Olis YT neuvottelut menossa. Samaan aikaan meinaavat palkkajärjestelmän uudistusta. Tällä hetkellä palkka muodostuu kk palkasta ja lisäksi bonusta saa joka projektin viivan alle jääneestä summasta 1%. Muualla suomessa tuo prosentti on 1,5%. Sitä tiputettiin pk seudulla, koska täällä projekteja on enemmän (myös työtä joutuu tekemään enemmän).
Nyt meinaavat käsittääkseni alentaa kk palkkaa ja "korvata" sitä mahdollisilla bonuksilla, jotka perustuisi projekti kohtaisiin kpl määriin. Yritys tuottaa voittoa, joten vaikka yt neuvottelut on menossa eikö tuon palkan ronkkiminen pitäisi olla ns. viimeisiä keinoja pelastaa yritys ja olla vaihtoehto vain irtisanomiselle.
Kuulin että samoihin aikoihin kun tuota bonusta laskettiin, olivat työntekijät hyväksyneet jo 10% alennuksen kk palkkoihin....nyt meinaavat polkea niitä alas lisää. Sen verran tiedän, että jokaiselta vaaditaan kirjallinen suostumus tuohon palkan ronkkimiseen eikä esim luottamusmies tai muu taho voi kollektiivisesti päättää noista yt neuvotteluiden yhteydessä. Mitäs sitten jos ei nimeä paperiin meinaa laittaa, eikä perusteita irtisanomiselle ole... kuinkahan vaikea polku on edessä.
Toisaalta itse työskentelen pk seudulla jossa projekteja on paljon. Pitänee katsoa se ehdotus ja laskeskella vaikutukset omaan tiliin. Toisaalta epäilen, että ainakaan enempää rahaa ei varmasti ole tulossa vai meinaavatko painaa maakuntien kuluja alas.
Samaa työtä kun minä tekee pk seudulla vain 2 henkilöä minun lisäksi. Maakunnissa heitä on 25.