Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varsin laadukasta olutta voi saada myös uutteilla, se lisättävä sokeri kannattaa vaan unohtaa täysin niistä resepteistä, se kuuluu kiljuun.
http://www.kaunishumala.fi/nain-teet-kotona-olutta-ilman-valineita/Mitkä suunilleen on aloituskustannukset, kun -mitään- ei ole valmiina olemassa?
Mitkä suunilleen on aloituskustannukset, kun -mitään- ei ole valmiina olemassa?
Niinno ennen kuin ostelemaan mitään Grainfathereita tai vastaavia panokoneita, niin suosittelen aloittamaan ihan käsityönä vaikka niistä uutteista. Aloituskustannukset siinä satasen paikkeilla. Puolen litran pullot suosittelen juomaan tyhjiksi itse, niin säästää kai siinäkin tai ainakin saa hyvän syyn juoda.
Käymisastia ja starttipaketti 80e
Festival-olutuutteet
e. Ossid voisi kyllä laittaa tähän etusivulle vähän malliksi minne se mopo saattaa karata ts. laitteistostaan, mutta myöskin ehdottomasti pullotetuista tuotteista (etiketit!) ja lasiin kaadettuna...
Eipä se sokerikaan ihan aina väärin ole, kuuluu olennaisesti joihinkin tyyleihinVarsin laadukasta olutta voi saada myös uutteilla, se lisättävä sokeri kannattaa vaan unohtaa täysin niistä resepteistä, se kuuluu kiljuun.
Minkälaisia hajuhaittoja tästä hommasta on tiedossa? Ts. Onko hellasäröä luvassa vain pitääkö homma jotenkin erottaa olkkarin nurkasta kauemmas.
Miten säätelette käymislämpötilaa ja kun puhutte lämpimästä ja kylmästä, niin mistä asteista puhutaan?
Välillä on ainakin itsellä tullut aika voimakas humalan tuoksu pöntöstä pihalle. Tosin käymisastian kansi ei ole luotettavimmasta päästä, joten voi olla ihan vaan siitäkin kiinni, että kaikki paine ei ole välttämättä mennyt vesilukon kautta pihalle.
Täällä Brewfermin 30l pöntöt, mutta pääosin samaa kamaahan ne on. Käsittääkseni noissa sammion mallisissa ei ole mitenkään poikkeuksellista tuo kannen vuotaminen. FastFerment kiinnostaisi kyllä muuten esim. hiivankeruun sun muun osalta, mutta toistaiseksi se vie liikaa tilaa.
Suurimmat haju"haitat" liittyy mielestäni keittovaiheen humalalisäyksiin ja itse panopäivään.
Ai perkeleEi muuten ole hetkeen särkenyt päätä yhtä paljon kun ekaa satsia keitellessä hellalla, kun kymppilitraisella kattilalla piti keittää erissä kolmisen tuntia ja liesituulettimen sijaan on vaan tuollainen rasvansuodatin hellan päällä. Koko kämpässä ihan pirunmoinen katku, liesituulettimen lasi tippui haihtunutta ja taas kontaktista tiivistynyttä vettä ja keittiön ikkunat ihan huurussa. Siitä tuli kyllä vähän palautetta puolisolta
Käymislämpötiloihin vielä halpana vinkkinä, että jos ei saa sovitettua huoneenlämpöä sopivaksi, niin useimpien ale-hiivojen kanssa pääsee sopivaan lämpötilaan kun laittaa käymispöntön halkaisijaltaan isompaan astiaan (esim. laastipalju), jonka pohjalle muutama sentti vettä ja käärii pöntön ympärille pyyhkeen. Tuolla pääsee yleensä ~3-4 astetta alle huoneenlämmön ja kiivaimman pääkäymisen aikana veden sekaan voi vielä heitellä kylmäkalleja.Kyllähän panotouhuihin kannattaa varata joku muu paikka kuin asunto, jos mitenkään mahdollista.
Autotalli tai muu lämmin varasto. Vielä kun sovittaa huoneenlämmön ~16-18 niin ei tarvitse edes erillistä käymiskammiota.
Käymistankin tekee muuten erihelppolla vanhasta arkkupakastimesta tai jääkaapista, johon STC-1000 tms ohjaamaan.
Huoneenlämmössä (~21*C) olueen tulee epäpuhtauksia käymisessä, koska kovimman käymisen aikaan oluen lämpötila voi olla jopa 3-5 astetta huoneenlämpöä korkeampi.
Ale-oluille itse käytän 16-19*C, lagereille 8-12*C.
Vehnäoluet, belgit ja kumppanit taas tulevat normaalissa huoneenlämmössä mainiosti.
Hiivalla voi pelata vähän, mutta ei loputtomasti.
Kiinnostaisi itsekin kokeilla kyseistä harrastusta. Onko kenelläkään kokemusta uutteista tehdyistä vehnäoluista? Olen silmäillyt noita Cooper'sin ja Brewfermin vaihtoehtoja ja tuumin onko noista mihinkään, vai olisikl vielä jotain muita parempia vaihtoehtoja? Uutteen lisäksi kannattaa varmaan hommata spraymaltaita, sekä sokeri pois tai hyvin vähän?
Nyt ollaan askeleen lähempänä oikeita panohommia kun juuri tilasin tämän mööpelin.http://www.ebay.de/itm/MAISCHEEIMER...367409?hash=item4d4e6ed231:g:FZ0AAOSw44BYEiQs
Tuossa on kotiolut foorumin juttujen mukaan jos jonkinlaista virittelyä mutta eiköhän sillä jotenkin alkuun päästä.
Onko tästä mitään kokemuksia? http://www.mulletoi.com/shop/baila_baila/bileiden_buustaajat/prod__19587_kotipanimo-lager
Melko tarkasti Stadin Panimon American Lagerin ja Sessio IPA:n välistä (aromi kuin lager, mutta vahvempi humalan maku). Aivan loistava.
Grainfatherista saa kyllä oikein tehtynä mukavan kirkasta vierrettä.
Periaatteessa niin kirkasta, että hyväksyisin lopputuotteenakin.
Grainfather-veljellä on komia käymispytty. Mistä moisen kahvasit?
Oispa tiloja tollaselle laitteistolle
Viikonloppuna olisi edessä jouluoluiden pullotus. Olisikohan 9. satsi mitä olen olutta pannut. Välineenä 10l Braumeister. Jos tuota joku harkitsee, niin suosittelen hommaamaan kerralla 20l mallin. Tuo 10l versio on kätevä käsitellä, mutta käytännössä samalla vaivalla saa tuplamäärän tavaraa tuolla 20 litraisella. Tähän mennessä olen tehnyt vain Braumeisterin resepteillä poislukien tuo jouluolut, jonka sovelsin muutamasta muusta reseptistä. Hyvää on tullut. Hiivan kanssa on vaan vähän säätöä, kun sitä on tullut laitettua ehkä hiukan liikaa. No, tekemällä oppii. Ennen tuon laitteen ostoa en ollut pannut olutta ikinä. Hauska harrastus, mutta melkoisen aikaa vievä.
Hiivaa liikaa? Montako pakettia olet sitten laittanut 10l satsiin? Yleensä alihiivaus on huomattavasti yleisempi ongelma kotipanimoissa. Esim. omiin noin 15l eriin tulee lähes aina keiteltyä litran startteri, että saa hiivauksen oikealle hehtaarille.Viikonloppuna olisi edessä jouluoluiden pullotus. Olisikohan 9. satsi mitä olen olutta pannut. Välineenä 10l Braumeister. Jos tuota joku harkitsee, niin suosittelen hommaamaan kerralla 20l mallin. Tuo 10l versio on kätevä käsitellä, mutta käytännössä samalla vaivalla saa tuplamäärän tavaraa tuolla 20 litraisella. Tähän mennessä olen tehnyt vain Braumeisterin resepteillä poislukien tuo jouluolut, jonka sovelsin muutamasta muusta reseptistä. Hyvää on tullut. Hiivan kanssa on vaan vähän säätöä, kun sitä on tullut laitettua ehkä hiukan liikaa. No, tekemällä oppii. Ennen tuon laitteen ostoa en ollut pannut olutta ikinä. Hauska harrastus, mutta melkoisen aikaa vievä.
Ostin Grainfatherin ns pystymetsästä ja olen ollut todella tyytyväinen. Se, että homma hoituu yhdellä vehkeellä ja peseminen käy helposti olivat ratkaisevat tekivät, vaikka kattilaviritelmillä olisi päässyt paljon halvemmalla.
Fastfermentti olisikin seuraavaksi kiikarissa, tai sitten tuo Kojashin suosittelema -> https://www.brewuk.co.uk/brew-bucket-brewmaster.html