtäviini kuuluu olla se 8h päivittäin työmaalla (poislukien sovitut vapaapäivät) eli työtehtäviini kuuluu tuotannon tukihenkilönä oleminen. Ja vapaapäiviksi minulla on riittänyt vuosilomapäivät ja TAL-vapaat eli en mielelläni ala joustovapaina 1:1 suhteella niitä asioikseen tekemään.

Työaikapankkini elää tietty päivittäin minuuttitasolla liukuvantyöajan takia, mutta olen pitänyt huolen ettei saldo karkaa kovin suuntaan tai toiseen. Eli jos työnantaja haluaa omilla tarpeillaan minulta enemmän työaikaa kuin 40h / viikko, niin siihen on olemassa mahdollisuus, mutta se ei ole "tunti tunnista"-korvaus.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
206
Tää on joku duunariportaan juttu että, jos toisella on tittelissä päällikkö niin hommaa painetaan 60h/viikossa ilmaiseksi ja "vastuuta on ihan homona".
Löytyy varmasti tuollaisiakin paikkoja, mutta pääosin päällikköt/managerit siellä 4-7ke/kk luokassa pitää jalat pöydällä mukavasti etätöissä 37,5h/viikko. Naureskelevat kun duunarit luulet heidän raatavan orjan lailla.
Missä tälläisiä päällikön / managerin paikkoja on? Ite pyörinyt lähinnä valmistavassa teollisuudessa toimihenkilönä ja nähnyt läheltä kaikenlaista esimiestyöskentelyä ja jokaisesta jäänyt sellainen vaikutelma, että hommaa on vähän liikaakin ja ei ole oikein aikaa tehdä niitä. Myös muutama burn-outin kärsinyt pomo tullut nähtyä. Toki voi olla, että olen ollut ihan väärissä paikoissa töissä ja hyvä juttu, jos sellaisia paikkojakin on, missä esimiehen ei tarvitse sykkiä 60h/viikossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
No työtehtäviini kuuluu olla se 8h päivittäin työmaalla (poislukien sovitut vapaapäivät) eli työtehtäviini kuuluu tuotannon tukihenkilönä oleminen. Ja vapaapäiviksi minulla on riittänyt vuosilomapäivät ja TAL-vapaat eli en mielelläni ala joustovapaina 1:1 suhteella niitä asioikseen tekemään.

Työaikapankkini elää tietty päivittäin minuuttitasolla liukuvantyöajan takia, mutta olen pitänyt huolen ettei saldo karkaa kovin suuntaan tai toiseen. Eli jos työnantaja haluaa omilla tarpeillaan minulta enemmän työaikaa kuin 40h / viikko, niin siihen on olemassa mahdollisuus, mutta se ei ole "tunti tunnista"-korvaus.
Mitäs hyötyä työaikapankista tollaisessa duunissa on?

Siis jos on pakko olla 8h töissä joka päivä, niin aivan turha koko pankki? Mun ymmärrys liukuvasta työajasta on, että tarpeen mukaan voi tehdä vähä ekstraa tai sitten kulutella niita saldoja. Meillä aikanaan sai kulutella myös sinne -24h asti.
 

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
Mitäs hyötyä työaikapankista tollaisessa duunissa on?

Siis jos on pakko olla 8h töissä joka päivä, niin aivan turha koko pankki? Mun ymmärrys liukuvasta työajasta on, että tarpeen mukaan voi tehdä vähä ekstraa tai sitten kulutella niita saldoja. Meillä aikanaan sai kulutella myös sinne -24h asti.
Meillä työaikaliukuma käsittää sen että voi tulla töihin esim. välillä 06:00-08:00 ja poistua 14:30-16:30. Ja jos sitten normaali työaika ylittyy, niin se menee sitten sinne työaikapankkiin.

No meillä kuormitusvaihtelusopimus eli työaikapankki on kaikilla leimaavilla työntekijöillä automaattisesti eli halusi sitä käyttää tai ei.

Voinhan halutessani tehdä esim. 30min ylipitkiä työpäiviä (työtehtävien salliessa) ja kerryttää vaikka 8 tuntia ja sitten sopia esimiehen kanssa niiden vapaanapitämisen (samallalailla kuin muutkin vapaat). Tällöin pitää vain huomioida että muut tuet ovat töissä. Mutta tälleen en vaan mielelläni tee vapaata.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Missä tälläisiä päällikön / managerin paikkoja on? Ite pyörinyt lähinnä valmistavassa teollisuudessa toimihenkilönä ja nähnyt läheltä kaikenlaista esimiestyöskentelyä ja jokaisesta jäänyt sellainen vaikutelma, että hommaa on vähän liikaakin ja ei ole oikein aikaa tehdä niitä. Myös muutama burn-outin kärsinyt pomo tullut nähtyä. Toki voi olla, että olen ollut ihan väärissä paikoissa töissä ja hyvä juttu, jos sellaisia paikkojakin on, missä esimiehen ei tarvitse sykkiä 60h/viikossa.
On kyllä jotain vialla, jos tarttee sykkiä yli 60h viikossa... En epäile, etteikö näitäkin paikkoja olisi, mutta ei voi olla kovin yleistä.
Itse en katsoisi tollaista hetkeäkään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
704
Itse tykkään pelata liukumilla, perheellisenä ihan kiva esim viettää syyslomaa ja pidempää joululomaa lasten kanssa. Suht vaivatta tulee kerrytettyä muutama päivä vapaata. Viikonloppuna en silti ole tehnyt yhtään tuntia sisään, kaikki hoidettu arkisin. Esimerkiksi aloittamalla aamulla seitsemältä ja tekemällä 15:30 asti saa puolikkaan tunnin plussia eikä tuota käytännössä huomaa rasituksessa, sopivasti vauhti päällä niin yli neljäänkin on mennyt ja sieltä reipas tunti tulee liukumia käytettäväksi. Pakko ei ole ollut koskaan tehdä liukumia ja silloin kun on pyyntö tullut työnantajan puolelta, niistä on saatu ylityökorvaukset.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 604
Täh?

Menetät vaikka tänään 2h sitä vapaa-aikaa töissä, niin saat sitten joskun muulloin tarvittaessa 2h takaisin. Miten tässä "menee vapaa-aika liian halvasta"?
En tiedä kuinka tunnettua on, mutta ylitöitä ei ole pakko ottaa rahana. Halutessaan voi ottaa esim. perusosan vapaana ja korotusosan rahana, tai halutessaan koko ylityön voi ottaa vapaana korotus osineen. Liukumilla menettää tuon korotusosan verran rahaa/vapaa-aikaa.

Lisä- ja ylityökorvaus vapaa-aikana

Lisä- tai ylityö voidaan vaihtaa vapaaseen joko kokonaan tai osittain, jos työntekijä ja työnantaja niin sopivat. Ylityöstä annettava vapaa on aina annettava ylityöprosenteilla korotettuna, ei tunti tunnista.

Vapaa-aika on annettava kuuden kuukauden kuluessa lisä- tai ylityön tekemisestä. Työntekijä ja työnantaja voivat sopia pidemmästäkin ajanjaksosta tai sen yhdistämisestä säästövapaaseen.

Työnantajan ja työntekijän olisi pyrittävä sopimaan vapaa-ajan pitämisen ajankohdasta. Jos sopimukseen ei päästä, päätäntävalta on työnantajalla. Jos työntekijälle ei sovi kyseinen aika, hänellä on oikeus saada vapaa rahana.
 
Liittynyt
05.05.2022
Viestejä
43
Etelä-Savon hva hoiti harmonisoinnin loppuun kesällä, niin että kaikki palkat harmonisoitiin viime kesäkuun alusta lähtien.
Muistan kuulleeni, että jossain muuallakin on jo valmis. Menikö siellä kaikki hyvin?
Näin henkilökohtaisesti en tilanteesta kauheasti valita, koska sain itse hyvänlaisen palkankorotuksen. Jopa epäilyttävän hyvän, mikä sekin mietityttää. Ihan ymmärrettävää, että valtava savotta, kun on melkein kolmekymmentä kuntaa ja kaikissa hiukan erilainen palkkajärjestelmä. Eipä niitä saman tien yhdistellä.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
1 149
Muistan kuulleeni, että jossain muuallakin on jo valmis. Menikö siellä kaikki hyvin?
Näin henkilökohtaisesti en tilanteesta kauheasti valita, koska sain itse hyvänlaisen palkankorotuksen. Jopa epäilyttävän hyvän, mikä sekin mietityttää. Ihan ymmärrettävää, että valtava savotta, kun on melkein kolmekymmentä kuntaa ja kaikissa hiukan erilainen palkkajärjestelmä. Eipä niitä saman tien yhdistellä.
Ainakin meillä meni hyvin, ainoastaan ikälisät oli väärin, perittiin seuraavassa palkassa takaisin. Peruspalkka nousi itsellä noin 370 €/kk, joten ei valittamista.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
824
Veikkaan, että kiinnostavuuteen vaikuttaa aika lailla tilin saldo / velan määrä. Kyllä itse ainakin mieluusti välillä tekisin viikonlopun jos siitä saisi ylimääräisen toimintatonnin tilille.
No en toki jokaisen taloudellista tilannetta tiedä, mutta silloin harvoin kun ylitöitä on tarvinnut ehdottaa, ei ketään ole kiinnostanut. Joskus todella harvoin oon sitten itse uhrautunut tai sitten vaan todennut että ok, jatketaan maanantaina tästä. Itse olen siis linjamanagerina joten kyllä weekendillä tyyliin näyttiksen tienaa (brutto), jos ei tärkeämpää menoa ole. Tietty siihen pyritään ettei ylitöitä teetettäisi, mutta joskus tuotekehityksessä ns. osuu tuulettimeen, tai on vaan luvattu liikoja tai liian äkkiä. Opiskelijat on yleensä ne jotka jää ylitöihin.
Meillä työaikaliukuma käsittää sen että voi tulla töihin esim. välillä 06:00-08:00 ja poistua 14:30-16:30. Ja jos sitten normaali työaika ylittyy, niin se menee sitten sinne työaikapankkiin.

No meillä kuormitusvaihtelusopimus eli työaikapankki on kaikilla leimaavilla työntekijöillä automaattisesti eli halusi sitä käyttää tai ei.

Voinhan halutessani tehdä esim. 30min ylipitkiä työpäiviä (työtehtävien salliessa) ja kerryttää vaikka 8 tuntia ja sitten sopia esimiehen kanssa niiden vapaanapitämisen (samallalailla kuin muutkin vapaat). Tällöin pitää vain huomioida että muut tuet ovat töissä. Mutta tälleen en vaan mielelläni tee vapaata.
Meillä on tyyliin klo 10-14 "olisi hyvä olla tavoitettavissa" mutta muuten saa liukua miten lystää. Eikä tuotakaan kukaan kyttää, helpompi vaan sopia paltsut about tuolle akselille kun voi olettaa että suurin osa pääsee osallistumaan. Näen liukumat samalla tavalla kuin @Honzo että on ihan oma valinta pitää kiinni siitä klo "8-16" rytmistä, jotkut tekee niin, tai sitten soveltaa omien menojen mukaan. Joskus se flow-tila osuu kohdille niin itse mielelläni jatkan duunia pidempään ja pidän sitten lyhyemmän päivän tai kokonaisia vapaapäiviä vastineeksi. Täysin omaehtoista toki, jos joku sanoisi että "voitko tehdä pidemmän päivän" sehän olis suoraan ylityötä. Joku pakotettu 8-16 vieläpä kellokortin kanssa olis mulle ihan painajaista. Joskus opiskeluaikoina tehdasduunissa sitäkin kokenut.

Edit: Tosta tehdasduunista jäi mieleen sekin että kun duunit oli jo tehty ja seuraava vuoro kehissä (joku 10-15min vuoronvaihto), jos olit jo valmis poistuun pihalle ET voinut leimata ulos kun jotain alle 5min ennen työn virallista loppumisaikaa tai lähti palkasta siivu. Siinä oli siis sakkia jonossa odottamassa kaivamassa persettään että minuuttiviisari naksahtaa. Helvetin absurdia touhua. :D
 
Viimeksi muokattu:

KUK

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
522
Edit: Tosta tehdasduunista jäi mieleen sekin että kun duunit oli jo tehty ja seuraava vuoro kehissä (joku 10-15min vuoronvaihto), jos olit jo valmis poistuun pihalle ET voinut leimata ulos kun jotain alle 5min ennen työn virallista loppumisaikaa tai lähti palkasta siivu. Siinä oli siis sakkia jonossa odottamassa kaivamassa persettään että minuuttiviisari naksahtaa. Helvetin absurdia touhua. :D
Tuotahan se on, jos tehtaassa ei ole edes vähäisintä liukumaa käytössä vuorojen alussa/lopussa. 90-luvulla kun olin erään ison kotimaisen elektroniikkavalmistajan palkkalistoilla (N-alkuinen ;) ), niin siellä odotettiin varsinkin perjantai iltavuorossa että kellokortti vaihtuu 21:59→22:00, että pääsee kotiin. Jos erehdyit leimaamaan muutaman kerran **:59 ulos, niin jossain vaiheessa näkyi tilinauhassa 2-viiikon maksettujen tuntien määränä 79,9 tuntia eli HR kyllä piti kirjaa noista. Mutta esimiehet oletti kuitenkin että tiedonkulun ym kannalta töihin piti tulla ajoissa että kuuli edellisvuoron "terveiset" että missä mennään. Eli tulit **:45 töihin, mutta sait lähteä vasta **:00 eli helposti tuli viikossa tunti "ylimääräistä" työaikaa, josta ei mitään tienannut. Toisaalta se töihintulon ajankohta oli aina jotain välillä **:45-**:59, sillä sama minuuttien kyttiminen oli myös vuorojen alussa HR:n toimesta. Vuoro- ja tuotantolinjatyöskentelyn ihanuuksia :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 401
Viestejä
4 285 307
Jäsenet
71 649
Uusin jäsen
Credittii

Hinta.fi

Ylös Bottom