Palkoista en niin tiedä mitä kukakin tienaa, mutta aika tyypillinen urapolku ainakin sähköinssinä on:Olisi mielenkiintoista tietää millaisia mahdollisuuksia palkkakehitykseen tekniikan aloilla on eri yritysten sisällä. Omakohtaisesta kokemuksesta tutkijat tohtorin papereilla vetää jo melko muhkeita liksoja, kun insinöörit "joutuvat tyytymään" esim. projektipäälliköiden tehtäviin jos haluavat olla vielä yhtään lähellä käytännön tekemistä. Asiantuntijoilla on aika vähän mahdollisuuksia kiivetä palkka-asteikossa. Hallinnollisiin hommiinkin on mahdollista päästä osoittamalla pätevyytensä, mutta sitten alkaa hommat olla sellaisia kaatopaikkoja, ettei itseä paljoa miellyttäisi ja ne paikat ovat paljon tuulisempia organisaatiomuutoksissa. Sama juttu niissä muutamissa harvoissa johtavien teknisten tehtävien kanssa. Hienot tittelit voi olla, mutta tehtävät pitää sisällään enimmäkseen raportointia budjeteista ja resursseista. Hyh, stressaisin itseni kuoliaaksi sellaisissa tehtävissä.
Itse näenkin parempana vaihtoehtona etsiä (tai luoda) omalla toimialueella aukkoja, joissa omaa osaamista hyödyntämällä voi neuvotella pieniä lisiä ottamalla siivuja lisävastuuta. Ihan täysin henkilökohtainen preferenssi. Olen onnistunut löytämään mielestäni hyvän sweet spotin palkan, vastuiden ja tehtävien mielekkyyden kesken. Liian tiukat aikataulut tosin saavat helposti kaiken maistumaan paskalta. Varmaan aika universaalia.
Organisaatioissa vituttaa sellainen, että jotkut managerit kuvittelevat, ettei asiantuntijoillekaan voi maksaa tai edes esittää suurempaa liksaa kuin itsellään on, vaikka omat hommat on jotain tuntien kirjaamista ja itse eivät ole saanut neuvoteltua kohtuullista palkkaa. Sitten, kun toteaa, ettei varmaan vastuutkaan kasva nykyisestä jos ei palkkakaan, niin katsotaan kuin jotain halpaa makkaraa.
suunnittelija/työnjohtaja/projekti-insinööri --> projektipäällikkö/tiimipäällikkö --> aluepäällikkö/palvelupäällikkö/kehityspäällikkö --> liiketoimintajohtaja/osaston johtaja tms.
Toki joku voi olla esim. suunnittelijana vaikka 30 vuotta, mutta urallaan enemmän edenneillä kehitys on ollut enemmän tai vähemmän tuollainen.
Viimeksi muokattu: