Palkkakeskustelu

Liittynyt
27.09.2022
Viestejä
459
Tällä itse olen mennyt. 23v ku pääsi työlemään kunnolla, joka palkasta mennyt mahdollisimman iso siivu sijoituksiin. Palkka ei nyt mikään iso ole ollut, 2000-4000€ välillä ja tuollakin palkalla 7v sijoittamista ja fiksua elämistä niin 30v ikäsenä sai myytyä osakkeet ja ostettua 200k€ asunnon velattomasti, jonka arvo tässä 3v aikana noussut 300k:n. Ikää about 33v nyt ja tarkoitus alkaa tekemään 4 päiväistä työviikkoa että saisi enemmän aikaa lapsien kanssa ja sitten vuosi vuodelta vähentää päiviä. Viimeistään sitten 40v olisi tarkoitus hypätä pois oravanpyörästä kokonaan ja keskittyä 100% lapsiin ja matkusteluun ja kenties aloittaa veneharrastus.
aika hyvin jos nelikymppisenä pääset pois oravanpyörästä.. itselle ois mahdollista se tietty nyt, mutta tarvis luopua veneestä ja järvenranta kesämökistä ja esim jeteistä ja moottorikelkasta.. sitten ois elämisen kulut niin pienet että vois elää sijoituksilla...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Jotain olet laskenut väärin, vaikutus on suurempi. Veron ja työeläkemaksujen yms. määrä lasketaan koko bruttotulosta sisältäen autoedun (5200+1000) ja vähennetään rahapalkasta (5200).
Hups, oli laskussa kk palkassa tuo 0.7 kertoimessa lomarahoista. Veroprosentit katsoin noilla tuloilla mitä tuohon kirjoitin, 31% verossa oli +12k€ autosta. Oikeat luvut siis 3138€/kk ja 3216€/kk.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Hups, oli laskussa kk palkassa tuo 0.7 kertoimessa lomarahoista. Veroprosentit katsoin noilla tuloilla mitä tuohon kirjoitin, 31% verossa oli +12k€ autosta. Oikeat luvut siis 3138€/kk ja 3216€/kk.
On varmasti väärin edelleen, 1000 euron autoetu 5200 euron palkan päälle laskee nettotuloa huomattavasti enemmän. Laske veron määrä ja muut kulut summasta 6200, eli esim 6200*0,39 = 2418 ja vähennä 5200 - 2418. Ei ala nettopalkka kolmosella tuolla laskelmalla.

Sinun pitää huomioida kasvaneen bruttotulon veroprosenttia korottavan vaikutuksen lisäksi myös se että vähennettävä veron määrä lasketaan kokonaisansioista ja vähennetään rahapalkasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
On varmasti väärin edelleen, 1000 euron autoetu 5200 euron palkan päälle laskee nettotuloa huomattavasti enemmän. Laske veron määrä ja muut kulut summasta 6200, eli esim 6200*0,39 = 2418 ja vähennä 5200 - 2418. Ei ala nettopalkka kolmosella tuolla laskelmalla.

Sinun pitää huomioida kasvaneen bruttotulon veroprosenttia korottavan vaikutuksen lisäksi myös se että vähennettävä veron määrä lasketaan kokonaisansioista ja vähennetään rahapalkasta.
Aivan, lasketaanpa uudestaan. Kiitos
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Eli juu, oikeat luvut on siis 2781€/kk autoedulla ja 3216€/kk ilman autoa. Hmm, ainoa ero olisi nykyiseen tulotasoon se, että pihassa istuisi uusi auto ja käteen jäisi auton kulujen säästymisen takia pari sataa euroa enemmän kun nykyisen auton kulut lasketaan mukaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Eli juu, oikeat luvut on siis 2781€/kk autoedulla ja 3216€/kk ilman autoa. Hmm, ainoa ero olisi nykyiseen tulotasoon se, että pihassa istuisi uusi auto ja käteen jäisi auton kulujen säästymisen takia pari sataa euroa enemmän kun nykyisen auton kulut lasketaan mukaan.
Ja tota autoetua ei saa rahapalkkana? Luulis saavan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Ja tota autoetua ei saa rahapalkkana? Luulis saavan.
En tiedä, en ole vielä kysynyt.
Tosin tuo autoetu tulisi silti pidemmän päälle kannattavammaksi, koska työajoa olisi sen verran vähän, että kilometrikorvauksista ei paljoa tulisi pienentämään kuluja. Suurin osa olisi yksityisajoa. Ja sais uuden auton ilman huolia.

E: laskin vielä, että nykyisessä työssä pitäisi saada n. 600€ korotus, jotta pääsisin samaan käteen jäävään osuuteen kuin tässä uudessa työssä autoedulla. Ja menopelinä olisi hieman vanhempi vehje.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
5200€ brutto + 1000€ autoetu ja netto huitelee alle 3k€? Voiko tuo olla noin huono diili?
Itsellä ei ole mitään kokemusta noista, mutta omaan alle 5k brutto- ja yli 3k nettopalkkaan verrattuna kuulostaa huonolta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
5200€ brutto + 1000€ autoetu ja netto huitelee alle 3k€? Voiko tuo olla noin huono diili?
Itsellä ei ole mitään kokemusta noista, mutta omaan alle 5k brutto- ja yli 3k nettopalkkaan verrattuna kuulostaa huonolta.
No tolla 1000€ autoedulla sitten ajelee jollain 5-sarjan bemarilla "firman piikkiin". Omalla rahalla ostettuna menee 700-800e/kk helposti tollaiseen. Kuka toki mitäkin arvostaa ja tarvitsee.
Itse olen tosiaan ottanut toistaiseksi autoedun rahana. Nyt kun nykyauton yksityisliisari loppuu vuoden päästä, luulen, että ei ole oikein järkeviä yksityisliisareja tarjolla korkojen nousun takia, niin olen harkitsemassa autoedun hyödyntämistä. Auto kun pitää kohta tilata, kun toimitusajat 8-10kk luokkaa helposti...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
No tolla 1000€ autoedulla sitten ajelee jollain 5-sarjan bemarilla "firman piikkiin". Omalla rahalla ostettuna menee 700-800e/kk helposti tollaiseen. Kuka toki mitäkin arvostaa ja tarvitsee.
Itse olen tosiaan ottanut toistaiseksi autoedun rahana. Nyt kun nykyauton yksityisliisari loppuu vuoden päästä, luulen, että ei ole oikein järkeviä yksityisliisareja tarjolla korkojen nousun takia, niin olen harkitsemassa autoedun hyödyntämistä. Auto kun pitää kohta tilata, kun toimitusajat 8-10kk luokkaa helposti...
Juuri tuon takia näen asian aika järkevänä itselleni. Uuden auton hankinta tulee pian ajankohtaiseksi nykyisen kilometrien tullessa täyteen ja tällä saisi pykälää paremman menopelin alle. Vahvasti kyllä alan kallistumaan paikan ottamisen puoleen.
 

KapteeniTunkki

Tukijäsen
Liittynyt
07.05.2018
Viestejä
623
Autoetu on myös siitä vittumainen, että kilometrikorvaukset on sen jälkeen karvan vaille bensat (käyttöedulla) ja ei mitään (täydellä autoedulla).

Jos työajoa tulee, niin yllättäen oma auto on paras ratkaisu. Etenkin kun ne työkilometrit joutuu "maksamaan" myös liisarisopimuksessa, kun nekin niitä kilometrejä kerryttävät.

Toinen ominaisuus on se, että kaikki listalta otetut lisävarusteet joutuu maksamaan itse täysimääräisinä, mutta mallipaketit otetaan huomioon vain arvonaleneman verran. Siksipä erityisesti premium merkeiltä löytyy löytyy näitä "business sport" -versioita, joissa keskeiset lelut ovat mukana.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Autoetu on myös siitä vittumainen, että kilometrikorvaukset on sen jälkeen karvan vaille bensat (käyttöedulla) ja ei mitään (täydellä autoedulla).

Jos työajoa tulee, niin yllättäen oma auto on paras ratkaisu. Etenkin kun ne työkilometrit joutuu "maksamaan" myös liisarisopimuksessa, kun nekin niitä kilometrejä kerryttävät.

Toinen ominaisuus on se, että kaikki listalta otetut lisävarusteet joutuu maksamaan itse täysimääräisinä, mutta mallipaketit otetaan huomioon vain arvonaleneman verran. Siksipä erityisesti premium merkeiltä löytyy löytyy näitä "business sport" -versioita, joissa keskeiset lelut ovat mukana.
Jos ihan puhtaasti katsoo rahanmäärää tilillä niin kyllä autoedulla se on aina pienempi. Se mille voit laskea arvon on huolettomuus, 50-60t uusi auto alla, ei kuluja. Renkaanvaihdot+säilytys, huollot, verot, pesut, nesteet, ja uusi väliaikainen tilalle jos auto joutuu pajalle.. itse maksan näistä sillä,että käteen jäävä raha on 400e/kk pienempi kuin ilman autoetua. Se onko tuo määrä iso vai pieni riippuu paljonko arvostaa ylläolevia:)
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
205
Autoetu on myös siitä vittumainen, että kilometrikorvaukset on sen jälkeen karvan vaille bensat (käyttöedulla) ja ei mitään (täydellä autoedulla).

Jos työajoa tulee, niin yllättäen oma auto on paras ratkaisu. Etenkin kun ne työkilometrit joutuu "maksamaan" myös liisarisopimuksessa, kun nekin niitä kilometrejä kerryttävät.

Toinen ominaisuus on se, että kaikki listalta otetut lisävarusteet joutuu maksamaan itse täysimääräisinä, mutta mallipaketit otetaan huomioon vain arvonaleneman verran. Siksipä erityisesti premium merkeiltä löytyy löytyy näitä "business sport" -versioita, joissa keskeiset lelut ovat mukana.
sähköautoilla voi päästä vielä tekemään ”voittoa” käyttöedullakin jos pystyy kotona halvalla sähköllä lataamaan.

Mulla oli aiemmin Ford Focus täysautoetuna ja se ei ollut kuin jotain 600eur/kk. Nykyfirmassa 530e bmw jossa paljon paskemmat varusteet kuin fokuksessa ja käyttöetukin yli 800eur/kk.
Tuollainen suht edullinen auto täysautoetuna ei ole paha diili jos omia ajoja on suht paljon, itsekin tuli jollain kesälomareissulla ajettua 4000km.
Lisäksi siinä on tietynlainen rentous kun voi ajella sattumanvaraisen asian perässä eikä se maksa mitään.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
205
Tässä nyt viikonlopun tuota työpaikkaa pähkäillyt ja tullut siihen lopputulokseen, että en taida ottaa paikkaa vastaan vaikka liksan saisikin hieman korotettua. Pidän kuitenkin nykyisestä työpaikasta paljon ja työt ovat mielenkiintoisia ja pääsee osallistumaan Suomen mittakaavassa isoihin projekteihin ja olemaan niissä keskeisessä roolissa.
Tokihan nykyisessä työpaikassa tuloissa on 14% bonus osuutta jota ei pitäisi yhtälöön laskea, mutta tähän mennessä se on tullut joka vuosi.
Jos puhtaasti kk/liksalla lasketaan, niin jos palkan saisi tuonne 5500€/kk luokkaan, niin käteen jäisi tonni enemmän joka toki olisi ihan kiva korotus.

Miksi näitä paikkoja pitää tällälailla tarjota, perkele. Lisäliksa kyllä houkuttelisi paljon ja työkin voisi olla ihan mielenkiintoista, mutta toisaalta pidän nykyisestä duunista myös eikä palkkakaan huono ole.
Vähän nykyisestä työpaikasta ja pomosta riippuen kannattaa nostaa asia ihan rohkeasti esille tyyliin: sain työtarjouksen ja en oikein vielä tiedä mitä asian kanssa tekisi, oisko tässä tehtävässä mahdollista tarkistaa palkkausta?”
Ittelle on ainakin joka kerta tarjottu lisää ja lisää rahaa ja sitten käyn lisää jaakobinpainia et mille alkais.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Jos ihan puhtaasti katsoo rahanmäärää tilillä niin kyllä autoedulla se on aina pienempi. Se mille voit laskea arvon on huolettomuus, 50-60t uusi auto alla, ei kuluja. Renkaanvaihdot+säilytys, huollot, verot, pesut, nesteet, ja uusi väliaikainen tilalle jos auto joutuu pajalle.. itse maksan näistä sillä,että käteen jäävä raha on 400e/kk pienempi kuin ilman autoetua. Se onko tuo määrä iso vai pieni riippuu paljonko arvostaa ylläolevia:)
Minkälaisilla diilillä (brutto/netto -tulot) olet päässyt noin pieneen nettoansioiden pienemiseen?
50-60k€ hintaan saisi varmaan ihan ok täyssähkön, jolla itse voisin kuvitella meidän perheen vuotuiset ajot (30-50tkm/v) hoitavan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Vähän nykyisestä työpaikasta ja pomosta riippuen kannattaa nostaa asia ihan rohkeasti esille tyyliin: sain työtarjouksen ja en oikein vielä tiedä mitä asian kanssa tekisi, oisko tässä tehtävässä mahdollista tarkistaa palkkausta?”
Ittelle on ainakin joka kerta tarjottu lisää ja lisää rahaa ja sitten käyn lisää jaakobinpainia et mille alkais.
Nyt taas tossa alkanut miettimään toisin päin, mieli tekisi hyväksyä tarjous. 200€ lisää käteen ja uusi huoleton auto pihaan ja kaikkien huoltamoiden bensakortit taskuun. Kotona töitä tai joku talli tallihallista vuokralle toimistoksi. Autoissa rajana 55k€ nesteellisellä käyttövoimalla tai 65k€ täyssähkö/hybridi vehkeeseen. Jos sähköä niin talolta tulee vielä lisäksi latausyksikkö kotiin josta veloitus menee suoraan firmalle, en tiedä miten tuo on sitten toteutettu.

Pitää huomenna käydä esimiehen juttusilla ja kysellä oisko varaa nostaa yhtään.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
205
Nyt taas tossa alkanut miettimään toisin päin, mieli tekisi hyväksyä tarjous. 200€ lisää käteen ja uusi huoleton auto pihaan ja kaikkien huoltamoiden bensakortit taskuun. Kotona töitä tai joku talli tallihallista vuokralle toimistoksi. Autoissa rajana 55k€ nesteellisellä käyttövoimalla tai 65k€ täyssähkö/hybridi vehkeeseen. Jos sähköä niin talolta tulee vielä lisäksi latausyksikkö kotiin josta veloitus menee suoraan firmalle, en tiedä miten tuo on sitten toteutettu.

Pitää huomenna käydä esimiehen juttusilla ja kysellä oisko varaa nostaa yhtään.
Ton vuokratoimiston jos saat työnantajan piikkiin ja sattuu olemaan sellainen hallitila että sitä voi itsekin hyödyntää niin win-win. Pieni Brotherin cnc-kone vielä nurkkaan jolla näkertelee harrasteautoonsa osia tai jotain vastaavaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Ton vuokratoimiston jos saat työnantajan piikkiin ja sattuu olemaan sellainen hallitila että sitä voi itsekin hyödyntää niin win-win. Pieni Brotherin cnc-kone vielä nurkkaan jolla näkertelee harrasteautoonsa osia tai jotain vastaavaa.
Juu, sanoi että sen voi firman piikkiin vuokrata. Ala kun vielä liittyy koneistukseen niin hyvässä lykyssä senkin saa firman piikkiin
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Kertyykö noista autoetumikkihiirirahoista eläkettä? Tonni kuussa on aika merkittävä lisä pitkällä aikavälillä jos näin on.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 452
Kertyykö noista autoetumikkihiirirahoista eläkettä? Tonni kuussa on aika merkittävä lisä pitkällä aikavälillä jos näin on.
Mutua eikä ole tarvinnut hetkeen tarkistaa mutta käsittääkseni autoedun arvo on verottajan silmissä tuloa joten kaiketi siitä myös eläkettä kertyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Meillä saisi näin: palkka 1000€/kk jos ottaisi autoedun (arvo 1000€/kk) olisi palkka 1000+500€/kk, tähän päälle laitettaisiin vielä 1000€/kk tota autoetua. Eli sitten olisi "oikea" palkka 1500€/kk ja verot maksettaisiin 2500€/kk mukaan. (No palkka tietysti jotain muuta kun 1000€/kk, mutta laskelma esimerkkinä tämä)

Hyvä diili jos ei ajaisi työajoa ja ajaisi vaan paljon omaa ajoa, mutta itselleni oma auto tulee halvemmaksi kun 99% on työajoa ja sitä on paljon.

Tosin luulen että tuollaista autoetua tarjotaan vain niille jotka ajaa paljon työajoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
655
Meillä saisi näin: palkka 1000€/kk jos ottaisi autoedun (arvo 1000€/kk) olisi palkka 1000+500€/kk, tähän päälle laitettaisiin vielä 1000€/kk tota autoetua. Eli sitten olisi "oikea" palkka 1500€/kk ja verot maksettaisiin 2500€/kk mukaan. (No palkka tietysti jotain muuta kun 1000€/kk, mutta laskelma esimerkkinä tämä)

Hyvä diili jos ei ajaisi työajoa ja ajaisi vaan paljon omaa ajoa, mutta itselleni oma auto tulee halvemmaksi kun 99% on työajoa ja sitä on paljon.

Tosin luulen että tuollaista autoetua tarjotaan vain niille jotka ajaa paljon työajoa.
Kalustovastaavana isommassa firmassa kun olen, niin meillä käytetään vapaata autoetua ja käytännössä homma menee siten, että jos palkka on 3000e/kk ja otat työsuhdeauton niin palkkasi on esim. 3500e/kk, vaikka verotusarvo auton osalta olisikin esim. 750e/kk. Tuo ohjaa työntekijää valitsemaan itsellensä siis mahdollisimman halvan työsuhdeauton, joka myös tulee luultavasti firmalle olemaan mahdollisimman halpa siten myös.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
838
Tuo palkka homma on kyllä todella outo tabu näin herran vuonna 2023.

Erääseen kiinnostavaan yritykseen oli tullu itselle sopiva paikka auki, rekry luonnollisesti ulkoistettu. Ilmoitus oli lyhyt ja aika vajavainen..

Ilmoituksessa ei myöskään sanallakaan puhuttu mitään palkasta tai eduista joten puhelin käteen ja soitto rekry tyypille seuraavilla lopputuloksilla:

Ei tiennyt tarkkaa työnkuvaa vaan lähinnä arvaili firman toimialan mukaan

Ei mitään tietoa onko liikkuvaa työtä vai toimistolla istumista

Ei mitään tietoa onko ulkomaan keikkoja vaikka kaikki toimittajat ulkomaalaisia…

Ei osannut kertoa minkäänlaista palkkahaitaria edes

Arveli että päälikön pestiin kuuluu läppärit ja puhelimet mutta ei ollut varma tästäkään

Ei kuulemma ollut saanut näitä tietoja ja olin ensimmäinen ketä kyseli näitä…

Puhelu loppui kun sanoin että näiden surkeiden tietojen perusteella en jaksa tuhlata omaa aikaani edes hakemuksen teon verran että nimellä löytää linkkarista ja näkemiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 414
Tuo palkka homma on kyllä todella outo tabu näin herran vuonna 2023.
Jep. Monesti on tuntunut siltä, että palkkaa ei ole edes mietitty työnantajan puolelta tai kiinnostus sitä kohtaan tulee jotenkin yllätyksenä. Siitä ei välttämättä nosteta mitään esiin vastapuolen osalta tai sitten asia menee yksisuuntaisesti niin, että hakijan toivetta kysytään mutta siihen ei kommentoida mitään takaisin. Huvittavimpia on olleet paikat, joissa palkka tulee aikalailla suoraan jostain taulukosta (joko yleinen julkinen tai firman oma sisäinen) ja silti sitä palkkahaitaria ei kerrota tai edes tiedetä mikä se käytettävä taulukko/palkkaluokka on ja mitä se sanoo.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Mä jouduin lomautetuksi joku aika sitten ja rupesin ettimään uutta duunia. Noh... keskiviikkona pamahti sit puhelu kolmesta paikasta parin tunnin sisään, että paikka on mun jos otan sen vastaan. Valitsin näistä mieluisimman ja tänään kävin tekemässä sopparin. Palkka nousi aika tarkkaan 20% edelliseen duuniin verrattuna. Tämän lisäksi vielä firman auto alle millä saa ajella työmatkat ja työajot.... tästä ei lasketa minulle mitään verotettavaa etua.

Hakijoita tähän paikkaan oli noin 40 ja kolme eri kierrosta haastatteluja joista viimeisimmän toteutti ulkopuolinen konsultti. Tähän sisältyi nelisen tuntia ennakkotehtäviä ja tunnin psykologin haastattelu.

Täytyy kyllä sanoa, että enää ei lomautus harmita yhtään.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 452
Mä jouduin lomautetuksi joku aika sitten ja rupesin ettimään uutta duunia. Noh... keskiviikkona pamahti sit puhelu kolmesta paikasta parin tunnin sisään, että paikka on mun jos otan sen vastaan. Valitsin näistä mieluisimman ja tänään kävin tekemässä sopparin. Palkka nousi aika tarkkaan 20% edelliseen duuniin verrattuna. Tämän lisäksi vielä firman auto alle millä saa ajella työmatkat ja työajot.... tästä ei lasketa minulle mitään verotettavaa etua.

Hakijoita tähän paikkaan oli noin 40 ja kolme eri kierrosta haastatteluja joista viimeisimmän toteutti ulkopuolinen konsultti. Tähän sisältyi nelisen tuntia ennakkotehtäviä ja tunnin psykologin haastattelu.

Täytyy kyllä sanoa, että enää ei lomautus harmita yhtään.
Toisilla se on helppoa. Tässä vierestä seurasin puolison työnhakua niin lähes joka hakemuksen perään soiteltiin ja haastateltiin vähintään kerran. Kaksi tarjousta pöydällä ja pariin vielä tulossa jatkokeskustelut kun valitsi toisen pöydällä olleista 100% etätoimiston ja n. 20% edellistä korkeamman palkan takia.

Itse kun töitä hakee niin se on työ ja tuska että saa edes yhden paikan kiinnostumaan kerrallaan. Viime kierroksella myös tuli ei kiitosta vielä kahdenkin haastattelukierroksen jälkeen. Karsii kummasti haluja hakea töitä tällä hetkellä kun muistelee tuota. :beye:
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
81
Listataanpa tänne oman lyhyehkön uran palkkakehitys, palkat bruttovuosituloina (2023 arvio). Koulutuksena diplomi-insinööri, ikää alle 30v ja työnantaja pysynyt samana. Työnkuva muuttunut tänä aikana kahdesti (2022 alussa ja äskettäin).

2021 38k€
2022 51k€
2023 ~60-62k€
 
Liittynyt
23.02.2018
Viestejä
13
IT-inssinä AMK pohjalta kemianteollisuudessa. Samalla työpaikalla viihtynyt 5v opiskelun ohella joista viimeiset 2 vuotta vakituisena, viime vuoden kokonaistulot aikalailla 40K€.
Vuoden alusta nousi kk palkka 3170€/kk, tuotantopalkkiot ja muut lisät summattuna tämän vuoden tulot arviolta 44-45K€.
Päivitelläämpä lukuja. Alla palkkakehitystä viimeisen 8v ajalta, työnantaja pysynyt samana:

2015 - 25k€
2016 - 34k€ (vakinaistaminen)
2017 - 39k€
2018 - 49k€
2019 - 53k€ (toimenkuvan muutos)
2020 - 67k€
2021 - 69k€
2022 - 82k€

2023 arvio 80-85k€
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Tänä vuonna menis ekan kerran todennäköisesti itsellä 60k€ rikki jos jatkan koko vuoden nykyisellä työnantajalla. Nyt vaan vahvasti näyttää siltä, että työnantaja vaihtuu ja tällä päästäänkin jo lähemmäs 70k€, ensi vuonna sitten jo yli 80k€.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
316
Kaivinkoneenkuljettajana 2480e/kk brutto. Vuositulot vaihdelleet siinä 34000-40000eur, välillä ylitöitä ja päivystyksiä jne työkomennuksia riippuen hommista.
Nykyään jo toisella työnantajalla ja kuukausipalkka pyöri viime vuonna koneenkuljettajana 2600-2900e tuntumassa bruttona riippuen ylityötunneista. Nyt ensimmäisen vuoden insinööriopiskelijana (monimuoto) aloitin vuoden vaihteessa maanrakennuspuolen työnjohtajana samalla työnantajalla ja kuukausipalkka 2900e ilman ylitöitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Kuinka paljon työhuonevähennystä voi saada jos tekee töitä täysin kotona? Vai onko se tuon maksimi 920€?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
352
Kaavamainen maksimi 920e. Tai sitten teet selvityksen kuluista (vuokra, sähköt, vedet, netti, vakuutukset, siivous etc...) ja vähennät paljonko tykkäät.
Onko tuossa mitään sääntöjä, esim. joku m2 määrä jota voi käyttää laskemisen perustana?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Kuinka paljon työhuonevähennystä voi saada jos tekee töitä täysin kotona? Vai onko se tuon maksimi 320€?

2022 tosin, mutta kai se sama 920e on. Ja sitten jos on mahdollisuus vähentää todellisetn kuluje mukaan myös. Itse olen vähentänyt todellisilla kuluilla, koska ne ovat mulla yli ton kaavamaisen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 774
Eikun vain tiedustelemaan paljonko kollegat tienaa
Mun mielestä tämä on jo aika erikoista.

– Työntekijälle tulee oikeus tiedustella, millaista palkkaa hänen edeltäjänsä on saanut ja millaista palkkaa samoissa tehtävissä maksetaan, Niklas Bruun sanoo.y

Jos työntekijä epäilee kokevansa palkkasyrjintää, hänellä on jatkossa oikeus saada tietoonsa samaa tai samanarvoista työtä tekevien työntekijöiden keskipalkat sukupuolen mukaan eriteltynä.

Termi ”samanarvoinen” on kiinnostava. Työnantajalla on aiempaa suurempi velvollisuus käydä läpi eri työtehtävien vaativuutta. Sen jälkeen voidaan vertailla eri ammattiryhmien palkkoja.

– Samanarvoiset työt voivat olla luonteeltaan hyvin erilaisia. Esimerkiksi palomies voi tehdä samanarvoista työtä kuin sairaanhoitaja. Nämä vertailut tulevat nyt kuulumaan työnantajan velvollisuuksiin, Bruun sanoo.

Mikäli raportit paljastavat yli viiden prosentin palkkaeroja, joita ei voi perustella osaamisella, koulutuksella tai muulla hyväksyttävällä perusteella, työnantajan on käytävä palkkaustilannetta läpi työntekijöiden edustajien kanssa. Direktiivin mukaan sukupuolensa vuoksi palkkasyrjitty työntekijä on oikeutettu korvauksiin.


Onko hyväksyttävä peruste, että työnhakija ei vain pyytänyt enempää? On erikoista, jos työnantajan pitää tällaisessa tapauksessa korottaa "liian halvan" työntekijän palkkaa.
Sukupuoliasian ymmärrän, mutta miten senkin todistat?

Tämä kyllä on totta ja varmaa pääosin vesittää koko homman:

  • Helppoa ei tule olemaan myöskään ”samanarvoisen” työn määrittely.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Riippuu tietysti hommasta, mutta toiset on vaan parempia kuin toiset. Joku saa aikaan paljon enemmän kuin joku toinen vaikka tekevätkin samaa hommaa, onko sitten oikein että palkka olisi sama?

Jos työ olisi kaivaa lapiolla ojaa ja toinen kaivaa 10m tunnissa ja toinen 20m niin onko tuo peruste maksaa tupla palkkaa? Pitäisi olla. Siksi aina vähän ihmettelen näitä samasta työstä sama palkka. Pitäisi olla ennemminkin samasta tuloksesta sama palkka tms. Kun aina on niitä jotka vaan lorvailee ja sitten on ahkeria.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Riippuu tietysti hommasta, mutta toiset on vaan parempia kuin toiset. Joku saa aikaan paljon enemmän kuin joku toinen vaikka tekevätkin samaa hommaa, onko sitten oikein että palkka olisi sama?

Jos työ olisi kaivaa lapiolla ojaa ja toinen kaivaa 10m tunnissa ja toinen 20m niin onko tuo peruste maksaa tupla palkkaa? Pitäisi olla. Siksi aina vähän ihmettelen näitä samasta työstä sama palkka. Pitäisi olla ennemminkin samasta tuloksesta sama palkka tms. Kun aina on niitä jotka vaan lorvailee ja sitten on ahkeria.
Siksi ainakin rakennusalalla vallitseekin sellainen henki ettei ole järkevää tehdä tuntipalkalla urakkatahtia. Miksi hätiköidä kun pienemmälläkin panoksella saa saman palkan jos on tuntihommissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Riippuu tietysti hommasta, mutta toiset on vaan parempia kuin toiset. Joku saa aikaan paljon enemmän kuin joku toinen vaikka tekevätkin samaa hommaa, onko sitten oikein että palkka olisi sama?

Jos työ olisi kaivaa lapiolla ojaa ja toinen kaivaa 10m tunnissa ja toinen 20m niin onko tuo peruste maksaa tupla palkkaa? Pitäisi olla. Siksi aina vähän ihmettelen näitä samasta työstä sama palkka. Pitäisi olla ennemminkin samasta tuloksesta sama palkka tms. Kun aina on niitä jotka vaan lorvailee ja sitten on ahkeria.
Entäs jos toinen kaivaa metrin syvää ojaa 5m tunnissa kun toinen kaivaa 10m puoli metriä syvää ojaa tunnissa? Molemmat on nimikkeellä ojankaivaja.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 162
Jos työ olisi kaivaa lapiolla ojaa ja toinen kaivaa 10m tunnissa ja toinen 20m niin onko tuo peruste maksaa tupla palkkaa? Pitäisi olla.
Entäs jos toinen kaivaa metrin syvää ojaa 5m tunnissa kun toinen kaivaa 10m puoli metriä syvää ojaa tunnissa
Molemmat työt ovat yhtä vaativia, joten vaativuusluokka on sama.
Kovempaa tulosta tekevä työntekijä voi saada parempaa henkilökohtaista palkanlisää.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 874
Aika erikoinen toi ”työnantaja ei voi vaatia korvausta oikeudenkäyntikuluista vaikka todettaisiinkin toimineen oikein”. Antaa aika paljon mahdollisuuksia kiusantekoon. Ehkä kynnys on kuitenkin korkea…

Mut tosiaan toi töiden vaativuuden vertailu on myös mielenkiintoinen juttu. Tuntuu ettei tota ole ainakaan meillä kauheasti vertailtu, ja kriteerien valinta saattaisikin olla haastavaa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Entäs jos toinen kaivaa metrin syvää ojaa 5m tunnissa kun toinen kaivaa 10m puoli metriä syvää ojaa tunnissa? Molemmat on nimikkeellä ojankaivaja.
Niin, meillä on ehkä 700 työntekijää samalla nimikkeellä, vaikka jonkun työn skoopissa on esim. home ja toisen kvanttitekniikka. Mitenköhän noita vertaillaan toisiinsa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Niin, meillä on ehkä 700 työntekijää samalla nimikkeellä, vaikka jonkun työn skoopissa on esim. home ja toisen kvanttitekniikka. Mitenköhän noita vertaillaan toisiinsa?
Sepä se. Se että nimike on sama ei tarkoita että kaikki tekevät samoilla spekseillä töitä.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
127
Direktiivin 4 artiklan 3 kohta:
"Näiden välineiden tai menetelmien avulla on voitava arvioida, ovatko työntekijät työn arvon suhteen vertailukelpoisessa tilanteessa, käyttäen objektiivisia kriteereitä, joihin kuuluvat koulutus- ja ammattitaitovaatimukset, pätevyys, kuormitus ja vastuun määrä, suoritettava työ ja työtehtävien luonne. Ne eivät saa sisältää kriteereitä, jotka välittömästi tai välillisesti perustuvat työntekijöiden sukupuoleen, tai nojautua tällaisiin kriteereihin."

Tuossapa suoraan direktiivistä kriteerejä, joilla työn samanarvoisuutta arvioidaan. Luonnollisestikaan ei olla menossa esim. pelkästään nimikkeen mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Direktiivin 4 artiklan 3 kohta:
"Näiden välineiden tai menetelmien avulla on voitava arvioida, ovatko työntekijät työn arvon suhteen vertailukelpoisessa tilanteessa, käyttäen objektiivisia kriteereitä, joihin kuuluvat koulutus- ja ammattitaitovaatimukset, pätevyys, kuormitus ja vastuun määrä, suoritettava työ ja työtehtävien luonne. Ne eivät saa sisältää kriteereitä, jotka välittömästi tai välillisesti perustuvat työntekijöiden sukupuoleen, tai nojautua tällaisiin kriteereihin."

Tuossapa suoraan direktiivistä kriteerejä, joilla työn samanarvoisuutta arvioidaan. Luonnollisestikaan ei olla menossa esim. pelkästään nimikkeen mukaan.
Eli jos sairaanhoitaja 1 "hoitaa" enemmän sairaita per tunti kun hoitaja 2 niin hoitaja 2 pitäis saada parempaa liksaa?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Mun mielestä tämä on jo aika erikoista.

– Työntekijälle tulee oikeus tiedustella, millaista palkkaa hänen edeltäjänsä on saanut ja millaista palkkaa samoissa tehtävissä maksetaan, Niklas Bruun sanoo.y

Jos työntekijä epäilee kokevansa palkkasyrjintää, hänellä on jatkossa oikeus saada tietoonsa samaa tai samanarvoista työtä tekevien työntekijöiden keskipalkat sukupuolen mukaan eriteltynä.

Termi ”samanarvoinen” on kiinnostava. Työnantajalla on aiempaa suurempi velvollisuus käydä läpi eri työtehtävien vaativuutta. Sen jälkeen voidaan vertailla eri ammattiryhmien palkkoja.

– Samanarvoiset työt voivat olla luonteeltaan hyvin erilaisia. Esimerkiksi palomies voi tehdä samanarvoista työtä kuin sairaanhoitaja. Nämä vertailut tulevat nyt kuulumaan työnantajan velvollisuuksiin, Bruun sanoo.

Mikäli raportit paljastavat yli viiden prosentin palkkaeroja, joita ei voi perustella osaamisella, koulutuksella tai muulla hyväksyttävällä perusteella, työnantajan on käytävä palkkaustilannetta läpi työntekijöiden edustajien kanssa. Direktiivin mukaan sukupuolensa vuoksi palkkasyrjitty työntekijä on oikeutettu korvauksiin.


Onko hyväksyttävä peruste, että työnhakija ei vain pyytänyt enempää? On erikoista, jos työnantajan pitää tällaisessa tapauksessa korottaa "liian halvan" työntekijän palkkaa.
Sukupuoliasian ymmärrän, mutta miten senkin todistat?

Tämä kyllä on totta ja varmaa pääosin vesittää koko homman:

  • Helppoa ei tule olemaan myöskään ”samanarvoisen” työn määrittely.
Euvostoliitto voisi säätää direktiivin jossa määrätään sama palkka kaikille tehtävistä ja työpanoksesta riippumatta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Se tunne kun 3 ihmista tekee tyota 3 viikkoa jonka olisi tehnyt itse 2 paivassa. Ja niilla 3 olisi ollut evaat tehda se samassa ajassa jos olisivat seuranneet ohjeita,
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 296
Viestejä
4 156 646
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom