Niin. Eli; tulit ajoissa tunneille, et häirinnyt oppituntia, teit tehtävät mitä piti tosissaan ja sitten olit opettajien silmätikkuna vanhempien väärän puoluekirjan takia- josta syystä, jos teet lapsia, teet parhaasi häiritäksesi ihan eri opettajia ihan eri koulussa?
Olen ollut jälki-istunnossa koska heitin vapaa-ajallani lumipalloja jossain lumisota leikissä, niinkun moni muukin oli jostain ihan koulun ulkopuolisesta asiasta. Tai jotain vapaa-ajan juttuja selvitettiin jossain opettajanhuoneessa koulun jälkeen, mitkä ei koululle kuulu, kuka lämäs kiekon kenenkin silmään ja pitihän minutkin sinne saada kun noitten luistelijoiden kanssa kaveerasin vaikken itse edes paikalla ikinä ollut kun vihasin jääkiekkoa ja luistelua. Kun opettaja sai jonkun päähänpiston donald trump tyyppisesti mikä nyt on hänen mielestään totta kuka missäkin olisi voinut olla ja tehdä mitäkin, niin vastine kaikkeen oli "älä valehtele" vaikka itse keksi paskapuheita jatkuvasti. olen ollut puhuttelussa koska jonkun nato-sinkkiarkkupaatoksen jälkeen kysyin että eikö ne sitte tulisi auttamaan jos venäjä hyökkäisi, tän jälkeen ties kuinka kauan puhuteltiin sotamarsalkkana, sotahulluna tai vastaavasti. Ylemmällä luokalla oli puolijuoppojen muksu mitä opettaja sai nostella seinille ja retuuttaa ihan miten tykkäs, ihan sairas väkivaltanen ukko oli sekin opettaja. omalla luokalla likat sai pälpättää suht vapaasti tunnilla, pojat jos kuiskutteli jotain niin niskasta kiinni ja ulos luokasta. Samoin likat puhui automaattisesti aina totta ja pojat valehteli automaattisesti ja likkojen pahanteot oli aina poikien vika. Puutyöopettaja, jonka luokalla oli muutama kaveri ja mullekkin opetti puutöitä, oli varmaan koko koulun pahin henkinen koulukiusaaja näsäviisasteluillaan ja oppilaiden nolaamisillaan, mutta kun näsäviisasteli takasin ihan hyvässäkin hengessä, niin täys raivo päällä.
Nää koulukyyditykset oli vielä yks minkä kanssa opettajat pystyi uhkailemaan, kun taksi lähtee kello se ja se, niin opettaja toki saattoi uhkailla noilla koulun jälkeen jättämisillään jostain huuhaa syistä, kerran kysyin että kun olen oikeutettu tähän taksikyytiin niin varmaan sitte maksajakin sille ylimääräselle kyydille löytyy koulusta? Siitäkin sitten nousi möly, vaikka ihan aiheellinen kysymys. Millä oikeuksilla opettaja kävelee kunnan päätösten yli.
Tässä nyt aika lyhyt listaus omista kokemuksista, yhtään sen enempää tuskin häiritsin mitä muutkaan ja ihan ok numeroilla tuolta selvisin. Osallistuin vielä koulun järjestämään kerhoonkin vuosikausia mitä musiikinopettaja veti. Yleisesti vaan tämmäset kokemukset vie aika paljon luottamusta kyseiseen laitokseen, eikä unohdu sillä että joku sanoo että nyt kaikki on toisin. Kovasti tuota kaikkea toimintaa katsottiin läpi sormien vaikka "koulussa ei kiusata" ja sitä ja tätä ulospäin esitettiin, lapsena on vaan aika voimaton tuollaisen edessä, etenkin jos kiusaajana sattuukin olemaan opettaja ja toimintatapa jatkuu sukupolvesta toiseen ikäänkuin normaalina.
En yhtään siis epäile, etteikö tuon nykyisten vanhempien yliherkkyyden taustalla olisi vastaavia kokemuksia. Enkä pidä sitä yliherkkyyttä mitenkään hyvänä asiana, mutta ymmärrän sitä kyllä jos on tuollaista omalla koulutiellään kokenut eikä haluisi että oma lapsi on yksin kaiken mielivallan edessä. Ei siinä sinänsä mistään "häiritsemisestä" ole kyse, vaan lähinnä siitä että mielivaltaa ei tartte nykypäivänä sulattaa tai jotain ihan kummallisia rankaisukäytäntöjä. Tämä vanhempien yliherkkyys vaan aika usein rinnastetaan lasten lellimiseksi ja kaikenlaiseksi "ei meidän onni-pekka nyt...."- jutuksi vaikka taustalla voi olla ihan oikeita kokemuksia väärinkäytöksistä, mitä vastaan lastaan haluaa puolustaa. Ei ehkä ole tämän topicin mukaista käsitellä koulutraumoja, mutta kirjoitin nyt tuohon esimerkiksi mitä voi olla. jos on sattunut johonkin erilaiseen kouluympäristöön niin varmaan nuo asiat ja koko ylisuojelevuus teemana kuulostaa vieraalta.
Noin muuten, kannatan edelleen lisää pituutta koulupäivään nimenomaan taito-taideaineita lisäämällä. Se keventää sitten myös niitä teoriaopintoja, ja lisäksi sitä että ne jotka haluavat oikeasti opiskella, saisivat tehdä niin ilman niiden kumisaappaiden härväämistä kesken fyssantunnin.
Mun mielestäni enemmänkin sitä koostumusta voisi muuttaa, yli 6 tuntia alkaa olemaan koulua jo teinille aika pitkä aika kun vielä kotitöitäkin pitäisi tehdä. Yläasteella valinnaisaineet oli ihan hyvä tuohon, niin sai jättää niitä turhiksi kokemiaan jonkun verran pois. Huono puoli oli se, että lukuaineiden puolella ei juuri mitään tolkullista omana aikana ollut, kaupalliset aineet ja maa ja metsätalous ainoana. Otin molemmat, hyödyllisempää olisi ollu saada valita vaikka matematiikka mikä oli mun mielestäni kiinnostavaa.
Itsekin kannatan riman asettamista sen verran korkealle, että edes perusasiat osataan ennen kun koulusta pääsee pois.