Mä taas aika jyrkästi vastustan tätä mansplaining-termin yleistämistä. Ota huomioon, että se olet sinä, joka teit tässä todella ison oletuksen. Siis että "mies olettaa itsestäänselvästi" ja argumentoi kuten argumentoi vain siksi että vastapuoli on nainen. Mutta mitäpä jos mies ei tehnytkään tällaista sukupuolen perusteella, vaan asia oli vain sinun korviesi välissä?Joo tuo on se konkreettisin esimerkki, mutta on se muutakin, ei aihetta ole mitenkään rajattu "miesten juttuihin". Se on kaikkea sitä selittämistä, jota mies katsoo tarpeelliseksi tehdä, koska olettaa itsestäänselvästi naisen olevan itseään yksinkertaisempi tai vähemmän asiantunteva.
Mä väitän (enkä pelkästään minä), että nykyaika lietsoo naisia tekemään tällaisia oletuksia sukupuoliperusteisesta väärinkohtelusta sielläkin, missä sitä useimmiten ei ole. Siksi tällaisia sukupuolittavia, miesten käyttäytymistä yleistäviä ja loukkaavia termejä olisi viisasta olla viljelemättä omien tulkintojen ja olettamusten perusteella, koska se vain aikaansaa seksististä, toksista asetelmaa sukupuolten välille.
Miehen naiseen kohdistama kritiikki ei siis ole välttämättä sitä mitä uskot sen olevan. Ihmiset vääntävät rautalangasta asioita mitä erilaisimmissa yhteyksissä, ja mä teen sitä kyllä tavoilleni ominaisesti varmaan liikaakin, mutta ihan sukupuoleen katsomatta. Vaikka kritiikki koskisi naissukupuolta, se ei vain sen takia ole mansplainingia, vaan todennäköisemmin ihan vain argumentointia. "Mansplainingiin" viittaaminen on mun mielestä useimmiten halpa retorinen keino, jolla yritetään saada miehen argumentaatio näyttämään naurettavalta, koska puhuja on mies ja nainen hermostuu siitä että puheen sisältö on jollain tapaa naista kritisoivaa.
Viimeksi muokattu: