NVIDIA GeForce RTX 5090/5080/5070 Ti -ketju (Blackwell)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Vaikuttaako prossu fps/w lukemaan myös, vai pelkkä näyttis? Ts onko fps/watti sama riippumatta prossusta, vai voiko tehokkaammalla prossulla näytönohjain toimia energiatehokkaammin?
 
Vaikuttaako prossu fps/w lukemaan myös, vai pelkkä näyttis? Ts onko fps/watti sama riippumatta prossusta, vai voiko tehokkaammalla prossulla näytönohjain toimia energiatehokkaammin?
Tehokkaammalla prossulla näyttiksen fps/w tippuu eli näyttis siis toimii energiatehokkaammin huonolla prossulla.
 
Oma MUTU on siis se, että fps/watti lukemaan ei prossu vaikuta. Jos prossu on pullonkaulana, silloin fps on matalampi ja virrankulutus on matalampi. Esim. 9800X3D:llä taas sitten näyttis kuluttaa enemmän virtaa ja piirtää enemmän frameja, fps/watti pysyessä silti samana.

Mutta onko asia näin vai ei, en tiedä, siksi ajattelin kysyä.
 
Onko tämä empiirinen havainto vai onko tuolle jotain perusteita?
Jos prossu on pullonkaulana ja gpu käy vaikka 50% teholla, niin kellotaajuudet gpu:ssa ovat matalemmat ja näyttikset ovat energiatehokkaampia matalemmilla kelloilla. Toki mitään järkeähän tuossa ei ole ajatella asiaa noin, jos haluaa sitä energiatehokkuutta parantaa niin korttia voi alivoltittaa ihan oman maun mukaan.
 
Itsellä cyberpunkissa kortti käy 2,7GHz virrankulutuksen ollessa 400-500W. Kun kortin käyttö ja virrankulutus eivät ole tapissa, niin sillä on varaa nostaa voltteja ja kelloja. Furmarkkia ajaessa voltit laskevat ja kellot ovat enää 2,4GHz 600W virrankulutuksella. Että en tiedä onko tuokaan noin yksioikoista.
 
Itsellä cyberpunkissa kortti käy 2,7GHz virrankulutuksen ollessa 400-500W. Kun kortin käyttö ja virrankulutus eivät ole tapissa, niin sillä on varaa nostaa voltteja ja kelloja. Furmarkkia ajaessa voltit laskevat ja kellot ovat enää 2,4GHz 600W virrankulutuksella. Että en tiedä onko tuokaan noin yksioikoista.
Furmarkkia ei oikein voi verrata tuossa, kun sillä onkin vain tarkoitus saada maksimaalinen kuorma kortille eikä siinä vaikuta prossu yhtään.

Tiivistetysti siis meinasin sitä että jos näyttis käy 50% kuormalla, on se silloin energiatehokkaampi kuin jos se kävisi 100% kuormalla.
 
Oma MUTU on siis se, että fps/watti lukemaan ei prossu vaikuta. Jos prossu on pullonkaulana, silloin fps on matalampi ja virrankulutus on matalampi. Esim. 9800X3D:llä taas sitten näyttis kuluttaa enemmän virtaa ja piirtää enemmän frameja, fps/watti pysyessä silti samana.

Mutta onko asia näin vai ei, en tiedä, siksi ajattelin kysyä.
Jos prossu pullonkaulu, niin se ei jaksa kuormittaa näytönohjainta riittävästi ja silloin näyttiksen virrankulutus pienempi. Käytännössä sen jälkeen kun prossu ei enää ole pullonkaula, niin se ei enää vaikuta. Siksi monissa raskaissa peleissä 4k resolla ei juurikaan prossulla ole väliä.
 
Itsellä cyberpunkissa kortti käy 2,7GHz virrankulutuksen ollessa 400-500W. Kun kortin käyttö ja virrankulutus eivät ole tapissa, niin sillä on varaa nostaa voltteja ja kelloja. Furmarkkia ajaessa voltit laskevat ja kellot ovat enää 2,4GHz 600W virrankulutuksella. Että en tiedä onko tuokaan noin yksioikoista.
Furmarkissa varmaan hakkaa powerlimittiä vasten jatkuvasti ja sen takia kellot putoaa. Tosin itellä kyllä kcd2 +250 corelle hakkaa myös jatkuvasti powerlimittiä ja kellot on 3000mhz. Jätin tuon alivoltitus leikin nyt hetkeksi ja odottelen ajuripäivityksiä ja ehkäpä afterburneriinkin saadaan vielä päivitys. Ainakaan innolla ei tuo käyrä asetu mitenkään toimimaan alivoltituksella kuten olen tottunut vaikka ei mihinkään limittiin osu. Onko sitten innon bios vai joku muu syynä selviää varmaan joskus
 
Jos prossu on pullonkaulana ja gpu käy vaikka 50% teholla, niin kellotaajuudet gpu:ssa ovat matalemmat ja näyttikset ovat energiatehokkaampia matalemmilla kelloilla. Toki mitään järkeähän tuossa ei ole ajatella asiaa noin, jos haluaa sitä energiatehokkuutta parantaa niin korttia voi alivoltittaa ihan oman maun mukaan.
Ainakin tuo minun 5080 nostaa kellot korkeammalle kun gpu kuorma tippuu (ainakin pelikuormalla). En tiedä mistä se tarkalleen johtuu, sillä powerlimitiin se ei tunnu osuvan peleissä käytännössä koskaan.
 
Minkäslaisia kokemuksia Asuksen Astralista löytyy? Coilwhineää? Kuinka lämpöisenä käy jne?
 
Minkäslaisia kokemuksia Asuksen Astralista löytyy? Coilwhineää? Kuinka lämpöisenä käy jne?
5080 Astral OC menee itellä parin viikon kokeilun jälkeen palautukseen. Performance mode liian äänekäs vaikka hyvät lämmöt(60c tms.), Quiet mode erittäin hiljanen kohtuu lämmöillä (70-80c isolla loadilla pitkään). Palautukseen koska P-mode ei oikeestaan käytettävä liiallisen äänen takia(paljon kovemmat tuuletus äänet kun millää muulla mikä on ollu itellä) ja Q-mode oikeestaan semi täydellinen, mutta coil whine niin hurja ainakin omassa Astralissa että se pilaa Q-moden käytön. Coil whine on ehkä hiukan liian kova, mutta enemmän ärsyttäväks tekee että se on lähes jatkuvaa ihan pienelläkin loadilla ja esim. scrollatessa selaimessa sirisee.
 
5080 Astral OC menee itellä parin viikon kokeilun jälkeen palautukseen. Performance mode liian äänekäs vaikka hyvät lämmöt(60c tms.), Quiet mode erittäin hiljanen kohtuu lämmöillä (70-80c isolla loadilla pitkään). Palautukseen koska P-mode ei oikeestaan käytettävä liiallisen äänen takia(paljon kovemmat tuuletus äänet kun millää muulla mikä on ollu itellä) ja Q-mode oikeestaan semi täydellinen, mutta coil whine niin hurja ainakin omassa Astralissa että se pilaa Q-moden käytön. Coil whine on ehkä hiukan liian kova, mutta enemmän ärsyttäväks tekee että se on lähes jatkuvaa ihan pienelläkin loadilla ja esim. scrollatessa selaimessa sirisee.
Ei oo tainnu mennä Asuksella ihan nappiin tuon lippulaivamallinsa kanssa tällä kertaa. Oma Gigabyte Gaming OC pysyy hiljaisella biosilla alle 70 asteen oikeastaan mitä vaan tehdessä ja tuulettimet humisee tällöin maltillista 1300-1400 rpm. Ei coil whinea.
 
5080 Astral OC menee itellä parin viikon kokeilun jälkeen palautukseen. Performance mode liian äänekäs vaikka hyvät lämmöt(60c tms.), Quiet mode erittäin hiljanen kohtuu lämmöillä (70-80c isolla loadilla pitkään). Palautukseen koska P-mode ei oikeestaan käytettävä liiallisen äänen takia(paljon kovemmat tuuletus äänet kun millää muulla mikä on ollu itellä) ja Q-mode oikeestaan semi täydellinen, mutta coil whine niin hurja ainakin omassa Astralissa että se pilaa Q-moden käytön. Coil whine on ehkä hiukan liian kova, mutta enemmän ärsyttäväks tekee että se on lähes jatkuvaa ihan pienelläkin loadilla ja esim. scrollatessa selaimessa sirisee.
Der8bauerilla oli 5080 Astral ja sanoi myös äänekkääksi, nuo 4 tuuletinta on jaettu niin että keskimmäinen ja takatuuletin on yksi kokonaisuus ja sivutuulettimet toinen. Hän rajoitti videollaan keskimmäistä ja takatuuletinta 40% ja sen jälkeen sanoi että on käytännössä äänetön.

Ehkä Asus oli yksi näistä kenellä oli piiri pari päivää ennenkuin piti viimeistellä kaikki, jos vaan jäähdytysteho riittää kun pari tuuletinta 40% niin eiköhän Asukselta tule bios jossain kohtaa joka korjaa tuuletinkäyrän. Olettaen että kaikki on sama eikä vaan tietyt yksilöt
Edit: Ilmeisesti uusi bios on jo julkaistu, pari viikkoa sitten, redditissä tuli vastaan: Reddit - Dive into anything
 
Viimeksi muokattu:
Nyt illan leikkinyt edellistä aggressiivisemman käyrän kanssa, eikä vieläkään ole raja tullut vastaan. Nostin 100 MHz corea ylöspäin, että ollaan nyt pari prosenttia nopeampia kuin vakiona. Lisäksi laskin voltteja alaspäin ja nyt pyörii keskimäärin 400w-430w pelatessa. Nyt jo monta tuntia olen testannut, eikä ole kaatunut. Ainoa mikä sai kulutuksen 450w oli Cyberpunk. Saa nähdä jaksaako vielä yrittää kiristää. Alkaa olla jo aika miellyttävä kortti lämpöjen ja melun kanssa.
 
5080 Astral OC menee itellä parin viikon kokeilun jälkeen palautukseen. Performance mode liian äänekäs vaikka hyvät lämmöt(60c tms.), Quiet mode erittäin hiljanen kohtuu lämmöillä (70-80c isolla loadilla pitkään). Palautukseen koska P-mode ei oikeestaan käytettävä liiallisen äänen takia(paljon kovemmat tuuletus äänet kun millää muulla mikä on ollu itellä) ja Q-mode oikeestaan semi täydellinen, mutta coil whine niin hurja ainakin omassa Astralissa että se pilaa Q-moden käytön. Coil whine on ehkä hiukan liian kova, mutta enemmän ärsyttäväks tekee että se on lähes jatkuvaa ihan pienelläkin loadilla ja esim. scrollatessa selaimessa sirisee.
Itsellä aorus master ice 5080, ei coil whineä. Stress testissä ilman voltteihin koskemista 3270mhz core, 375w kulutus ja lämmöt 60c paikkeilla ja tuulettimet kuulee vasta kun korva lähes kiinni
 
Der8bauerilla oli 5080 Astral ja sanoi myös äänekkääksi, nuo 4 tuuletinta on jaettu niin että keskimmäinen ja takatuuletin on yksi kokonaisuus ja sivutuulettimet toinen. Hän rajoitti videollaan keskimmäistä ja takatuuletinta 40% ja sen jälkeen sanoi että on käytännössä äänetön.

Ehkä Asus oli yksi näistä kenellä oli piiri pari päivää ennenkuin piti viimeistellä kaikki, jos vaan jäähdytysteho riittää kun pari tuuletinta 40% niin eiköhän Asukselta tule bios jossain kohtaa joka korjaa tuuletinkäyrän. Olettaen että kaikki on sama eikä vaan tietyt yksilöt
Edit: Ilmeisesti uusi bios on jo julkaistu, pari viikkoa sitten, redditissä tuli vastaan: Reddit - Dive into anything
Joo testasin itekki noit temppuja ja myös unplugaa sen neljännen tuulettimet ja päivitin biokset yms, mut niiku totesin niin ongelma oli oikeestaan se coil whine ja ehkä hiukan häiritsi kuinka korkeat lämmöt Quiet modessa oli muihin malleihin verrattuna. Hienoin kortti mitä oon koskaan nähny mut vähän menny metsään suunnittelu…
 
Ei oo tainnu mennä Asuksella ihan nappiin tuon lippulaivamallinsa kanssa tällä kertaa. Oma Gigabyte Gaming OC pysyy hiljaisella biosilla alle 70 asteen oikeastaan mitä vaan tehdessä ja tuulettimet humisee tällöin maltillista 1300-1400 rpm. Ei coil whinea.
Nää on joskus hankalia verrata kun ei tiedä minkälainen kotelotuuletus kelläkin on mm minulla 5080 Astral quiet biosilla lämpeää 70c ja tuulettimien 800-1000 rpm välillä eikä coil whineä yhtään.
 
minkäköhän takia 5080 gpu utilization on vain 86-95% cyberpunkissa 4k path tracing dlss performancella? sama juttu OC ja vakiona.

prossuna 13600k niin ei pitäisi pullonkaulakaan olla?
 
Selvä tapaus, liian tehoton prossu.. tuubissa ku kattoo niin 9800x3d vs 13600k niin melkeinpä 40-50fps:n erot, uutta alle.. eiks tuon 13600k:n emoon saa jo esim 14 sarjaa? tai sitten 13900k tilalle :)
 
minkäköhän takia 5080 gpu utilization on vain 86-95% cyberpunkissa 4k path tracing dlss performancella? sama juttu OC ja vakiona.

prossuna 13600k niin ei pitäisi pullonkaulakaan olla?
Täällä 7800x3d jarruttelee joissain peleissä 4080 superin käyttöastetta 5-30% tosin UWQHD resolla. Tossa kombossa vielä kauempana toisistaan gpu ja cpu, joten varmana jarruttaa.
 
No hitto. Kiitos vastauksista. En kyl oo päivittelemässä prossua hetkeen ei tuo niin paljon haittaa ja nyt kun sain MFG:n lyötyä päälle niin ei mitään rajaa. todella yllättynyt 3X MFG:n kanssa 144hz näytöllä. Täysin sulava eikä ohjaimella latenssi haittaa yhtään ei sitä edes rekisteröi sillä tavalla kun kuva on niin sulava.
 
Seikkailu aiheesta 5090 + 572.60 ajurit ja mustat ruudut. Ei meinannut aluksi ajurien asennuksen jälkeen tehdyn rebootin perään haluta näyttää windowsin loginissa kuvaa. No signal.

Sain kuvan takaisin käynnistämällä vain yhdellä monitorilla (DP-portin monitori pois päältä) mutta tämä oli vähän kömpelö ratkaisu. Lopulta tajusin että emon (X870E Crosshair Hero) bios oli pari pykälää tuoreinta vanhempi. Sen päivityksen jälkeen ongelma poistui lopullisesti.

Eli jos on uuden blingbling-raudan kanssa huolia ajurien asennuksen jälkeen, kannattaa katsoa että emon BIOS on ajan tasalla. Ja jos lauta on vanha ja valmistajaa ei välttämättä nappaa, voi tulla huolia koska voi hyvinkin olla että jotain pientä mätää on ilman emopään kikkailuja.
 
minkäköhän takia 5080 gpu utilization on vain 86-95% cyberpunkissa 4k path tracing dlss performancella? sama juttu OC ja vakiona.

prossuna 13600k niin ei pitäisi pullonkaulakaan olla?
Kuten yllä jo on sanottu niin CPU jarruttaa vähän. On tuossa Cyberpunkissa jotain vähän hämärää 5080:llä sen lisäksi. GPU käyttö on joillain raskailla asetuksilla matslempi kuin kevyemmillä asetuksilla. Hetken ihmettelin itsekin tuota kun 7800x3d:llä vanhat peliasetukset (olivat peruja 3080 kortista) vetivät 100 % gpu käyttöä ja kaikki lähes maksimilla jäi lukema n. 95 %.
 
Melkein kuukaudenpäivät säädellyt erilaisia VF käyriä ja offsetteja ja mielipide optimaalisesta käyrästä 5090FE tapauksessa alkaa olla muodostunut. Lopullinen tavoite on ollut saada samalla käyrällä sekä lisää suorituskykyä, että tehosäästöä.

Keskiraskaana kuormana Warzone (crashaa helposti epävakaalla curvella) ja Monster Hunter Benchmark (gpu power 300-450W) ja täys kuormana Steel Nomad (gpu power maximit 600W).

Raskaassa kuormassa on turha mennä juuri yli 940mV, koska power limittiin hakkaaminen alkaa ja suorituskyky ei parane, vaikka offsettia nostaisi tai käyttäisi korkeampi volttipisteitä käyrän tasaus kohtana. Ainoastaan jäähdytystä tehostamalla on mahdollista saada vähän lisää suorituskykyä.
Koska ajossa käytössä olevat volttipisteet jäävät aina alle valitun taitekohdan volttipisteen, kannattaa taitekohdan tasauksen jälkeen nostaa näitä alempia volttipisteitä manuaalisesti tunnettuihin vakaisiin taajuuskohtiin. Muuten jää suorituskykyä pöytään.

Näillä periaatteella 945mV@2880Mhz tasattuna ja manuaalisesti alempia pisteitä nostamalla luotu kurvi vaikuttaisi optimaaliselta yleiskäyttöön kun profiilia ei kiinnosta manuaalisesti vaihdella käytön/kuorman mukaan:
- Keskiraskaassa kuormassa suorityskyky on täsmälleen sama kuin vakiona. Tehossa tulee säästöä 20%
- Raskaassa kuormassa päihittää vakion +5% paremmalla suorituskyvyllä ja tehossa ei tietenkään tule säästöä, koska ollaan juuri power limitin rajoilla. Tuo +5% parannushan oli io-tech artikkelin löydös ylikellotuksesta ja siitä 5090FE ei tosiaan vaikuta menevän paremmaksi kuin jäähdyttämällä.
- Keskiraskaaseen kuormaan on mahdollista saada lisää suorituskykyä uhraamalla tehosäästö ja esim offsettaamalla koko käyrä maksimivakauteen (+200 - 300Mhz sovelluksesta riippuen), mutta tällä saan vain +2% lisää suorituskykyä vs tuo 945mV@2880 käyrä Monster Hunterissa mitattuna ja raskaaseen kuormaan ei tule yhtäään lisää suorituskykyä (power limit).

Toki voisi undervoltata enemmän, mutta silloin jäädään stock suorituskyvystä keskiraskailla kuormilla.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein kuukaudenpäivät säädellyt erilaisia VF käyriä ja offsetteja ja mielipide optimaalisesta käyrästä 5090FE tapauksessa alkaa olla muodostunut. Lopullinen tavoite on ollut saada samalla käyrällä sekä lisää suorituskykyä, että tehosäästöä.

Keskiraskaana kuormana Warzone (crashaa helposti epävakaalla curvella) ja Monster Hunter Benchmark (gpu power 300-450W) ja täys kuormana Steel Nomad (gpu power maximit 600W).

Raskaassa kuormassa on turha mennä juuri yli 940mV, koska power limittiin hakkaaminen alkaa ja suorituskyky ei parane, vaikka offsettia nostaisi tai käyttäisi korkeampi volttipisteitä käyrän tasaus kohtana. Ainoastaan jäähdytystä tehostamalla on mahdollista saada vähän lisää suorituskykyä.
Koska ajossa käytössä olevat volttipisteet jäävät aina alle valitun taitekohdan volttipisteen, kannattaa taitekohdan tasauksen jälkeen nostaa näitä alempia volttipisteitä manuaalisesti tunnettuihin vakaisiin taajuuskohtiin. Muuten jää suorituskykyä pöytään.

Näillä periaatteella 945mV@2880Mhz tasattuna ja manuaalisesti alempia pisteitä nostamalla luotu kurvi vaikuttaisi optimaaliselta yleiskäyttöön kun profiilia ei kiinnosta manuaalisesti vaihdella käytön/kuorman mukaan:
- Keskiraskaassa kuormassa suorityskyky on täsmälleen sama kuin vakiona. Tehossa tulee säästöä 20%
- Raskaassa kuormassa päihittää vakion +5% paremmalla suorituskyvyllä ja tehossa ei tietenkään tule säästöä, koska ollaan juuri power limitin rajoilla. Tuo +5% parannushan oli io-tech artikkelin löydös ylikellotuksesta ja siitä 5090FE ei tosiaan vaikuta menevän paremmaksi kuin jäähdyttämällä.
- Keskiraskaaseen kuormaan on mahdollista saada lisää suorituskykyä uhraamalla tehosäästö ja esim offsettaamalla koko käyrä maksimivakauteen (+200 - 300Mhz sovelluksesta riippuen), mutta tällä saan vain +2% lisää suorituskykyä vs tuo 945mV@2880 käyrä Monster Hunterissa mitattuna ja raskaaseen kuormaan ei tule yhtäään lisää suorituskykyä (power limit).

Toki voisi undervoltata enemmän, mutta silloin jäädään stock suorituskyvystä keskiraskailla kuormilla.

Kannattaa vielä kurvin vakaus testata 3dmark Port Royal 20 loopilla. Se kaatuu huomattavasti helpommin kuin Steel Nomad. Portal RTX toinen joka on herkkä kaatumaan.
 
Kannattaa vielä kurvin vakaus testata 3dmark Port Royal 20 loopilla. Se kaatuu huomattavasti helpommin kuin Steel Nomad. Portal RTX toinen joka on herkkä kaatumaan.
Pyöräytin tuossa 10 kierrosta loopilla Port Royalea ja ei muuta ongelmaa kuin lämmöt nousee omaan makuun vähän turhan korkeaksi tuulettimien vakiokäyrällä. Vakiokäyrä ei nosta tuulettimia kuin 50% vaikka corella 80C ja muisteilla 96C. Manuaalisesti kesken testin 70% niin lämmöistä poistui -6C.

Tuota Portal RTX:ää olen myös yrittänyt käyttää vakaustestiin, mutta sillä ja 3dmark testeillä kuormat on ehkä liian stabiileja ja raskaitakin epävakauden löytämiseen. Warzonelle saa laittaa -100Mhz vähemmän offsettia, jottei tule kaatumisia esim 2-3 tunnin pelaamisen jälkeen. Sen takia tässä curven haussa on melkein kuukausi mennytkin, kuin aina välissä hyvä vain hyvä pelata yksi päivä, jotta pystyy tekemään mitään johtopäätöksiä asetetun curven tai yksittäisten curve pisteiden stabiliudesta.
 
Pyöräytin tuossa 10 kierrosta loopilla Port Royalea ja ei muuta ongelmaa kuin lämmöt nousee omaan makuun vähän turhan korkeaksi tuulettimien vakiokäyrällä. Vakiokäyrä ei nosta tuulettimia kuin 50% vaikka corella 80C ja muisteilla 96C. Manuaalisesti kesken testin 70% niin lämmöistä poistui -6C.

Tuota Portal RTX:ää olen myös yrittänyt käyttää vakaustestiin, mutta sillä ja 3dmark testeillä kuormat on ehkä liian stabiileja ja raskaitakin epävakauden löytämiseen. Warzonelle saa laittaa -100Mhz vähemmän offsettia, jottei tule kaatumisia esim 2-3 tunnin pelaamisen jälkeen. Sen takia tässä curven haussa on melkein kuukausi mennytkin, kuin aina välissä hyvä vain hyvä pelata yksi päivä, jotta pystyy tekemään mitään johtopäätöksiä asetetun curven tai yksittäisten curve pisteiden stabiliudesta.

Ootko virtarajoitteinen Portalissa tai port royalissa? Itse testaan noilla ainoastaan jos en ole virtarajoitteinen ettei kelloja throttlaa. Tällöin olleet reilusti herkimpiä kaatumiselle, warzoneakin joskus testailin RTX 4080 kurvin kanssa mutta en koskaan noin pitkiä 2-3h sessioita. Tunteroisen pelailulla silloin kesti huomattavasti suurempia kelloja kuin em. testit. Ehkä siinä on muuttunut joku, onhan tuosta jokunen vuosi jo aikaa. Nyt 5080:llä en kokeillut warzonea.
 
Pyöräytin tuossa 10 kierrosta loopilla Port Royalea ja ei muuta ongelmaa kuin lämmöt nousee omaan makuun vähän turhan korkeaksi tuulettimien vakiokäyrällä. Vakiokäyrä ei nosta tuulettimia kuin 50% vaikka corella 80C ja muisteilla 96C. Manuaalisesti kesken testin 70% niin lämmöistä poistui -6C.

Tuota Portal RTX:ää olen myös yrittänyt käyttää vakaustestiin, mutta sillä ja 3dmark testeillä kuormat on ehkä liian stabiileja ja raskaitakin epävakauden löytämiseen. Warzonelle saa laittaa -100Mhz vähemmän offsettia, jottei tule kaatumisia esim 2-3 tunnin pelaamisen jälkeen. Sen takia tässä curven haussa on melkein kuukausi mennytkin, kuin aina välissä hyvä vain hyvä pelata yksi päivä, jotta pystyy tekemään mitään johtopäätöksiä asetetun curven tai yksittäisten curve pisteiden stabiliudesta.
Portal RTX. Jos pysyy 5 min päällä, niiin kortti todennäköisesti vakaa eikä tule kaatumaan missään muussa pelissä. Tuo yleensä kaataa kortin melkein heti. jos mitään epävakauksia. 3dmarkit ja Cyberpunk voivat pyöriä tunteja kaatumatta semmoisilla ylikellotuksilla millä taas Portal RTX kaatuu minuutin parin paikkeilla.
 
Portal RTX. Jos pysyy 5 min päällä, niiin kortti todennäköisesti vakaa eikä tule kaatumaan missään muussa pelissä. Tuo yleensä kaataa kortin melkein heti. jos mitään epävakauksia. 3dmarkit ja Cyberpunk voivat pyöriä tunteja kaatumatta semmoisilla ylikellotuksilla millä taas Portal RTX kaatuu minuutin parin paikkeilla.

Mulla on ollut 3dmark Port royal stress test 20 loop hieman herkempi kaatumaan kuin Portal RTX. Niin 3000, 4000 kuin 5000 sarjan korteilla(kunhan ei ole virtarajoitteinen ja throttlaa kelloja). Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin. Nykyisellä RTX 5080:llä niin curvella kuin perus oc:lla noin 10mhz korkeampana pystyi Portalia ajamaan tunteroisen kuin tuota port royal stress testiä jossa menee noin 40min. Pidempää en testannut, oma käytäntö on vielä laskea 50-70mhz noista ensimmäisistä "vakaista" kelloista jotta oikeasti pysyvät vakaana.
 
Mulla on ollut 3dmark Port royal stress test 20 loop hieman herkempi kaatumaan kuin Portal RTX. Niin 3000, 4000 kuin 5000 sarjan korteilla(kunhan ei ole virtarajoitteinen ja throttlaa kelloja). Puhutaan hyvin pienistä eroista kuitenkin. Nykyisellä RTX 5080:llä niin curvella kuin perus oc:lla noin 10mhz korkeampana pystyi Portalia ajamaan tunteroisen kuin tuota port royal stress testiä jossa menee noin 40min. Pidempää en testannut, oma käytäntö on vielä laskea 50-70mhz noista ensimmäisistä "vakaista" kelloista jotta oikeasti pysyvät vakaana.
Okei. Itsellä taas kokemusta, että epävakailla kelloilla joilla port royal ei kaadu millään, portal rtx kaatuu melkein heti.
 
Okei. Itsellä taas kokemusta, että epävakailla kelloilla joilla port royal ei kaadu millään, portal rtx kaatuu melkein heti.

Onko joku tietty kohta jota ajat, itse pelasin tunnin alusta aina kun testasin vakauksia. Port royalissa on tärkeä ajaa koko 20 looppia, kaatuu monesti 15-20 välissäkin vielä. Mutta voihan korteissa olla yksilöeroja minkälainen kuorma kaataa helpoiten. Tosin mulla on jokaisessa 3, 4 ja nyt 5 sarjan kortissa ollut sama juttu. Omat testit tehty aina niin ettei kellot throttlaa eli ei virtarajoitteinen.
 
Kaatuuko teillä Portal RTX, jos laittaa alt+x valikosta framegenin päälle? Itsellä kaatuu samantien riippumatta gpu:n kellotuksista.
Niin ja mulla ei power tai Vrel limittaa Portal tai Port Royal tuolla käyrällä josta aiemmin mainitsin. Steel Nomad osan ajasta power limittaa, mutta on rajoilla (940mV ei limittais, mutta 945mV antaa vähän paremman scoren).
 
Viimeksi muokattu:

Kaatuuko teillä Portal RTX, jos laittaa alt+x valikosta framegenin päälle? Itsellä kaatuu samantien riippumatta gpu:n kellotuksista.
Niin ja mulla ei power tai Vrel limittaa Portal tai Port Royal tuolla käyrällä josta aiemmin mainitsin. Steel Nomad osan ajasta power limittaa, mutta on rajoilla (940mV ei limittais, mutta 945mV antaa vähän paremman scoren).
Tuon vuoksi laitoin manuaalisesti powerlimitin 80%, ettei kuluta vahingossakaan yli.
 
Kaatuuko teillä Portal RTX, jos laittaa alt+x valikosta framegenin päälle? Itsellä kaatuu samantien riippumatta gpu:n kellotuksista.
Niin ja mulla ei power tai Vrel limittaa Portal tai Port Royal tuolla käyrällä josta aiemmin mainitsin. Steel Nomad osan ajasta power limittaa, mutta on rajoilla (940mV ei limittais, mutta 945mV antaa vähän paremman scoren).
Ei kaadu, testasin äsken. Uusimmat ajurit käytössä, ei myöskään kaatunut aiemmilla joilla tein vakaustestit.
 
5080 Astral OC menee itellä parin viikon kokeilun jälkeen palautukseen. Performance mode liian äänekäs vaikka hyvät lämmöt(60c tms.), Quiet mode erittäin hiljanen kohtuu lämmöillä (70-80c isolla loadilla pitkään). Palautukseen koska P-mode ei oikeestaan käytettävä liiallisen äänen takia(paljon kovemmat tuuletus äänet kun millää muulla mikä on ollu itellä) ja Q-mode oikeestaan semi täydellinen, mutta coil whine niin hurja ainakin omassa Astralissa että se pilaa Q-moden käytön. Coil whine on ehkä hiukan liian kova, mutta enemmän ärsyttäväks tekee että se on lähes jatkuvaa ihan pienelläkin loadilla ja esim. scrollatessa selaimessa sirisee.
Näissä olisi aina kiinnostavaa tietää, millaisessa kotelossa korttia ajetaan. Kai silläkin on vaikutusta kortin lämpötilaan/tuuletinmeluun?
 
Ei kaadu, testasin äsken. Uusimmat ajurit käytössä, ei myöskään kaatunut aiemmilla joilla tein vakaustestit.
Löysin että se on Gpu Tweak:n OSD overlay, joka kaataa Portal:n framegenin. Lieneekö siinä joku ristiriita Nvidia Remix overlayn kanssa miksi crashaa.
 
Näissä olisi aina kiinnostavaa tietää, millaisessa kotelossa korttia ajetaan. Kai silläkin on vaikutusta kortin lämpötilaan/tuuletinmeluun?
Jep, samaa miettinyt että voisi olla kiva että porukka kertoisi missä kotelossa tätä ajaa....
Mulla kävi North XL kääntymässä, mutta siihen koteloon nykyisen emon kanssa jos laittaisi Astral 5090:n, niin näyttiksen alle jäisi muutama hassu sentti, ja virtalähteen ollessa alapuolella niin ilman ohjaaminen jopa 3090:lle oli tuskan takana.
Vertical-asennuksella tilanne olisi parempi, mutta ei sekään optimi ilmajäähyn kera....
 
Löysin että se on Gpu Tweak:n OSD overlay, joka kaataa Portal:n framegenin. Lieneekö siinä joku ristiriita Nvidia Remix overlayn kanssa miksi crashaa.
Kaikki. OSDt. Aina. Pois.

Bugaavia roskia. Ja kyllä, Framegen kaatuu sellaisten overlayiden kanssa joita ei ole patchattu tukemaan sitä. Afterburnerkin oli paskana ennenkuin patchasivat.
 
Heitin viimeisimpään Amazon-tilaukseen huvin vuoksi tuollaisen Aasialaisen hevosen näyttiksen alle. Kotelon pohjassa on 3x120 tuloilmat, mutta ajattelin että kai tuollainenkin siinä välissä menee...
Lisäbonuksena säädettävät tukijalat, vaikkei tuo 5090FE tukea juuri tarvitsekaan. Puoliteholla olen sitä pitänyt ja pitäähän se näyttistä 10c viileämpänä, kun sen omat ropelit ovat pysähdyksissä. Kuormituksessa siitä ei kovin huomattavaa iloa ole, mutta ei haittaakaan.
Jos on tila tiukilla, eikä kotelo tue alatuulettimia, niin voi olla ihan käyttökelpoinen.

 
Näissä olisi aina kiinnostavaa tietää, millaisessa kotelossa korttia ajetaan. Kai silläkin on vaikutusta kortin lämpötilaan/tuuletinmeluun?
5000D Airflow Arctic P12 0db faneil ja lian li 360 galahad II trinity performance performance AIO. Muu systeemi käytännössä äänetön itellä. Eli ton Atralin kuuli kirkkaasti joka tilantees yli jos siit lähti jotain erityistä ja kopan muut lämmöt on kyllä mintissä.
 
Omia kokemuksia 5070Ti näytönohjaimesta yhden perjantai-illan perusteella.

-Asennuksen jälkeen ajureita asennettaessa näyttö meni mustaksi (arvioisin) useammaksi minuutiksi. Kuva tuli vihdoin takaisin ja kaikki vaikutti olevan OK.
-Nvidian appi väitti että ajureita ei ole asennettu.
-Boottauksen jälkeen Nvidia-app myös uskoi että ajurit on OK.
-Testasin Escape from Tarkovilla, ja tuntui että suurin osa kaikesta oli tosi "mattapintaista" kuin joku kiiltoefekti ei olisi toiminut. Myöskin Customs-kartassa ei näkynyt joessa olleenkaan vettä!
-Huomasin myös että GPU-Z:n "bus interface load" näytti hyppivän 50% ja 100% välillä. Uusimman GPU-Z:n bugi?
-Testasin 3Dmarkin PCI-express testin, ja hyvät PCI-E 5 lukemat se löi kyllä tauluun.
 
Omia kokemuksia 5070Ti näytönohjaimesta yhden perjantai-illan perusteella.

-Asennuksen jälkeen ajureita asennettaessa näyttö meni mustaksi (arvioisin) useammaksi minuutiksi. Kuva tuli vihdoin takaisin ja kaikki vaikutti olevan OK.
-Nvidian appi väitti että ajureita ei ole asennettu.
-Boottauksen jälkeen Nvidia-app myös uskoi että ajurit on OK.
-Testasin Escape from Tarkovilla, ja tuntui että suurin osa kaikesta oli tosi "mattapintaista" kuin joku kiiltoefekti ei olisi toiminut. Myöskin Customs-kartassa ei näkynyt joessa olleenkaan vettä!
-Huomasin myös että GPU-Z:n "bus interface load" näytti hyppivän 50% ja 100% välillä. Uusimman GPU-Z:n bugi?
-Testasin 3Dmarkin PCI-express testin, ja hyvät PCI-E 5 lukemat se löi kyllä tauluun.
Kai ajoit DDU:n ennen uuden näyttiksen asennusta? Ja viimeisin BIOS emolle myös.
 
Kieltämättä huolettaa se 5080n 16gb vrami.

Riittääköhän se.
Riippuu vähän siitä, että mitä sillä teet. Jos käyttötarkoitus on vain pelaaminen niin väittäisin, että 16Gt GDDR7 vramia riittää varmasti vielä vuoden parikin ilman mitään ongelmia.

Kyllä se on enemmän noi raskaat videoeditointi, 3d mallinnus ja AI hommat, joissa 24-32Gt Vram:sta on todellista hyötyä. Tämän hetken peleistäkin vain murto-osa vaatii edes 16Gt ja sekin silloin kun pelataan 4K ja maksimit lasissa.

Vai tiedättekö jotakin peliä, joka alkaisi RTX 5080:lla tökkimään nimenomaan vramin loppumisen vuoksi?
 
Riippuu vähän siitä, että mitä sillä teet. Jos käyttötarkoitus on vain pelaaminen niin väittäisin, että 16Gt GDDR7 vramia riittää varmasti vielä vuoden parikin ilman mitään ongelmia.

Kyllä se on enemmän noi raskaat videoeditointi, 3d mallinnus ja AI hommat, joissa 24-32Gt Vram:sta on todellista hyötyä. Tämän hetken peleistäkin vain murto-osa vaatii edes 16Gt ja sekin silloin kun pelataan 4K ja maksimit lasissa.

Vai tiedättekö jotakin peliä, joka alkaisi RTX 5080:lla tökkimään nimenomaan vramin loppumisen vuoksi?
Uus Indy ny ainaki ja modattu cp77 syö yli 21gb paikotellen.
 
Riippuu vähän siitä, että mitä sillä teet. Jos käyttötarkoitus on vain pelaaminen niin väittäisin, että 16Gt GDDR7 vramia riittää varmasti vielä vuoden parikin ilman mitään ongelmia.

Kyllä se on enemmän noi raskaat videoeditointi, 3d mallinnus ja AI hommat, joissa 24-32Gt Vram:sta on todellista hyötyä. Tämän hetken peleistäkin vain murto-osa vaatii edes 16Gt ja sekin silloin kun pelataan 4K ja maksimit lasissa.

Vai tiedättekö jotakin peliä, joka alkaisi RTX 5080:lla tökkimään nimenomaan vramin loppumisen vuoksi?
Puhdas pelikone 1440p.

Toisessa ketjussa on video jossa kingdom come deliverance imaisee 16gb 4klla mutta se onki ainoa video jossa olen nähny noin isoja lukuja.
 
Uus Indy ny ainaki ja modattu cp77 syö yli 21gb paikotellen.
Indyssä tosin ruuvaamalla texture pool asetuksen supremelta very ultralle pitäisi riittää, jotta peli pyörii 16GB kortilla.
Tämä hieman tuntuu olevan nykyään PC pelaamisen ongelma, että jostain syystä on tullut fiksaatio saada kaikki asetukset maksimiin.
Eikö "very ultra" kuulosta riittävän hyvältä? (retorinen kysymys)

Puhdas pelikone 1440p.

Toisessa ketjussa on video jossa kingdom come deliverance imaisee 16gb 4klla mutta se onki ainoa video jossa olen nähny noin isoja lukuja.
KCD2 kuitenkin taisi olla koodattu fiksusti, eli se hyödyntää käytettävissä olevan muistin, mutta ei vaadi esim. tuota 16GB.
Tämä tuntuu monella menevän sekaisin, eli toisessa ääripäässä on esim. yllä mainittu Indy, jossa supreme -asetuksella yksinkertaisesti muisti loppuu ja toisessa ääripäässä muistin tehokas hyödyntäminen.
 
Puhdas pelikone 1440p.

Toisessa ketjussa on video jossa kingdom come deliverance imaisee 16gb 4klla mutta se onki ainoa video jossa olen nähny noin isoja lukuja.
Ei tarvitse murehtia. Ei tule pitkään aikaan loppumaan muisti kesken 1440p resoluutiolla.
Tuo on aivan erinomainen kortti 1440p pelailuun ja saa varmaan vuosikaudet laittaa asetukset maksimille pelissä kuin pelissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 172
Viestejä
4 861 608
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom