Tässä kun noita erilaisia reseptejä on tullut selailtua niin olen kiinnittänyt huomiota siihen että monessa reseptissä säädetään vettä erilaisilla kemikaaleilla. Noista olen nyt koittanut opiskella mutta onko nyt jotain nyrkkisääntöjä asian suhteen jonka mukaan kannattaisi mennä?
Mulla vesi tulee kaupungin verkosta, salpausselän puhdasta pohjavettä, kunnollista raporttia veden laadusta ei kaupungin sivuilta löydy vain sellainen josta näkyy väri, sameus ph (8.0) jne.
Eli nyt jos löydän jonkun mielenkiintoisen esim. Neipan reseptin niin heitänkö mukaan reseptissä olevat lisäaineet vai skippaanko ne kylmästi?
Kuten Jonesky totetesi, vesilaitokselta pitäisi saada vesiraportti, koska ilman sitä on vaikeaa (mahdotonta?) tietää, mitä lisäaineita juuri sun käyttämään veteen pitää lisätä. HSY julkaisee Helsingin vesijohtovedestä tällaisen raportin neljä kertaa vuodessa: https://www.hsy.fi/globalassets/vesi-ja-viemarit/tiedostot/veden-laatu-3b_2021.pdf
Itse olen käyttänyt Brewfather appiä määrittelemään kuinka paljon mitäkin suola-/mineraalilisiä veteen pitää laittaa, että saavutetaan pantavalle oluelle sopiva vesiprofiili. Käytännössä Brewfatheriin luodaan vedelle 'source profile', mihin laitetaan käytettävän veden mittaustulokset, laitetaan asetuksiin mitä lisiä itsellä on käytössä (gypsum, epsom suola, ruokasooda, kalsiumkloridi, jne), valitaan tehtävän oluen tyylin perusteella 'target profile' ja sitten Brewfather laskee automaattisesti, paljonko mitäkin ainetta on lisättävä veteen.
Aloittelijana olen mennyt ihan noiden Brewfatherin target profiilien mukaan, mutta asiantuntijat voivat tietysti itse määritellä haluamansa vesiprofiilin, jos työkalun valmiit profiilit eivät tyydytä. Itsellä ei tieto tuohon vielä riitä...
Brewfatherin ohjeet asiasta: Water Calculator - Brewfather - docs
Ja jos ei Brewfatheria halua käyttää niin netistä löytyy samanlaisia vesiprofiilin laskureita: Brewing Water Chemistry Calculator - Brewer's Friend
Viimeksi muokattu: