Oluen paneminen itse

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
27
Panomiehille voisi olla perusteltua perustaa oma ketjunsa :geek:

Reseptejä jakoon, kuvia mäskäyskattiloista, vinkkejä kuinka välttää ns. off-flavorit :)

Mallasuutepakkauksia sekä muita epämiesmäisyyksiä syrjitään ankarasti :bored:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 113
Itse olen tehnyt pussimäskäämäällä maltaista olutta päälle 3v aika aktiivisesti. Tärkeintä on tietysti että kaikki on puhdasta, mutta laadukas hiiva ja matala käymislämpötila ovat todella tärkeitä. Voit saada hyvää olutta huonoilla raaka-aineilla jos hiiva ja käymislämpötila on hyvä. En kyllä ymmärrä miksi uutteita pitäisi jotenkin syrjiä? Varsin laadukasta olutta voi saada myös uutteilla, se lisättävä sokeri kannattaa vaan unohtaa täysin niistä resepteistä, se kuuluu kiljuun.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
41
Minä olen aloitellut myös tätä harrastusta ja muutama satsi on jo tehtynä ja nimenomaan uutteilla ja spraymaltailla
ja täytyy sanoa että en olisi uskonut että noinkin makoisia oluita voi itse tehdä.

Nyt on ajatus ottaa askel eteenpäin siirtyä pussimäskäykseen ja kokeilla sitäkin kun alkaa kaikki tarvittava kalusto
olla kasassa.

Kaikenkaikkiaan aivan helvetin mielenkiintoinen harrastus ja on palkitsevaa saunan jälkeen nasauttaa
omatekemää olutta tuoppiin ja todeta että on aivan helvetin hyvän makuista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
51
Varsin laadukasta olutta voi saada myös uutteilla, se lisättävä sokeri kannattaa vaan unohtaa täysin niistä resepteistä, se kuuluu kiljuun.
Tämä tässä, sekä lisäksi kannattaa vahvasti harkita hiivan vaihtamista erillismyynnissä oleviin tunnettuihin hiivoihin, joilla voi vaikuttaa hyvinkin paljon lopputulokseen. Samoin humalan lisäämistä kannattaa harkita joko keittämällä tai kuivahumaloimalla.

Kuivahiivoista jo pelkästään näistä kahdesta on moneen resepetiin:
Safale S-04
Safale US-05

Mainittakoon olutuutepakkauksista mm. Festival-sarja, joista ainakin itse olen saanut sopivilla muutoksilla aivan älyttömän hyviä lopputuloksia, niin omasta kuin erään olutkriitikon mielestäkin.

Yhtään suunnittelutyökalua tai muutakaan resurssia ei jostain syystä ap laittanut esille, joten korjataan tilanne nyt vaikka näillä humala- ja hiivataulukoilla:
https://byo.com/resources/hops
https://byo.com/resources/yeast

edit. ja ihan peruslinkkejä lisää, kun ap ei toimita
http://www.kotiolut.com/
http://www.kotiviini.fi/index.php
http://www.shop.brewcat.fi/
http://www.lappo.fi/
https://www.panimonurkka.fi/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 113
US-05 on oma ehdoton suosikki, sopii jopa vehnäoluen kanssa kun nostaa vähän käymislämpötilaa. Ja kestää muuten hyvin uudelleenkäyttöä. Olisinko 4 kertaa parhaillaan käyttänyt samaa hiivaa uudelleen ja toimii todella loistavasti.

Tällä tekniikalla mutta olen laittanut hiivan huuhdonnan jälkeen 0.5l olutpulloon talteen jääkaappiin:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 261
Huh aika vitun sairas saa olla, jos olutta rupeaa kuksimaan. Kurkkuun se kuuluu. :wtf:

Toisaalta, kyllähän tuota valmistusta on himottanut (hehhehhehehheheee!) kokeilla monet vuodet. Siideriä kanssa, suodattamatonta, hapanta siideriä tekisi mieli tehdä.

Lämpimässä kellarissa pystyy varmaan tekemään, kun talon sisällä ei oikein ole tilaa? Mitkä suunilleen on aloituskustannukset, kun -mitään- ei ole valmiina olemassa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
27
Mitkä suunilleen on aloituskustannukset, kun -mitään- ei ole valmiina olemassa?
http://www.kaunishumala.fi/nain-teet-kotona-olutta-ilman-valineita/

Jos tyytyy aloittamaan harrastuksen pienemmillä satseilla ja löytyy ennestään keittiöstä 5 litran kattila, niin tarvitsee lähinnä käymisastian ja raaka-aineet. Jos ei halua kokeilla yo. linkin saskiapullo+muovipussi -ghettovirityksiä, niin käymisastiaksi kelpaa hyvin pari euroa maksava 5 litran "hillopurkki", johon ei tarvitse edes vesilukkoa, kun kannen välistä ne hiilidioksidit sieltä vuotaisi muutenkin. Pieni ylipaine sinne kuitenkin muodostuu, ettei happi pääse sisään.

Siivilän ja lämpömittarin tarvii lisäksi, jos ei ennestään löydy. Pullot, definfiointiaine ja kruunukorkitin maksaa varmaan eniten, ~50€? Kaikki muu on periaatteessa vapaaehtoista. 5 litraa on juuri sopiva erä opetteluun ja omaan makuun sopivan reseptin etsimiseen. Sitten jos ja kun tykästyy touhuun, niin hankkii isommat vehkeet ja siirtyy pussimäskäykseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 880
Riippuu vähän kuinka paljon haluaa säätä ja tehdä ns. käsityötä. Pussimäskäys lienee se halvin metodi, tarvitaain vain kattila, mäskäyspussi, keino säädellä lämpötilaa, humalapussit ja muutama muu väline.

Nopeasti se tosin alkaa lähtemään käsistä, ja nyttemmin kun noita panokoneita saa niin halvalla niin sellaisen itse laittaisin.

Esim. tämä on ihan ok toimiva peli, ja kustantaa n. 400e.

http://www.bulldogbrews.co.uk/products/bulldog-brewer.html
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
51
Mitkä suunilleen on aloituskustannukset, kun -mitään- ei ole valmiina olemassa?
Niinno ennen kuin ostelemaan mitään Grainfathereita tai vastaavia panokoneita, niin suosittelen aloittamaan ihan käsityönä vaikka niistä uutteista. Aloituskustannukset siinä satasen paikkeilla. Puolen litran pullot suosittelen juomaan tyhjiksi itse, niin säästää kai siinäkin tai ainakin saa hyvän syyn juoda.

Käymisastia ja starttipaketti 80e
Festival-olutuutteet

e. Ossid voisi kyllä laittaa tähän etusivulle vähän malliksi minne se mopo saattaa karata ts. laitteistostaan, mutta myöskin ehdottomasti pullotetuista tuotteista (etiketit!) ja lasiin kaadettuna...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 880
Niinno ennen kuin ostelemaan mitään Grainfathereita tai vastaavia panokoneita, niin suosittelen aloittamaan ihan käsityönä vaikka niistä uutteista. Aloituskustannukset siinä satasen paikkeilla. Puolen litran pullot suosittelen juomaan tyhjiksi itse, niin säästää kai siinäkin tai ainakin saa hyvän syyn juoda.

Käymisastia ja starttipaketti 80e
Festival-olutuutteet

e. Ossid voisi kyllä laittaa tähän etusivulle vähän malliksi minne se mopo saattaa karata ts. laitteistostaan, mutta myöskin ehdottomasti pullotetuista tuotteista (etiketit!) ja lasiin kaadettuna...
Kai sitä joskus voisi postata kuvaa panokoneesta^tm. Toki rakennustyö on tehty suuurelta osin panokaverini toimesta, vaikka kunnian siitä mieluusti ottaisinkin.


Tuossa nyt yksi, monk hammerin mukaelma. Ts. belgi-ipa jossa vihusti kuivahumalaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Tuo @unfunny linkkaama aloituspaketti vie jo pitkälle. Siihen ei oikeastaan tarvitse päälle muuta kuin jonkinlaisen kattilan ja mäskäyspussin, niin saa jo ihan hyvää tuntumaa pussimäskäilyhommiin. Täällä päässä aloiteltiin tuolla samalla ja oli ihan vaan tavallinen kymppilitrainen metallikattila keittelyihin. Isommissa erissä vaan keittohäviöt jo sen verran suuret, että tilalle tuli hankittua Klarsteinin Beerfest, josta tosin on vielä ensimmäiset savut ottamatta pihalle. Tänään tilailin tarpeet vähän Sierra Nevadan Celebration Alen tapaiseen kötöstykseen, niin pääsee testailemaan kattilaa samalla.

Ja koska kukaan ei ole vielä linkittänyt Reittausblogin erinomaisia oluenvalmistusohjeita, niin: http://www.reittausblogi.info/p/kotioluen-valmistus.html
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Varsin laadukasta olutta voi saada myös uutteilla, se lisättävä sokeri kannattaa vaan unohtaa täysin niistä resepteistä, se kuuluu kiljuun.
Eipä se sokerikaan ihan aina väärin ole, kuuluu olennaisesti joihinkin tyyleihin ;)
Uuutteista voi tosiaan saada ihan yhtä hyvää olutta kuin mäskäämälläkin.

Eilen pantiin meillä pussissa mäskäämällä belgitripeliä. Mäskäys sujui odotettua tehokkaammin ja nyt tuloillaan on noin 18l Duvelin suuntaista tavaraa.
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/415021/-44-tripel
 

sambba

Paneva hedonisti
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
205
Kiitos @Strutter ketjun perustamisesta. Oli itselläkin mielessä. Olutta on tullut nyt parisen vuotta tehtyä ja lapasestahan se on lähtenyt. Nykyisin mennään Grainfatherin ja FastFermentterin voimin eteenpäin ja olut päätyy useimmiten corny kegeihin ja hanaan. Jotta ei mene vain sananhelinäksi, niin laitetaan mukaan kuva viime panosta, kegeraattorin rakentelusta ja kegipesurista.




 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 920
Minkälaisia hajuhaittoja tästä hommasta on tiedossa? Ts. Onko hellasäröä luvassa vain pitääkö homma jotenkin erottaa olkkarin nurkasta kauemmas.

Miten säätelette käymislämpötilaa ja kun puhutte lämpimästä ja kylmästä, niin mistä asteista puhutaan?
 

sambba

Paneva hedonisti
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
205
Minkälaisia hajuhaittoja tästä hommasta on tiedossa? Ts. Onko hellasäröä luvassa vain pitääkö homma jotenkin erottaa olkkarin nurkasta kauemmas.

Miten säätelette käymislämpötilaa ja kun puhutte lämpimästä ja kylmästä, niin mistä asteista puhutaan?
Omasta mielestäni melko minimaaliset hajuhaitat. Jos pöntön nyt laittaa pieneen vaatehuoneeseen käymään niin kyllä sen huomaa sinne mennessä, mutta en näkisi, että se esim. sieltä olkkarin nurkasta pystyisi kovinkaan pahaa hellasäröä aiheuttamaan. Käymislämpötilat olen hoitanut siten, että wehnää käytetään OKT:n teknisessä tilassa, jonka lämpötila on säädetty sille sopivaksi 22C - 23C (haen yleensä enemmän banaani/hedelmä flavoreita). IPAt tulee sitten käytettyä autotallin puolella, jonka lämpötila on niille sopiva (17C -19C). Lagereita varten tarvisi melkein tehdä vanhasta jääkaapista STC-1000p kontrolloitu kylmäkaappi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Välillä on ainakin itsellä tullut aika voimakas humalan tuoksu pöntöstä pihalle. Tosin käymisastian kansi ei ole luotettavimmasta päästä, joten voi olla ihan vaan siitäkin kiinni, että kaikki paine ei ole välttämättä mennyt vesilukon kautta pihalle.
 

sambba

Paneva hedonisti
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
205
Välillä on ainakin itsellä tullut aika voimakas humalan tuoksu pöntöstä pihalle. Tosin käymisastian kansi ei ole luotettavimmasta päästä, joten voi olla ihan vaan siitäkin kiinni, että kaikki paine ei ole välttämättä mennyt vesilukon kautta pihalle.
Varsinkin noissa melkon 30L pöntöissä saattaa kansi tosiaankin falskata. FastFermentin kanssa en ole ongelmaa huomannut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Täällä Brewfermin 30l pöntöt, mutta pääosin samaa kamaahan ne on. Käsittääkseni noissa sammion mallisissa ei ole mitenkään poikkeuksellista tuo kannen vuotaminen. FastFerment kiinnostaisi kyllä muuten esim. hiivankeruun sun muun osalta, mutta toistaiseksi se vie liikaa tilaa.
 

sambba

Paneva hedonisti
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
205
Täällä Brewfermin 30l pöntöt, mutta pääosin samaa kamaahan ne on. Käsittääkseni noissa sammion mallisissa ei ole mitenkään poikkeuksellista tuo kannen vuotaminen. FastFerment kiinnostaisi kyllä muuten esim. hiivankeruun sun muun osalta, mutta toistaiseksi se vie liikaa tilaa.
FastFerment on lattiapinta-alaltaan pienempi kuin normi 30L pönttö. Vähän korkeampi tosin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 880
Suurimmat haju"haitat" liittyy mielestäni keittovaiheen humalalisäyksiin ja itse panopäivään. Humala kun on kasvina samaa sukua mitä eräs päihdekäytössä oleva yrtti :kahvi:

Mutta tuo on tosiaan vain akuutti keittovaiheen ongelma joka laantuu nopeasti.

Käymispöntöstä lähtee hitusen tuoksua, mutta ei voida puhua mistään kiljupöntön järkyttävästä kärystä, ellei sitten tieten tahtoen lisää vierteeseen runsaasti kidesokeria.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Suurimmat haju"haitat" liittyy mielestäni keittovaiheen humalalisäyksiin ja itse panopäivään.
Ei muuten ole hetkeen särkenyt päätä yhtä paljon kun ekaa satsia keitellessä hellalla, kun kymppilitraisella kattilalla piti keittää erissä kolmisen tuntia ja liesituulettimen sijaan on vaan tuollainen rasvansuodatin hellan päällä. Koko kämpässä ihan pirunmoinen katku, liesituulettimen lasi tippui haihtunutta ja taas kontaktista tiivistynyttä vettä ja keittiön ikkunat ihan huurussa. Siitä tuli kyllä vähän palautetta puolisolta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 920
Ei muuten ole hetkeen särkenyt päätä yhtä paljon kun ekaa satsia keitellessä hellalla, kun kymppilitraisella kattilalla piti keittää erissä kolmisen tuntia ja liesituulettimen sijaan on vaan tuollainen rasvansuodatin hellan päällä. Koko kämpässä ihan pirunmoinen katku, liesituulettimen lasi tippui haihtunutta ja taas kontaktista tiivistynyttä vettä ja keittiön ikkunat ihan huurussa. Siitä tuli kyllä vähän palautetta puolisolta :D
Ai perkele :D

Britteinsaarilla vetävässä kämpässä asuvana voisi ehkä valjastaa toisen kylppärin tähän käyttöön. Pitää vaan ehkä tehdä noita IPO:ja, koska ei ole varaa pitää huonetta erikseen 20c lämmöissä näin talvella tai sähkölasku on moninkertainen vrt. siihen että ostaisi crafteja kaapin täyteen kaljakaupasta. Ensimmäisenä pitäisi varmaan hommata lämpömittari tai pari ja käymisastiat...

Ja keittää köökissä ikkunat auki ja sisäovi kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Kyllähän panotouhuihin kannattaa varata joku muu paikka kuin asunto, jos mitenkään mahdollista.
Autotalli tai muu lämmin varasto. Vielä kun sovittaa huoneenlämmön ~16-18 niin ei tarvitse edes erillistä käymiskammiota.
Käymistankin tekee muuten erihelppolla vanhasta arkkupakastimesta tai jääkaapista, johon STC-1000 tms ohjaamaan.

Huoneenlämmössä (~21*C) olueen tulee epäpuhtauksia käymisessä, koska kovimman käymisen aikaan oluen lämpötila voi olla jopa 3-5 astetta huoneenlämpöä korkeampi.

Ale-oluille itse käytän 16-19*C, lagereille 8-12*C.
Vehnäoluet, belgit ja kumppanit taas tulevat normaalissa huoneenlämmössä mainiosti.
Hiivalla voi pelata vähän, mutta ei loputtomasti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
121
Kiinnostaisi itsekin kokeilla kyseistä harrastusta. Onko kenelläkään kokemusta uutteista tehdyistä vehnäoluista? Olen silmäillyt noita Cooper'sin ja Brewfermin vaihtoehtoja ja tuumin onko noista mihinkään, vai olisikl vielä jotain muita parempia vaihtoehtoja? Uutteen lisäksi kannattaa varmaan hommata spraymaltaita, sekä sokeri pois tai hyvin vähän?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Kyllähän panotouhuihin kannattaa varata joku muu paikka kuin asunto, jos mitenkään mahdollista.
Autotalli tai muu lämmin varasto. Vielä kun sovittaa huoneenlämmön ~16-18 niin ei tarvitse edes erillistä käymiskammiota.
Käymistankin tekee muuten erihelppolla vanhasta arkkupakastimesta tai jääkaapista, johon STC-1000 tms ohjaamaan.

Huoneenlämmössä (~21*C) olueen tulee epäpuhtauksia käymisessä, koska kovimman käymisen aikaan oluen lämpötila voi olla jopa 3-5 astetta huoneenlämpöä korkeampi.

Ale-oluille itse käytän 16-19*C, lagereille 8-12*C.
Vehnäoluet, belgit ja kumppanit taas tulevat normaalissa huoneenlämmössä mainiosti.
Hiivalla voi pelata vähän, mutta ei loputtomasti.
Käymislämpötiloihin vielä halpana vinkkinä, että jos ei saa sovitettua huoneenlämpöä sopivaksi, niin useimpien ale-hiivojen kanssa pääsee sopivaan lämpötilaan kun laittaa käymispöntön halkaisijaltaan isompaan astiaan (esim. laastipalju), jonka pohjalle muutama sentti vettä ja käärii pöntön ympärille pyyhkeen. Tuolla pääsee yleensä ~3-4 astetta alle huoneenlämmön ja kiivaimman pääkäymisen aikana veden sekaan voi vielä heitellä kylmäkalleja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Kiinnostaisi itsekin kokeilla kyseistä harrastusta. Onko kenelläkään kokemusta uutteista tehdyistä vehnäoluista? Olen silmäillyt noita Cooper'sin ja Brewfermin vaihtoehtoja ja tuumin onko noista mihinkään, vai olisikl vielä jotain muita parempia vaihtoehtoja? Uutteen lisäksi kannattaa varmaan hommata spraymaltaita, sekä sokeri pois tai hyvin vähän?
Mangrove Jack's uutepakkauksista olen kuullut hyvää.
Veli-virolaisella hyvä saatavuus ja hinnat:
http://www.pruulmeistrid.ee/en/product-category/brewing/kontsentraadid-eng/

Uutteista saa aivan yhtähyvää olutta kuin mäskätenkin.
Ainoastaan mahdollisuudet vaikuttaa lopputuotteen mallaspohjaan ovat vähäiset.
Humalaa saa kuitenkin keittää mukaan (~15->0min humalat.)
Jopa pelkällä kuivahumaloinnilla voi tehdä uute-erästä erinomaisen.

Viimeisimmästä uute/spraymallasoluesta on nyt jo kohta pari vuotta, mutta olen toisinaan harkinnut että voisin keitellä uuteoluen samalla kun teen täysmallasoluen.
Itse en nää siinä mitään ongelmallista, vaikka toiset sitä amatööritouhuna pitävätkin.

Sokeria ei kannata juuri käytää, ellei nyt sitten esim. DIPAa halua vähän kuivattaa.
Miedoissa oluissa (<5% alkoholia maltaista) en näkisi järkeä käytännössä koskaan.


Viimeisin onnistuminen tuli huomattua tänään, kun maistelin California Lager hiivalla käyttämääni lageria.
Melko tarkasti Stadin Panimon American Lagerin ja Sessio IPA:n välistä (aromi kuin lager, mutta vahvempi humalan maku). Aivan loistava. :happy:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 880
Nyt ollaan askeleen lähempänä oikeita panohommia kun juuri tilasin tämän mööpelin.http://www.ebay.de/itm/MAISCHEEIMER...367409?hash=item4d4e6ed231:g:FZ0AAOSw44BYEiQs

Tuossa on kotiolut foorumin juttujen mukaan jos jonkinlaista virittelyä mutta eiköhän sillä jotenkin alkuun päästä.
No ei ole hinnalla pilattu. Toki aika alkeellinen laitos mutta voisihan tuo toimia hyvänä aihiona :think:

Olisko tuosta panokone mk2:n aihioksi @Tonto :kahvi:

Edit: Näyttäisi kyllä aika alkeelliselta todellakin, että ehkä rahalle on parempiakin sijoituskohteita kun bulldog brewer kustantaa ~400e.

https://www.home-brew-hopshop.co.uk...te-stainless-steel-brewing-system-p-2772.html
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 113
Itse pussimäskään vessassa (saunan ovi auki) 33l rosterikattilassa johon olen asentanut tuollaisen 2000w vastuksen. Kiehuu yli 25l satsitkin tuolla vastuksella vaikka aluksi vähän epäilin. Hienosti lähtee höyryt kiertoon ja ei mitää hajuja leviä kämppään. Ja toisaalta se tuoksu mikä tulee kun laittaa maltaat mäskäykseen tai humalien lisäys keittovaiheessa, tulee lähinnä mieleen samat hajut kun oma mummo teki sahtia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
41
On tiedossa että tuo linkkaamani pänikkä kaipaa virittelyä lähinnä lämmösäädön suhteen ja mallaspiippua kaipaa mutta en koe
että nuo isoja ongelmia olisi varsinkin kun niihin suht valmiita ratkaisuja on tarjolla, niin ei niitä hakiessa senkummemmin tarvi päätä raapia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 880
Niin litrahinnaksi tuolle tulee n. 7e/l. Tuolla rahalla saa kaupasta ihan oikeaa paljon parempaa olutta.
esim. Olvin, Koffin ja Stapan tuotteet on n. 5-6€/l
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Noniin, ekat käryt otettu Beerfestistä pihalle, joka on siis sama laite jonka @kiesus tilasi. Kaikkiaan ihan hyvä vehje, nopeutti hommaa pirusti kattilalla tekemiseen verrattuna. Pidettiin vastusta päällä mäskäyksen aikana ja mäski pysyi koko ajan sopivan lämpimänä, eikä kiehahtanut tai palanut kerrostumisen vuoksi tms. 65 astetta termarissa toinen lämpömittari näytti 66 astetta lämmintä, joten riittävän tarkka ainakin tuossa yksilössä.

Termari tosin on hieman vähän liian hätäinen. Lämmönsäätö 110 asteessa kiehuttaa komeasti silloin kun vastus on päällä, mutta kun termari kytkee lämmöt pois, niin kiehuminen hiipuu lähes kokonaan. Pitänee katsoa, jos tuota termaria vähän virittelisi. Tehokkuudesta taidettiin jäädä inanen, kun reseptin mukaan Brewmaten defaulttitehokkuuksilla olisi pitänyt tulla 1.068 OG, mutta noin 40 asteisena vierre kellotti mittariin 1.06. Toleranssissa kuitenkin ja summa summarum, ei kaduta ostoksena.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
46
Melko tarkasti Stadin Panimon American Lagerin ja Sessio IPA:n välistä (aromi kuin lager, mutta vahvempi humalan maku). Aivan loistava. :happy:
Mä tuun kylään. :lol:

Edellinen kokemus himassa duunatusta bissestä on frendin keitokset jostain yli 20 vuoden takaa, ja sen voin sanoa, ettei se sen enempää kyllä StaPan American Lagerille kuin Session IPAllekaan maistunut. :btooth:

PS. StaPan American Lager on omaan suuhun ehkä parasta mitä ruokakauppavahvuisista löytyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
276
Viikonloppuna olisi edessä jouluoluiden pullotus. Olisikohan 9. satsi mitä olen olutta pannut. Välineenä 10l Braumeister. Jos tuota joku harkitsee, niin suosittelen hommaamaan kerralla 20l mallin. Tuo 10l versio on kätevä käsitellä, mutta käytännössä samalla vaivalla saa tuplamäärän tavaraa tuolla 20 litraisella. Tähän mennessä olen tehnyt vain Braumeisterin resepteillä poislukien tuo jouluolut, jonka sovelsin muutamasta muusta reseptistä. Hyvää on tullut. Hiivan kanssa on vaan vähän säätöä, kun sitä on tullut laitettua ehkä hiukan liikaa. No, tekemällä oppii. Ennen tuon laitteen ostoa en ollut pannut olutta ikinä. Hauska harrastus, mutta melkoisen aikaa vievä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Oispa tiloja tollaselle laitteistolle :itku:
Noh, itselläkin ovat vasta unelma, johon ei liika rahaa saati sitä tilaa nyt ole.
Toivottavasti vuoden parin sisällä realisoituu.

Viikonloppuna olisi edessä jouluoluiden pullotus. Olisikohan 9. satsi mitä olen olutta pannut. Välineenä 10l Braumeister. Jos tuota joku harkitsee, niin suosittelen hommaamaan kerralla 20l mallin. Tuo 10l versio on kätevä käsitellä, mutta käytännössä samalla vaivalla saa tuplamäärän tavaraa tuolla 20 litraisella. Tähän mennessä olen tehnyt vain Braumeisterin resepteillä poislukien tuo jouluolut, jonka sovelsin muutamasta muusta reseptistä. Hyvää on tullut. Hiivan kanssa on vaan vähän säätöä, kun sitä on tullut laitettua ehkä hiukan liikaa. No, tekemällä oppii. Ennen tuon laitteen ostoa en ollut pannut olutta ikinä. Hauska harrastus, mutta melkoisen aikaa vievä.
Missään nimessä ei kannata edes harkita alle 20l kattilaa jos ei halua turhautua. 50l kattilakaan ei juuri vaadi lisätyötä vs 10l.
Erityisen harmittavaahan se on silloin kun onnistuu tekemään loistavan oluen. Se 8-10 l on äkkiä tuhottu ja taas odotellaan 4vk seuraavaa, ellei jatkuvasti keitot päällä.
Lisähuomautuksena, 20Braukalla voi tehdä 10l eriäkin tarvittaessa ja hintaero on aika pieni.

Tehty työ ja se aika on todellakin noilla pikkukattiloilla älyttömän suuri vs lopputuotteen määrä. Laatuhan on koosta riippumatta tekijästä/prosessista kiinni.
20L braumeister/Gf toimii hyvin, kun tekee aina kegillisen, eli lopputuotetta 18-19l (käymään 20-23l).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
57
Viikonloppuna olisi edessä jouluoluiden pullotus. Olisikohan 9. satsi mitä olen olutta pannut. Välineenä 10l Braumeister. Jos tuota joku harkitsee, niin suosittelen hommaamaan kerralla 20l mallin. Tuo 10l versio on kätevä käsitellä, mutta käytännössä samalla vaivalla saa tuplamäärän tavaraa tuolla 20 litraisella. Tähän mennessä olen tehnyt vain Braumeisterin resepteillä poislukien tuo jouluolut, jonka sovelsin muutamasta muusta reseptistä. Hyvää on tullut. Hiivan kanssa on vaan vähän säätöä, kun sitä on tullut laitettua ehkä hiukan liikaa. No, tekemällä oppii. Ennen tuon laitteen ostoa en ollut pannut olutta ikinä. Hauska harrastus, mutta melkoisen aikaa vievä.
Hiivaa liikaa? Montako pakettia olet sitten laittanut 10l satsiin? Yleensä alihiivaus on huomattavasti yleisempi ongelma kotipanimoissa. Esim. omiin noin 15l eriin tulee lähes aina keiteltyä litran startteri, että saa hiivauksen oikealle hehtaarille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Mun on vähän vaikea nähdä noissa 10-20l Braumeistereissa kovin suurta järkeä nyt kun automaattikattiloita on vähän joka lähtöön. Iso osa noista maksaa huomattavasti vähemmän kuin nuo ja pienillä virittelyillä käytännössä samoilla ominaisuuksilla. Itsellä olisi yksi RasPi ylimääräisenä, niin mietin jos tohon Beerfestiin virittelisi kiinni Craftbeerpi:n
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
78
Kaveriporukalla ostettiin eristetty rosteriastia, vastus, pid, jäähdytyskierukka, kierrätyspumppu yms. Noin 150e hintaa ja ekasta IPA:sta tuli todella makoisaa. Varmaan seuraavaksi hankin itselle isompaa laitteistoa kunhan tilat vaan järjestyy.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Vaikka braukka muuten olisikin todella mukava laite niin jotenkin en saa itselleni perusteltua noin kalliita hankintoja ja sen siivous vähän arveluttaa.
Nyt on kyllä ihan likellä että ostaisin Grainfatherin kun saisi viiteensataan. Siltikin olen ollut todella tyytyväinen siihen perusmalliseen 27l kattilaan ja pussimäskäykseen.
Rahkeet riittää 20l satseihin noin 7%:n vahvuuteen asti ja aikaa menee 5-6h mäskäys- ja keittoajasta riippuen sisältäen siivoukset. Vähän yli 40 erää takana, teen usein vain 10l satseja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
291
Ostin Grainfatherin ns pystymetsästä ja olen ollut todella tyytyväinen. Se, että homma hoituu yhdellä vehkeellä ja peseminen käy helposti olivat ratkaisevat tekivät, vaikka kattilaviritelmillä olisi päässyt paljon halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:

sambba

Paneva hedonisti
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
205
Ostin Grainfatherin ns pystymetsästä ja olen ollut todella tyytyväinen. Se, että homma hoituu yhdellä vehkeellä ja peseminen käy helposti olivat ratkaisevat tekivät, vaikka kattilaviritelmillä olisi päässyt paljon halvemmalla.
Kokolailla samoilla linjoilla. Tuohon kun vielä yhdistää sen FastFermentin, niin käymisastioiden kanssa puljaaminen vähenee huomattavasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Kannattaa huomioida hinnassa myös käyttöikä.
Muovi naarmuunuu ja kärsii helposti -> bakteeripesäkkeiden riski ja muutenkin rikkoontumisherkkä.
Rosterille voi antaa kevyesti vuosia käyttöikää. Pesu ja desinfiointi on helppoa.

Tuossa BrewBucketissa kannattaa kuitenkin huomioida koko, joka on suunniteltu 5 gal = 19l erille.
On siis normaali melkkoämpäriä hieman pienempi.
Blowoff putkella saa kuitenkin tehtyä ainakin 23l eriä, normaalilla ilmalukolla tulee toisinaan yli.

Tuo FastFerment on kyllä vekkuli laite mutta taas muoto aiheuttaa ongelmaa ilman telinettä, joka tuo lisähintaa.
Voi toki riipustaa seinällekin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 377
Viestejä
4 146 404
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom