Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
@Mikkos

Kaksinkertaistamalla budjetti tulee huomattavasti parempaa olutta.. Nyt on vaan semmoiset ilmat, että lagerointi tai kylmässä käyttäminen ei oikein onnistu.

Ensinnä vaihtaisin sen hiivan. Jos W34/70:lle ei saa sopivia lämpötiloja ja hinta hirvittää, niin tee vaan pseudolager ja osta jostain alan liikkeestä US-05. Sillä voi tehdä kaikkia oluita ja se maksaa n. 3€ / paketti. Se ei ole lager-hiiva per se, mutta sillä saa lager-tyyppistä olutta. Jos rahaa on , niin sitten Lutra Kveik, se on niin hyvä , että pyytävät ylihintaa.

Minkään oikean perusoluen valmistusaineissa ei ole perussokeria, pl. imperial stoutit, jossa se viimeinen prosentti haetaan laittamalla sokeria. Belgioluissa voi olla kandisokeria, tms. Itse olen käyttänyt sokeria siinä, mihin ostit noita carbonation dropseja, eli hiilihapottamisessa. Määrä on niin vähäinen, että tuskin kukaan huomaa eroa maussa. Paras vaihtoehto on puhdas spraymallas, se on kuivattua olutta. On myös LME:tä, jossa 1.2kg on sopiva määrä mallassiirappia (niinkuin se uute) ja sillä saa Oikeaa Olutta.

On myös panimosokeria, joka on vähemmän makea versio sokerista, mutta se on vain maissisokeria , joka ei maistu maissille (maissinen lager on hyvää :p), mutta se on hyvälaatuista ja itse laitan sitä, jos haluan keventää runkoa ja "raikkaampaa" olutta. Näin viimeeksi kesällä 2021.. Kesällä 2020 tein uutteita itse ja minulla oli monta Panimonurkan 1kg Universal Beer Kittiä, jotka maksoivat 6€ ja niissä oli 50% spraymallasta ja 50% panimosokeria. Siinä oli hinta kohdallaan. Ei niillä niitä enää ole.

Sitten on myös maltodekstriini, mutta se ei tuo prosentteja. Se vähän makeuttaa olutta (ei tuntuvasti) ja sitä käytetään tuomaan sitä runkoa, vaahtoa ja suuntuntumaa, mitkä menetät laittamalla (panimo)sokeria. Eli kompensoidaan lisäaineella sitä, että käytit sokeria.

--

Uskon oikeasti, että tuosta saa paljon parempaa, mutta taidat asua ns. hevon kuusessa. Tämä ihan postikulujen takia. Sitten pitäisi miettiä kerralla kunnon tilaus. Itse ostelisin DME(Spraymallas)/LME(sama siirappina) varastoon ja sitten noita uutteita sen mukaan, kun tekee mieli. Ja monta pakettia US-05, sitä saa menemään kaikkeen. Sitten joku kiva humala kuivahumalointiin tai omiin projekteihin, esim. Mosaic tai Citra.

Käytännössä:
1 uutepaketti + 1kg spraymallas = tämä on olutta, niinkuin uutteentekijä on sen tarkoittanut. Vain tuon uuteprosessin hyvyys on esteenä hyvälle oluelle.
1 uutepaketti + 0.5kg spraymallas + 0.5kg (panimo)sokeri = tässä on vähemmän runkoa, se on raikkaampi ja sen vaahto ei ole yhtä hyvä kuin edellisessä. Sopii kuitenkin hienosti kesäbisseksi.
1 uutepaketti + tuo beer enchancer 3 = no.. melkein sama kuin edellinen, paitsi se maltodekstriini ei käy, tekee paremman rungon ja vaahtokukan, mutta se ei käy, niin siitä ei tule prosentteja.
1 uutepaketti + 1kg (panimo)sokeria = vetinen, cooperin pullahiivalla vähän simainen, ohutrunkoinen kalja, jota voi vertailla niiden ulkomaan alkoholikauppojen halvimpiin. Ne kyllä käyttää siirappia, kun se on jotenkin parempaa tai helpommin käsiteltävissä.

--

Spraymaltaat oli viime vuonna 5-6€/paketti, mutta nyt on joku ihme pula kaikesta ja hinta on noussut jopa yli 50%. En tiedä, ketä tästä pitäisi kiittää, ehkä Putinia, tai sitten huonoa satoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
@Mikkos

Kaksinkertaistamalla budjetti tulee huomattavasti parempaa olutta.. Nyt on vaan semmoiset ilmat, että lagerointi tai kylmässä käyttäminen ei oikein onnistu.

Ensinnä vaihtaisin sen hiivan. Jos W34/70:lle ei saa sopivia lämpötiloja ja hinta hirvittää, niin tee vaan pseudolager ja osta jostain alan liikkeestä US-05. Sillä voi tehdä kaikkia oluita ja se maksaa n. 3€ / paketti. Se ei ole lager-hiiva per se, mutta sillä saa lager-tyyppistä olutta. Jos rahaa on , niin sitten Lutra Kveik, se on niin hyvä , että pyytävät ylihintaa.

Minkään oikean perusoluen valmistusaineissa ei ole perussokeria, pl. imperial stoutit, jossa se viimeinen prosentti haetaan laittamalla sokeria. Belgioluissa voi olla kandisokeria, tms. Itse olen käyttänyt sokeria siinä, mihin ostit noita carbonation dropseja, eli hiilihapottamisessa. Määrä on niin vähäinen, että tuskin kukaan huomaa eroa maussa. Paras vaihtoehto on puhdas spraymallas, se on kuivattua olutta. On myös LME:tä, jossa 1.2kg on sopiva määrä mallassiirappia (niinkuin se uute) ja sillä saa Oikeaa Olutta.

On myös panimosokeria, joka on vähemmän makea versio sokerista, mutta se on vain maissisokeria , joka ei maistu maissille (maissinen lager on hyvää :p), mutta se on hyvälaatuista ja itse laitan sitä, jos haluan keventää runkoa ja "raikkaampaa" olutta. Näin viimeeksi kesällä 2021.. Kesällä 2020 tein uutteita itse ja minulla oli monta Panimonurkan 1kg Universal Beer Kittiä, jotka maksoivat 6€ ja niissä oli 50% spraymallasta ja 50% panimosokeria. Siinä oli hinta kohdallaan. Ei niillä niitä enää ole.

Sitten on myös maltodekstriini, mutta se ei tuo prosentteja. Se vähän makeuttaa olutta (ei tuntuvasti) ja sitä käytetään tuomaan sitä runkoa, vaahtoa ja suuntuntumaa, mitkä menetät laittamalla (panimo)sokeria. Eli kompensoidaan lisäaineella sitä, että käytit sokeria.

--

Uskon oikeasti, että tuosta saa paljon parempaa, mutta taidat asua ns. hevon kuusessa. Tämä ihan postikulujen takia. Sitten pitäisi miettiä kerralla kunnon tilaus. Itse ostelisin DME(Spraymallas)/LME(sama siirappina) varastoon ja sitten noita uutteita sen mukaan, kun tekee mieli. Ja monta pakettia US-05, sitä saa menemään kaikkeen. Sitten joku kiva humala kuivahumalointiin tai omiin projekteihin, esim. Mosaic tai Citra.

Käytännössä:
1 uutepaketti + 1kg spraymallas = tämä on olutta, niinkuin uutteentekijä on sen tarkoittanut. Vain tuon uuteprosessin hyvyys on esteenä hyvälle oluelle.
1 uutepaketti + 0.5kg spraymallas + 0.5kg (panimo)sokeri = tässä on vähemmän runkoa, se on raikkaampi ja sen vaahto ei ole yhtä hyvä kuin edellisessä. Sopii kuitenkin hienosti kesäbisseksi.
1 uutepaketti + tuo beer enchancer 3 = no.. melkein sama kuin edellinen, paitsi se maltodekstriini ei käy, tekee paremman rungon ja vaahtokukan, mutta se ei käy, niin siitä ei tule prosentteja.
1 uutepaketti + 1kg (panimo)sokeria = vetinen, cooperin pullahiivalla vähän simainen, ohutrunkoinen kalja, jota voi vertailla niiden ulkomaan alkoholikauppojen halvimpiin. Ne kyllä käyttää siirappia, kun se on jotenkin parempaa tai helpommin käsiteltävissä.

--

Spraymaltaat oli viime vuonna 5-6€/paketti, mutta nyt on joku ihme pula kaikesta ja hinta on noussut jopa yli 50%. En tiedä, ketä tästä pitäisi kiittää, ehkä Putinia, tai sitten huonoa satoa.
Pitää tutustua. Onko alkoholi % sama kuin sokerin kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Uusi juu ollaan vielä. Helmikuun alussa alkoi toiminta En tiedä mistään Klarnan kusetuksista, mutta voin kyllä myöntää että pettyneitä ollaan oltu kyllä Klarnan Checkouttiin. Ovat päivittäneet juuri tuota kassatapahtumaa ja ei ole kyllä niin selkeä kokemus, kuin ennen. Todennäköisesti tullaan vaihtamaan siitä pois jollain aikataululla ☝Mutta eipä se Klarna mitään kuseta. Ei vaan maksa niillä niiden pilko palasiksi maksuilla, niin ei tuu mitään ylimääräisiä kuluja Jos ei vielä viitsi tilata, niin ehkäpä tulevaisuudessa sitten, kun vaihtuu Klarna johonkin muuhun :):thumbsup:
tl;dr Klarnaa ei kiinnosta pätkääkään tietosuoja.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Pitää tutustua. Onko alkoholi % sama kuin sokerin kanssa?
DME:tä pitää laittaa enemmän , kai jos laitat 800g sokeria, niin kilo DME:tä ajaa saman asian (ehkä 1.2kg). Itse olen laittanut kaksi pussia spraymallasta, tai yhden pussin LME:tä. LME:tä saa halvemmalla:
Pitäisi löytää konversiolaskuri sokerille, mutta sokerissa on mielenkiintoisia ominaisuuksia, kuten että se käy melkein kokonaan, jolloin ei jää sitä viljan makua ja jäännössokereita, niinkuin oikeasta viljasta. Ominaispainomittarin saa Prismasta, ja sillä voi katsoa tarpeeksi tarkasti alkoholiprosentit, kun mittaa alussa ja lopussa - ja syöttää niihin laskureihin :D

Jos tuolla teet, tulee hienoa olutta, ja niillä on valikoimaakin bullet brew -uutteissa. Tuo on virolainen firma, jolla on paljon paremmat uutteet kuin esim. Finlandialla.
Toinen ihan hyvä on Mangrove Jack's. Cooper'sin uutteissa en tykkää mukanatulevasta hiivasta.

Eli pussi noiden olutta ja pussi LME:tä (esim. tuo 1.5kg Light).

PS. Melkkobrew järjestää joka vuosi Cooper's-uutekisan ja seuraava on ensi kuussa kai. Tässä voi olla mahdollisuus , jos olet tarpeeksi kova tekijä siihen mennessä :)
 
Liittynyt
01.05.2022
Viestejä
4
tl;dr Klarnaa ei kiinnosta pätkääkään tietosuoja.


Tuo Klarnan Checkout on aika monimutkanen ja se esim. varmistaa luottotiedot, jos käytät heidän "pilko maksut" ominaisuuksia. En tiiä liittyykö toi alimmainen uutinen siihen! Klarna on tosiaan niin monimutkanen, että tänään se teki viimeiset temput ja sen johdosta ollaan siirtymässä Vismaan todennäköisesti jo parin päivän sisällä. Meille elintärkeät ominaisuudet, kuten "osta painon mukaan" tai "osta metrimärään mukaan" on ollu Klarnalle liikaa. Joten @ossid saatat päästä testaamaan meitä jo aiemmin, kun oli tarkoitus :x3:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Jahas, tulipahan itsekkin pitkästä aikaa ostettua olut systeemit. Toki vain tiivistettä (Coopers european lager) mutta uutuutena ostin panimosokeria ja virallisia carbonaattoripillereitä. Saa nähä paljonko on eroa kidesokeriin.

Mietin että pitäiskö tökkää koko kilo tota sokeria niin sais vähän jämäkämpää. 800-900g normaalisti kidesokeria laittanut.
Noniin, aika basicilla liikeelle eli Coopers European Lager ja kilo panimosokeria. Saas kattoo.

Seuraavaa kertaa varten pitää sitten varata niitä uusia systeemejä mutta ei jaksanu tähän satsiin kun olis pitäny tilaa ja odotella ja säätää. Inspiraatio katoaa! :D
Jos sitä vaikka tekis vähän aktiivisemmin kun sai kaikki vermeet taas kaivettua varaston perukoilta. Ja pullottaminenkin on juhlaa kun on litrasia patenttikorkkipulloja. Tosin kirkkaita mutta pahvilaatikoossa pimeessähän noita säilytetään. Eikä oo iso homma pestä ja korkittaa. Toista se oli kun oli neljä korillista 0,33 lasipulloja niin pesu ja korkitus oli melkoinen urheilusuoritus..

Ans kattoo ny mitä tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Ja vielä asian vierestä..
Toisissa ohjeissa sanotaan että hiiva pitää ripotella käymisastiaan nesteen pinnalle ja toisissa taas sanotaan että hiiva pitää ensin "käynnistää" astiassa oikean lämpötilaista kantavierrettä ja sitten kaataakäymistastiiaan lopun nesteen joukkoon ja sitten vielä "hapettaa" olut eli lorotella paljon niin että tulee mahdollisimman "ilmavaa" nestettä..

Onko näillä jotain väliä miten sen hiivan sinne tyrkkää? Käynnistääkö ensin ja kaataa hiivavellin muun joukkoon? Vai pitääkö se tosissaan vaan ripotella pinnalle ja olla sekottamatta vai kuinka?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ja vielä asian vierestä..
Toisissa ohjeissa sanotaan että hiiva pitää ripotella käymisastiaan nesteen pinnalle ja toisissa taas sanotaan että hiiva pitää ensin "käynnistää" astiassa oikean lämpötilaista kantavierrettä ja sitten kaataakäymistastiiaan lopun nesteen joukkoon ja sitten vielä "hapettaa" olut eli lorotella paljon niin että tulee mahdollisimman "ilmavaa" nestettä..

Onko näillä jotain väliä miten sen hiivan sinne tyrkkää? Käynnistääkö ensin ja kaataa hiivavellin muun joukkoon? Vai pitääkö se tosissaan vaan ripotella pinnalle ja olla sekottamatta vai kuinka?
Jos teet kaupanvahvuista olutta, ihan sama. Laita niinkuin on sinulle helpointa. Itse ripottelen päälle kaikki hiivat.

En nesteytä hiivaa, ellen tee startteria. Silloin teen pienen erän (0.5-2.0L) optimiolosuhteissa hiivalle ja koko idea on se, että ei tarvitse laittaa kahta pussia hiivaa, vaan hiiva pysty käyttämään myös vahvemmat oluet. Olen tehnyt 10%+ oluita. Jossain 5% (tai 1.050) jälkeen voi olla mielekästä tehdä starttereita ja käyttää hiivaravinteita.

Tuo hapettaminen on sitä, että hiiva saa happea. Hiiva tarvitsee happea, että voi lisääntyä. Jos hiivaorgiat menee pieleen, siellä on liian vähän hiivaa tekemässä siitä sokerista alkoholia ja se voi seksinpuutteen lisäksi ahdistaa pientä hiivaa - all work and no fun. Mutta ei pitäisi olla ongelma sinulla, kun sitä sokeria on vähän. Vähän on niinkuin tässä vaikka alle 1.050 ominaispaino, jonka mutulla sanon sinun alittavan.

PS. Sour-oluet on ihan jees, ne on ehkä opittu maku ja niitä tehdään hapattamalla bakteereilla, esim. tunnettu Gefilus-bakteeri.
 
Liittynyt
02.05.2022
Viestejä
39
Hiivoista uskallan sen verran sanoa, että kuivahiivassa on hiivan tarvitsemat ravinteet mukana. Joten sitä pitää vain laittaa riittävästi.
Joka tarkoittaa 1.050 asti 1g/1l ja 1.050 ylöspäin 2g/1l. Lagereilla tuo tuplataan (tosin itse en ole aina tuplannut).

Vierre kyllä käynnistyy pienemmilläkin määrillä mutta hiiva joutuu kasvattamaan populaatiotaan alkuun voimakkaasti, joka aiheuttaa mahdollisia off-flavoreita olueen.
Samalla annetaan aikaa muille mahdollisille organismeille aikaa lisääntyä.
Eli kun hiivaa on riittävästi, vierre käynnistyy nopeasti ja käy puhtaasti.

Käymisen puhtaudesta sen verran vielä, että käymisen hallinta on maun kannalta tärkein osa-alue.
Eli kun pintahiiva käyminen pidetään 20°C tuntumassa (oma laitteisto pitää lämmön 16 - 18°C tietämillä), hiiva ei stressaannu ja päästele jälleen kerran off-flavoreita vierteeseen.
Samalla pääkäyminen kestää ns. oikean aikaa ja hiivalla on mukavat olot.
Toisaalta vaikka pääkäyminen onkin jo ohi, eli hiilidioksidia ei enää juurikaan muodostu, kannattaa oluen antaa olla muutaman päivän rauhassa.
Tällöin hiiva "siivoaa" jälkensä, eli ne pienet virhemaut, jota mm. hiivaisuudeksi sanotaan ja laskeutuu tiiviimmin astian pohjalle.

Jos pullotuksessa käytetään sokeria tai siihen verrattavaa, tapahtuu pullossa samat asiat kuin käymisastiassa.
Eli pääkäyminen, jälkikäyminen ja kirkastuminen.
 
Liittynyt
02.05.2022
Viestejä
39
Ripotteluista ja sen sellaisista...

Kuivahiivan kanssa, varsinkin kun sitä käytetään riittävästi, ilmastusta ei tarvita. Ilmastus aiheuttaa pahimmillaan sen, että mm. humalan aromit katoavat muutamassa päivässä.
Ilmastuksen tarkoitus on antaa hiivalle happea. Mutta kuten yllä kirjoitin, kuivahiivassa on tarvittavat ravinteet itsessään. Toki jos hiivaa on liian vähän, saadaan hapella ja lisäravinteilla paremmat kasvunmahdollisuudet.

Kuivahiivasta on kuivatettu vesi kuivausprosessissa, jolloin jos jotain haluaa tehdä, niin nesteyttäminen steriiliin veteen on mahdollista. Silloin hiiva saa takaisin sen veden mikä siitä on kuivattu pois.
Jos kuivahiivan laittaa pieneen määrään vierettä "heräämään", pahimmillaan tuhoaa kantaa. Tämä siksi, että jos hiivaa on esim. 10g, pitäisi herätteen olla vähintään 10 litraa, jotta hiivalla olisi riittävästi tilaa ja ruokaa.

Itse olen viime vuodet ripotellut kuivahiivan suoraan vierteeseen. Olen sen tehnyt niin, että kun satsi koko on n. 60l, niin kun olen siirtänyt vierrettä n. 10 litraa käymisastiaan, ripottelen 20g, 30 ltran kohdalla toiset 20g ja 50 litran kohdalla viimeiset 20g.
Näin minun ei tarvitse erikseen sekoittaa vierrettä ja mahdollistaa kontaminaatiota sen enempää.
 
Liittynyt
02.05.2022
Viestejä
39
Anteeksi yksin puheluni...

Olut uutteissa on se ongelma, että kuivaus / haihdutus prosesissa vierteeseen tulee kemiallisia muutoksia.
Tämä tarkoittaa mm. sitä, että jos samasta vierteestä tehdään olutta ja olut uutetta, vierteestä tehty olut mm. käy pidemmälle kuin utteesta tehty olut.
Tämä puolestaan johtuu siitä, että kun vierrettä keitetään kasaan, sokerista tulee pidempi ketjuisempaa, jota hiiva ei kykene käyttämään.
Toisaalta kasaan keitossa häviää kaikki humalan aromit ja jäljelle jää vain katkeroita.
Osittain siksi uutteen kanssa käytetään sokeria, joka keventää makua ja suutuntumaa. Tosin sokeria ei tarvitse käyttää ihan kamalasti...
Eikä näinkään saada saman makuista olutta kuin siitä vierteestä tehtynä olisi tullut.
Kuivamaltaassa on taas omat ongelmansa. Sanon suoraan, että en muista ihan kaikkea tässä ja nyt. Mutta jos kiinnostaa, saa kysyä ja kaivelen arkistoja.
Ainakin humalointia joutuu "jatkamaan".
Toisin sanoen, jos koittaa pelkillä uutteilla tehdä vahvempaa olutta, alkaa se olemaan aika siirappia tai muistuttaa suutuntumalta öljyä.
Kuivamaltaan kanssa taas "joutuu" keittämään humalat, jos haluaa katkeron pysyvän hyvällä tasolla sekä aromi humalat myös, jos haluaa olueen humalan tuoksua.
Toisaata jos pohjana on katkeroitu uute, voi kuivamaltaiden kanssa keitellä vain aromihumalat =)

Hämärästi muistan, että aikoinaan selvittelin sokerin ja erilaisten maltaiden potentiaalisen ominaispainon ja minulla on jossain se muistissa. (Muuallakin kuin kotiolut.com tietokannassa, jota en ole saanut vielä pelastettua käyttökuntoon).

Mutulla sanoisin, että sokeria "voisi" käyttää n.100-200g per kilo uutetta. Eli jos käyttää 3kg uutetta niin, joku 3-400g sokeria ohentaa runkoa sen verran, että juotavaa tulee. Tämä siis n.20l satsissa.
Jos purkkina on esim. Coopersin 1,5kg uute, toista samanlaista ei kannata käyttää, ellei halua tupla katkeroita. Siksi esim. ~1,5kg LME tai 1-1,2kg DME voisi olla hyvä vaihtoehto. Tuohon sitten "maun mukaan" jotakin ohentavaa sokeria lisäksi.

Täytyy siis ottaa huomioon se, mille olutmäärälle uute on suunniteltu. Jos määrää vähentää, katkerot lisääntyvät ja jos määrää lisää, katkerot laimenevat.
Toisin sanoen, pieni sokerimäärä nostaa alkoholipitoisuutta joo, mutta se samalla antaa tilaa mauille, eikä oluesta tule vetistä.

(Edit: tämä siis menee ajatuksena niin, että uute purkki on tarkoitettu vaikkapa 23 litralle. Pelkkä 1,5 kg uutetta antaa vaikkapa 1.023 SG ominaispainoa. Vierre käy vaikkapa 1.014 SG lukemaan. Joten karkea arvio alc% pitoisuudesta on 23-14 = 9 / 7,5 = 1,2%.
Jos sekaan lisätään vaikkapa 1,2 kg kuivamallasta, nousee alku ominaispaino vaikkapa 1.045 SG tasolle. Nyt olut käy 1.016 SG asti, eli alc% pitoisuus muuttuu 45-16 = 29 / 7,5 = 3,8%.
Jos oluesta haluaa vaikkapa alc 4,7% vahvuista, voi laskea esim. 4,7 x 7,5 = 35,25. Eli alku ja loppu ominaispainon ero tulisi olla tuo. Olettaen, että 1kg sokeria lisää 1litrassa vettä ominaispainoa 372 pistettä, Voidaan laskea, että 372 / 23 = 16,7.
Meillä oli siis alkujaan 29 ja 36 tarvittaisiin, joten sokerin pitäisi lisätä 7 pojoa eroa. No, kilo lisää 16,7, eli 100g lisää 1,67. 7 / 1,67 = 4,2. Joten lisäämällä 420g sokeria saadaan aikaan haluttu muutos.
Tosin alkoholimäärän kasvu saattaa laskea loppuominaispainoa ja leskennallinen arvo on vähän enemmän.
Huomaa, että luvut on heitetty hatusta / mutulla ja hatarilla muistikuvilla, paitsi sokerin potentiaali. Sen tarkistin täältä.
Uutteiden kanssa viimeksi touhunnut 2000 luvun alussa...)

Tämä on yksi syy siihen miksi vahvemmissa oluissa käytetään sokeria, maissia, jne. Mm. vahvoissa belgioluissa haetaan juotavuutta ja keveämpää olemusta sokerin käytöllä. Toki heidän candisokerisiirappinsa antaa myös omaleimasta makua.
Olen muutamaa Barley Wineä maistanut joissa ei ole käytetty sokeria ja ne ovat kuin "öljyä" joisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Käymisen puhtaudesta sen verran vielä, että käymisen hallinta on maun kannalta tärkein osa-alue.
Eli kun pintahiiva käyminen pidetään 20°C tuntumassa (oma laitteisto pitää lämmön 16 - 18°C tietämillä)
Samaa mieltä, lämpötilakontrollin lisääminen käymiseen nostaa oluen laatua todella paljon ja tekee tuotteesta tasalaatuisempia panokertojen välillä.
Pääkäymisen jälkeen itse tapaan nostaa lämmöt hetkeksi sinne n. 20 tai vähän yli, niin hiiva ehkä siitä vielä innostuu ja siivoilee paremmin jälkiään. Mitään tieteellistä todistetta tästä minulla ei tietenkään ole.

Itse olen viime vuodet ripotellut kuivahiivan suoraan vierteeseen. Olen sen tehnyt niin, että kun satsi koko on n. 60l, niin kun olen siirtänyt vierrettä n. 10 litraa käymisastiaan, ripottelen 20g, 30 ltran kohdalla toiset 20g ja 50 litran kohdalla viimeiset 20g.
En lähtisi edes tuon vertaa kikkailemaan. Muistaakseni useampi (kuiva)hiivavalmistaja sanoo, että sprinkle on to wort. Eli ripottele vierteen pinnalle ja se on siinä. Siinähän se pinnalla kelluessaan imee sitten nestettä itseensä ja sekoittuu vierteeseen pikkuhiljaa.

Jottei mene aivan hifistelyksi, niin kuvaa uusimmasta: Mallasrunko West coastin tapaan eli suuri osa perus palea, sitten kylkeen crystalia ja/tai caraa.
Eclipse single hop, lyhyt 45min mäskäys ja 45min keitto. Nykyaikaiset maltaat mäskääntyy kyllä tuossa ajassa, nopea sisäänmäskäys vähän pienemmässä lämpötilassa, puolisen tuntia 66 asteessa ja ulosmäskäys sitten vajaa 10min. Keitto samaten 45min, turhaa sitä on keitellä kasaan jos ei ole tarkoituksena vahventaa vierrettä.
Ja tuo hiiva. Lallemandin Verdant IPA. Aivan loistavaa kamaa, suosittelen lähes varauksetta.

1651863682481.png
 
Liittynyt
02.05.2022
Viestejä
39
Tuli mieleen tuosta kuvasta, että kun jäähdyttää oluen käymisen jälkeen johonkin lämpöön ja antaa kirkastua siihen, olut ei enää samene tuossa lämmössä.
Eli esim. lagerin kun jäähdyttää lopuksi vaikka -1°C lämpöön, se ei jääkaappikylmänä ole olenkaan sameaa.
Lager monesti suositellaan nostettavaksi 20°C lämpöön pääkäymisen jälkeen, ennen jäähdytystä. Poistaa mm. mahdollisen diasetyylin. Toki joissain oluissa sekin on haluttu ominaisuus.
1651865740453.png
Ei välttämättä näy tässä hämärässä otetussa kuvassa niin hyvin.

Toki oluet voi olla myös tarkoituksella sameaa.

Noo, en laske hiivausta kikkailuksi. Onpahan jotain tekemistä siinä odotellessa. Tokikaan en ole noin tarkka mitoissa. Ja joskus kaikki menee pinnalle. Sen olen huomannut, että yllä mainitun tapaisella, kuplinta alkaa yleensä aikalailla heti.
Kyse ei ole lämpötiloista, sillä jäähdytän vierteen haluttuun lämpöön kun sen käymisastiaan siirrän kattilasta. Ja käymis astia on valmiiksi käymiskaapissa, jossa sama lämpötila. Toki kuitenkin aina vierre lähtee käyntiin viimeistään yön aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2021
Viestejä
3
Onkohan kellään kokemusta raparperin käytöstä oluen teossa? Alkaa uudet raparperit kurkkimaan maasta ja viimevuotisetkin vielä pakastimessa käyttämättä. Raparperi/mansikkaviiniä on tullut tehtyä useampana vuonna mutta voisihan sitä jotain uutta koittaa välillä :)

Tämmöisen raparperi saison ohjeen löysin ainakin:
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
36
Onkohan kellään kokemusta raparperin käytöstä oluen teossa? Alkaa uudet raparperit kurkkimaan maasta ja viimevuotisetkin vielä pakastimessa käyttämättä. Raparperi/mansikkaviiniä on tullut tehtyä useampana vuonna mutta voisihan sitä jotain uutta koittaa välillä :)

Tämmöisen raparperi saison ohjeen löysin ainakin:
No hitto, miten satuinkin just miettimään samaa ja lukemaan tätä foorumia :D. Ajattelin itekin koittaa tänä kesänä tehdä, jos ens kesänä olis tehny häihin tällaista. Sain reseptin tutulta ja se menee suurin piirtein näin:

pislner mallas 70%
vehnämallas 10%
carapils 8%
vienna 8%
kaurahiutale 4%

Prosentit sinne 5,5 % tuntumaan, riippuu ihan täysin saison hiivasta kuinka kuivaksi käyttää

EKG:llä 60min/15min/5min saman verran joka lisäyksellä ja ibuja about 25-30.
Joku haluama saison hiiva

Raparperit pönttöön käymisen loputtua kahdeksi viikoksi 40-50 g/litra
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
36
Miten varmistetaan, ettei olut kontaminoidu?
Kiehautetaanko raparperit tjms.
Eli ilmeisesti ei käsitellä mitenkään, pakkasen kautta lisännyt 2-3cm paloina. Vähän samanlailla kun lisäisi kotimaisia marjoja, moni ilmeisesti niitäkin ilman mitään keittoa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Pakastaminen ei kylläkään tuhoa bakteereja luotettavasti, vaan bisse saattaa hapattua ajan kanssa. Tuo sitten riippuu onko kylmäsäilytyksessä vai millanen tilanne muuten.
 
Liittynyt
02.05.2022
Viestejä
39
Totta. Usein juoma ei säily niin pitkään, että kerkiää happanemaan. Jos siis on riittävän hyvää ;)
Enkä halunnut huolestuttaa, kun kerran joku mielestään on onnistunut mainitulla tavalla.

Itseäni arveluttaisi pitää 2vko lämpimässä muiden kuin humalien kanssa. Toki suurin osa ravinteista on jo käytetty, mutta raparperi itsessään tuo lisää niitä joukkoon. Toisaalta jos astioinnissa käyttää sokeria tjms, saa kaikki eliöt lisää ruokaa. Se kuka on vahvin ja nopein, saa eniten.

En kuitenkaan torppaa kokeiluja, varsinkaan sellaisia joista ei omia kokemuksia. Valistuneita kysymyksiä kuitenkin voin heitellä ilmaan =D

Hiivakin on aika peto. Se auttaa myös puhdistamaan osaa muista eliöistä. Ja sopivassa kohdassa, kun hiiva vielä voimissaan, saattaa se pitä kurissa vieraita populaatioita riittävällä tasolla.
En tiedä onko raparperissa luotaisesti mitä, esim. mahdollisesti säilöntää edistävää tai hankaloittavaa eliötoimintaa. Monissa marjoissa on käymistä edistävää materiaallia itsessään.
Usein marjoista tehdään mehu jota lisätään sopivassa kohdassa. Mehu voi olla kuumennettu ja jäähdytetty ennen lisäämistä, jotta olisi steriilimpää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Lähes kaikki tollaset luonnossa kasvavat komponentit sisältää maitohappobakteereita ja villihiivoja ja ilman pastörointia ne pääsee sinne bisseen. Jos määrät on suht pieniä, ja puhutaan lyhyehköistä ajoista, niin tuskinpa olut tuosta hapantuu, mutta tietysti yleisesti panotoimintaa ajatellen kannattaa huomioida, että esim käymisastiaa on altistettu muillakin mikrobeilla, kuin hiivalla ja puhdistuksen laadun pitää olla sen mukainen. Oon itse tehnyt kattilahapatettuja bissejä, yhden lambicin belgi mikrobiblendillä jne, joten erilaiset kokeilut on kyllä tuttuja ja toki jokainen kokeilee mitä haluaa. Olen nuo sekamikrobibisset kylläkin pitänyt sitten noista hiivalla käytetyistä normibisseistä eri käymisastioissa ja keginkin saunottanut tuon operaation jälkeen, että on varmasti bakteerit kuolleet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Riskinä on se , että villihiiva käyttää kuivemmaksi kuin käytetty varsinainen hiiva. Se rupeaa sitten pahimmassa tapauksessa pullossa itsekseen käymään ja tulee pullopommeja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
No eiköhän nämä osta joku kolmesta(?) jäljelle jääneestä kaupasta, eli Lappo, Mallaspuoti tai Kotipanimokauppa tms.
Melkkobrew on vielä Pasilassa/Lahdessa. Lisäksi heillä on ihan uusi kylmässä pidetty valikoima humalia.

--
Valitan, jos hypin aiheesta toiseen, mutta:
Discordissa kuulin, että heillä alkaa taas uutekilpailu ensi viikolla. Eli jostain Cooper'sin uutteesta tehdään olutta ja paras voittaa pieniä palkintoja. Uutetta saa ja kannattaa tuunata, viime vuonna taisi vadelma-sour voittaa.
Palkinnot ovat kuitenkin verrattain pieniä, mutta osallistun taas tänä vuonna kuitenkin. Viime vuonna en pärjännyt idealla, että teen pehmeän samettisen stoutin vähän uutetta muokkaamalla ja käyttämällä LME:tä. Taisi tulla liian perussettiä, kun maistui siltä, miltä uutteen olisi pitänytkin maistua. Tänä vuonna tulee jotain täysin erilaista, kuin kannessa lukee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
Jahas, tulipahan itsekkin pitkästä aikaa ostettua olut systeemit. Toki vain tiivistettä (Coopers european lager) mutta uutuutena ostin panimosokeria ja virallisia carbonaattoripillereitä. Saa nähä paljonko on eroa kidesokeriin.

Mietin että pitäiskö tökkää koko kilo tota sokeria niin sais vähän jämäkämpää. 800-900g normaalisti kidesokeria laittanut.
Itse itselleni vastaten.

Tässä nyt pikkuhiljaa maistellut jo tuotoksia ja ihan juotavaa tuli. Kilon panimosokeria laitoin. Ja kolme pilleriä jälkikäymiseen litran pulloon. Jätin vissiin vähän turhan paljon ilmatilaa pulloihin kun ei "tussahda" kunnolla auki. Ihan kivasti hiilidioksidia, mutta enemmänkin saisi olla. Käytössä patenttikorkilliset mehupullot.
Hiukan hiivainen, mikä oli odotettavissa, mutta vaahtokukka katoaa todella nopeasti. Hetken aikaa kaatamisesta viipyilee ja sitten näyttää kun olis omenamehua lasissa.
Kyllä tätä toki juo.

Ens kerralla pitää kokeilla sparaymaltaita ja jotain spesiaaliuutetta. Jos tulis vaikka vähän erilaista kerrankin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Itse itselleni vastaten.

Tässä nyt pikkuhiljaa maistellut jo tuotoksia ja ihan juotavaa tuli. Kilon panimosokeria laitoin. Ja kolme pilleriä jälkikäymiseen litran pulloon. Jätin vissiin vähän turhan paljon ilmatilaa pulloihin kun ei "tussahda" kunnolla auki. Ihan kivasti hiilidioksidia, mutta enemmänkin saisi olla. Käytössä patenttikorkilliset mehupullot.
Hiukan hiivainen, mikä oli odotettavissa, mutta vaahtokukka katoaa todella nopeasti. Hetken aikaa kaatamisesta viipyilee ja sitten näyttää kun olis omenamehua lasissa.
Kyllä tätä toki juo.

Ens kerralla pitää kokeilla sparaymaltaita ja jotain spesiaaliuutetta. Jos tulis vaikka vähän erilaista kerrankin.
Hiivaisuus tulee hiivasta, suosittelen vaihtamaan sen ensin, vaikka ehdottomaani US-05. Tai nyt on kesä, niin pistä Lutra Kveik, jos rahkeet (=rahat) riittävät.

Spraymaltailla saa runkoa ja paremman vaahtokukan, ne ei makuun juurikaan vaikuta (korkeintaan leipämäistä, viljaista aromia tulee lisää).

--

Löysin muuten vielä yhden välimuodon, tuo on 20% LME:tä:

Eli panimosokerin sarjaan voisit laittaa saman verran tuota. Se on kuitenkin 20% oikeaa tavaraa. LME tai DME (spraymallas) on kuitenkin sitä parempaa tavaraa...

--

Ja jos rahassa haluaa säästää, niin kolme minisokeripalaa ajaa ihan saman asian kuin kolme carbonation dropsia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Ens kerralla pitää kokeilla sparaymaltaita ja jotain spesiaaliuutetta. Jos tulis vaikka vähän erilaista kerrankin.
Ja vielä ideoita:
1654797886615.png



Osta joku Cooper's tuolta ja osallistu kilpailuun. Kilpailupakettiin saa vielä LME:tä 12€ lisähintaan:
1654797975141.png


Pysyisin silti kaukana Cooper'sin hiivoista.

Jos lämpötila on 25-30C, niin osta tätä:
(tai muualta Lutraa)
Tarkan markan mies ostaa tätä:
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
Päivää,Aloittelija miettii alkaisko panemaan Ajansaatossa oluen juonti jäänyt vähemmälle mut nyt Fatlizardin oluita maistellessa alko poltteleen jos tekis itekki olutta,varsinkin kun tuon läskiliskon tölkin hinta hirvittää Jos tommosen tankerin uutesysteemin tekasee niin tuleeko siitä juotavaa,jopa hyvää ja tuommoisen yllämainitun vastaavaa? Toinen kyssäri liittyy säilyvyyteen,humalanhakusta ei oo juominen niin tuo 20L on aika suuri määrä jos 1-2 putelia hörppää viikonlippuna...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Päivää,Aloittelija miettii alkaisko panemaan Ajansaatossa oluen juonti jäänyt vähemmälle mut nyt Fatlizardin oluita maistellessa alko poltteleen jos tekis itekki olutta,varsinkin kun tuon läskiliskon tölkin hinta hirvittää Jos tommosen tankerin uutesysteemin tekasee niin tuleeko siitä juotavaa,jopa hyvää ja tuommoisen yllämainitun vastaavaa? Toinen kyssäri liittyy säilyvyyteen,humalanhakusta ei oo juominen niin tuo 20L on aika suuri määrä jos 1-2 putelia hörppää viikonlippuna...
Jaa-a. Sitä halvempaa teet, sitä todennäköisemmin petyt.

Mielestäni, tällä säällä kannattaa ostaa joku vaan IPA-uute, mieluiten vain vähän humaloitu. Siihen Lutra Kveik-hiiva ja 2 pussia spraymaltaita/1 pussi LME:tä. Sitten joku kiva kuivahumala pääkäymisen jälkeen, jos et osaa päättää niin Citra/Amarillo/Mosaic tai joku kiva combo noista. Humalan ollessa aika kallista, niin ei loppupeleissä säästä rahaa. Lisäksi NEIPAa ei taida uutteilla tulla.

Itse tehty olut säilyy satunnaisen ajan hyvänä, mutta joku 3kk-6kk ainakin, PET-pulloissa vähemmän ja lasipulloissa enemmän. Kaikki vaikuttaa, esim. huuhteleeko pullot co2 ensin ja pitää prosessin mahd. hapettomana ja puhtaana.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
Jaa-a. Sitä halvempaa teet, sitä todennäköisemmin petyt.

Mielestäni, tällä säällä kannattaa ostaa joku vaan IPA-uute, mieluiten vain vähän humaloitu. Siihen Lutra Kveik-hiiva ja 2 pussia spraymaltaita/1 pussi LME:tä. Sitten joku kiva kuivahumala pääkäymisen jälkeen, jos et osaa päättää niin Citra/Amarillo/Mosaic tai joku kiva combo noista. Humalan ollessa aika kallista, niin ei loppupeleissä säästä rahaa. Lisäksi NEIPAa ei taida uutteilla tulla.

Itse tehty olut säilyy satunnaisen ajan hyvänä, mutta joku 3kk-6kk ainakin, PET-pulloissa vähemmän ja lasipulloissa enemmän. Kaikki vaikuttaa, esim. huuhteleeko pullot co2 ensin ja pitää prosessin mahd. hapettomana ja puhtaana.
Löytyy kellaritaso jossa aikalailla 24astetta kokoajan ja sit vielä hiukan kylmempi kellarihuone jossa about 20 astetta et ei helle haittaa. Jos tuommosen valmiin ostais ja laittais spraymallasta 1kg niin tarviiko sokeria ollenkaan? Tuo reloaded ipa kiinnostais ja jos vielä jonkun kuivahumalan lisäis lopuksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Löytyy kellaritaso jossa aikalailla 24astetta kokoajan ja sit vielä hiukan kylmempi kellarihuone jossa about 20 astetta et ei helle haittaa. Jos tuommosen valmiin ostais ja laittais spraymallasta 1kg niin tarviiko sokeria ollenkaan? Tuo reloaded ipa kiinnostais ja jos vielä jonkun kuivahumalan lisäis lopuksi...
20C astetta on aika optimi, vähän korkea. Bullet Brewn paketeissa on hyvät hiivat, mutta niihinkin voi oman hiivan hankkia. Ei välttämättä tarvii tässä tapauksessa ja jos hankkii, niin US-05.

Sokeria ei kannata laittaa olueen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Yksi on pullokäyminen, mutta sitä on niin vähän. Jos katsot minkä vaan suosikkivalmistajasi ainesosaluetteloa, lukeeko siellä sokeri - ei lue. Sokerilla tulee vetinen runko ja huono vaahto. Sokeri on kuitenkin halpaa, niin sitä aivan liian moni laittaa. Jos sokeri olisi oikotie onneen, niin sitä käyttäisi perusoluissa kaikki panimot. Nyt varmaan sitä käyttää perusoluissa jotkut 7€/24kpl ale-oluet (tässä yritin hienoa sanaleikkiä).

Reloaded IPA:ssa tulee kuivahumalapussi mukana (se on Citraa) ja enpä tiedä.. Se voi melkein riittää. Mieluummin kaveriksi jotain kivaa toista lajiketta, kunhan on jenkkihumala ja ei tarkoitettu katkerointiin. Tai sitten lisää Citraa ja lähdetään kohti Tankerin Oh My Citra! olutta.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
20C astetta on aika optimi, vähän korkea. Bullet Brewn paketeissa on hyvät hiivat, mutta niihinkin voi oman hiivan hankkia. Ei välttämättä tarvii tässä tapauksessa ja jos hankkii, niin US-05.

Sokeria ei kannata laittaa olueen, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Yksi on pullokäyminen, mutta sitä on niin vähän. Jos katsot minkä vaan suosikkivalmistajasi ainesosaluetteloa, lukeeko siellä sokeri - ei lue. Sokerilla tulee vetinen runko ja huono vaahto. Sokeri on kuitenkin halpaa, niin sitä aivan liian moni laittaa. Jos sokeri olisi oikotie onneen, niin sitä käyttäisi perusoluissa kaikki panimot. Nyt varmaan sitä käyttää perusoluissa jotkut 7€/24kpl ale-oluet (tässä yritin hienoa sanaleikkiä).

Reloaded IPA:ssa tulee kuivahumalapussi mukana (se on Citraa) ja enpä tiedä.. Se voi melkein riittää. Mieluummin kaveriksi jotain kivaa toista lajiketta, kunhan on jenkkihumala ja ei tarkoitettu katkerointiin. Tai sitten lisää Citraa ja lähdetään kohti Tankerin Oh My Citra! olutta.
Tein tilauksen lappolta.
Otin tuota us-05 yhden pussin varulta Ja 1kg spraymallasta. Tuossa tuoteselosteessa luki et citraa ja cascadea kuivahumalana mukana ja otin lisäksi columbusta,tiiä sit sopiiko mut kokeillaan. Desinfiointi aineen ja käymisastian tilasin kans. Näillä alkuun ja sit aletaan metsästään pulloja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Tein tilauksen lappolta.
Otin tuota us-05 yhden pussin varulta Ja 1kg spraymallasta. Tuossa tuoteselosteessa luki et citraa ja cascadea kuivahumalana mukana ja otin lisäksi columbusta,tiiä sit sopiiko mut kokeillaan. Desinfiointi aineen ja käymisastian tilasin kans. Näillä alkuun ja sit aletaan metsästään pulloja
Todella mielenkiintoinen humalavalinta. Tuota laittaisin varovasti ja en ainakaan koko 20L erään pistäisi.. Itse käytän niitä sitruksisia perushumalia, kuten Citra ja Amarillo ja Centennial.

Edellisen viestin ideakin oli, että halvemmalla saa jonkun uutteen, jossa ei ole kuivahumaloita mukana ja sitten siihen ostaa humalat. Esim. itse ostelin 12.50€/kpl jotain IPA-uutetta Panimonurkasta ja siihen 50g pussin humalaa (ostelin aluksi uusiseelantilaisia) ja 8-9€ LME:n. Tämä vuonna 2020 ja Panimonurkan hinnatkin nousi, ennenkuin se teki pari konkurssia. Mutta menee se noinkin. Perus-IPAt (jos ei ole Hazy IPA/NEIPA) vaan on pohjaltaan aika samanlaisia, niin ostamalla humalia saa niitä eri makuja. Jenkkihumalat yleensä on sitruksisia, mutta onnistuit löytämään sen poikkeuksen. En sano , että on pahaa, mutta sanon, että en ole itse maistanut (ainakaan uutteissa/itse tehdyissä).

1655056193521.png

Itse tykkään kyllä Saisoneissa hiivan tuottamasta pippurisuudesta.

Kaupassakin kannattaa katsella, jos vaikka niissä suosikkioluissa olisi listattuna, mitä humalia on käytetty. Siitä sitten itse samoilla humalilla kuivahumaloimalla ei tule erilaista ja voi saada ihan hyvän kloonin tehtyä.

Yleensä US-humalat on sitruksisia, NZ-humalat hedelmäisiä/sitrus ja kaikki eurooppalaiset humalat vähän vaisuja, enkä kuivahumaloisi niillä. Tämä on minun mielipiteeni, saa sanoa vastaan. Ja poikkeuksia löytyy, varsin NZ-humalissa on tuollaisia makuja, joita joko rakastaa tai vihaa.

--

Desinfiointiaine on hyvä, ei tule pöpöjä. Jos se on Star Sania, sillä voi myös rajoitetusti "pestä", kunhan on huuhdellut ensin kunnolla. Kyllä se poistaa jämät.

Pulloja saa mistä vaan, mutta tarvitset myös korkkeja korkittimen, jos lasipulloilla menet. Korkitin on 15-30€ ja korkit joitakin senttejä/kpl.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
@hsalonen vois lätkäistä semmoisen "aloittelijan paketin" ostoslistan jossa olis pykälää paremmat ainekset kuitenkin niin että ei tarvii olla mitään tuhansien eurojen panimosettiä vaan minkä voisi valmistaa ihan tavan muovitynnyrissä. Mä meen vähän sekasin että mitä pitää ostaa ja mitä korvataan millä jne.
Olis helpompi ostaa kaikki suoraan miettimättä.

Itse tykkään lagereista ja miedosti humaloiduista oluista enkä ole IPAn ystävä. Noi karvaat/kitkerät ei käy mun kielelle. Jotain Newcastle Brown Ale tyyppisiä juo kyllä mielellään ja vähän tummempiakin mutta ei vahvasti humaloituja.
Löytyykö ideoita?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
@hsalonen vois lätkäistä semmoisen "aloittelijan paketin" ostoslistan jossa olis pykälää paremmat ainekset kuitenkin niin että ei tarvii olla mitään tuhansien eurojen panimosettiä vaan minkä voisi valmistaa ihan tavan muovitynnyrissä. Mä meen vähän sekasin että mitä pitää ostaa ja mitä korvataan millä jne.
Olis helpompi ostaa kaikki suoraan miettimättä.

Itse tykkään lagereista ja miedosti humaloiduista oluista enkä ole IPAn ystävä. Noi karvaat/kitkerät ei käy mun kielelle. Jotain Newcastle Brown Ale tyyppisiä juo kyllä mielellään ja vähän tummempiakin mutta ei vahvasti humaloituja.
Löytyykö ideoita?
Olispa Panimonurkkaa.. Sieltä sai halvalla.. Katsotaan huomenna..

Kegityksen kanssa odottaisin, ainakin jos rahalle vastine on tärkeää.


Keglandilta on tulossa tuollaisia ja maksaa siellä maapallon toisella puolella kolmekymppiä, ja tulee tännekin joskus loppuvuonna.

--

Mutta niinkuin periaatetasolla:

Puhdistus:
ChemiPro OXI on helppo ja kätevä puhdistusaine, jota saa noin kympillä kilon.
Star San tai ChemiPro San on se, jolla desinfioidaan paikat ja sillä voi rajoitetusti puhdistaakin, jos muuten huuhtelee ensin kunnolla.

Mäskäys/keitto:
Kattila on kiva olla, itse keitin uutteetkin Ikean 5/10L kattilassa.
Isompiin eriin jotain tuollaista:
1655064293168.png

Tämä budjetilla, Brewzilla/Brewmonk/Grainfather/Braumeister , jos on rahaa..

Ja noiden valikoimista mela ja mäskäyspussi, jos haluaa pussimäskätä.
1655064389808.png

Tuo bazooka on täysin turha. Mäskäyspussi koon mukaan.

Jos tekee uutteista, niin 5-10L kattila. Halvin. Ikea.

Siellä on se 5L kattila ulosvedettävälllä korilla, mutta se ritilä on vähän liian isosilmäistä, että sillä voi tehdä mitään.

--

Eli jos uutteissa aikoo pysyä, niin kattila. Varmaan on jo.

Jos aikoo ryhtyä pussimäskäämään, niin kattila ja pussi ja mela (ja ehkä immersiojäähy (hintaluokka 50€)). Pussimäskäys on oikean oluen tekoa ja tulee pidemmällä tähtämellä halvemmaksi.

Käytettynä sitten halvemmalla ja minulta + kaverilta voi vapautua tuommoinen pussimäskäyssetti kesän lopulla, mutta ei nuo uutenakaan ole kuin sitä 150€ hintaluokkaa.

..ja uutteisiin riittää kattila. 10L kattila on siinä vaiheessa tarpeellinen, jos lähdet tekemään omia oluita spraymaltaista tai LME:stä. Maustat sitten miten haluat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Käymiseen sitten:
  1. Ämpäri (tms. Plastex vesiastia käymislukolla)
  2. Ämpäri, jossa on hana
  3. Itse en tykkää carboystä tai muista isoista pulloista, mutta pistän ne tähän
  4. Fermzilla Flat Bottom - vähän parempaa etsiville, mutta ei ole rahaa All Rounderiin
  5. Fermzilla All Rounder - painestettuun käymiseen, et kuitenkaan tee näillä paljon mitään, jos ei ole kegiä, johon siirtää
  6. Speidel , esim: Käymisastia 20 litraa Speidel - hanalla ja vesilukolla - Lappo.fi - For Premium Beverages
    Nämä ovat mielestäni semmoisia pidemmän käytön "premium ämpäreitä", nämä on tehty kestävästä muovista, vesilukko on hiljainen ja hana löytyy + näitä voi rajoitetusti modata (eli laittaa hana ylös ja tehdä siitä blow off tube)
    Jos haluaa laadukkaamman ämpärin, tässä olisi, mutta se on kuitenkin ämpäri ja ämpäreitä saa halvemmalla.
  7. Metalliset käymisastiat (ulkona järkevästä budjetista)

Sitten olut pitäisi käydä jossain lämpötilassa, yleinen hyvä lämpötila on 18C. Se on vähän kylmeempää kuin huoneenlämpö, mutta sopii useimmille hiivoille. Lagerit sitten 12C ja Kveikit 25-30C.

Tämän takia jos haluaa noiden kanssa hifistellä, niin Ferminator (300€) tai pakastin/jääkaappi (edukkaasti käytettynä) ja Inkbird (30-100€) ajaa saman asian.
En halua leveillä, enkä mitään, mutta maksoin Inkbirdistäni 30€ ja se oli kohtuullinen hinta. En todellekaan suosittele maksamaan siitä yli satasta, tai edes tilaamaan Suomesta.. Tuossakin on kymppi liikaa, mutta tämän hetken tarjonnasta, jos haluaa lämpötilakontrollin (ja on se pakastin/jääkaappi)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Pullotus:

Kaiholla muistelen aikoja 1-2kk sitten, kun voit mennä Panimonnurkkaan, ostaa 200 PET-pulloa korkkeineen ja maksoi 70€ ja riittää koko vuodeksi. Arvaa vaan, mitä olisin suositellut aiemmin: no tätä..

Nyt vaan jostain kori pulloja. Jos ei ole korkitinta, tilaa tällaisia:
..korkit erikseen ja varmaan löydät itsekin..

Korkkien kanssa sitten enemmän tilattavaa:
(korkkeja on erivärisiä, ota, mikä on kauneinta omaan silmään)
(myös pöytämalleja, mutta aloitin itse tällä ja se on ihan hyvä aloittelijoille, kertaostos)

..ja pulloja saa myös juomalla kaupan olutta. Ne vaan pitää pestä. Itse pesen pullot niin, että huuhtelen ne jo käytön yhteydessä. Sitten laitan Star San -liuosta tämmöiseen:

Ja ruiskuttelen tuolla pullot läpi. Yksi pullopommi on ollut, mutta se on tyyliin alle puoli prosenttia kaikista pullottamistani. Ja niitä tulee kun, villihiivaa pääsee puutteellisen hygieniatason takia pulloon, olut ei ole käynyt loppuun ja/tai olut on STA-positiivinen, pullossa on valmistusvirhe tai sitten vaan kuuma keli sekoittaa pullon paineet.

Tuo ruiskuttelulaite ei ole missään mielessä pakollinen, mutta se on todella kätevä ja helpottaa hommia.

--

Lisäksi pullotustikku, en nyt yöllä keksi, mihin se tulee, mutta semmoinen kannattaa olla. Maksaa kympin. Jos Lapossa on 20€, osta muualta :)
Itsellä on semmoinen, joka sopii ämpärin hanaan. On myös Fermzillaa ja vastapainepullotin, mutta kannattaa aloittaa kevyesti ja parin sadan budjetilla. Uutteita kun tekee, niin periaatteessa olisi riittänyt läjä halpoja PET-pulloja, ämpäri ja kattila.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Puhdistuksessa hyvä emäspesuaine myös PBW. Mutta kaikki tuntuu olevan loppu pitkin maailmaa niin tämä toimii korvaavana.
Eli tuolla liotus ja ja tarvittaessa mekaanista hankausta. Huuhtelu välissä vedellä sen jälkeen joko likoon StarSan-liuokseen tai suihkupullolla. StarSania tai IPAa kannattaa suihkupullossa olla varmuuden vuoksi jos tarvitsee jotain "lennosta" desinfioida.


Tuon OXIn jälkeenhän ei tarvitse välttämättä sanitoida muulla jos ei sen käsittelyn jälkeen ole mistään kontaminaatioriskiä.

Ja käymishommista.. Tuo 20 astetta on ihan hyvä lämpötila (kotihommissa) hyvillä neutraaleilla hiivoilla kuten US-05. Uutepakkausten hiivat usein on mitä on ja alkaa kyllä noissa lämpötiloissa jo tuottamaan epämiellyttäviä aromeja. Tottakai optimi olisi että voisi lämpötilaa vähän hallita jotenkin. Pääkäymisen aikana nousee kuitenkin muutamalla asteella jos ei jäähdytystä ole.

Ja kannattaa seurailla lähitulevauisuudessa myös humalatilannetta. Euroopasta esim Briteistä ja Saksasta on tullut ja on tulossa jenkkityylisiä aromihumaloita. Uusia tuholaiskestävämpiä jenkkityylisiä lajikkeita kehitellään kovaa vauhtia Euroopassa. Amerikkalaisissa humalissa on suuria määriä hyönteismyrkkyjä. Amarillo ehkä pahimmasta päästä.

electronic-star.fi löytää myös erinäisiä kattiloita oluen panemiseen tai vaan keittoon. Itsellä on pussimäskäyskäytössä ollut tuolta hankittu reilu 20-litrainen "keittokattila" jossa siis omat vastukset. Ja jos alkaa homma lähteä lapasesta niin löytyy suht-edullisesti kartiopohjaisia pieniä käymistankkeja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Itse olen kaikki putsaukset hoitanut hajuttomalla fairilla ja starsania sumuttamalla puhdistetuille pinnoille. Brewmonkki tulee tosin silloin tällöin putsattua pbw:llä varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Tuon OXIn jälkeenhän ei tarvitse välttämättä sanitoida muulla jos ei sen käsittelyn jälkeen ole mistään kontaminaatioriskiä.
Juu, siis OXI on semmoinen, että kun olet pahimmat liat huuhdellut pois, OXI sisään lämpimän veden kanssa ja voit vaan jättää sen liukenemaan yön yli ja aamulla on puhdasta ja valmista. PWB on parempi ja minulla on myös Enzybrew käytössä, mutta OXI on semmoinen toimiva ja halpa ratkaisu.. Tai no halpa ja halpa.. Itse olen omista OXI-pulloista maksanut sen kympin, korkeintaan 10.90€. Nuo muut ehdottamasi oli taas reilusti kalliimpia.

--

Harrastuskulut on nouseet sodan tai koronan tai muiden syiden takia. Maltaat kai +50% , mutta ei vielä tunnu kukkarossa ja humalat vähemmän, tai nousee kohta rytinällä. Spraymaltaissa ehkä näkyy eniten, ja LME:ssä. Tullut tuotteesta riippumatta 2-5€ lisää hintaan.

Itse olen kaikki putsaukset hoitanut hajuttomalla fairilla ja starsania sumuttamalla puhdistetuille pinnoille. Brewmonkki tulee tosin silloin tällöin putsattua pbw:llä varmuuden vuoksi.
Fairy pitää huuhdella hyvin pois, ei kai siinä muuta ole. Varsinkin jossain brewmonkissa, jos jäisi jotain vaahtoavaa liuosta jämiä, niin se kiehuisi yli..

Hajuton Rainbow-konetiskiaine on myös suositeltu Facebookissa, mutta kannattaa sekin kunnolla huuhdella. Molempien pahimmat ominaisuudet taitaa olla se mahdollinen vaahtoaminen, mutta molemmat on elintarvikekäyttöön, niin siitä vaan, jos haluaa säästää. Se on vaan, että OXI ei tarvitse välttämättä edes huuhtelua. Mutta jos aikaa on ja rahaa ei..

--

Ja itsehän mietin, että tässä olisi semmoinen looginen progressio:
  • Prisman uutteista sokerilla
  • Laajemmasta valikoimasta uutteita ja käytetään LME:tä / spraymallasta
  • Edellisen lisäksi tuunataan hiivaa ja tehdään kuivahumalointia
  • On iso 10L kattila, jossa voi tehdä LME/spraymallas omat oluet.. Katkerot itse humaloiden, aromit itse humaloiden, hiivakin erikseen hankittu (myös steeppaus)
  • On isompi kattila (~20L), jossa voi tehdä pussimäskäystä ja katkerot itse humaloiden, aromit itse humaloiden, hiivakin erikseen hankittu
  • sitten jo pro-touhut kutsuvat, mutta tässä on iso hyppy kustannuksissa, niin kannattaa miettiä, onko tämä sinun harrastus ensin
Jotenkin tuntuu, ettei kukaan Suomessa ei oikeasti tee itse humaloimattomista uutteista olutta. Siinä harjoiteltaisiin niitä katkerointeja ennenkuin siirrytään uutteista mäskäykseen. Palmer (ja kumppanit) on kirjoitelleet kirjoissaan siitä. Itsehän teen taas näin tämän viikon lopulla, kun on tarttunut mukaan humaloimatonta gluteenitonta uutetta, joka menee vanhaksi.

Lisäksi kovasti metsästämällä ja voi myös tehdä 10L pussimäskäystäkin. Siinä on se, että pienet erät on helpompia juoda, mutta sitten käymispöntössä on 4-9L ja humaloita jää yli ja kannattaa ostaa viljat semmoisesta kaupasta, jossa saa pieniä eriä kerralla rouhittuna. Hirveä vaiva, ja tulee vain "pari litraa". Mutta jos sopii sinulle, niin siitä vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 658
@hsalonen läiskäyttikin kunnon setit kehiin, kiitos siitä, varmasti tulee olemaan apua jatkossa.

Mutta mitkä olisivat edullisimmat ja helpoimmat muutokset kun tällä hetkellä omistan perus hanattoman 30l käymissammion, ja lappoan sieltä letkulla kamaa pulloihin. Ja tiivisteenä käyttänyt Coopers Lageria ohjeen mukaan ja kilo panimosokeria.

Pullot, letkut ja työkalut olen puhdistanut/desinfioinut Mellkon semmoisella pienellä valkoiseella DESINFIOINTIAINE nimisellä tökötillä niin, että olen täyttänyt käymissaavin vedellä ja lisännyt ohjeen mukaisen määrän desinfiointi ainetta. Sitten siinä pessyt pullot yksi kerrallaan ja antanut aineen hetken vaikuttaa ja sitten huuhtelu. Sen jälkeen olen välttänyt koskemasta pullonsuuhun tai korkkiin. Samassa desinfiointilitkussa myös letkut ja muut työkalut. Sitten isolla kattilalla vettä kiehumaan n.5l ja kun se on kiehumassa niin olut-uute liuotetaan veteen. Sitten kaadetaan pönttöön ja lisään panimosokerin. Jos käytän kidesokeria niin liuotan sen ensin kiehuvaan veteen. Sitten lisään sammioon kylmää vettä kunnes vesi on paketin suosittelema lämpötila eli olikon 23-25 astetta. Hiiva joukkoon ja toisella desinfioidulla kasarilla sekoitan hiivan vierteeseen ja samalla "hapetan" viesteen kaatelemalla ja lorottelemalla.
Sitten kansi kiinni ja vesilukko kiinni ja huonneen lämmössä (n.20-21c) käyttäminen kunnes pulputus loppuu ja vielä päivä pari sen jälkeen pöntössä. Sitten pullojen pohjalle sokeria (viimeksi käytin niitä carbonaattoreita mutta normisokerikin käy) ja lorotellaan olut pulloihin niin että kaulaan jää hiukan ilmatilaa. Sitten korkki tiiviisti kiinni ja pullo heilutus että ei vuoda mistään.
Sitten pullot jälkikäy samaisessa huoneenlämmössä sen parisen viikkoa josta siirrän se varastoon jossa n.15-21c riippuen ulkolämpötilasta. Varastossa ei ole omaa lämmitystä mutta on eristetty ja tilassa on mm. lämminvesivaraaja. Sieltä sitten haen aina pullon pari jääkaappiin ja annan olla sielä vuorokauden tai kaksi ennen nauttimista.

Eli äärimmäisen basiceilla setillä menneään ja minulla ei siis ole mahdollisuutta esimerkiksi säädellä käymislämpötilaa vaan huoneenlämmöllä mentävä. Samoin samoin jälkikäymiselle ja kypsyttämiselle ei ole muita vaihtoehtoja kuin huoneenlämpö tai tuo varasto jossa lämpötila riippuu ihan ulkolämpötilasta. Yleensä siellä on hiukan viileämpää kuin huoneenlämpö.

Mikäs näillä seteillä oli mahdollisimman helppo konsti buustata olutta? Ostaa jotain eri tiivistettä näistä erikoisliikkeistä? Ja sitten sille joku erikoishiiva? Entäs spaymaltaat?
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
@hsalonen läiskäyttikin kunnon setit kehiin, kiitos siitä, varmasti tulee olemaan apua jatkossa.

Mutta mitkä olisivat edullisimmat ja helpoimmat muutokset kun tällä hetkellä omistan perus hanattoman 30l käymissammion, ja lappoan sieltä letkulla kamaa pulloihin. Ja tiivisteenä käyttänyt Coopers Lageria ohjeen mukaan ja kilo panimosokeria.

Pullot, letkut ja työkalut olen puhdistanut/desinfioinut Mellkon semmoisella pienellä valkoiseella DESINFIOINTIAINE nimisellä tökötillä niin, että olen täyttänyt käymissaavin vedellä ja lisännyt ohjeen mukaisen määrän desinfiointi ainetta. Sitten siinä pessyt pullot yksi kerrallaan ja antanut aineen hetken vaikuttaa ja sitten huuhtelu. Sen jälkeen olen välttänyt koskemasta pullonsuuhun tai korkkiin. Samassa desinfiointilitkussa myös letkut ja muut työkalut. Sitten isolla kattilalla vettä kiehumaan n.5l ja kun se on kiehumassa niin olut-uute liuotetaan veteen. Sitten kaadetaan pönttöön ja lisään panimosokerin. Jos käytän kidesokeria niin liuotan sen ensin kiehuvaan veteen. Sitten lisään sammioon kylmää vettä kunnes vesi on paketin suosittelema lämpötila eli olikon 23-25 astetta. Hiiva joukkoon ja toisella desinfioidulla kasarilla sekoitan hiivan vierteeseen ja samalla "hapetan" viesteen kaatelemalla ja lorottelemalla.
Sitten kansi kiinni ja vesilukko kiinni ja huonneen lämmössä (n.20-21c) käyttäminen kunnes pulputus loppuu ja vielä päivä pari sen jälkeen pöntössä. Sitten pullojen pohjalle sokeria (viimeksi käytin niitä carbonaattoreita mutta normisokerikin käy) ja lorotellaan olut pulloihin niin että kaulaan jää hiukan ilmatilaa. Sitten korkki tiiviisti kiinni ja pullo heilutus että ei vuoda mistään.
Sitten pullot jälkikäy samaisessa huoneenlämmössä sen parisen viikkoa josta siirrän se varastoon jossa n.15-21c riippuen ulkolämpötilasta. Varastossa ei ole omaa lämmitystä mutta on eristetty ja tilassa on mm. lämminvesivaraaja. Sieltä sitten haen aina pullon pari jääkaappiin ja annan olla sielä vuorokauden tai kaksi ennen nauttimista.

Eli äärimmäisen basiceilla setillä menneään ja minulla ei siis ole mahdollisuutta esimerkiksi säädellä käymislämpötilaa vaan huoneenlämmöllä mentävä. Samoin samoin jälkikäymiselle ja kypsyttämiselle ei ole muita vaihtoehtoja kuin huoneenlämpö tai tuo varasto jossa lämpötila riippuu ihan ulkolämpötilasta. Yleensä siellä on hiukan viileämpää kuin huoneenlämpö.

Mikäs näillä seteillä oli mahdollisimman helppo konsti buustata olutta? Ostaa jotain eri tiivistettä näistä erikoisliikkeistä? Ja sitten sille joku erikoishiiva? Entäs spaymaltaat?
Sen mitä minä ymmärsin niin ostetaan esim tuota cooperin lageria tms mutta korvataan sokeri spraymaltaalla(DME) tai Nestemäisellä Mallasuutteella(LME). Sit jos halutaan niin kuivahumaloidaan käymisen loppuvaiheella eli heitetään sekaan pellettejä muuten sama proseduuri kuin olitkin tehnyt. Tällä ite aattelin mennä ja kokeilla. Kokeneemmat kertoo varmasti luotettavammin ja tarkemmin kuinka toimia...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 345
Viestejä
4 157 942
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom