Mulla tais tippuu lämmöt samal kortilla ihan vaan muutaman asteen, kun vaihtoi PTM7950. Muistilämmöt ei muuttunu mihinkään CX-H1300 puttyllä, nyt on UTP-8:a oottamassa kun seuraavaksi avaan kortin. Tosin varmaan vesiblokin asennusta varten sitten.
Nestemetallilla GPU:n lämmöt tippui kymmenisen astetta alkuperäiseen verrattuna.
Ton X3 OC:n ongelma on VRM:n jäähdytys, koska sitä ei oikeastaan edes ole. Pelkkä kuparilatta powerstagejen päällä. Mä leikkasin backplatesta siivun sitä muovieristettä pois VRM:n kohdalta ja pistin puttyä koko välin täyteen. Sama temppu 12V liittimen kohdalle.
Nyt se vetää koko backplatenkin kuumaksi kun VRM-lämpöä pääsee johtumaan piirilevystä siihen. Igorilla on tästä hyvä artikkeli (tosin Palitin kortilla, jossa samankaltainen piirilevy ja jäähy), piirilevy veti VRM:n alta yli 80-asteiseksi (ilmastoitu huone, avoin testipenkki). Vähän puttyä ja muovikalvo pois backplatesta, niin tippui heti 10 astetta.
Jos piirilevy on alapuolelta 80-asteinen, itse VRM lienee yli 90 melko varmasti, ellei olla jo satasessa.
It is important to emphasize that this report is not intended to be sensationalist, but should be seen as a suggestion for manufacturers to pay more attention to the thermal load of circuit boards. Individual board partners are not mentioned by name, as this…
www.igorslab.de